Ziua Limbii Române
Limba noastră cea
română
Înțelepciunea lumii ne învață mereu că
LIMBA, CREDINȚA și DRAGOSTEA de NEAM și
ȚARĂ
adunate
toate la un loc sunt, TROIȚA cea VEGHETOARE de CONȘTIINȚĂ a oricărui neam, cea
care ADUNĂ în cuprisul granițelor sale VOINȚA, PUEREA, VISUL și SPERANȚA
unei întregi NAȚII, ca mai apoi, din
toate cele adunate înlăuntrul unor
HOTARE de LIMBĂ, să se nască ÎNEVOIREA, TĂRIA și JERTFELNICIA ei. Toate
sunt la fel de importante, toate se născ una din alta, toate se înlănțuie și
mai ales se formează în timp, sub marea înțelepciune a unor capete luminate pe
care țara le scoate la iveală din când în când din sânul ei, inși trăitori mai
ales la talpa țării, acolo unde e chin și durere, înrobire și nedrptate, sete
de înavuțire, minciună și trădare și câte toate altele mari și grele păcate
omenești.
Păstrarea
neprețuitei AVERI de LIMBĂ și CREDINȚĂ străbună de-alungul veacurilor, mereu
înșiruite unele din altele spre neuitate, a jertfitoarei noastre ISTORII pline
de fapte mari și însemnate pentru fala noastră în fața lumii, ne leagă strâns
de TRECUTUL cel care ne ține aici pe glia strămoșească, de la Adamul nostru
de-ncput și până în ziua de astăzi. Fără acest trecut am fi nimicuri, frunze în
vântul istoriei, oameni fără căpătâi, fără identitate, fără viitor.
Așadară,
păstrați-mi nepierită și mereu îmbogățită LIMBA și CREDINȚA străbună, chiar
dac-ar fi să dăm vamă viața noastră pentru ele, DATINILE, OBICEIURILE și
TRADIȚIILE cele rămase din moși-- strămoși, PORTUL nostru frumos, cela fără de
pereche, care ne înfiorează și ne îndumnezeiește ființa când îl purtăm, toate
acestea fiind semnele cele dădătoare de IDENTITATE ale unei nații care se
respect și își respect cu sfințenie ISTORIA cea făcătoare de moșii și strămoșii
noștri, de ieri ca și de toți cei de
azi, trăitori aici în CUIBUL VEȘNICIEI
noastre care este GRĂDINA MAICII DOMNULUI, piciorul de plai și gura de
rai, locul reînnoiri lumii la sfârșitul veacurilor care vor să vină și unde noi, cei de atunci, vom fi
sămânța ei prin care se va umple noua lume, ce cu siguranță că va fi mult
mai frumoasă, mai curate, mai dreaptă,
așa cum ne-o dorim noi și BUNUL nostrum Măritul Dumnezeu. din totdeauna.
Și
nu uitați nicicând de Eminescu nostru cel nemurit, Luceafărul cerescului minții
și sufletului nostru cela mereu înevoit de toate relele lumii ăsteia și mai
ales de înfioratul și neegalatul lui vers ce ne va fi mereu alint, leac
vindecător, speranță și visare, în veac de veac.
Mircea
Dorin Istrate
***
ROMÂN ÎN SIMȚIRE, ARDELEAN ÎN POEZIE
Mircea Dorin
Istrate
(Voevodul poeziei
ardelene)
Limba noastră cea
bătrână.
Una
din dimensiunile majore ale patriotismului a fost și este din totdeauna,
cinstirea limbii românești, indiferent de dialectul în care un autor se
exprimă. Important este s-o respecți, s-o îmbogățești, s-o așezi la loc de
cinste în patrimoniul tău sufletesc. Și dacă, cei mai mulți autori, tind s-o
abandoneze ori s-o schimonosească în favoarea unor expresii străine care nu
aduc emoții și nici vreun alt beneficiu spiritual, este datoria celor care încă
o mai respectă și o folosesc în scrierile lor.
Un
astfel de poet al Ardealului, care nu și-a uitat niciodată graiul în care a
ascultat pentru prima oară cântecele de leagăn ale mamei, este Mircea Dorin
Istrate, de pământ dintr-un sat din Mureș. Tot ce a realizat în întreaga lui
activitate literară atestă faptul că e un român adevărat și un scriitor patriot
cu desăvârșire. Dovadă și premiile numeroase pe care le-a obținut, cu ocazia
multor concursuri și Festivaluri de poezie la care a participat și care i-au
adus notorietate în întreaga țară.
Sub
acoperământul cald al acestei limbi materne, autorul a conceput mii de poezii
de înaltă simțire, care au pătruns direct în inimile bunilor români de oriunde
s-ar afla.
Așa
cum crede poetul, limba românească vorbită în Ardeal, limba ”vorovită tătă-n
grai ardelenesc”, dacă ar pieri, prin absurd, ar fi o imensă nenorocire, numai
că limba strămoșilor nu poate pieri niciodată. De aceea, poetul îi aduce un
suprem OMAGIU limbii sfinte, sub forma prozei poetice, făgăduind că n-o s-o
uite, dovadă toate cărțile sale (și nu puține!) pe care le-a scris și
împărtășit oamenilor din orice colț al țării, îndemnându-i ca un bun român pe
toți, să-i dea cinstire în orice împrejurare. În asemenea circumstanțe, poetul
îi îndeamnă pe toți românii, s-o iubească, s-o cinstească, s-o apere și s-o
ocrotească, pentru ”a împlini vrerea înainte-mergătorilor noștri,, iar voi cei
de azi, veți putea lăsa urmașilor, ce vor veni după voi, acea neprețuită avere,
a acestui frumos, curat și atât de simțitor suflet românesc”.
Mai
mult decât atât, poetul vrea ca limba românească să fie CINSTITĂ precum
moaștele sfinților, pentru că și ea este sfântă și dăinuie pe acest pământ,
”din timpuri strămoșești”: ”Bătrâna limbă fie-ne ca MOAȘTE-n / BISERICA
vorbirii românești”. Și aici, poetul atinge o latură esențială a patriotismului
românesc: considerarea limbii ca sfântă în ”BISERICA vorbirii românești”. E o
datorie de onoare să păstrăm și să ducem mai departe limba românească, ”în
suflete, în inimă și-n gând”, așa cum a fost ea, moștenită din strămoși.
Aceste rânduri
figurează ca un preambul la ceea ce urmează și anume: ”Omagiu Limbii Române”,
un poem generos, cu orchestrație amplă cu idei înalte. Autorul începe
interactiv, cu câteva definiții ale Limbii Române, asemuind-o cu ”FOCUL cel
mereu VEGHETOR de CONȘTIINȚĂ al acestui neam,, un zid de rezistență împotriva
pierderii identității. Și tot prin ea, ”noi avem viață socială, nume și
renume”. Orice român are datoria de a desfășura o luptă continuă ”pentru
recâștigarea SENTIMENTULUI și mai ales a DEMNITĂȚII noastre NAȚIONALE!”
Limba
română este păstrătoare de istorie, dar fiind ”limba neamului ea ADUNĂ și
ÎNCHEAGĂ în CUPRINSUL hotarelor ei, acest mare și străvechi NEAM ROMÂNESC?”
Toate
aceste LAUDE sunt expuse sub formă de dialog interactiv, cu virtualii cititori.
În spirit pedagogic, poetul subliniază ideea că doar în limba maternă putem
simți ”DORUL cel arzător că-i DOR, vaierul și plânsul sufletului fiecăruia
atunci când vom murmura DOINA noastră cea străbună, că doar atunci când o
ROSTIM putem simți picurul cel fierbinte al lacrimilor noastre nesfârșite,
mereu născute din tăinuita noastră RUGĂ, îndreptată spre SFÂNTUL, DIVINUL și
CERESCUL cel Dumnezeiesc”.
Poezia”Vorba
veche, românească” este și ea în sine un prelung ELOGIU al Limbii strămoșești.
În concepția autorului, limba românească are tâlcul ei vrăjit, plin de eresuri,
de înțelepciune și de sonuri delicate. O notă de specificitate a acestui poet
este aceea că SUBLINIAZĂ prin MAJUSCULE uni termeni, pentru a arăta CINSTIREA
lor, sau cum ar trebui să fie PREȚUIȚI când vorbim despre limba română.
Apoi,
limba cea BĂTRÂNĂ, cum o numește Mircea Dorin Istrate e ”floare rară”, și
pentru faptul că, ”Prin ea legăm TRECUTUL de departe / Cu mersul zilei celei de
ACUM”, ceea ce atestă continuitatea limbii noastre pe aceste meleaguri sfințite
de sângele martirilor și eroilor. Și pentru: ”Că VATRA noastră-i vatră
dinceputuri”, dar și ”Că MOȘUL CEL BĂTRÂN e Dumnezeu, / Că DORUL nostru-i
numa-n aste luturi, / Că STRUNGA și RĂBOJUL le-am doar eu, / Că ceia TROACĂ
fosta-mi SCĂLDĂTOAREA / Și-n COPÂRȘĂU m-or duce-n ȚINTIRIM, / Că MUMA e
atoateștiutoarea, / Și-n fața lui IO, eu doar mă-nchin” (Vorba veche,
românească).
Ar
fi total neproductiv să cităm toate cuvintele în dialectul ardelenesc,
moștenite și folosite în creații literare ale poeților ardeleni.”Limba
bătrânească” motivează dragostea ardelenilor pentru ea și pentru că e moale,
liniștită, și de aceea-i nepierită. Ea are taine încifrate, înțelepciune,
eufonie, ”Cuvintele în ea îmi CÂNTĂ, avându-mi tril de ciocârlie”, ”În zisa lor
se-nlăcrimează FIORUL pus în MIORIȚĂ, / Iar în lucrarea cea SURPATĂ-i,
jertfelicita nevestiță”. Limba aceasta e transmisă nepoților, așa cum a
circulat din gură-n gură, în timpuri străvechi, pe care poetul îi roagă cu
lacrimi în suflet: ”GRĂIȚI-MI limba ceia veche, că ea ne LEAGĂ de trecut,
Dragostea poetului pentru limba românească nu poate fi pusă la îndoială: ”Eu
țin la limba mea străveche, ce-n rând tot NEAMUL mi-a vorbit-o / Și care eu, la
fel ca dânșii, mereu în vremuri mi-am IUBIT-o, / Cu ea mi-am SCRIS prin veac
TRECUTUL și VIITORUL ce-o să vie, / Cu ea CERȘIM iertări la Domnul, cu ea
NE-NGROAPĂ popa-n glie”. (Vorba bunii).
Pentru
poet, semnificația cuvântului ACASĂ, are multe înțelesuri, în afara locului
unde te-ai născut, unde ai petrecut în ,, Raiul copilăriei,, unde ai cântat
colinde, locul unde sunt îngropați strămoșii,
și unde te-ai jucat cu toți ”copiii humii”, locul unde ai supt primul
lapte la sânul maicii. Nimeni nu ți le poate lua. Le duci cu tine pe unde te
poartă pașii, întreaga viață. La
bisericuța din sat se adună toți și mari și mici, și buni și răi, ea îi
primește și-i dezleagă, pe cei legați în rele. Aici, popa Toderică slujește
împreună cu diacul, ei îi botează, ei îi cunună, el îi conduce spre țintirim pe
toți: ”Iar PĂCĂTOASA adunare, / (Mai toți cu capete plecate) / Smerit se-NCHINĂ
la icoane, / Cerșind în RUGĂ de iertare
(Slujba de duminică).
Autorul
realizează în aceste poezii, scurte FRESCE ale vieții rurale, așa cum a fost
odinioară, amintind cu scrupulozitate, oameni și întâmplări, devenite repere
sfinte poezia lui fiind foarte PICTURALĂ, MELODIOASĂ, cu multă ÎNFIORARE în
cuvinte.
Păcat
că din ceea ce a fost odinioară, mai nimica nu mai este. Toate sunt schimbate,
abia dacă li se mai văd urmele. Nici biserica, nici țintirimul nu sunt mai
animate. Și ele par părăsite. Pustiirea satului, cu ale lui minunății, nu este
singulară, iar durerea celor care au plecat din el, iar acum s-au reîntors,
este fără margini: ”Mă doare ce AJUNS-A sătucul meu de țară, / El, ce a fost
vecia la locul ăst’ MĂNOS, / S-o duce în UITARE, ca mâine o să-mi piară.
Elemente
esențiale legate de folclor folosite meșteșugit de poet sunt: carul cu boi,
hora cu strigături, jocurile din sat, poveștile, basmele și legendele,
țipuriturile, claca unde participau mai mulți săteni, țintirimul cu crucile lui
de lemn, fluierul nelipsit, portul popular, vinul învechit, oalele de lut,
laptele prins, mămăliga, popa și dascălul cădelnițând, icoana pe peretele din
răsărit, smocul de busuioc de sub ea, covoarele și ștergătoarele, în culori
aprinse, țesute manual, graiul și neamul, doinele și baladele, ”CHITĂ cu slană
și cu ceapă, / Să te-NTRENEZI c-o țuică, din prune de grădină”, șura în care
dormi, acoperit cu stele”, cocoșul care-și păzește ograda, câinele credincios,
sapa și coasa, carul la care trag animalele, fânul pentru dobitoace, fântâna și
izvorul, războiul de țesut, scoarțele, etc. Atâtea ființe și lucruri care-și au
aicea rostul! Icoanele au toate, chipurile sătenilor, toate acestea fac
Veșnicia care s-a născut la sat, așa cum a spus, inspirat, Lucian Blaga. Și ele
te cheamă înapoi, de unde ai plecat. Sfinții îți fac semne din icoane, crucea
se vede peste tot, nu numai pe turla bisericii. Ea e martora tuturor
evenimentelor.
Deși
cei mai mulți sunt săraci, țăranii dețin averi nemăsurate: Credința, glia, casa
strămoșească, datinile, cântecele, istoria poporului, graiul, Tricolorul,
numele de român, biserica, legendele, vechile balade, eroii, soldații căzuți pe
front, colindele, pâinea, iia și ițarii, catrința și clopul, rânduielile agrare
și cele bisericești, cerul cu stele și lună, lumânarea sfântă, sunetul de
clopot, eroii care au căzut ”Pe câmpul de onoare al dragostei de țară”, atâtea
lucruri comune ce trebuie păstrate din generație în generație.
Nu
lipsesc din carte nici năzdrăvăniile copiilor care merg la furat struguri și
prune dulci, ori la cireșile popii, și se aleg cu ocările bunei ori mânia
tatei. Poetul regretă raiul pământesc, plin de cireșe pârguite și de mure
brumate.
În
vremea aceea, în toate exista un rost, un temei, și pentru muncă și pentru
odihnă și pentru cele sfinte. Nimeni nu se plângea că este prea mult și nu mai
poate. Și nici nu voia să ia locul celuilalt, se mulțumea cu locul pe care i
l-a hărăzit Dumnezeu. Au trecut prin toate, au căzut și iar s-au ridicat,
urmându-și calea. Nimeni nu întreba: De ce mie? De ce, eu? Nici Pentru ce,
Doamne? Sau: Când, Doamne? Marea încredere în Dumnezeu i-a ajutat în toate.
Apelul la divinitate se face cu următoarele sintagme: Dumnezeu drăguțul,
Măritul, Domnul Hristos, Preamăritul, Domnul nostru Mare, Divinul, ș.a.
Poetul deplânge
starea la care au ajuns familiile, care nu mai au răbdare pentru nimic, se
precipită, fac treaba de mântuială, se uită mai mult în ograda vecinului și
râvnesc la avutul acestuia. De aici, toată supărarea.
Oamenii
nu făceau ce nu se cădea a face și nu se dușmăneau atât de mult, dimpotrivă, se
ajutau la necaz sau la treburi mai grele, cum era ridicarea unei case, a unui
gard, ori claca prin care isprăveau mai repede treburile gospodărești,
depănușatul, torsul, țesutul la război, etc. Existau între ei, grade de rudenie
spirituală, își cununau și botezau copiii reciproc, se încuscreau și la
sărbători, își duceau unul altuia ceva de pomană pentru cei duși.
Că
asta vrea să ne spună autorul în graiul lui, atât de îndrăgit. El nu vrea în
nici un chip să-l uite și-și deprinde și copiii, cu expresiile ardelenești, cu
istoria, cu marii oameni de stat, care au făurit istoria, deveniți voievozi. Ei
trăiau după un cod moral pe care-l respectau cu strictețe. ”Nu se cade” era
expresia prin care refuzau să facă răul semenilor. Rușinea era încă la postul
său, în lista virtuților. Despre vicii, copiii învățau de mici să se ferească.
A
fost bine, a fost rău? Au răzbit prin vitregia anilor și s-au văzut bătrâni, cu
nepoți și strănepoți. Icoanele moșilor există și azi în camerele de curat. Ca
și fotografiile lor îngălbenite. Poporul român știa să-și respecte strămoșii.
Când plecau de tot, luau cu sine averi fără seamăn, din cele care nu ruginesc
și nu le mănâncă moliile ,, Învățăturile transmise urmașilor,, Datoria celor
rămași este să-i pomenească în rugăciuni, să le plătească slujbe la biserică și
să le dea de pomană. Apoi, să le aprindă lumânări în cimitire.
Țăranii au în
firea lor, cultul morților. Printre comorile de suflet lăsate moștenire, se
numără și perpetuarea tradițiilor, drep care: ”LĂSAȚI-VĂ nepoții, îmi steie
răbdători / O VARĂ lângă dânșii, cât timp îi mai aveți. / ÎNVEȚE-MI o poveste,
o datină străbună, / Învețe-mi încă GRAIUL acel frumos, curat, / Să-mi știe-o
sărbătoare când cade într-o lună, / Un obicei ce încă pe-acol’ nu s-a uitat. /
O NUNTĂ cum se face, cu chemători și joc, / Un MORT cum se pertece pe drumul
către groapă, / De ce o fată-și pune sub pernă BUSUIOC, // Când vremea e de
coasă, ori când îmi e de sapă. // Așa SE-NNOADĂ neamul trecându-se-n nepoți /
Cu toate ale sale ce încă nu-s pierite, / Așa-i de TREBUINȚĂ să facem astăzi
toți / Ca să PĂSTRĂM vecia și de acun ‘nainte” (Comorile de suflet).
