marți, 29 iulie 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! cu GÂND DE SEARĂ

 



ASCULTAREA DĂRÂMĂ IDOLUL SINELUI

- PR. IOANICHIE -

 

Auto-idolul dinlăuntrul nostru

Problema este că noi nu-L iubim pe Hristos așa cum îl iubeau sfinții. Noi ne iubim mult mai mult pe noi înșine, propriul idol/auto-idolul dinlăuntrul nostru. Atunci când un suflet iubește mult pe Dumnezeu, vine harul iubirii înlăuntrul lui și, precum un îndrăgostit, face orice ca să nu-și supere persoana iubită. Așa se va sili și cel ce iubește pe Domnul, să nu supere cu nimic pe Dumnezeu. În acest fel, patimile se vor depărta de la el ușor-ușor.

Această percepție era diferită de ce era omul obișnuit să audă. Bineînțeles că sfântul nu trecea cu vederea nici asceza, nici rugăciunea neîncetată, nici privegherea, nici postul și, întâi de toate, ascultarea.

Modelul Sf. Porfirie

Atunci când l-am întrebat care au fost lucrurile care l-au ajutat mai mult în viața duhovnicească, atunci când viețuia în Sfântul Munte, mi-a răspuns: „Două: Ascultarea bucuroasă pe care o făceam față de starețul meu...”. Știm cu toții că de multe ori facem ascultare cu anevoie. Însă Sf. Porfirie ne predă metoda bucuriei: „Când începea bătrânul meu să-mi zică să fac ceva, eu, înainte să sfârșească porunca, ziceam: Să fie binecuvântat! și alergam să împlinesc. A doua era rugăciunea continuă”.

Această bucurie a avut-o toată viața înlăuntrul lui, pentru ascultarea desăvârșită. L-a făcut să fie ca un burete al harului, să fie smerit și să conviețuiască pașnic cu cei dimpreună cu el dar și cu toată zidirea lui Dumnezeu. Multe sfaturi ne-au lăsat Sf. Porfirie, Sf. Paisie, Sf. Iacob...

Este o mare binecuvântare faptul că Ortodoxia din Balcani are acest mare tezaur al sfinților. Noi trăim în această lume resetată, dar Dumnezeu ne-a trimis mulți sfinți, și în România, și în Grecia, și în Serbia, în Rusia – peste tot în lumea ortodoxă. Din păcate, Occidentul este văduvit de acest har al sfinților, de aceea „a luat-o la vale” și se îndepărtează de Hristos și de linia Sfinților Părinți!

 

(Interviul integral îl puteți citi în Revista Atitudini Nr. 91)


 


OMIZILE

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

Dupa seceta si ploaia peste masura, primavara mai este desfigurata si de omizi si de paianjeni. În asemenea împrejurari, aceste mici insecte par a fi trimise de un duh rau, care, pizmuind frumusetea naturii, se sileste sa o doseasca si sa o ascunda dinaintea ochilor nostri, sub pânza cea încurcata a paianjenului. Pomul însa nu poate fi învinovatit de faptul ca în mijlocul primaverii, în toiul înfloririi, îl acopera omizile si pânzele de paianjen. Însa când aceste omizi si aceste pânze de paianjen se ivesc în suflet pe florile virtutilor, atunci pricina întotdeauna este însusi omul.

 

Aceste omizi sunt fiicele mândriei si ale îngâmfarii întru faptele noastre. Ele se ivesc si se înmultesc repede, de îndata ce sufletul, reînnoit si înflorit sub suflarile harului, uita slabiciunea sa si socoteste ca reînnoirea lui se datoreaza numai silintelor sale, iar nu harului celui a-toate-savârsitor al lui Hristos. Privegheaza, deci, suflete credincios, orisicine ai fi tu, sa nu te cuprinda aceste omizi diavolesti! Ele si pe copaci sunt dezgustatoare, dar în tine sunt de mii de ori mai urâcioase. Pe arbore ele strica florile si frunzele si fac netrebnice roadele, iar pomul ramâne sanatos; în suflet însa viermele mândriei poate vatama nu numai florile si roadele, ci chiar sâmburele vietii, si astfel îl preschimba pe om din vita [mladita] harica a viei Domnului într-o creanga buna de nimic.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 48-49

 

 

 

TEMPERATURA RIDICATA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

              Când te rogi Domnului, Maicii lui Dumnezeu, sfintilor, sa nu uiti niciodata ca Domnul da dupa inima celui ce cere („Dea tie Domnul, dupa inima ta” – Psalmul 19, 4). Dupa cum îti este inima, asa îti va fi darul. Daca te rogi sincer, cu credinta, nefatarnic, din toata inima, atunci ti se va da dar de la Dumnezeu pe masura credintei tale, a „temperaturii” inimii. Si invers, cu cât îti este inima mai rece, cu cât se vadeste mai putin credincioasa si mai duplicitara, cu atât îti va fi rugaciunea mai fara folos, aceasta în cel mai fericit caz, fiindca o astfel de rugaciune ar putea sa-l mânie pe Dumnezeu, Cel ce este Duh si caruia i se cuvine închinare în duh si adevar (Ioan 4, 24, 23). De aceea când chemi pe Domnul, pe Maica Domnului, pe îngeri sau pe sfinti, cheama-i din toata inima: de te rogi pentru vii sau pentru morti, roaga-te cu inima fierbinte, spunând numele fiecaruia; de te rogi sa ti se dea tie sau altcuiva vreun dar duhovnicesc, pentru izbavirea ta sau a altcuiva de vreo nenorocire, de pacate, de patimi, de naravuri pacatoase, roaga-te pentru aceasta din toata inima, dorind din tot sufletul ca tu sau altcineva sa capatati darul cerut, aratându-te ferm hotarât sa parasesti tu însuti pacatul, sau dorind ca si altii sa se lepede de pacate, de patimi, de naravuri rele si Domnul îti va da darul dupa inima ta. „Cereti ceea ce voiti si se va da voua” (Ioan 15, 7). Vezi, trebuie numaidecât sa vrei sa obtii ceea ce ceri si numai asa vei primi. „Rugati-va unul pentru altul ca sa va vindecati” (Iacov 5, 16).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 176




CRINUL

SF. NICOLAE VELIMIROVICI -

 

              Crinul este simbolul neîngrijorarii. „Luati seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc” (Matei 6, 28). Ei îsi tes astfel de odajdii, ca nici împaratul Solomon nu a fost îmbracat în asemenea vesminte întru toata slava sa. Sfântul Nil Sinaitul, în lucrarea sa „Despre iubitorii de argint”, scrie despre însemnatatea crinului ca simbol: „Sufletul desavârsit este asemenea crinului între maracini, iar aceasta însemneaza sufletul care traieste fara griji desarte în mijlocul celor care se îngrijesc de multe”.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p

 

 

 

WOLFRAMUL SI LUMINA LAUNTRICA

- Sfantul Ioan Iacob Hozevitul -

 

La luminatia electrica si la stralucirea luxului modern, nu se mai poate pricepe întunericul si calicia din suflet.

 

Sfantul Ioan Iacob Hozevitul, Din Ierihon catre Sion, Ed. necunoscuta, Ierusalim, 1999, p.

 

 

CREȘTINUL ESTE PLIN DE BUCURIE

- ARHIM. VARNAVA -

 

Evanghelia bucuriei

Biserica a triumfat în lume datorită trăirii și vestirii bucuriei și a pierdut-o atunci când a încetat să mărturisească despre bucurie. Nu există acuzație mai groaznică împotriva noastră decât să fim considerați oameni lipsiți de bucurie. Dumnezeu ne va ierta toate, nouă, creștinilor, în afară de lipsa bucuriei.

Dobândim bucuria lui Hristos și o transmitem în jurul nostru, atunci când trăim în Hristos... Atunci când, în fiecare clipă, centrul existenței noastre devine persoana Lui. Atunci, lumea întreagă este pentru noi – minunată!

Toți cei care ne întâlnesc simt o stare de bine și liniște în preajma noastră. Sunt atrași de veselia luminii lui Hristos, pe care o răspândesc ochii și toată ființa noastră. Ei recunosc că, cu adevărat, creștinul nu este doar un om bun. Ci un om diferit, un om frumos, un om înviat, pentru că a biruit moartea și a aflat plinătatea vieții. Biserica deține acea deosebit de prețioasă sărbătoare a biruinței asupra morții, Învierea lui Hristos, pe care omul lumii nu o poate suferi.

De ce unii nu suferă bucuria creștină?

Atunci când cineva trăiește în întuneric, ochii lui nu pot suferi lumina, nu o suportă, o resping. Răspunsul oamenilor lumii la bucuria creștinilor începe cu ironie și marginalizare și ajunge la respingere. Nu pot suporta bucuria creștinilor, nu le-o iartă.

Pentru că ei înșiși nu au putut afla bucuria nicăieri; nici în bogății, nici în distracții, nici în slava și trofeele lumii. Îi disprețuiesc pe cei care o au, înjurându-i și respingându-i.

Cea mai dureroasă este prigonirea și disprețul celor dragi, care sunt preocupați doar de lucruri efemere, care trăiesc deșertăciunea lumii și nu caută Viața. Atunci, omul lui Dumnezeu ajunge să fie prigonit chiar de casnicii săi. Prin urmare, atunci când bucuria lui Dumnezeu va fi așezată în inimile noastre, nu ne vom întrista pentru nedreptățile și ocările oamenilor. Vom putea ierta cu ușurință. Ne vom jertfi dezinteresat, cu deschidere și sinceritate, fără scopuri și interese.

Răbdarea lui Hristos

Vom oferi aproapelui nostru spațiul și timpul necesar, ca să-l putem odihni, fără a-i cere nimic. Nu vom mai fi în stare să-l manipulăm sau să-l stăpânim, căci îl vom prețui și vom vedea în el chipul lui Dumnezeu. Chiar şi pe fratele nostru cel mai dificil îl vom vedea ca pe un binefăcător şi nu ca pe un vrăjmaș, pentru că datorită lui învățăm răbdarea lui Hristos.

Fiecare adversar „verifică” starea noastră: cât iubim, cât iertăm, cât suntem supuși și răbdători. La urma urmei, cei care merg împotriva noastră, sunt dascălii noștri, ei ne educă!

Lipsa bucuriei și a nădejdii este cea mai mare prigoană împotriva noastră înșine. În primul rând și mai presus de toți  ceilalți, noi singuri ne nedreptățim pe noi înșine, atunci când ne supărăm, ne tulburăm și ne deznădăjduim. Deznădejdea este cea mai mare hulă împotriva lui Dumnezeu. Este ca și cum nu am crede că jertfa lui Hristos pe Cruce ne este de ajuns pentru a ne scoate, chiar și din iadul nostru nesfârșit.

 

(Extras din cartea „Arhimandritul Varnava Iangos, „Fericirile – Răspunsul dat lumii”)




SĂ NE AȘTEPTĂM LA CATACLISME!

- PR. JUSTIN PÂRVU -

 

Cauza dezechilibrelor din natură

Astăzi, când se adună dezechilibrele acestea în natură, vara nu mai e vară, toamna nu mai e toamnă, iarna nu mai e iarnă. Din ce cauză credeţi dumneavoastră? O fi şi din cauza cutremurelor sau a mişcărilor geologice. Dar cauza principală este păcatul nostru. Păcatul nostru care apasă, în sfârşit, pe toată existenţa noastră de oameni. Pentru că unde este omul, acolo este înfiripat păcatul şi greul şi răul.

De acum omul să se aştepte la boli, la cataclisme, cum a fost acum cu 100-200 de mii de oameni morţi în urma cutremurului din Haiti (n.n: aici Părintele se referă la cutremurul din 2010)... E ceva de neînchipuit să vezi cum dispar maşini, trenuri întregi în avalanşe de ape. Să vedem cu ochii noştri pieirea aceasta a lumii, a femeilor bolnave, a copiilor aruncaţi în valurile mării. E ceva înspăimântător. N-ar mai trebui nici să ne culcăm, nici să mai dormim şi să mai mâncăm, sau să mai vorbim deşertăciuni.

 

„Va veni un război aprig”

Dumnezeu ne-a dat toate acestea ca să ne trezească. Dar uite că această trezire este târzie şi greu de pătruns în viaţa noastră. Ar trebui să plângem, să ne căim. Suntem pe marginea prăpastiei în toată drama în care trăim, dar nu se mişcă nimic. Muzicile sunt aceleaşi, distracţiile aceleaşi, televizoarele, calculatoarele care sunt la îndemână şi le avem pentru pregătirea noastră spirituală, sunt pentru pregătirea satanei.

Acum este de abia începutul durerilor. Dar va veni un război aprig şi după război trebuie să fie acei 30 de ani de pace, după care se va încorona antihrist. Dar războiul deja a început.

Noi suntem deja într-un război climatic şi biotronic. Nu vedeţi cum pot ei provoca şi cutremure, şi inundaţii, şi secetă, şi incendii? Dar bunul Dumnezeu îi va păzi pe aleşii Săi.

Pentru că ei intenţionează să provoace o încăierare între state, astfel încât să izbucnească, ferească Dumnezeu, un război mondial, prin care să distrugă cea mai mare parte din omenire. Ceea ce este interesant este că toţi cei care participă la maşina aceasta de distrugere, nu îşi pun şi ei întrebări: cât vor mai trăi în fond, dacă distrug tot ce este în jur ca să trăiască numai ei ca neam? Până unde vor merge şi cât cred că vor trăi? Căci întotdeauna groapa pe care o sapi altuia tu cazi singur în ea. Dar cu toţii vor cădea în ea, toţi care fac aceste greutăţi omenirii, întregii creaţii a lui Dumnezeu, pentru că aici este ţinta.

(Selecții din volumele „Ne vorbește Părintele Justin”)

 

 

 

TRECEREA IN VESNICIE

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Moartea e, si pentru crestin, un amurg încarcat de melancolie. Despartirea de lumea aceasta e grea. Si soarele când apune se uita parca înapoi, spre plaiurile pe care le-a luminat o zi întreaga si care se acopera de umbra. Dar asa cum soarele rasare în alta lume, la fel si crestinul, prin Învierea din morti a lui Iisus Hristos, a primit încredintarea ca dupa urmeaza un stralucitor rasarit de soare, urmeaza o noua zi, o noua viata. „A murit”, o sa se spuna si despre mine si despre tine într-o zi; în ziua pe care eu nu o cunosc, care nu stiu când va sosi.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 72-74




DEZGHETUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Dezghetul marilor si râurilor este o imagine a despartirii sufletului de trup. Când apele sunt neacoperite de gheata, ele vin în contact cu aerul, care începe sa le dezmierde si cu soarele care începe sa se scalde în ele. La fel, sufletele duhovnicesti eliberate de trupul lor, intra în contact cu Hristos, Care le împrospateaza si le lumineaza. Apele, cât timp sunt acoperite de gheata, sunt ca prizoniere, nu au contact imediat cu aerul si lumina soarelui; la fel, sufletele noastre cât timp traiesc învelite în trupurile lor nu au o comunicare directa cu Dumnezeu si sfintii Sai, ci doar prin acest învelis, putin si indirect. Numai când acest învelis cade, atunci vedem pe Domnul fata catre fata, ca si apele care, atunci când sunt libere, sunt direct expuse soarelui si intra în contact cu aerul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 128-129.

 

 

 

ATAT DE APROAPE

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

              Strabatând încatusarea de gheata a veacurilor, simt caldura suflarii Tale Dumnezeiesti, aud sângele Tau cum curge siroind. Tu, de acum, esti atât de aproape; în parte, sorocul vremurilor a trecut. Vad Crucea Ta – ea pentru mine a fost înaltata. Duhul meu scrum înaintea Crucii se-arata: aici a dragostei si-a mântuirii praznuire de biruinta se temeluieste, aici în veci nu mai înceteaza a laudei glasuire: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate†, p. 135

 

 

 

 

DUMNEZEU SI MUZICA

- Mitropolitul Ilarion Alfeiev -

 

            Calea catre credinta crestina începe adesea cu descoperirea lui Hristos cel Viu mai degraba decât cu recunoasterea adevarurilor dogmatice ale Bisericii. Crestinismul este o religie concentrata pe Omul viu, o persoana istorica. Persoana acestui Om atrage într-un chip uimitor. Se poate foarte bine ca o compozitie pe un subiect evanghelic, chiar scrisa de un om nu din Biserica, sa fie impregnata de cinstirea lui Hristos. Se poate ca multi sa-si înceapa calea spre Hristos si spre Biserica printr-o astfel de compozitie, chiar daca aceasta nu e pe deplin „canonica”.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 34








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu