CUNUNA DE SPINI
Sfantul Ioan din Kronstadt
De la via pe care a sadit-o, Domnul
astepta ciorchini dulci, iar ea, via, s-a preschimbat în spini. Cununa de spini
de pe capul Mântuitorului însemneaza spinii pacatelor de care s-a umplut
omenirea.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul
viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia
Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 55.
POETUL
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Poetul rupe
din el si ne hraneste pe noi, cei flamânzi de poezie si de azur. Pentru a sluji
viata e trimis poetul în lume. Pentru a risipi pustiul si tristetea si umbra.
Poet este fiecare om care aspira, care viseaza, care gândeste, care creeaza,
care munceste, care priveste si pretuieste viata în adâncime, fiecare om care
se înfioara de soaptele vântului, de murmurul izvoarelor, de vuietul
furtunilor, de cântecul pasarilor, de stralucirea stelelor, de munca si
daruirea oamenilor, de cântecul si tainele vietii, de farmecul si frumusetile
lumii, fiecare om care nu trece cu ochii închisi prin viata, ci vede,
contempla, se mira, întreaba… Pe toate Dumnezeu „cu întelepciune le-a facut” –
zice David cel neîmbatrânit, cel vesnic tânar. Pentru ca neîmbatrânirea este
darul tuturor poetilor. Si David este cel mai mare poet.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 96-99, 32.
PAHARUL SI BLIDUL
Sfantul Nicolae Velimirovici
Paharul obisnuit si blidul semnifica
pacatuirea omenirii, caci „paharul” în chip simbolic reprezinta pe omul
curatit, iar „blidul” – pe cel pacatos. Important este ca paharul si blidul sa
fie curatite pe dinauntru, apoi pe dinafara. Deci cu atât mai important este sa
pastram mai întâi curatia sufleteasca, si apoi pe cea trupeasca. Evanghelia
spune: „Fariseule orb! Curata întâi partea dinauntrul a paharului si a
blidului, ca sa fie curata si cea din afara” (Matei 23, 26).
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 59.
V I Z I T A
SF. IOAN DE KRONSTADT
Când te duci în vizita, la vreo ruda
sau la vreun prieten, nu te duce cu gândul sa bei si sa manânci bine acolo, ci
pentru a purta o discutie prieteneasca si pentru ca prin acea discutie
afectuoasa, cu adevarat prieteneasca, sa-ti revigorezi sufletul apasat prea
mult de grijile vietii si pentru a va mângâia unii pe altii prin aceeasi
credinta. „Nu caut ale voastre, ci pe voi”, zice Apostolul (2 Corinteni 12,
14).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 100.
CONCEPȚIA DE VIAȚĂ
- Arhim. Arsenie Boca -
Asa suntem noi în conditiile
vietii acesteia: o candela cu untdelemn si fitil, dar înca neaprinsa.
Când ajungem la cunostinta a ceea
ce suntem de fapt, ca avem o înrudire cu Dumnezeu, ca locuieste chiar în
structura noastra spirituala, ca suntem în pragul liberei alegeri a unei
conceptii de viata de care sa ne tina chiar de n-am fi pe placul lumii, atunci
Dumnezeu aprinde candela si lumineaza toata viata noastra cu conceptia crestina
despre lume si viata.
Obisnuit, conceptia crestina nu
prea e dusa, nici chiar de credinciosi si nici chiar de cei ce o cunosc
teologic destul de bine, pâna la finalitatea sa – mai pastrând si pentru egoism
o buna parte de „viata”. Cu alte cuvinte sunt putine exemplarele omenesti care
îsi „risca” toata viata lor pentru Dumnezeu, pentru cauza lui în lume.
Parintele Arsenie Boca, Parintele
Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost,
Cluj-Napoca, 2002, p. 67.
MÂNCAREA
- ARHIM. SOFRONIE SAHAROV -
Atunci când mâncam trebuie sa ne
si rugam. Toate mâncarurile au înlauntrul lor puterea ziditoare a lui Dumnezeu.
Astfel, cu rugaciunea, apropiem materia hranitoare si asta ne ajuta. Mâncarea
da energie trupului, avem nevoie de ea pentru a putea sa lucram si pentru a
avea putere de rugaciune. Pentru cei ce se roaga, puterea mâncarii se preface
în putere duhovniceasca. Cei ce se roaga putin sufera de faptul ca puterea si
energia mâncarii se transforma cel mai mult în patimi si lacomie. În situatii
din acestea e nevoie de post.
Arhimandritul Sofronie Saharov,
Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr.
Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 307.
VIAȚA LA ȚARĂ
SF. TEOFAN ZĂVORÂTUL
Viata la
tara are mult adevar. Viata oraselor, si mai ales a capitalelor, este departe
de adevar: toti fac pe comediantii.
Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este
viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena
Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti,
1997, p. 314-315.
CAUTAREA ISTOVITOARE
Compozitorul Arvo Part
Trebuie sa ma redescopar fara
încetare. E o cautare a ceea ce poate sa ma hraneasca, uneori istovitoare, caci
calea e foarte strâmta. Cu adevarat, mereu trebuie sa ne limitam, sa taiem
multe uscaturi, atât înlauntru, cât si în afara de sine. Si aceasta se
oglindeste si în muzica. Când nu stiu nimic despre un lucru, trebuie sa tac.
Când, în schimb, am aflat ceva, chiar foarte putin, pot sa vorbesc despre
aceasta, dar foarte pe scurt, în chipul cel mai direct si mai concentrat cu
putinta, cel mai potrivit cu aceasta concentrare în care sunt.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65
ROADA CARNII TALE
Compozitorul Arvo Part
Daca ne vom gândi la forma, atunci
nu vom intra, oarecum, niciodata în viata vesnica. Este acelasi lucru ca si
atunci când ne e frica de moarte sau este ca un fel de poarta. De nu vei trece
prin ea, atunci nu vei intra acolo. Asadar, aceasta e forma. Vreau sa spun… ar
trebui sa începi sa vezi lumina în întuneric. La început este întuneric,
întunericul trebuie sa fie acolo. O lumina noua trebuie sa se arate, fara sa
stii, trebuie sa fie roada ta, roada carnii tale. Caci altfel nu poti intra în
legatura cu ea. Este ca un fel de cuviosie, ca o teama... de a nu pierde sau de
a nu face un pas gresit... Si apoi te pregatesti pentru acest singur pas, te
aduni si îl faci. Tu esti cel care l-ai facut. Poate nu esti multumit de el,
dar, la urma urmei, tu l-ai facut. Pentru tine, este forma cea mai pura, este
calitate adevarata. Vreau sa spun, aceasta e ceea ce conteaza.
Compozitorul Arvo Part, Cantul
inimii, puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean &
Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 78-79
SETEA DE PUTERE
-ARHIEP. JUSTINIAN CHIRA -
Atmosfera este extrem de poluata. De
ce? Din forma aceasta de a dezvolta tehnica, nu cu scopul în sine de a evolua,
ci cu scopul de a se îmbogati omul. De aceea azi un copil nu merge la scoala ca
sa învete acolo sa fie om, ci sa-si câstige niste cunostinte ca sa devina si el
apoi sef. Sa-si câstige o putere în grup, sa domine. Ori scoala ar trebui sa
formeze personalitati. Sa-l învete pe om sa fie întotdeauna om. Om adevarat,
respectând poruncile lui Dumnezeu, care sunt necesare si vitale. Acum, de la
individ si pâna la marile dezvoltari sociale totul este poluat din cauza
abuzurilor. Asta e întâi. Apoi vine aceasta – ca oamenii nu primesc raspuns de
niciunde.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 67.
ALIPIREA DE PAMANT
Sfantul Ioan din Kronstadt
Cât de neînsemnat este pamântul, cu
întreaga viata de pe cuprinsul sau, fata de cer, de vesnica Împaratie a lui
Hristos! Si totusi, noi ne lipim de pamânt si ne aratam atât de indiferenti
fata de mântuirea sufletului, de viata vesnica.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 202
BELSUGUL CASEI
Sfantul Teofan Zavoratul
Casa celui ce s-a lenevit în vremea
secerisului nu va avea parte de îmbelsugare, si cine este nepasator acum va
ramâne lipsit de mângâierea dreptilor când va veni ceasul rasplatirii.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126
MIOPIA SUFLETULUI
- Sf. Ioan de Kronstadt -
Sa încercam sa ne tamaduim de miopia
sufletului si sa nu ne preocupam doar de cele vremelnice, pamântesti; sa cautam
a deslusi cu ochii mintii ce ne asteapta mâine – viata cea fara de sfârsit – si
sa ne înaltam inimile spre patria cea de sus. Este, într-adevar, o miopie fara
seaman a sufletului nostru nemuritor a privi numai la prezent, la cele vazute,
perceptibile prin simturi si care convin doar unor senzatii trupesti, si a nu
privi înspre veacul viitor, la „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit
si la inima omului nu s-au suit” – bunatati – pe care Preabunul si
Preaînteleptul Dumnezeu le-a gatit celor ce-L iubesc pe El (1 Corinteni 2, 9).
Ne dam seama oare de ce ne-a lipsit miopia, careia ne-am dat de bunavoie? Ne-am
lipit ca mustele de dulcetile pamântesti si nu mai vrem în ruptul capului sa ne
dezlipim de ele! Fericit cel ce dispretuieste dulcetile lumii acesteia!
Fericirea aceluia nu va avea sfârsit!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224-225
Dupa seceta
si ploaia peste masura, primavara mai este desfigurata si de omizi si de
paianjeni. În asemenea împrejurari, aceste mici insecte par a fi trimise de un
duh rau, care, pizmuind frumusetea naturii, se sileste sa o doseasca si sa o
ascunda dinaintea ochilor nostri, sub pânza cea încurcata a paianjenului. Pomul
însa nu poate fi învinovatit de faptul ca în mijlocul primaverii, în toiul
înfloririi, îl acopera omizile si pânzele de paianjen. Însa când aceste omizi
si aceste pânze de paianjen se ivesc în suflet pe florile virtutilor, atunci
pricina întotdeauna este însusi omul.
Aceste omizi
sunt fiicele mândriei si ale îngâmfarii întru faptele noastre. Ele se ivesc si
se înmultesc repede, de îndata ce sufletul, reînnoit si înflorit sub suflarile
harului, uita slabiciunea sa si socoteste ca reînnoirea lui se datoreaza numai
silintelor sale, iar nu harului celui a-toate-savârsitor al lui Hristos.
Privegheaza, deci, suflete credincios, orisicine ai fi tu, sa nu te cuprinda
aceste omizi diavolesti! Ele si pe copaci sunt dezgustatoare, dar în tine sunt
de mii de ori mai urâcioase. Pe arbore ele strica florile si frunzele si fac
netrebnice roadele, iar pomul ramâne sanatos; în suflet însa viermele mândriei
poate vatama nu numai florile si roadele, ci chiar sâmburele vietii, si astfel
îl preschimba pe om din vita [mladita] harica a viei Domnului într-o creanga
buna de nimic.
Sfantul Inochentie al Odessei,
Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul
Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 48-49
Sf.cruce
- Arhiep. Iustinian Chira -
Crucea s-a facut pom Sfânt, datator
de racorire si dulceata sufletului omenesc, hrisov vesnic, scris si pecetluit
cu sângele Fiului lui Dumnezeu, prin care fiii lui Adam s-au facut iarasi
cetateni ai Raiului.
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
31
CHIRURGII SUFLETULUI
-
SF.
IOAN DE KRONSTADT -
Adeseori ne suparam pe oamenii
deschisi si directi, care ne descopera fara ocolisuri defectele. Trebuie sa-i
apreciem pe acesti oameni si sa-i iertam pentru faptul ca, prin limbajul lor
îndraznet, ne-au zdrobit iubirea de sine. Ei sunt, din punct de vedere moral,
chirurgii care taie printr-un cuvânt ascutit, cangrena inimii; biciuiesc
iubirea de sine, trezesc în sufletul amortit constiinta pacatului si stârnesc o
reactie vitala.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 102.
ÎNTOARCEREA ACASĂ
- SF. IOAN DE KRONSTADT -
Oriunde s-ar duce un om, el
sfârseste mereu prin a se întoarce acasa. La fel este cu crestinul, oricine ar
fi, om de vaza sau de rând, bogat sau sarac, savant sau nestiutor; orice ar
putea fi, oricare ar fi locul pe care îl ocupa în societate, orice ar face, el
trebuie sa-si aminteasca mereu ca nu este la el acasa, ci în calatorie, pe
drum, si ca trebuie sa se întoarca acasa, la tatal lui, la mama lui, la fratii
si surorile lui mai mari. Aceasta casa este Cerul; tatal lui este Dumnezeu,
mama, Preacurata Maica a Domnului, fratii si surorile lui mai mari, Îngerii si
Sfintii lui Dumnezeu. El trebuie, de asemenea, sa-si aminteasca faptul ca
adevarata sa obligatie este mântuirea sufletului sau, împlinirea poruncilor
dumnezeiesti, curatia inimii sale.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 114.
REFLECTAREA
- SF. IOAN DE KRONTADT -
Luminatorul cel mai mare, soarele,
se reflecta în infinitatea celor mai mici corpuri de pe pamânt, în nenumarata
lor multitudine; si chipul omului se reflecta în minuscula pupila a ochiului.
Tot astfel Soarele ratiunii – Hristos, capata chip în fiinte minuscule –
oamenii –, în infinita lor multitudine si, tot asa, în cele mai mici particule
din Trupul si Sângele Sau, fiindca viata primordiala si vesnica este simpla
(necompusa) si unica. Soarele se reflecta într-o multitudine de corpuri, mari
si mici, lumineaza tot pamântul, îl cuprinde cu razele sale. Asijderea si
Domnul.
Sfantul Ioan din Kronstadt,Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 78.
VIAȚA ÎN HRISTOS
- ARHIM. SOFRONIE SAHAROV -
Dumnezeu sa va pazeasca! Iar voi,
paziti atitudinea dreapta! Din afara nimic nu se vede; este o viata ce nu are
nimic deosebit. Ci înauntru, din pricina ascultarii, sântem într-o stare de
neîntrerupta încordare. Asa trebuie sa fie crestinul: un „cablu” de înalta
tensiune pe care o pasarica se poate odihni fara nici o primejdie, dar prin
care trece o energie în stare a face sa explodeze întreaga lume. Iata cum vom
avea intrare în vecinica Împaratie a lui Hristos.
Arhimandritul Sofronie Saharov,Din
viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba
Iulia, 2011, p. 42.
MUSCA SI ALBINA
Sfantul Paisie Aghioritul
Daca vei
întreba o musca: „Sunt flori în locul acesta?”, ea îti va spune: „Nu stiu. Ci
stiu numai ca acolo jos, în groapa, sunt cutii de conserve, gunoaie,
necuratii”, si îti va însira toate murdariile pe care a stat. Dar daca vei
întreba o albina: „Ai vazut vreo necuratie în locul acesta?”, ea îti va spune:
„Necuratie? Nu, nu am vazut nicaieri. Aici locul este plin de flori de gradina
si salbatice”. Vezi, musca stie numai unde exista gunoaie, în timp ce albina
stie ca acolo este un crin, mai departe o zambila...
Dupa cum
mi-am dat seama, unii oameni seamana cu albina, iar altii cu musca. Cei care
seamana cu musca, în orice situatie cauta sa afle ce rau exista si se preocupa
de el; nu vad nicaieri nici un bine. Cei care seamana cu albina, afla peste tot
orice bine exista. Omul stricat, stricat gândeste, pe toate le interpreteaza
de-a stânga si le vede anapoda. În timp ce acela care are gânduri bune, orice
ar vedea, orice îi vei spune, îsi va pune în minte gândul cel bun.
Sfantul Paisie Aghioritul, Cuvinte
duhovnicesti – Nevointa duhovniceasca, traducere de Ieroschimonah Stefan
Nutescu, Ed. Evanghelismos, Bucuresti, 2003, p. 27-28.
G H I M P I I
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Tuturor
oamenilor le doresc ghimpii greu de stapânit ai nemultumirii de sine, ca pe cel
mai pretios si luminos dar. E în firea oamenilor zbuciumul, nemultumirea de
sine, setea dupa noi orizonturi, dorul dupa desavârsire.
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
32.
RESPIRAȚIA
- SF. IOAN DE KRONSTADT -
Asa cum
traieste trupul respirând aer, tot asa traieste si sufletul, respirând milele
lui Dumnezeu. Asa cum un tata si o mama considera drept ceva obisnuit, firesc,
necesar sa-si hraneasca copiii cu o bucata de pâine sau cu un peste – hrana cea
mai obisnuita – si nu le da în loc de pâine piatra si în loc de peste sarpe,
desi dupa fire sunt rai si vicleni, cu atât mai mult Tatal nostru cel ceresc,
Bunatatea întruchipata, „va da cele bune celor care cer de la El” (Matei 7,
11).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 398.
Sursa: Pr. dr. ALEXANDRU STANCIULESCU-BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu