În
slava mediocrității
Dr.
Christian W. Schenk
08
Iunie 2025
O
analiză critică, documentată și deloc lipsită de ironie
Horia Gârbea (n. 1962, București) este una dintre
acele siluete hiperactive ale peisajului cultural românesc, a cărei notorietate
se explică mai puțin prin excelență literară și mai mult printr-un număr
impresionant de funcții și prezențe instituționale. Poet, prozator, dramaturg,
eseist, traducător, profesor universitar, funcționar cultural - Gârbea este
omniprezent. Însă, în spatele acestei polivalențe se ascunde un fenomen des
întâlnit în literatura română contemporană: confuzia între activitate și substanță.
Gârbea stăpânește multiple tehnici, registre și rețele - dar prea puține dintre
acestea se remarcă prin profunzime sau necesitate literară autentică. În loc de
forță expresivă, avem o corectitudine stilistică dusă până la sterilitate; în
loc de revelație poetică, o rutină impecabil controlată, dar lipsită de
incandescență.
Volumele de poezie ale lui Horia Gârbea - „Cafeaua
domnului ministru”, „Proba cu martori” sau „Ceasornicarul - 10 ani de poezie” -
denotă o siguranță meșteșugărească, versuri bine articulate, presărate cu
ironie și simț ritmic. Dar toate acestea par exerciții de atelier literar -
bine executate, dar lipsite de acea scânteie poetică autentică. Textele par
decupate dintr-un manual de poezie postmodernă: plăcute vizual, dar sterilizate
intelectual.
În antologia „Poezia română actuală. Generația
’80-’90” (ed. Marin Mincu), Gârbea este menționat, însă într-un ton evident
rezervat. Se remarcă stilul „didactico-ironic”, dar fără vreun entuziasm real.
Mai semnificativ este faptul că în monumentala lucrare a lui Paul Cernat despre
literatura anilor ’80, Gârbea lipsește aproape complet - o absență grăitoare
într-un tablou altminteri meticulos al generației.
Piesele sale, precum „Doamna Bovary sînt ceilalți” sau
„Cine l-a ucis pe Marx?”, încearcă să jongleze cu referințe literare - de la
Molière la Ionesco, de la Shakespeare la televiziunea românească, sunt farse
provinciale cu ambalaj livresc. Însă rezultatul e previzibil: construcții
artificiale, moraliste, plate scenic. Personajele nu au voce proprie, ci
vorbesc ca autorul însuși - ceea ce le golește de orice adâncime psihologică.
Spectacolele sunt montate aproape exclusiv în spații
mici, cu ecou limitat. Publicul larg și critica teatrală națională le-au
ignorat constant. În afara țării, Gârbea este practic inexistent. Cât despre
cenzură - n-a fost nevoie. În vremuri autoritare, asta poate liniști. Într-o
democrație, e adesea semnul unei literaturi inofensive.
Adevărata carieră a lui Gârbea pare să fie cea
instituțională, nu literară. A fost președintele filialei de dramaturgie a
Uniunii Scriitorilor, membru în nenumărate jurii, redactor, coordonator de
almanahuri, moderator, director de teatru - un profesionist al mecanismelor
culturale. Membru al Comitetului director al Uniunii Scriitorilor din 2005.
Președinte al Filialei București-Poezie a Uniunii Scriitorilor din 2015, ales
în 2018 - nici nu se putea altfel atunci - pentru încă un mandat de 5 ani.
Energia sa organizatorică e de necontestat. Dar în această hiperactivitate se
află și răspunsul la mediocritatea operei: funcționarul sugrumă poetul. O glumă
amară circulă prin cercurile literare: „În România, cine n-are operă, are
funcție.” Deci putem vorbi, și asta cu mare indulgență, de funcționarul din
umbra scriitorului. Patru puncte din zece, și nu pe nedrept. Evaluarea sumară a
producției literare a lui Gârbea ar suna astfel: Lipsă de voce autentică: între
ironie, parodie și didacticism, stilul se dizolvă în conformism. „Prea multe
pălării”: hiperactivitatea instituțională subminează concentrarea artistică.
Frică de risc: textele sunt „plăcute” – și tocmai asta e problema lor. Până și
criticii binevoitori, precum Alex. Ștefănescu sau Cristea-Enache, păstrează
distanța – fără entuziasm, fără canon. Bianca Burţa-Cernat îl numește un „autor
puțin semnificativ” al generației sale și denunță „siguranța de sine
neverosimilă” și tendința de a compensa lipsa de valoare prin vizibilitate
instituțională.
Octavian Soviany vede în teatrul lui Gârbea o „parodie
programatică” lipsită de coloană vertebrală dramaturgică. Deși a fost director
al Teatrului Dramaturgilor Români, amintirea sa în funcție e mai degrabă
birocratică decât artistică.
Lista criticilor ironici e lungă: În Observator
Cultural nr. 348/2006, Burţa-Cernat publică textul „Să râdem cu Horia
Gârbea?!”, unde demască multipla reciclare a aceluiași stil pseudo-sclipitor.
Dan C. Mihăilescu, în „Idei în Dialog” (1/2009), acuză pe bună dreptate
preferința lui Nicolae Manolescu pentru „vasalii” săi, cum ar fi Gârbea, în
detrimentul unor autori real valoroși ca Gib Mihăescu. Gârbea? Mai mult decât
un vasal - o periuță. Bogdan Crețu scrie în „Cuvântul” nr. 383 articolul
„Eșecul lui Nicolae Manolescu”, unde observă cum Gârbea e supraevaluat
constant, în timp ce Matei Vișniec e minimalizat. Cosmin Ciotloș, recenzând
romanul „Crime la Elsinore”, afirmă că textul e amuzant, dar complet deconectat
de la realitate - o joacă solipsistă fără aderență socială. Andrei Terian îl
critică pentru „Fratele mai deștept al lui Kalașnikov”, în special povestirea
„Articolul 96”, unde personajele sunt umilite înainte de a le cunoaște - ceea
ce distruge orice empatie.
Horia Gârbea nu este un scriitor prost. E un scriitor
mediocru cu vizibilitate mare. Cărțile sale nu sunt nici scandaloase, nici
remarcabile. Sunt corecte, academice, uneori hazlii, adesea redundante, mereu
calculate, rareori trăite. Va rămâne - ca nume în protocoale, ca notă de subsol
în sinteze literare, ca martor al unei generații care a înțeles perfect cum se
face networking. Dar nu va aprinde nicio sete de limbaj, nicio nevoie de
cutremur interior, nicio revelație estetică, pentru că literatura nu e o funcție,
e un act de depășire a limitelor, și de asta, la Gârbea, avem prea puțin.
Notă - Fragment din volumul în lucru,
„Interpretarea critică a generației mele” (generația 89 de la început și până
la sfârșit).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu