Centenarul si Biserica Crestina
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (92)
Viorel Roman, Bangkok: Marele teolog ortodox, profesorul
Virgil Candea imi atragea atentia sa nu ma mir de cititori limitati sau de cei
la nivelul meu, ci sa fiu atent, deschis la cei mai buni, mai inteligenti.
Anonimulul din Australia si Horia Ioan Filip din Romania vad mai departe decat
discutia noastra. Probabil ca batem apa in piua si nu bagam de seama. Exista
numai o singura Biserica Crestina: "Tu eşti Petru şi pe această piatră voi
zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui.“ Matei 16,18 Daca asa a
voit Mintuitorul nostru Iisus Hristos, cum ar poatea fi altfel? Intre crestini
e totusi o dihonie de prea multa vreme, de aceea papa Francisc, care vine la
Alba Iulia cu prilejul Centenarului, taie nodul gordian cu o viziune logica,
pragmatica, fara precedent: Unire fara conditii!
Anonim in http://bentodica.blogspot.com.au/2018/01/centenarul-si-occidentul-sup-84.html:
Viorel Roman și-a făcut un idol din unirea cu Roma, dar, în primul rând, nu
înțelege prea bine nici creștinismul și nici ce înseamnă ortodoxia. (Nici nu
își da silința). Faptul că astăzi avem o clasa politică foarte slabă și
decăzută este rezultatul atacului comunist, impus de către Occident. … Teheran,
Potsdam, Yalta, Malta … Valah a fost uzitat (și este) de către străini, cu
referire la toți românii. Cei care astăzi marșează pe valahi, Valahia,
moldoveni, Moldova, ardeleni și așa mai departe, nu urmăresc decât distrugerea
României. Este ușor de identificat. Dar ce trist că sunt români atât de înguști
în vederi și simțiri? Cât privește diferența de educație și statut economic
între Ardeal și celalte provincii, ea a existat și există. Parte, datorită
Bisericii Greco-Catolice, dar nu pentru că era unită cu Roma, ci pentru că avut
oameni care într-adevăr au fost creștini și patrioți. Greco-catolicii de la
Inochente Micu-Klein (un adevărat creștin și patriot român), s-au declarat
români și au accentuat unitatea națională. În final, lucruri bune sunt și în
Vest și în Est şi nu cred că e benefic să vorbim de superioritate contra
inferioritate. Cât priveşte Centenarul Marii Uniri, nu numai o parte a clasei
politice se comportă lamentabil, dar şi o parte a (așa-zișilor) intelectualilor
şi a poporului. Dușmanii României pot dormi liniștiți! Totuși, noi ne punem
nădejdea în Dumnezeu, că lucrurile se pot schimba în bine, inclusiv
social-politic, economic şi cultural. Dacă i-am respecta pe cei care au luptat
pentru România Mare, am învăţa de la ei adevărata demnitate şi adevăratul
patriotism şi am avea şi noi mai multe realizări.
Încă nu e târziu!
CRED INTR-UNA SFANTA SI CRESTINA
BISERICA
Horia Ioan Filip: Sa va spun eu ce cred. Asta cu cine
e schismatic si cine nu, e un fel de batut apa-n piua. Un fel de polemica
despre care apa e mai uda. Tata a fost greco-catolic si inca fiu de preot
greco-catolic. Mama mea a fost ortodoxa. Am fost botezat in biserica
greco-catolica, pentru ca s-a intamplat putin inainte de a incepe prigoana
asupra ei. Dar, cum totdeauna mama are mai mare influenta, si cum doar
ortodoxia era tolerata, nimic mai mult decat tolerata, ma consider ortodox.
Poate si putin adventist, caci m-am convins ca sambata si nu duminica e ziua a
saptea, zi de odihna si spiritualizare; Dar asta-i alta poveste. In copilarie
de multe ori parintii discutau in contradictoriu pe tema credintei. Asa ca m-am
preocupat de acest zubisst si am ajuns la o concluzie neasteptata desigur de
ambele "tabere": AMBELE SUNT SCHISMATICE ! Ma bazez pe un fapt
simplu. Acum stiu ca la inceputuri credinta crestina se caracteriza prin
adeptii ei, folosind in principal limba greaca, drept ortodoxos si catolicos.
Adica dreapta si mondiala credinta. Si intr-adevar, chiar si in ziua de azi,
atat ortodocsii cat si catolicii isi considera doctrina, (Atentie, nu credinta
ci doctrina caci deja cele doua schisme s-au indepartat putin de la spiritul
crestin, adica spiritul in care a propovaduit Mantuitorul), isi considera
doctrina deci ca fiind cea mai cea. Si de asemenea, fiecare si ortodocsii dar
mai ales catolicii fac mari eforturi de a-si raspandi doctrina pe toata
planeta. Ei si uite ca azi, Crezul ortodocs spune ca biserica ortodoxa e
"soborniceasca si apostoleasca“, pe cand in catolicism acelasi crez spune
ca aceeasi biserica a lui Hristos este „catolica". Ca in episodul din
Vechiul testament cu Avraam si nepotul sau Lot: daca unul pleaca spre stanga,
celelalt va pleca spre dreapta. Ce se vede de aici ? O tendinta centrifuga a
unora fata de ceilalti, o pofta de polemica si zazanie specifica oamenilor cu
minti destul de lumesti si primitive. In nici un caz capul bisericii crestine,Iisus
Hristos, de la care ne tragem si numele, nu?, nu agreaza aceasta cearta si
acest "noi sintem mai crestini ca ei. Iar biserica SA, de peste un mileniu
si jumatate, in principalele ei doua factiuni, am inceput s-o numim in tot
felul, doar in pricipalul fel nu. Pentru ca indiferent de doctrina, biserica
crestinilor este in principal CRESTINA! E Biserica lui Christos! Asa ca
„prea" cuviosi prelati de ambe doctrine, ce-ar fi ca la intalnirile
domniilor voastre atat de sfatoase si totusi atat de sterile, ce-ar fi sa luati
o hotarare care sa arate ca Spiritul propovaduit de Mantuitorul inca se mai
gaseste in constiintele noastre, fie ca ne numim ortodocsi fie catolici; hai sa
facem ca in Crez sa nu mai figureze ce ne desparte, care oricum e ceva fortat
si nefiresc, hai ca in CREZUL CRESTIN sa apara credinta noastra in BISERICA LUI
HRISTOS, adica in BISERICA CRESTINA. Asa ca eu as vrea sa spun ca "CRED
INTR-UNA SFANTA SI CRESTINA BISERICA“. Asta ne uneste frati ortodocsi si
catolici, CHRISTOS este capul bisericii Sale. Amatorii de zazanie nu vor pierde
nimic cu acesta mica modificare. Tendinta lor de a se crede cei mai cei se
poate manifesta in continuare, chit ca nu e ceva crestinesc. Dar lasati
stimabililor CREZUL crestin sa fie asa cum a fost creat de la inceput, cand
inca zazaniile astea nu erau atat de incrancenate incat sa ne negam apartenenta
la biserica lui CHRISTOS, numai ca sa fim mai cu motz.
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
http://bentodica.blogspot.com/2018/01/superioritatea-occidentalilor-90.html
Centenarul si criza de identitate
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (91)
Viorel Roman: In „Ciocnirea civilizațiilor și
refacerea ordinii mondiale“ de Samuel P. Huntington, in urma cu doua decenii si
recent in „Occidentul si restul“ de Niall Ferguson se analizeaza criza de
identitate pretutindeni unde Occidentul crestin, tarile dezvoltate, Lumea I,
intra in contact cu tarile subdezvoltate din Lumea II si III, foste colonii.
Romanii stau in calea tuturora, imperiilor, religiilor si civilizatiilor,
Islamului, Ortodoxiei si Occidentului. De aceea, dupa secole sub
turco-fanarioti si greco-pravoslavnici, dupa decenii de izolare sub
ortodoxo-comunisti si aderare formala la UE/NATO, aceasta criza de identitate e
cunoscuta si prezentata cu haz de necaz, dupa cum vedem mai jos si la doi
autori din Bucuresti, la un secol si jumatate distanta intre ei. Un bun prilej
de reflectie in anul Ccntenarului.
Ion Ghica în „Scrieri economice”,
1871: … moldo-valahi
… „îşi schimba credinţele politice după
cum le vine; sunt oameni cu tabiet; le
plăcea gariciul când erau muscali în tara; se închinau la belşugul
turcesc, la pilaf si baclava in zilele lui Omar Paşa; când cu nemţii, cereau pe
la birturi numai Schnitzel und warme Würste; in vremea infuenţei franceze,
nimic nu era mai frumos în ochii lor ca pantoful roşu şi fasolea lui Godillot;
acum se înnebunesc după concesiuni a la Strussberg; zbiară că sunt oameni de
ordine si dinastici.“
De ce au
românii complexe şi acceptă totul până când gradul de suportabilitate este
depăşit?
Lucian Boia in Gandul, 2016: „E o chestiune care ţine de istorie
şi de aici un anume profil al societăţii româneşti. Cred că, din păcate,
românii au foarte multe complexe. Au avut o istorie mică, o istorie plată
într-o zonă foarte zbuciumată a Europei, s-au aflat atâta vreme sub diverse
stăpâniri străine. Au apelat la alţii imitând, preluând diverse modele
răsăritene, apusene. Toate astea le-au dat un complex de inferioritate din care
speră că vom ieşi. Complexele de inferioritate caută să se echilibreze prin
manifestări de superioritate. Românul se consideră în acelaşi timp inferior şi
superior. E o treabă care ar trebui să dispară din mentalitatea noastră. Nu
suntem nici inferiori, nici superiori. Avem o istorie întârziată. E de două ori
întârziată: în ceea ce ne priveşte şi în ceea ce priveşte zona în care ne
aflăm.“
http://bentodica.blogspot.com/2018/01/superioritatea-occidentalilor-90.html
http://bentodica.blogspot.com.au/2018/01/centenarul-si-occidentul-sup-84.html
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
Centenarul si miracolul
occidental
Superioritatea occidentalilor si
inferioritatea ortodocsilor moldo-valahi e intolerabila (90)
Dragoş Boţa: „România nu se poate aștepta la
nimic bun în anul Centenarului său. Din păcate, are o clasă politică fără
substanță, preocupată doar de mize mărunte și meschine. Bărbații politici au
fost înlocuiți cu golani politici. Care nu-și vor face niciodată seppuku (Japonia, sinuscidere pentru restabilirea
onoarei/VR) pentru că șmecheria, combinageala sunt valorile în care cred. De
acum încolo, trebuie să fim pregătiți pentru absolut orice. Nimic bun, însă.“
https://www.pressalert.ro/2018/01/baron-de-romania/
Viorel Roman: Majoritatea nu asteapta mai nimic de
la Centenar si au un sentiment de inferioritate fata de Occident, unde se
bajenesc de feudalismul neofanariot (nr. 87), si unul de superioritate
agresiva, generat de umilintele invaziei modului de viata individualist,
impersonal, rece, fara suflet, din apus si de comportamentul arogant,
intolerabil al companiilor internationale. Revoltator.
http://armoniiculturale.ro/2015/02/12/prof-dr-viorel-roman-revolta-ortodoxa-2015/
Aceasta
criza de identitate apare pretutindeni unde Occidentul intra in contact cu
restul. Dece China, India, Islamul, Bizantul / Ortodoxia n-au performante
similare? Un mister cu care se confrunta romanii, dupa secolele intunecate de
turco-fanarioti si greco-pravoslavnici, dupa izolarea si indobitocirea cu
caracter de masa sub ortodoxo-comunisti si in aceasta tranzitie fara sens, fara
unirea cu Roma. Occidental e rezultatul Renasterii papale din sec. 11-13 (nr.
88), la care ortodocsii au acces cu Biserica unita, cu Ideea emanciparii
sociale si nationale a Scolii Ardelene. Dar dupa Fapta - Unirea lui Cuza si
Marea Unire - Vechiul Regat, moldo-valahii isi aroga si Fapta si Ideea
nationala, fara sa fi avut vreodata contact cu Roma, ca unitii. Asa si-au taiat
craca de sub picioare sau si-au furat singuri caciula. Au lichidat Biserica
greco-catolica, o crima impotriva umanitatii de care se vorbeste mai putin
decat de crima impotriva evreilor, si rastalmacesc Scoala Ardeleana, ca
iluminista fara Dumnezeu, pentru a sugera ca integrarea in Europa ei o fac
cultural, laic, fara Biserica unita. In Bizant dupa Bizant, la Bucuresti se
trece prea usor cu vederea „Formele fara fond“ si ca de jure, nu-i de facto, ca
si de la periferie toate drumurile duc la Roma, caput mundi. Modelul de urmat
impus de Bucuresti e fals, intolerabil si contraproductiv daca luam in
considerare ca sentimentul dominant e ca tara merge intr-o directie gresita si
mai ales fuga a cinci milioane in vest, care au votat cu picioarele, cum spun
americanii. In ciuda tuturora, va fi Centenarul un an al miracolului, ca al
Renasterii occidentului si al renasterii la Marea Unire, care se
interconditioneaza si in vremea noastra?
http://bentodica.blogspot.com.au/2018/01/centenarul-si-occidentul-sup-84.html
http://armoniiculturale.ro/2015/02/07/pr-dr-viorel-roman-10-teze/
https://www.academia.edu/34504213/Semnele_vremii_complet.pdf
https://www.academia.edu/232…/BISERICA_-_STATUL_Romania_2016
https://www.academia.edu/28173741/Viorel_Roman_Europa_Crestina.pdf
Articolele sunt bine scrise, dar dihotomia dintre catolicism/ortodoxism ca sursa de asimetrie intre Romania si Occident este , la randul ei, o manipulare ieftina pentru a abate atentia de la un alt fap mult mai grav : de peste un sfert de secol, in noul capitalism romanesc, multinationalele au acaparat toate resursele si economia Romaniei nu mai apartine Romaniei ! Aici nu biserica poate face ceva, ci contextul geopolitic nefericit in care suntem...
RăspundețiȘtergere