Și ce frumoase sunt aceste reflecții lirice
rămase mărturie: ”Noi suntem NIMICURI din lunga vecie, / CLIPITE pierdute pe-o
vale şi-un deal, / Cel VEȘNIC ce fi-va mereu măreţie / Rămâne doar DOMNUL şi
sfântul ARDEAL” (La stâna lui Sânu).
Mircea
Dorin Istrate știe că păcurarii umblă ”Cu vecia lumii-n TRAISTĂ, în cea vreme
neîntoarsă / (Păcurarii) îndeamnăndu-ne să le dăm cinstirea cuvenită, iar ca să
se apropie și mai mult de folclor, autorul folosește licența poetică, asonanța
și prescurtarea unor cuvinte.
O
nostalgie grozavă îl cuprinde pe poet când își amintește cum era altădată satul
său. Acestea și alte imagini încețoșate îi tulbură sufletul poetului, imagini
pe care le pune în oglinda timpurilor de azi, constatând că nimic nu mai e la
fel, dar Mircea Dorin Istrate este un om bogat. El a primit de la strămoși o
avere inestimabilă, pe care o prețuiește și o păstrează în lacra inimii: ”
VATRA asta nepereche, / LIMBA, fagure de miere, / FAPTELE ce le făcură / toți
ai mei de dinnainte, / NEAMUL jertfitor în toate, , / Și CREDINȚA cea străbună,
/ ZEII vechi ce-s în ceresc, / Toți ai mei ce-s în MORMINTE / unde-acol’ se
VEȘNICESC. / Eu, de astea să am GRIJĂ / să nu-mi treacă în UITARE, / (Ținere de
minte). Un lucru se poate spune despre poetul de față: nu e totul să PRIMEȘTI,
totul e să PĂSTREZI ceea ce ai primit.
Dar
despre Mircea Dorin Istrate se pot spune INFINIT mai multe lucruri, n-ar ajunge
nici măcar o carte cu sute de pagini. Fiecare vers ar trebui citat, ori ținut
măcar minte. Prezenta recenzie este și o invitație la a descoperi un poet
extrem de interesant, un om integru, discipol al Școlii Ardelene, care și-a
dedicat viața slujirii Cuvântului bun și adevărat al Limbii Române.
Rapsozii
neamului românesc ar fi astăzi MÂNDRI că s-a ivit, în zilele noastre un poet
care să cânte satul atât de frumos și plin de simțire. George Coșbuc, Octavian
Goga și mulți alții, au rămas în literatură prin acele poezii, devenite cântece
pe buzele tuturor. ”Sunt suflet în sufletul neamului meu / Și-i cânt bucuria
și-amarul / În rănile tale, durutul sunt eu”, spunea Coșbuc, cântărețul
neamului. Și Mircea Dorin Istrate ar putea rămâne în MEMORIA istoriei
Literaturii române, prin aceste frumoase poezii, care mișcă sufletele, dacă
reperele valorice nu ar fi schimbate. În orice caz, el ATINGE sufletul
românesc, cu fiecare trăsătură de condei. Să prețuim tot ce a fost înaintea
noastră, pentru că în veci, nu se va mai întoarce.
Poveștile
satului sunt întotdeauna din cele mai fericite, lumea satului este fascinantă.
De ce toți cei plecați, sunt cuprinși de nostalgie și vor neapărat să se
întoarcă? Satul îi cheamă. Dorul de casa părintească îi strigă. Îi strânge la
piept. Le alină durerile, necazurile. Le ia tristețile adunate cât timp au fost
departe de el. Satul este o ființă vie, ca și ei. Ființa cea de toate zilele și
nopțile. Arhetipul țăranului, cu toată simbolistica lui.
Mircea Dorin
Istrate a INTUIT acest lucru. A încercat să se identifice cu satul lui și chiar
a reușit. S-a substituit satului și i-a luat toate durerile, așa cum Hristos a
luat asupra Lui toate păcatele lumii. Și a sfârșit pe cruce.
Unde
va sfârși satul românesc? E o întrebare pentru toți poeții și scriitorii care-l
cântă, care-l cinstesc, care nu-l pot uita niciodată. Sau trec nepăsători pe
uliți și-i calcă țărâna fără să se sinchisească. La fel ca și cuvântul ACASĂ,
care cuprinde în el, viața trecută, prezentă și viitoare, ruptă din sufletul
românului. Și vorba poetului: ”ACASĂ e cuvântul ce adună / Întreg rotundul
vieții, la un loc” (Acasă, dulce casă). E o datorie a noastră, a creatorilor să
DESCOPERIM astfel de poeți-patrioți care fac CINSTE Limbii Române.
CEZARINA
ADAMESCU
8
Noiembrie 2023,
Sărbătoarea
Sfinților Arhangheli Mihail și Gavril
Omagiu limbii române
Știți voi, toți acei vorbitori ai limbii române, că ea, limba noastră, este FOCUL cel mereu VEGHETOR de CONȘTIINȚĂ al acestui neam? Ea este înfioratul CÂNT al sufetului românesc, ZIDUL ei de rezistență împotriva GLOBALIZĂRII, a pierderii IDENTITĂȚII sale, și că ea, limba, se NAȘTE oriunde mereu odată cu NAȚIA, CREȘTE și se DEZVOLTĂ alăturea cu ea. Că prin ea noi avem VIAȚĂ SOCIALĂ, NUME și RENUME, elementele dădătoare de adânc RESPECT și de CIVILIZAȚIE, că prin cel mai de seamă reprezentant al ei, Eminescu, ca și prin alți poeți ai acestui
neam românesc, ne putem ÎNCHINA,
RUGA și ne putem
SPOVEDI mereu curat și frumos, înălțimilor
cerești. Că, OMAGIIND limba română, noi cei de-acum ducem și vom duce o dreaptă LUPTĂ continuă pentru recâștigarea SENTIMENTULUI și mai ales a
DEMNITĂȚII noastre NAȚIONALE?
Mai știți voi, cum că limba noastră cea STRĂBUNĂ este încă adânc păstrătoare de ISTORIE adevărată, dar și de SPERANȚE de mai bine pentru acest neam oropsit,
pătimit, dar mereu și mereu atât de BUN și mai ales atât de IERTĂTOR a tot și a
toate, JERTFITOR de-alungul tuturor veacurilor care au trecut peste el pentru
SFÂNTA, CURATA, DULCEA și atât de frumoasa LIBERTATE? Că tot ea, limba neamului
ADUNĂ și ÎNCHEAGĂ în CUPRINSUL hotarelor ei, acest mare și străvechi NEAM
ROMÂNESC?
Poate că voi, cei din ziua de azi, nu știți că
numai în limba română putem simți DORUL cel arzător că-i DOR, vaierul și
plânsul sufletului fiecăruia atunci când vom murmura DOINA noastră cea
străbună, că doar atunci când o ROSTIM putem simți picurul cel fierbinte al
lacrimilor noastre nesfârșite, mereu născute din tăinuita noastră RUGĂ,
îndreptată spre SFÂNTUL, DIVINUL și CERESCUL cel Dumnezeiesc.
IUBIȚI, OCROTIȚI și APĂRAȚI mereu și mereu,
chiar cu prețul vieții voastre dacă este cumva nevoie, LIMBA ROMÂNEASCĂ și, mai
ales SLĂVIȚI-O oriunde și oricând puteți face acest lucru, înspre mereu înălțarea ei în FALA și MĂRIREA
lumii celei de azi, precum și a celei care va veni după noi . Că doar așa și numai așa, voi cei de-acuma,
veți putea ÎMPLINI VREREA înainteamergătorilor noștri și veți putea lăsa
URMAȘILOR ce vor veni după voi, acea NEPREȚUITĂ AVERE , a acestui FRUMOS, CURAT și atât de SIMȚITOR
suflet românesc.
Așadară, îl rugăm pe Domnul Dumnezul nostru cel
ceresc, să ne OCROTEASCĂ și să BINECUVÂNTEZE de-apururi această dulce și
frumoasă LIMBĂ ROMÂNEASCĂ, iar pe noi, cei vorbitori a ei, să ne așeze la
sfârșitul veacurilor care vor să vină cândva, în frumoasa și mirifica Grădină a
Maicii Domnului, ca să merităm a fi mai apoi, aleșii nemuririi lumii și
veșnicia ei.
Mircea Dorin Istrate
***
Chipurile Limbii Române,în
versurile lui
Mircea Dorin Istrate
Cititorii care bat la
poarta poeziei,vor descoperi, în paginile cărților poetului Mircea Drin Istrateo
oază de românism și o bucurie nemărginată de creație, consacrată, în acest caz,
elogierii limbii naționale și a celor care o vorbesc. Într-adevăr „limba
noastră adânc păstrătoare de istorie” devine, în poeziile sale, subiect de
meditație lirică dar și o emoționantă declarație de dragoste.
De
asemenea, extrem de sugestive sunt lămuririle oferite de autor în cuvântul
înainte al volumului, unde scrie, cu emoție și înțelepciune, că limba română:
„Este înfioratul CÂNT al sufetului românesc, ZIDUL ei de rezistență împotriva
GLOBALIZĂRII, a pierderii IDENTITĂȚII sale, și că ea, limba, se NAȘTE oriunde
mereu odată cu NAȚIA, CREȘTE și se DEZVOLTĂ alăturea de ea. Că prin ea noi avem
VIAȚĂ SOCIALĂ, NUME și RENUME, elementele dădătoare de adânc RESPECT și de
CIVILIZAȚIE, că prin cel mai de seamă reprezentant al ei, Eminescu, ca și prin
alți poeți ai acestui neam românesc, ne putem ÎNCHINA, RUGA și ne putem SPOVEDI
mereu curat și frumos, înălțimilor cerești”.
Puțini
sunt scriitorii contemporani care reușesc să surprindă, într-o manieră atât de
sinceră și plină de candoare, frumusețea sentimentelor patriotice, așa cum o
face președintele Filialei Mureș a Ligii Scriitorilor din România. Pentru a
omagia limba română, poetul foloseste cuvinte împrumutate din limba populară
vorbită în Ardeal și creează figuri de stil inedite, care îți merg la suflet.
Respectul pentru limba națională este redat cu pasiune discretă. În căutarea
celor mai frumoase cuvinte necesare pentru a-și exprima dragostea pentru limba
și cultura română, scriitorul se folosește de imaginea satului românesc din
Ardeal, de chipul bunicii, de portretul țăranului român și de activitățile
simple ale vieții din mediul rural. Rememorarea unor personalități din istoria
națională devine și ea pretext de dezvăluire a veșniciei limbii române.
Noul
proiect editorial al poetului Mircea Dorin Istrate vine să împlinească
prețioasa-i operă literară formată din peste 15 de volume de poezie și alte
câteva cărți aflate în pregătire. Versurile domniei sale oglindesc un talentul
remarcabil dar și varietatea subiectelor de meditație lirică pe care le
abordează. Precumpănitoare în cadrul sferei de interes a scriitorului sunt
poemele dedicate eroilor neamului românesc, nostalgiile generate de lumea
satului de altădată, pastelurile dar și poeziile de dragoste. Versurile sale
relevă înaltul respect pentru realizările istorice, culturale și literare ale
înaintașilor și sunt un ecou al modului,
original și atractiv, prin care reușește să își exprime admirația față de vatra
noastră din Ardeal. Multe din poeziile sale sunt icoane lirice închinate lui
Eminescu, sunt tainice reîntoarceri la modul de a fi specific românesc, dominat
de respectul față de biserică, față de
strămoși și față de perceptele moralei creștine, care generează o conduită
existențială izvărâtă din încrederea în
oameni și iubirea față de semeni.
Aspecte
ale temelor amintite mai sus, se regăsesc și în volumul de poeme „Limba noastră cea bătrână!”, alcătuit din
compoziții lirice scrise în nemuritorul vers traditional. Accentul cade,
așadar, pe omagierea limbii române, asociată tematic, cu nostalgia față de
vremurile de altădată cărora poetul le aparține în întregime.
„Sunt, din lumea mea uitată, RĂMĂȘIȚĂ pe pământ,
Domnul poate că mă ține MARTOR vremii petrecute,
Să spun lumii cum URCAT-am în de toate, cu avânt,
Dar și câte lucruri bune le-am UITAT, ori sunt
pierdute.”
( „Nu-s mai gusturi ca
odată”)
În concluzie, prin poeziile cuprinse în noul său volum
de versuri, Mircea Dorin Istrate reînvie, în jocul metaforelor, viața
timpurilor demult apuse urmărind să
reaprindă flacăra respectului pentru limba și cultura română. Poetul devine un
sfătuitor autentic care ne îndemnă să ocrotim graiul moșilor și strămoșilor
noștri : IUBIȚI, OCROTIȚI și APĂRAȚI mereu și mereu,
chiar cu prețul vieții voastre dacă este cumva nevoie, LIMBA ROMÂNEASCĂ și mai
ales SLĂVIȚI-O oriunde și oricând puteți face acest lucru, înspre mereu înălțarea ei în FALA și MĂRIREA
lumii celei de azi, precum și a celei care va veni după noi. Că doar așa și
numai așa, voi cei de-acuma, veți putea ÎMPLINI VREREA înainteamergătorilor
noștri și veți putea lăsa URMAȘILOR ce vor veni după voi, acea NEPREȚUITĂ AVERE , a acestui FRUMOS, CURAT și atât de SIMȚITOR
suflet românesc.
Liliana Moldovan
secretar – Liga
Scriitorilor Români,
Filiala Mureș
Vorbă veche, românescă
Mi-e dor de-o vorbă veche, ROMÂNEASCĂ,
Ce are-n ea atâtea înțelesuri,
Rămasă din cea limba STRĂMOȘEASCĂ
Cu TÂLCUL ei vrăjit, plin de eresuri.
În ceea vorbă-i multă-NȚELEPCIUNE
Ce-au adunat-o-n veacuri de GÂNDIRE
Strămoșii, făcători de fapte bune,
Ce au acum în ceruri, IZBĂVIRE.
Nici nu gândim ce-AVERE ne lăsară
Și ce COMOARĂ-n grai e TĂINUITĂ,
Că vorba cea bătrână-i FLOARE rară,
Ea ÎNSTELÂND cea limbă ce-i vorbită.
Prin ea legăm TRECUTUL de departe
Cu mersul zilei celei de ACUM,
De-o mai vorbim, nimic nu ne DESPARTE
De-al nostru ÎNCEPUT, pe-acesta drum.
Bătrâna limbă fie-ne ca MOAȘTE-n
BISERICA vorbirii românești,
Prin ea oricine-n lume RECUNOAȘTE
C-aici am fost din TIMPURI strămoșești,
Că VATRA noastră-i vatră dinceputuri,
Că MOȘUL CEL BĂTRÂN e Dumnezeu,
Că DORUL nostru-i numa-n aste
luturi,
Că STRUNGA și RĂBOJUL le- am doar eu,
Că ceia TROACĂ fosta-mi SCĂLDĂTOAREA
Și-n COPÂRȘĂU m-or duce-n ȚINTIRIM,
Că MUMA e atoateștiutoarea,
Și-n fața lui IO, eu doar mă-nchin.
*
Țineți la limbă, HASNĂ să vă fie
Când mi-o GRĂIȚI, că bine îmi alegeți,
Că-n rai de-ajungeți, ca să-mi fiți
vecie,
Cu HĂI bătrâni puteți să vă-nțelegeți.
***
Limba bătrânescă
Mi-e
dor de LIMBA bătrânească, cu vorba-i MOALE, LINIȘTITĂ,
Din
vreme veche, strămoșească, pe-aicea încă NEPIERITĂ,
În
spusa ei sunt VREMI bătrâne și-atâtea
TAINE încifrate,
Atât
adâncă-NȚELEPCIUNE, șirag de perle adunate.
Cuvintele
în ea îmi CÂNTĂ, avându-mi tril de ciocârlie,
Ce-n
preasmerenie se umplu de DOR
arzând și bucurie,
În
zisa lor se-nlăcrimează FIORUL pus în MIORIȚĂ,
Iar
în lucrarea cea SURPATĂ-i, jertfelicita nevestiță.
Și câte încă vechi ZICALE ce le-au rostit demult străbunii
Ne
fie STUP de înțelesuri, AVERE ce-au purtat-o bunii
Prin
viața lor și-apoi ne-au
dat-o, AJUNGĂ-ntreagă pân’ la mine,
Iar
eu ți-oi DA-o măi nepoate, s-o porți și-n veacul care vine.
Cu
ea ne-am DUS
în largul lumii când pus-am STÂLPI de noi popoare,
Ce
s-au întins pe dunga zării lărgind bătrânele-mi hotare,
De-aceea
astăzi încă spunem că-n jur-prejur avut-am FRAȚI,
Iar
încă mult mai pe departe, AVEM pe-acolo veri, cumnați.
*
GRĂIȚI-MI
limba ceia veche, că ea ne LEAGĂ de trecut,
Să
știm c-aici am STAT de-a pururi în cuibul nostru, di-nceput,
Și NUME-am dat la toate cele în limba
veche, bătrânească,
Așa
că voi păstrați-o dară, să poată-mi încă, viețuiască.
Nu
mi-o STÂLCIȚI că-i piere gustul și frumusețea
și-nțelesul,
Devine
SEARBĂDĂ și
GOALĂ își pierde farmecul, eresul,
Ea
ne-a ținut UNIȚI prin veacuri pe toți de-un neam și-același grai
Și poate sus, prin cele ceruri, e limba vorbitoare-n Rai.
**
Eu
țin la limba mea străveche, ce-n rând tot NEAMUL mi-a vorbit-o
Și care eu, la fel ca dânșii, mereu
în vremuri mi-am IUBIT-o,
Cu
ea mi-am SCRIS prin veac TRECUTUL și VIITORUL ce-o să vie,
Cu
ea CERȘIM iertări la Domnul, cu ea NE-NGROAPĂ popa-n glie.
***
Pe
HUMĂ pune-oi un PRIPON, să țin cu BRÂNCA nemuritul
Și-n dosul stânii-ntr-un COTLON,
RĂVAȘ să am cu veșnicitul,
Când
NEVOIT, din cele două, lua-voi doar o CRESTĂTURĂ,
Pe
lângă mine treacă timpuri, ajungă-n cele de din urmă.
Acolo
tot pe voi, românii,
să vă GĂSESC îmbătrâniți,
Ca
noi, ce-om fi cei de pe urmă, să fim ÎNVEȘNICIȚI ca sfinți,
Că
l-am slujit pe PreaMăritul, de când am fost Adamii HUMII,
Și până-n ceasul de pe URMĂ, când bate-va sfârșitul lumii.
***
Vorba bunii
Mi-e drag de BUNA,
maica ce odată
Cu drag în POALA
dânsei m-a crescut,
Că-n vorba-i
dulce, NEÎNSTRĂINATĂ
Ea îmi spunea cât
multe-a mai văzut.
Și-n glasu-i
TRĂGĂNAT, ca de bătrână,
Simțeam cum
VOROVEȘTE cu strămoșii,
Eu o-ntrebam ades:
tu MAMĂ TÂNĂ,
Ce-ți spun acuma
ei, NENOROCOȘII,
Bătrânii cei cu
PLETE și SUMANE
Ce-s OALE și
ULCELE-n lutul sfânt?
Pe care-i văd acum
ca pe ICOANE,
Mari VEGHETORI de
neam, ce nu mai sunt,
Și STÂLPI de ȚARĂ
, veșnic JERTFITORI,
CUIBARUL să și-l
țină pe vecie,
Aici în astă HUMĂ,
nedatori
La nimeni
di-mprejur, ca să se știe.
*
Eu de la ea,
țăranca NEVOITĂ
Am învățat a
BUCHISI trecutul,
Cu MOȘ ADAMUL
vremii ARVUNITĂ,
Aici să HĂZNUIM în
veci pământul,
Pe CALEA CRUCII
noaste jertfitoare,
Ce-a început acuma
mii de ani,
C-aici am fost
TROIȚE VEGHETOARE
Și-un PUMN de pus
în piepturi, la dușmani.
Și-mi mai spunea
Bunica mea iubită
Când începea să-mi
înmulțească anul,
Să țin ca pe-o
ICOANĂ tăinuită
CERESCU-n suflet,
LIMBA veche, NEAMUL,
Și MUMĂ-mi fie
ȚARA pân’ la moarte,
Iar pentru dânsa
viața să-mi dau VAMĂ,
Că fără ea NIMICA
nu se poate
Aici să DĂINUIASCĂ
fără teamă.
*
S-a dus demult și
BUNA și-ncă MOȘU,
La rând veni-voi
eu să-i MOȘTENESC,
Ne-adună-n Raiul
de-nceput STĂMOȘUL
Pe cei ce-am
HĂSNĂȘIT în pământesc,
Să-i spunem de-am
ținut această HUMĂ
În BUNĂ RÂNDUIALĂ
și-n MĂRIRE,
De țara am
simțit-o că ni-i MUMĂ
Și-am ridicat-o
steie-n NEMURIRE,
De NEAMU-i bun
și-n veșnică UNIRE,
De LIMBA o păstrăm
NEPRIHĂNITĂ,
De NE-NCHINĂM la
cea Dumnezeire,
De FAPTA ni-i
curată și cinstită.
**
Eu, ce să-i spun
când m-o-ntreba ADAMUL
De ce-i pe-aici,
prin Raiul lui lumesc?
Că țara-i tot mai
MICĂ și-apoi neamul,
Cu fii-n alte
ȚARINI, OSTENESC?
I-oi face dară
mare ÎNTRISTARE,
L-oi supăra de
sufletu-i va plânge,
N-ar fi crezut că
NEAMUL lui nu are
Sămânța NEMURIRI-n
a lui sânge.
***
Azi nu mai SUNTEM
ce am fost odată
Cu țara-n SUFLET
și cu neamu-n VINE,
Cu LIMBA ceea
dulce, ÎNGÂNATĂ
Având cerescul
ÎNTURNAT în mine.
Am RISIPIT mai
toate ce primit-am
AVERE de la moșii
noști’ străbuni,
Și ne CORCIM cu
câte ne-nvățat-am
Tot PREUMBLAȚI pe
fața ăstei lumi,
De am ajuns să ne
UITĂM strămoșii
Și LIMBA lor
de-abia a o-nțelege,
Ne-NDEPĂRTĂM de
țară și de MOȘII
Ce-au mai ȚINUT la
stămoșeasca lege.
****
De-așa o ȚINEM în
uitări și-n RÂCĂ,
De nu-i SIMȚIM pe
ei sub al nost’ pas,
Ne-om PUSTII și-om
fi de-acum pe ducă,
Că din ce-a fost
NIMIC, n-a mai rămas.
***
Suduie și tună
buna
OȚĂRÂTĂ-i Buna
tare
C-o vint’ HULPEA
iar az-noapte
Prin grădinii,
prin garduri sparte,
Și-o luat în graba
mare,
Ia, de-aici, din
COTICARE,
De sub CLOCĂ, pui
vre-o ȘEPTE
Și-apoi pân’ să să
DEȘTEPTE
Moșu ce dormea în
șură,
Cu alț’ doi, s-o
dus în gură.
TUNE dracu-n ea să
TUIE!!
SUDUIE de-acuma
Buna,
De-aș ști unde-i
văgăuna
De TRII ori pe ZÂ
m-aș duce
Să-i dau foc, să
nu apuce
Din COTLON să îmi
mai iasă
Decât friptă TĂTĂ,
arsă,
Cum AMU arde în
mine
Inima-mi, în
DRĂCUIRE.
O mai VINT
de-atunci JIVINA
De vre-o două ori
în noapte,
Dar, la locul cu
pricina
Pus-a Moșu mere
coapte
Și un ZGHILȚ, de
la vecină,
Să mi-o prindă pe
jivină,
Ori s-o sperie de
moarte.
*
Eu, atâta știu că
Moșu,
S-o TOMNIT cu un
blănar,
Ca să-i vândă
pe-un CRĂIȚAR,
CHELEA HULPAVEI
cucoane,
Ce DE-AMU vreo
două toamne
S-o-nvățat, la
COTICAR.
**
Acum Buna-i LOATRĂ
tare
C-o scăpat
de-o-ngrijorare
Și-o GRÂJĂ o
vară-ntregă
Puii, facă-i de
tocană.
***
Aș vrea să fiu
acasă
ACASĂ-i LOCUL cela
în care TE-AI NĂSCUT,
Și unde-n CLIPA
vremii și tu ai ÎNCĂPUT,
Să-ți treci
COPILĂRIA ca-n Raiul fericit,
Și-apoi, cu alți
de-o seamă să-l faceți, însfințit.
ACASĂ-i DRUMUL
ȚĂRII, cu stele picurat,
IZVORUL de sub
DÂLMĂ ce-n veci e nesecat,
POMIȘTEA POPII
toată și STÂNA din RĂZOARE,
Și-n toamne
COLILIA în tremur prin cotloane,
Și-un săniat pe
HULĂ, în ierni ca de poveste,
COLINDUL cel de
taină cu sfânta lui cea veste,
Și-un joc în ȘURA
POPII cu fete și feciori,
Și-o NUNTĂ
sănătoasă ținută până-n zori,
Și CIURDA-n faptul
serii amirosind a lapte,
HOTARUL care-n
timpuri tot datu-ți-a BUCATE,
Și ȚINTIRIMUL
încă, cu dragii tăi părinți,
Cu Moșu și cu
Buna, înveșnicind a sfinți.
Și BERCUL plin de
păsări și gingași ghiocei,
Și DRUMUL MORII
încă, cel străjuit de tei,
Și VIA de pe
COASTĂ cu strugurii ei dulci,
Și MURA de pe
vale, FRĂGUȚELE din lunci,
Și NUCII vechi cât
veacul din vârful cel de deal
Ce străjuiesc
de-apururi vecia în HAR-DEAL,
Cărările PĂDURII
ce le știam ca-n palmă,
Biserica din
DÂLMĂ, ce-n glas de clopot cheamă.
**
Acolo e ACASĂ , în
veci de-adevărat,
În CASA ceea
strâmtă, ce fostu-ți-a palat,
Iar astea de te
CHEAMĂ din când în când ’napoi
Pe-o URMĂ legănată
a carului cu boi,
Atunci vei fi
ACASĂ, în vremea ta visată,
Iar BOABA unei
LACRIMI, pe geana-ți tremurată,
Ți-o face CLIPA
ceia o VRAJĂ să te-alinte,
La VIAȚA ce
adesea, te-nșeală și te minte.
***
Era atunci
Ca toți COPIII
humii și eu am fost odată
ODORUL drag al
Bunii și CLIPA-i de noroc,
De-aceea-ntotdeauna
tot ce-am DORIT vre-odată
Ceva de-MBUCĂTURĂ,
ea îmi făcea pe loc.
Mereu voi ține
minte o ZAMĂ de ȘĂLATE,
Ori una bine-AITĂ
cu ouă-n PĂPĂRAIE,
La foc de lemne
HIARTĂ și DREASĂ cu mult lapte
Și cu bucăți de
SLANĂ, prăjită în TIGAIE.
GĂLUȘTELE cu PRUNE
și JEMLECAȘĂ dulce
Și CRUMPENELE
coapte-n coptor, cu PORODICI,
Cu ceapă și cu
brânză care să-i puie cruce,
Să MÂNCI ca
nesătulul, ajungă-ți în OPINCI.
PLĂCINTELE cu
VARZĂ ori CEAPĂ CHIPĂRATĂ,
Mai încă și cu
PRUNE, spre tomna cea târzie,
Când mi se scutur
pomii în noaptea îmbrumată,
Cu un CANCEU de-o
LITRĂ, cu proaspăt must din vie.
Și-n serile de
iarnă, o COSTĂ friptă bine
Cu-n BOȚ de
MĂMĂLIGĂ ne sătura pe toți,
Și-o CUPĂ-apoi de
lapte ce-abia TUNA în mine
Ce-o BEAM la coada
vacii, cea lungă de doi coți.
În rest, ca toți
copiii, ne săturam cu MERE,
Cu-AGREȘE bine
copate, cu ZMEURUL dulciu,
Cu GULDUGUȚE încă
și cu zemoase PERE,
Cu MURE de pe
vale, cu -AFINUL cel sălciu.
***
Așa era TRĂIREA în
cea copilărie,
Când până și
MÂNCAREA era atunci gustoasă,
Mi TE-MBIAU mai
toate să-ți iei ce-ți place ție,
Așa că viața
aceea, era mai SĂNĂTOASĂ.
***
Moara satului
Mai CURĂ încă o
Târnavă, la moara veche ce-i HÂITĂ,
E-NNĂMOLIT
de-acuma GATUL, iar roata mare-i PUTREZITĂ,
Pe JGEABUL spart
îm șapte locuri, nu-i apă cum a fost odată,
Iar ȚÂGLA de pe
PODUL MORII, crăpată-i TĂTĂ și mi spartă.
În ea găsitu-și-a
norocul PUHOI de negre rândunele,
Și poate încă pe
atâtea, un STOL limbut de păsărele,
Mai toată ziua-i
mare LARMĂ, dar noaptea trece în HODINĂ,
Și-n BOLUNZALA de
acolo, mereu o viață stă să vină.
E ca un STUP acuma
moara, cu viață-n ea, cum n-a avut
În timpul ei de
din-nainte, ce-acuma-i VIS dintr-un trecut,
Când fostu-mi-a,
în vremuri bune, ICOANA unei vieți la țară,
Ce-avea în ea
DUMNEZEIRE, și-acu-i clipită, ce-o să piară.
Doar PLOPII o mai
priveghează cerând iertări la cerul sfânt,
În seri cu
tremurat din frunze, în line mângâieri de vînt,
Apoi în ziua care
vine, iară se naște cea SPERANȚĂ,
Că poate moara
ce-i uitată, se va TREZI cândva la viață.
Asta n-o fi, că-n
lumea noastră ce naște are-n ea sfârșitul
Și-o LEGE mai
presus de toate, care-i de-apururi, ÎMPLINITUL
A toate ce-s
VREMELNICIE pe-nsinguratul pământesc,
Cu OMUL, care-i
doar o boabă, din nesfârșitul cel ceresc.
*
Vedeți cum moara
ce TRĂIT-a vieți de tați, copii, nepoți
Și guri flămânde
săturat-a la NEVOIȚII ceia toți,
Oricât ar vrea, și
EI îi vine SFÂRȘITUL cel de neoprit,
Ce stă ÎNSCRIS de
la născare, în ce pe lume îi venit.
***
Slujba de duminică
Și-MBUMBĂ Moșu, greu de-acuma,
Pân’ la GRUMAZ, alba-i CHEMEȘĂ,
Își CHIAPTĂNĂ cu grijă barba
Ce-i cu mustața MĂGIEȘĂ,
Îi mai TOMNEȘTE-o leacă Buna
Pe umeri CLICHINA MÂȚOASĂ,
Să uită nu cumva să-l strângă
ȘĂRPARU vechi de CHELE-NTOARSĂ,
Și-apoi... făcând o largă cruce
Și-n gând spunânt în tain-o rugă,
Să duc prin ZÂUA răcoroasă
Cu pas domol, AVAN s-ajungă,
În dealul unde-ncet să urce
La mica lor, BISERICUȚĂ,
Ce are-n vârf, o sfântă CRUCE.
Duminică-i, și-i sărbătoare
La OBȘTEA noastră creștinească,
Săracă e bisericuța,
Nu are ea de preț ODOARE,
Dar are cini’ să-i ALDUIASCĂ
Pe păcătoșii adunați,
La sfânta ceea adunare
Veniți cu toții, parcă-s frați.
*
Al nostru popă,Toderică,
UITAT de Domnu-n parohie
De ani trecuți ce nici chiar dânsul
De-ar vrea să-i numere nu-i știe,
Aicea e de-odat cu VEACUL
Și-aicea NATUL TĂT îl știe,
Că împreună cu DIACUL
Sunt scurtă CLIPĂ, de vecie.
Pe mulți, ce-acum SMERIȚI se roagă,
Chiar el cândva i-a BOTEZAT,
Și-ncă pe-atâți cu bucurie
Cu PIROȘTRII i-a-MPREUNAT,
Și la OSPEȚE câte încă
Cu satu-ntreg s-au VESELIT,
Și-MBUCURAȚI cum le-a fost vrerea
Au TĂT cântat cât s-au NUNTIT.
Din ei DE-AMU să mai DEȘIRĂ
Mai câte unu-n drumul vieții,
Și-n ȚINTIRIM, în Dealul Mare
Mai imedeat de cum veniră
Vor veșnici sub cruci de lemn
S-or face BLIDE și ULCELE
Acolo-n sfânta ceea TINĂ,
Sub umbra prunilor ce-n toamne,
Cu frunze peste el îmi cern.
**
Așa gândeam privind la Moșu,
La Buna încă, PREASMERITĂ
Când mă luau frumos de mână
Și în cea vreme preasfințită,
Pe mine, pruncul cel de-o șchioapă,
Mă PREUMBLAU la LITURGHIE,
Să-nvăț pân-o-i ajunge-n groapă
Că lumea, viața, chiar de-i vie,
Până la urmă-mbătrânește,
C-așa de când îmi este lumea,
Ea în uitare se TOPEȘTE.
**
De-acuma slujba-i pe GĂTATE,
Iar PĂCĂTOASA adunare,
(Mai toți cu capete plecate)
Smerit se-NCHINĂ la icoane,
Cerșind în RUGĂ de iertare
La toți le deie Domnul Mare,
BELȘUG la HOLDĂ să le fie,
La SUFLET încă, alinare,
La PRUNCI noroc și bucurie,
La neam și țară ÎMPĂCARE,
La toți de-acuma cât se poate,
DE-AMU încolo, SĂNĂTATE.
***
Rugămintea
mea din urmă
SATULE,
ţi-oi spune-n şoaptă RUGĂMINTEA mea din urmă,
Tu, primeşte-mă la tine să mă pui lângă ai mei,
Când veni-va SOROCITĂ clipa să mă las de turmă
Şi HODINĂ să îmi caut, sub covor de ghiocei.
Cu un CAR mă du la groapă, iar la boi
le pune-n coarne
CIUCURI cu ÎMPLETITURĂ din cireşul înflorit,
Din SMICELE lungi de salcă să faci JUGUL, iar CORMANE
Fă-le doar din CIMBRIȘORUL, ce-i abia înmugurit.
Trandafir să pui pe LOITRE, că acum aşa se poartă,
RUDĂ fă
din socu-n floare, iar SCĂRIȚĂ fă-mi din cracă
De alun, din cela tînăr, iar pe SPIȚELE din roată
Leagă maci din ceia roşii, privitorilor le placă.
După car, vină BĂNDAȘII, cu PRIMAȘUL, bun de gură,
Cântă-mi numai ÎNVÂRTITE, iar la podul de la moară
Popa şi diacul GÂNGAV scape-mi iar o-njurătură
Că
PODINA-i spartă toată şi prin VAD vor trece iară.
Sus pe
coastă-n ţigănime, dă colaci şi BEUTURĂ
La TRUDIȚII ce-şi duc viaţa între maluri
de amar,
POMENI-m-or, că şi-n viaţă, cum îmi scrie
la Scriptură,
Tot le-am dat de câte una şi mai des, dar şi mai rar.
La mormânt nu PLÂNGĂ nimeni, că ‘napoi nu m-or
întoarce,
Spună-mi doar un’’Iartă-l Doamne’’ şi atât mi-o fi de-ajuns,
Popa-n câteva cuvinte, IERTĂCIUNI să ia în
pace
De la cei rămaşi în viaţă, pentru mine, ce m-am dus.
Tu, la cap în loc de cruce pune-mi SALCĂ plângătoare,
La picioare, las’ să crească o JORDIȚĂ de alun,
Umbră-mi facă îndulcită, ca în locul cu răcoare,
Liniştit să-mi dorm VECIA, lângă satul
meu, străbun.
***
Dorință
Pe ULIȚA-nierbată, de-acum doar vântul bate
Că duși îs toți de-o SAMĂ pe Coastă
la HODINĂ,
Pe-aici, de multă vreme nu se mai
face TINĂ,
Că nu mai umbă nimeni și PORȚILE-s legate.
Un CÂINE nu mai latră din câți or fost odată
La fiecare casă de om mai VREDNICIT,
De vremea cea prelungă, ȘOPRONUL s-o
HÂIT,
Iar CUMPĂNA fântânii, în parte mi-i lăsată.
Pe BANCĂ-n fața porții, doar vântul stă o
clipă
HODINĂ să-și mai cate de-atâta UMBLĂTURĂ,
Apoi, bătând frunzișuri, s-o duce-n
CURMĂTURĂ,
Să-mi fie adiere pe-acolo, în
risipă.
E-o LINIȘTE deplină, de mi se-AUDE gândul
Și-o LACRIMĂ fierbinte pe-obraz mi se prelinge,
OFTATU-n al meu suflet nimic nu-l poate
stinge
Că simt cum de acuma, și mie-mi VINE rândul.
De-o fi să fie-n VARĂ, lângă ai mei pe Coastă
Mă puneți spre vecie-n MIROS de cimbrișor,
Aici să fiu de-apururi la satu-mi
VEGHETOR,
Cu toți ce-am fost odată, stăpâni pe
lumea astă.
*
Când S-O-NIERBA cărarea ce duce-n
ȚINTIRIM,
Când s-or USCA melinii sub aspra ceea brumă,
Aici muta-s-o SATUL, cu toții împreună,
Sub soare și sub lună, mereu să VEȘNICIM.
***
Țineți limba
nepierită
MOȘII noștri,
înțelepții, pusu-ne-au în gând POVAȚĂ,
Să-nvățăm că doar
CREDINȚA și cea LIMBĂ țin în viață
NEAMUL nostru
din-ceputuri, până-n ziua de apoi,
Ca să stăm pe HUMA
noastră și în bine și-n nevoi.
Că doar LIMBA și
CREDINȚA dau speranță și putere
C-al nost neam,
ce-i vechi cât lumea, niciodată nu va piere,
Iar de-om ȚINE
între graniți pe acei care vorbesc
Limba noastră
strămoșească, nu ne-om STINGE, din lumesc.
Numai LIMBA
ROMÂNEASCĂ are-n ea cuvântul DOR,
Ce doar noi îl
ÎNȚELEGEM, îl simțim, ne poartă-n zbor,
Ne ridică în TĂRIA
cerului cel însfințit,
Ne alintă, ne
mângâie în SMERIT și-n fericit.
Și-apoi câte mii
CUVINTE cu-alte mii de înțelesuri
Dau în rând din
fiecare minunate alte SENSURI,
Ce fac limba
noastră VIE, DULCE ca o primăvară,
Ce de-o alinți în
al tău suflet, ții în tine o COMOARĂ.
MAICĂ, DOINĂ,
NEAMUL, ȚARA, HUMA, toate-s lăcrimate
Și cu VIAȚA
noastră-ntr-una din vechime-s apărate,
De-asta marile
CUVINTE au în ele ce-a putere
Ce ne fac EROII
zile, când ea, țara, ne-o va cere.
*
Țineți LIMBA
nepierită, țineți DATINA străbună,
Țineți sfintele
OBICEIURI de din vremea cea bătrână,
Și păstrați
DULCEAȚA limbii, ceea veche, din-ceput,
Ca să știm că
suntem umbra TIMPULUI pe-aici trecut.
**
LIMBA noastră
românească e un FAGURE DE MIERE,
Dați-i
sfântă-NCHINĂCIUNE să își ia din ea PUTERE,
Că de-o ȚINEM în
onoare, în curat și în cinstire,
Fi-vom ici, pe
huma asta, TIMP prelung, de veșnicire.
***
M-am reîntors
acasă
- Ce-i mai
pe-acasă Gheorghe? Tot îl ÎNTREB în gând
Pe un NEPOT mai
tânăr, din satul meu uitat,
Că poate vin
pe-acasă, nu chiar așa curând,
Să văd ce-i mai
pe-acolo, de când eu am plecat.
**
Am fost, mai cătră
TOAMNĂ, când s-a mai domolit
Arsura VERII care
la noi e foc și pară,
Să pot umbla în
voie, așa, mai HODINIT,
De cât mi-o fi
nevoie din zori și până-n seară.
Am mers pe drumul
ȚĂRII, mai până-n deal, La Cruce,
Iar de acol’, pe
Vale, ajuns-am în hotare,
În flori de
lămâiță AMIROSIND a dulce
Se unduia
agale-NIERBATUL drum de care.
Prin lan de
CUCURUZE tăiatu-mi-am cărare
Spre STÂNA ce-am
știut-o acolo-n vârf de deal,
M-am închinat la
dânsa, ca-n față la altare
Că mi-a-nsfințit
în vreme VECIA în Ardeal.
CIOBANUL, neam cu
Oanea, n-a mai știut de mine,
Cu toate că odată
am fost cu-a lui bunic
Vecini, pe
ulicioara cea plină de Gherghine,
Dar el, pe vremea
ceea, era PRUNCUȚ, prea mic.
Un BOȚ de mămăligă
am ÎMBUCAT cu dânsul
Ce coptu-s-a pe
SPUZĂ cât noi am VOROVIT,
Apoi, mai fără
grabă, tot îndemnându-mi pasul
Ajuns-am la
HODAIE, pe drum de ostenit.
Aici, din ce odată
a fost un Rai ceresc,
Acum doar vântul
bate prin casele HÂITE,
Și-n locul bun de
coasă, de-un veac doar spini îmi cresc
Ducându-se-n
uitare cu cele vremi grăbite.
Așa c-am apucat-o
să mă SCOBOR la vale
Trecând Pomiștea
Popii, acum o uscătură
Și-am dat din
întâmplare de tainica CĂRARE
Ce dusu-ne-a odată
spre CODRUL plin de mură.
Acum doar
TROSCĂȚĂLUL și lunga COLILIE
Umbresc pământu-n
vară și-l mai înrourează,
N-am mai găsit frăguțe de pus la PĂLĂRIE,
Cu toate că avut-am mereu privirea trează.
La Podul dintre
Ape am dat de MOARA veche,
Nimic nu-i ce
odată știam că e pe-aici,
Acu-i o HÂITURĂ,
ce nu-i găsești pereche,
CUIBARE de ARINĂ
la mii de rândunici.
**
Și-așa, cătră
OJINĂ, ajung la mine-acasă,
Nu-i cine să-mi
DESCHIDĂ c-ai mei sunt duși demult,
Pe-a cerului
cărare prelungă și ne-ntoarsă
Unde e
pace-adâncă, nu ca pe-aici, TUMULT.
În curte-i
iarbă-naltă, un semn că pe aicea
De multă vreme
încă un PAS n-a mai călcat,
Prin ȘURĂ cuib îmi
are de-o vreme pitulicea,
Iar prin POIATĂ
vrăbii de-un veac s-au ÎNCUIBAT.
Răritu-s-au
vecinii și mulți în ȚINTIRIM
S-au dus să
HODINEASCĂ vecia lor prelungă,
În sat puține-s
neamuri, abia dacă ne știm,
Pomelnicul
PRESCURII îmi are foaie lungă.
La
Gheorge-acas’copiii niciunul nu mă știu
Și-abia mai după
NUME cumva mă mai ghicesc,
Îndurerat mi-e
satul de-acuma mai pustiu,
Iar ei, pruncuți
ăștia, tot sărăcuți îmi cresc.
***
La cină DEȘITAT-am
poveștile trecute,
Ne-am amintit
de-aceea ce pus-au neamu-n FALĂ,
La ceia MORȚI de
bine cuvinte petrecute
Am spus cum se
cuvine, în bună RÂNDUIALĂ.
**
Am fost la sfânta
SLUJBĂ, în zi de sărbătoare,
Puțină-adunătură
de cum a fost cândva,
Săracă-i parohia,
ajunsă-i la STRÂMTOARE
Și nimenea de-o
vreme n-AJUTĂ cu ceva.
În altă zi mai
FOST-am pe Vale și prin luncă,
Pe Coasta Mare
încă plimbatu-m-am prin vii,
PUSTIETĂȚI și
liniști și-o pace grea, adâncă
Plutea mai peste
toate, trezindu-mi nostalgii.
În ȚINTIRIM gutuii
și prunii întomnați
Crescuți printre
morminte m-au așteptat să vin,
M-au ÎMBIAT cu
poame și-apoi la cei plecați
Făcut-am
PLECĂCIUNE le fie somnul lin.
La ȘIPOT
stâmpărat-am arsura gurii mele
Cu apa-i răcoroasă
ce-n lume n-are preț
Și-n clipocitul
dânsei, din lunga mea durere
Împreunat-am
LACRIMI cu valu-i săltăreț.
****
Mă doare ce
AJUNS-A sătucul meu de țară,
El, ce a fost
vecia la locul ăst’ MĂNOS,
S-o duce în
UITARE, ca mâine o să-mi piară
Că a intrat sub
umbră de timp NENOROCOS.
Oricare-i fi-va
soarta, eu ține-mi-l-oi minte
De-acum până-n
vecie ca Rai împărătesc,
Frumos, cum nu-i
sub soare, SFIELNIC și cuminte,
Un DAR primit de
oameni, de-acolo, din ceresc.
*
Când am plecat
LUAT-am, să-mi fie de-amintire,
Un FIR de colilie
de-acolo, de pe Coastă,
Îmi fi-va ca o
PANĂ de înger, ce-n plutire
M-o duce, când mi-e
voia, ‘NAPOI, la casa noastă.
***
Bolândă-i lumea
-BOLÂNDĂ-i lumea!
zâce Moșu, bolândă-i dară! zâce Buna,
TĂHUI la cap îs
TĂȚ de-acuma și nu-i mai unul breaz din ei,
N-au să SĂ-NȘIRUIE
cu cine, că TĂȚ pământ și apă-s una,
CORCITĂ turmă
dezlânată, fără un BACI, ca vai de ei.
NECOPȚ îs ăi de az
și încă, nu mi s-or coace niciodată,
Li-i MINTEA numa
cum să strângă și cum în fală să SĂ-NFOAIE,
În ei CREDINȚĂ
nu-i o boabă sămânță bună-adevărată,
Să VEȘTEJESC în
tăt și-n tăte și ce îmi fac, apă-i de ploaie.
De HĂI bătrâni nu
mai ascultă, că ei le știu de-AMU pe tăte,
O DATINĂ și-o ZÂUĂ
sfântă uitată-i pentru ei demult,
Tăț BEU POȘÂRCĂ
îndulcită, îmi PIPĂ și ficiori și fete
Și la PĂCATE doar
li-i gândul, în ei nu-i aur, numa lut.
Păi deia-i BAI și
deia-i HÂRĂ și moare lumea în BĂTAIE,
Ne bate Dumnezău
drăguțu că la păcate JÂNDUIM,
AIASTA lume-o
HĂSNĂȘIM cât dealuri fi-vor și PĂRAIE
Și apa-n PIUĂ om
tot bate-o, cât încă vremi ne-or CĂTRĂNI.
*
ȚÂFNOASĂ-I lumea
și bolândă și cum îi ea sântem și noi,
Nu-i mai iertare,
nici iubire, că mult prea plină-i de ARȚAG,
O MOLIMĂ acum
venită-i, să mai rărească dintre noi,
Să ne ÎNFRICE al
‘nost suflet, că-i plin de-atâta, MÂZGOȘAG.
***
Așa gândit-a
GHIATA Buna, până în clipa când s-o dus
La șepte zâle după
Moșu, în țintirim, la loc umbros,
Iar a lor suflete
curate, s-or veșnici la ceruri sus,
În lumea care
și-au dorit-o, în ceata Domnului Hrisos.
Cu ei s-a dus și
LIMBA VECHE, rămasă urmă din strămoși,
COMOARĂ fără de
pereche, alint la supărări și jele,
O vorbă de mai
ținem minte, suntem din ăia norocoși
Și mulțămim la
moșii care-s, pe bolta-n nopți, ROI de stele.
***
N-ați mai dat pe-acasă
N-aţi mai DAT pe-acasă, voi de-un neam cu mine,
Un LICHIU cu prune Buna să vă facă,
Să vedeţi CUIBARUL unde fost-a bine,
Să gustaţi dulceaţa LAPTELUI de vacă.
Să dormiţi în ȘURĂ coperiţi cu stele
Pe un PAT de iarbă, pernă de MOHOR
Să vă ISPITEASCĂ visele rebele
Cu IUBIRI uitate ce v-au dat fior.
Un Serai vă facă fluturii de noapte,
Zborul lor în roiuri, dansuri de cadână,
GREIERII vă-ncânte ȚÂRÂIND în şoapte
Şi-un sărut pe gene, SOMNUL să vă pună.
AERUL VĂ-MBETE cu aroma-i tare,
CÂMPUL, ochiul vostru să vi-l spele-n lacrimi,
CLOPOTU-N biserici cheme-vă-n altare,
PREOTUL strunească ale voastre patimi.
IERTĂCIUNI să-mi cereţi de la ţintirime
Unde-şi dorm VECIA cei cu nenoroc,
Într-un gând să puneţi vorbele de bine
Şi-n al vostru suflet, faceţi-le loc.
Doar aşa-NDULCI-veţi neamul cu iertare
Şi-ţi opri uitarea pusă pe-al vost’ NUME,
Că de-o vreme satul în TĂCERE moare
Prea SCĂZÂND în toate, părăsit de lume.
***
Când LĂSA-VEȚI satul într-o lăcrimare
C-aţi TRECUT pe-aicea, TIMPULsă vă ştie,
Puneţi la TROIȚĂmuc de lumânare
Rugă-iertăciune, pentru VEȘNICIE
*
Când lăsa-veţi satul într-o LĂCRIMARE
ÎNGROPATĂ-N suflet pentru veşnicie,
Puneţi la troiţă MUC de lumânare
C-aţi TRECUT pe-aicea timpul să vă
ştie.
***
Cuibarul cu vise
Motto:
Preacuminţi şi liniştite,
Cu iubire toate ninse,
Amintiri îmi dorm spăşite
În cuibarul meu, cu vise.
Te-am văzut TRECÂND prin vii,
Prin CUBIC, prin dosul stânii,
N-au LĂTRAT
la tine câinii
Parcă au ȘTIUT că vii.
Şi-ai mai fost prin ȚINTIRIM
NUMĂRÂND în gând vecinii
Şi-o LUMINĂ la bătrânii
Ai aprins, noi nu-i
MAI ȘTIM.
Mai apoi, spre CONTINIT
Ai urcat cu greu pe COASTĂ,
Şi-ai trecut de casa noastră
Către BEDEA, necăjit.
Ochii tăi s-au UMEZIT
Când VĂZUT-ai ghiocei,
Iar pe RÂT, privind la miei
Te-am văzut cum le-ai VORBIT.
Ai GUSTAT frăguţa dulce
PRINS de gânduri şi-ntristat
Şi-ncă mult ai aşteptat
Vină CIURDA, dinspre Cruce,
Să MIROASE a-nserat,
A MOHOR şi-a lapte dulce,
Şi a vreme ce se DUCE
Într-un TIMP, de-acum UITAT.
Iar la SALCA de la GAT
Oglindită-n cea Târnavă,
Prefăcându-te cu TREABĂ
Vreme lungă iar mi-ai stat.
Gânditor PRIVEAI cum valul
AMINTIRI îţi tot stârnea
Şi în MURMUR îţi spunea
Că-n curând, vei TRECE
MALUL.
Noaptea-n braţe te-a CUPRINS
ÎNVRĂJINDU-te-n iubire,
Şi-un luceafăr în ROTIRE
NEMURITU-TE-A-ntr-un vis.
***
- Ce-ai CĂTAT la noi străine
Că mă uit şi nu te ştiu?
Eşti de-aici, al cărui fiu
Că n-am auzit de tine?
- N-ai de unde să mă ştii
C-am TRĂIT
aici de mult,
Într-o lume cu TUMULT
Ca-ntr-un CUIB, de nebunii.
Tu, erai un NENĂSCUT
Când, cu alţi copii de-o seamă
Eu PLĂTEAM la vremuri vamă
Pentru câte am făcut.
Iar poveştile ȘTIUTE
Ce părinţii ţi le-au SPUS,
Eu le-am TORS pe-al vieţii fus
Iar acuma DORM tăcute.
Şi-am VENIT aici, să şii,
Să mai VĂD
măcar odată,
Cum a FOST, şi-acum se GATĂ
RAIUL, când eram copii.
***
Şi-a PLECAT acela-n PATIMI
Către STELE, întristat,
PICURÂND bătrânul sat
Cu-ale sale, CALDE lacrimi.
***
&

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu