Testamentul literar
şi spiritual al lui Ioan Nicolae Muşat
Sunt deosebit de onorată să primesc de la preşedintele fondator
al Asociaţiei pentru Civilizaţia Ortodoxă (ASCIOR), eseistul şi poetul Ioan
Nicolae Muşat, două din cărţile domniei sale: „Catedra Sfântului Mare Mucenic Sava”, Buzău, Alpha MDN, 2015 şi „Paştile Tău, Doamne!”, poezii, Buzău,
Teocora, 2016. Mă simt binecuvântată pentru acest dar minunat şi-i mulţumesc
din suflet şi pe această cale.
Condiţiile grafice de excepţie în care sunt editate
cărţile, titlurile deosebit de inspirate şi atractive m-au invitat imediat la
lectură. Cu mare nerăbdare şi curiozitate am început să citesc, şi...,
stupoare, cu cât înaintam, aveam impresia că nu înţeleg mare lucru. Eram tentată
să pun imediat eticheta „sunt cărţi elitiste”, ininteligibile. Cum nu-mi place să nu răspund unor asemenea
provocări, am citit în continuare, zăbovind asupra unor fragmente din „Catedra Sfântului Mare Mucenic Sava”.
Constat că este o carte document, o carte eseu, o carte filosofică, o carte
spirituală, creştin ortodoxă... Toate aceste faţete îmbinate armonios, se
susţin unele pe altele, se completează reciproc pentru a prezenta cât mai fidel
măreţia Lui Dumnezeu, Sfânta Trinitate împreună cu Măicuţa, Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu, sfinţii, mucenicii... şi toate puterile cereşti. Este
vorba de un proiect, intitulat „ERGOGETICA”, în care se întrevede, fără tăgadă,
smerenia şi pioşenia autorului pătruns de fiorul iubirii divine. Ceea ce se
înţelege foarte limpede, este şi faptul că acest volum este un „strigăt”
puternic, un SOS adresat fiecărui om în parte, şi umanităţii, în general,
aflată în vizibilă degringoladă şi înstrăinare, în cel mai pur sens al
cuvintelor, având drept consecinţă degradarea mediului şi distrugerea vieţii pe pământ. Cu alte
cuvinte, întreaga operă a lui Dumnezeu, creată perfect, este pe cale de a fi
distrusă de om, fără milă şi fără nicio raţiune, prin liberul său arbitru. Din
punctul de vedere al autorului,
prezentat în carte, singura soluţie, singurul antidot, remediu, leac al
acestei situaţii îngrijorătoare este „ortodoxarea”
întregii lumii.
„Paştile Tău,
Doamne!”, este o carte de lirică religioasă de adâncime a sentimentelor,
trăirilor şi imaginilor. Iconomia celor două volume, logica autorului de
alcătuire a cărţilor, este supusă planului divin. Este o întocmire firească,
unde îşi dau mâna religia creştină (ortodoxă), filosofia, istoria, logica,
epistemologia, psihologia persoanei şi cea a grupurilor, ştiinţa, literatura,
teoria literară...
Ceea ce se poate observa uşor în volumul de poezii este
şi faptul că autorul face o smerită mărturisire, precizând de nenumărate ori că
multe dintre poeme şi însuşi volumul, sunt „neterminate”. De unde, am înţeles, eu, puţin cunoscătoarea
unor asemenea abordări, că autorul spune sincer: „Eu, asta am avut de spus în
acest moment, atât ştiu. Sunt conştient că nu este <întregul>, ci doar
părţi ale acestuia, văzut şi înţeles de mine. Ca atare, vă invit să citiţi, să
studiaţi, să vă spuneţi punctul de vedere pentru a înţelege împreună, ceea ce
ne este permis de bunul Dumnezeu”.
Şi, cred că are mare dreptate. Un singur om, dăruit de bunul Dumnzeu, poate face mult, dar nu totul. Este nevoie de
implicarea a cât mai mulţi, prin unire (unde sunt doi sau trei, acolo este şi
Dumnezeu), şi sub ascultarea şi călăuzirea Lui, putem evolua. Câţi dintre
autorii de cărţii, au această atitudine? Întrebare retorică... De apreciat
această maximă sinceritate a autorului.
Impresionată de tematică, formă şi conţinut, stil şi
abordare literară, în dorinţa mea sinceră de a face cunoscută cât mai multor
cititori apariţia acestei cărţi (despre ea s-a mai scris şi s-a scris foarte
bine, păreri pertinente venite de la oameni avizaţi, calificaţi să-şi exprime
gândurile domniilor lor), încerc şi eu, nevrednica să spun câte ceva. Dar, să
încep cu începutul, întru slava lui Dumnezeu, ajută-mă pe mine, păcătoasa,
luminează-mi mintea şi deschide-mi sufletul să pătrund universul intrinsec al
acestei cărţi.
Volumul Paştile
Tău, Doamne! este alcătuit din trei capitole (numite de autor - cărţi): Europa
e-n ţipăt, Trădătorilor dreptei credinţe, Paştile Tău, Doamne!, fiecare
abordând coordonate majore ale vieţii omului pe pământ, ale neamurilor şi
popoarelor. Poetul, prin ştiinţă de carte, educaţia primită de la părinţi şi
din şcoală, instruirea şi formarea prin studiu şi cercetare amănunţită şi
îndelungată, prin propria-i experienţă de viaţă, porneşte în întocmirea
volumului de la izvorul creaţiei, Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. În
decursul istoriei, oamenii s-au înstrăinat, s-au depărtat unii de alţii, lumea
a devenit un teatru continuu de luptă. Autorul acestui inedit volum liric, punctează
în vers perioade de răstrişte ale omului, neamurilor, popoarelor, cu deosebire
a poporului român, până la cele ale Europei de astăzi. La fel ca şi Tudor Arghezi,
Nicolae Muşat, prin forţa cuvântului, dă glas durerii strămoşilor, iar arta
poetică devine o modalitate de amendare a răului din lume. Singura soluţie, după
autor, şi cred că este cea dreaptă, de rezolvare a acestei stări de fapte, este
revenirea la matcă, la credinţa
strămoşească.
În cea mai mare parte a acestei cărţi, autorul se exprimă
într-un limbaj de un înalt nivel intelectual şi profund religios, necunoscut
unui procent covârşitor din populaţia actuală. Conştient de faptul că acest
volum este greu de înţeles pentru cei mai mulţi, a purces la întocmirea
riguroasă a unor Note de interpretare, cuvinte şi expresii..., un impetuos glosar
de termeni din textele sale. Este o inspirată modalitate de a oferi cititorilor
un instrument bogat de explicitare a termenilor folosiţi de autor, astfel
reuşind să facă mai accesibilă lucrarea. Aceasta dovedeşte o profundă
documentare din diverse şi valoroase, aş zice „de căpătâi” surse de informare
şi o înţelegere clară, veridică a noţiunilor, categoriilor, conceptelor,
raţionamentelor, dar şi decriptarea şi interpretarea versetelor, tâlcuirilor şi
pildelor din Biblie. Aceasta, preasupune o muncă susţinută de zeci de ani. Mărturisesc faptul că într-o experienţă
profesională de aproape de 30 de ani într-o bibliotecă publică, n-am mai văzut
un asemenea mod de gândire în întocmirea şi realizarea unei cărţi de poezie,
lucru extrem de salutar. Pe lângă filonul liric al eului interior, profund
religios, îmbăiat în scăldătoarea ortodoxă a tainei botezului în duh sfânt,
oferă cititorilor şi „cârja” duhovnicească pentru a înţelege adevăratul mesaj
al cărţii, al poemelor, scântei divine. Putem vorbi aici de „în dar aţi luat în
dar să daţi”, sau „dar din dar se face rai”. Este o misiune, pe care autorul
şi-o asumă necondiţionat, din dragoste pentru Dumnezeu şi semeni. Şi, aşa cum
spuneam mai înainte, volumul este însoţit de Recenzii, note de lectură şi
cuvânt de introducere, coerente,
cinstite şi sincere comentarii şi aprecieri, semnate de nume cu renume ale
spiritualităţii şi culturii buzoiene, şi nu numai.
„Paştile Tău,
Doamne”, un titlu extrem de sugestiv, exprimă Moartea prin
Înviere, crucificarea Fiului lui
Dumnezeu întru salvarea omenirii de la păcatele sale. Este o încununare a
iubirii lui Dumnzeu pentru creaţia sa
În prima poezie, „Paştile Tău, Doamne, pe care ni l-ai dat”,
poetul ne aminteşte că deşi Fiul omului, Hristos Mântuitorul a împlinit legea
jertfindu-se pentru oameni, noi Îl omorâm clipă de clipă cu păcatele noastre,
iar conştientizarea căderii noastre este primul pas spre îndreptare: „Paştile Tău, Doamne, m-a scos din necaz / M-a
scos din durerile mele toate, / m-a scos din gropile morţii, / în care singur,
prin păcatele mele-am căzut...” / „Paştile Tău, Doamne, este alegerea mea, / A
mea şi a celor ce-au ieşit di sângele meu, / Din cuvântul meu, din lacrima mea,
din nădejdea mea. / Ale Tale sunt toate şi ni le-ai dat / Să ne zidim veşnicia..”
La baza creaţiei divine stă iubirea deplină, mărturiseşte
autorul: „Te-am făcut om din
dragoste-adâncă, / nu te-am făcut fier, nu te-am făcut stâncă”, „Ţi-am făcut
ceruri, ţi-am făcut larg, / te-am făcut veşniciei catarg”. „Te-am făcut om,
peste tot măreţie / lumină din zori şi lumină târzie”. „CA Să mă ştii ţi-am dat
dreaptă gândire / libertate de-a fi dragul în fire.” şi „Atât ţi-am cerut să
viezi fericit, / dar tu, frivol, te-ai murit.” Şi, deşi atâtea râuri de
iubire a revărsat Dumnezeu asupra creaţiei Sale „Vai ţie, om, de cum te-ai căzut / din dragostea-n care Dumnezeu te-a
făcut!” (Căderea din dragoste)
Considerând omul un grăunte de praf, fără nicio vlagă, zburat
de cea mai mică adiere de vânt, la o amănunţită analiză a capacităţilor sale, poetul
mărturiseşte cu sinceritate „Eu n-am putere”, ceea ce, de fapt,
putem spune cu toţii, întrucât pârdalnicul păcat ne însoţeşte la tot pasul, deşi
Dumnezeu este în fiecare dintre noi, pe care, din diverse pricini nu l-am
descoperit, încă: „Eu n-am puteri să mă
ridic la tine, / sunt păcător şi-atât de rău îmi pare, / prea sunt noroi ca să
privesc în soare / şi prea nemernic lumii care vine...” „te mângâi şi tot cred
că e părere / mereu te-aştept deşi tu eşti în mine...”
Din dragoste pentru oameni, plăsmuiţi din iubire totală, Dumnezeu
îşi dă Fiul spre hulă, batjocură, chinuri şi crucificare. În „Lacrima
soarelui”, Nicolae Muşat consideră că planeta în suferinţă poate fi
vindecată doar de lacrima sinceră: „Temeţi-vă, dar, / de puterile mele de om pe
cruce... / Cu un zâmbet mă-nalţi / dar, / Grabnic m-aduci / în lacrima-ţi
sinceră / Şi împreună adunăm cioburile / eternităţilor sparte. / Aţi uitat
repede că lacrima soarelui / E esenţa esenţei de foc.”, iar în caz de
nelăcrimare, „Au venit peste noi nopţile” „...noapte şerpilor, noaptea morţii / noaptea cuţitelor şoapte, / şi
v-a prins beţi / de iluzii deşarte...
Îmbrăcând haina inocentă a copilului, pentru care, în
primii ani de viaţă, laitmotivul întrebărilor de cunoaştere a mediului în care trăieşte
este „de ce”, autorul, „copil” în ale
credinţei ortodoxe, căutător al Căii adevărate, întreabă şi se întreabă „ce-i
dincolo”, astfel că: „De ce”-ul m-a
urmărit pas cu pas... / ce-i dicolo de gard, dincolo de dealul meu, / dincolo
de pământ, dincolo de soare, / dincolo de lacrimi, de dor, de cuvinte...” „Dar,
ce este Doamne / Dincolo de Dincolo?” (Dincolo de Dincolo)
Trăim pe acest pământ binecuvântat, cu temeri de tot
felul, cu „Frica de frică / pe loc te
despică...”, deşi Dumnezeu nu seamănă frică, ci înseamnă doar iubire. În
ultima strofă a poeziei autorul vine cu o sugestie creştină pentru a ne lepăda
de frică şi a inspira doar dragostea divină: voinţă şi râvnă pentru sporirea în
credinţă, întru nădejdea mântuirii: „De-aceea se spune / Cât eşti în lume, /
Fă-ţi ruga şi fapta, / Că nu-ţi ştii soarta, / Fă-ţi crucea pe brânci / pentru
ce e atunci... / Fă-ţi daru-n suspine, /Să fie cu tine, / Fă-ţi milă cu toţi, /
Să ieşi dintre sorţi, / Cât poţi cuminică... Să ai Duminică”. (Frica
de frică)
Pe firul logic al parcurgerii vieţii, Nicolae Muşat ne
arată şi care este perspectiva vieţii trăită în lume. Pe de o parte: „Căzând iar în întunecatele / hăuri de hăuri
în sorb, / căzând iar înlăuntrul căderii, / nu numai lacrimile sunt altfel, / Nu
numai timpurile, / nu numai oamenii cu toate-ale mor, / Ci şi cerurile şi
raiurile şi dumnezeu este altul / căruia, căzând şi căzând / În tot zici:
Doamne, Doamne...”, astfel, prin „Încăpăţânare
de capră, catâr / Cu care îşi ferecă / singuri şi definitiv / Împărăţia
împărăţiilor...”, însă există şi perspectiva în lumină, credinţa în Dumnezeul
adevărat. (Perspectiva)
Nimeni nu-i fără de păcat, fiecare dintre noi avem o
carenţă, o inimă roasă de invidie, un cuget pătat şi schimonosit de raţiuni
deşarte, o privire întunecată, o limbă ascuţită, o vorbă răstită şi mult prea aspră...,
însă dragostea lui Nicolae Muşat pentru semeni este nemărginită. Este omul care
doreşte să iubească şi să ajute semenii, de aceea se roagă „Fă-mă, Doamne, om întreg! /
Cu putere să dezleg / şi de omul cel durut / fă-mă ca la început! / Ajută-mă
să-i ajut. („Fă-mă, Doamne, om întreg!)
Încheie primul capitol cu poezia „Europa e-n ţipăt” (neterminată),
pentru a trece la partea a doua a volumului, (şi aceasta neterminată),
intitulată „Trădătorilor dreptei credinţe”, cuprinzând trei poeme, tip glosă. Este capitolul, în care trece
de la omul persoană, la omul comunitar,
la neam şi popor. Suferă pentru soarta nedreaptă a neamului românesc, a „dacilor luminii” şi se întoarce la origini, la Dacia lui
Zamolxe, la Sfântul Andrei, întâiul venit pe aceste străvechi meleaguri, întru
creştinarea neamurilor. Dacă, dintotdeauna oamenii trăitori în acest perimetru
au făcut ascultare lui Dumnezeu întru credinţă, iubire şi slavă, printre
aceştia au existat dintotdeauna şi „cozi
de topor”, „trădători ai dreptei credinţe”, implicit ai neamului milenar şi
există şi-n zilele noastre. Tuturor le dedică un poem: „În trăsnet de trăsnet tot cerul coboară, / Peste voi toţi,
trădătorii de ţară! / Nu-i loc să v-ascundeţi şi e prea târziu! /
Păgânitu-le-aţi toate, în pofte şi scârbe! / Printre toate-aţi făcut eschive şi
tumbe! / Aţi rupt Europa în false căinţe, / Răstgnind bucuria dreptei credinţe!
/ Cu năvală aţi rupt şi Dacia sfântă! / Când Orfeu n-a murit, Adevărul tot
cântă! / Şi-n ropot de stele Dumnezeu vă-nfioară! / În trăsnet de trăsnet tot
cerul coboară!”(Trădătorilor dreptei
credinţe,)
În
acest context, în care credinţa, pentru unii este doar cenuşăreasa vieţii şi totul
este pângărit de persoane bolnave, suflete sălbatice şi minţi diabolice,
doritoare doar de lucruri lumeşti, grăbite şi pierdute în iureşul vieţii, în
goană continuă după ogoniseala fără
măsură, fără noimă, căzătoare în păcat, autorul consideră că „Naşterea
Ta, Doamne ni-i grea”. În prima strofă a acestei glose, crează un
tablou de înfricoşător: „Naşterea Ta,
Doamne, în casă ni-i grea şi în ţară, / Răul ne arde case, nevoile rău ne
doboară. / De casa-i oropsită, oraşul şi ţara sunt furate, / Omul e în ispită,
ocarade vrea s-o înfrunte. / Naşterea ta, Hristoase, lumină în bezna ce groasă
/ Ne-aduce, din prinoase tărie în noaptea nervoasă, / Când toate sunt în
transă, cuprinse de spasme şi spume, / Răul nu-ţi dă vreo şansă, mai rău se
varsă în lume. / Luptă e crăciunarea acum, când e lumea-n schimbare, / Şerpi
acoperă zarea, ispite îndeasă-n chemare, / Femeia naşte băiat, dar nu e în lume
vestire / Şi dorul nu e covat şi viaţa e-n grea risipire. / Fachirul pierde baston
şi-n mare mirare e lumea, / Popoare cată bonton, iar luptele cască genunea, / Timpul
sare în coase, când naşti lumea a doua oară, / Naşterea Ta, Hristoase, în casă
ni-i grea şi în ţară.”
În poemul „Unirea nu-i desăvârşită”, care încheie capitolul, se îngrijorează pentru soarta neamului
românesc, dezbinat, considerând că unirea înfăptuită la Alba, are unele fisuri,
nu-i totală, nu-i în consonanţă cu dorinţa firească a românilor. Singura
speranţă este nădejdea în Hristos Domnul, Măicuţa Domnului..., iar fiecare
dintre noi să ne străduim să fim plăcuţi lui Dumnezeu pentru a ne descoperi
cărarea, Calea: „E ne-ncheiată lupta la
Alba, de sub cruce, / Unirea nu e gata, mai e un val de chinuri, / Noi ştim ce
lumea asta, nebună, ne-aduce, / Dar cum va trece bobul prin teascuri şi prin
linuri? / Să nu ne, Măicuţă, să ne doboare lumea / Să ne fii Doamne sprijin
şi-n clipee aceste / Răpuşi sunt de păcate şi omul şi mulţimea / Crezând în căi
de diavoli, cărările celeste. / Vin peste noi, Măicuţă, cu altă-n închinare, /
Zidit-au peste lume alt chip de mântuire. / Săgeţile mâniei se văd acum în
zare, / Apărătoare maică stai pază la răscruce / Tu să ne ţii, Hristoase, doar
pe a Ta Cărare / E ne-ncheiată lupta la Alba, de sub cruce.”
Ultimul capitol, dă şi titlul volumului de versuri- „Paştile Tău, Doamne!”. Nicolae
Muşat include aici 24 de Glose. Fiecare glosă are 17 strofe, primul vers al
fiecărei strofe se repetă la sfârşitul acesteia. Fiecare strofă, începând de la
cea de-a doua, comentează succesiv câte un vers din prima strofă, versul
comentat repetându-se la sfârșitul strofei respective, iar în ultima strofă se repetă
versurile din prima, dar în ordine inversă. Autorul respectă întru totul
tehnica scrierii acestei specii literare.
Puţini poeţi au scris glose, acest lucru explicându-se şi
prin dificultatea respectării rigorilor de compoziţie. Cea mai cunoscută glosă
în limba română este scrisă de poetul nepereche, Mihai Eminescu, cu titlul Glossă, care, potrivit Ioanei M.
Petrescu este „o sinteză între filosofia lui Hegel şi cea a lui Schopenhauer”,
dar „apropiată de filosofia budistă”.
La începutul acestui capitol, se află o poezie cu „Secţiuni
selecţiuni GETARĂ”, considerate de autor „glose şchioape”. Aceasta are
24 de strofe, iar primul vers din fiecare strofă dă titlul celor 24 de glose.
Începând cu Glosa 1, cu titlul „Paştile
Tău, Doamne, lumină-n lumină petrecere”
şi încheind cu Glosa 24: „Paştile
Tău, Doamne Hristoase,-i nespusă încredere”, suntem invitaţi să călătorim
pe o adevărată spirală de evoluţie a omului şi a lumii, plecată din lumină spre
lumină, cu urcuşuri şi coborâşuri, cu bucurie şi durere. Autorul, un arhitect
zelos al construcţiei literare şi un meşter dibace al cuvântului, realizează un
tablou veridic al societăţii în care trăim, al timpului încremenit între
Dumnezeu şi diavol, între lumină şi întuneric. Prin formaţia sa, are putere sporită de proiectare şi zidire, chiar dacă,
mai întâi este nevoie de o demolare a unor structuri mentale şi trăiri false
ale oamenilor. Acest lucru este o operaţie grea, anevoioasă, însă extrem de
necesară pentru că a construi ceva fără o temelie solidă este supus oricând, la
cea mai simplă clătinare, la cea mai mică intemperie să se năruie, să se
destrame, lucru întâmplat în multe perioade ale omenirii.
Fidel crezulului său artistic şi spiritual, Nicolae Muşat
consideră că cele duhovniceşti nu sunt proprietatea nimănui,
din ele se poate împărtăşi oricine este vrednic să-l caute în tăcere pe
Dumnezeu, pentru că, numai prin întâlnirea cu El putem ajunge la vindecarea
sufletului. Aşa cum spunea Malraux: „Secolul XXI va fi unul religios,
sau nu va fi deloc”, iar pentru acest lucru este nevoie de transformarea
fundamentală a omului contemporan. Cartea lui Nicolae Muşat este un semnal de
alarmă, din păcate, destul de singular, însă o voce puternică, de bariton al
ortodoxiei. Să sperăm că lumea de azi, treptat îşi va forma o ureche muzical-pioasă,
potrivită să sesizeze tonurile, nuanţele, diapazonului divin, semnalate cu
atâta dibăcie, deferenţă şi credinţă.
Aş putea spune, fără teama de a greşi, că această carte
este originală, o noutate în peisajul literar, spiritual românesc prin felul în
care pune problemele, prin interpretare,
dar, mai ales prin soluţiile pe care le propune, ceea ce are ca efect
individualizarea autorului pe o scară valorică ajunsă la apogeu. Poezia lui
Nicolae Muşat aduce în atenţie o nouă faţetă a liricii şi spiritualităţii
contemporane. Reuşita acestui volum este, cu siguranţă dincolo de aşteptările
smerite ale autorului, însă, cu voia Domnului, ar putea fi un catalizator al
unei mişcări creştin ortodoxe viitoare.
Citind cartea, am făcut un pelerinaj pe aripi de îngeri,
sub oblăduirea acopărământului Maicii Domnului, ţinută de mână de Însuşi
Mântuitorul lumii. Emoţia pe care am trăit-o ca cititor, este comparabilă cu
cea pe care am simţit-o când bunul Dumnezeu mi-a îngăduit mie, nevrednica să-mi
port trupul păcătos pe pământul sfinţit de paşii Mântuitorului întru veşnicie,
pe Via Dolorosa, spre Sfântul Mormânt şi în alte locuri binecuvântate din Ţara
Sfântă.
Volumul Paştile Tău, Doamne! nu este o carte pour loisir, este o carte de
meditaţie, de rugăciune, de reflecţie. Este o carte întru înălţare. O carte
altfel, o carte unicat, profundă, o carte confesiune; fiecare poezie este o rugăciune de cerere,
mulţumire şi slavă lui Dumnezeu. Mai mult decât atât, este o carte pentru
studiu, cercetare şi documentare. Cele două volume despre care, mi-am permis
eu, neştiutoare a multe, să fac vorbire (iertate să-mi fie greşelile), cred că ar
trebui să existe în toate bibliotecile facultăţilor de teologie din ţară, în
Biblioteca Academiei, Biblioteca Centrală Universitară, cu toate filialele din
ţară, în Biblioteca Naţională şi în toate celelalte biblioteci publice judeţene
şi orăşeneşti şi în bibliotecile bisericilor şi mănăstirilor. Aceasta, în
speranţa că prin lectura şi studiul acestor cărţi, cu voia lui Dumnezeu se vor
găsi şi alţi buni creştini ortodocşi, care să continue această lucrare,
realizată printr-o îndrăzneaţă şi migăloasă cercetare a lui Nicolae Muşat. Astfel,
tezele sale teologice, dogmatice ar putea fi confirmate sau infirmate. Nefiind
în atenţia specialiştilor, a celor cu pregătire academică şi pătrunşi de lumina
vie a Adevărului şi Căii lui Dumnezeu, această muncă titanică, riscă să rămână
un balast risipit în urma unei construcţii, despre care nu vom şti niciodată
cât de trainică ar fi putut fi. Sau, dacă ar fi putut fi clasată ca făcând
parte din patrimoniul spiritual al poporului român.
Doamne, fie Voia Ta!
Vasilica Grigoraş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu