Regal liric „În sălaș de liturghie”
Vasilica Grigoraș
În a doua
jumătate a lunii ianuarie, 2020 am primit un plic, în care era o carte. Surprinsă de gestul
expeditorului, poeta gălățeană, Maria Weishaupt Sarău, pe care am cunoscut-o în
toamna anului 2018, în Galați, la lansarea Antologiei „Poetical bridges –
Poduri lirice”, Editura Scripta manent, Napier (NZ), 2016, 2018, 2 vol, editor
și traducător, poeta Valentina Teclici,
deschid plicul și descopăr volumul „În sălaș de liturghie”, Galați,
Editura PAX AURA MUNDI, 2019.
Pe prima
copertă, câteva imagini, peisaje de poveste din țară și din lume, pe coperta a
patra, fotografia autoarei și un scurt comentariu al scriitorului și
jurnalistului Ion Manea.
Am început
să citesc Cuvântul înainte, intitulat „Maria de Galați”, semnat de Ion Manea,
care ne spune despre poetă că: „Era cel
mai frenetic reporter de teren pe care l-am cunoscut vreodată… Avea un fel de a
culege informații de pe teren care îi uimea pe toți.” Un patriotism local
ingenuu, ambii fiind gălățeni au dorința expresă de a arăta lumii ce oameni
minunați și ce personalități marcante are orașul și județul de la Dunăre.
Din
curiozitate citesc mai întâi pe „diagonală” textul cărții, îmi fac o primă
impresie care mă convinge să deschid cartea la prima poezie și să citesc cu
atenție poemele. Se înțelege limpede de la început că este vorba de o carte cu
poezii de dragoste, cântând iubirea sub toate formele sale. Autoarea își
exprimă acest sentiment nobil față de familie, părinți, copii, neamul românesc,
țara noastră binecuvântată de Dumnezeu cu multe daruri, și nu în ultimul rând
iubirea soțului elevețian.
Maria Sarău
trăiește în același timp în două lumi, fiecare cu universul său mirific, dar și
cu lipsuri și inadecvări. În anumite perioade petrecute în Elveția, se bucură
de iubirea și ocrotirea helvețianului, de minunile unei țări cu un admirabil
potențial turistic, dar sufletul său nu poate stăvili izvoarele din vatra
satului, de pe malurile și din valurile Dunării, din briza mării și înălțimea
Carpaților. Încă din prima poezie aflăm originea și locul natal al autoarei:
„Din Garvăn, sat al Soarelui, sunt/ Și-s mândră de acel pământ,/ De mama, de
tata, de frați,/ Aici, de la mare-n Carpați, / Cu Donaris șerpuind liniștit/ Pe
lume când am venit.// De acolo sunt și vă zic,/ De n-ai rădăcini, n-ai nimic.”.
(Din Garvăn sunt)
Cu o
sensibilitate aparte și cu abilitate în mânuirea versului, poeta realizează
portretul mamei în cuvinte simple, dar pline de iubire. Nu numai că i-a dat
viață, a îngrijit-o și educat-o întru toate cele bune cât a trăit, însă și:
„Din cer mi-ai dat putere de luptat,/ Mereu mi-ai fost exemplu de urmat,/ Ești
îngerul meu cu suflet curat,/ Grație ție în viață am câștigat.// Mamă, icoana
mea,/ M-ai călăuzit, sfântă stea…”. (Mama, icoana mea) Amintirile din copilărie
sunt prezente permanent în sufletul Mariei Sarău, timp în care: „Eu mă visam
adesea-n zbor,/ Pluteam deasupra tuturor,/ Cu păsări mii în jurul meu,/ Eu tot
urcam spre curcubeu,// …Cu mâna-ntinsă către nori,/ Cu stele mii și mii de
sori,// …Și tot urcam, și tot urcam/ Spre galaxii în devenire ,/ Spre Dumnezeu,
spre nemurire”. Cu nostalgie și „Cu drag îmi regăsesc, uimită,/ Copilăria mea
pierdută…”. (Copilăria mea pierdută)
Timpul se
scurge, nisipul din clepsidră alunecă fără zăbavă, copilăria se pierde,
tinerețea se îndepărtează, linia vieții, dată o singură dată, se subțiază
continuu. Nimic nu se mai întoarce, ne rămân doar amintirile: „E tinerețea ca
un vis frumos,/ Ce-a fost cândva și nu mai este,/ Cu Cosânzene și cu
Făt-Frumos,/ Ce-și mână aprig calul din poveste.// Dar anii s-au crestat adânc
în noi,/ Eșecuri și tristeți ne-au pus zăbale,/ Prea multe griji, necazuri și
nevoi/ S-au așezat perfid în cale.// Departe-i tinerețea, nu mai vine,/ E
toamnă-acum în viață și în gând,/ Dar primăvara-i încă-n mine/ Aroma ei n-o voi
uita nicicând.” (Departe-i tinerețea)
Din
copilărie, adolescență, tinerețe acumulăm, creștem, evoluăm, urcăm și ajungem
pe-o culme stabilită de planul divin, sporind treptat în credință și-n înțelepciune. Astfel, pe
neobservate ajungem în inima toamnei: „La poale de Alpi pașii mei/ Străini și
nesiguri și grei/ Spre colbul de-acasă visau,/ Spre casa din Garvăn trăgeau,/
Spre zarea cu norii înălțați,/ Din duh de Dunăre urcați”. Pentru autoare se
deschide un nou drum parcurs alături de persoana iubită: „Cu el, de mână, în
ceasul de-apoi,/ În România întorși amândoi,/ Am venit, el să urce la cer
precum geții,/ Eu să cobor în toamna din urmă a vieții.” (Coborând în toamnă).
Sinceră cu sine și corectă cu cititorul, cu dorința de a ne convinge că în
existența sa: „Se-ascunde vara în gutui stelare,/ În struguri vinul cere
izbăvirea,/ Mai iute curge Dunărea spre mare/ Se zgribulește-n sine firea.// E
toamna vieții la fereastra mea/ Prin ramuri desfrunzite mă privește/ Se simte-n
vântul aspru, vremea rea/ Și tot mai neagră noaptea crește.//E toamnă-n viața
mea întreagă,/ Departe-i tinerețea, unde-o fi ?/ Iar sufletu-mi nu vrea să
înțeleagă,/ Că iarna e la ușă, va veni…”. (Toamna vieții)
Poeta
baleiază decenii, între primăvara și toamna vieții, apoi între România și
Elveția, cu popasuri care i-au electrizat sufletul cu frumuseți și atracții
nenumărate. Viața i-a oferit și poetei șansa, asemenea multor români de a cunoaște alte țări și alte lumi: „Prea
mulți plecat-am din țară,/ Români cu gând de propășire-afară.”. N-a ratat șansa
de a trăi experiențe în afara granițelor țării, însă pentru autoare, acolo,
întotdeauna a fost străinătate: „Nu depărtarea mă făcea să sufăr,/ Ci
despărțirea de pământul meu./ De verdele străbun, de albul nufăr,/ De grâul
copt, de bobul greu…// Dar când era să vin la casa-adevărată,/ Din nou ca să
trăiesc cu voi,/ Cu sete îmi luam, înfrigurată/ Din vamă sufletu-napoi…”. (Cu
sufletul lăsat în vamă). S-a bucurat de lucrurile minunate întâlnite, însă ne
mărturisește: „Plângeam adesea și-mi doream/ O altă soartă pentru neam,/ și-n
vis mi se urzea-ndrăzneț/ Că va sosi un ceas măreț/ În care toți acasă vom
veni/ Și-un nou destin ne vom clădi”.(Un
nou destin) În opinia poetei, împlinit
doar prin „Iubire și iarăși iubire/ Șansa noastră la nemurire…” (Șansa noastră)
Dar să vedem
cine și ce-i ținea captiv sufletul autoarei în România. Desaga cu care a
călătorit prin viață și prin lume, întotdeauna a fost plină de mireasma
românismului: ,,Plecată-n străini eu mereu/ Simțit-am duhul pământului meu/Și
pot declara orișicui/ Ca mine româncă nu-i…// Cât voi trăi pe pământ,/ Rămân
credincioasă locului sfânt/ În care cândva m-am născut.” (Duhul pământului meu)
Plaiurile natale sunt conturate adânc, dar strălucitor pe catapeteasma inimii
sale: ,,Bătrâne creste de Măcin în zare,/ Un cer albastru sprijinit pe mare,/
Și câmpul cu zbârcitele călcâie/ Spre Dunăre zburdând spre apa vie,/ În toate
eu eram și toate-n mine,/ Plăpând vlăstar al nopților senine/ De ploi albastre
mângâiator și de lumină,/ Prințesă mă visam și-apoi regină” (Și-alăturea o
traistă cenușie…)
Dorul
nestăvilit de întregul cuprins al României nu i-a dat pace poetei, oriunde se
afla. Imagini vii, amintiri puternic înzidite în fiecare celulă a sufletului
său: ,,Din Garvăn Marie, cu suflet stingher,/ Ridic în tăcere privirea spre
cer,/ Oglindă să-mi fie, la ceasu-mi de dor,/ Să-mi văd eu Carpații intrând în
pridvor,/ Cu Jiul, Cu Oltul, Cu Prutu-nspumat,/ Oaspeți de noapte sub
ceru-nstelat,/ Cu Dunărea-n brațe, șoptindu-mi așa:// -Marie, primește-o, este
a ta!/ Pune-o brățară, pune-ți o stea/ Și vino acasă odată cu ea…”. (Și vino
acasă odată cu ea….) A înțeles și-a dat curs
aceastei chemări și datorită dragostei pentru: ,,Satul meu, un cuib de
dor,/ Cerul liniștit și neamul,/ Râul limpede și ramul,/ Floarea-soarelui,
pelinul,/ Pentru a-mi urma destinul.// Căci am rămas și voi rămâne/ Fiica
nației române,/ Cu ochi de Dunăre, albaștri/ Și cu privirea către aștri…”. (Cu privirea către aștri…”) Pentru Maria
Sarău, Dunărea reprezintă mesagerul care-i poartă ruga către Dumnezeu:
,,Dunăre, sub valul tău,/ Umblă-n lume gândul meu,/ Du-l înfășurat în undă,/ În
abisuri să pătrundă,/ Pân’la Dumnezeu s-ajungă.” (Viața mea de tine plină) Își argumentează dragostea sa pentru Dunăre
astfel: ,,Fluvii mari, oceane-adânci,/ Ape răstignite-n stânci/ Am văzut în
lumea mare/ Și Niluri și Niagare,/ Dar ca tine nu-i niciuna,/ Tu în maluri,
și-n cer Luna…”. (Dunăre, apă de dor)
Dacă dorul
nu este suficient de convingător pentru sentimentele poetei față de țara mamă,
cred că plânsul românește nu implică niciun dram de tăgadă a trăirilor sale.
Elvețianul, alesul inimii sale, iubitul său soț a dorit să vină în România în
ultima parte a vieții, cu dorința clar exprimată ca atunci când va pleca la
Domnul să se odihnească în pământ românesc, ceea ce s-a și întâmplat, iar poeta
îl jelește românește: ,,O floare la mormântu-i eu îi duc mereu/ Și ea sub trena
vremii nicicând nu ofilește./ S-a-ndrăgostit de țara-mi etern iubitul meu/ Și-n
veci helveta lui îl plânge românește….”. (Plâng românește)
Descoperim
în poemele Mariei Sarău un lirism cu chipul unui naționalism chibzuit dozat și
onest exprimat. Esența lirismului său atinge o stare virtuoasă. Recurge la sacru, la acea mistică a trăirii
binecuvântată cu nestematele neprihănirii, purității, candorii, serafismului
imaginației plăsmuitoare. În exprimarea sentimentelor sale generoase folosește
cu acuratețe limba strămoșească și mânuiește rima cu reală îndemânare pentru că
indiferent ce a făcut și unde a fost, nu dezbracă ,,haina” profesoarei de limba
și literatura română, o haină a tinereții, însă conștientă de misiunea nobilă
se simte binecuvântată: <Am fost cândva și profesoară,/ În școala-n care-am
învățat,/ Predam româna-întâia oară/ Copiilor, la mine-n sat.// Poeții îi știam și buchiseam/ Gramatica
rostirii românești,/ În sat la Garvăn toți știam: „A fost odată ca-n
povești”…> (La mine-n sat, predând româna…).
„În sălaș de
liturghie” este o carte sentimentală, o lirică duioasă și tandră. Poezia
autoarei este trăirea blândă, dulce bucurie chiar și atunci când viața i-a
oferit lecții de învățat. Uneori pare dusă de valul vieții, dar pune stavilă
tăvălugului prin revenirea la credință și la rugăciune.
„Maria de
Galați” este copacul cu rădăcini adânc înfipte în ființa sa, dându-i totuși
libertarea de a se manifesta, de a se exprima, a trăi liber. Nu întâmplător
plasează ca motto al cărții: „Orice viață de om începe de mai multe ori” (Tudor
Arghezi). Autoarea confirmă aceste celebre vorbe. A mers pe cărarea vieții,
uneori asfaltată, alteori plină de denivelări, însă fiind o bună observatoare
și optimistă incurabilă a „schimbat macazul” într-o altă direcție, astfel încât
să găsească buna cale a vieții.
Poezia i-a
fost întotdeauna medicament pentru a trece prin încercări ori pentru a-și ostoi
dorurile, însă s-a dovedit a fi doar un bun paliativ, de aceea doar iubirea și
credința au fost trăirea substanțială cu efect terapeutic garantat. Ne
sfătuiește să iubim și să avem credință, să ne păstrăm nădejdea vie, să credem
în noi, indiferent ce ne oferă viața: „Să crezi în tine e-o povață bună,/ Ce
din comoara mea străbună. / De bate vântul, de furtuni ridică/ În calea ta,
nu-ți fie frică,/ Nu te-apleca de teamă, nu ceda,/ Nu oferi dușmanului, ce vrea.”
(Să crezi în tine) Încrederea în sine este urmarea firească a credinței în
Dumnezeu: „Dar cu puterea dată de credință/ Mereu am mers spre biruință”, prin care
dobândim (Un strop de fericire),
și umblăm „Prin lumea mare pașii să-mi îndrept/ Alături de un prinț helvet/ Eu,
dobrogeanca dintr-un sat/ La cot de Dunăre lăsat// S-ajung la Sfinxul din
Egipt/ La Everestu-n cer înfipt, / Și până-n Asii depărtate,/ Atâtea țări,
stătea state…// Dar spun la-ntoarcere acasă/ La noi e viața mai frumoasă…// Lui
Dumnezeu, credință vie/ În ce a fost, în ce-o să fie…”. (Credință vie)
Trăirea în
comuniune cu Dumnezeu este un leitmotiv al cărții, mărturisindu-l astfel pe
Creator. Și cum niciun muritor nu este perfect, să avem înțelepciunea ca atunci
când greșim să ne cerem iertare: „Pe lume iubire s-aducem venim,/ Pace s-aducem
pe cerul senin,/ Nu răul să-l facem, la disperare….// Iertare, Doamne,
iertare!/ Și oprește-ne nouă răutatea/ Și seamănă peste tot bunătatea!” (Rugă)
și să ne bucurăm: ,,De e soare, dacă plouă,/ Ziua e o floare nouă,/ Ce
ne-o-ntinde Dumnezeu/ Și ne-o-ntinde tot mereu,// De ni-i bine, de ni-i greu,/
Să avem parfumul sfânt/ Ca speranță și avânt,/ Ca iubire și credință,/
Alinare-n suferință.” (E-o floare fiecare zi)
Încheie
volumul cu poemul „Testament”, prin care îi
asigură pe cei dragi inimii sale
de iubire necondiționată și infinită: „Copiii, țara, neamul și credința,/
Iubirea ce-am țesut-o-n firul ei/ Cu ea am strâns în mine biruința,/ Cum roua-n
florile câmpiei.// De-acum în urma mea surâd nepoții/ Cu chipul lor scăldat în
soare,/ Pe mine mă așteaptă ceasul nopții,/ Ei zorii îi trăiesc plin de
candoare…” .
Volumul
Mariei Sarău este un regal de sorginte românească, în care prim solista poartă
costumul popular al neamului său. Acest lucru n-o împiedică, ci chiar o ajută
să-și întindă cu grație tentaculele elvețiene spre destinația finală, România.
Poemele sunt tablouri veridice ale trăirilor și sentimentelor poetei.
Înmiresmate de dorul mioritic care o însoțește aievea și pretutindeni sunt
mesagerii care vorbesc într-un stil pur și cald românește. O poezie bine
rostuită, cu ritm ce bate românește cu precizia ceasornicului elvețian. Stilul
în care se exprimă poeta indică ora, minutul și secunda în care inima Mariei
Sarău bate armonic, melodios, uneori vesel, alteori trist, dar întotdeauna cu
sinceritate și devoțiune.
Fiică a
Galațiului, a Dunării, a mării, a țării, în opinia poetei „Iubirea este pentru sufletele mari”; așadar
și prin acest volum, Maria Weishaupt Sarău reușește să ne convingă de sufletul
său mare. „Ca și în viață, în poezie, ea a rămas în clasicitate și ortodoxism,
scriind simplu, curat, sincer și cu speranța mântuirii în suflet.” (Ion Manea)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu