ÎN
MEMORIAM EUGEN SÂRBU
Marin
Voican-Ghioroiu
Ateneul Român, 9 Iunie 2025 Spectacol a fost un
adevărat regal muzical în care am ascultat și văzut pe cele două ecrane așezate
de-o parte și de cealaltă a scenei Ateneului Român pe celebrul violonist EUGEN
SÂRBU (înregistrări din Concertul „50 DE ANI DE ACTVITATE – Gala ZAMFIR” -
2014), la care spectatorii au aplaudat frenetic, la scenă deschisă.
Inegalabilului naist, mastrul Gheorgehe Zamfir, bun prieten al sărbătoritului
Eugen Sârbu, a povestit despre frumoșii ani în care au colaborat și au cântat
în țară și peste hotare. A fost o prezentare încărcată de emoție, care
electrizat publicul iubitor de muzică şi frumos, apoi ne-a oferit compoziția sa
„Un Imn planetar” - „DOINĂ DE JALE” (dedicată măicuţei sale, gorjeanca
Elisabeta). Compozitor şi interpret de geniu, maestrul Gheorghe Zamfir, cu
nimic mai prejos faţă de legendarul Pan din Grecia antică, inventatorul
instrumentul muzical „syrinx” - naiul cu care cânta melodii celeste zeităţilor
din Olimp. Apariţia maestrului Gheorghe Zamfir a fost ca o revărsare de lumină
primăvăratică ce încălzeşte câmpia şi florile trezite la viaţă şi inimile admiratorilor.
După cuvântul excelenței sale în care a creionat drumul ascendent al carierei
sale și a priteniei cu nemuritorul violonist Eugen Sâbu, a trecut în lumea
muziicii fantastice care l-a fost absorbit și l-a trimis în sfera iubirii
nețărmurite a creatorului... stropit cu arginții protecției divine. Un val de
bucurie imensă a cuprins pe toţi spectatorii care-l ascultau cu sufletul la
gură (din primul moment când s-au auzit acordurile naiului inițiatic cu
acompaniament de orgă). Gheorghe Zamfir şi-a fixat naiul ca pe o sfântă cruce
în dreptul frunţii şi a privit extaziat imaginea fostului său prieten, Eugen
Sârbu. A înclinat capul uşor (omagiu fierbinte trimis prietenului), apoi a
sărutat tuburile naiului cu gingăşia lui Apollo din vechime (fiul lui Zeus
tatăl) protectorul poeziei şi muzicii. Din naiul sfânt au început să picure
note fermecate, mărgăritare strălucitoare, răspândindu-se în eter ca un dulce
fior pe care-l simte românul năpădit de gânduri când se află singurel... între
cer şi pământ, căci numai cântecul îl mai ţine în viaţă şi-i dă speranţă în
viitor. Ascultând „Doina de jale” las aleanul să mă fure prin codrii umbroşi,
cobor în poiene smălţuite de razele reginei nopţii, ies în câmpie şi-i văd pe
harnicii ţărani cum brăzdează pământul sub care aruncă sămânţă roditoare pentru
pâinea noastră cea de toate zilele. Din depărtare se aude ciripitul păsărelelor
care aduc dor nesecat al celui ce trudeşte să se înfrăţească pentru vecie cu
natura, să cânte în răsărit de soare melodii de suflet. Doina, creaţie
magnifică a poporului român: „Doina zic, doina suspin, Tot cu doina mă mai
ţin”... izvorâtă din patimă şi dor nestins, iubire, speranţă, rugă, deznădejde,
bocet disperat, credinţă în nemurirea sufletului, alean şi mângâiere pentru
părinţii care-şi trimit fiii la război, chemare către divinitate să aducă pe
cei ce au plecat în lumea umbrelor, renunţare la cele pământeşti, omagiu de
suflet trimis MAMEI „Elisabeta” cea mai iubită ființă de pe pămân, cea care i-a
dat viață și, din clipa când a văzut lumina zilei, cu iubirea ei nețărmuriă, a
fost alături de el (Gigi) până s-a înalțat la ceruri pentru eternitate. Doina,
în acelaşi timp, este şi prietena nedespărţită a eroului popular, haiducul din
poveştile nemuritoare pe care le ascultam, toamna târziu, de la rapsozii
vestiţi ai satului, când stăteam la dogoarea focului (de sub cazanul de ţuică)
şi coceam porumbi cu lapte. Copil fiind, priveam extaziat bolta necuprinsă a
cerului care-şi aprindea candelabrele sfinţite peste satul patriarhal, şi-mi
ziceam în gând, minunându-mă: „Mare şi puternic eşti Dumnezeul meu!” - apoi
reveneam la firul poveştilor, atent să nu care cumva să-mi scape vreun amănunt
din ceea ce făceau eroii mei dragi, căci de cele mai multe ori îi însoţeam pe
haiducii: Iancu Jianu, Pintea Viteazul, Gruia lui Novac Şoimanu, Toma Alimoş,
Baba Novac și luptătorii neînfricaţi ca Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Tudor
Vladimmresci, eroii neamului care și-au dăruit viața pentru libertate şi
neatârnarea țării. Ei trăiau cu doina în suflet şi vorbeau cu ea prin sunet înduioşetor
de fluier, caval, nai, frunză de păr, solz de peşte... în zile şi nopţi de
restrişte. „Doină, doină... cântec dulce” - plămădită din lacrimă de om
necăjit, din sfâşietoarea jale a mamei rămasă fără bărbat şi, de multe ori,
părăsită de copii, oftat tânguitor de fată îndrăgostită, murmur de izvor
răcoritor ce-şi poartă undele pe sub umbra arinilor când soarele dogoreşte
pământul, căci seceta nemiloasă a lăsat tristeţe în inimile truditorilor
ogorului (care se simt neajutoraţi); ori este auzită cum cântă, în seri lungi
de toamnă, acompaniată de vântul nostalgic care suflă peste câmpurile
dezgolite, anunţând:
„Frunzuliţă
de-avrămeasă,
Dragi
haiduci, iarna se lasă...,
E
timpul, mergeţi pe-acasă!
Noi
am merge, dor ne este
De
copii şi de neveste,
De
părinţi, surori şi fraţi,
Dar
ne-aşteaptă înarmaţi,
Liftele
păgânilor...
Duşmanii
românilor”.
Ascultând şi lăcrimând cu naiul sfânt, vrăjit şi
dumnezeit de un interpret fără egal, am să descriu panoramic magnifica creaţie,
„Doina de jale” în episoade distincte, aşa cum o vede maestrul Gheorghe Zamfir
care, mi-a spus cu mult patos: „DOINA, regină peste regine, mi-a fost ca o bună
MAMĂ în toţi anii de pribegie... petrecuţi în străinătate, când am vărsat o
fântână de lacrimi amare, dar am trăit cu trupul şi sufletul tot în plaiul
patriei, alături de românii mei drag. Doar Ea m-a sfătuit să nu-mi pierd credinţa
în puterea Mântuitorului nostru, Domnul IISUS CRISTOS, să lupt cu toată puterea
fiinţei şi a minţii mele ca Adevărul să fie scos din apele murdare în care-l
îngropaseră fariseii comunişti, să dau omenirii nestemate din folclorul nostru
şi să nu preget niciodată în a curăţi Grădina Maicii Domnului de buruienile
răului.” Cu greu mai puteam să-mi potolesc emoţia ce mă cuprinsese, fiindcă nu
trecuseră mai mult de câteva minute și eram sub imperiul vrăjii magicianului
sunetelor celeste, care cânta cu atâta sensibilitate şi dăruire de om
împătimit: zeu printre zei... legat cu mii de liane trimise de către Apollo.
Naiul şi trupul lui deveniseră un tot unitar, se contopiseră, o interpătrundere
moleculară dintre geniu şi instrument, o armonie a două spirite ce se completau
şi se ridicau spre înălţimi; materia celor doi trecuse într-o altă dimensiune
cosmică. Cred că nu greşesc dacă afirm că cei ce au avut ocazia să-l vadă şi
să-l asculte în acest concert de zile mari „ÎN MEMORIAM EUGEN SÂRBU” hărăzit și
el de puterea Demiurgul să fie cu adevărat magnific. Gheorghe Zamfir treacuse
într-o altă dimensiune,... o stare de beatitudine, transă care-l purta dincolo
de tot ce putem percepe cu simţurile noastre,... momente unice, fiindcă nu-l
vor uita curând. Îl vedeam cum lacrimile i se scurgeau pe faţă, cum degetele
mâinilor lui deveniseră nai... ele însele, cum acel trup de om era cutremurat
de trăiri (greu de exprimat în cuvinte), care se produc la nivelul scoarţei
cerebrale. Pe faţă i se citea profunda adoraţie pentru Dumnezeu... Se afla
într-un dialog cu o lume fantastică: asculta cum îi răspund codrii seculari,
căci era înţeles şi de pietrele munţilor însufleţite de profunda jelire a
naiului, iar undele răcoroase şi tămăduitoare ale dorului şi iubirii de
pământul patriei îl mângâiau ca pe un fiu adorat. Între timp, Doina (zeiţă
adorată a cântecului nostru popular) îşi făcuse apariţia pe scena diamantină,
asemenea unei vestale pentru a întreţine focul sacru al nemuririi neamului. Era
îmbrăcată în strai regal, iar pe frunte avea diademă stelară, în timp ce
privirile-i seducătoare ne aduceau din celelalte lumi un mesaj al adoraţiei
divine. Strigăte disperate, venite din negura anilor,strigăte de durere, de
jale profundă... deveniseră o simfonie a durerii din care inundă eterul...
Naiul sfânt pare că se rupe, şi cu jale adâncă izbucneşte-n strigăt, iar în
finalul pasajului armonic (irizări de curcubeu care sărută apoteotic plaiul
sânt al patriei) ne dau semnalul unei apropiate bucurii, a înfrățirii celor doi
prieteni Gheorghe Zamfir și Eugen Sârbu. Acordurile serafice de orgă sunt
asemănătoare unui cor de îngreri care intonează un imn înălțător vieții și-l
înconjoară pe neegalabilul interpret al naiului, iar în jurul lui se vede
aureola destinului care a căpătat nuanţe aurii şi străluceşte cu intensitatea curcubeului
planetar. Nu pot exprima prin cuvinte... pe ce noian de ape mă purta cântecul
naiului iniţiatic al magicianului sunetelor, Gheorghe Zamfir? Doamne, şi ce
privelişti mi se deschid în faţa ochilor cu mulţimi de oameni care tot vin din
lumi necunoscute să-l asculte. Îi înţeleg din priviri: fiecare om este cu
grijile şi durerile lui; fantastică legătură s-a mai creat între doina cea fără
asemănare şi fratele ei, românul născut poet, care n-ar dau-o pentru nimic în
lume:
„Doină,
surioara mea,/
Pe
tine de te-aş pierdea.../
Eu
cu cine aş rămânea?”
Doina de jale (combinaţie unică dintre nai şi orgă)
creaţie de geniu, folosită pentru prima dată în arta muzicală de către maestrul
Gheorghe Zamfir, cântată în catedrale și biserici din Europa, devenise coloana
sonoră a fantasticului film „Adoraţia Sfintei Fecioara Maria” - Mama care a
îndurat enorm (imposibil a se descrie în cuvinte supliciul groazei) când a
văzut cum i-a fost răstignit Fiulul pe muntele Golgota. Orga se ruga cu glas de
sibilă, prevestind omenirii că Mântuitorul Iisus Cristos va învia şi se va
ridica la ceruri, iar naiul chema cu ultimele-i puteri pe bunul Dumnezeu să
aibă milă de cei care suferă, să-i izbăvească de păcate şi să îndepărteze
moartea din preajma lor, să le netezească drumul luminos spre Raiul sfânt. Sunt
sigur că toți cei care am avut fericita ocazie să ascultăm DOINA DE JALE, au
înțles zbuciumul sufletesc al artistului GHEORGHE ZAMFIR căruia îi urez: MULȚI
ANI CU SĂNĂTATE, ȘI INSPIRAȚIE DIVINĂ!
Marin Voican-Ghioroiu, Doctor Honoris Causa, Academia
DACOROMÂNĂ
trimis de: Marin Voican




Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu