Rădiţă Neagoe - „Cartea Vieţii” sau
recunoaşterea şi implorarea Divinităţii
Maria Diana Popescu
23 Februarie 2020
Vine din
urmă cu paşi apăsaţi un scriitor sortit să-şi panseze rănile cu fîşii
translucide de metafore. Rădiţă Neagoe doreşte să ne încredinţeze că poeziile
şi cugetările sale sînt timpul, destinul, spiritul, esenţa, lumina, umbra,
denumirea, spectacolul, anotimpul, clişee care-i îmbogăţesc cadrele existenţei
cu conţinuturi de provenienţă cosmică şi, într-un chip cu totul aparte,
doctrina despre Divinitate, Univers, viaţă şi moarte, cu variante parcă
nemaicitite: „Şi primăvara s-a grăbit acum, la fel ca noi,/ Chiar am văzut-o
azi, pe stradă, cu o geantă,/ Era prea singurică, îi stătea mai bine-n doi, /
Dar s-a grăbit şi ea, exact, precum o fată”. Ceea ce este important, el crede
că nu se înşeală, mărturisindu-ni-se în versuri şi aforisme (cugetări)
expresive şi concise: „Înţelepciunea este o floare de colţ, care creşte pe cele
mai înalte culmi ale gândirii”. „Cartea Vieţii”
vizează, prin însuşi titlul deja consacrat, volutele existenţei
poetului, relaţia specială cu Dumnezeu, pomeneşte de ornicul din spatele
luminii şi umbrei, insistă şi pune în circulaţie idei şi motive, palpită la
toate adierile sau transformările bruşte. Spiritul său este unul puternic,
pentru că dezvoltarea lui interioară coincide cu mişcarea de idei a unor rime
bine structurate, care dau siguranţă şi rafinament: „Am trăit să văd o clipă,/
Când din omul ce am fost,/ Împuşcat într-o aripă, /I-am dat altuia un rost”.
Vorbim de un
poet care nu caută monumentalul, un poet care cugetă şi nu se pierde în
labirintul său hipogeic: „În viaţă, până şi greşeala este o urmă a unei
Precizii Divine”; „Dacă avem răbdare, viaţa se va comporta cu noi asemenea lui
Vodă Cuza cu moş Ion Roată”; „Nu te-ai gândit că sufletul e o rândunea care s-a
aşezat pe trupul tău şi va pleca spre apus”; „Niciodată nu vom înţelege de ce
nu a lăsat Dumnezeu oameni pe toate drumurile şi drumuri pentru toţi oamenii”
etc. Rădiţă Neagoe este captivul propriei sale inspiraţii, ingeniozităţi şi
frenezii, captivul întrutotului său: „Nu sunt păstor, nici filosof,/ Şi nici un
om ce crede-n stele,/ Ci doar acel ce are-un of…/ Că praf rămîne printre ele”.
Rimele curg
din mai multe izvoare: emoţia profundă, regiunea senzaţiei, domeniul
cerebralităţii, izvoare ce se ramifică de-a lungul cărţii, ca într-o pulbere de
Cale Lactee. Uneori, în lăuntrul eului său bate un vînt de nelinişte şi
dezolare, se aud strigăte care îşi trimit ecoul „la drum”, în „oceanul de
cuvinte”, „la o distanţă de o secundă” sau poate într-o „rugă albă”, pe care
rima o transformă într-„un praf de
stele”: „La distanţă de-o secundă/ Şi de-un pas pe-acest pămînt,/ Ne
intersectăm cu-o undă/ Ce-a căzut din cerul sfânt”…Şi cum toate se întâmplă,/
Doar când spunem Dumnezeu!/ La distanţă de-o secundă,/ Stăm de bine şi de
rău”. Notele de rezonanţă resimţite în
creaţia lui Rădiţă Neagoe sînt, cu precădere, Divinitatea („În casa Ta
trecut-am pragul,/ Se deschideau bătrîne uşi,/ Din zi în zi prindeam, eu,
dragul,/ Acestui greu, dar sfânt urcuş”), freamătul unei nelinişti metafizice
(„Nimic nu sunt, un fir de iarbă,/ De brad, o frunză sau un spin,/ Sunt doar
acel ce se întreabă:/ Unde mă duc de unde vin?”), zbuciumul şi disperarea („Un
fir de iarbă sunt lângă o oază”/ Şi-n faţa mea pasc turme de cămile,/ Un vis
mai am cât îngerul veghează,/ Să nu sfârşesc sub dunele fragile”), socotite a
fi trăiri şi vibraţii venite din straturile muzicale ale sufletului său. Dar
cine nu-i tulburat de eternitatea timpului în care n-am fost?
Alteori,
poetul, face o trecere remarcabilă de la elanul ascenderii cosmice, la
recunoaşterea şi implorarea divinului, la aspiraţia devenirii, la certitudinea
unui univers ocrotitor şi ocrotit de Dumnezeu („Am stat cu Dumnezeu la masă”),
un Univers îngăduitor cu slăbiciunile şi rătăcirile oamenilor. Trecerea, uneori
insesizabilă, fiind asigurată de elemente naturii cu vechi semnificaţii:
trecerea timpului, frunza unui pom, albul imaculat al zăpezii, cromaticul
generos al vieţii, temeiul divin al naturii, care probează perfecţiunea
creaţiei. Viziuni ale căror repere sînt extensiunea şi cugetarea, contemplarea
şi devenirea, ca forme ale universului, unde Dumnezeu este eternă mişcare,
veşnic repaus: „Ce dulce e mărul din toamna trecută,/ Ce sfânt eşti Tu, Doamne,
sosit printre noi,/ Săracă e lumea de
Tine pierdută,/ Bogaţi, lângă Tine, doar fi-vom apoi!”.
Rădiţa
Neagoe este un interesant caz de inspiraţie şi conştiinţă poetică, iar cei ce văd în poezia sa calcule şi
probabilităţi (gîndul mă duce la Safranski şi la mulţi poeţi postmoderni) sînt
jucători nepricepuţi, pentru că îşi imaginează jocul liricului ca fiind bazat
pe mai multe lovituri de zaruri, ce dau naştere calculelor probabilităţilor.
Noi vorbim în poezia sa de pură inspiraţie, pusă, însă, în relaţie cu viziunea
dostoievskiană asupra cugetării fiinţei, care nu are acces la căile
transcendentului, dar, ne atrage atenţia, reafirmînd legăturile organice
indestructibile dintre lirica sa si reflecţie: „Zâmbiţi, vă rog, să facem doar
o poză,/ Aşa ne spune viaţa tuturor,/
Dar totu-i doar o lecţie, o proză,/ Un mic aranjament, să-i spunem, un decor/,
Şi noi zâmbim, ne acuzăm adesea,/ Sărbătorim cu fasturi şi baloane,/ Visăm că
suntem conte sau contesa/ Şi-n urma noastră-s mii de eşaloane./ Dar, ce să
vezi? Trucaje, mici scenarii,/ Iar noi actori grăbiţi să luăm un ban,/ Pe-un
mic vapor rămânem marinarii,/ Ce-au traversat
oceanul, noul an…”.
Rădiţă
Neagoe cultivă poezia cu puncte de plecare sau în consonanţă cu o poetică
romantică, descinsă din trăiri pure, o poetică intrată în istorie şi evocată
prin sonuri păstrate sau reactivate, comunicate într-o sintaxa familiară
romantismului, care se întîlnesc într-o anulare a ceea ce Octavio Paz numea
într-un poem un „Marele vas al timpului”. Avem de-a face cu un scriitor ferm,
care mută cu iscusinţă inspiraţia în vers şi cugetare. Nevoia de polemică îl obligă şi pe el, ca de altfel pe mulţi
poeţi, să creeze şi poezii prin care să arate că mitul nu e decît un simbol,
poezii care sînt expresia exterioară a unui profund învăţământ sau a unei
profunde ideii vehiculate, în susţinerea cărora perseverează din necesitatea
consecvenţei.
Spiritul
fremătător, asociat cu o lărgime de vederi, cu o atenţie comprehensivă, scot la
iveală mai multe poezii bine închegate, care exultă o geometrie a gîndirii
proprii, ce îmbogăţeşte universul liric al volumului, fără să îi răpească prea
mult din originalitate. Se cuvine să adaug, aşa cum de mult Claudel observase
la Mallarmé, că în cîteva dintre poeme există un fel de „ghiduşie poetică”, de
mare clasă, fiind, necontestat, cheie a unui demers creativ care poate
„veşnici” prin filosofie, morală, cultură,
tradiţie: „Clipa-i schimbul de contraste,/ Ce le-avem în viaţă/ Când
fereastra minţii noastre,/ Se deschide-n faţă,/ Şi când toate-şi fac folosul,/
Clipa le permite,/ Ca să vină cu frumosul,/ Toate-acele câte,/ … Şi din toate
fi-vor câte/ Clipe pe pământ/ Se formează-apoi un munte/ Ce-i luat de vânt/,
Noi rămânem cu-ale noastre,/ Ori într-o aripă,/ Mult prea multe-au fost
năpaste,/ Doamne, pentru-o clipă”.
Poetul
Rădiţă Neagoe, nu poate fi ignorat aşa uşor în oceanul de poeţi. Avem în
„Cartea vieţii” sale un registru liric bogat în semnificanţi de conivenţă şi
convenienţă cu sufletul poetului bîntuit de neliniştea existenţei, de
intruziunea supranaturalului în natural, ca suport al cunoaşterii şi
înţelegerii depline, ca suport al motricii existenţiale, aşezată în mediul de
totală absorbţie a Universului, ca simbol al apariţiei vieţii şi legilor ce-o
guvernează. Contemplînd acest circuit fără moarte, poetul înţelege
incompatibilitatea celor două dimensiuni fundamentale ale condiţiei umane -
viaţa şi moartea, pe care le încifrează în rime cantabile, melodioase.
Imaginaţia este prin excelenţă uranică: zbor, plutire, legănare, călătoria în
compania vîntului, un fluid între pământ
şi cer, ca spaţii tutelare ale destinului uman. Aromele veşniciei la care
visează poetul se arătă cu intensitate în panoramicul poeziilor, prin
înmulţirea sugestiilor, prin presarea cu savantă neglijenţă a detaliilor.
Rafinat este
şi contrastul care destramă vraja trăirilor sale, împiedicînd visarea să devină
simplu exerciţiu caligrafic, făcînd să izbucnească zgomotos amărăciunea
prezentului: „Regrete-avem o droaie şi patimi, remuşcări/ Suntem puţin
sălbatici, domestici, uneori,/ Avem, imaginar, liane, prinse-n cer/ ne agăţăm
de ele când alţii cad şi pier/ Visăm covorul roşu, pe care să păşim,/ În
zdrenţele mândriei, uitând să mai iubim”. Formula poemelor arată ca o reverenţă
de curtezan al divinităţii, un omagiu hiperbolizat adus dragostei faţă de
Dumnezeu, care se amestecă în existenţa poetului, o condiţionează: „Slăvit să
fie El că ne mai dă un mâine,/ O rază de la soare ce cade pe o pâine…”.
Ca şi alţi
contemporani, Rădiţă Neagoe şi-a îngăduit să-şi consemneze trăirile explozive,
cerînd cititorului o extinsă şi minuţioasă aprofundare. Poeziile sale dau
maximă savoare cărţii şi în acelaşi timp, o aură de neastîmpăr autorului
pătimaş, punînd în valoare sentimente general-umane şi, îndeosebi, propriile
trăiri şi emoţii. În pofida unui manierism, urmărind expresivitatea, Rădiţă
Neagoe ştie să-şi păstreze seninătatea, el respinge fără vanitate existenţa
comodă, din dorinţa de a comunica fără complexe de stil şi de limbă,
materializînd propriile meditaţii în poezii pe cît de simple, pe atît de
echilibrate, cum ar fi: „Viaţa ca un bâlci”, „În coliba mea de paie”, „Am stat
cu Dumnezeu la masă”, „M-a chemat la poartă Dumnezeu”, „Eu n-am hotar”, „Ascult
cum pică timpul”, Într-o casă cu ferestre deschise” etc.
Crezul
poetului, extins mai mult exclamativ şi asertoric, pe un fond cantabil şi
extrem de sensibil, este o involuntară, dar talentată ilustrare a meditaţiilor
sale filosofice, o viziune clară asupra veşnicei plecări din om, asupra
veşnicei reîntoarceri în universul lăuntric. Cu unele inegalităţi, tehnica sa
se bazează pe stilizare şi reducţie. Dintr-o bogăţie de sentimente, de făclii
care ard, poetul reţine şi notează doar trăsături care esenţializează sau
luminiţe mărite pe un ecran uriaş, din care nu lipseşte enunţul categoric
Aranjament grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu