"
Aproapele "
Alexandru
Nemoianu
Istoric
Lumea în care trăim, sub formă statală și
ideologică, este cea care a căzut ispitelor din Carantania.
Acolo, după ce postise patruzeci de zile, Mântuitorul
a fost ispitit de necuratul. Necuratul aflase despre întrupare, dar nu era
sigur și de aceea a cutezat să ispitească pe Cuvântul. Cele trei ispite au
fost: ale pâinii, ale stăpânirii lumești, ale miracolului fără rost. Aceste
trei ispite au fost alungate de către Mântuitorul și necuratul s-a retras “până
la o vreme”. Care era acea “vreme”? Până ce a putut să ispitească pe oameni și
pe cei legați de lumea această căzută.
Aceste ispite, cărora lumea a căzut, se
văd: este dorința de bunuri pământești, consumarismul; dorința de a domina
lumea, ”globalismul”; dorința de “miracol” circar, larma mediatică, muzica
“metalică”, pornografia, sodomia și toate celelalte.
Iar după aceste trei căderi lumea nu este
mai fericită, este într-o profundă criză morală, fizică, spirituala. Patimile
cărora lumea le-a căzut pradă nu pot satisface setea de infinit sădită în
fiecare om, setea de absolut, care este căutarea lui Dumnezeu. Patimile nu fac
decât să ațâțe agitația si pofta, să o facă tot mai dureroasă, tot mai greu de
satisfăcut. Patima, oricare ar fi ea, erotism, droguri, nu face decât să ceară,
tot mai imperativ, creșterea “dozei” și în final orice patimă sfârșește în
ruină fizică, în plictiseală mortală sau în sinucidere. Dorința și scopul
necuratului este să îi distrugă pe oameni. Iar formele în care se manifestă
stăpânirea răului sunt trei: parazitismul, căci necuratul nu poate aduce nimica
în ființă, doar minciună și iluzie; impostura, în locul adevărului este răul
deghizat; și parodia, pretenția de autentic în condițiile în care falsitatea
este evidentă. Toate cele spuse mai sus, sunt astăzi înveșmântate în cele mai
multicolore haine, adică teorii care nu fac două parale. Între ele cea mai
găunoasă și din nefericire cea mai ascultată, este teoria “binelui universal”. Nimeni
nu spune ce este “binele universal”, căci este o vorba goală. Nimeni nu spune
cum poate fi ajuns “binele universal” căci, neexistând, nici nu poate fi
împlinit. Toate credințele au ceva concret, pornesc de la afirmarea unui
concept central, fie el adevărat sau nu, Mohamed este profetul lui Allah, Iehova
s-a arătat lui Moise, Iisus este fiul lui Dumnezeu. Dar “binele universal” nu
are nimic pe care să se sprijine este, cum ziceam, vorba goală. Nu poate fi
deci mirare că cei care ascultă asemenea aberații sunt cu totul zăpăciți, trec
din criză în criză, din demonstrație în demonstrație, din agitatie stradala in
agitatie stradala și de fapt din rău în mai rău. Iluzia, vorba goală, nu poate
zămisli decât haos. Iar în aceste condiții oamenii fug și nici măcar nu știu
încotro. Pornesc spre “lumea largă” și de fapt nu fac decât să se izoleze mai
mult și mai mult. Încercați să vorbiți cu un emigrant și veti afla de la el cât
de “abundentă” ii este viața între străini. Veți auzi întâmplări despre
singurătate, pustiu, disperare sau, în cel mai bun caz, resemnare, dar foarte
rar, dacă vreodată, despre bucurie. Același pustiu există și în marile orașe
unde oamenii se adună în organizații cu cei de un fel. În “găști” a căror
personalitate trebuie să o adopte și trebuie să o respecte. În tot acest abis
al pierzaniei există însă lumină și există cale de și spre normalitate: învățătura
creștină și mai exact, cea Ortodoxă.
În primul rând Ortodoxia risipește
iluziile. Promovând fără încetare Împărăția Cerurilor, Ortodoxia apară, in
acelasi timo, cu înverșunare, lumea și pe oameni, pe fiecare, pe OM.
Ortodoxia nu consideră “materia” impură, o
consideră căzută și din toate puterile se străduiește să o ridice, să o
mântuiască. Este absolut limpede că dintre toate învățăturile cea Ortodoxă este
singura cu adevărat și nobil materialistă. Iar la aceasta se adaugă un fapt
esențial. Ortodoxia consideră că mântuirea vine de la Dumnezeu dar, pentru a fi
atinsă participarea oamenilor este obligatorie, faptele noastre au importanță
și au importanță decisivă. Nu “sola Scriptura”, nu ’doar" prin Credință”, prin
Credință și Fapte. Iar în mijlocul acestor fapte stă cel care ne poate mântui
și ne poate osândi: APROAPELE.
Sunt mulți oameni care se angajează în
lucrări bune și folositoare; ajută pe handicapați, ajută pe bolnavi, ajută pe
nevăzători, etc. Dar aici este amestecată o alegere personală, o preferință. Cu
APROAPELE asta nu este cu putință. Ne facem prieteni și ne facem dușmani, dar
Dumnezeu ne face pe aproapele de lângă ușa. Datoria față de umanitate poate
îmbracă adesea forma unei alegeri personale sau a unei preferințe. Pe aproapele
însă trebuie să îl primim pentru simplul fapt că există. Aproapele poate sa fie
fiecare și oricine, el este un accident și deci devine un simbol. Iar modul în
care îl tratăm ne poate duce în Rai sau în Iad. ”Pentru că cel ce nu iubește pe
fatele sau, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe care nu L-a văzut, nu poate să-L
iubească” (I Ioan, 4,20). Dar în formă încă mai limpede ne este arătată această
obligație, de a griji de aproapele, în pilda despre bogatul nemilostiv și
Lazăr.
Bogatul cel nemilostiv nu a băgat de seama
că la ușa lui era Lazăr, bolnav, flamand, fără ajutor. Trebuie reținut că
bogatul nu a făcut nimic rău împotriva lui Lazăr, pur și simplu nu l-a băgat în
seamă, a dovedit crasa nesimtire. Iar această nebăgare de seama, această
nesimțire suficientă, a fost îndeajuns că să îl așeze în Iad. Aici ar trebui să
băgăm în seama încă un lucru.
Pildele din Evanghelii nu sunt “povești”, literatura
inventată “ad hoc”, inventii pentru a demonstra ceva. Toate cele spuse s-au
întâmplat în realitate. Lazăr a fost un personaj istoric, el a existat în
Ierusalim și la fel și bogatul care nu l-a luat în seama. Dar aceste pilde, crâmpeie
de viață reală, sunt folosite ca modele veșnice. Este o noua dovada ca
invatatura Ortodoxa este ancorata in realitate nu in iluzie. Cei care vor
acționa, cum a făcut bogatul nemilostiv, soarta lui o vor avea. Obligația față
de aproapele nu este opțională, este imperativă, nenegociabila.
Ceeace trebuie urmat este exemplul bunului
samarinean, cel care a avut milă de pelerinul căzut între tâlhari. Doar făcând
ca el vom putea apropia, o clipă mai devreme, ”Raiul în care ne-a vrut
Dumnezeu”.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu