SITUAŢIA DIN ARDEAL – de Mihai Eminescu [12 martie 1883]
I.P.S.S.
mitropolitul românilor răsăriteni din Ardeal şi Ţara Ungurească, d. Miron
Românul, a adresat protoiereilor din arhidieceză o circulară. Ea opreşte pe
cler de-a lua parte la adunările populare cari protestează cu atâta
legitimitate în contra proiectului de lege al cărui scop e maghiarizarea
institutelor secundare române de învăţământ.
Înainte de
toate mărturisim că nu discutăm motivul care-a putut împinge pe prelat la
răspândirea acestei circulare. Ştiam că, din nenorocire, mitropolitul românilor
prea e o persoană oficială pentru a se putea sustrage de la influenţa
guvernamentală şi nici nu se poate pretinde ca orice mitropolit să fie ca
Şaguna, care punea ordine ministeriale ungureşti ad acta, fără a le ‘nvrednici
măcar de-un răspuns şi care, când dreptatea era în partea poporului său, o
susţinea în contra a orice şi a oricui. Se prea poate aşadar ca circulara
aceasta să fie comandată de la Pesta, de unde i s-a şi administrat
mitropolitului, prin ziare ungureşti, ameninţări de trimitere la mănăstire.
Ceea ce ni
se pare însă straniu în această circulară şi lucru la care nu ne-am fi aşteptat
este tendenţa pe care I.P.S. Sa binevoieşte a o atribui adunărilor populare,
tendenţă substituită, care dă circulării caracterul unei denunţări aproape.
Mai întâi se zice că adunările „au un
caracter politic”.
Daca e
neapărat de-a li se atribui un asemenea caracter, am întreba de când românii în
ţara lor proprie şi strămoşească au căzut, prin vro sentenţă judiciară, sub
interdicţiune politică, de când li s-a detras numai lor liberul exerciţiu al
dreptului întrunirilor, garantat chiar de-o Constituţie ca cea ungară, în cari
să poată discuta liberi şi neîmpiedecaţi atentatul făcut asupra limbii,
naţionalităţii şi bisericii lor de cătră reprezentanţii minorităţii populaţiunii
din ţară?
Conducătorii
– mai zice circulara – se pun pe teorii cari eschid simţul ce se numeşte
patriotism şi eschid respectul cătră bazele actuale ale dreptului public… Din
partea inteligenţei i se dă poporului în mod ostentativ impuls într-o
direcţiune care trece marginile loialităţii…
Simţul ce se
numeşte patriotism poate să se fi eschizând; simţul ce este patriotism după cum
[î]l înţelege toată lumea – escepţie făcând de maghiari – nu sufere fără
‘ndoială nici o scădere prin manifestări. Căci poate fi cineva bun patriot şi
rău maghiar – lucrurile nu au a face una cu alta – şi, viceversa, poate fi
cineva fanatic maghiar şi rău patriot, ceea ce maghiarii sunt în genere.
Patriot e omul care contribuie la bunăstarea şi înflorirea tuturor elementelor
din ţara sa; prin ridicarea simultană a tuturor, patria se ridică. Maghiarii,
din contra, văd idealul lor de stat în ruinarea naţiunilor conlocuitoare, în
apăsarea lor intelectuală; ei atentează la cel mai de căpetenie instrument de
cultură al unui popor, la limba lui, pentru a-i impune în schimb idiomul ocult
al unei mici şi izolate rase, idiom cu forme organice fino – tartare, cu
lexicon slavonesc. Radical deosebit în structură de câteşitrele grupurile mari
de limbi europene, acest idiom prezintă dificultăţile unei limbi moarte fără a
prezenta nici unul din foloasele ei. Cine ştie limba română are calea deschisă
la tezaurul intelectual al limbilor romanice moderne, are în fine cheia la
limba latină, la civilizaţiunea antică. Cine ştie ungureşte nu ştie nimic decât
ungureşte, un idiom nefolositor, purtat de o literatură săracă, de-o cultură
ştiinţifică înapoiată, care nu deschide nici o poartă în Europa şi – în treacăt
vorbind – nici în restul lumii. Cu învăţarea acestui idiom milioane de oameni
cheltuiesc un enorm echivalent de putere intelectuală… cu ce folos? Evident că
nici unul.
Se esclude respectul către bazele
actuale ale dreptului public..?
Dar ce este
legea naţionalităţilor, ce autonomia confesiunilor decât drept public? Ce sunt
aceste decât un pact între popoare şi Coroană, în care cele dentăi, în schimb
cu sacrificiile ce le aduc, obţin un minim de libertate pentru creşterea şi
cultura lor? Cine ignorează acest drept public, cine esclude respectul cătră el
nu sunt nimenea alţii decât maghiarii. Ei sunt acei ce falsifică pactul
dualist; ei acei cari, prin călcări de legi fundamentale, zguduie încrederea
popoarelor în sfinţenia semnăturii monarhului, ei sunt aciia în fine cari, prin
simţul lor revoluţionar înnăscut, sapă sistematic în inima popoarelor iubirea
seculară cătră dinastie. Cât despre loialitate, ne pare că anul 1848 şi 1866,
memoriile unui Kossuth, reminiscenţele politice ale unui conte Usedom şi ale
principelui de Bismarck ne-ar da curioase probe pentru ilustrarea „proverbialei
loialităţi „ a maghiarilor cătră Casa domnitoare căreia nu i se poate tăgădui
meritul de-a-i fi mântuit de sub domnia turcilor şi de a-i fi făcut posibili în
mijlocul Europei.
I.P.S. Sa se
mai plânge că aceste adunări „[î]i pun piedeci în cale atunci când în acord cu
prea sfinţii fraţi episcopi ar vrea să apere cu mijloace loiale adevăratele
interese naţionale bisericeşti…”
Aci observăm
că de mult i s-a opus atât I.P.S. Sale, cât şi în genere clerului, sofisma
guvernamentală, întrebuinţată dealmintrelea în toate ţările, că tot ce fac, fac
fără ca poporul să participe. Aceasta o zicea lumea oficială şi foile
ungureşti.
De-acum
înainte imputarea de-a voi altceva decât poporul n-o mai poate face clerului
nici guvernul, nici maghiarii. E clar că populaţiunile române cer mai mult
respect pentru bunurile lor morale câştigate decum [î]l cer episcopii chiar şi
nu ne îndoim că-l vor şi obţine.
Dar teoriile
politice… sunt apte de-a servi în mâna celor răuvoitori ca argumente plauzibile
pentru a ne denunţa de adversari ai statului…
În mâna
celor răuvoitori de bună seamă. Cu ori fără umbră de adevăr, cu ori fără cauză,
rău – voitorii vor crea din nimic chiar argumente plauzibile pentru ei şi
pentru proşti spre a denunţa pe români. Stat pro ratione voluntas e regula
celui răuvoitor, care nu poate fi niciodată convins prin argumente pentru că nu
vrea a fi convins.
Încă un cuvânt.
Popor
autohton pe pământul părinţilor lor, într-o ţară care n-a fost niciodată
cucerită de unguri, deşi a stat în legătură cu Ungaria, românii n-au avut a
mulţumi inferioritatea lor politică inegalităţii de condiţii sociale, ci
religiei lor, ritului care, în tot timpul atotputerniciei papale în Europa, era
persecutat. O dovadă despre asta e că aproape toată nobilimea actuală a
Transilvaniei – escepţie făcând de două, trei familii secuieşti – e de rasă
română şi datoreşte titlurile ei originare ducilor Făgăraşului, domnilor Ţării
Româneşti, iar maghiarizarea ei o datoreşte catolizării ulterioare. Încă la
1511 Stoe de Bethlen nu era decât boier făgăraşan. Pe când şeful neamului devine
catolic şi maghiar, neamul însuşi, gens, e până azi ţărănesc în judeţ. Un
Mailat, catolizat şi maghiar, e prezident al Senatului din Pesta; neamul e
ţărănesc până astăzi în Ţara Oltului. Candea (Căndeştii ), familie răspândită
la amândouă poalele Carpaţilor, în Ţara Românească şi-n Ardeal, devine
maghiarizat Kendefy ş.a.m.d.
În acel timp
de luptă fără conştiinţă în care naţionalitatea era adeseori confundată cu
religia asemenea transfugiu dintr-un popor într-altul era mai lesne de
executat. Dar de la reformaţiune încoace, la noi îndeosebi de la Matei Basarab,
care-a dat poporului unitatea de limbă şi de credinţă, deznaţionalizarea chiar
individuală e aproape cu neputinţă. Cărţile de sub Matei Basarab sunt pentru
români ceea ce Biblia lui Luther a fost pentru popoarele Germaniei; un reagent
puternic ce-a făcut din poporul românesc un popor deosebit, incapabil de-a se
confunda cu altele, şi care, cu toată împrăştiarea sa politică, rămâne unul şi
acelaşi.
Prin
valoarea de cultură ce-a dobândit-o limba noastră, prin claritatea ei
analitică, prin legătura ce stabileşte între noi şi ţările din apus, atentatele
asupra ei devin atentate în contra lumii romanice şi a civilizaţiunii omeneşti
în genere. Dar e o lege constantă a istoriei că, atunci când un popor luptă cu
civilizaţiunea, cel ce se consumă şi cade în luptă nu este civilizaţiunea ci
poporul.
Cine nu vede
însă că maghiarii îşi consumă cele mai bune puteri ale existenţei lor pentru
realizarea unei utopii, pentru a face, în câţiva ani de dualism, ceea ce n-au putut
face într-o mie de ani de egemonie politică şi socială? Un mecanician modern ar
putea să calculeze enorma cantitate de putere, de muncă şi sudoare omenească
care se risipeşte în zădar, nu pentru a unifica statul prin împăcarea tuturor,
ci din contra pentru a spori puterea de repulsiune şi de discompunere ale
elementelor constitutive ale Ungariei.
Şi aceasta în numele aşa numitei idei
maghiare de stat.
Dar o idee
de stat nu este o teorie ce se inventă, punându-şi cineva degetu ‘n gură.
Oricât de mare bărbat de stat şi-ar închipui cineva că este, nu trebuie să uite
legea: causa aequat effectum. Când o mie de ani de supremaţie politică n-au dat
maghiarilor în privirea deznaţionalizării altor elemente decât un rezultat
aproape nul, e evident că puterea lor de asimilare (causa) este nulă. O idee
dreaptă de stat va fi aceea care va formula funcţiunea de dezvoltare a
elementelor reale din care ţara se compune, care va recunoaşte ceea ce există
în adevăr: o ţară poliglotă, locuită de rase deosebite. Precum şviţera n-are
cuvânt de- a înfiinţa un departament de marină şi a discuta legi de
navigaţiune, tot astfel e nesocotit a crede că, prin simplă inspiraţie, un
stat, prin natura şi istoria lui poliglot, se poate preface în stat c-o singură
limbă. A se lupta însă în contra unor puteri constante e egal cu a se lupta în
contra rotaţiunii pământului în jurul său, în contra consecuţiunii regulate de
noapte şi zi.
OCTAVIAN GOGA
Pe inserate
Mireasa cerului albastru
Îşi împânzeşte-n ape chipul,
De vraja ei tresare unda
Şi-nfiorează-se nisipul.
S-aştern bobiţele de rouă
Pe-ntinsul luncii patrafir:
Din mâna cerului, părinte,
Se cerne preacuratul mir…
În mulcom zvon se-mbrăţişează
Cu apa trestia bolnavă -
Doi licurici şi-aprind sfiala
În adăpostul de otavă.
S-aude toaca cum, grăbită,
În fag o bate-o gheunoaie -
Se odihnesc pe iarbă mieii,
Şi zurgălăii de cioaie.
Domol purcede glas de schijă
De la clopotniţa din deal,
Să povestească lumii jalea
Înstrăinatului Ardeal.
IOAN ALEXANDRU
Transilvania
Ungerea noastra n-a fost pe coroane
Pe aur n-am luat sfantul semn
Taranii, vladici in scituri, in
sumane
Ne-mpartaseau cu lingura de lemn.
Umili si nebagati in seama
Slugi unii altora domneasca unul
stapan
Nedezlipiti de sanctuarul mama
Cu-nvlastarirea ranilor din maini.
Lacrima ajunsa milenara
Plansa-n cosmos de-un popor
Evlavia intemeiaza-o tara
Prefacand-o foc mistuitor.
MARIN SORESCU
Ardealul, starea mea de spirit
Ardealul, starea mea de spirit
Cu care mă gândesc la ţară,
De parc-aş respira lumină
Şi existenţă milenară.
La orice pas îţi râde-o floare,
Sub orice pas e un mormânt,
Ardealul întregind o roată
Sub care Horia s-a frânt.
Aud un clopot sus pe-o cruce,
Bătând cu limba-n ideal,
Ca-ntr-o Duminică a ţării
Vin la biserică-n Ardeal.
Felicitări, Maestre George Anca,
pentru lecţiile de istorie, pe care ni le predai, atât de vii, în paginile Dvs.
Primiţi, din partea-mi, ca preţios
dar, în anul aniversar al Marii Uniri, aceste Poeme ale Ardealului.
Poemele Ardealului
de Nicolae Grigore Mărăşanu
*
Hora Unirii la Alba Iulia
Aud bătăi de clopot în liberul
Ardeal!
La Ip învie morţii, Bălgradul e o
proră
În care toţi românii pe viaţă se
unesc,
Se prind de mâini şi joacă o mult
visată horă.
Parcă-i o horă deasă, bătută de
bătrâni,
Cu paşi înceţi, prin vârste, cu verb
lăsat să sune,
Cum sună toamna-n păsări muncite de fior
Nainte să străbată în zbor o altă
lume.
Acum parcă-i înaltă pădure de
stejari,
O mamă care-şi strânge toţi fiii şi-i
îmbună,
O ţară prinsă-n horă, o oaste cu sageţi
Pe care-n disperare un clopot o
adună.
Se clatină pământul, cerul - cât e
de-nalt!
Hora-i hotarul ţării, hora e pragul
Porţii.
Şi cred că se horeşte-n tărâmul
celălalt
Cu cei ce vin din urmă, cu viii şi cu
morţii.
Capul lui Mihai Viteazul
Un cap tăiat îmi iese înainte,
Rostogolit ca roata dintr-un deal.
Al cui e capul privegheat de flinte,
Ce cap coboară munţii din Ardeal?
Pietros e capul, barbă voivodală,
Frunte înaltă ca de sfânt în post.
Ce caută în tragica lui fală
De ştie oful ţării pe de rost?
Aleargă-ntrebător din munţi la mare –
Îşi caută cumva trupul pierdut?
Ce cap e ăsta de odihnă n-are,
Pe câţi arginţi basta l-a fost
vândut?
În urma lui mai vin capete, alte,
Ca butii pline se pornesc din deal.
Rup porţi de fier, sparg ziduri,
bolţi înalte!
De ce coboară toate din Ardeal?
Acolo e coroana sfintei Dacii,
Încoronate-au fost de zei, pe rând.
Ca stele curg din Sarmizegetusa,
Cu plete-n vânt, ca spice tremurând.
Priviţi azi capul lui Mihai Viteazul,
Cu ochiul treaz, cu cerul drept
potcap.
Credeau bastarzii că ne taie capul,
Dar noi, nemuritori, creşteam cu-n
cap!
Izvor zămislitor ne este Neamul,
pădure clătinată sub zăpezi.
Mai cade frunza, se mai rupe ramul,
Dar nu poţi codrul să-l decapitezi!
Un cap viteaz oricând plăteşte sorţii
–
Cămaşa morţii-mbracă la soroc.
De ne-ar muri a doua oară morţii
şi tot ne-or creşte capete la loc!
Ardealul
Râvnit ca o frumoasă de toţi câţi au
trecut
În pace ori în goana tăioaselor
copite,
Ardealul, prispa sfântă pe care ne-am
născut,
Pohtit de crai, de săbii, de furci şi
de cuţite,
Cerut fără ruşine ori smuls
priuntr-un Diktat
Cum inima ai smulge cu ură şi ocară,
Ardealul, de atâta durere sfârtecat,
Acas-a fost şi-atuncea când l-am
crezut afară.
Ardeal i-au zis străbunii de multe
mii de ani,
Ardealul este piscul de unde vine
Ţara,
Ardealul este coasa ce seceră
duşmani,
Ardealu-i primăvara, e toamna, iarna,
vara.
Acolo, în tărie, stă-ntâiul nostru
zeu,
Zamolxe, învăţatul, cel bun,
nemuritorul,
Acolo, prin parânguri, mai trece
Prometeu
Încins cu foc din care se naşte
Tricolorul.
De-acolo curgem şiruri spre şesuri
euxine,
Prin large văi, pe dealuri, pe râuri,
peste punţi.
Acolo plânge Sfinxul cu lacrimi
carpatine,
Şi Dochia, mireasă, în rotitoare
nunţi
Se-arată alb, înaltă, în visul unui
mire,
Adună crai la poartă, la pragul ei
bogat.
Acolo Mioriţa se scaldă în potire
Şi codrii îl refuză pe cel ce a
trădat.
La Sarmizegetusa grâul n-a vrut să
ardă,
Stă în hambar de piatră ca aurul
curat.
În brazdă de l-aş pune, frumos ca o
petardă,
Ar răsări din pieptul celui ce l-a
arat.
În munţii Orăştiei se mai aud ciocane
Cum cad pe guri de sica, întoarse ca
un arc.
Firul de iarbă strigă:”Gelu, Bărnuţ,
Bogdane!”
Şi ei răspund: “Vin, Doamne, doar
flinta s-o încarc!”
Acolo răsărit-a întâi Limba Română,
În Codicele sacru păstrat viu la
Ieud.
Acolo, în Scrisoarea lui Neacşu încă
sună:
“Ipac îţi dau de ştire! M-auzi? Eu te
aud!”
Te-aud Ipac, şi astăzi porţi ochii
pe hotare,
Vrei pace-naltă-n Ţară, frăţie între
fraţi.
Pe stânci de cremeni sure, în dacice
altare
S-aprind sfinţite candeli.Carpaţii-s
luminaţi!
Se luminează-n Palii o vrere
tutelară,
Un unic crez: Unire! Din Adâncimi de
ani,
Curg râurile toate spre Dunăre. Şi
ară
Acelaşi plug moşia de daci şi de
romani.
Veniţi copii la Alba, să venerăm
Ardealul!
Coroana, stema sfântă la piept să le
purtaţi!
Din când în când, pe cremeni, încă
nechează calul
Lui Decebal; şi plouă cu şoimi
decapitaţi!
De ce ne vor călării aceste vechi
morminte,
Înalte cât Ceahlăul, cât Marea de
adânci?
Carpaţii nu-s din piatră, ei sunt din
oseminte,
Câţi au venit să-i calce – zac toţi
în ei pe brânci.
Ardealul ne e piscul de unde vine
Ţara!
Le-o fi ori nu (totuna) vreunora pe
plac.
Ardealu-i primăvara, e iarna, toamna,
vara,
Ardealul e altarul, e sceptrul nostru
dac!
Eşti o continuă mirare, Ardealule!
1.
O, Ardealule,
Lumină hiperboree!
Cuib al neamului fără-de-moarte,
Vatră pe care au ars focurile tatălui
meu preistoric,
Troie nesupusă de invaziile
mânuitorilor de săbii,
De arcuri şi de halebarde.
Ce miere e asta a pământului tău
De au venit preste tine, nouri de
lăcuste, invaziile,
Din dulceaţa ei să se înfrupte?
Ca fluturii de noapte la lumina
lămpilor au alergat
Şi, lacomi, să te mistuie în priviri,
Au orbit!
Şi au ars aripile lor pajurate,
Armele şi câinii le-au putrezit în
şanţuri,
Sporindu-ne nouă învăţătura întru
statornicie şi iubire.
Unde sunt acum grindinele ce ne-au
tulburat râurile?
Unde e fulgerul ce ne-a spăimântat cu
orbirea?
Unde e calul şi coiful drăguţului de
împărat
Şi împăratul-împăraţilor unde-i?
Le-a împins pe toate sabia ta în
uitare!
Le-a îngropat brazda,
Ţarina fiindu-ne carte de istorie,
În care citeam pe când ieşeam
primăvara la arat.
Şi a rămas lacrima asta care nu mai
seacă!
2.
Iau lutul în palme,
Îl frământ,
Îi dau chip de om,
Îi dau duh ţi îmi zic:
O fi Burebista,
O fi Deceneu?
O fi Decebal,
O fi Scorilor,
Şi chipul de lut scânceşte ca un
prunc
Şi mă întreabă de patrie!
Aici e patria patriilor, îi zic;
Ardealul!
Tu cine eşti?
Eu sunt cel de-nceput, Zamolxe,
Fântâna de suflet a acestui neam,
Izvorul şi mormântul
Şi năzuinţa eternă.
Linişteşte-te, îi zic, suntem aici!
Nu auzi cum plânge la rădăcina
pirului
Trâmbiţa oştilor invadatoare?
Val după val ne-au îngrăşat Locul
migraţiile,
Mierea patriei mari a sporit,
S-au înmulţit fagurii în ştiubeie şi
scorburi
de a luat-o mierea la vale în râuri
galbene,
alte pohte, altor imperii stârnind.
3.
O, Ardealule!
Cu toţii am stat în apa destinului
până la gât,
Te-am apărat după cum te-am iubit,
Te-am alipit la pieptul patriei celei
mari
Şi te-am păstrat cum cel ameninţat de
zei
Păstrează colacul de salvare în
naufragiu,
Risipă făcând noi doar de jertfă de
fii şi de sânge!
Au huruit roţile peste oasele noastre
Până au pleznit roţile!
Ne-au stat spânzurate trupurile în
răspântii
Până au putrezi spânzurătorile!
Coroană de fier înroşit ne-au pus pe
frunte
Până au ruginit coroanele!
Şi, iată fruntea ta, luminată de
aceeaşi dulce,
Splendidă nemurire!
4.
Duc palmele-pâlnie la gură şi strig
către munte:
ARDEAAAL!
Şi muntele îmi trimite strigare
sporită înapoi.
Duc frunza codrului pe buze şi fluier
o doină.
Şi codrul îmi trimite cântecul
revărsat înapoi.
Astfel ştiu că muntele e acolo,
Pisc al năzuinţei,
Şi codrii sunt acolo,
De veghe la intrarea în ţara
legendei.
Şi omul şi zeul sunt acolo, încât mă
întreb:
Stâncă sau om este omul?
Arbore sau om este omul?
5.
O, Ardealule,
Perindatu-s-au prin zarea ta
împăraţii,
Să te coboare, pohtind,
Până la glezna cailor lor cu frâie de
aur,
Gloria să-ţi împingă-n uitare!
“Că nu e demn românul aş păstra
patria,
De a păstra Ardealul, Cetatea
Europei!”,
Cum isteric urla istoricul de două
parale.
Dar cine zidiră cetatea mult râvnită,
În vechime cât Teba şi tragica Troie?
Cine-i poporul care a adunat piatră
Peste
Piatră,
Cuvânt
Peste
Cuvânt,
Lacrimă
Peste
Lacrimă,
Şi dădu nume, glorie şi nemurire
Ardealului?
6.
O, Ardealule,
Munţii să ni-i lege cu funii
încercat-au cuceritorii de vânt,
Să-i tragă cu caii spre inima
patriilor lor,
Ei neavând Carpaţi de statura alor
noştri.
Solul roditor, pielea reavănului
ogor,
În trenuri cu cap de mort dorit-au să
ni-l care
Şi deodată cu el,
Oasele, paftaua şi coiful lui Gelu şi
Menumorut
Doreau să le strămute în patriile
lor,
Ei neavând atâţia morţi sub picioare
încât să le ofere
liniştea,
Stăpânirea de sine şi statornicia!
Astfel dorit-au să ne jupoaie şi
vatra cea dospită în sânge!
Să ne spulbere în copite până la
uitare,
Nimic din fiinţa ta să nu mai
dăinuie,
Să nu mai rodească prunc,
Idée,
Nici colindă eternă!
Să dea cep dezastrelor n-au putut,
Că sus,
În spicul piramidei Carpaţilor,
În Mokşa*,
Veghează Zaalmokşa, zeul protector al
stelei tale,
Cel ce dă fiilor tăi răbdare în
durere,
Ştiinţă în zidire,
Chibzuinţă în strângerea roadelor,
Putere în purtarea sceptrului şi a
sabiei!
El e armonia în întemeierea cea de
nevăzut a omului!
7.
Să ne clintească n-au putut!
Cum să poţi clinti un munte?
Cum să întorci râurile să curgă în
sus, spre izvoare?
Cum să faci un popor să se uite pre
sine?
Noi ne-am purtat râurile ca pe copii,
pe cârcă,
Şi când le-au secat albiile,
Le-am umplut cu lacrima.
Astfel ele au curs mereu spre Câmpia
Română,
Spre Câmpia Oltului şi a Tisei,
A Mureşului şi a Prutului
Şi spre multe alte româneşti câmpii…
Să-şi înfrăţească undele
în albia fluviului-mamă, Istru!
8.
Am stat în apa destinului până la gât
Şi nu am curs la vale,
Încât, iată, şi azi tot spre cele
patru vârfuri
Ale Crucii Cosmice
Curg apele tale de culoarea
topazului.
Şi de când tot curg,
Au săpat jgheaburi adânci în memoria
lumii.
Eşti o continuă mirare, Ardealule,
Răbufnire de miracole eşti!
De unde începe poporul tău în timp
Şi sfârşeşte, unde?
Din Limba Română începe el
Şi se sfârşeşte acolo unde e marginea
Limbii Române.
Dar marginea unde-i?
Că de aici nu se zăreşte şi nu se
aude…!
~*~
http://georgeanca.blogspot.com.au/2018/05/simtul-ce-se-numeste-patriotism.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu