"DARWIN A FOST GRESIT":
RECENZIE DE CARTE
"Darwin
was wrong" ("Darwin a fost gresit"). Cu aceste trei (3) cuvinte
incepe cartea lui A.N. Wilson, publicata anul trecut, Charles Darwin, Victorian
Mythmaker("Charles Darwin, fauritor de mit"). Subtitlul cartii
dezvaluie tema ei principala: Darwin a faurit un mit iar teoria evolutionista
conceputa de el e si ea un mit. Inceputul cartii oarecum intimideaza, cititorul
neversat in evolutionism ori teoriile lui Darwin nestiind daca va putea
intelege argumentele ori lectura cartea pina la capat. Ceea ce ar fi de inteles
pentru majoritatea covarsitoare dintre noi si, de fapt, pentru mai toti cei
care nu au studiat amanuntit teoriile evolutioniste. Cartea e si lunga, de 367
de pagini de text cu scris marunt. Dupa lecturarea primelor pagini, insa,
lecturarea cartii captiveaza, devine mai lejera si cititorul incepe sa-si dea
deama ca de fapt cartea lui Wilson se adreseaza mai putin specialistilor cit in
primul rind cititorilor de rind care nu poseda cunostinte, decit probabil
minine si generale, asupra evolutionismului.
Si, in
opinia noastra, asta este poate cea mai mare realizare a cartii: cele 367 de
pagini ale ei sunt scrise pe intelesul oamenilor de rind cu scopul, la fel de
clar, ca Darwin a fost gresit si a nascocit un mit. A enuntat o torie gresita,
a indus in eroare, pina astazi, o multime de intelectuali si a inspirat miscari
politice si sociale cu ideologii dubioase. Impreuna cu Marx, a devenit unul din
pilonii cei mai trainici si de lunga durata al secularismului. A generat o
religie seculara, a dat argumente noi in sprijinul ateismului si a influentat,
pe alocuri in mod profund, crestinismul, religia si teologia. Toate aceste
aspecte sunt analizate de Wilson in aprofunzime dar punctind in repetate
rinduri ca Darwin a lansat o teorie falsa, a comis furt intelectual, a fost
criticat aspru de unii dintre contemporanii lui si ca Darwin s-a dovedit a fi
un polemic fara scrupule atacind criticii teoriilor lui cu inversunare. O
recenzie cit de cit aprofundata a cartii lui Wilson e dificil de realizat in
citeva pagini, dar incercam sa redam punctele ei principale. Vom incepe astazi
si speram sa continuam trecerea in revista a acestei carti atit de importante
si interesante in saptaminile care urmeaza. Incepem insa, cu o scurta
introducere a autorului.
Cine e A.N. Wilson?
Dupa cum
ne-am astepta, lansarea cartii lui Wilson a fost primita cu multa raceala si
reticenta in cercurile intelectuale si mass media, mai ales cea britanica si
americana. Dar si cu scepticism de catre unii apologeti crestini. Scepticismul
se datoreaza faptului ca traiectoria religioasa si intelectuala a lui Wilson nu
a fost dreapta nici consistenta. In tinerete Wilson a fost un crestin devotat,
la inceput anglican, apoi catolic, iar apoi a revenit la anglicanism. In anii
80 s-a declarat ateu si a publicat biografii ale Apostolului Pavel si
Mantuitorului in care ii portretiza pe ambii ca fiind fanatici religiosi si
fondatori ai unei religii false. A folosit epitete similare si la adresa
crestinilor. Atacurile lui impotriva crestinilor au atins apogeul in 1990 cind
Wilson a publicat un pamflet, Against Religion ("Impotriva
religiei"), in care atacurile impotriva crestinismului si a religiei in
general au fost extrem de virulente. Virulenta la adresa religiei i-a castigat
prietenii si relatii bune cu faimosii atei ai inceputului de Mileniu, Richard
Dawkins si Christopher Hitchens, ai caror carti si idei le promova. In 2009,
insa, Wilson a reaparut pe scena literara cu un articol elocvent, publicat in
presa britanica, in care si-a repudiat trecutul ateu si si-a reafirmat credinta
in Dumnezeu si fidelitatea fata de crestinism. Ce l-a determinat sa o faca?
Traseul lui Wilson inapoi la crestinism il descoperim spicuind biografia vietii
lui Darwin.
Studiind
viata lui Darwin, recitindu-i cartile, citind in aprofunzime cartile criticilor
lui Darwin publicate pe vremea lui Darwin si in deceniile urmatoare, dar mai
ales studiind fosilele care au supravietuit din vremurile arhaice - descoperite
in sedimentele vulcanice ori scoase la iveala de explorarile petroliere moderne
- a ajuns la concluzia ca Darwin a interpretat evidenta care ii era la indemina
in vremea lui in mod eronat, si a dus, astfel, in eroare generatiile urmatoare.
Asta explica in primul rind cuvintele indraznete cu care Wilson isi incepe cartea:
"Darwin a fost gresit". Intentia initiala a lui Wilson nu a fost sa
critice darwinismul ori sa scrie o biografie tendentioasa la adresa unui om
care a influentat gindirea umanitatii intr-o profunzime si durata cum putini
altii au facut-o. A fost, dimpotriva, sa scrie briografia unui britanic care a
influentat gandirea umana vreme de peste de 150 de ani. Dar investigind si
studiind viata si mediul intelectual in care Darwin a trait, Wilson a fost
atras, "in mod inevitabil", zice el, catre concluzia ca "Darwin
was wrong" ("Darwin a fost gresit"). Nici nu a fost intentia lui
initiala de a critica ori de a se distanta de teoriile stiintifice care inca
proclama veridicitatea evolutionismului. La urma urmelor, zice Wilson despre el
insusi, el nu e un om de stiinta si nici nu are credibilitate in rindul
oamenilor de stiinta.
Reintoarcerea lui
Wilson la teism
Wilson evoca
patru (4) lucruri ori aspecte esentiale ale fiintei umane si constiintei lui
care l-au facut sa renege darwinismul si sa reconfirme adevarurile biblice.
Primul dintre ele e ochiul. A descoperit ca nici Darwin nici discipolii lui, de
atunci pina azi, nu au putut explica aparitia ochiului prin procesul evolutiei
naturale. Atit Darwin cit si discipolii lui sunt de acord ca, din perspectiva
teoriei evolutioniste, pentru ca ochiul sa fi ajuns la stadiul de dezvoltare si
complexitate in care il avem astazi fiecare dintre noi, ar fi fost necesar un
proces evolutiv de o durata mai lunga decit chiar vechimea vietii pe pamint.
Abilitatea
fiintei umane de a vorbi si vocabularul au fost al doilea factor care l-a
determinat pe Wilson sa respinga darwinismul. Pe linga fiinta umana nici o alta
creatura nu poseda capacitatea de a vorbi, comunica ori avea un vocabular atit
de vast. Capacitatea de a iubi din convingere si nu instinct e un alt argument.
In lumea animalelor nu exista dragoste. Exista doar un instinct al dragostei
mamelor pentru fiintele pe care le nasc, dar nu dragoste pentru aproapele. O
leoaica, de exemplu, isi iubeste puii ei dar nu puii gazelelor, pe care le
ucide sa-si hraneasca micutii. Iar muzica la fel. Animalele nu compun muzica si
nici nu poseda capacitatea de a compune muzica. Intre animale nu exista nici
Mozart nici Beethoven. In final, afirma Wilson, aceste ultimele trei aspecte
ale fiintei umane ne dau de inteles ca ele sunt mai mult decit doar o gramada
de carne si sunt, in primul rind, fiinte spirituale. ("The existence of
language is one of the many phenomena - of which love and music are the two
strongest - which suggest that human beings are very much more than collections
of meat. They convince me that we are spiritual beings, and that the religion
of incarnation, asserting that God made humanity in His image, and continually
restores humanity in His image, is simply true") ("Existenta
comunicarii verbale este una din multele fenomene - printre care dragostea si
muzica sunt cele mai puternice - care sugereaza ca fiintele umane sunt mult mai
mult decit doar bucati de carne. Ele ma conving ca suntem fiinte spirituale, si
ca religia incarnarii, care afirma ca Dumnezeu a creat umanitatea dupa chipul
si asemanarea Lui, si in mod continuu restaureaza umanitatea dupa chipul Lui,
e, simplu vorbind, adevarata")
Neo-darwinismul si
confuzia evolutionista
Cu toate ca
Wilson a revenit la crestinism, el totusi crede in evolutionism, dar nu in cel
teoretizat si propovaduit de Darwin. Crede intr-un Creator si o Creatie
originara, dar si presupune ca in timp speciile au evoluat devenind ceea ce ele
sunt astazi. In ultimii 50 de ani evolutionismul si darwinismul s-au
metamorfozat in "neo-darwinism", o reinterpretare constanta a
darwinismului original pentru a-l face compatibil cu descoperirile stiintifice
contemporane. Asta denota, in opinia autorului, ca darwinistii si-au pierdut
confidenta initiala privind veridicitatea evolutionismului si a teoriilor lui
Darwin. Faptul ca se vorbeste despre "neo-darwinism" mai mult decit
despre "darwinism" dovedeste ca darwinismul originar a fost ajustat
si continua sa fie reajustat si explicat pentru a-l face compatibil cu
descoperirile stiintifice din ultimele decenii, descoperiri care in mare
masura, explica Wilson, contrazic invataturile initiale ale lui Darwin.
Re-ajustarea
constanta si continua a darwinismului originar a inceput, invatam din cartea
lui Wilson, cu Darwin insusi si a continuat pina in zilele noastre. Faptul
acesta e dovedit si de detaliul mai putin cunoscut ca doar in timpul vietii
lui, Darwin si-a rezivuit carte lui de capatai, Originea Speciilor, ("The
Origin of Species") initial publicata in 1859, de sase (6) ori. Dar atit
revizuirile facute de Darwin cit si de discipolii lui cauta sa mentina
integritatea intelectuala a principalelor idei darwiniste: (1) Darwin a avut
dreptate; (2) speciile evolueaza prin modificari mici dar care de-a lungul
milioanelor de ani se acumuleaza si cauzeaza transformarea unei specii in alte
specii; si (3) legile naturii descoperite de Darwin inca explica evolutia
speciilor. Unul din neo-darwinistii cei mai proeminenti care continua sa creada
si sa promoveze evolutionismul originar a lui Darwin e ateul britanic Richard
Dawkins.
Wilson cauta
sa fie onest cu privire la obiectivul ultim al cartii lui. Intentia lui nu este
sa-l detroneze pe Darwin nici sa-i demoleze teoriile. Isi da seama ca asta nu o
poate face, gandirea evolutionista si darwinista fiind puternic infipta in
gandirea occidentala de mai bine de 150
de ani. Scopul lui e sa deschida ochii oamenilor de buna credinta sa puna la
indoiala "religia" darwinismului si sa dovedeasca ca presupusele
dovezi care sustin teoriile darwiniste sunt practic inexistente. In acest sens,
putem afirma despre cartea lui Wilson ca e o enciclopedie masiva, o trecere in
revista care examineaza criticile formulate la adresa teoriilor lui Darwin de
contemporanii lui si de catre un numar mare de oameni de stiinta pina astazi.
Unii dintre criticii lui Darwin i-au fost prieteni ori colegi care au avut
interese intelectuale similare. Practic, Wilson examineaza fiecare carte ori
pamflet critic publicat in Secolul XIX la adresa lui Darwin si a teoriilor lui
evolutioniste. Probabil ca aceasta e cea mai mare realizare a cartii. Fiecare
capitol discuta un apect al teoriilor lui Darwin si le examineaza in lumina
criticilor facute de contemporanii lui, dar si in lumina descoperilor arheologice
de dupa moartea lui Darwin. O realizare principala si pozitiva a cartii este
ca, chiar daca cititorul nu e de acord cu Wilson si critica lui la adresa
darwinismului, ea examineaza, in citeva paragrafe, succint si pe intelesul
cititorului, argumentele principale construite in ultimii 150 de ani impotriva
evolutionismului.
Pentru a
raspunde criticilor lui neo-darwinisti, Wilson recurge la stiinta. Spre
deosebire de teoriile lui Darwin, datele stiintifice nu sunt supozitii ci
adevaruri cu care trebuie sa se confrunte si discipolii lui Darwin. Iniante de
a se lansa in examinarea aprofundata a vietii si operelor lui Darwin, Wilson
credea ca stiinta sprijina teoriile evolutioniste ale lui Darwin, dar, la scut
timp, a descoperit ca descoperirile stiintifice facute dupa moarte lui Darwin
mai mult contrazic decit confirma teoriile lui. Wilson a fost, de fapt, uimit
de asta. ("And this is where I was astonished") ("Si tocmai asta
m-a uimit")
Volumul de
literatura critica la adresa darwinismului a devenit astronomic si e in
crestere. Astazi sunt mai multe scoli de evolutionism iar teoriile fundamentale
ale lui Darwin sunt re-examinate de discipolii lui pentru a le insufla
credibilitate in lumina noilor descoperiri stintiifice. De exemplu, in opinia
lui Wilson, teoria evolutionista, asa cum a fost ea enuntata de Darwin si
reformulata de discipolii lui, a fost anihilata de descoperirea si
decodificarea codului genetic uman cu
citeva decenii in urma. Ca urmare, e indubitabil ca nu exista un consens in
lumea darwinista privind evolutia.
Eroarea fundamentala a
darwinismului - natura non facit saltum
Cea mai mare
eroare a lui Darwin, afirma Wilson, este teoria lui ca speciile de astazi au
evoluat de-a lungul a milioane de ani, ca procesul evolutiv a fost extrem de
lent dar ca a rezultat in transformarea unei specii intr-o alta specie, total
diferita, ajungindu-se astfel pina la fiintele umane si speciile zilelor
noastre. In opinia lui Darwin, "natura non facit saltum"
("natura nu face salturi"). Nu exista nicio dovada care sa sprijine
aceasta concluzie, afirma Wilson. Dimpotriva, Wilson e adeptul variantei din
gindirea evolutionista conform careia procesul evolutiv se produce in
interiorul fiecarei specii si nu ca rezultat al unui process evolutiv ci e
rezultatul unor salturi transformative radicale si abrupte. In alte cuvinte, si
pe intelesul tuturor, daca Darwin afirma ca pestele, de exemplu, s-a
transformat in pasare pentru ca lacurile au secat si, pentru a supravietui,
procesul evolutiv a transformat aripile pestelui in aripi de pasare, Wilson
afirma contrariul. Teoria aceasta, zice el si criticii darwinismului, este o
presupunere care nu poate fi dovedita de fosilele arhaice. Aceasta teorie e
imposibil de dovedit pentru ca nu exista fosile care sa dovedeasca existenta
unor specii tranzitorii intre, de exemplu, peste si pasare. Dimpotriva, afirma
Wilson, la fel ca majoritatea criticilor darwinismului, in timp ce varietatea
pestilor in mediul acvatic e de netagaduit ea nu poate fi explicata prin
procesul evolutiv. Deasemenea, nu exista nici o dovada tangibila ca omul e un
produs al evolutiei primatelor (maimutelor) din forme inferioare in forme
superioare. Diversitatea primatelor e un dat, dar ele nu au evoluat in specia
umana. Specia umana nu este un produs al procesului evolutiv care si-ar avea
originea in specia primatelor. Cele doua specii sunt diferite si cele din urma
nu au evolut sa dea nastere celor dintii. La fel, nu exista nici o dovada
argeologica ca specia calului ar fi evoluat in specia vitelor. Variatiile care
exista in specia vitelor sunt evidente, dar nu se datoreaza evolutiei lor din
alte specii inferioare.
Chiar si
Darwin a recunoscut ca evidenta geologica in sprijinul teoriilor lui a fost
limitata, inca pe vremea lui. Noi si importante dezvaluri, insa, au fost
publicate in 2002 de Stephen Jay Gould in cartea The Structure of Evolutionary
Theory, ("Structura teoriei evolutioniste"). Gould e unul din cei mai impozanti
paleontologi ai zilelor noastre. Obiectivul muncii lui de cercetare a fost sa
determine masura in care fosilele si sedimentele geologice arhaice confirma ori
infirma teoriile lui Darwin. Daca Darwin afirma ca dovezile de acest fel sunt
minine, Gould a afirmat ca ele nu exista de fel. Spre deosebire de Darwin,
Gould a ajuns la concluzia ca in natura se produc salturi in interiorul
aceleasi specii, nu micro-modificari
care in sute de milioane de ani ar fi rezultat in transformarea unei specii in
alte specii. Cum se explica aceste salturi si cum sunt ele generate? Nici
Wilson si nimeni nu le poate explica. Asta zice Gould, iar Wilson dupa el, e
problema fundamentala cu care se confrunta darwinismul din 1859 incoace.
Un critic la
fel de aspru al darwinismului a fost Michael Denton care in 1985 a publicat
Evolution: a Theory in Crisis("Evolutionismul - o teorie in criza").
Teza lui esentiala este ca "Darwin's theory that all species have emerged
by a series of gradual, infinitely slow, infinitely small mutations is simply
not borne out by the evidence") ("Simplu spus, teoria lui Darwin ca
toate speciile au aparut printr-o serie de mutatii treptate, infinitisimale si
foarte lente nu e sprijinta de dovezi")
La fel de
critic e Wilson privind si legile naturii ("laws of nature") pe care
Darwin pretinde sa le fi descoperit. Darwin pretinde ca forta motrica a
evolutionismului sunt legile naturii pe care el pretinde sa le fi descoperit.
Fundamentala printre ele este legea supravieturii speciei celei mai bine
adaptate ("the law of the survival of the fittest"). Iar legea
supravietuirii inseamna ca evolutia a eliminat speciile mai slabe. Darwin
credea ca natura e intr-o stare perpetua de razboi intre specii, cit si
inlauntrul fiecarei specii, pentru eliminarea speciilor mai slabe de catre cele
mai puternice ori ai membrilor aceleasi specii care nu sunt adaptati pentru a
supravietui. Nu tocmai, zice Wilson. Daca ar fi asa cum explicam altruismul
fiintelor umane? Ce o determina pe o fiinta umana sa se ingrijasca de fiintele
umane mai firave, suferinde ori handicapate? De ce, adauga el, avem spitale? De
ce, dimpotriva, cautam sa pastram in viata fiintele umane firave, suferinde ori
handicapate?
Dar
intrebarea probabil cea mai penetranta pe care o dezbate Wilson, si prin care
vrea sa defineasca limitele darwinismului si al evolutionismului e: cine a
creat legile naturii? Darwin pretinde sa le fi descoperit. Dar cine le-a creat?
Cum au aparut ele? Cine le-a pus in miscare? Darwin a cautat sa explice
functionarea pretinselor legi ale naturii descoperite de el, dar nici nu a
incercat sa explice aparitia lor. Alte intrebari la fel de cruciale sunt, de ce
fiinta umana are constiinta si e constienta de sine, pe cind animalele nu?
ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Zmeica
nr. 12, sector 4, Bucuresti Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu