Dan Ravaru, aproape 42 de ani la
Culturã
POVESTE…
Profesorul Dan Ravaru împlineste astãzi, 1 februarie, 42 ani fãrã 10 luni de
când s-a angajat la Centrul Judetean pentru Îndrumarea Miscãrii Artistice de
Masã, astãzi Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii
Traditionale Vaslui. S-a angajat în 1979 si pânã anul trecut, când a iesit la
pensie, s-a dedicat întru-totul activitãtii sale, fãcând cercetãri în domeniul
folclorului, etnografiei si artei populare si publicând mai multe culegeri si
volume. Si-a continuat, desigur, munca chiar dacã nu a mai fost angajat,
participând la diverse activitãti culturale si scriind câteva volume dedicate
Centenarului Marii Uniri. Pentru cã este unul dintre oamenii cu care Vasluiul
se mândreste, astãzi vã invitãm sã-i cunoasteti întreaga poveste, una sub
semnul rãzboiului, a cãrtii, a cercetãrii si a scrisului.
Sub semnul rãzboiului
M-am nãscut
la Bârlad, pe 3 aprilie 1941, iar dupã putin timp, pe 22 iunie 1941, armata
românã primea celebrul ordin al generalului viitor Maresal Ion Antonescu –
“Ostasi! Vã ordon! Treceti Prutul!”. Iar în septembrie 1941, tatãl meu, pilotul
aviator Ion Ravaru, era doborât lângã Odessa. De aici, acest semn al rãzboiului
sub care mi-am început si continuat copilãria. Deci, nu mi-am cunoscut tatãl,
aveam cinci luni când a murit, mi s-a povestit cã, avionul arzând în întregime,
a fost identificat dupã o mânã care i-a mai rãmas întreagã si pe care se afla
verigheta cu numele mamei mele. Casa în care m-am nãscut a fost demolatã, a
rãmas însã în picioare casa strãbunicilor mei deoarece printr-o întâmplare,
aflându-se la o clacã de desfãfact porumb, pe o bârlãdeancã din Podeni a
apucat-o acolo durerile facerii si l-a nãscut pe cel care avea sã fie Gheorghe
Gheorghiu Dej. Clãdirea a rãmas, din casã memorialã devenind grãdinitã. În
martie 1944, rusii s-au apropiat de granitele noastre si atunci ne-am refugiat
la Bucuresti. Rãzboiul ne-a ajuns acolo sub forma mai violentã a
bombardamentelor americane. Cea mai veche amintire a mea este de atunci. Ne-am
refugiat apoi în Teleorman, ne-am întors în Bucuresti, iar din 1946 ne-am
stabilit definitiv la Predeal. Acolo am început sã învãt istorie la modul
constient. Locuiam pe Malul Depoului, adicã lângã linia feratã care strãbate
mijlocul localitãtii. Trenurile, ca sã urce la Predal, puneau câte o locomotivã
în plus, asa cã orice garniturã trebuia sã stationeze acolo. Astfel, am vãzut
îndeaproape trupele rusesti care se întorceau din Germania, trenurile cu
înfometati din Moldova din urma secetei din 1946-1947 si mai târziu, trenurile
pline cu tãrani din Banat, zeci de mii la numãr, care erau dusi în Bãrãgan în
urma confilictelor cu Tito. A fost una dintre crimele regimului comunist,
uitatã de cei mai multi. Am trãit din plin sângeroasa perioada a comunismului
din perioada 1950-1960. Se auzeau împuscãturi în pãdure, pe Caraiman si la
Plaiul Foii. În apropierea Predealului, activau grupe de partizani. Am asistat
la razii si la arestãri pe stradã. Foarte multe familii aveau rudele arestate
politic. În tarã, zeci de mii de tãrani erau arestati si dusi la Canalul
Dunãre-Marea Neagrã din cauza încercãrii de colectivizare din anii ’50. La
scoalã, ni se explica nouã, copiilor, cã Stalin este tatãl nostru, iar mama
noastrã, Ana Pauker. Au fost vremuri cumplite pe care unii istorici actuali
încearcã sã le musamalizeze, atribuind crimelor din acele vremuri perioadei
Ceausescu. Fac acest lucru din prostie sau urmãresc scopuri obscure deoarece
este absurd sã pui semnul egalitãtii între acele perioade.
Sub semnul cãrtii
Am învãtat
sã scriu si sã citesc de la mama mea înainte de a merge la scoalã. Faptul
acesta a avut douã consecinte, mai întâi un scris aproape indescifrabil si acum
deoarece nu am fãcut cerculete si betigase ca la abecedar, dar si o pasiune
pentru citit de la cea mai fragedã vârstã. Am avut norocul unor prime lecturi
de calitate din marea literaturã rusã, primele povestiri citite în clasa I
fiind ale lui Cehov. Basme am citit mult mai târziu. În perioada adolescentei
am fãcut liceul mai mult la fãrã frecventã din cauza unor probleme de ordin medical,
ceea ce mi-a permis sã am foarte mult timp de citit. Pentru mine, biblioteca
“Stroe Belloescu” din Bârlad (pendulam între acei ani între Bârlad si Predal),
a fost o adevãratã universitate. Examenele la fãrã frecventã erau foarte usoare
deoarece alãturi de mine se aflau în bãnci ofiteri, secretari de partid,
directori care îsi obtinuserã functiile având patru clase cu sprijinul
partidului, iar acum trebuiau sã aibã si ei mãcar aparent studii. Astfel,
puteam de dimineata pânã seara sã stau în sala de lecturã, sã citesc tot ce era
mai interesant si în plus, datoritã bunãvointei bibliotecarilor, sã am acces la
fondul documentar, respectiv cãrti vechi de dinainte de rãzboi. La terminarea
liceului, interesele mele intelectuale mergeau în trei directii: filosofie,
literaturã si istorie. Trebuie sã mai amintesc cã în Bârlad functiona atunci un
cenaclu din care fãceam si eu parte, practic eram un grup de prieteni printre
care Cezar Ivãnescu si Octavian Stoica, toti cei din grup care aveam pe atunci
17 sau 18 ani si am publicat mai târziu cãrti. Nu am putut sã urmez Filosofia
deoarece în perioada 1957-1962 exista o repartitie a locurilor din facultãti:
70% pentru fiii de muncitori si tãrani colectivisti, 30% pentru fiii de
intelectuali sau tãrani liberi. Proportia absolventilor era inversã deoarece
muncitorii de atunci erau tineri, nu aveau copii pentru facultate, iar
colectivizarea era departe de a fi terminatã. Locurile la Filosofie erau
trecute toate la cele 70%, asa cã am urmat Filologia, Litere cum se spune astãzi,
pãstrându-mi si legiferându-mi astfel pasiunea pentru carte. În perioada
’60-’65, cât am fãcut facultatea, a apãrut o mare deschidere culturalã care
mi-a permis sã acced si la valorile literaturii europene si americane, alãturi
de valorile clasice. A existat o liberalizare, mai ales dupã 1964, când au fost
eliberati toti detinutii politici si astfel, s-a dezvoltat un climat favorabil
culturii.
Sub semnul cercetãrii
În
facultate, am fost interesat de folclor, cursul fiind predat de profesorul
Vasile Adãscãlitei. Am fost atunci si mai târziu apropiat de acesta si de
orientãrile sale în domeniu. Mai târziu, în învãtãmânt fiind, mi-am pãstrat
interesul pentru etnologie, pe acest termen întelegându-se folclorul,
etnografia si arta popularã, în special. Am început sã fac cercetãri pe Valea
Tutovei, în perioada în care eram profesor la Liceul din Puiesti. Orientarea
mea s-a datorat atât vechilor mele preocupãri, dar si interesului pe care îl
avea în acest domeniul prima mea sotie, Silvia. Am întreprins împreunã culegeri
de folclor, publicând si articole pe aceastã temã. Am colidat cu magnetofonul
zeci de sate de pe Valea Tutovei si din alte zone ale judetului, materialele
culese fiind apoi dactilografiate. Interesant este cã pe atunci masinile de
scris, fiind sub controlul securitãtii, nimeni nu voia sã ni le împrumute, nici
cele de la liceu. Am gãsit întelegere, culmea, la seful de post, care ne-a
împrumutat masina de scris a Militiei, la care am dactilografiat sute de
pagini. În timpul vacantelor, am reprezentat judetul Vaslui la campanii de
culegeri de folclor în mai multe zone ale tãrii, mai ales în Bucovina si în
judetul Vâlcea. Rezultatele au fost promovate în cadrul unor sesiuni
stiintifice, pe plan national. În toamna anului 1978, am trecut printr-o tragedie
personalã, decesul sotiei. La 1 februarie 1979, m-am încadrat la ceea ce se
numea pe atunci Centrul Judetean pentru Îndrumarea Miscãrii Artistice de Masã.
Nu eram membru de partid, refuzasem în mai multe rânduri aceastã solicitare,
iar în organele judetene trebuia sã ai neapãrat aceastã calitate. Am gãsit însã
întelegere la un activist de partid – Dumitru Bran, care a trecut peste toate
acestea, considerându-mã un specialist de care judetul avea nevoie. Au urmat
ani si ani de activitate culturalã si de cercetare în domeniile amintite ale
etnologiei. Pe atunci, activitãtile culturale erau concentrate în ceea ce se
numea Cântarea României. Astãzi, cei care nu au cunoscut ceea ce se întâmpla
atunci denigreazã sau cel putin ironizeazã acest mare festival national. De
fapt, a fost vorba de o mobilizare a capacitãtilor artistice în cadrul unor
concursuri începând de la nivel de culturã sau de întreprindere, scoalã etc. pe
un parcurs, care se finaliza la doi ani. Pe undeva, se asemãna cu concursurile
de la televiziune de tipul “Românii au talent”, dar avea o amploarea deosebitã.
Domeniul care mã interesa, folclorul, se afla în prim-plan, iar evolutiile în
acest domeniu erau de cea mai înaltã calitate si mai ales de o autenticitate
perfectã. Juriile de la un anumit nivel erau alcãtuite din specialisti din
institutiile de cercetãri si nu era admisã falsificarea textelor sau folosirea
unor melodii care nu erau reprezentative pentru zona respectivã. Tot în cadrul
festivalului, aveau loc si sesiuni stiintifice si se tipãreau publicatiile de
specialitate. Toate acestea au favorizat o revenire la traditiile autentice ale
poporului român, din pãcate cultul personalitãtii trebuia promovat si aici,
apãreau montaje literar-muzicale în care trebuia evocat Conducãtorul. Dar afarã
de aceste obligatii, restul valorifica talentele si orientãri de prim-rang.
Dupã evenimentele din 1989 a urmat o perioadã de asa-zisã tranzitie, care s-a
manifestat si în domeniul activitãtilor culturale, tranzitie care continuã si
astãzi… S-a revenit la organizarea cãminelor culturale, directorii dispãruserã
cu ani în urmã, s-a mãrit schema institutiilor culturale, ceea ce a reprezentat
o orientare favorabilã dezvoltãrii spirituale. Din pãcate, dupã cum vom vedea
mai târziu, au apãrut si influente nocive, care au alterat vechile noastre
traditii. Un bãtrân din Mãrãseni rezuma astfel situatia: “ieri cu cazaciocul,
azi cu lambada, dar ale noastre românesti…”. A trebuit, deci, sã ne adaptãm
unor noi cerinte si unor noi comandamente sociale.
Sub semnul scrisului
Cercetãrile
de teren au devenit mai dificile deoarece vechii purtãtori ai traditiilor
folclorice s-au împutinat, iar mijloacele mass-media au dus spre o cultivare
mai slabã a ceea ce este reprezentativ pentru o zonã sau alta. Dacã în alte
pãrti ale tãrii interesul pentru creatia popularã a fost mai dezvoltat, având
în vedere chiar cercetãri din perioada interbelicã, judetul Vaslui a fost mai
vitregit din acest punct de vedere. Desi aici a apãrut revista “Ion Creangã”,
la Bârlad (1908-1923), printre cele mai importante publicatii de folclor din
tarã, interesul pentru creatiile populare locale a dispãrut aproape dupã 1948.
S-a trecut la falsificãri de folclor, asa-zise cântece legate de bucuria
colectivizãrii agriculturii sau la împrumuturi din alte zone folclorice. Un
exemplu în acest sens ar fi situatia de la Brãdesti-Vinderei. În timp ce în
aproape toatã tara erau reînviate traditiile, printre care si cea a olãritului,
a ceramicii, olarii de acolo erau obligati sã facã zile de muncã la CAP si din
aceastã cauzã ni s-a interzis practicarea vechiului mestesug. La Bãrdesti, de
exemplu, se confectiona ceramicã neagrã la fel cu aceea de la Marginea-Suceava,
dar pe când la Marginea era valorificatã si cunoscutã pe plan national, la
Brãdesti oalele erau sparte cu ciomagul de presedintele CAP. Am mentionat acest
fapt alãturi de multe altele pe care le-as putea prezenta pentru a întelege
necesitate de a consemna în scris ceea ce s-a mai putut conserva din cultura
popularã a judetului. De aici, am redactat mai multe volume. Faptul acesta a
fost favorizat si de noul meu statut social dupã peste 20 ani de singurãtate,
mi-am format din nou o familie, iar noua sotie, Cleopatra, fiind si ea autoare
a trei cãrti, a fost si îmi este în continuare un colaborator si un sprijin permanent
în ceea ce se cheamã lumea scrisului. Consemnez aici si o ciudãtenie
inexplicabilã ca orice ciudãtenie adevãratã. Persoanele feminine care au
însemnat si înseamnã ceva fundamental în viata mea s-au nãscut toate în ziua de
25 si în sãrbãtori religioase: mama, nãscutã pe 25 martie, de Buna Vestire;
Silvia, prima sotie, nãscutã pe 25 ianuarie – de Sf . Grigore Teologul;
Cleopatra, actuala sotie, nãscutã pe 25 decembrie – de Nasterea Domnului. Modul
meu de a privi creatia popularã este o reîntoarcere la interesele intelectuale
pe care mi le-am format la 18 ani, adicã literaturã, istorie, filosofie. În
creatia popularã, întâlnim toate compartimentele spirituale a ceea ce numim
creatie cultã, adicã dincolo de aspectele artistice cele mai cunoscute vom gãsi
si astronomie popularã, medicinã, arhitecturã etc. Noi, românii, avem unele
perioade mai aparte în istoria nationalã, pentru care nu avem mãrturii scrise.
Noi am început scrisul abia la sfârsitul secolului al XIV-lea în limba slavonã,
iar cel mai vechi document redactat româneste dateazã din 1521. În secolul al
XVII-lea, apar primele scrieri românesti, cronicile, în timp ce altii îi aveau
deja pe Shakespeare,Moliere etc. Am reusit însã din secolul al XIX-lea si pânã
astãzi sã ne aliniem culturii europene. Faptul acesta a fost posibil deoarece
oricând a existat o culturã popularã, care nu era scrisã, era cultivatã oral,
dar avea valori deosebite, care puteau rivaliza cu orice scrieri din domeniul
culturii oficiale. Revin la ideea cã prin scris am cãutat sã consemnez tocmai
aceste valori traditionale, plecând de la ideea cã folclorul înseamnã
etimologic întelepciunea popularã în primul rând. Folclorul cultivat astãzi se
rezumã în general la artistic, iar textele sunt falsificate pe fatã de
asa-numitii textieri, care scriu versuri fãrã nicio valoare artisticã, dându-le
un inchipuit vestmânt popular. De fapt, asistãm la o manelizare a folclorului.
Dacã înainte, chiar dacã unele interprete adãugau versuri de la ele, ceea ce nu
se admite în folclor, cel putin minteau cã asa au auzit de la bunicile lor.
Acum, însã, falsificarea folclorului se face fãrã cel mai elementar bun-simt,
falsificatorii îsi arogã merite inchipuite. Normal ar fi ca asa cum
falsificatorii de bani sunt pedepsiti cu închisoarea, la fel sã fie pedepsiti
si falsificatorii folclorului care aduc atâta rãu spiritualitãtii nationale. În
cãrtile pe care le-am scris am cãutat sã sondez si sã aduc la luminã ce este
mai reprezentativ pentru începuturile neamului nostru românesc, ceea ce ne
particularizeazã între celelalte popoare. Creatia popularã rãmâne cel mai
original domeniu posibil pentru români si pe mãsura timpului am cunoscut
valorificãri pe plan national si international prin Eminescu, Enescu, Brâncusi,
Mircea Eliade etc. Ultima parte a interviului este sub semnul scrisului,
referindu-se la folclor, etnografie, istorie localã. Dorinta mea de ani de
zile, dar nerealizatã încã este sã scriu literaturã, sper ca mãcar peste doi
ani, când voi împlini 80 ani, sã facem un nou interviu intitulat “sub semnul literaturii”.
Sunt un mare optimist…
Volume publicate
“Datini si
obiceiuri de pe Valea Tutovei”, Silvia Ravaru si Dan Ravaru
“Cartea
Puiestilor”, Vaslui, 1999
“Comuna
Alexandru Vlahutã”, Vaslui, 2000.
“Folclor
literar de pe Valea Tutovei”, Dan Ravaru si Silvia Ravaru, Piatra Neamt, 2001
“Cartea
întâia a Racovei”, Piatra Neamt, 2002
“Repere
etnofolclorice si de istorie localã”, Iasi, 2010
“Stefan al
II-lea si Vasluiul, capitalã a Moldovei (1435-1442)”, Iasi, 2013
“Stefan cel
Mare si Vasluiul”, Iasi 2013
“Elemente de
identitate culturalã comunã în teritoriul Movila lui Burcel Vaslui Nord”, în
colab., Vaslui 2013
“Cãlãtori
strãini despre judetul Vaslui”, Iasi 2014
“Memorial
umoristic”, Iasi, 2014
“Portul
popular vasluian. Istorie si actualitate”, în colab., Iasi, 2015
“Aspecte ale
vãlãretului din judetul Vaslui”, în colab., Iasi, 2015
“Jocuri de
ieri pentru copiii de azi din judetul Vaslui”, în colab., Iasi 2016
“Umor si
spirit critic la cronicarii moldoveni”, Iasi, 2016
“De
Sântãmãria Mare/S-a stârnit mobilizare”, Iasi, 2016
“Urcã trenul
spre Ardeal/Încãrcat cu militari”, Iasi, 2016
“Pe-aici nu
se trece/Asa-i al nost’ consemn”, Iasi, 2018
“Revenirea
Basarabiei la vatra strãbunã”, Iasi, 2018
“Revenirea
Bucovinei la România”, Iasi, 2018
http://www.vremeanoua.ro/dan-ravaru-aproape-40-de-ani-la-cultura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu