FELICITĂRI, Dorina Carp
Nenici pentru minunatul debut editorial!
~*~
Caruselul timpului în
lirica Dorinei Carp Nenici
Dorina Carp
Nenici debutează în poezie „Cu timpul de mână”, volum publicat la Editura
Scripta manent, Napier (NZ), 2019, cu un material introductiv, intitulat „La
Huși se naște poezie”, semnat de poeta Ana Anton, coperta și grafica de
Cornelia Dinu și Ioniță Carmen Angheluș, editor Valentina Teclici. Printr-o
colaborare fericită a mai multor hușeni sensibili și talentați nu putea să nu
ajungă la tipar decât o carte deosebită, interesantă și plăcută.
De ce mi-am
imaginat cartea asemenea unui „carusel al timpului”? Pentru că lirismul Dorinei
se învârte cu grație în jurul timpului, mărturisire de început prin însuși
titlul volumului. Și nu este vorba de orice fel de relație, ci de una amicală.
Poți ține în mână sau de mână doar un obiect, element, entitate, o persoană
apropiate sufletului tău. La prima vedere pare o joacă frumoasă, candidă și
inocentă de copii. Poeziile înserate în carte sunt asemenea „căișorilor” care
se învârt în jurul unui ax, acesta fiind TIMPUL. Firul timpului este tors de
poetă cu abilă îndemânare și colorat într-o gamă largă de nuanțe, fiecare
exprimând și transmițând o anume stare sufletească. De altfel, fiecare om are
libertatea să-și țeasă din acest fir binecuvântat o haină pe măsură, care să-l
reprezinte și să-l bucure.
Autoarea nu
încearcă să dea o definiție timpului. Probabil că, dacă ar fi întrebată, ar
răspunde asemenea Sfântului Augustin: „Ce este timpul? Dacă nu sunt întrebat,
știu. Dacă sunt întrebat, nu știu.” (Confesiuni) Și, totuși încearcă prin
poezie să dea o minimă explicație a ceea ce este timpul pentru sine. În această
lume bulversantă, în care stresul este la ordinea zilei, cu înțelepciune,
autoarea a identificat modalitatea prin care se simte confortabil cu sinele său
interior, iar eul liric zburdă pe aripi de vers pe imașul timpului, printre
obstacole de tot felul, îndrăznind să tindă și chiar reușește să ajungă la
Adevăr și Lumină.
Putem afirma
că în lirica Dorinei Carp există un „timp profan” – văzut ca durată,
ireversibil, dinamic, care curge, devine și se transformă și un „timp sacru” –
reversibil, static, rotund, ciclic și cosmic, variante ale timpului în
accepțiunea lui Mircea Eliade. Dorina mărturisește: „… aceste cuvinte, scăpate
printre degetele firii sunt aici și vă spun că o clipă poate deveni eternitatea
pe care și eu o voi stăpâni cândva și vă voi privi, vă voi îmbrățișa cu aceeași
dragoste.”
Din pură
curiozitate, dar și cu admirație să-i urmărim pașii (citind poeziile) și să
parcurgem împreună cele patru anotimpuri ale vieții, vehicule bine ticluite și
încărcate de sensibilitate. Înșirate pe firul cărții cele patru capitole sunt
inspirat și sugestiv intitulate: I. Cu timpul de mână, II. Cerneala de foc,
III. Metamorfoze, IV. Lacrima Domnului.
Abordarea
timpului ca motiv de inspirație în poezie și nu numai este o problemă destul de
delicată. Este un gest oarecum de temut pentru că, în general se spune că
timpul este dușmanul omului, dușmanul vieții, el ne poartă, fără să ne întrebe,
acolo unde dorește, când, cum și cât dorește. Îndrăzneață și temerară, deși nu
pare, poeta își ia „timpul de mână” și pornește pe o cale de ea aleasă într-un
periplu interior, dezvăluind trăirile din universul liric al inimii sale.
Dorina, pur și simplu sfidează discret tăișul și ascuțișul timpului, însă, așa
cum am afirmat mai sus încearcă să și-l aproprie, să-l îmblânzească și să-i
devină prieten. Procedează astfel cu multă diplomație. Nu-i reproșează nimic,
nu-l privește cu dușmănie și se pare că a reușit acest lucru pentru că împreună
călătoresc grațios pe filele volumului de poeme. Își lămurește sieși unele
nedumeriri, neînțelegeri, dă răspunsuri la întrebări de mult înstăpânite în
minte și inimă. În acest context, în perimetrul trăirilor personale ne aflăm
fiecare dintre noi.
Autoarea, cu
sinceritate și gentilețe împărtășește cititorilor și bucuriile și angoasele,
neabătută de vânt și ploi, continuându-și parcursul indiferent de timp și
anotimp, începând cu momentul inițial al existenței sale – nașterea: „M-am
născut/ dintr-o mie de vieți/ pe-un cântar atârnat/ de-o crenguță uscată./ Câte
ploi m-au udat/ și cât vânt m-a bătut/ pe-același cântar/ am rămas/ ne-ntrebată
de timp,/ pe-aceeași crenguță uscată.” (Destin) Apoi, își creionează cu
luciditate portretul: „Sunt/ un ciob de portret/ într-o ramă/ roasă de cari./
Sunt o pasăre/ fără menire,/ agațată de timp/ și mai sunt/ o umbră/ împrăștiată
de vânt.” (Portret), și se caută continuu pe sine, dar nu în lume, ci în
interiorul său: „Eu în mine,/ care sunt?/ Care râd/ Sau care plâng?/ Care
sper,/ care disper,/ cea care-a visat/ dormind/ sau cea trează și visând?!/
Peste tot sunt eu/ cea care …/ Peste tot mă văd în mine!/ Sunt eu./ Și eu…/ și
eu…” (Eu în mine) Descoperindu-se pe sine, dar și bună observatoare a
universului în care trăiește, ne spune că în viață există multă neputință, dar
și speranță: „Din nou/ m-afund/ până la gleznă-n cenușiu./ Și anevoie merg/ cu
pasul meu rănit…/ doar mâinile/ mi le înalț/ spre cerul infinit.” (Neputință și
speranță) Neputința se datorează păcatului lăuntric, înșelându-ne singuri ori
ne lăsăm ispitiți de șerpi, iscoade ale păcatului. În atare situație se impune
cumpănire și dreaptă judecată. Dacă nu reușim singuri, este musai să cerem
ajutor, să avem în preajma noastră o mână puternică întru toate cele bune și de
folos care să ne sprijine să lepădăm sau să înfruntăm răul pentru a merge pe
calea cea dreaptă „Dă-mi mâna/ lumină/ și umbră/ să-mi acopăr ochii./ Cu
degetele flăcărilor/ să dau foc pădurii/ din preajma clopotelor./ Să ardă!/Să
ardă lemnul uscat/ din suflet,/ păcat conceput/ în lăuntrul haotic./ Dă-mi
mâna/ lumină și umbră/ s-aprind lumânări/ în punctele cardinale,/ ale eu-lui
meu/ cândva răvășit/ de amăgire.” (Dă-mi mâna) Și iubirea și amăgirea, și toate
cele se manifestă cu întreruperi, sunt trecătoare: „Ți-am sărutat/ privirea,/
în taină,/ în treacăt./ Din crisparea/ clipei,/ am smuls/ nemărginirea./ Și în
aceeași clipă,/ tăcuți/ ne-am depărtat…/ ca doi străini/ necunoscuți!”. (În
treacăt) Poeta insistă asupra amăgirii pentru că aceasta se manifestă în orice
clipă a timpului fugar: „O rază de-o secundă/ râde-n pustiul imens/ și clăi de
idei se trezezc/ mărginite de ieri,/ de mâine, de-acum,/ În liniște, târziu/
cad păsări din vagul înalt…/ Departe-i de mine, acel mâine/ care de ieri…/
demult… s-a topit.” (Amăgire)
Recunoaște
că uneori, omul este „nimic”, n-are nicio importanță, nicio relevanță, este
pradă ușoară și poate fi răpus de cele mai mici intemperii: „Sunt nevăzută,/
fără culoare,/ uneori, insipidă./ Și mai ales/ sunt singură devreme,/ Sunt un
micrOM,/ unitate de măsură/ în facerea lumii/ învălmășită de vremuri/ și timp./
Sunt nevăzută,/ fără culoare/ și uneori, insipidă.” (Transparență) Acest lucru
se întâmplă pentru că, în opinia poetei, viața e doar vânt: „Împătimită de cer/
și de cuvânt…/ mai scriu, să țineți minte/ doar atît: că viața/ e doar… vânt!”
(Viața e vânt) Cu toate acestea, Dorina, asemenea nouă tuturor este și
învingătoare, eroină atunci când trudește pe tărâmul binecuvântat al vieții,
găsind pârghiile potrivite pentru a se depărta de păcat și de lucrul cel rău:
„Încep să prind/ în mine rădăcini/ și caut trudind/ prin cerul de albastru,/ să
întâlnesc minuni./ E greu./ Dar mă agăț de ancore/ târziu,/ ca o liană și
mă-mpletesc/ cu viața, ieșind anevoios/ dintre genuni./ Și tai din mine ramul/
cu frunzele uscate/ lăsând lăstar cu muguri/ să-mi împodobească/ cerul plin
de-albastru…/ Și liniștea adoarme,/ pe patul cald al lunii,/ pe perna,/ cu
flori de albastru.” (Rădăcini în cer) Prin liberul arbitru, putem alege și
putem fi ceea ce ne dorim, putem trăi în lumină și pace doar păstrându-ne
credința în Dumnezeu. Căutând și simțind intervenția divină, omul devine
fericit.
Uneori
singurătatea ne dă târcoale, izolându-ne de lume într-o carapace de gânduri,
stăpânindu-ne propriile amintiri. Poeta analizează cu migală și conștientizează
ceea ce se întâmplă cu ea, timpul de ieri s-a cuibărit în prezentul trăirii
ținând-o ostatic, timp în care dorința de libertate devine și mai stringentă,
mai vie: „Amintirile/ se joacă de-a rândul/ printre zăbrele de ani./ Sunt
singură/ și încuiată printre rânduri/ necitite,/ într-o carte,/ ce-ai scris-o
cândva/ pentru mine./ De-atunci, au trecut/ timpuri/ și astăzi, nu-i nimeni,/
nu-i nimeni pe-aproape,/ să-mi dea libertatea-n lumină/ să plec din
închisoarea/ de gânduri.” (Închisă în timp) Existența trăită prin constrângere
îi sporește dorința și dorul de libertare, aceasta devenind adevărată ispită,
însă de data aceasta este vorba de o ispită măgulitorare, asemenea unei flori
nobile (crinul, poate chiar unul imperial!), înmiresmate, atrăgătoare și
cuceritoare: „M-ajunge câteodată/ dorul,/ de tot ce nici/ nu mi-am dorit./ Și
știu că-i doar/ ispita înflorită/ cu miros alb/ și cald de crin./ De unde
vine-atâta dor, când ochii mei/ au adormit?/ E taină mare/ și ispita asta!/
Da-s fericită,/ fiindcă m-am trezit!” (Ispita) Are și o explicație a ceea ce se
întâmplă – adormise și dorul a trezit-o la fericire. Merge mai departe,
cugetând asupra dorului: „Mă-mbăt cu dor,/ dorit/ la ceas târziu de clopot…/ Și
ochii mi-i acopăr/ de fior,/ când inima, nesocotit/ de jucăușă,/ s-a încuiat cu
lacătul / de dor,/ să nu pășească nimeni/ pragul de la ușă!” și reușește să
deschidă acest „Lacăt de dor” pentru a se trezi în „Dimineața cu dor”, când:
„…Și picurau lacrimi de sânge/ pe câmpul nins și-ntroienit/ cu flori de liliac
și maci/ când bezna, de stele strivită,/ sapă adânc să-și facă rădăcină/ în
ceasul orelor ce ruginesc,/ când taci.” Descoperă că atunci când rădăcinile-i
sunt puternice, încet, încet apare și: „O scânteie/ mi-a aprins/ lumina în
suflet./ Și ochii, din vis/ mi-au trezit privirea/ care-și făcuse cărare/ spre
zâmbetul tău./ Apoi/ scânteia/ mi-a smuls cuvântul/ ce-mi stătuse în umbră/
închis/ și rostirea se aprinse/ cu tot/ ce în mine fusese/ adormit./ A fost
vis?/ M-am trezit?/ Spre cer mă înalț/ cu privirea/ și tângui iertare/ pentru
tot ce-am greșit.” (Scânteia) Poeta ne recomandă să fim mereu în stare de veghe
și trezvie, cu atenție sporită la tot ceea ce facem și la tot ceea ce se
întâmplă pentru a avea un comportament adecvat locului și timpului, dar mai
ales plăcut Domnului. Și chiar dacă uneori mai greșim, poeta ne spune că vine
și o vreme de „Trezire”: „Mă întorceam/ din legea firii,/ cu dragostea frântă/
de dor./ Îmi uitasem/ și zâmbetul/ pe oglinda lacului,/ unde-și făcea loc/ o
stea căzută,/ plictisită/ de-atâta înalt.” Și astfel, zburăm asemenea
pescărușului, fie el și eșuat pentru că nu contează rezultatul, ci zborul în
sine, exercițiul prin care putem învăța o lecție: „Demult, te-așteptam,/
rătăcind pe undeva/ între cer și pământ./ În mine e o mare/ de liniști./ Cânt/
și m-amestec cu zborul/ statornic/ al unui pescăruș/ eșuat.” (Revenire) Așadar,
calea adevărată este să ne lăsăm în voia Domnului și să trăim în iubire,
instanță majoră a planului divin. „Să fiu mereu/ un dor de anotimp,/ să fiu
răspuns la orice întrebare/ să fiu blestem, ca-n rău/ să nu cuprind/ cea mai
fierbinte-mbrățișare./ Să fiu orice sub soare/ prin care să mă înalț/ și nu, să
fiu un rest de mine,/ să umplu goluri sufletești/ și uneori singurătăți…/ Eu
vreau/ pentru-ntuneric,/ să strălucesc mai tare.” (Să fiu)
Timpul își
urmează cursul, ajungem în toamna vieții, și asemenea frunzei care-și pierde
treptat verdele primăvăratic al sevei hrănitoare și se desprinde de ramura
susținătoare și omul în: „În cântecul toamnei,/ amurgu-ntunecat, sângeriu/ a
făcut ca frunza să tacă./ Resemnată,/ fără nicio adiere de vânt/ s-a desprins
și s-a rupt/ ca din mine…/ Și-amândouă am plîns/ și am curs/ pe sub ploi
adunate de vânt,/ pe sub nori fără soare./ Sub ninsori, amândouă/ ne vom
preface… pământ.” (Metamorfoză)
Timpul
profan este finit. Oamenii, doar niște frunze sunt supuși unei metamorfoze
prestabilite de timpul sacru, de providență. Dacă viața este un zbucium
continuu, poeta ne recomandă să căutăm în noi și dincolo de noi, în lumea de
lângă noi și din depărtare; această căutare trebuie făcută din iubire, în
iubire și pentru iubire pentru că nimic nu reușim fără iubire. Pe lângă iubirea
familiei, a semenilor, pentru autoare: „Viața- Sclav/ mereu mi-a zdruncinat,/
sufletul, cristal curat/ și-n pulbere l-a transformat./ Viața – Împărat/ la loc
l-a alcătuit/ din cioburi de liniște/ de granit./ Și totuși. EU,/ liniștea o
caut/ și-o găsesc mereu/ și-n bine, și-n rău…/ Însă liniștea mea,/ am găsit-o/
la DUMNEZEU!” (Marea iubire) Și descoperind pe o anumită treaptă a vieții,
Iubirea Infinită, i s-a revelat și forma de a I se adresa, de a O invoca, de
a-I mulțumi și de a O slăvi: „Doamne,/ te rog să-mi vindeci/ sufletul,/ de
boala mărginirii./ Copilul meu, din revărsarea/ firii,/ să-l vindeci de păcat./
Și te mai rog,/ de teamă/ să mă vindeci, / când Ușa/ se va deschide/ spre
Înalt!” (Rugăciune) Este și un mod de pregătire pentru a trece pragul timpului
profan spre timpul sacru, spre eternitate cu nădejdea învierii.
Timpul, în
viziunea Dorinei Carp Nenici are chip de: Neputință și speranță, Frate,
Amăgire, Lacrimă, Joc, Nostalgie, Cuvinte tăcute, Veghe, Durerea tăcerii, Dor,
Amprentă, Ispită, Scânteia, Trezire, Iubire amăgitoare, Revenire, Trădare,
Melancolie, Bumerang, Secret, Stea cu noroc, Liniștea serii, Furie albă, Amurg,
Înserare, Meditație, Furtună, Fulger, Vis, Ger, Lacrima Domnului, Marea iubire,
Rugăciune, Mărturisire, Rugăminte, Doamne… Toate acestea sunt secvențe ale
timpului profan, cu lumini și umbre, sub un cer cenușiu ori senin, urcând pe
Cale spre Seninul Celest.
Sonul
poeziilor din „Cu timpul de mână” se modulează după starea de spirit a
autoarei, nu întâlnim nicio urmă de fantazare, ci doar „gânduri, emoții și
sentimente”, după mărturisirea Dorinei; trările sale sunt simple adevăruri.
Prin acest volum, se prefigurează un poet în înțelesul deplin și adânc al
cuvântului, a cărui simțire este încărcată de lumini și umbre. Sentimentul
poetic are o discreție și un farmec bine definit. Își pune mereu întrebări,
vede primejdii, are presimțiri, simte „durerea tăcerii”, o bântuie necunoscutul
cu „imagini cenușii” ale cuvintelor. Acceptarea nopții și durerii, a pierderii
și scăderii este dovadă de înțelegere profundă, de înțelepciune. Dar nu rămâne
imuabilă într-o stare, într-un tipar (timpul curge), astfel la un moment în
viața sa se ivesc speranțe, țâșnesc nădejdi, se profilează lumina și seninul,
se înfăptuiesc proiecte și se împlinesc vise.
Caruselul
liric al Dorinei Carp Nenici ne antrenează cu eleganță și bunăvoire în jocul
„Cu timpul de mână”, lăsându-și propria amprentă în sufletul cititorilor. O
amprentă bine conturată, durabilă care te invită, cititorule să revii și să-i
tot citești poemele, adevărată simfonie „o zbatere a gândului pur, eliberat pe
cerul acestor pagini” ale cărții, care impresionează prin simplitatea și
limpezimea stilului și prin claritatea mesajului.
Vasilica Grigoraș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu