MIHAI VITEAZUL – Marele BAN al
CRAIOVEI
„Mihai Viteazul era vestit tuturor, prin
frumuseţea
armonioasă a trupului şi prin statura lui
mândră...
drag tuturor celor buni pentru darurile
înalte ale
sufletului lui nobil cu adevărat nobil,
pornit chiar
prin fire să săvârşească isprăvi grele”.
(Baltazar Walter – cronicar)
Mihai Viteazul a fost Odrasla domnească a Voievodului Ţării Româneşti Pătraşcu cel Bun (1554-1557), fiul lui
Vodă Radu Paisie (1535-1545) şi al doamnei Stanca.
Pătraşcu a fost căsătorit cu distinsa Voica,
viţă din boierii de Slătioara cu care a avut patru copii: Maria,
Petru-supranumit Cercel (1583-1585), Vintilă (1574) şi Pătraşcu. În afara
căsătoriei Pătraşcu cel Bun l-a avut pe Mihai
dintr-o relaţie cu frumoasa Tudora/ Teodora, o descendentă din neamul
bizantin al Cantacuzinilor.
Prinţesa Theodora Cantacuzino (n.cca.1535-d.1605/6) a fost fiica
naturală a lui Mihai Cantacuzino, situat între cei mai bogaţi greci din Istambul
şi o frumoasă olteancă de prin părţile Râmnicului Vâlcea. „Tudora, fiica lui Mihai Cantacuzino avea să ajungă în
grija fratelui acestuia, Iane Cantacuzino
care se mutase în Ţara Românească. În timpul domniei lui Pătraşcu Vodă (1554-1557),
Iane
avea să ajungă mare postelnic, şi
ulterior Ban al Jiului. Este
momentul în care Tudora alături de
unchiul ei avea să ajungă la curtea domnească a lui Pătraşcu.” (Cornel
Bîrsan, Doamne şi Domniţe, Jupâniţe şi
Amante ale Domnitorilor Români. Ed. Librex, Bucureşti-2017, p. 316)
Iane Cantacuzino era reprezentantul Porţii pe lângă Ţările
Române, prilej favorabil pentru afaceri comerciale. Însoţit de nepoata sa Tudora au avut privilegiul să-l
cunoască pe domnul Pătraşcu Vodă, ajungând repede între favoriţii lui. La venirea
pe tron a lui Mihnea Turcitul (1577-1583; 1585-1591) Iane intră în graţiile
noului domn, ocupând funcţiile de mare Ban şi stolnic. În timpul domniei lui
Ştefan Surdu (1591-1592) Iane ajunge la demnitatea cea mai înaltă după Voievod,
cea de Mare Ban al Craiovei, poziţie din care l-a ajutat pe Ioan Vodă Viteazul
să ocupe tronul Moldovei, iar el ajunge marele vistiernic al său.
Finalul anului 1557 în Ţara
Românească a fost de două ori fericit pentru Vodă Pătraşcu şi frumoasa sa
Tudora: Sărbătoarea Naşterii Domnului, care le-au adus în Dar, bucuria naşterii
prinţului Mihai.
Prinţesa Tudora şi-a pierdut
tatăl, graţie invidiei sultanului
hrăpăreţ de averi care, i-a ticluit vina,
arestându-l, deposedându-l de toate demnităţile şi apoi ucigându-l.
A venit apoi sfârşitul
binefăcătorului ei, tatăl copilului, Pătraşcu cel Bun, ucis prin otrăvire de Socol,
întâiul sfetnic care i-a întins cupa preparată cu otravă, ca odinioară cei răi,
marelui înţelept trac Socrate – formatorul de conştiinţe morale.
Doamnele Voica şi Tudora şi-au
luat vieţile, soartele şi familiile în mâini, în grijă, în nădejde şi au plecat
separat, fiecare pe calea pribegiei, vegheate de Domnul.
Cu dorul mamei care-i înfăşa
sufletul, cu purtarea de grijă a unchiului Iani, cu ajutorul, ruga şi
binecuvântarea maicii stareţe a Mânăstirii Cozia, ruda lui Pătraşcu Vodă,
Coconul Mihai, a păşit în viaţă pe drumul pietruit de calvarul pribegiei înspre
Sibiul Ardealului. După trecerea iernii, Iani şi familia sa, nepoata Tudora şi prinţul
Mihai, au părăsit în taină Sibiul, mai întâi înspre Orşova, apoi spre Brăila
pentru a ajunge la Istambul, unde Iani se afla în deplină siguranţă.
Acolo, copilăria prinţului a
trecut de la jocuri puerile la ceva mai serios, de la cinci ani luând lecţii de
mânuirea spadei, iar la şapte ani urmând în paralel Şcoala germană din
Constantinopol, spre formare, învăţare a limbilor germană, italiană, spaniolă
şi ucenicia la un bătrân contabil italian, în birourile comerciale ale lui
Iani.
Când prinţişorul Mihai a
intrat pe poarta mare a adolescenţei, Frumuseţea cu care era logodit îl ţinea
surâzătoare de braţul său viguros. „Tânărul
Mihai avea avantajul unei înfăţişări mai mult decât plăcute. Era înalt pentru
vârsta lui, cu un corp bine, legat, chiar atletic şi o privire deschisă,
directă şi poruncitoare, care impunea respect din primul moment. I se repetase
zilnic, de mama şi de Iani, că este os domnesc, fiu de Domnitor ales al Celui
de Sus, ceea ce contribui la accentuarea personalităţii.” (Dan Lucinescu, Voievodul.Ediţia a II-a, Ed. Siaj-2009,
p. 29)
Spiritul lui de valah în care
pulsa tradiţia legendară a Străbunilor, prin mitul Eroilor şi Martirilor, a
marilor Conducători, sceptrul de os domnesc, de nobleţe spirituală, ardea înspre
urcuşul situat deasupra sferelor serafice pentru a-şi împleti destinul cu cel
al norodului său întreit, despărţit, ce trebuia unit în fiinţa Neamului dacic
milenar.
Permanent mulţumea Bunului
Dumnezeu pentru înzestrarea harică de a putea pătrunde profund în tainele nescrise
ale Neamului, în tăria poporului de nezdruncinat în vremurile zbuciumate,
cumplite, tragice, dramatice şi des repetabile, în geniul divin al Seminţiei
sale primordiale hărăzită de Dumnezeu cu obârşie nemuritoare.
Conştient de descendenţa sa aristocrată,
regală, pe care nu şi-a revendicat-o din prag, ci a dorit să şi-o însuşească
treaptă cu treaptă, pas cu pas, urcuş cu urcuş, salt cu salt, zbor cu zbor până
în vârful demnităţii morale şi apoi al celei de stat.
Boierul oltean a mers alături de
negustorul valah, prin care pulsa sângele grecesc, reuşind cu har, muncă,
trudă, bunătate, capacitate, tenacitate şi risc, să stăpânească zona Olteniei
şi chiar mai departe, cumpărând în zona Romanaţi, un număr de peste 40 de sate,
ajungând astfel în ierarhia marilor Boieri ai Ţării Româneşti.
Gena primită testamentar în
sânge, mintea sa ageră, înaltul caracter, spiritul întreprinzător, cutezanţa,
echilibrul, cinstea, setea de adevăr şi de dreptate, venerarea tradiţiei sacre,
încununate cu credinţa şi cu dragostea ortodoxă întru Mântuitorul Hristos l-au propulsat din anul 1590, în
dregătoriile de frunte ale Valahiei, cea de Ban al Strehaei şi apoi cea de „Ban
al Craiovei”.
În acea perioadă Ţara Moldovei
Marelui Ştefan, era condusă de fiul natural al lui Alexandru Lăpuşneanu, Aron
Vodă (1591, dec.-1592, iun.; 1592, oct.- 1595, apr.), care prin duritatea faţă
de marii boieri şi prin crunta exploatare a claselor de jos şi-a meritat cu
cinste şi prisos apelativul de „cel Cumplit”.
Dincolo, în Ţara Românească a
cumpărat tronul pe aur greu fiul lui Ion Vodă Viteazul, Ştefan Surdu (1591,
iun.-1592, iul.) Exilat la turci s-a pregătit cu averea refăcută să revină pe
tronul Moldovei, dar a fost înfrânt cu cei 8000 de turci ai săi, „chiar de Mihai Viteazul <<la Dunăre,
în partea Brăilei>>, şi pierind acolo şi Ştefan Vodă. Moartea l-a
surprins în jurul datei de 2 Februarie 1595”. (Cristache Gheorghe/ Florin
Tucă/ Cezar Dobre, Voievozi, Domnitori,
Principi, Regi, Preşedinţi şi alţi Şefi de stat din spaţiul românesc –
Dicţionar, Ed. DC Promotion, Bucureşti, 2004)
Lui Ştefan Surdu i-a urmat
pentru scurt timp Alexandru cel Rău (1592,
iul.-1593, sept., de fapt Răul domn
a fugit de pe tron neputând plăti birul turcului în acelaşi an 1592, lăsând
ţara pradă otomanilor pentru a-şi strânge ei haraciul, prin jaf, crimă şi
răpiri de copii). Cognomenul de „cel Rău” l-a primit graţie
îngâmfării fără margini, răutăţii şi la propriu şi la figurat, prin biruri,
prin tiranie faţă de cei săraci, de cei sărmani, dar şi de marii boieri, precum
Banul Craiovei Mihai Viteazul. Cronicile îl numeau şi „tăietorul de boieri”. Faţă de toată cruzimea lui, boierii l-au
pârât la Poartă pentru crunta sa exploatare. Sultanul era nemulţumit de el
fiindcă nu se achitase de birul cerut, astfel că a fost mazilit, pus în lanţuri
până la Constantinopol şi apoi „sugrumat în
laţ, în Duminica Floriilor, din anul 1593”. („Cronica lui Baltasar”).
Aşadar, spoliatorii de ţară, înălţaţi pe tronuri cumpărate, păziţi de
turci, prădau ţara în lung şi-n lat pentru a recupera plata tronului, dar şi pe
deasupra, ca în caz de mazilire să se poată răscumpăra, deci bir peste bir,
peste biruri, însă ei în mijlocul desfătărilor rămâneau robi tremurând ca varga
de frica sultanului sângeros.
„În acel timp de chin şi jale, strălucea peste Olt, în Craiova, un
bărbat ales şi vestit şi lăudat prin frumuseţea trupului său, prin virtuţiile
lui alese şi feliurite, prin credinţa către Dumnezeu, dragostea de patrie,
îngăduiala către cei asemenea, omenia către cei mai de jos, dreptatea către
toţi deopotrivă, prin sinceritatea, statornicia şi dărnicia ce împodobea mult
lăudatul său caracter. Acesta era Mihai, banul Craiovii, fiu al lui
Pătraşcu-Vv”. (Nicolae Bălcescu, Românii
supt Mihai-Voievod Viteazul, Biblioteca pentru Toţi, Ed. Minerva, Bucureşti
1985, p. 23)
Dragostea pentru Dumnezeu şi
Iubirea de Neam au crescut odată cu personalitatea Prinţului. De fapt a fost
încununarea vieţii sale de creştin ortodox, un mărturisitor ales care deasupra
misticii a pus jertfa sa supremă de iubire şi sânge.
Bunătatea, dârzenia, lupta
pentru dreptate, crezul întru Adevărul revelat, spiritul de jertfă asumat
bucuros al acestui Neam înfăşat în Scutecul lumii, al Creaţiei divine, îi
întrupa în conştiinţa creştin-naţionalistă cea mai frumoasă trăsătură de
caracter.
Calităţile sale deosebite
odrăsliseră frumos pe Osul domnesc, astfel încât era o încântare pentru poporul
oropsit şi vitregit de slugarnicii voievozi, de ciocoii turtiţi şi turciţi.
Administrând cu pricepere, cu diplomaţie şi cu credinţă Banatul Craiovei i-a dat
starea suverană de libertate administrativă, judecătorească şi militară,
plătind ţării, de fapt celui ajuns şi ajutat s-o conducă, doar tributul anume perceput.
Dacă Vodă cel hain a
desfiinţat armata de frică să nu se întoarcă împotrivă-i, pus la adăpost de
turci, marele Ban al Craiovei – Mihai Viteazul avea propria armată prin care
îşi apăra supuşii, ţinând în frâu împilările jefuitorilor otomani, dar
constituia şi o grea ameninţare şi o mare spaimă pentru cel vândut turcilor,
crudul Alexandru, care uneltea să-l prindă şi să scape de el. L-a prins, l-a
arestat şi i-a hotărât soarta prin decapitare. În ziua fixată, în drum spre
eşafod a trecut pe lângă Biserica Albă, unde se oficia Sfânta Liturghie. A
cerut să-l lase să intre să se închine. I s-a aprobat. Marele Ban s-a rugat cu
osârdie Sfântului Ierarh Nicolae să-l ocrotească şi în semn de mulţumire va
ridica un lăcaş cu hramul său. Minune, care s-a întâmplat.
Ajuns la locul sentinţei,
figura sa atletică, frumoasă, regală l-a înspăimântat pe călău făcându-l
neputincios pentru execuţie. Mulţimea şi boierii au văzut în această minune
puterea de Sus, astfel că s-au dus împreună cu el cerând iertare celuilalt
călău, care vrând nevrând a cedat. Ruda sa, vistierul Ion Cantacuzino l-a
împăcat cu Răul Alexandru,
recăpătându-şi dregătoria şi cinstea.
Sfântul Ierarh Nicolae l-a
salvat, iar Mihai ajungând Domn i-a ridicat spre recunoştiinţă Apărătorului
Creştinătăţii, biserica Mihai Vodă cu hramul Sf. Nicolae.
„Bunătatea” Răului vodă
n-a durat mult. Mihai a luat calea exilului, iar Alexandru cel Rău, drumul Calvarului netezit de
mazilirea şi sfârşitul impus de sultan.
Ca o avampremieră a urcării pe
tronul Ţării Româneşti, a Banului Craiovei, Mihai Viteazul a regizat Bătălia de la Asarlâc din 22 iulie 1593, în apropiere de
Adamclisi. Scenariul l-a pregătit Valahul prin cei doi spioni turci plătiţi
boiereşte.
Urmarea fugii lui Vodă cel Rău, a fost jaful fără precedent comis
de păgâni, dar care a înteţit şi lupta rezistenţei antiotomane. „În acea perioadă, şi-a găsit sfârşitul, în
gura văii ce se deschide în apropierea Bisericii cu hramul Sf. Gheorghe din
Ţicleni, şi reprezentantul porţii otomane care jefuise în zona Gorjului. De
atunci toponimul văii se păstrează şi astăzi, numindu-se <<Turculeţu>>”. (Ion M. Ungureanu, 22
Iulie 1593 Zi Istorică Pentru Români, Ed. Măiastra, Târgu-Jiu, 2015, p.
26)
Istoricul Dumitru Almaş arăta,
că birul în Ţara Românească plătit de o gospodărie în 1590, „ajunsese la 4 galbeni şi jumătate, iar după
1590 la 7 galbeni şi jumătate pe an. Asta însemna preţul unui hectar de vie sau
a 10 porci îngrăşaţi sau a 10 oi”. (Mihai
Vodă Viteazul, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1966, p. 8)
În această stare de chin, de
jupuire şi de jale sufletul rezistenţei antiotomane valahe s-a îndreptat spre
inima măreaţă a Banului Craiovei. „Mihai,
care cu armata sa - <<mai mult cavalerie>>, pe la sfârşitul lui
martie 1593, intră în Bucureşti, aclamat şi întâmpinat de populaţie cu lacrimi
de bucurie, blestemându-l pe fostul domnitor care o lăsase pradă otomanilor. În
Bucureşti i se supune şi armata fostului domnitor.”
(Ion M. Ungureanu, 22
Iulie 1593 Zi..., op. cit., p. 26-27)
Vreme mai bine de 60 de ani,
până în 1590, Imperiul Otoman a fost condus de Paşii Viziri. Abia în 1590, s-a
ales sultanul Mahomed/ Murad al III-lea, ajutat de Sinan Paşa. Marele Vizir l-a
înştiinţat pe sultan de neplata birului de către Alexandru cel Rău. Somat de
Poartă, Alexandru i-a lăsat pe trimişii Porţii să jefuiască tot în locul
haraciului, adică, vite mari, vite mici, băieţi şi fete de la 10 ani în sus.
Văzând jafurile, atrocităţile, răpirile nesfârşite ale păgânilor, Alexandru s-a
înspăimântat şi a fugit în Pocuţia, luându-şi cu sine și sintagma, „cel
Rău”, cu care a intrat în mormânt.
Marele Ban Mihai Viteazul a orchestrat lucrurile aşa de iscusit, încât să
se creadă că îl ajută pe sultan contra ruşilor, adunând slujbaşii turci şi
îndrumându-i spre Istambul. În celălalt plan, sultanul l-a însărcinat pe Sinan
Paşa să întărească militar cetăţile Silistra şi Sulina, care la rândul său l-a
numit comandant pe Omer Paşa, fixându-i cartierul general în cetatea Asarlâc, primind din partea sultanului Steagul
verde al Profetului, pe care era încrustat semiluna cu trei luceferi în cele
patru colţuri.
În vreme ce Mihai şi-a trimis
iscoadele turceşti spre documentare, el şi-a pregătit oastea spre înfruntarea
cu turcul. 4000 a lăsat în ţară, iar cu 8000 de olteni şi munteni a trecut
Dunărea prin zona Olteniţei, cu iscoade cu tot, ajungând la Târgul Mic – Bazargic,
în Iunie 1593, mărşăluind vreme de 10 zile prin inima imperiului, distrugând
cetele potrivnice, recuperând o parte din jaful comis de turci. Vestea rea l-a
tulburat pe sultan, alt turbat al osmanlâilor care, l-a trimis pe Cara Omer
Paşa contra Marelui Ban, cu 10.000 de călăreţi şi 4000 de pedestraşi, stabilind
locul de luptă la Asarlâc – TekeDeresi lângă satele Dobromir Vale şi Dobromir
Deal.
Mihai Viteazul a ocupat locul
strategic care-l avantaja şi când s-a apropiat duşmanul şi-a împărţit armata în
şapte corpuri atacându-l simultan din şapte părţi. Mihai s-a repezit cu garda
sa spre Omer Paşa, care i-a rănit grav calul, iar Valahul l-a izbit în spate cu
sabia, tot la fel de grav. Omer a reuşit să scape fugind, iar Stroe Buzescu i-a
dăruit calul său Viteazului Mihai, care a continuat lupta biruind. Turcii au
pierdut lupta, jumătate din armată, steagul Profetului şi pe Omer Paşa. În ziua
de 23 Iulie 1593, Mihai face bilanţul armatei sale: 2000 de morţi-martiri şi
1100 de răniţi. După ce le-a mulţumit biruitorilor, i-a plâns pe cei rămaşi pe
câmpul de luptă. „Luptători, dormiţi în
pace pe aceste locuri depărtate de căminele voastre! Din sângele vostru ce a curs pe acest pământ, se vor naşte alţi ostaşi
care şi ei, la rândul lor, vor şti să apere moşia după cum voi aţi ştiut”.
(ibid., p. 39)
Izvoarele care atestă Bătălia de la Asarlâc din 22 Iunie 1593,
respectiv biruinţa Banului Mihai Viteazul asupra turcilor sunt: tratatul scris
în limba turcă în 1704 de către prinţul Dimitrie Cantemir, aflat la Constantinopol
să scrie Istoria Imperiului Otoman, intitulat „Cartea Primul Război al Imperiului Otoman cu Mihai al Românilor”.
Manuscrisul s-a păstrat transmis în taină până la colonistul Constantin Nicoară
din satul Tekederesi, care i-a solicitat muftiului turc Cadâr Mehmet Curt să-l
traducă în româneşte în anul 1926. Originalul a rămas la turc, iar copia la
român. Ambii au făcut săpături vreme de 12 ani, între 1926-1938, reuşind să
găsească resturi din drapelul pierdut în 1593, semiluna care era din bronz şi
un topor din fier. Providenţa a făcut ca Şeful Legiunii de Jandarmi a judeţului
Constanţa, colonelul Gheorghe Cristescu, un descendent al boierului Radu
Ţicleanu, căpitan în oastea lui Mihai Viteazul, înnobilat de acesta, apoi,
reconfirmat şi de alţi voievozi, să inspecteze secţia de jandarmi Adamclisi în
primăvara anului 1938, prilej cu care a aflat obiectele descoperite de
Constantin Nicoară şi care au ajuns la Comisia Monumentelor Istorice.
Colonelul Gheorghe Cristescu a publicat în Februarie 1939, informaţiile
rămase de la Dimitrie Cantemir şi propriile sale documentări de la Asarlâc, în
revista „Pontice”, a Tineretului –
Marea, Constanţa. Toate aceste documente au ajuns la unchiul său juristul
gorjean Ion M. Ungureanu, care le-a
publicat în 2015 în broşura, 22 Iulie 1593 Zi Istorică Pentru Români,
Ed. Măiastra, Târgu-Jiu.
Broşura mi-a fost dăruită
recent de marele istoric și prieten gorjean , general de brigadă,magistrat dr.
Grigore Stamate determinându-mă astfel
să mă plec, din nou, cu aceeași nemărginită admirație și bucurie în fața inegalabilului
OLTEAN, VOIVODUL UNITĂȚII NOASTRE, MIHAI VITEAZUL.
Cu alese mulţumiri şi
preţuiri!
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
CALLATIS, 01.09.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu