Poliția de Frontieră - Elita Ministerului Afacerilor
Interne
General-locotenent
(r) Dr. Grigore Stamate, Membru al Fundației Europene Titulescu
23 Iulie 2025
Dintotdeauna, mi-am dorit să
scriu măcar câteva rânduri despre instituția, care mi-a adus cele mai
consistente satisfacții profesionale. Nu, neapărat, pentru că aceasta s-a
constituit în perioada când făceam parte din conducerea unei impunătoare
Direcții Generale, împreună cu poliția pentru străini, probleme de migrări și
pașapoarte. Și, nici măcar în considerarea că, în structura de atunci, am avut
onoarea să fiu al doilea șef al organismului nou înființat - după generalul
Teodor Andrița - ci pentru că am fost martor nemijlocit al unor evenimente fără
de precedent în evoluția unei arme de un prestigiu aparte. Pentru că, orice
s-ar spune și oricât s-ar insinua, că respectiva componentă a
Ministerului Afacerilor Interne ar fi apărut la câțiva ani distanță, lucrurile
nu au stat tocmai așa. Iar, ca în oricare altă situație, dacă istoria se
depărtează de adevăr sau îl răstălmăcește la voia urmașilor, se impietează
nepermis asupra unor importante etape, ce au consacrat un rol aparte și o suită
de misiuni caracteristice acestei elite profesionale.
Așadar, pentru întâia oară,
noțiunea de „Poliție de Frontieră” este înscrisă în „Nota cu măsurile de
fluidizare a traficului în punctele de control trecere a frontierei din iarna
lui 1992, semnată de către prim-ministrul Petre Roman, la propunerea Ministerului
de Interne și a Ministerului Transporturilor, cu care, personal (la vremea
aceea, încă eram ofițer de justiție) am prezentat-o ministrului Traian Băsescu,
care și-a exprimat numaidecât acordul. Apoi, la insistența viitorului general
Teodor Andrița, precursor al noțiunii, s-a avut grijă ca în toate hotărârile de
guvern pentru înființarea unor noi puncte de trecere să fie reținută expres
sintagma „poliția de frontieră”. Aceasta, chiar înainte de a fi promulgată
Legea nr. 56 din 4 iunie 1992 privind frontierei de stat a României, la
întocmirea proiectului căreia – ca și la susținerea în Parlament - am
participat împreună cu comandantul Trupelor de Grăniceri, generalul Dumitru
Luca. După care a urmat un lung serial publicat în gazeta „Grănicerul” .
Ca reprezentant al Direcției
Generale a Poliției de Frontieră, străini, probleme de migrări și pașapoarte am
urmărit, în principal, inserarea corectă și aprobarea întocmai a capitolului
III, referitor la „Atribuțiilor Poliției de Frontieră Române”, care, începând
cu dispozițiile articolului 11, prevedeau următoarele: „Paza, supravegherea,
controlul trecerii frontierei de stat, precum şi supravegherea, controlul şi
jurisdicţia în apele interioare ale Dunării, Delta Dunării cuprinsă în zona de
frontieră, apele maritime interioare, marea teritorială, zona contigua şi în
zona economică exclusivă a României se exercită de către Poliţia de Frontiera
Română”, după care urma detalierea misiunilor, care nu erau tocmai puține.
Astfel:
- execută paza, supravegherea şi
controlul trecerii frontierei de stat a României, previne şi combate trecerile
ilegale peste graniță, contrabanda şi orice încălcare a regimului juridic al
frontierei de stat;
- supraveghează apele de
frontieră, apele interioare ale Dunării, Delta Dunării cuprinsă în zona de
frontieră, apele maritime interioare, marea teritorială, asigură drepturile şi
jurisdicţia statului român în zona contiguă şi în zona economică exclusiva;
- supraveghează spaţiul aerian
adiacent frontierei de stat şi mării teritoriale;
- asigură aplicarea prevederilor
tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor de frontieră, încheiate
de România cu statele vecine; e) asigura supravegherea, controlul şi
întreţinerea semnelor de frontieră;
- organizează şi realizează
cooperarea pentru paza, supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat
cu organele similare ale statelor vecine, conform înţelegerilor bilaterale;
- face propuneri cu privire la
numirea reprezentanţilor/împuternicitilor de frontieră şi a locțiitorilor
acestora, precum şi a delegaţilor români, în comisiile mixte
interguvernamentale de frontieră;
- acţionează pentru descoperirea,
reţinerea şi cercetarea, în condiţiile legii, a persoanelor care săvârșesc
infracţiuni ori contravenţii la regimul juridic al frontierei de stat) ia
măsuri pentru aplicarea şi respectarea legislaţiei de frontieră;
- coordonează activităţile
personalului celorlalte instituţii care, potrivit legii, îşi desfăşoară
activitatea în legătură cu trecerea frontierei de stat şi asigura îndeplinirea
corecta a îndatoririlor de serviciu de către întregul personal din punctul de
control pentru trecerea frontierei;
- realizează controlul
documentelor de călătorie pentru trecerea frontierei de stat prin punctele de
control, punctele de mic trafic şi treceri simplificate, eliberate de
autorităţile române, precum şi al celor eliberate de autorităţile străine,
recunoscute sau acceptate de statul român, concomitent cu derularea fluentă,
corectă şi civilizată a traficului de călători şi de mărfuri;
- asigură controlul trecerii
peste frontiera de stat, în condiţiile legii, a armelor, muniţiilor, armelor de
panoplie şi de autoaparare, muniţiilor aferente acestora, substanţelor
explozive şi a dispozitivelor încărcate cu substanţe toxice ori radioactive;
- interzice trecerea peste
frontiera de stat a persoanelor date în urmărire generală sau internatională,
în baza informaţiilor şi solicitărilor transmise de organele în drept, inclusiv
a celor de colaborare în plan extern;
- acorda, cu titlu de excepţie,
viza de intrare şi de tranzit, în funcţie de scopul călătoriei persoanelor, cu
sau fără scutire de taxa ori cu reducerea acesteia, conform reglementărilor în
materie; o) previne şi combate faptele specifice infractionalității
transfrontaliere;
- asigura controlul şi
supravegherea mijloacelor de transport şi apară ordinea publică în punctele de
control;
- executa orice alte atribuţii
stabilite prin lege.
Un complex de atribuții, care,
odată cu realizarea sistemului unitar la frontiera de stat (sens în care am
fost trimis să studiez sistemul francez, cu ascendent în materie) și fuziunea
Poliției de Frontieră cu Trupelor de Grăniceri, s-au modificat ori,
dimpotrivă, au apărut altele impuse și de viitoarea colaborare în interiorul
statelor, care, ulterior, au aderat la Uniunea Europeană, ca și de necesitățile
de integrare în Spațiul Schengen. Dar, să vedem cum sunt reținute noile
atribuții în articolul 1 al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.104 din 27
iunie 2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră (dată, pe
care unii dintre inspectoii generali de mai târziu - din motive mai puțin
înțelese - au considerat-o ca fiind relevantă pentru începutul acestei
importante componente a Ministerului de Interne în România, ignorând tot ce-a
fost).
În context, actul normativ
menționat, considerat de referință, în concurs cu fosta lege a frontierei de
stat, categoric, aduce o serie de elemente de noutate, precum urmează:
„Art. 1. Poliţia de Frontieră
Română face parte din Ministerul Administraţiei şi Internelor şi este
instituţia specializată a statului care exercită atribuţiile ce îi revin cu
privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi
combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalităţii
transfrontaliere săvârşite în zona de competenţă, respectarea regimului juridic
al frontierei de stat, paşapoartelor şi străinilor, asigurarea intereselor
statului român pe Dunărea interioară, inclusiv braţul Măcin şi canalul Sulina
situate în afara zonei de frontieră, în zona contiguă şi în zona economică
exclusivă, respectarea ordinii şi liniştii publice în zona de competenţă, în
condiţiile legii”.
După care, sunt definite noile
atribuțiile, adaptate corespunzător la noile realități, astfel:
„Art. 21 În zona de competenţă,
Poliţia de Frontieră Română are următoarele atribuţii generale:
- execută supravegherea şi
controlul la trecerea frontierei de stat a României, previne şi combate
migraţia ilegală şi criminalitatea transfrontalieră în zona de competenţă,
precum şi orice altă încălcare a regimului juridic al frontierei de stat;
- apără viaţa, integritatea
corporală şi libertatea persoanelor, proprietatea publică şi privată, celelalte
drepturi şi interese legitime ale cetăţenilor şi comunităţii;
- realizează controlul
documentelor pentru trecerea frontierei de stat în punctele de trecere deschise
traficului internaţional, la intrarea în şi la ieşirea din zonele libere, în
punctele de mic trafic şi treceri simplificate sau în alte locuri, după caz,
potrivit legii;
- asigură derularea
fluentă, corectă şi civilizată a traficului de călători şi mărfuri prin
punctele de trecere a frontierei de stat, împreună cu celelalte autorităţi care
au, potrivit legii, competenţe de control privind trecerea frontierei de stat;
- asigură controlul trecerii
peste frontiera de stat, în condiţiile legii, a armelor, muniţiilor, armelor de
panoplie şi de autoapărare, muniţiilor aferente acestora, substanţelor
explozive şi a dispozitivelor încărcate cu substanţe toxice ori radioactive;
- supraveghează, prin observare
directă permanentă, spaţiul aerian adiacent frontierei de stat şi mării
teritoriale;
- asigură aplicarea prevederilor
tratatelor, acordurilor, convenţiilor şi protocoalelor cu privire la frontiera
de stat şi la controlul trecerii frontierei, încheiate de România cu statele
vecine, cu alte state, cu organizaţii internaţionale sau regionale;
- încheie tratate, prin
Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, şi documente de cooperare
internaţională, cu autorităţi similare din alte state, în domeniile specifice
de activitate, cu respectarea legislaţiei interne şi a normelor de drept internaţional
relevante;
- asigură supravegherea,
întreţinerea şi controlul semnelor de frontieră;
- organizează şi realizează
cooperarea, în domeniile specifice de activitate, cu organele similare ale
statelor vecine, ale altor state sau comunităţi de state, conform înţelegerilor
bi- sau multilaterale la care România este parte;
- organizează acţiuni pentru
descoperirea şi identificarea persoanelor care au u încălcat sau despre care se
deţin date că intenţionează să încalce normele regimului juridic al frontierei
de stat, precum şi alte prevederi legale stabilite în competenţă;
- culege, stochează, prelucrează,
valorifică şi face schimb de date şi informaţii, în condiţiile stabilite de
lege pentru Poliţia Română, în scopul exercitării atribuţiilor legale, cu
autorităţile publice interesate, pe bază de protocol, şi cu organisme similare
din alte state, pe baza înţelegerilor la care România este parte;
- constată contravenţiile şi
aplică sancţiunile contravenţionale, potrivit legii;
- coordonează activităţile
personalului celorlalte instituţii sau ale operatorilor economici care,
potrivit legii, îşi desfăşoară activitatea în punctul de trecere a frontierei
de stat, în legătură cu trecerea frontierei de stat, şi urmăreşte respectarea
legii de către întregul personal din punctul de trecere;
- asigură menţinerea ordinii şi
liniştii publice în punctele de trecere a frontierei de stat, iar la
solicitarea altor autorităţi ale statului participă la astfel de acţiuni în
localităţile din zona de frontieră;
- participă, împreună cu alte
formaţiuni ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, în colaborare cu
forţe ale Ministerului Apărării Naţionale, cu unităţi de protecţie civilă şi cu
alte autorităţi prevăzute de lege, la activităţile de salvare şi evacuare a
persoanelor şi bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente,
calamităţi naturale şi catastrofe, precum şi de limitare şi înlăturare a
urmărilor provocate de astfel de evenimente;
- participă, împreună cu
autorităţile teritoriale pentru protecţia mediului şi cu organele defrontieră
ale statelor vecine, după caz, la luarea măsurilor necesare pentru prevenirea
riscurilor ecologice şi a producerii daunelor, precum şi, în caz de accidente
care afectează factorii de mediu, la eliminarea efectelor acestora;
- efectuează, prin laboratoarele
şi experţii proprii acreditaţi la nivelul Poliţiei de Frontieră Române,
constatări tehnico-ştiinţifice şi expertize criminalistice, dispuse conform
normelor legale în vigoare; s) organizează şi coordonează, prin Punctul Naţional
de Contact Frontex din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră,
activităţi sub egida Agenţiei Europene pentru Gestionarea Cooperării Operative
la Frontierele Externe ale Statelor Membre ale Uniunii Europene, denumită în
continuare Agenţia Frontex, pe teritoriul României, conform Regulamentului (CE)
nr. 2.007/2004 al Consiliului din 26 octombrie 2004 de instituire a Agenţiei
Europene pentru Gestionarea Cooperării Operative la Frontierele Externe ale
Statelor Membre ale Uniunii Europene;
- participă cu poliţişti de
frontieră şi cu echipamente tehnice puse la dispoziţia Agenţiei Frontex în
operaţiunile/ proiectele comune organizate de către Agenţia Frontex, pentru
securizarea frontierelor externe ale Uniunii Europene;
- desfăşoară activităţi pentru
constatarea faptelor penale şi, prin organele de cercetare penală ale poliţiei
judiciare din cadrul Poliţiei de Frontieră Române, efectuează cercetări în
legătură cu acestea, conform legii; v) exercită orice alte atribuţii stabilite
prin lege”.
O suită impresionantă de noi
misiuni, care pun și mai mult în evidență valoarea Poliției de Frontieră Română
și demonstrează, pe deplin, aprecierea de „instituție de elită a
Ministerului Afacerilor Interne”. O instituție, în interiorul, de-a lungul
anilor, și-au desfășurat activitatea inspectori generali și inspectori
teritoriali temeinic pregătiți, precum și o multitudine de alți profesioniști
de înaltă calificare, în majoritate foarte buni cunoscători ai unor limbi de
circulație internațională, experți criminaliști de seamă și recunoscuți
diplomați în relațiile de colaborare cu omologii din sistemul comunitar. Iar,
dacă la toate acestea adăugăm realizările în domeniile atât de delicate ale
crimei organizate transfrontaliere și succesele obținute în aderarea la Spațiul
Schengen, nu mai este cazul vreunei alte atestări în domeniu.
Intenționat am dorit să
evidențiem întocmai complexul de misiuni care revin Poliției de Frontieră, mai
puțin ori deloc cunoscute multora dintre celelalte categorii sociale, cel mai
adesea predispuse la contrariu, decât la justa apreciere a unor eforturi teribile,
în slujba noastră, a tuturor, indiferent de orice opțiuni sau aspirații ne mai
animă.
Iată de ce credem, că poporul
român, ca și Țara noastră, au datoria să cinstească – așa cum se cuvine - și
să-și manifeste deplina încredere și adeziune la neobosita trudă a
personalului, care săptămâna aceasta, în 24 iulie, sărbătorește „Ziua Poliției
de Frontieră a României”. O altă zi, care necesită precizarea că, în mod
corect, s-a preluat - chiar dacă într-un nou act normativ - Ziua Grănicerilor
României, stabilită prin hotărâre de guvern încă din anul 1990. Aspect, de
altfel, firesc, de unică și frumoasă tradiție, dacă avem în vedere instituirea
noului sistem integrat la frontiera de stat și evoluția sa, atât de
prestigioasă, în actualele condiții europene.
„La mulți ani
Poliției Române de Frontieră!”.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu