luni, 14 iulie 2025

RADU ȘERBAN - PARADOXUL MINCINOSULUI

 



PARADOXUL MINCINOSULUI

sau epoca post-adevăr în diplomație

RADU ȘERBAN

 

 

Trăim în „epoca post-adevăr”, ceea ce ne reamintește paradoxul mincinosului: cretanul Epimenides afirmase că „toți cretanii mint”.

Enunțase o minciună, sau un adevăr, dacă el însuși era cretan?!

Mutatis mutandis, oare tot ce afirmăm astăzi, în „epoca post-adevăr”, trebuie pus sub semnul neadevărului?

 

A. Despre „post-adevăr”

Două momente marcante ale anului 2016 determinaseră Dicționarele Oxford să aleagă adjectivul „post-adevăr” (post-truth) drept cuvânt al anului, definind prin aceasta o perioadă în care opinia publică se formează prin emoții personale și nu pe baza faptelor obiective.

Primul asemenea moment marcant a fost decizia Marii Britanii, în iunie 2016, de a ieși din Uniunea Europeană. Se presupune că apelul la sentimentele electoratului, mai mult decât la rațiunea sa, ar fi înclinat balanța la referendum în favoarea „Brexit”. Nimeni nu va ști vreodată dacă oamenii au votat mai mult cu inima, decât cu creierul.

Un al doilea moment marcant al anului 2016 în conturarea „epocii post-adevărului” l-a reprezentat alegerea lui Donald Trump ca președinte al Statelor Unite, creând o nouă hartă a puterii în lume și reconfigurând relațiile transatlantice.

Ce au în comun cele două momente, „Brexit” și alegerea lui Trump? Faptul de a convinge electoratul, prin diverse metode, de regulă sentimentale și mai puțin logice, să voteze într-un anumit fel.

Emoționalul a prevalat în fața raționalului, în ambele cazuri. În anul 2016 fusesem invitat la o masă rotundă pe tema ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană, înaintea referendumului din 23 iunie.

Participau câțiva manageri de firme din Tokyo, dar am participat și patru ambasadori străini din Japonia. De ce tocmai ambasadorul României? Pentru că în anul 2013 publicasem cartea „UK at the Centre of the European Economy1 ”. Continuând cele scrise în carte, am opinat că „Brexit” trebuia să se întâmple și că britanicii vor vota în favoarea ieșirii din UE, conform așa numitei „Legi a UE”, promulgată în 2011, când încă lucram la Londra.

Intuisem sentimentul britanicilor.

Regula „Chatham House” conform căreia s-a derulat masa rotundă de la Tokyo îmi interzice acum să dau alte detalii, dar este suficient pentru a sublinia importanța anului 2016 în conturarea „epocii post-adevărului”.

Tema post-adevărului s-a ideologizat apoi, unii pripindu-se cu concluzii majore, precum anticiparea unui „Post-Occident” la conferința pentru securitate de la Munchen din 2017. Retrospectiv, ideologizarea pare să se fi produs cu un anumit scop riguros urmărit, confirmat în parte și de abordarea globală a pandemiei de Covid-19, pentru manipularea populației. Dar nu risc intrarea în zona teoriilor conspiraționiste.

Tot mai uzitată în spațiul public, expresia „epoca post-adevăr” se referă tocmai la zilele noastre, în care proliferează dezinformarea, manipularea, propaganda, știrile false și altele asemenea.

Terminologic, prefixul „post-” sugerează ceva trecut, ca postbelic sau postmeridian, deci „după adevăr” și nu „post” în sensul restricției de a mânca de dulce. Metaforic, ar putea însemna și un asemenea „post”, în sensul restricției de a „consuma” realitatea.

Pot înțelege că în această epocă realitățile obiective își pierd din relevanță, mai ales în formarea opiniei publice. Neimportant și irelevant, neglijat și prăfuit, uneori chiar persiflat, adevărul trece în planul doi, mai ales pe agenda politicienilor, care aduc în prim plan propriile interese, prin apel la sentimentele electoratului.

Descumpăniți de modul cum faptele alternative denaturează realitatea, ridicăm un semn de întrebare chiar și asupra unor precepte ca etica și corectitudinea, testând locuțiunea „am văzut cu ochii mei”.

Da, am văzut cu ochii mei filmulețe pe TikTok, dar falsificate!

Termenul „post-adevăr” poate fi un eufemism pentru minciună.

Excluzând orice conotație apocaliptică, putem afirma că am intrat în „epoca minciunii”. Opusul adevărului fiind minciuna, după adevăr a sosit minciuna.

A privi în față acest trist „adevăr” (scuzați redundanța!) nu înseamnă a ne panica, mai ales în momente de criză, când adevărul se estompează ca în paradoxul cretanului 2, ci înseamnă a ne păstra sângele rece. În mod paradoxal, ceea ce afirm acum poate fi total neadevărat, prin simplul fapt că trăim în „epoca minciunii”.

Ca o contribuție românească la teoretizarea acestui subiect actual, anticipând disputele din „era post-adevărului”, distinsul președinte al Academiei Române, profesorul Ioan-Aurel Pop, în cartea „Istoria, adevărul și miturile”3, pe care mi-a dăruit-o cu dedicație, punea încă din anul 2002 problema deformării informațiilor, mai mult sau mai puțin intenționată.

 

B. Diplomația în epoca post adevărului

Post-adevărul pune diplomația în fața provocărilor opiniei publice, opinie formată în mod eronat prin recursul la factorul emoțional și mai puțin la factorul rațional. Răspândirea dezinformării și a manipulării oamenilor prin rețelele de mass-media impune o reevaluare a strategiilor diplomatice tradiționale. Diplomația are nevoie de adaptare la noul peisaj politic, de concentrare pe construirea încrederii, plecând de la faptele obiective și angajându-se în comunicarea transparentă și contracararea informațiilor false.

Încerc să sintetizez câteva din provocările cu care se confruntă relațiile externe în această perioadă, ca apoi să sugerez și potențialele măsuri diplomatice în fața acelor provocări.

 

1.Provocări

Demersurile diplomatice pot fi subminate de răspândirea unor informații false sau înșelătoare prin intermediul rețelelor de socializare sau al platformelor online, care afectează relațiile internaționale.

Angajarea diplomatului într-un dialog rațional devine mai dificilă în era post-adevărului, când emoțiile și convingerile personale prevalează adesea în fața informațiilor reale.

În mod tradițional, diplomația alege „forța dreptului”, în combaterea „dreptului forței”. În această nouă epocă, normele internaționale își pierd din relevanță, deci „forța dreptului” slăbește. Noțiunile tradiționale privind „puterea blândă” sau puterea non-coercitivă (soft power) care se bazează pe influență culturală și valori comune, mult uzitate în diplomația clasică, devin mai puțin eficiente, atunci când se contestă faptele obiective și se manipulează știrile.

Propagarea informațiilor trucate poate exacerba diviziunile existente deja în societate și poate obstrucționa identificarea unui numitor comun în soluționarea diplomatică a disputelor interstatale.

Ca un corolar al provocărilor, epoca post-adevărului e marcată de un declin al încrederii în instituții, fie ele guvernamentale sau private, dar și al încrederii în mass media, în felul acesta diplomaților venindu-le mai greu să-și facă meseria și să-și transmită mesajele. Diplomații își erodează credibilitatea tocmai pentru că reprezintă guvernele.

În același timp, ca receptor de informații publice, diplomatul poate deveni ținta unor știri false, sau tentative de manipulare sau chiar de racolare.

 

2. Potențiale demersuri diplomatice

Conform manualelor, diplomații trebuie să se implice în combaterea manipulării informatice, prin furnizarea de informații oneste, demascarea relatărilor false și educarea presei.

Sună bine în teorie, dar în fapt labirintul provocărilor complică lucrurile!

 

Educația și alfabetizarea mediatică reprezintă căi esențiale de dotare a cetățenilor cu abilitățile necesare evaluării critice a informațiilor.

Dacă faptele pot fi trucate, în schimb apelul la valorile fundamentale comune dă diplomației șansa să promoveze cooperarea și înțelegerea în rândul oamenilor civilizați.

 

Misiunile diplomatice trebuie să-și extindă prezența digitală, să se angajeze în comunicarea prin rețele sociale și în analizarea datelor pentru a înțelege opinia publică.

Diplomații la post în străinătate trebuie să rămână ancorați în dialogul cu publicul țării acreditare, nu numai online dar și fizic, pentru a promova înțelegerea reciprocă și a ține cont de îngrijorările partenerilor.

Metodele diplomatice de modelare a încrederii publicului străin față de țara de origine se bazează pe transparență, onestitate și receptivitate față de preocupările acelui public.

Dialogul uman dă valoare comunicării diplomatice.

La cele de mai sus se pot adăuga și alte măsuri, printre care adaptarea la contextul local. Strategiile diplomatice au nevoie acum de flexibilizare în raport cu contextul cultural și politic specific țării acreditare, recunoscând faptul că un mecanism care funcționează într-un loc poate să nu funcționeze în altul.

O altă contramăsură la provocările diplomatice ale „epocii post-adevărului” poate fi și consolidarea multilateralismului, știind rolul crucial jucat de instituțiile internaționale în combaterea dezinformării.

 

Rezumând, diplomația în era post- adevărului necesită o abordare fără precedent, nuanțată și adaptivă la noiletehnologii informaționale.

Chiar și în aceste condiții, punând accent pe încredere, transparență și comunicare eficientă, diplomații pot naviga printre provocările acestui nou peisaj politic și pot continua să construiască punți între națiuni, fără a răspunde minciunii cu o altă minciună.

Îmbrățișând sincer adevărul în această epocă, diplomația de calitate poate conduce la evitarea unor conflicte militare, de orice natură.

 

București, 25 iunie 2025

RADU ȘERBAN

 

Trimis de: MI









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu