Vai de neamul nostru!
Avem embargou pe viitor...
Dan Diaconu:
”La aproape treizeci de ani de reformă
continuă, elevul român e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e
luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese
interminabile.”
Sistemul de învăţământ comunist avea
un ciclu primar, unul gimnazial, două trepte, a căror picare echivala cu o
reorientare a celor slabi către şcoli profesionale, un BAC (ceva mai puţin
important în logica acelor vremuri) şi o admitere deosebit de dură la
facultate. Existau ceva studii postuniversitare, dar erau puţine şi, în
general, fără mare importanţă.
Doctoratul era aproape un vis. Trebuia
să-ţi aloci cel puţin 6-8 ani şi să treci prin furcile caudine ale
coordonatorului şi ale diverselor comisii. Uneori se ajungea la argumente
penibile de genul „unde-ai mai auzit dumneata să se termine un doctorat mai
devreme de cinci ani?”.
Acuzele care s-au adus sistemului
comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori, penibile. În afara
problemei concentrării excesive a elevilor pe materiile de la examenele de
treaptă sau admitere (probabil singura problemă serioasă a acelui sistem),
argumentele de genul „elevi stresaţi”, „materie prea concentrată” sau „manual
lipsite de creativitate” s-au dovedit a fi simple imbecilităţi.
Elevul pregătit după programa
comunistă ieşea din şcoală cu o bună cunoaştere a istoriei, cu o cunoaştere
rezonabilă a literaturii naţionale, cu noţiuni solide de geografie şi reuşea să
se descurce într-o limbă de circulaţie internaţională. Vorbesc despre elevul
mediu, care
reuşea să finalizeze un liceu.
Elevul comunist de top avea
performanţe excepţionale la olimpiadele naţionale şi internaţionale, iar ca
student reuşea să absoarbă cunoştinţe extrem de vaste în perioada facultăţii.
Singurul lucru care-i lipsea şcolii româneşti era deschiderea şi, în ultima
perioadă, actualizarea programei.
Însă ceea ce frapa la elevul român al
acelor vremuri era diferenţa netă dintre el şi elevii din spaţiul occidental.
În timp ce un elev occidental rar ştia care-s vecinii ţării sale, un absolvent
român de şcoală generală îi putea da inclusiv referinţe istorice despre cum au
evoluat graniţele ţării sale de-a lungul timpului. Lucruri despre care
occidentalul rar avea habar.
După Revoluţie, şcoala românească a
fost târâtă în tăvălugul reformei.
Fiecare Ministru al Învăţământului a
venit cu propria sa reformă, propria sa viziune de optimizare a şcolii, toţi
având în cap celebrul „model nordic”. Aşa cum nea Nelu ne vorbea despre modelul
politic suedez (lesne de înţeles deoarece era cel mai comunist model
capitalist), corifeii învăţământului ne arătau cu degetul acelaşi model.
Iată-ne la aproape treizeci de ani de reformă continuă. Care-s rezultatele?
Elevul român e un golan care-şi
jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi
ameninţă profesorul cu procese interminabile.
Elevul român iese din şcoală analfabet, din
liceu la fel, iar facultatea a ajuns aproape un drept. Studiile
postuniversitare(aşa-zisul master) sunt în realitate nişte glume. Însă, ca o
îngemănare a picajului absolut, doctoratul se ia precum o diplomă de studiu.
Urmezi un program de studiu şi te faci doctor!
Elevul român bun, teoretic, poate
ajunge la 28 de ani professor universitar cu conducere de doctorat. Orice om cu
picioarele pe pământ, se gândeşte că un conducător de doctorat de numai 28 de ani
e cel puţin geniu. Nicidecum, conducătorul nostru de doctorat, de cele mai
multe ori e un neghiob, care n-are habar de mai nimic. Citindu-i teza de
doctorat, dacă nu te prăpădeşti de râs, ajungi să apreciezi că există uneori
chiar şi o pagină fără greşeli gramaticale.
Singurul domeniu în care excelează
şcoala autohtonă este cel al asimilării limbii engleze. Însă aceasta nu se
datorează şcolii ci unei tendinţe de americanizare a societăţii, care vine la
pachet cu o asimilare din ce în ce mai facilă a limbii Imperiului.
Privind spre Suedia, patria care ne-a
inspirat pe noi la începutul demersului revoluţionar din învăţământ, constatăm
acelaşi dezastru. Învăţământul suedez e într-un picaj accentuat, prezis prin
anii 80 de cei care încă mai erau profesori adevăraţi.
Ce e sistemul suedez de învăţământ?
O maşină de spălat creiere, care
optimizează rezultatele la testele internaţionale de evaluare a învăţământului
(gen PISA). Atât! În rest, elevii ies prost pregătiţi, dar perfect spălaţi pe
creier întru înrobirea lor în perfecta lume a coprporaţiilor neocomuniste.
Aud vorbindu-se de creşterea
salariilor în învăţământ, de strategii naţionale de educaţie s.a.m.d. N-aud
însă nicăieri de evaluări ale profesorilor, de scoaterea din sistem a
elementelor nepregătite. Dacă intri într-o cancelarie de şcoală ţi se face
frică. Atâta incultură şi
îngustime e rar de imaginat undeva. Acelaşi lucru îl constaţi şi la licee, iar
prin facultăţi, corpul profesoral tânăr e de-a dreptul înfiorător. Părerea mea
e că învăţământul autohton a fost iremediabil distrus. A-l reconstrui e extrem
de greu.
Odată ce cancerul prostiei a atins
corpul profesoral, standardele se prăbuşesc. Indiferent ce copii ai introdus în
ciclul primar, la ieşire nu trebuie să te aştepţi decât la vaci şi boi. Atât!
Un singur lucru e neschimbat în
învăţământ: ministerul. Acea institiuţie stalinistă continuă să funcţioneze la
fel ca-n anii 50, fără să fie perturbată de nicio schimbare politică. Şi,
dac-ar fi să acuz pe cineva pentru actualul dezastru din învăţământ, acela ar
fi Ministerul Învăţământului în integralitatea sa. Probabil motivul pentru care
mamuţii stalinişti de prin minister au pus osul la reformele continue de după
Revoluţie ţine de ataşamentul de idei: stalinismul funcţionarilor din minister
a rimat de minune cu comunismul
sistemului suedez de învăţământ. De aceea, o instituţie care, pe vremuri,
echivala cu frâna, s-a dovedit a fi campioana tranziţiei către dezastru.
Dac-ar fi să se facă o nouă reformă a
învăţământului aş propune să se înceapă cu ministerul, mai precis cu dărâmarea
sa şi cu alungarea tuturor şobolanilor care se ascund în complicatele sale
intestine. Apoi, obligatoriu, cu cadrele didactice. Ar trebui organizate concursuri
periodice al căror scop exclusiv ar trebui să fie eliminarea proştilor din
sistem. Ştiu, ar zbura peste 80% dintre angajaţii actuali, dar ar fi benefic
deoarece doar aşa ne-am putea aştepta ca, după două decenii, din şcoala
românească să iasă iar indivizi
decenţi. Dar oare are cineva stomac pentru o asemenea reformă?
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu