Scrisoare
pastorală
Foaie
periodică, gratuită a Parohiei
Malovăţ-Mehedinţi
Anul
XX(2020), nr. 415(1 –15 Februarie)
Dragii mei enoriași!
Păcatele popii. Când eram în seminar, de câte ori ne vorbeau
profesorii despre preoție, nu uitau să ne spună cât de mare este
responsabilitatea preotului în fața lui Dumnezeu. Preotul duce în spate
propriile sale păcate, pe care, ca om, le va fi săvârșit în viață, cât și o
bună parte din păcatele enoriașilor care i-au fost încredințați. Așa cum
părinții poartă o parte din vina pentru păcatele copiilor lor, ei fiind autori
morali ai acestora, tot așa și preotul răspunde pentru ,,fii săi duhovnicești”.
Răspunde, pe de o parte, fiindcă nu și-a făcut datoria și nu s-a îngrijit să
facă educație enoriașilor săi ca aceștia să nu păcătuiască, pe de altă parte că
nu s-a îngrijit ca enoriașii săi să se spovedească și să se împărtășească și
astfel să-și curețe sufletele de păcate.
Când am ajuns preot, mi-am dat
seama că nu era așa de simplu. Sunt oameni pe care nu-i vezi pe la biserică
nici la Paști. Este cunoscută o situație chiar amuzantă, când, la o
înmormântare, preotul și-a exprimat amărăciunea că defunctul cât a fost în
viață nu a vrut să vină și la biserică în duminici și sărbători. Fiica mortului
n-a putut să se stăpânească și a precizat chiar atunci cu voce tare: ,,- Nici
acum nu vru să vină, părinte, dar îl
aduserăm cu forța!” Sunt oameni care nu vor să aibă vreo legătură, vreo
comunicare cu preotul, îi întorc spatele, îl sfidează, poate chiar îl ocărăsc
cum știu ei mai colorat. Unii sunt îndoctrinați de diferite convingeri politice
antireligioase, alții aparțin unor secte. Sunt oameni care în mod sistematic
refuză să se spovedească. Vă spuneam într-o ,,scrisoare” anterioară de un
enoriaș, care ani de zile m-a dus cu vorba. Soția mă chema să-l spovedesc și
să-l împărtășesc, mă înțelegeam bine cu el seara că nu mănâncă și nu bea nimic
dimineața, iar când mă duceam la el a doua zi, poate chiar înainte de răsăritul
soarelui, începea să râdă și-mi spunea: ,,- Părinte, vii altădată, că iar băui
un păhăruț de țuică!” A murit nespovedit și neîmpărtășit. Altădată, la Gruia,
unde exista superstiția că cel care se împărtășește moare, am fost chemat la un
bătrân de 94 de ani. Nu mai vedea. Când a auzit cine sunt și la ce-am venit la
el, mi-a spus hotărât: ,, - Grijește pe-al de te chemă, nu pe mine!” Noaptea a
murit. Pe un astfel de om pot să-l spovedesc
sau să-l grijesc cu forța? Bineînțeles că nu! Păcatele unor astfel de oameni se
răsfrâng și asupra mea, nu? Mda!
Mai târziu mi-am dat seama de o
altă situație foarte delicată. La înmormântare, la pomeni și parastase, preotul
se roagă pentru sufletul celui decedat. Se roagă pentru iertarea păcatelor
aceluia, pentru ca să i se ofere un loc de odihnă și de fericire pe lumea
cealaltă. Rugăciunile sunt citite, recitate sau cântate. Foarte bine! Acesta-i
rostul preotului: să se roage!
Ce mă fac, însă, atunci când
cel pentru care mă rog a fost un criminal, care a ucis unul sau mai mulți
oameni. În cărțile bisericești am doar câteva variante de slujbă de
înmormântare: la enoriași de rând, la preot, la călugăr, în Săptămâna Luminată.
Atât. Să presupunem că sunt chemat să fac înmormântarea unuia ca Hitler sau ca
Stalin, oameni care au fost la butoane de comandă în vremea celei mai cumplite
conflagrații mondiale. Datorită voinței și comenzilor lor, au murit milioane de
oameni. Un astfel de om nu s-a spovedit și nu s-a împărtășit niciodată. Eu mă
rog pentru iertarea păcatelor lui. Dumnezeu este cel care judecă și El știe cât
și dacă îi iartă acele păcate pe care le-a săvârșit. Sunt însă unele rugăciuni,
care mă fac să simt fiori. Trebuie să spun, spre exemplu: ,,Cu duhurile
drepților celor ce s-au săvârșit, odihnește Mântuitorule, sufletul adormitului
robului Tău….!” sau ,,Întru odihna Ta,
Doamne, unde toți sfinții Tăi se odihnesc, odihnește și sufletul robului
Tău….!” Mă rog pentru sufletul acelui om ca să-l așeze Dumnezeu ,,în corturile
drepților, în sânurile lui Avraam să-l odihnească, împreună cu drepții să-l
numere….!” Mă rog: ,,Odihnește, Dumnezeule, pe robul Tău și-l așează în rai,
unde cetele sfinților, Doamne, și drepții ca luminătorii strălucesc….!” Un condac pe o melodie foarte frumoasă spune: ,,Cu
sfinții odihnește, Hristoase, sufletul adormitului robului Tău, unde nu este
durere,nici întristare, nici suspin,ci viață fără de sfârșit!” Exemplele pot
continua și nu sunt puține.
După învățătura noastră
creștină-ortodoxă, sufletul după moarte este supus unei judecăți, numită
judecata particulară. În funcție de faptele pe care le-a săvârșit în viață, el
este repartizat într-un loc de fericire numit rai, dacă a săvârșit cele bune;
într-un loc de nefericire și suferință numit iad, dacă a săvârșit cele rele și
a murit fără să se spovedească. Știm, de asemenea că Dumnezeu este iubire și
din iubire față de oameni L-a dat pe unicul Său Fiu să se răstignească,
aducându-L astfel jertfă curată, fără de păcat pentru păcatele lumii. Prin
jertfa Sa pe cruce Mântuitorul a realizat mântuirea obiectivă a lumii, adică a dat dreptul și posibilitatea
fiecăruia să se mântuiască. Putem asemăna aceasta, ca să înțelegem mai bine, cu
dreptul la învățătură al tuturor cetățenilor, pe care-l acordă statul nostru.
Acest drept nu înseamnă că ne ducem la ghișeu și ne luăm diplomele, ci trebuie
să muncim mulți ani ca să învățăm și dacă îndeplinim toate condițiile atunci
suntem încununați cu mult-râvnita diplomă de absolvire, cu o funcție potrivită
etc. Așa este și cu mântuirea. Ceea ce ne-a oferit Mântuitorul, adică mântuirea
obiectivă, nu ne bagă târâș-grăpiș în rai, nu ne asigură, în mod automat,
raiul. Ne revine și nouă o parte de strădanie, prin care să realizăm mântuirea
subiectivă. Pentru aceasta avem nevoie de viață curată, creștinească, de
Sfintele Taine și Ierurgii, de post, rugăciune și fapte bune. Altfel spus, nici
Dumnezeu nu ne mântuiește singur, fără voia noastră, dar nici noi nu ne-am
putea mântui singuri, dacă Mântuitorul nu ne-ar fi dat această posibilitate,
această șansă. El ne-a deschis ușile raiului, dar noi alegem dacă intrăm acolo
sau…. dincolo, în iad. Peste voia noastră nici Dumnezeu nu trece! Așadar,
mântuirea este lucrare divino-umană.
Dumnezeu este iubitor, blând,
bun, milostiv și iertător, dar este și drept. Pe fiecare ne judecă după a Lui
dreptate. Nu întotdeauna gândirea noastră este la fel cu gândirea Lui,
dreptatea noastră nu e întotdeauna cu dreptatea Lui. El hotărăște cu privire la
fiecare dintre cei ce pleacă din lumea aceasta. Ca om, gândesc că îndrăznesc
prea mult să-i cer lui Dumnezeu să așeze alături de sfinți, în loc de fericire,
pe un criminal înrăit, care a ucis
oameni, care a violat fete și copii, care a răpit oameni, care a lăsat în urma
lui râuri de sânge și de lacrimi. Sfinții și-au dedicat toată viața slujirii
lui Dumnezeu, au suferit chinuri, temniță și moarte pentru Hristos, au postit
zeci de ani, s-au rugat zile și nopți, au făcut multe fapte bune pentru semenii
lor, au fost considerați adevărați prieteni ai lui Dumnezeu. Ce-i drept,
tâlharul de pe cruce s-a mântuit în ultima clipă a vieții lui, dar s-a rugat
pentru asta, și-a recunoscut păcatele, altfel spus s-a spovedit și astfel i
s-au iertat păcatele și s-a mântuit. Celălalt tâlhar n-a făcut la fel și n-a
avut același drum după moarte, fiindcă lui nu-i promite Mântuitorul ceea ce-i
promite celui dintâi. Ori, dacă eu ca preot oficiez slujba înmormântării unui
om la fel de păcătos ca tâlharul al doilea, care nu s-a spovedit și nu s-a
împărtășit și îndrăznesc să-L rog pe Dumnezeu să-l așeze cu sfinții, socotesc
că păcătuiesc prin îndrăzneală față de Dumnezeu. Batjocoresc sfinții și viața
lor. Încalc dreptatea lui Dumnezeu. Devin avocatul apărării pentru un păcătos,
care n-a făcut nici cel mai mic efort pentru mântuirea lui, care L-a batjocorit
pe Dumnezeu și cele sfinte. Practic, în felul acesta, eu mă solidarizez cu el,
devin copărtaș la păcatele lui. Una este să mă rog pentru iertarea păcătosului,
pentru diminuarea pedepsei, alta să cer pur și simplu nu numai să fie absolvit
de orice răspundere, ci să fie și așezat
alături de apostoli, de sfinți și de îngerii lui Dumnezeu. Mi se pare prea
mult! Și, totuși, o fac!
Iată cum se mai adaugă altele
și altele în cârca popii!
*
Sfaturi părintești. Redăm mai jos fragmente dintr-o predică despre
post a Părintelui Arsenie Boca ținută în 6 martie 1949. Ni se pare foarte
actuală și azi:
,,Iată ce ne învaţă Iisus: mai întâi
Însuşi a postit. Nu i-a trebuit, dar va zice cândva: „Pildă de viaţă v-am dat
vouă!” Deci, nouă ne trebuie post, pentru înfrânarea patimilor, pentru
subţierea minţii, pentru sporirea în noi a Duhului Sfânt, care ne descoperă
căile mântuirii. Postul ne ajută să înţelegem rosturile mai mari ale lui
Dumnezeu cu omul. El e un toiag de drum prin viaţa aceasta cu trup pieritor
spre veacul viitor, în care trebuie să ne desprindem de-aici. Dar să nu ţinem
postul într-un înţeles îngust. Căci sunt unii care cred că a nu mânca carne, şi
cele asemenea, ar fi tocmai de ajuns ca să se cheme că ai postit. Nu mănânci
carne de porc, dar carne de om mănânci: clevetind, muşcând cu gura, osândind cu
vorba şi ucigând cu gândul. Postul nu e, mai ales în creştinism, numai un regim
al stomacului. Avea şi Sf. Pavel de aceştia, înguşti cu socoteala, cărora trebuia
să le spună că: „nu stomacul sau mâncarea ne va pune pe noi înaintea lui
Dumnezeu”. A face din post numai o chestiune de stomac însemnează a îngusta rostul
cu care a postit Iisus, ceea ce ar fi o ocară. Deci, iată şi înţelesul mai
larg, chiar înţelesul pe care i l-a dat Dumnezeu şi ni l-a descoperit prin
Isaia proorocul: Isaia 58: ,,Strigă din toate puterile şi nu te opri, dă drumul
glasului să sune ca o trâmbiţă, vesteşte poporului Meu păcatele sale... În
fiecare zi Mă caută, pentru că ei voiesc să ştie căile Mele ca un popor care
făptuieşte dreptatea şi de la legea Dumnezeului său nu se abate. Ei Mă întreabă
despre legile dreptăţii şi doresc să se apropie de Dumnezeu, zicând: De ce să
postim, dacă Tu nu vezi? La ce să ne smerim sufletul nostru, dacă Tu nu iei
aminte? Da, în zi de post, voi vă vedeţi de treburile voastre şi asupriţi pe
toţi lucrătorii voştri. Voi postiţi ca să vă certaţi şi să vă sfădiţi şi să
bateţi furioşi cu pumnul; nu postiţi cum se cuvine zilei aceleia, ca glasul
vostru să se audă sus. Este, oare, acesta un post care Îmi place, o zi în care
omul îşi smereşte sufletul său? Să-şi plece capul ca o trestie, să se culce pe
sac şi în cenuşă, oare acesta se cheamă post, zi plăcută Domnului?”
Oare de ce zice aşa? Fiindcă nu e
bun rostul cu care e făcut. Oamenii implică pe Dumnezeu în vrajbele lor, fac
slujbe ca să li se izbândească gândul şi să li se facă pe plac aranjamente pământeşti,
care, de multe ori sunt nedreptăţi asupra altora. Fii singur că Dumnezeu îţi
poartă de grijă şi în amănuntele vieţii şi nu va lăsa dreptatea ta, dacă o ai. ,,Nu
ştiţi voi postul care Îmi place? - zice Domnul. Rupeţi lanţurile nedreptăţii,
dezlegaţi legăturile jugului, daţi drumul celor asupriţi şi sfărâmaţi jugul
lor. Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteşte în casă pe cel sărman, pe
cel gol îmbracă-l şi nu te ascunde de cel de un neam cu tine. Atunci lumina ta
va răsări ca zorile şi tămăduirea ta se va grăbi. Dreptatea ta va merge
înaintea ta, iar în urma ta slava lui Dumnezeu. Atunci vei striga şi Domnul te
va auzi; la strigătul tău El va zice: Iată-mă! Dacă tu îndepărtezi din mijlocul
tău asuprirea, ameninţarea cu mâna şi cuvântul de cârtire, dacă dai pâinea ta
celui flămând şi tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric şi
bezna ta va fi ca miezul zilei. Domnul te va călăuzi necontenit şi în pustiu va
sătura sufletul tău. El va da tărie oaselor tale şi vei fi ca o grădină
adăpată, ca un izvor de apă vie, care nu seacă niciodată. Pe vechile tale ruine
se vor înălţa clădiri noi, vei ridica din nou temeliile străbune şi vei fi
numit dregător de spărturi şi înnoitor de drumuri, ca ţara să poată fi
locuită.”
Iată cum vede Domnul nevoinţa
postului: tot ca o împlinire cu lucrul, o trăire a iubirii de oameni. Dar lucru
vrednic de luat aminte din cuvântul acesta sunt urmările unui atare post;
urmări cu refacerea sufletului tău şi urmări pentru o ţară de oameni. De bună
seamă că un atare post, ţinut la o înălţime de vederi, e un egal al rugăciunii
neîncetate, care, amândouă reţin pe Dumnezeu în zidire şi scot afară pe draci.”
*
Cerșetorul. Redăm mai jos poezia cu acest titlu semnată de
poetul Vasile Voiculescu:
Cunosc de mult o blândă
ţară veche:
Se-nvecina cu basmul şi balada,
Avea mai gingaş sufletul ca nada,
Iar inima mai pură ca zăpada
Şi milostivă fără de pereche.
Se-nvecina cu basmul şi balada,
Avea mai gingaş sufletul ca nada,
Iar inima mai pură ca zăpada
Şi milostivă fără de pereche.
Ca să-ţi încerce multa-ţi
bunătate
O, ţara mea mâncată de jivine,
Pe drumurile-ţi albe-n triste sate,
Cu traista Sa de cerşetor în spate,
Azi iar colindă Dumnezeu prin tine!
O, ţara mea mâncată de jivine,
Pe drumurile-ţi albe-n triste sate,
Cu traista Sa de cerşetor în spate,
Azi iar colindă Dumnezeu prin tine!
*
In memoriam: Arhim.
Ioanichie Bălan. Era prin
anul 198… Oricum, înainte de Revoluție. Scăpasem câteva zile la București să-mi
completez documentația pentru o lucrare. Mă cazasem la căminul patriarhiei.
Acolo găseam întotdeauna loc. Îmi era suficientă o cămăruță mică-mică, cu un
pat, o măsuță și un scaun. De data aceea căminul era aglomerat. Abia am găsit
un pat într-o cameră de vreo șase locuri. Când m-am întors seara, am găsit în
acea cameră un călugăr trecut de 50 de ani, care corecta grăbit șpalturile la o
carte ce urma să-i apară. Deși îmi era greu să-l tulbur, când a făcut o pauză
am intrat în vorbă cu dumnealui. Atunci am aflat că este Părintele Ioanichie Bălan
de la Mănăstirea Bistrița din județul Neamț.
Auzisem de Părintele Ioanichie
multe și de toate. Aveam și câteva din cărțile lui. Știam, spre exemplu, de Patericul
românesc (1980),
de Vetre de sihăstrie românească (1981), de Convorbiri
duhovnicești, din care apăruse până atunci un volum(1984) sau de Mărturii
românești la locurile Sfinte (1986), cărți care-i apăruseră până atunci. Între timp i-au mai
apărut și altele, până s-a stins în
2007, la 77 de ani. Aș cita în acest sens: Istorioare duhovnicești (1991),
Călăuza
ortodoxă în biserică (1992), Călăuza ortodoxă în familie și societate (1993), Rânduiala
Sfintei Spovedanii și a Sfintei împărtășanii (1993), Părintele
Paisie duhovnicul (1993), Părintele Cleopa duhovnicul (1994), Convorbiri cu
teologi ortodocși străini (1994), Viața Părintelui Cleopa (1999),
Sfinte
Moaște din România (1999), Sfinte Icoane
făcătoare de minuni din România (1999), Versuri duhovnicești (2006
și 2008). A editat, de asemenea, Viețile Sfinților în 12
volume, după ediția mitropolitului Grigorie Dascălul de la
București și Căldărușani din 1834 - 1836, Cuvinte duhovnicești (1992), Puterea Sfântului Maslu (1993) și
multe broșuri
În acele
ceasuri de seară târzie corecta la șpalturile volumului II din Convorbiri
duhovnicești. Deși era om în vârstă, observam cu câtă emoție citea și corecta.
Parcă-i tremurau mâinile, parcă se temea ca nu cumva să-i smulgă cineva comoara
din mâini. Citea cu glas șoptit, parcă pentru a sesiza legănarea graiului,
muzicalitatea textului. Se oprea din când în când și corecta încet, apăsat,
parcă ar fi scrijelat în piatră, nu pe o biată foaie de hârtie.
Părintele
Ioanichie Bălan era pentru mine o enigmă greu de dezlegat. Băteam și eu
drumurile editurilor și știam cu câtă greutate poți să tipărești o carte, mai ales dacă ești preot, mai ales
dacă lucrarea are conținut religios. Erau piedici greu de trecut, ca să nu zic
imposibile. Cu toate acestea, Părintele
Ioanichie tipărea tot într-o veselie niște lucrări mari, cu coperți groase,
frumos ornamentate. Publica în București, pe la Iași, Roman și pe la alte
centre eparhiale, dar publica. El găsea soluția, spre uimirea tuturor. L-am întrebat
cum reușește să publice atât de mult și în condiții grafice excepționale. A
stat puțin în cumpănă, ca înainte de dezvăluirea unui mare secret, apoi mi-a
spus: ,, Le rânduiește Dumnezeu cum știe El că-i mai bine! Noi suntem uneltele
prin care El lucrează. Noi n-avem nici un merit. El le face pe toate, El ne
ajută să depășim piedicile și greutățile. Important este să ne lăsăm în voia
Lui!”
Și-a lăsat
din nou privirile pe foile din fața lui și, cu pixul în mână, a reluat
corectura. N-am mai îndrăznit să-l întreb altceva. Între timp au mai venit și
alți preoți în camera aceea. Vorbeau între ei și părintele nu se simțea în
largul lui. A ieșit afară, probabil să-l roage pe administrator să-i dea alt
loc, mai liniștit, ceea ce s-a și întâmplat. Ulterior am făcut câteva schimburi
de scrisori cu el. Scria greoi, tremurat, cu litere chinuite, cu propoziții
scurte.
Peste ani, într-o scrisoare, cred că după
Revoluție, mitropolitul Antonie Plămădeală își manifesta nemulțumirea că mulți
îl pun pe Ioanichie Bălan pe aceeași treaptă cu el. Vorbesc despre Biserică și
despre oamenii cei mai de seamă ai Bisericii, iar Ioanichie Bălan e mereu lângă
Antonie Plămădeală, ba chiar și înaintea lui Antonie. Ce-i drept, vlădica avea
dreptate. Între ei era mare diferență în ceea ce privește pregătirea
intelectuală, ca între un tun și un pistol. Părintele Ioanichie avea pregătire
intelectuală modestă, dar avea simț practic. Înțelegea ce este necesar omului
de rând, credinciosului, pentru a deveni un creștin adevărat, practicant, ci nu
creștin doar cu numele. Aduna material de unde nu te așteptai, se documenta cum
putea, folosea mult interviurile cu oameni din toate treptele clerului pentru a
desprinde adevărul curat, cristalin. El găsea, cu o dibăcie de invidiat, cele
mai diverse soluții pentru a scoate la lumină lucrările sale, pentru a le
răspândi.
Am
convingerea că lucrările Părintelui
Ioanichie Bălan au fost mult mai gustate și mai de folos oamenilor de rând
decât ale mitropolitului Antonie, mai ales că pentru aceștia, pe limba și
înțelesul lor, au scris foarte puțini. Într-adevăr, el a fost ,,unealta” prin
care Dumnezeu a lucrat în lume la un moment dat!
*
Desfacerea cununiilor. De multe ori au venit la mine credincioși, mai
ales femei, care mi-au cerut pur și simplu să le citesc ,,dezlegarea cununiilor”.
Era vorba de persoane care fuseseră căsătorite, cununate, dar, din motive mai
mult sau mai puțin cunoscute, se despărțiseră. Recăsătorirea întârzia și atunci
cel în cauză socotea că ,,are cununiile legate”. Practic, cerea anularea Tainei
Sfintei Cununii, care i se administrase cu un număr de ani înainte. Tot de ,,dezlegarea
cununiilor” vorbeau și cei care erau
înaintați în vârstă și nu reușeau să se căsătorească. Aceștia socoteau că cineva le făcuse farmece
ca să se căsătorească cu o anumită persoană și până acest lucru nu se
împlinește, el sau ea nu va reuși să întemeieze familie. În cazul acesta îmi
cerea să-i anulez puterea unor presupuse farmece sau vrăji.
Sfânta Cununie este una dintre
cele șapte Sfinte Taine ale Bisericii, alături de Botez, Mirungere, Spovedanie,
Împărtășanie, Maslu și Hirotonie. Aceste Sfinte Taine sunt întemeiate de
Mântuitorul Iisus Hristos și nimeni și nimic nu le poate anula din moment ce au
fost săvârșite. Preotul care ,,dezleagă cununiile cuiva” minte, ca să nu zic că
e un șarlatan. În cărțile bisericești nu există vreo slujbă sau rugăciune
pentru ,,dezlegarea cununiilor”. Există rugăciuni pentru dezlegare de blestem
și jurământ, ceea ce este altceva.
Cât privește farmecele, acestea sunt lucrări ale
diavolului. Biserica are rugăciuni și slujbe pentru ,,alungarea” farmecelor și
anularea efectelor acestora în situația în care au fost făcute asupra cuiva.
Așadar, preotul se roagă pentru cineva să-și găsească ,,jumătatea” și să se
căsătorească, dar nu anulează Taina Sfintei Cununii; se roagă pentru alungarea
diavolului și lucrărilor sale, pentru anularea farmecelor și descântecelor ca
lucrări ale diavolului.
Să ne punem nădejdea în
Dumnezeu, fiindcă toate sunt cu știrea și cu voia Lui. Să-L rugăm pe El să ne
ajute să ne rânduim viața, să ne apere de rele și de toată lucrarea celui rău.
Să ne străduim să avem o viață de creștin adevărat și nu avem de ce să ne
temem. Când Dumnezeu este cu noi, diavolul fuge departe!
*
File de jurnal – 25 iul.
1982(I). ,,Am discutat vineri
cu protopopul. Același om pe care-l știam: ,,lasă-mă că nu mă leg!” M-a sfătuit
să le dau pictorilor cât îmi cer, numai să nu plece. Aș fi avut nevoie de un om
ca lumea, care să meargă la Malovăț, să-și impună puțin autoritatea și apoi ar
fi înțeles și pictorul că nu suntem o stână fără stăpâni. De altfel, protopopul
își făcea planurile pentru apropiatul concediu. Mi-a spus, totuși, că la
recepția lucrării se poate face caz de anumite date și documente, dacă acestea
există. În concluzie, ,,descurcă-te cum poți și cum crezi, că eu nu mă bag!”
Mai mult, m-a sfătuit să mă duc și la București, la Comisia de Pictură, să le
expun cazul și tehnica de lucru a
pictorului și atunci voi vedea ce mă sfătuiesc. Adevărul e că la noi în
Biserică te țin toți în brațe atâta cât ești tare pe poziție și ți se întrevăd
anumite perspective de viitor, din care și ei, într-un fel sau altul, ar putea să profite. Cum intri într-o
situație critică, toți se retrag în expectativă. Ieși basma curată, îți sunt
prieteni; intri la apă, te împroșcă mai rău!
Vineri și sâmbătă pictorul și
familia sa au avut o comportare ireproșabilă. Aș putea spune chiar că din câini
furioși au devenit javre lingușitoare. N-au mai amintit ieri de pretenția
asupra altor două mii cinci sute lei, dar au plecat, totuși, la Herculane până
mâine. Vom vedea dacă vor mai da pe aici. Mă gândesc dacă nu cumva femeile din
sat le-au dat bani în ascuns, mai cu seamă că a fost și Nica Rovența(a lui
Armeanu) din Severin ieri la Malovăț.
Aseară am avut ședință cu
Consiliul Parohial. Am avut discuții îndelungi și am luat niște măsuri
severe(…). Oamenii s-au solidarizat în jurul meu. Certurile cu pictorul și
poziția mea fermă în timpul ședinței i-a convins că trup și suflet sunt de
partea lor, a parohiei, și le apăr interesele. S-a produs o reacție puternică
și în sat. Atât cei mai în vârstă, cât și copiii mă respectă mai mult. Citești
în ochii lor bucuria de a avea pe cineva care le vrea binele, le slujește
interesele legitime și nu vrea ca să-i mai lase escrocați. Hei, Doamne, dacă
fiecare dintre cei plecați din lumea satului și ajunși în funcții de răspundere
s-ar bate și și-ar risca liniștea și situația pentru interesele și aspirațiile
majore ale acestui neam, tare fericiți am fi! În orice caz, mai fericiți decât
acum!
Ieri s-a lucrat la schele. De
acum altarul și naosul e numai schele. Să dea Dumnezeu să vedem această lucrare
terminată cu bine!”
*
Ajutoare și donații. Parohia noastră a primit câteva ajutoare și
donații, astfel: Domnul Stănciulescu Cristian din Germania, fiu al satului Bârda: 120 lei; Domnul
Coman Dorin-Sandu din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț și Doamna Botoșan
Olimpia din Tr. Severin, fiică a satului Bârda:câte 100 lei; Doamna Dobre
Mihaela din Chițorani(PH) și Doamna Mucioniu Carmen din Tr. Severin, fiică a
satului Bârda: câte 50 lei;
Domnul Motreanu Ilie din Bârda
a mai adăugat 100 lei, totalizând până acum 210 lei; Doamna Căprioru Maria din
Malovăț a mai achitat 100 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 105
lei; Domnul Coman Marian din Malovăț a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de
cult, totalizând până acum 100 lei.
Doamna Haidamac Miroana din
Malovăț a achitat 70 lei pentru contribuția de cult.
Dumnezeu să le răsplătească
tuturor!
*
Publicații. În această perioadă, preotul vs. A reușit să
mai publice câteva materiale, astfel: Povestea hamalului, în ,,Obiectiv
mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1012(23 ian.), p. 11; ,,Scrisoare
pastorală” – 414, în ,,Armonii Culturale”, Adjud(VN), 9 febr. 2020, ediție
on-line(http:// armoniiculturale.ro); în ,,Logos și Agape”, Timișoara, 10 febr.
2020, ediție on-line(http:// www.logossiagape.ro); în ,,Bibliotheca
Septentrionalis”, Baia Mare, 11 febr. 2020, ediție și on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);
Între David și Irod(IV), în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an.
XXII(2020), nr. 1015 (13 febr.), p. 11; Comoara
din adâncuri, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1016
(20 febr.), p. 11;
Parohia noastră a publicat
cărțile regretatei Prof. Sofia Dobrescu, The Supreme Justice și Notes. Sunt
traducerile în limba engleză a cărților Justiția Supremă și Însemnări, pe care
parohia noastră le-a publicat în anii trecuți. Întregul tiraj a fost cumpărat
de fiica autoarei, Doamna Dr. Ionescu
Mihaela-Aritina din Curtea de Argeș. Traducerea a fost făcută de Doamna Prof.
Univ. Elena Dochinoiu de la Universitatea din Pitești.
*
Zâmbete. ►La o înmormântare,
preotul a spus că regretă faptul că toată viața sa cel decedat nu a vrut să
vină măcar o dată la biserică. Fiica mortului a replicat: ,,Nici acum n-a vrut
să meargă, părinte! Îl aduserăm noi cu forța!” ► Într-o noapte, la spital, o asistenta îl trezește
pe un pacient și-i spune: ,, -
Treziți-vă, am uitat să vă dau somniferul!” ►O
doamnă îl întrebă odată pe scriitorul George Bernard Shaw: ,,- De ce credeți că
Dumnezeu a creat întâi bărbatul şi abia apoi femeia?” Shaw răspunse: ,, -
Probabil, Dumnezeu nu dorea ca în timp ce va crea bărbatul, femeia să-l sâcâie
cu sfaturile ei!” ►Scriitorul Mark Twain spunea: ,,- Îl invidiez pe Adam,
pentru că atunci când spunea o vorbă de duh ştia că n-a mai spus-o nimeni înaintea
lui!” ►Gheorghe și Ion erau cu oile pe câte un deal și strigau de răsunau
văile: ,,- Bă, Ioane, a fost lupul la tine azi-noapte?” ,,- O fost!” ,,- Și
ți-a luat vreo oaie?” ,,- Daʼ ce, ai fi vrut să-mi aducă?”
*
Reveniri la Ortodoxie. În ziua de 8 februarie Doamna Răducăniță
Mihaela din Malovăț a depus cerere de revenire la Ortodoxie. Doamna a venit din
Italia în urmă cu câțiva ani și s-a stabilit în Malovăț. Cererea urmează dă fie
examinată de Preasfințitul Episcop Nicodim, care va decide în consecință.
Oricum, gestul doamnei este un prilej de mare bucurie!
*
Excursii-pelerinaje. Joi, 9 Aprilie, organizăm o excursie-pelerinaj
pe următorul traseu: Tr. Severin-Tg. Jiu-Mănăstirea Lainici-Petroșni-Mănăstirea
Prislop(mormântul Părintelui Arsenie Boca)-Caransebeș-Mănăstirea
Teiuș-Orșova-Tr. Severin-Bârda. Preț: 45 lei/pers.
*
Anunțuri. ►Primim pomelnice pentru paresimi; ►primim
înscrieri pentru făclii de Paști; ►primim înscrieri pentru tămâie(350 lei/kg).
*
Lucrări la cimitire. Rugăm pe toți enoriașii noștri să curețe
mormintele celor dragi lor. Vine primăvara și este nevoie urgentă de asemenea
lucrare. Pe cei de la Malovăț îi rugăm să nu mai arunce resturile și gunoaiele
la poarta cimitirului. Arată foarte urât grămada de gunoi la poartă. E cartea
de vizită!
*
Înmormântări. În ziua de 1 febr. am oficiat slujba înmormântării
pentru Curea Constantin(62 ani) din Malovăț; în ziua de 4 februarie pentru Meilă
Iancu(76 ani) din Malovăț, iar în ziua de 6 februarie pentru Focșan Dumitru(49
ani) tot din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!
*
Program. În cursul lunii MARTIE avem următorul program de slujbe:
1 Mart.(dimineața, la Bârda, sfințirea apei și a semințelor; slujbă la Malovăț,
după care se va face sfințirea apei și a
semințelor); 2 Mart.(slujbă seara la Bârda); 3 Mart. (slujbă seara la Malovăț);
4 Mart.(slujbă seara la Bârda); 5 Mart.(spovedit
și împărtășit, la biserică și în sat, în Bârda; slujbă seara la Malovăț); 6
Mart.(spovedit și împărtășit, la biserică și în sat, la Malovăț; seara slujbă
la Bârda); 7 Mart.(Bârda – Malovăț, cu pomenirea paresimilor la morți); 8 Mart.(Bârda, cu pomenirea paresimilor la
vii); 14 Mart.(Bârda – Malovăț, cu pomenirea paresimilor la morți); 15 Mart.(Malovăț,
cu pomenirea paresimilor la vii); 21 Mart.(Bârda-Malovăț, cu pomenirea
paresimilor la morți); 22 Mart.(Bârda, cu pomenirea paresimilor la vii); 25
Mart.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 28 Mart.(Bârda-Malovăț,
cu pomenirea paresimilor la morți); 29 Mart.(Malovăț, cu pomenirea paresimilor
la vii). Slujbele de seară încep la ora 17. În restul timpului, la orice oră
din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon:
0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate, pace și bucurii să vă dea
Dumnezeu!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
TALANTII INCREDINTATI
Fericitul Trifon Turkestanov
O, Treime Atotmilostiva si de viata Facatoare, primeste a noastra
multumire pentru toate milostivirile Tale si ne arata vrednici de binefacerile
Tale, pentru ca, înmultind talantii ce ni s-au încredintat, sa intram întru a
Domnului nostru bucurie pururea vecuitoare, aducându-Ti pentru biruinta a
laudei cântare: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea
firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap.
Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 138.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu