De la spălător de vase la Paris, la Coloana Infinitului
Decedat: 16 martie 1957, Paris, Franța
În cartea publicată la Editura Vremea, „Brâncuși.
Amintiri și exegeze”, Petre Pandrea – care a stat de vorbă în mai multe
rânduri cu Brâncuși – a cules fragmente de conversații și comentarii despre
sculptor. În paragrafele de mai jos, vă povestește însuși Constantin Brâncuși:
● Plecarea de acasă: Am plecat de la 10
ani, pe jos, din Hobița-Peștișani. Tate era gospodar cu slugi în curte. […] La
Craiova, am fost băiat de prăvălie la restaurantul «Spirtaru», din fața gării.
Am stat șase ani și munceam câte 18 ore zilnic. La ceasurile trei dimineața, mă
sculau birjarii cu ciocănitul codiriștii de la biciușcă în ușa odăiței unde
dormeam.
Veneau pentru mușteriii de la trenurile matinale și cereau,
înainte de a pleca încărcați de pasageri, să-i servesc cu crenvurști calzi,
pelin rece și hrean iute. Am făcut școala de meserii din Craiova și școala de
Belle-Arte din București. Pentru a învăța în Capitală, mi-am vândut partea de
moștenire de la părinți.
Am făcut chiar o invenție pentru spălatul paharelor cu
rapiditate. Până la mine, se spălau în două ape: un rând cu apă caldă și un
rând cu apă rece. Eu am suprimat apa rece și utilizam numai apă fierbinte. Apa
fierbinte dizolva, automat, grăsimile, era igienică și paharele se și uscau mai
repede… Îmi frigeam buricele degetelor grosolane de sculptor, dar mă
resemnasem.
● Prieteniile artistice: La Paris, am fost
prieten cu Matisse, cu Erik Satie, cu Modigliani și, în special, cu Guillaume
Apollinaire, a cărui moarte a fost un dezastru pentru arta modernă. Era un
camarad minunat. Te simțeai cot la cot cu el. Am intrat ca elev în atelierul
lui Mercier, unde ajunsesem la o mare dexteritate tehnică. Făceam câte o
sculptură pe zi, în genul lui Rodin. Deși mă iubea, n-am mai putut trăi în
preajma lui, a maestrului Mercier. «Făceam» ca și el. Pastișam, inconștient, pe
Rodin, ca și Mercier, dar vedeam pastișa. Eram nenorocit. Au fost anii cei mai
grei, anii căutărilor, anii de regăsire a unui drum propriu.
● Despre vin: Îndeobște, bărbatul adevărat
nu bea până când nu-și înjghebează gospodăria. Cine n-a fost frumos la 20 de
ani, țapăn la 30 de ani, bogat la 40 de ani și înțelept la 50 de ani, acela nu
mai poate fi nici frumos, nici țapăn, nici bogat și nici filosof.
Așa spune și un proverb englez. După 60 de ani, un gorjean
nu mai bea. […] Când bei, mai cazi prin șanțuri sau vorbești măscări. Nu se
cuvine. […] Vinul nostru ușor de Drăgășani și din Corcova Bibeștilor este
doftorie și bucurie curată, dacă-l bei cu șart. Dacă-l bei fără cap, te dă
peste cap. Vinul e o slugă, un ajutor al euforiei. Din sluga ta, ajungi sluga
vinului și te înhami la carul pierzaniei, împreună cu carnea ta.
● Despre biserică: Nu am niciun respect
pentru legile, pentru relicvele și pentru mătăniile propriei mele biserici
răsăritene în care am fost botezat. Și, totuși, îmi place să cânt în fiecare
duminică în biserica românească din Paris. Fiecare confesiune creștină pretinde
că posedă doctrina cea adevărată și denunță pe celelalte ca având niște
doctrine ticăloase. Acest fel de religii sunt fără de Sfântul Duh, un
creștinism fără Iisus și un rai fără de Iad.
● Despre cunoaștere: În fond, puțini oameni
își dau seama că mai sunt și alte forme ale cunoașterii. Împrejurul nostru
operează alte sfere ale existenței de care suntem separați doar prin cele mai
subțiri fire. Câți dintre noi le recepționează? Nu avem acces la duhul lumii,
fiindcă nu îl căutăm. Trupul omului nu este diferit de structura universului.
Curentele polare ale energiei curg prin trupul nostru în același mod cum curg
în univers. Forțele psihice dinlăuntrul trupului nostru ne pot otrăvi sau ne
pot elibera.
● Într-o discuție cu Modigliani: Vă pot da
o daltă și un ciocan, însă ați putea distruge această bucată de piatră
calcaroasă. Eu nu dau niciodată prima lovitură până când piatra nu mi-a spus ce
trebuie să fac. Aștept până când imaginea interioară s-a format în mintea mea.
Câteodată durează săptămâni întregi până când piatra vorbește.Trebuie să
privesc atent în interiorul pietrei. Nu mă uit la aparență.
● Despre căsătorie: Un artist nu trebuie să
se însoare, fiindcă poate fi masacrat de femeia lui, care se lăbărțează,
încearcă să-l subjuge și să-l transforme în eroul papucului. Bărbatul pleacă în
bătălii, moare ca ostaș, se ia de piept cu viața. Femeie lui trebuie să
aștepte, ca Penelopa, întoarcerea lui Ulysse.
● Despre rolul artei: Arta trebuie să
odihnească și să vindece contrarietățile interioare ale omului, aceste
contrarietăți din destinul omului, din tragedia lui firească sau din prostiile
societății. Arta are și această misiune terapeutică. Să ne amintim numai de
Katharsisul aristotelic.
Arta lui Michelangelo nu odihnește și nici nu vindecă. Ațâță
rănile tragice ale omului sau îl îngrozește fără descifrare. Nu poți trăi în
casă cu Moise al lui Michelangelo. Te înspăîmântă… Poți trăi în casă Venera din
Milo… Îți vine chiar s-o bagi în pat. Pe vremea când grecii creau pe Venera din
Milo, credeau în viață, în iubire, în zei. Michelangelo nu credea în nimic.
● Despre satul românesc: Am revenit acasă, după
atâtea decenii de vagabondaj pentru realizarea artei mele, și ce-am văzut în Gorj
nu-mi place. S-a distrus sentimentul comunității. Satul meu este azi segmentat
sufletește în cinci felii, cărora ei le zic partide.
Preoții și învățătorii au ajuns nenorocirea satelor. De la
ei pornește focarul de infecție sufletească. Nu-s vinovați personal sau ca o
breaslă, ci prin breasla lor se face infecția. Este o evoluție socială urâtă.
Să luăm și să analizăm pe preotul de odinioară și pe preotul de astăzi. Pe popa
al meu îl vedeam primăvara la coarnele plugului, cu părul făcut coadă peste anteriu.
Popa de azi este un domn, un fel de boier, care se duce de
trei ori pe săptămână la oraș pentru a face intrigi. Uneori stă acolo mai multe
zile. Putrezește mortul în casă, fiindcă popa n-a venit de la târg și nu poate
țăranul îngropa mortul fără popă.
● Despre arta țărănească de azi: În arta
țărănească actuală din Gorj am simțit prea multă virtuozitate. Furcile de tors
sunt prea migălite și prea înflorate. Înainte, crucerii și iconarii lucrau
pentru plăcere și din evlavie. Aveau un meșteșug sacru: plăcerea intimă și
conștiința unei misiuni. Azi, artistul popular s-a molipsit de la artistul cult
și face treaba cu virtuozitate și fără evlavie.
● Despre virtuozitate: „Academiile și
școlile de Belle-Arte ne învață virtuozitatea. Dar poți imita un nud viu? Minunea
vieții este inexprimabilă. Pe pânză și din marmură ies numai cadavre. Arta este
altceva decât redarea vieții, este transfigurarea ei. Învățăm virtuozitatea de
la alții, din muzee și din școli. Ar trebui ca fiecare să fim artistul nostru,
artist pentru noi, iar nu pentru alții.
În fiecare om zac energii nebănuite, asemeni diamantelor
ascunse în pământ. Fiecare îți are diamantul lui. Care este rolul artistului?
Artistul prelucrează diamantul brut, îl șlefuiește și îl taie în zeci de
fațete, după forma pe care a vizionat-o în măruntaiele pământului și după visul
interior al artistului.
Liliana Matei
Călătoria pe jos a lui Constantin Brâncuşi până în Paris
va fi transpusă în film de Peter Greenaway
Regizorul britanic Peter Greenaway a
început filmările pentru producţia “Walking To Paris”, o peliculă
biografică ce va expune povestea drumului de 18 luni pe care Constantin
Brâncuşi l-a făcut din România până în Franţa, trecând prin Ungaria, Austria,
Germania şi Elveţia, informează Mediafax.
“De-a lungul călătoriei, supravieţuind cu ce se ivea pe
drum, aşa cum se învăţase în anii în care fusese cioban, a avut aventuri –
comice, violente, erotice şi romantice -, în mod cert formatoare, ce l-au
inspirat în sculptură, căci modela sculpturi din materiale pe care le găsea pe
drum – lemn, piatră, nisip, zăpadă şi gheaţa -, lăsând răsfirate şi abandonate
sculpturi experimentale şi temporare pe drumurile Europei”, a declarat
Greenaway pentru Screen Daily.
Actorii Emun Elliott şi Carla Juri vor fi protagoniştii
peliculei “Walking To Paris”. Lansarea filmului, produs de Enjoy Movies,
Cobra Film şi CDP, precum şi de SRF Swiss Radio and Television, a fost anunţată
pentru toamna acestui an.
Brâncuşi s-a stabilit la Paris, unde s-a stins din viaţă în
martie 1957, lăsând moştenire statului român atelierul său şi un număr
important de lucrări. Statul român, condus de partidul comunist, a refuzat însă
să accepte moştenirea lui Brâncuşi. Astfel, atelierul său a revenit Franței,
iar Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris păstrează lucrările lăsate de
Brâncuși statului roman, prin testament.
Enescu si Brancusi la Paris
Sursa: ZIARUL METROPOLIS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu