FIICA LUI FARAON
(Din manuscriptul nuvelei ”Fiica lui Faraon”
autor: Ioan Miclău-Gepianu)
”…Peste câteva zile scribul Vebew avea să
ajungă din nou la porțile
Cetății ON și al
Universității unde îl așteptau discipolii săi. Dar după cum se știe de când lumea,
niciodată studenții nu se prea necăjeau dacă dascălul ar lipsi o zi sau două,
ba încă par a se simți usurați, prinzând un moment de libertate, ca să nu îi
zicem lenevire.
Scribul Metchopos avea să țină linia
Sudului, iar încă peste un număr bun de zile, respectând sfaturile prietenului
sau Vebew, ajunse cu bine la cetatea Teba.
Favorizat dupa cum știm, de marile
festivități ale Tebei, nu i-a fost deloc greu să pătrundă în Cetate. El se
alătură unui grup de cheflii așteptând momentul potrivit pentru a se
prezenta împărătesei Hatshepsut.
Între
timp să-l urmărim pe scribul Vebew. Bătrânul scrib ajuns la Universitatea din
ON. Nu se întâmplase demult ca el să întârzie, dar și atunci când se întampla, nu
mai mult de ‘sfertul academic’. Obosit de nesomn si hurducăturile cămilei, el totuși
nu se retrage spre odihna binemeritată, ci se grăbi să-și întâlnească
discipolii.
Complexul universitar își avea clădirile
grupate într-un sistem concentric, apoi, alei lungi și îngrijite plecau întocmai
razelor de soare, în toate direcțiile, dinspre centru spre exterior. Intreaga
arhitectură era o copie a zeului-Ra. La intra-rea centrală, ancorate sus
fluturau steagurile albastre și roșii.
Pe ambele părți ale aleii se înșirau statuile Panteonului cosmogonic
egiptean. Figurile lor erau severe, amenintatoare chiar. Zeul-Crocodil, zeul-Muscă,
zeul-Lacustă, erau de-adreptul amenințători. Zeul-Broasca, zeul-Lup, erau respectați. Dar cel mai respectat era zeul-Soim,
fiind de fapt înălțat deasupra arcadei de la intrare. Arcada zidită numai din
marmoră albă susținea deci pe cel ce era considerat stramoșul egipteanului -
soimul. Alei/raze făcute din marmoră de Nubia, lucios slefuite, duceau înspre templele
de studii. Inconjurate cu flori multicolore se ridicau înalte obeliscuri, statuile
sfincșilor sculptați din granite de diferite colorații naturale. Irigațiile erau suspendate în aer purtând apa
limpede în toate direcțiile.
Dar, minunea ce avea să păstreze
curiozitatea tuturor civilizațiilor o constituia ‘Izvorul Sfânt”. Acesta era așezat
în centrul curții universitare. Se zicea că însăși zeița Isis, când a adunat
oasele soțului ei Osiris, ce erau împrăștiate pe câmp, cu apa acestui izvor la
readus la viață. Tot legenda spune că imediat după înviere, Osiris a luat
stăpânirea zeilor din adâncuri, de sub delta Nilului de unde se îngrijea să
trimită culturi roditoare câmpiilor Egiptului.
Egiptenii
erau atât de convinși în continuitatea vieții încât, în termenii lor filosofici acceptau idea vieții nemuritoare.
Moartea cu viața se confundau, nefiind sigur când suntem vii și când suntem
morți. Asemenea zilelor și nopților. La acest izvor sfânt veneau doctorii și
magicienii vremii pentru a vindeca bolile nevăzute, care de altfel erau de
sorginți sufletești, spiritual-psihologice.
În momentul în care scribul Vebew intra,
grupuri de studenți discutau aprins, unii izbucneau in hohote de râs, iar alții
furioși se apucau de gulerele hainelor, probabil pentru ași impune fiecare
punctul de vedere în cine știe ce chestiuni.
Pe alte alei/raze
fete cu mainile înlănțuite după gâtul colegilor de studenție, râdeau zgomotos,
apoi pe soptite își spuneau cine știe ce!
La apariția Scribului, o liniște
desăvârșită acoperi întregul peisaj. La
un singur semn făcut cu mâna de acesta, tinerimea știa ce trebuia urmat;
liniștiți și domol se îndreptară spre templele de studii, ca de obicei mai și
înghiontindu-se între ei.
Scribul Vebew avea
întotdeauna metoda lui de introducere,
metodă pe care studenții o aclamau prin râsetele lor tineresti, dar și dascălul dorea tocmai această stare de
scoatere din somnolență a discipolilor săi. Ca apoi imediat să anunțe deosebit
de grav și hotărât tema învățăturii ce urmează a fi audiată de ei. Așadar, de
această dată scribul Vebew găsi potrivit a prezenta o anume critică asupra comportării discipolilor săi, desigur
fără a da un nume direct, dar fiind ceva foarte întristător: “Studentul umblă
pe străzile orașului mirosind a bere, mai grav, el este atras de fusta femeilor
oamenilor, fara a se gândi că in acest fel intră sub dominația întunericului!”
Discipolii cei tineri dintr-odată ciuleau urechile, întinzându-și colțurile gurii,
semnul izbucnirii într-un râs zgomotos. ”Discipolii mei cresc pentru zeul-Path
si zeul-Ra in primul rand, apoi pentru zeul Amun, reveni cu asprime Scribul;
continuând:“Să trecem la experiment, și să pregătim de viața veșnică o mumie,
pentru a nu se pierde această știință mare venită prin razele zeului-Ra.
Discipolii aduseră
repede toate cele trebuincioase, inclusiv
un manechin pe seama caruia să experimenteze lucrarea de mumifiere.
Acestea erau studiile vremilor respective și de care încă se minunează lumea de
azi!”
Nota Poetul* din
Carpati:
“Se-nserează, Nilul doarme și ies stelele din strungă,
Luna-n mare își aruncă chipul și prin nori le-alungă,
Cine-a deschis piramida și-năuntru a intrat?
Este regele. In haina de-aur ros și pietre scumpe,
El intra să vad-acolo tot trecutul. – I se rumpe
A lui suflet când privește peste-al vremurilor vad”.
(Memento mori –
Panorama desertaciunilor- M.Eminescu)
In Cetatea Luxor pregătirile festivităților
de primire a zeului-Amun, urmau cu aceeași febrilitate cu care se pregătea și
Teba.
Zeița-Mut patrona cea mai frumoasă cetate egipteană
Luxor. Locuitorii locului erau mândri pană la extrem de situatia lor
privilegiată. Forfota era mare, steaguri și flori curgeau ca un râu pe străzile
cetății.
Nota Poetul din
Carpați:
”In zidirea cea antică sus in frunte-i turnul maur,
Magul priivea pe ganduri în oglinda lui de aur,
Unde-a cerului mii stele ca-ntr-un centru se adun.
El in mic priveste-acolo căile lor tăinuite
Si c-un ac el zugravește cărăruile găsite –
A aflat samburul lumii, tot ce-i drept, frumos si
bun”.
(Memento mori -
Panorama desertaciunilor – M Eminescu)
Zeitatea tebană-Amun se apropia de cetatea
Luxor înconjurată și purtată de locuitorii Tebei. În întâmpinarea lor ieșea
zeița-Mut, înconjurată și purtată de locuitorii din Luxor, înveșmântată în alb
părea a fi vie. În fața ei și a mulțimii formară o fațadă minunată
oficialitățile ceății, preoții, scribii si prezicătorii vremurilor, îmbrăcați
cu toții numai în alb cu brațele încărcate de flori de sicomor. Momentul suprem
al festivităților îl reprezenta tocmai
această așezare împreună a celor dou zeități ale panteonului egiptean.
Luat de pe soclul său de la Karnak,
zeitatea-Amun avea să stea 24 de zile lângă zeița-Mut din Luxor, timp în care
sărbătoririle erau fără sfârșit.
Din nou se întâlneau între ele populațiile hamite in ceremonia și supravegherea zeiăților lor protectoare.
Faraonul Tutmes II și soția sa Hatshepsut intrară cu tot alaiul mulțimilor în
cetatea Luxor. Ei erau asemenea zeilor pe care îi reprezenta în fiecare an, și
când entuziasmul mulțimilor se manifesta atât pentru faraon cât si pentru zeiățile lor,
bineințeles cât și pentru destindere, satisfacție și relaxare publică. Altele
erau însă căile afacerilor de
suveranitate dintre cetățile celor două Pământuri
egiptene, odata cu aparitia Dinastiei a 18-a
și a unificării zeităților Amun-Ra. Uneori însăși graiul omenesc este folosit ca o
forma de afacere a gândirii celei reale! Sau cum are să zică peste vremuri
Esop: Limba e și dulce și amară!
Scribul Metchopos se prezintă Fiicei lui
Faraon !
Ioan MICLĂU-Gepianu
2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu