Cand ne durea in cot (!) de
comunism pentru că eram prea ocupaţi să ne trăim tinereţea..... Aparea un ziar
de seară: “Informaţia Bucureştiului”,
cu mai puţină ideologie şi mai
multe ştiri utilitare şi de interes public. De la mijlocul anilor ’50 apărea
cotidianul “Munca”.
Acesta nu era decat localizarea
ziarului sovietic “Trud”, tot aşa cum “Gazeta literară” din 1954 era “Literaturnaia
gazeta” romanească.
La fel şi “Muncitorul sanitar
ori “Gazeta invăţămantului”,
săptămanalele unor categorii
profesionale.
Radio Romania se transformase in
Radio Bucureşti şi avea pană in 1960 un singur program pe unde lungi şi medii.
Aparatele de radio vandute in magazine nu erau dotate şi cu frecvenţe scurte,
pentru ca lumea să nu poată asculta “Vocea Americii” sau “Europa liberă” –
“ziarul vorbit al romanilor de pretutindeni”, cum se intitule pană in 1963,
BBC-ul, sau scurtele programe radiofonice in limba romană difuzate la Paris,
Atena sau Vatican. Radio Bucureşti işi incheia programul, inceput la 5
dimineaţa, la miezul nopţii. A apărut apoi şi un Bucureşti 2, emiţand din zori
pană la pranz, emisiunile acestuia prelungindu-se apoi gradat, cate două ore in
plus.
Din 1957, exista Televiziunea
Romană, mai intai cu programe experimentale, iar apoi regulate. Televiziunea se
infiinţase in Romania la numai doi ani după aceea din Italia. Faţă de presa
meschină, anostă, marcată de o demagogie ridicolă sau agresivă, Televiziunea,
deşi in alb-negru, a adus in Romania o undă de varietate şi destindere. In 1959,
cand s-au sărbătorit 500 de ani de la intemeierea Bucureştilor, s-au alcătuit
programe aparte, lansandu-se cantece precum “Badea neichii Bucureşti”, compus
de Ion Vasilescu
şi Gherase Dendrino
şi interpretat de Maria Tănase,
sau “Frumos eşti, Bucureşti!”.
Apăreau in programele de divertisment, toate “live”, realizate in condiţii
tehnice modeste, dar foarte reuşite, solistele şi soliştii in vogă de la
răscrucea deceniilor 6 şi 7: Dorina Drăghici,
Aida Moga,
sora ei, Lavinia Slăveanu,
Mara Ianoli,
Gigi Marga,
Alin Noreanu,
Nicolae Niţescu,
Wili Donea,
George Bunea,
Dorel Livianu.
Intr-o emisiune muzicală, a
debutat, in 1959, la varsta de 16 ani, Margareta Paslaru.
In acelaşi an, Televiziunea n-a
ezitat să transmită un program de la barul “Continental”, situat in subsolul
unui bloc interbelic de langă Biserica Rusă, prăbuşit la cutremurul din 4
martie 1977.
Tot in 1959-1960, Televiziunea
difuza numere de revistă, cuplete, scheciuri, interpretate de cel mai mare
comic al vremii, Mircea Crişan, de duetul Horia Şerbănescu – Radu Zaharescu,
sau de Vasile Tomazian, un actor foarte popular, care il imita pe Vico Toriani,
unul din puţinii cantăreţi străini sosiţi atunci in turneu la Bucureşti, sau
povestea dialoguri conjugale purtate cu Florica, nevastă-sa.
Din 1961, aproape seară de seară,
după telejurnalul de la ora 19, existau, timp de o jumătate de oră, excelente
emisiuni pentru copii, al căror protagonist era Aşchiuţă, un Pinocchio local,
manuit de un păpuşar excelent, Iustin Grad. Realizatoarea emisiunii, Daniela
Anencov,
devenise extrem de populară, la
paritate cu Cleo Stiber, crainica frumoasă, cultivată şi poliglotă a
Televiziunii… Popularitate dobandiseră, datorită rolurilor interpretate in
seriale pentru copii, actorii Tudorel Popa (Profesorul Paganel)
şi Dem Savu (Căpitanul Val-Vartej).
Un eveniment era prezenţa Mariei
Tănase in programele de muzică populară, in mijlocul unui taraf (ultima a avut
loc in 1962) ca şi aceea a Ioanei Radu,
care interpreta romanţe. In 1964,
scriitorul Ion Marin Sadoveanu prezenta săptămanal ciclul “Din istoria
universală a teatrului”, ilustrat cu secvenţe interpretate de actori. Aşezat in
spatele unui birou masiv, pe un scaun cu dimensiuni de jilţ, conferenţiarul
vorbea liber, imbrăcat elegant, cu batistă albă la buzunar, răsucind intre
degete capacul unui stilou Pelikan cu peniţă de aur… Moartea scriitorului,
survenită in acelaşi an 1964, a dus la intreruperea acelui serial elevat. In
acelaşi an, o montare a unei piese, intreprinsă cu mijloacele teatrului de
televiziune – „Pana de automobil” de Friedrich Durrenmat,
consacra un tânăr şi strălucit
actor în rolul protagonistului, pe nume Mircea Albulescu.
Dacă un crainic radio a pronunţat
inversat în acei ani titlul operei lui Mozart “Cosi fan tutte”, de o manieră pe
care nu o suportă hârtia, un crainic de televiziune a fost aspru admonestat
pentru o ştire citită pe post: “Tovarăşul Gheorghe Cioară s-a întors de la
Moscova pe calea aerului”. Teatrul de revistă, cu o mare tradiţie în România,
cu nivelul înalt la care îl ridicase Constantin Tănase, a adus multă culoare şi
mult haz în vremurile de-acum 45-50 de ani. Existau în Bucureşti două săli
încăpătoare ale aceluiaşi teatru, care primiseră numele marelui comic, o
gradină de vară, “Boema”, datând din 1928, pe Strada Theodor Aman, o alta se
afla la limita Cişmigiului, pe un spaţiu năpădit astăzi de brusturi, buruieni
şi oţetari, de pe fosta Intrare Brezoianu, rebotezată Rigas, şi se mai montau
uneori spectacole de revistă pe scena Teatrului de vară din Herăstrău sau în
fostul parc Carol, rebotezat “Parcul Libertăţii”.
Cel mai mare actor al genului era
Mircea Crişan.
Până în ziua de azi oamenii mai
în vârstă îşi amintesc de “Castravetele” lui, de “Un foc în noapte, un foc în
sobă; ardete-ar focul!”, de legenda potrivit căreia, cu prilejul unei vizite a
lui Hruşciov în Romania, Gheorghiu-Dej l-a adus pe Mircea Crişan să-i distreze,
chemând şi un translator. Mircea Crişan a mieunat ca pisica, a lătrat precum
câinele, a imitat leul, tigrul şi alte animale, iar la sfârşit i s-a adresat
translatorului: “Acum, tradu!”. Dintr-un turneu la Paris, actorul s-a întors cu
un Chevrolet – clasicul model 1957 – pe care n-a ezitat să-l pomenească pe
scenă: “Ce nu face omul pentru o bucată de Chevrolet?”
Notoriu de dinainte de război, de
când jucase în filmul “Bing-bang” şi de când făcea tandem cu Vasile Vasilache,
era N. Stroe (Alo! Aici e Stroe/Şi roagă să-i daţi voie/O clipă să
vă-nveselească).
În spectacolul “Vitamina M –
Muzica”, montat în 1961 în clădirea de peste drum de Academie a Teatrului “C.
Tănase”,
fost sediu al Legaţiei Germaniei,
într-un dialog imaginar, Stroe i se adresa unei cucoane: “Aţi fost la Domnul
Puntilla?… – Nu ţi-e ruşine, domnule?! Eu sunt femeie serioasă”. “Domnul
Puntilla” era o piesă de Bertolt Brecht, jucată pe atunci de un teatru
bucureştean. Trei ani mai târziu, pe scena Teatrului de Comedie se monta
“Rinocerii” de Eugen Ionescu, rolul lui Beranger, protagonistul, fiind
interpretat de Radu Beligan, iar pe scena Teatrului Mic se juca “Lecţia de
engleză” a aceluiaşi dramaturg, sub titlul de “Cântăreaţa cheală”. Din 1963,
cuvântul România şi derivatele sale se scriau iarăşi cu “â”. Vreme de un
deceniu, consecinţă a reformei ortografice din 1953, privilegiul acestei grafii
îl deţinuseră doar vagoanele româneşti de cale ferată de pe traseele
internaţionale şi tricourile sportivilor români care luau parte la competiţii
desfăşurate în străinătate. În acelaşi an, în luna noiembrie, Televiziunea
înceta să mai transmită parade militară de la Moscova, din ziua de 7, dar relua
în direct, integral, ceremonia înmormântării preşedintelui SUA, John F.
Kennedy, asasinat la Dallas. De-acum, Radiodifuziunea Română, în afară de
Alexandru Stark, corespondent la Moscova, avea un trimis permanent la
Washington şi corespondenţi la Paris şi la Roma: pe Georges Dascăl şi Angelo
Chiari. Un magazin cultural foarte citit devenise revista “Contemporanul”,
condusă la mijlocul anilor ’50 de George Ivaşcu
şi avându-l colaborator permanent
pe G. Călinescu (“Cronica optimistului”).
În 1963-’64, “Contemporanul” nu
mai era foaia proletcultistă înfiinţată în 1948, unde oficiau cei mai abjecţi
ideologi şi culturnici ai noului regim. Aici îşi începe Nicolae Manolescu lunga
şi strălucita carieră de cronicar literar. O rubrică foarte apreciată era aceea
susţinută de un publicist, Mihai Popescu, economist la Camera de Comerţ, care
dezbătea cu vervă subiecte interesante şi incitante. De pildă: se cuvine sau nu
ca un bărbat şi o femeie, ambii căsătoriţi, însă nu unul cu celalalt, să intre
într-un restaurant şi să ia masa împreună?… Carmen Silva se chema, de fapt,
Vasile Roaită (după numele unui aşa-zis ilegalist, dovedit ulterior colaborator
al Siguranţei). La finele deceniului cinci, era o staţiune prăpădită,
frecventată masiv de sindicalişti. Trăgeam la “fina”, la pensiune. Fina – gazda
noastră, pe atunci văduvă, fusese cununată de bunică-mea prin anii ’30. Îi
arăta un respect ieşit din comun şi i se adresa cu apelativul “năşico”. Casa
modestă avea 2-3 camere cu dependinţe rudimentare. Pe timpul verii, familia
amfitrioanei, cu mic, cu mare, se muta în nişte barăci ridicate în curte.
Atmosfera generală era ponosită, vag insalubră, dar veselă. Mă hârjoneam cu
copiii localnicilor. Ei mă gratulau cu “vilegiaturistule”, iar eu le ziceam
“băştinaşilor”. Altminteri, ne inţelegeam bine. Plaja se afla in apropiere. Era
puţin populată şi cam sălbatică. Nauzeai muzică, defel. Cand şi cand mai huruia
răguşit, agăţat de un stalp de telegraf, cate un megafon. Cu greutate puteai
recunoaşte ce se transmite. Recepţia deficitară depindea covarşitor de forţa şi
direcţia vantului. La ambianţa sonoră contribuia zilnic şi un flaşnetar
uscăţiv, imbrăcat intr-un tricou marinăresc, cu o maimuţă pe umăr, care naviga
printre cearşafurile risipite la buza mării. Primea monede de 25 de bani.
Mă distram la Ghiol.
Semăna cu un ştrand, unde
protagonişti de toate vârstele se etalau defilând fără complexe în costumul lui
Adam sau al Evei (după preferinţa Făcătorului). Aria destinată fiecărui sex era
despărţită, formal, de un gard de uluci crăpate, cu rolul de a stopa –
chipurile – ocheadele şi de a stăvili eventualele porniri reciproce. Ceea ce nu
era cazul, totuşi. Buna dispoziţie era unanimă, iar comunicarea extinsă şi
relaxată. Nu am reperat niciodată ceva obscen sau indecent. Partea într-adevăr
scarboasă ţinea de operaţiunea unsului cu noroiul negru, greu mirositor. Şi
aceea de increţire elefantină a pielii. La intoarcere treceam prin dreptul
terasei “Potcoava”. In miezul zilei se produceau doi lăutari – unul cu vioara,
altul cu acordeonul, ştirbi şi foarte prietenoşi. Repertoriul vocal, susţinut
alternativ, se compunea din cantece de pahar şi voie bună, gen: “M-a făcut mama
oltean”, “Ionel, Ionelule”, “Zaraza” etc. Piesele cu dedicaţie se arvuneau la
masă, sub deviza: “cine lipeşte biştarul, comandă muzica”. Mă număram printre
beneficiarii clandestini, fiindcă trăgeam cu urechea pe la gard. Serile le
petreceam la vilă, intr-un plictis debordant. Cam o dată, de două ori, in
perioada sejurului, ieşeam la plimbare pe faleză. Punctul turistic standard de
vizitat era vila. Zăboveam apoi pe o bancă in preajma Cazinoului.
Concerta o formaţie “de antren şi
dans”. Dizeuza, o vedetă a momentului, se numea Dorina Drăghici, care făcea
bezele şi reverenţe după fiecare piesă.
Avea succes. Programul se
prelungea. Ce regret de pe vremea aceea? Teatrul radiofonic, liceul Mihai
Viteazul, Noapte bună copii, Cine ştie caştigă, ziarul Urzica, revista Secolul
XX, covrigi cu sare, Timur şi băieţii lui, Los Paraguayos in turneu,
magnetofonul Tesla, ceaiurile cu lumina stinsă şi Rolling Stones, şniţel la
pachet in drum spre tabără, restaurantele cu mandatar, Costineşti, număr şi
uniformă de liceu, studenţii de la arhitectură pictand icoane pe geamurile de la
“Ion Mincu”, Carpaţi fără filtru, formaţia Mondial, gogoşi in Piaţa Unirii,
Margareta Paslaru, şedinţele de exmatriculare ale celor care plecau cu părinţii
in Israel sau Germania, balul de la Arhitectură, Liviu Ciulei, Ţiriac şi
Năstase, “Macarale, rad in soare argintii”, au intrat ruşii in Cehoslovacia,
unt, făină, paine, zahăr şi ulei pe cartelă, ouă roşii, pantaloni
supraelastici, cotele apelor Dunării, “tacamuri”, babic, ghiudem, nechezol,
Vama-Veche, blatul pe tren la Sinaia, cantonamentele Şcolii Sportive, incălzit apa
pe reşou, Tanţa şi Costel,
Zizi Şerban,
studenţii din Cuba, repartiţia,
Marin Moraru
şi Toma Caragiu,
ceaun din fontă, cravată de
pionier, nudism la Sf. Gheorghe, halviţă, ciubuc, sirop de 50 de bani, casată
de la “Albina”, profiterol, statuia lui Mihai Viteazul, la coada calului, penare
de lemn, ţigări Mărăşeşti,
hartie albastră de invelit
caietele, fier de călcat cu cărbuni incinşi,
tocul cu peniţă,
galoşii, butoiul in care se aduna
apa de ploaie pentru spălat părul, pereţii vopsiţi cu rolul, fragii din tren,
Moş Gerilă, televiziunea alb-negru, dopurile din cocean, unt in frunză de
brusture, Parcul Circului, creionul chimic, gutuile puse la copt pe dulap, George
Vraca,
aşternuturi brodate de mană, căni
de tablă, L.S. Bulandra,
plăpumărese, spălătorese, birjari,
policlinici cu plată, Babele,
tenisul la Herăstrău, creasta din
Piatra Craiului,
canotaj, grohotişuri in Apuseni,
sugative, Marina-Marina, şoşoni,
foto-minut, caramele, piaţa cu găinile in cuşti de lemn, Orăşelul Copiilor, Ion
Dacian,
moda dinţilor de aur,
căciuli ruseşti cu urechi,
faş, cicoare, somiere, Piaţa
Palatului, şifoniere cu oglinzi groase de cristal, Grădina Botanică, parfum de
trandafiri bulgăresc, păpuşi din carpă, parcul de la Şosea, sifoanele din
sticlă colorată,
maşina de tocat carne,
covata de frămantat aluatul,
cazanul de fiert rufe, maşina de cusut cu pedală din fier forjat, pe care scria
‘Singer’,
geamuri cu flori de gheaţă, omul
de zăpadă cu cărbuni în loc de nasturi, teracota fierbinte, în faţa prăvăliilor
se stropeşte trotuarul cu apă, Cireşarii, bibelouri, statuia lui Lenin,
cobiliţele de care atârnau cofele cu mere murate sau iaurt, savarine, cişmeaua
de pe stradă, borş la borcan, trăsuri, murăturile din beci, soba cu foc din
lemne, prăjiturile de un leu cinzeci, lumina misterioasă a lămpii cu gaz,
fotografiile de familie alb-negru (mătuşi cu pălării, unchi ţepeni, bunici
severi) flaşneta din faţa teatrului, papagalul cu norocul în cioc, Dâmboviţa la
Cotroceni, Celentano,
defilarea de 23 August,
mici la grătar în Parcul
Libertăţii, gara cu zgomote şi miros de despărţire… pufoaice, bibelouri,
figurine, căţei şi căluţi în vitrina din sufragerie, milieuri, Nivea în cutii
plate albastre, Calea Victoriei, closet în fundul curţii, copii înfăşaţi
strâns, Anda Călugăreanu,
ţigănci care ghicesc în palmă,
ghioc şi cărţi, babe care leagă şi dezleagă farmece,
Ştrandul Studenţesc, scrobeala de
rufe, albăstreala de rufe, bocanci cu blacheuri, cazacă, decolteu encoeur,
Librăria Eminescu, Unda veselă cu Stroe şi Vasilache – Alo, aici e Stroe / şi
roagă să-i daţi voie /o clipă să vănveselească /să glumească iar cu voi. Frank
Cafea, balene la gulerele cămăşii, tunsoarea garçon, tuns nemţeşte, coafura
paj, coafura Alida Vali,
ciorapi tricotaţi, Căsuţa
noastră/ cuibuşor de nebunii/ te aşteaptă ca să vii… Îngheţată pe băţ, telemea
de paişpe, Cico, adidaşi, patricieni, vată pe băţ, stofă pe puncte, loden, Steaua
fără nume, Floarea din grădină, Daniela şi Aşchiuţă, Cine ştie câştigă, filmul
Vagabondul văzut de nu ştiu câte ori, taxiurile Pobeda,
ceasurile Pobeda, cremşnituri de
la Casata, Aici Radio Europa Liberă/bună seara, dragi ascultători, Rita Pavone,
cravata de pionier cu colţurile
roase,
laleleee, laleleeeee; când la
trap când la galop, Dorina Drăghici, Calboreanu,
călimara cu cerneală, cinema
Scala,
Fory Etterle,
spoitori, chimir; miliţia
economică, Jean Marais,
Raf Valone,
Luigi Ionescu,
Scânteia pionierului,
Teatrul Ţăndărică,
ţigări Naţionale,
salicilat, penicilina uleioasă,
festivalul tineretului, lipii… Cavit 9 pentru poftă de mâncare,
pronosport, loz-în-plic dai-
3-lei-şi iei nimic, bomboane agricole, fondante, parizer, icre de Manciuria,
cartofi noi, la microfon Noel Bernard,
artista poporului Lica Gheorghiu,
Alain Delon,
Simon Templar,
trening, bascheţi, îmbrăcăminte
de la ‘pachet’, inele ghiul, tablouri cu sirene, Unde ie iluziile mele care
le-am avut? My, my, my Delilah, Beatles, clasificarea muzicii în uşoară, grea
şi populară, primele autoserviri, “Dialog la distanţă”, telefoane cuplate,
programul de apă caldă, creioane chimice, ascuţitori chinezeşti, noile uniforme
şcolare, tovarăşa dirigintă, mărţişoare, bragă şi plăcinte dobrogene, frigider
Zil, aparat foto Laika, poze cu dedicaţie, Pif le chien,
Paris Match, Bulă, bancuri cu
cutremurul, Carul cu Bere,
sticla de bere Rahova, prăjituri
cu nume anti-apetisante (Buturugă, Cartof), blatul studenţesc la teatre,
călătorii la clasa I cu naşul, cursuri de socialism ştiinţific, cartuşul de
Kent şi sticla de whisky, chibriturile care nu se aprindeau, Foişorul de Foc,
Noapte bună, copii! sufertaş, baia comunală, stambă, Marina Voica,
pantofi cu talpă de crep sau
rafie, pantofi Guban, geamgii,
iaurgii, lăptari, zarzavagii, sacagii,
tocilari, săpun Cheia,
magiun, Cumpăraţi curent de la
IREB!, Daţi copiilor bomboane!, staţia de radioficare, duşumele de lut, fotbal
cu nasturi, bluze de nailon străvezii prin care se vedeau bretelele de la
sutien, pantalonii pescăreşti, de doc sau evazaţi, vase de bucătărie emailate,
patefon cu ac, rufe ingheţate puse iarna afară la uscat, caimac, ierbar,
raglan…
La începuturile televiziunii,
muzica uşoară românească, inclusiv cea televizată, era dominată de Dorina
Drăghici, Gică Petrescu, Luigi Ionescu, Aida Moga, Nicolae Niţescu, Gigi Marga
şi alţii, cunoscuţi din spectacole şi turnee. Televiziunea le aducea popularitate
în plus, dar au trecut destui ani până când numărul de televizoare a ajuns de
ordinul sutelor de mii. Prima interpretă de muzică uşoară lansată de
televiziune a fost Margareta Pâslaru. La prima prezenţă pe micul ecran, era
elevă şi cânta la un club muncitoresc din cartierul Bucureştii Noi. Lansarea ei
la televizor a făcut-o celebră în câteva săptămâni. Compozitorii cunoscuţi se
înghesuiau să-i ofere melodii. Alături de ea, a început să apară frecvent în
programele televizate Marina Voica, care a devenit şi ea vedetă datorită
televiziunii. Cei care au remarcat-o şi au adus-o la televiziune pe Margareta
au fost Valeriu Lazarov
şi Ileana Pop. Ei au fost primii
selecţioneri de personae capabile să devină mari atracţii ale micului ecran.
După plecarea din ţară a lui Valeriu Lazarov, au devenit generatori de vedete
Alexandru Bocăneţ,
care se limita la o echipă
restrânsă şi Sorin Grigorescu, cel care a lansat majoritatea cântăreţilor de
muzică uşoară de prim rang ai anilor ‘70-‘80, prin celebra emisiune “Steaua
fără nume”. Ileana Pop, nume mai puţin cunoscut în afara Televiziunii Române, a
avut vocaţia găsirii unor tineri talentaţi, pe care îi aducea la Televiziune. A
fost mereu un secondant al unora din marii realizatori de emisiuni de
divertisment. Ileana Pop i-a atras către televiziune, încă de când erau
studenţi, pe Florian Pittiş,
pe Mariana Mihuţ şi pe mulţi
alţii. Tudor Vornicu,
el însuşi om cu talentul rar de a
simţi vocaţia telegenică a unor oameni (i-a invitat frecvent la Televiziune pe prof.
Grigore Moisil
şi pe Catinca Ralea)
şi-a asociat-o pe Ileana Pop ca
realizator la emisiunea duminicală, sub numele Ileana Vlad. Când a înfiinţat în
România prima sa firmă de producţii televizate, Valeriu Lazarov a numit-o
director pe aceeaşi Ileana Pop, deşi aceasta depăşise, de destulă vreme, vârsta
pensionării. Am amintit că prima crainică a televiziunii a fost Mariana
Zaharescu.
Era o brunetă frumoasă, cu o voce
şi o dicţie excelente. Fusese crainică la Radio şi s-a adaptat foarte bine cerinţelor
televiziunii. Probabil că noua ei postură a determinat o reverificare a
dosarului de origine socială şi i s-or fi descoperit cine ştie ce hibe. Cert
este că, după numai câteva luni a fost mutată înapoi la Radio şi apoi dată
afară. În locul ei, au fost aduse două fete drăguţe, fără vreo pregătire, dar
cu dosare corespunzătoare, care au fost şcolite cu termen redus de o crainică
de la Radio. Se bâlbâiau frecvent şi erau crispate în faţa camerei. Unul din
regizori, parcă David Esrig,
încerca să le determine să-şi
mascheze crisparea. Una din soluţiile recomandate de Esrig era zâmbetul, la
ştirile “bune”. În toamna anului 1957, Grigore Preoteasa, ministrul român de
externe de atunci, (a cărui fiică a fost prima soţie a lui Adrian Năstase) a
murit într-un accident de avion, când se întorcea de la Moscova. În mijlocul
ştirii, crainica şi-a adus aminte de indicaţia regizorului şi a trântit un
zâmbet seducător. Tovarăşii de la cadre n-au avut de ales şi au fost obligaţi
să recurgă la crainice profesioniste. Aşa au venit de la Radio Cleo Stiber şi
Georgeta Perlea, care au fost mulţi ani prezenţe simpatizate şi apreciate de
public. Pe atunci, programul începea la 7 seara şi dura două-trei ore. Când
volumul programelor a crescut, a mai fost angajat, în chip de crainic, Florin
Brătescu, o voce remarcabilă şi o prezenţă care fermeca telespectatoarele. Mai
târziu a devenit crainică şi Ioana Măgură, care a fugit ulterior din ţară şi a
preferat Europa Liberă, Televiziunii Române. Până pe la începutul anilor ’70,
pe locul actualului hotel Dorobanţi au existat două localuri: Mon Jardin şi
Poarta Albă. Primul era un restaurant interbelic, cu loji de pluş şi ring de
dans, iar vara cu o gradină faimoasă. La Mon Jardin s-a cântat jazz chiar şi în
anii ’50, când acesta era considerat muzică decadentă. Din formaţia de la Mon
Jardin au făcut pe atunci parte Sergiu Malagamba,
Iancsi Korosi
şi Johnny Răducanu.
A cântat în particular cu această
formaţie Yves Montand
care în 1956 a întreprins un
turneu răsunător la Bucureşti, întrucât de aproape un deceniu nu mai veniseră
în România interpreţi din Occident. Yves Montand era pe atunci comunist. A
susţinut câteva concerte, iar după unul dintre acestea a fost dus la Mon
Jardin, unde a rămas încântat de jazz-ul interpretat acolo şi a cântat împreună
cu formaţia. Nu-i exclus ca vreunul dintre muzicanţi să fi încercat să-i
tempereze entuziasmul pentru ideologia roşie. Frecventau în anii ’50 Mon
Jardin-ul criticii de artă Petru Comarnescu şi Eugen Schileru, calamburgiul
Oscar Lemnaru şi mulţi alţi intelectuali.
Poarta Albă era o carciumă cu
ciorbă de burtă şi grătar, unde se consumau bere şi alcooluri distilate,
inclusiv secărică, populara băutură din anii ’50. Intr-o seară, a nimerit acolo
şi Maria Tănase. Era iarnă şi un ţăran din apropiere de Bucureşti işi priponise
căluţul cu care aducea marfă la piaţă la intrarea in local. Maria Tănase a
intervenit pentru ca animalul să fie ingăduit inăuntru, la căldură. Acesta,
ascultător, s-a lăsat jos intr-un colţ al carciumii şi a adormit cu capul sub
masa stăpanului. La Poarta Albă venea autorul versurilor cantecului “Din bucata
mea de paine” (Din bucata mea de paine/ Am hrănit un om şi-un caine/ Omul nu mă
mai cunoaşte/ Cainele mă recunoaşte), care putea fi auzit in bodegile de
periferie, şi mai veneau vreo doi poeţi de carciumă; specie de mult dispărută.
Aceştia işi multiplicau poeziile pe coli de hartie şi, după ce intrau in local,
le impărţeau clienţilor aşezaţi la mese. După o jumătate de oră, poetul făcea
din nou turul meselor şi işi strangea versurile. Unii muşterii, drept răsplată,
ii trimiteau autorului ceva de băut: o halbă de bere, o tescovină, o sută de
rachiu sau de “Adio, mamă!”… Versurile unui poet de carciumă puteau suna in
felul următor: “Eu nu-s decat un vagabond/ Bătut de vanturi şi de ploi;/ Sunt
un gunoi/ Dar, din an in an/ Imi fumez pipa mea sub un castan. ”Pe vremea
“dezgheţului”, cand galantarele şi rafturile restaurantelor nu mai erau goale,
Păstorel Teodoreanu susţinea in revista Magazin o Cronică gastronomică, iar Maria
Tănase canta la redeschisul restaurant Continental de pe Calea Victoriei,
acompaniată de Făramiţă Lambru. In pauză, cantăreaţa mergea in bucătăria
localului să fumeze cu sete două-trei ţigări una după alta, impreună cu
instrumentistul, care tocmai işi instalase telefon şi se furlandisea faţă de
personalul restaurantului, sunand acasă. Intr-una din seri, intrebandu-şi in
receptor nevasta ce ii gătise, după primirea răspunsului, o indemna: “Da’ să
pui, fă, in tocană şi-o foaie de dafin… şi pune şi niţel piper.” Plictisită,
Maria Tănase ii recomanda intre două fumuri de ţigară: “Spune-i, mă, să pună şi
nişte rahat!” Prompt, acordeonistul se executa: “Doamna Maria zice să pui şi
nişte rahat, pentru că vine şi dumneaei la masă.” Un alt turneu al unui artist
străin care a lăsat urme adanci la Bucureşti, mai ales in cartierele mărginaşe,
a fost cel intreprins in 1958 de actorul şi cantăreţul indian Raj Kapoor,
protagonistul filmului “Articolul
420″. Raj Kapoor a apărut şi la noua televiziune – care emitea din 1957 – şi a
inregistrat un disc la Electrecord cu piesa “Avaramu” din coloana sonoră a
filmului. Pe canavaua acestuia lăutarii au dat la iveala o manea care s-a
cantat apoi ani de zile prin bodegile de la periferie: “Pe Şoseaua Colentina/
trece Rita cu maşina/ şi golanii după ea/Ca să-i umfle camera.” In anii
1959-’60-’61 nu era politic să ai automobil. Omul bine cotat avea motocicletă
şi magnetofon Tesla cehoslovac. Motocicleta cea mai şic era importată din RDG,
de 250 cm3 şi Jawa cehoslovacă. Mai existau Zundapp şi BMW, unele cu ataş, dar
acelea erau din timpul sau dinaintea războiului. La sfarşit de săptămană,
bucureştenii cu motociclete plecau impreună cu soţiile sau cu prietenele spre
Snagov, Mogoşoaia, Pădurea Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile date
in apartamente particulare, sambăta seara, magnetofonul era un simbol de
modernitate şi inlesnire. In anturaje mai modeste, cu acelaşi prilej, se puneau
la patefon discuri cu Dorina Drăghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. După discuri de patefon dansau şi elevii din ultimele clase de liceu
atunci cand mergeau inexcursie la munte, şcolile medii avand patefon in dotare.
In fostul local “Modern”, aflat in capătul dinspre Calea Victoriei al fostei
străzi Sărindar, s-a deschis in 1958 restaurantul “Berlin”, cu specific culinar
german, decorat de către un arhitect din Republica Democrată Germană. La etaj
exista un bar cu taburete inalte, unde berea blondă Radeberger, imbuteliată in
sticle de o jumătate de litru, era servită in sonde. Multe dintre restaurantele
bucureştene fuseseră rebotezate: Capşa devenise “Bucureşti”, de pildă. Athenee
Palace
işi păstrase insă hramul şi-l
păstrase şi pe Petrică Johnson, barmanul de culoare de pe vremuri. Hai la atene
palace, unde nouă mult ne place! La Capşa (tot aşa ii zicea lumea) şi la
Athenee Palace venea noua elită intelectuală fidelă regimului aflată la loc de
cinste intre privilegiaţi. In cele două braserii, mai puteau fi văzuţi şi
scriitori interbelici, străini de graţiile noului regim, precum poetul Ion
Barbu
sau Păstorel Teodoreanu.
Acesta din urmă, puţin grizat,
intr-o seară, ieşind de la Athenee Palace, a scos o bancnotă de 5 lei vrand să
i-o dea portarului – credea el – galonat şi plin de fireturi, cu rugămintea:
“Adu-mi, te rog, un taxi.” Poetul il confundase pe portar cu un amiral venit la
o recepţie. Indignat, acesta şi-a declinat identitatea, ameninţandu-l cu
arestarea pe poet. “Atunci, adu-mi un vapor”, a răspuns Păstorel… In apropiere
de Athenee Palace, pe locul actualului Hotel Bucureşti, intr-un imobil prăbuşit
la cutremurul din 1977, işi continua existenţa, la parter şi la primul etaj,
Cofetăria Nestor, rebotezată “Victoria”. La etaj, cofetăria avea aspectul unei
braserii elegante. O frecventau domni de pe vremuri, cu părul alb sau grizonat,
imbrăcaţi pedant, unii arborand batista la buzunarul de la piept al hainei.
Aici se serveau cafefrape şi Mazagrin cu pai lipit de sticla brumată a sondei,
bere germană, vermut italian, coniac indigen, citron presse şi oranjadă.
Specialităţile de cofetărie erau pregătite după reţete vechi, adesea de către
aceiaşi oameni din epoca anterioară instaurării comunismului. Se serveau la
“Nestor” profiterol, tort şi merengue-glace, ingheţată simplă ori asortată cu
frişcă şi “langue de chat”, Coupe-Jacques, Krantz, Joffre, Parfait Marechal,
prăjituri Bibescu, cărora ulterior li s-a spus Tosca, picromigdale, alune de
pădure pudrate fin cu sare, cafea turcească şi cafea-filtru. La parter, pe
langă bomboanele cu vişine trase in ciocolată şi fructele confiate, se vindeau
fondante. O braserie cu scaune inalte imprejurul barului fusese deschisă la
parterul unui bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae Bălcescu (noul nume)
care se invecina cu Biserica Boteanu. Intrucat veneau studenţi de culoare, nu
puţini in Bucureştiul epocii, i s-a spus Katanga, porecla substituindu-i
numele. In apropiere de Katanga, pitit in gangul de langă magazinul Unic, era
faimosul băruleţ „La Chinezu”, loc frecventat de sportivii de performanţă care,
după ce luau masa la cantina CNEFS, situată pe la colţul bulevardului Magheru
cu strada Dem. I. Dobrescu, veneau să bea o cafea şi să mai stea la taclale.
Primele două congrese ale Partidului Muncitoresc Roman se desfăşuraseră in Sala
Ateneului. Apoi, Ocarmuirea s-a gandit să inalţe o clădire anume pentru ele şi
aşa a fost construită la sfarşitul anilor ’50 Sala Congreselor cu o capacitate
de 3600 de locuri, in spatele fostului Palat Regal. S-au demolat case vechi
pentru ca noul edificiu să fie inconjurat de o duzină de imobile dominate de un
bloc turn cu 14 etaje. La parterul unuia dintre acele blocuri mai există şi azi
magazinul “Filatelia”, inaugurat in 1960, iar in capătul opus, colţ cu strada
Ştirbei Vodă, la parterul altui bloc, s-a deschis tot atunci un
restaurant-expres spaţios, modern pentru acele vremuri, in care se putea lua masa
de pranz, compusă din două feluri de mancare, cu circa 10 lei. După ce in Sala
Congreselor s-a ţinut, in iunie 1960, al treilea conclav al partidului unic, au
inceput să fie proiectate aici filme, indeosebi premiere, i s-a zis Sala
Palatului şi din 1962 au inceput să cante pe scena ei solişti străini. Intre
primii, Domenico Modugno.
In iarna lui 1962, Modugno a
cantat aici “Aleluia” şi cateva din compoziţiile sale: “Volare”, “L’uomo in
frak”, “Piove”, rămasă multă vreme in amintirea romanilor prin refrenul “Ciao,
ciao, bambina”. A inregistrat şi el un disc la Electrecord. In acelaşi an, a
mai cantat o celebră soprană peruviană de coloratură, Imma Sumah,
apoi Claudio Villa,
făcand furori cu “Un tango
italiano”. Era vremea muzicii uşoare italiene – din 1964 Televiziunea Romană
incepe să retransmită Festivalul de la San Remo. Insă noul “dezgheţ” adusese
cha-cha-ul, muzica latinoamericană, concomitent cu bomboanele cubaneze (din
trestie de zahăr, colorate, in formă de inimioară) şi twist-ul. Unele case din
Rahova, chiar dintre cele aflate pe strada principală a cartierului, aveau
bănci la intrare. Vara, spre sfarşitul zilei, se aşezau acolo la taclale
bărbaţi şi femei – oameni trecuţi de prima tinereţe. Alţii veneau din vecini cu
scaunele lor. Discutau, fumau, ronţăiau seminţe cumpărate cu 25 de bani
cornetul. La sfarşitul anilor ’50 incă işi mai aminteau de…Postul Festivalului.
In 1953 avusese loc la Bucureşti
Festivalul Mondial al Tineretului. Participaseră numeroşi străini, indeosebi
oameni de stanga, din partidele comuniste occidentale; alţii veniseră din Asia
sau din America Latină. Aveau prilejul să vadă cum se trăieşte intr-o ţară
condusă de comunişti. Pentru ca Bucureştiul să pară un oraş bine aprovizionat,
chiar imbelşugat, cu 2-3 luni inainte, Ocarmuirea incepuse să drămuiască
drastic mancarea şi băutura, astfel incat in săptămanile premergătoare
Festivalului nu se mai găsea aproape nimic de cumpărat in magazine. Timp de
două luni nu se vindea nicăieri (nici in localuri) un gram de băutură alcoolică.
La sfarşitul “postului”, au fost oameni care au leşinat, au făcut infarct sau
chiar au murit pentru că abuzaseră de bere, ţuică sau vin. Alţi colegi, in ziua
de Ignat, inainte de inceputul vacanţei de iarnă, aduceau la şcoală şoric din
porcul tăiat şi parlit cu paie in propria curte. Curţile din Rahova erau
fabuloase. Intr-una dintre ele, copleşită de bozii, oţetari şi salcami,
despărţită de un maidan printr-un gard cu uluci, zăcea epava unei trăsuri cu
coş şi felinare. Mă suiam in ea atunci cand mergeam la copiii familiei Slabacu
– macedoneni. Erau şi aromani in Rahova, indeosebi foşti negustori, şi
invăţasem ceva din graiul lor, folosit ca o limbă secretă. In alte curţi
existau fantani săpate in pămant, garaje dezafectate, coteţe de porci, găini in
libertate racaind după rame, voliere de porumbei. Primăvara izbucnea liliacul,
iar o lună mai tarziu, cand curţile erau pline de flori şi verdeaţă, unii
scoteau difuzorul afară, agăţandu-l intr-un pom. Oamenii care nu aveau bani
pentru aparat de radio şi abonament cumpărau un difuzor pentru care plăteau o
taxa lunară la Staţia de radioficare. Aceasta retransmitea unicul post
naţional, astfel incat difuzorul era un radio cu un singur program. Aparatele
din comerţ erau concepute anume (nu aveau decat unde medii şi lungi) ca să nu
poată capta Vocea Americii sau Europa liberă, altminteri bruiate puternic,
privilegiu de care se bucurau radiourile produse inainte de război. La
petreceri se dansa după muzică de patefon, redată pe placi de 78 de turaţii,
avand imprimate o melodie pe faţă şi alta pe revers, care se făceau ţăndări
dacă erau scăpate pe jos. Patefonul era pick-up-ul vremii, ace pentru el
vanzandu-se in orice librărie sau papetărie. Oamenii cu pretenţii discutau
despre “menajul” (aşa i se spunea căsniciei) Dorinei Drăghici cu Nicu
Stoenescu,
tenor de muzică uşoară şi
interpret de romanţe, care il imita pe Tino Rossi.
Această pereche era in varful
topului. Cantau amandoi un şlagăr dulceag, “Firicel de floare-albastră”.
Toamna, dacă aveau şi gradină, unele localuri, precum “Strugurel”, sau cel de
la Piaţa Rahova, incropeau o mustărie imprejmuită cu stuf, unde se manca
pastramă la grătar şi se bea tulburel. Etalonul il reprezentau mustăriile din
Targul Moşilor, din Obor, unde in 1958 Maria Tănase a cantat pe estrada
carciumii “La prispa inaltă”.
Toamna era anotimpul care sporea
aerul patriarhal al Rahovei. In octombrie, in curţi, dar şi pe străzile acelea
cu aspect de uliţe, se ardeau gunoaie, crengi, Frunze uscate al căror fum se
inălţa lent şi leneş spre cer. Cu o lună inainte, in septembrie, se aduceau de
la piaţă legumele de pus la murat in borcane inalte de-un metru legate la gură
cu celofan, ţinute in magazia de lemne, in antreu, pe verandă sau in marchiza
parfumată cu miros de gutui. Proprietarii noştri le păstrau in pivniţa lor
căptuşită cu cărămizi, iluminată electric, inchisă cu un chepeng de metal. Tot
acolo ţineau, in sticle cu gatul lat, inşirate pe poliţe, mărar, leuştean,
chimen, tarhon. Bulionul era fiert in curte, la foc de lemne, intr-o oală de 50
de kilograme, proptită pe pirostrii. In Rahova mancarea era pregătită cu grijă,
minuţios. Femeile din vechea generaţie fuseseră casnice. Aveau reţetele lor
pentru musacale, ostropeluri, tocane, plachii de peşte, iahnii de fasole. De
Crăciun şi de Paşte erau scoşi din cuptor cozonacii simpli şi cei cu felurite
umpluturi; in zilele de pomenire a morţilor se făcea colivă cu grau arnăut,
fiert o noapte intreagă. Dulceaţa şi şerbetul tot in casă erau făcute, ca şi
vişinata ori micile cantităţi de lichior şi mastică. La fel, branzoaicele,
saleurile, baclavalele, gogoşile infuriate, pudrate cu zahăr…
Autor: Necunoscut
Ce vremuri
RăspundețiȘtergereFotografia cu “Gherase Dendrino” este aleasă greșit. În imagine îl putem admira pe cel ce a fost Jascha Heifetz, violonist celebru. Din cauza acestor erori Google a început să indexeze în paginile sale poza lui Heifetz sub titlul de Dendrino. Atenție! Noi facem internetul util și tot noi îi putem distruge valoarea.
RăspundețiȘtergereMultumesc stimate domn Mladen Spasinovici! Am corectat si imi cer scuze! Numai bine va doresc, BT
ȘtergereAmintiri, amintiri... Minunat articol! Mi-a mers la suflet. O fostă rahoveancă!
RăspundețiȘtergere