“O naţie nu poate pieri decât atunci când va dispărea ţăranul ei”
Petre Ţuţea
Pentru cei care au văzut lumina zilei, sau au
petrecut măcar o parte din viaţa lor la ţară ,
cartea omului de litere Corneliu Bichineţ “Viaţa pe caiet” este o adevărată
revelaţie. Cum însă cei mai mulţi din orăşenii de astăzi îşi au adânc înfipte
rădăcinile în mediul rural, cu un minim efort de lectură vor avea surpriza să
se regăsească în ambianţa patriarhală a satului nostru tradiţional, în aparenţă
tăcut, uitat parcă de lumea trepidantă a zilelor noastre, dar cu un specific al
său pe care generaţii
după generaţii l-au împărtăşit şi l-au transmis aproape nealterat.
“Veşnicia s-a născut
la sat” spunea cu
îndreptăţire Lucian Blaga, deşi Constantin Noica plecând de la aceiaşi
veşnicie, plasa satul românesc undeva
între etern şi anistoric, ca un reproş, fără să realizeze faptul că tocmai prin
aceasta satul avea să-şi asigure perenitatea şi dăinuirea în timp. Pentru
poporul nostru satul a fost din totdeauna acel rezervor regenerator, nu numai
demografic, ci în egală măsură şi cultural şi istoric, confirmând cu asupra de
măsură spusele lui Nicolae Iorga “oamenii
mari se nasc în case mici” cu referire directă la sorgintea rurală a
marilot personalităţi ale culturii noastre.
Iată zona către care Corneliu Bichineţ îşi
focalizează demersul său literar-artistic îmbinând în cartea sa un soi de
nostalgie cu abordare ironică, uneori chiar satirică, dar întotdeauna cu
compasiune şi chiar durere reţinută. Proza scurtă pe care autorul o preferă în
incursiunile sale rustice este cu certitudine la îndemâna sa, pentru că
reuşeşte să se mişte cu lejeritate printre personajele şi situaţiile pe care le
creionează cu dezinvoltură. Mai mult, într-un spaţiu relativ restrâns pe care
acest tip de proză i-l oferă, autorul sintetizează cu acurateţe mesajul pe care
vrea să-l transmită şi care rezultă din discursul pe care şi-l propune.
Talentul său narativ, cu
măiestrie condus către ţinta propusă, pare atât de firesc încât scoate la
iveală nu numai o cunoaştere adâncă a vieţii de la ţară (el însuşi fiu al
acestor locuri), dar şi o înclinaţie aparte în a prezenta succinct, direct sau
aluziv situaţii comune sau inedite, excelând în utilizarea epitetelor specifice
locului, a metaforei şi chiar a limbajului neaoş, extrem de sugestiv şi
pitoresc mai ales în dialogul personajelor. De aici apare acel comic de situaţie şi limbaj a cărui subtilitate face
deliciul lecturii. Sunt pasaje de o savoare aparte în care amuzamentul atinge
cote maxime, aşa cum sunt şi pasaje în care compasiunea răscoleşte sufletul.
Nu voi recurge la analize stilistice sau
literare pretenţioase şi sofisticate prin interpretări, ci voi încerca să
subliniez câteva aspecte care particularizează această scriere inedită, mai
ales astăzi când proza scurtă pare să fi intrat într-un con de umbră.
Aş sublinia pentru
început nota de autentic care străbate întreaga scriitură. Contextul în care se desfăşoară
acţiunea, ca şi acţiunea în sine de altfel, apare cât se poate de real şi evocă
cu acurateţe atmosfera tipică vieţii de la ţară. “Se înnopta. Moş Vasile griji la oi mai întâi, perie caii, le pune
aşternut de lucernă, închise găinile şi-i aruncă lui Ipsilante, dulăului, un
dărăb de mămăligă, însă acesta nici măcar nu se uită la mâncare, scheuna în
poartă, aşteptând ceva care n-avea să mai vină niciodată. Niciodată. În rest
tăcere! (pg 20). Scena în sine este o derulare a ritualului de seară, mereu
acelaşi în ograda gospodarului, indiferent de drama pe care Moş Vasile o
parcurge. Este în fapt un ritual care pregăteşte pacea şi liniştea nopţii.
Pentru că până la urmă viaţa merge înainte, cerându-şi fără încetare drepturile ei.
Un
alt aspect este pitorescul care, întocmai ca şi autenticul,
parcurge de la un capăt la altul naraţiunea autorului. Este zona în care
prozatorul excelează, pendulând între elegiacul sadovenian, patriarhalul lui
Rebreanu şi pragamatismul moromeţilor lui Marin Preda. Este cadrul specific,
potrivit, în care acţiunea se dezvoltă. “Un vânt şugubăţ se zburli prin
porumbiştea închircită, trei, patru ciori făcură ocol pe deasupra casei lui
Nacu, parcă dorind să alunge norii, câmpul se umplu de colb, iar aerul se
înmiresmă cu amărăciunea pelinului ce crescuse în vara aceasta cât stejarul de
înalt. Şi deasupra pădurii cobora un iz amărui
de pelin scorojit, iar în zare norii se rostogoleau neputincioşi şi
sterpi spre cele trei iazuri sleite de dogoare” (pg 138).
De la otava lui
Televizor care “era bărbierită cu meşteşug” (pg 136) până la limbajul
personajelor, pitorescul este nota dominantă. “Să vină autorităţile. Sunaţi bă
la 112, c-aici nu-i lucru curat. Să se constate dacă Dumitru Păscălin a murit
suficient ori nu….Aşa-i câte unul,,,!” Maria lui Vranca căuta să fie
convingătoare. “ Nu moare dintr-o dată…! Aşa pe bucăţi! Io-te na…! Şi i-a rămas
vie chiar tărăşenia…! Nu, ăsta nu-i lucru curat! Oricum, o să ne lămurească cei
de la judeţ” (Minunea de la Viişoara, pg 109-112). Chiar dacă dialogul
personajelor nu este unul prea bogat în schimb este extrem de sugestiv şi
colorat în simplitatea lui. El nu face decât să completeze tabloul sumbru (sau
comic) al întâmplărilor în care personajele sunt implicate, ele însele comice
prin numele lor; Sultana Gonorica, Traian Sarambel, Marghioala lui Cocalină,
Sorocică Drujbă, Eleonora Colţunaş, Turel Pripon, Reclarenţa, Azimut Petecău,
Grigore Aghiazmă, popa Lăcustă, Eleodor Ştiubei, primarul Tabacheră şi altele
în aceiaşi notă amuzantă şi sugestivă.
O
zonă predilectă pentru autor este cea a sărăciei, mai ales a celei extreme.
Pleacă de la copiii străzii, care în mentalul colectiv se rezumă la constatarea
că “Da aşa-i acum, copiii sunt ai străzii (adică ai nimănui n.n,), iar câinii
sunt comunitari (adică ai tuturor n.n.)” pentru că din cei trei fraţi, doar el,
Nicuşor găseşte această cale“inadaptat nu era decât el, stăpân pe sine, liber
în canalizarea sa, alături de alţii ca el, fără acte, fără stăpân, al nimănui”
(pg 38) până la o stare de mizerie greu de imaginat pe care un adult şi-o poate
asuma. “O mizerie cumplită, păianjeni vechi pe la colţuri,, lut pe jos, resturi
de paie şi surcele, scame. În fine în această mizerie nici microbii n-ar fi
putut să trăiască, aşa că, fără soţie şi cu motanul Zavaidoc alături, omul
nostru trecea în sat, fără ca lumea să-i dea prea mare atenţie, cei doi făceau
parte din decor” (Viaţa pe caiet, pg 175).
Se vede că la ţară moştenirea caietului cu datorii nu s-a pierdut. El
vine din vremuri mai vechi când galiţienii evrei tăbărâseră pe plaiurile
noastre şi vindeau pe datorie. De data asta însă caietul Suzanei… “fu salvarea
lui Aristotel Căcărează care trecu la muncă ruşinat totuşi de condiţia şi
nenorocul lui” (idem)
De altfel nici drumul
spre sărăcie nu este o raritate în zilele noastre pe care autorul î-l surprinde în “Purcica lui Ghiţă” (pg
143). Exemplul lui Ghiţă macaragiul devine unul emblematic pentru economia
noastră de piaţă. Un credit obţinut la o bancă, cu care Ghiţă cumpără o maşină
4x4 pe care să o folosească şi o purcică care să se înmulţească, îl duce repede
la faliment, pentru că Suzana fuge cu maşina şi amantul, iar purcica (Luluţa)
nu rămâne grea în ciuda tuturor procedurilor folosite.
Deşi sărăcia rămâne fundalul majorităţii
povestirilor, cel mai dramatic apare însă în
“Jungla cea de-acasă” (pg 56) “Azimut Petecău n-avea nici de unele nimic,
nimic, aşa că îl înveli pe băieţel c-un prosop şi-l legă fedeleş cu o sfoară
cum văzu-se el…. Sărăcie cumplită în zonă, şomaj, beţii şi fărădelegi, foame.
Azimut Petecău om aproape de treizeci de ani, dar arăta bătrân, cocârjat de
greutăţi, rufe tot, îngândurat şi nesigur pe viaţa sa”
Asemenea descrieri
sunt destul de frecvente arătând nu atât preferinţa
autorului, cât mai ales preocuparea sa, pentru că degradarea personalităţii
este stadiul ultim la care conduce sărăcia, îndeosebi în forma ei extremă, când
nici o ieşire nu se întrevede la orizont cu tot curajul şi determinarea unor
personaje de a încerca chiar aventura.
Este cazul celor trei din nuvela “Destine” (pg 41) Azimut Căcărează, Sultana
Gonorica şi Maria Zăbală care, împinşi de sărăcie, i-au drumul occidentului ca
“ambasadori culturali!” După o
experienţă tristă cei trei se despart; Sultana Gonorica îşi descoperă vocaţia
pe noile meleaguri, Maria Zăbală se căsătoreşte cu un italian bătrân, iar lui
Azimut nu-i rămâne decât varianta devenită clasică “întoarce-te române acasă”
(pg 45).
Nu lipsesc nici
povestirile în care speranţa mijeşte la orizont, sau în care convingerile
personale şi deprinderile pragmatice au succes. aşa cum se înrâmplă în “Pădurea
de salcâmi” (pg 127), unde Nicolae Paraschiv, prototipul românului adevărat “bun dacă e bun, rău dacă e rău, dar fără
cocoaşă intelectuală” (cum ar spune Eminescu), trece prin vâltoarea
comunistă fără să se plece, rămânând neclintit în pofida greutăţilor care i
s-au pus în spate de-a lungul anilor de teroare comunistă. Vrednicia,
determinarea şi speranţa aveau să-i sape numele în memoria sătenilor şi a
dealului care prin munca sa nu a luat-o la vale.
Timpurile aveau să se
schimbe, dar vrednicia omului şi puterea exemplului personal devin antologice
prin vorbele bătrânului Costică Păduraru “ce credeai că numai Neculai Paraschiv
a avut cap prin părţile noastre….!?. El a fost întâi, noi după el, alţii după
noi şi, tot aşa, tu-i mama ei de viaţă” (pg 135).
O notă aparte în
structura cărţii este problema
moralităţii şi bunei cuviinţe întâlnită încă în mediul nostru rural, aspect
care i-ar putea face pe mulţi orăşeni să roşească. Chiar dacă destinul părea să
fie altul Camelia se întoarce în satul ei credincioasă pasiunii sale
adolescentine pentru Marcu, pe care soarta îl va aduce şi pe el la vatra
strămoşească (Casa de la răscruce, pg 27). În aceiaşi notă emoţionantă este şi
cuminţenia Ilenei, al cincilea copil (după patru băieţi) în familia lui Eliodor
Ştiubei, care după o beţie trăsnet se lasă de băutură, iar fraţii fetei ajunşi
la casele lor, dintr-un excesiv sentiment de protecţie pentru sora lor, îi cer
cu insistenţă „să fii cuminte”. Chiar dacă Ileana era de mult realizată, ea va
rămâne cuminte spre disperarea mamei „Numa voi i-aţi băgat bazaconiile astea în
cap. Ce-i asta, fată cuminte la vârsta ei !? (Iubirile unei fete cuminţi. pg
53).
Pe acelaşi palier, dar poate cea mai emoţionantă prin mesajul ei, este
nuvela „La vie” în care Avram Adam şi Giorgică Ţurcanu, doi tovarăşi de armată
şi prieteni, i-au în căsătorie două surori (Ilinca şi Năstica). Meandrele
dragostei duc la amarnice trăiri şi remuşcări, despărţind cele două familii.
Reîntoarcerea la vatră va fi într-un târziu iniţiativa Ilincăi. „N-o mai putea
întoarce nimeni din drumul ei, plin de tristeţe, cunoscut şi necunoscut, dorit
cu ardoare ca fiind unul al iertării şi purificării, pentru toţi ai lor, drumul
revenirii la matcă, la obârşie” (pg 47).
O remarcă specială pentru adepţii
lui Bachus a cărui elixir este căutat cu obstinaţie pentru a însoţi atât
necazurile cât şi bucuriile, deopotrivă frecvente în viaţa obştei. Această
latură existenţială străbate ca un fir roşu întreaga carte. Este de regulă
percepută ca acel refugiu binecuvântat în care se retrag îndeosebi bărbaţii,
uneori chiar şi femeile,. „Bărbaţii
însă n-aveau probleme. Beau de stingeau. Fără selecţie şi neapărat mult pe
datorie. Cădeau pe rând sau toţi deodată...” (pg 22), sau mai la vale „ fiecare
îşi scoase din buzunar, conform regulamentului bine stabilit, paharul personal.
Aveau şi femeile recipiente asemănătoare, mai curate însă, din sticlă sau
porţelan” (pg 24).
Dacă preţuirea de care licoarea lui Bachus se bucură printre eroii
cărţii pare să reprezinte o consolare în timp, mergând adeseori până la uitarea
de sine, pentru autor cu certitudine reprezintă acea putere catalizatoare,
generatoare de umor şi bună dispoziţie spre satisfacţia cititorului. Credem că
aici este valabil ceea ce Blaise Pascal spunea „în puţin vin găseşti adevărul,
în prea mult îl pierzi”. Asta ar putea explica de ce autorul găseşte adevărul
cu atâta uşurinţă? în timp ce personajele sale aproape sistematic îl pierd. O
explicaţie ar fi că aceştia din urmă îşi tocesc mintea consumând şi nicidecum nu
o ascut, după cum spunea Eminescu „puţin vin ascute mintea, prea mult însă o
toceşte”
Poziţionându-ne din convingere de partea înţelegerii autorului pentru
această prea umană latură a existenţei noastre, credem până la urmă că domnia
sa a devenit adeptul afirmaţiei verificate a lui Ch Baudelaire „cine ştie să
bea un pahar de vin bun va găsi în el sclipiri de geniu, picăturide umor, dar şi de amor”.
Dincolo de aceste trăsături care mi s-au părut esenţiale pentru opera
prozatorului Corneliu Bichineţ este originalitatea sa, vocaţia narativă
incontestabilă şi îndemânarea în arta scrisului. Pentru că în opera sa
personajele sunt vii, dinamice şi mai ales autentice. Ele se regăsesc constant
în viaţa satului nostru, cu bunele şi relele sale, în care, din fericire sau
nu, „vremea vremuieşte în eterna ei
curgere” cum ar spune Constantin Noica. Cititorul va constata repede că
lectura cărţii este nu numai interesantă, ci deopotrivă captivantă, stârnind în
egală măsură bună dispoziţie şi compasiune.
Pe acest fundal al consacrării în proza scurtă, o întoarcere a
autorului „cît mai des la ale sale”, ar fi un real câştig pentru scrisul
românesc, aşa cum inspirat prefaţatorul cărţii, Constantin Dram, îşi
întitulează introducerea „Când autorul
se întoarce la ale lui”.
Dr Valeriu Lupu – doctor în
ştiinţe medicale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu