miercuri, 23 iulie 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 



E DUREREA DROGUL NOSTRU?

- ARHIM. VARNAVA -

 

Dezordinea lăuntrică

Tot ceea ce ni se întâmplă în viață, măsoară sănătatea sau boala noastră sufletească. Tulburarea trădează dezordinea noastră lăuntrică, impasul, dificultățile noastre psihologice și duhovnicești. Tulburarea împiedică energiile dumnezeiești să ajungă la sufletul nostru și să-l preschimbe, să-l modeleze.

Lipsa de pace și bucurie este o boală a sufletului, este o febră a inimii. Arată că suferim de împrăștiere, dezechilibru și de  perturbarea armoniei noastre interioare. Tulburarea se imprimă involuntar în relațiile noastre cu ceilalți.

Când ne întristăm pentru lucrurile neplăcute care ni se întâmplă, ne vădim lipsa de sociabilitate, lipsa de acceptare și apreciere a celuilalt, confirmăm că iubim ego-ul nostru, care se hrănește și se dezvoltă mai ales atunci când ne plângem de milă, în tristețe și melancolie.

Durerea ca drog

Durerea a devenit drogul nostru. Ne place mocirla, ne place mucegaiul, ne place milogeala. Ne place „ursuz”-ul, ne place sufocarea. Ne mâncăm propriile măruntaie. Ne satisface milogeala noastră. Cea mai mare dramă a societății noastre de astăzi este experierea, deja din această viață, a iadului, a deznădejdii.

Nu putem trăi fără să fim prizonieri ai plăcerii de a suferi și de a ne plânge. Și cel mai tragic lucru este că noi înșine provocăm această situație, această stare de lucruri.

Atunci când sufletul nu are bucurie, este plin de toxicitate sufocantă și nu poate trăi viața Duhului.

Natura sufletului

Din fericire, sufletul nu este făcut să trăiască într-o atmosferă poluată, ci în eterul curat al cerului, unde împărățește harul lui Dumnezeu. Bucuria este exact acea atmosferă în care sufletul poate să crească, să înflorească și să ajungă la Dumnezeu.

Bucuria este îngrășământul sufletului, care ajută sămânța să crească, cuvântul pe care Hristos îl seamănă în inima noastră. Discordiile, neînțelegerile, împrăștierile, dezbinările, tulburările relațiilor, părerile, teoriile, patimile noastre și „ego”-ul, ne fură această bucurie.

Dumnezeu nu poate intra într-o inimă morocănoasă, pentru că El Însuși este plinătatea „a toată bucuria și pacea” (Romani 15:13).

 

(Extras din cartea „Fericirile – Răspunsul dat lumii”)

 

 

 

FIECARE VEDE CEEA CE CAUTA SA VADA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

            Un copil, niciodata nu observa ca e gol pâna e inocent. Abia dupa ce îsi pierde inocenta începe sa-si puna mânutele sa-si acopere trupul. Acesta e rezultatul pacatului. Si-a pierdut inocenta si de aceea s-a produs un gol interior si de acolo se reflecta si în afara. Un om duhovnicesc orice semne vede, ca-i îmbracat ori nu-i îmbracat, tot aia e. Nu îl cauta daca îl vede pe om îmbracat foarte frumos. Pacatosul, în schimb, cu cât e mai frumos îmbracata o doamna, cu atâta o vede mai goluta si mai atractiva pentru pacate. Pentru un om matur din punct de vedere sufletesc, al credintei, sanatos psihic, ori este îmbracat omul, ori nu este îmbracat, nu se sminteste, nu vede partea negativa. Este asa de frumos omul si îmbracat si dezbracat. Numai în starea în care ne gasim noi, în starea de decadenta morala ne smintim când vedem trupul gol. Si de aceea Dumnezeu, pentru ca Adam cazuse într-o stare de imoralitate, Dumnezeu apoi L-a îmbracat. Chiar Dumnezeu, scrie în Scriptura, i-a dat îmbracaminte, l-a îmbracat. Pentru ca în starea în care suntem – de pacatos sau de pacatoasa – atunci este nevoie sa ne acoperim caci altfel înnebunim. Dar un om sfânt, un om care are o stare înalta de viata spirituala, nu vede nimic în plus, pentru ca se uita la om, Îl preamareste pe Dumnezeu în creatura aceasta, se minuneaza când îl vede pe om. Un pustnic care din frageda copilarie a trait în pustie spune urmatorul lucru: „Când vad o floare” (pustnicul are aceasta obligatie sa nu-l impresioneze, sa nu se entuziasmeze de lumea aceasta si pe toate sa le priveasca ca pe o desertaciune pentru ca-s trecatoare) si atunci acest pustnic spune: „Când vad o floare ma minunez si mi se înalta sufletul si-l preamaresc pe Dumnezeu care a creat aceasta minune, floarea aceasta.

             Când aud o muzica frumoasa, ma minunez si ma înalt sufleteste si-l preamaresc pe Dumnezeu. Când vad o femeie, o fata frumoasa, ma minunez, mi se înalta sufletul si-l laud pe Dumnezeu pentru ca a facut aceasta creatura miraculoasa”. Iata cum priveste un om care este la un nivel moral, spiritual, sanatos, întreg.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 149-150

 

 

 

MARETIA LUI DUMNEZEU

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

Cât de mare si cât de apropiat Te arati într-a furtunii puternica miscare, cât de mult se vadeste a mâinii Tale tarie în serpuirile fulgerelor orbitoare; minunata este a Ta maretie. Glasul Domnului peste câmpii si în freamatul padurilor, glasul Domnului în nasterea ploilor si a tunetelor, glasul Domnului peste ape multe. Lauda Tie rasuna în vuirea muntilor celor ce sufla cu foc. Tu ca pe o haina pamântul îl scuturi. Tu pâna la cer înalti ale marii talazuri. Lauda Tie, Celui Care smeresti omeneasca trufie, scotând din adâncuri a pocaintei strigare: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p.

---

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




MAI FOLOSITOR CANON DE LA CEL DUHOVNIC

- PR. ARSENIE PAPACIOC -

 

Care este cel mai bun canon?

Când nu reuşeşti să-ți faci canonul primit la spovedanie şi te mustră conştiința, ce mai este de făcut?

Nu ți-l poate face nimeni decât personal. Eu, ca duhovnic, nu prea dau canoane. Degeaba le dai: să facă atâtea metanii, să postească. Nu! Eu sunt pentru o stare de prezență continuă întrucât eşti neatent când nu trebuie, dintr-o inerție a vieții materiale, cu problemele ei la care vrând, nevrând trebuie să participi. De aceea, starea interioară trebuie asigurată.

E bine să ceri micşorarea lui?

Dragă, asta e negustorie, nu călugărie. Nu pun pe cântar cât am de făcut. Nimic nu te poate scuti. Îl faci şi gata. Însă problema nu e asta, ci dacă inima e prezentă sau nu. Venea un preot bătrân la mănăstire şi mi-a zis: „Eu nu pot să mai vin la Biserică „nu mai vedea „de aceea fac de o mie de ori pe zi Doamne Iisuse”.

Nu scăpați momentul nefolosit!

Nu scăpați momentul nefolosit. Că vedem la morții ăştia, că am fost la multe căpătâie de morți cu vârsta mea. Fiecare vrea să mai trăiască. E această inerție a lucrurilor. Măcar o zi. Şi noi care ne scăldăm în ani zicem: ce poți face într-o zi? Nu într-o zi dragii mei, într-o clipă poți să faci foarte mult. Că Dumnezeu nu are nevoie de cuvintele noastre, are nevoie de inima noastră. O dispoziție continuă.

Nu nevoința, ca o dorință de împlinire, neapărat. Prezența, starea de viață continuă, nu nevoința. Omul nevoitor consideră că se achită: Doamne, am făcut o mie de metanii, sau o sută „Starea de prezență e nejignitoare şi-ți dă identitate. Rugăciunea nu e o rațiune, rugăciunea e o ființă divină în tine. Rugăciunea e partea divină şi nu avem alt ideal decât de a ne dărui Dumnezeu fericirea să murim sfârtecați şi chinuiți pentru scânteia de adevăr ce ştim că o avem în noi.

Până unde merge ascultarea de duhovnic?

Cum trebuie să facă monahul sau creştinul ascultare de duhovnic în aceste vremuri?

Eram profesor la Turnu şi comuniştii au vrut să schimb programa analitică şi n-am primit. Din călugăr să mă fac drac? Starețul care şi el era profesor, dar la alte clase, mi-a făcut mizerii, că de ce n-am primit?” „Păi, cum să primesc? Părinte, pe sfinția voastră vă ascult, dar numai până la a nu mă lepăda de Hristos. Ori asta nu fac”.

Ei bine, a priceput, că nu era prost şi m-a scos din rândul fraților, m-a băgat sub cerdacul lui Mircea la Cozia, unde bătea Oltul. Iar starețul m-a izolat pentru 150 lei leafă şi m-a schimbat, trimițându-mă la Comanca. De multe ori sunt uimit cum Dumnezeu îmi dă toate mărunțişurile, şi tocmai mărunțişurile astea dau suflu sau dau importanță vieții. Mai ales când ai şi idei şi vrei să le împrăştii. Pentru că şi împrăştierea unei idei trebuie să fie şi pe înțelesul şi pe placul altora. Şi trebuie să-i dai drumul în aşa fel, ca să fie el vinovat că nu o înțelege, nu autorul.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 18)

 

 

DE CE ÎNGĂDUIE DUMNEZEU POTOP SAU SECETĂ

- SF. IOAN HRISOSTOM –

 

Puterea lui Ilie

„Viu este Domnul! Nu va fi ploaie pe pământ decât prin gura mea”(III Regi, 17:10). „Îmi cunosc Stăpânul meu, spune el, știu că mă ascultă. Fac asta din râvnă.”

Ce lucruri noi și străine! Ai văzut că Stăpânul e biruit de bunăvoința robului? Da, Ilie a făcut asta din pricina marii sale râvne. Vedea că se petrec multe lucruri nelallocul lor. Vedea că desfrâul e unit cu multă răutate. Era întuneric, și întunerciul cu prinsese toată lumea; nori care acopereau totul. Toți cădeau; înecul era general. Nu înec de ape, ci de stricăciune. Cumințenia era îndepărtată, iar desfrânarea mergea cu alai. Virtutea era izgonită, iar viciul era în floare. Codrii, munții, dealurile, drumurile, casele și văzduhul era pângărit. Soarele era negru de fum. Pământul era întinat, cerul disprețuit, zidirea întreagă bolea de idolatrie.

Numai Ilie avea făclia virtuții, stând ca pe vârful muntelui filosofiei și practicând-o. Numai el avea făclia dreptei credințe, dar lumina lui nu folosea la nimic. Din pricină că oamenii erau cufundați în somn și cuprinși de idolatrie.

Se înfuria Ilie, se mânia, plângea, grăia cuvinte, dar nimeni nu auzea. Sfătuia, dar nimeni nu asculta.. Deci mânat de râvna sa, Ilie a vrut să-i pedepsească pe oameni și să-i învețe minte, ca, mistuiți de foame, să-i facă să se roage Creatorului, ca să ajungă foametea pricină de evlavie.

„Nimic nu-i poate învăța mintea, își spunea Ilie, decât foamea. Așa, strâmtorați din toate părțile, se vor îndrepta spre Ziditorul tuturor”.

Ce a făcut Ilie? 

„Viu este Domnul, a spus el, nu va fi ploaie decât prin gura mea”. A ieșit cuvântul profetului și îndată văzduhul s-a schimbat. Cerul a ajuns de aramă. Nu și-a schimbat firea, ci a pus frâu lucrării sale, și îndată elementele s-au schimbat. A căzut cuvântul profetului ca frigul în sânurile pământului și îndată toate s-au uscat, toate s-au pustiit, toate au pierit.

Vedeau oamenii că se usucă îndată ierburile, verdețurile, copacii cei roditori și cei neroditori, cei de la șes și cei de lângă mare. Oamenii de toate vârstele piereau, copiii plângeau, mamele jeleau, iar deznădejdea era mare... Era prăpădul întregii lumi iar nenorocirea cuprinsese tot pământul. Nimeni nu mai scăpa, ci toți mureau din pricina secetei. Plantele se uscau, izvoarele, râurile, lacurile secau, într-un cuvânt toate piereau.

Un potop cuprinsese toată lumea, nu potop de ape, ci de secetă. Lui Ilie nu-i păsa de nimic. Era beat de râvnă. Toți copiii în fragedă vârstă mureau. Ce faci Ilie? Fie, au păcătuit tinerii, pentru ce sunt pedepsiți copiii? Fie, au păcătuit oamenii, pentru ce mor și dobitoacele? Atât ești de nemilos? (Iar Ilie era hrănit de un corb la râul Cherit)

Neînduplecarea lui Ilie și dragostea lui Dumnezeu

Apoi, după ce a secat râul, Dumnezeu l-a ridicat pe proroc din locul acela și l-a trimis în altă parte după hrană. „Du-te, îi spune, în Sarepta Sidonului, și voi porunci unei văduve să te hrănească acolo”. (III Regi, 17:9).

Dumnezeu făcea asta cu o anumită rânduială. Pentru că Ilie nu văzuse ce se întâmplase în lume (morți, boli și nenorocire), Dumnezeu îl scoală și-l face să meargă cale îndelungată de acolo și până la Sidon, pentru ca măcar așa, văzând Ilie cele întâmplate, să roage pe Stăpânul să dea ploaie. Nu-l trimite ca să facă acea cale lungă pentru că nu putea Dumnezeu să-l hrănească acolo. Ci pentru că voia să-i arate lui Ilie nenorocirea, ca să-l facă să-l roage pentru ploaie.

Dumnezeu ar fi putut să-l plece pe Ilie spre rugăciune și fără asta, dar nu voia să aducă ocară slujitorului Său... Aștepta rugămintea robului. dar nici așa Ilie nu s-a plecat spre rugăciune, ci a făcut tot drumul stăpânit de nemilostivire și n-a scos niciun cuvânt. Am spus doar că era beat de râvnă.

Ai înnebunit, Ilie? Pentru ce ești atât de fără de milă? Așteaptă puțin și ai să fii convins că ești păcătos și tu. Din pricina păcatului locuitorilor, ai chemat seceta, ai încuiat cerul, ai pus frâu pământului și nu vrei să rogi pe Dumnezeu pentru cele întâmplate?

Dumnezeu aștepta rugăciunea lui Ilie pentru ploaie

... Credeți că Dumnezeu n-a făcut preot pe înger, ci pe om dintre oameni, ca păcătoșii să nu fie uciși din pricina lipsei de păcat a preotului. dacă preotul ar fi înger fără de păcat, ar fi pedepsit îndată pe păcătoși. Dar așa, preotul fiind om, iartă pe cel care este supus acelorași patimi ca și el. Și se duce cu mintea de la păcatele lui la păcatele celor de aceeași seminție cu el. Dumnezeu a îngăduit să cadă în păcat și oameni mari, cărora avea să le încredințeze popor mult, și i-a iertat, pentru ca și ei, mai târziu, învățați de pățania lor, să fie mai îndurători.

Dumnezeu voia ca Ilie să fie bun, dar Ilie nu voia. Dumnezeu voia să dea ploaie, dar cerea ca robul să-L roage pentru ploaie. Ce s-a întâmplat mai departe?

Ascultarea și ospitalitatea. Seceta

A mers Ilie tot drumul și a ajuns în Sarepta Sidonului și a văzut o femeie aducând lemne. Uită-te la filosofia și înțelepciunea lui Ilie. A urmat un alt noian de virtute. N-a spus lui Dumnezeu: „La cine mă trimiți? Mă faci să îndur atâtea primejdii, ca să mă trimiți la o văduvă, unde bântuie foametea cea mai cumplită? Nu se găseau oare, mulți oameni mai bogați care să-mi ușureze sărăcia mea? Slujitorul lui Dumnezeu n-a gândit așa.

Avea încredere în Stăpânul Său, Care face cu putință cele cu neputință. .. Ilie intră să stea de vorbă cu femeia pentru că avea drept temei cuvântul Stăpânului. Ce i-a spus Ilie? „Dă-mi puțină apă ca să beau”.

Vezi, înțelepciunea lui Ilie? Nu i-a spus: Dă-mi pâine, ci Dă-mi apă. I-a cerut întâi apă, gândindu-se că dacă are apă, poate să aibă și pâine. Femeia s-a dus și i-a adus apă, și el a băut.

Îndrăznind, Ilie îi grăiește apoi așa: „Adu-mi o bucată de pâine, ca să mănânc”. Văduva i-a răspuns: „Viu este Dumnezeu, că n-am pâine, ci numai o mână de făină într-o vadră și puțin untdelemn, într-un urcior. Le voi pregăti, le voi mânca eu și copilul meu, și apoi vom muri”. Ce i-a spus Ilie?

„Du-te și fă-mi o pâine numai pentru mine ca să mănânc. După aceea vei face și fiului tău, și veți mânca și voi”.

Ce faci, Ilie? Fie, vrei pâine. Dar pentru ce ceri să-ți facă ție deosebit, și ție mai întâi? N-ar trebui să mulțumești că mănânci cu copilul? Vrei să mănânci tu singur și copilul să moară de foame?

·        Nu vreau să moară de foame, ci să-i fac bine. Cunosc bogăția Stăpânului meu.

Văduva, totuși, nu s-a tulburat, nici n-a gândit ceva nelalocul lui. N-a zis: „Tu ai adus foametea asta, și vrei să fii hrănit de mine cu rămășițele foametei?”. Nici nu i-a spus: „Ai trecut pe lângă atâta lume și ai venit la mine, ca să piară de foame copilul meu, tu, care ești pricina foametei?”.

Văduva Sareptei mai mare decât Avraam

N-a grăit așa femeia, ci ajungând un nou Avraam, a intrat în casă și a făcut după cuvântul prorocului. Puteai vedea că văduva aceasta a fost mai ospitalieră decât Avraam. Avraam era bogat, și a găzduit îngeri. Aceasta aștepa să moară de foame, și a găzduit un proroc. A disprețuit glasul sângelui și a cinstit ospitalitatea... A făcut mormânt din tot poporul copiilor ei

Văduva a semnat ospitalitate, și îndată a secerat spicul plin de rod al ospitalității. Dar ce i-a spus Ilie? „Viu este Dumnezeu, vadra cu făină nu va scădea, iar untdelemnul din urcior nu se va împuțina”... Astfel mâinile femeii (prin ascultarea de profet) au ajuns snopuri de grâu care-și dădeau rodul la nevoie, iar prin cuvântul prorocului hrăneau pe văduvă.

Rugăciunea lui Ilie

De acolo prorocul a plecat la împăratul Ahab... Ce-i spune Ahab? „Tu ești cel ce răzvrătești pe Israel!”. „Nu sunt eu, i-a spus Ilie, ci tu și casa tatălui tău”. Ai văzut îndrăznirea prorocului? Ai văzut cum a mustrat pe împărat?

Și, (după vădirea falșilor proroci), a umplu Ilie jertfelnicul cu apă și s-a rugat, zicând: „Auzi-mă, Doamne, cu foc astăzi. Auzi-mă cu apă, auzi-mă și cu foc”. Și iată, în timp ce chema pe Domnul, s-a pogorât iute foc din cer și a ars jertfa și pietrele, iar focul a zvântat apa. Și ce-a spus Ilie poporului? „Prindeți pe preoții rușinii, ca să nu scape niciunul dintre ei”. Și i-au prins și i-au omorât 450 de preoți ai lui Baal 400 de preoți ai înălțimilor. Izabela, femeia lui Ahab, când a auzit de cele întâmplate, a trimis cuvânt lui Ilie amenințându-l. Când a auzit Ilie cuvântul Izabelei, a fugit.

Fuga lui Ilie

Unde este acum Ilie cel tare și grozav? Da, scopul meu este să arăt că Ilie a căzut în păcat. Nu învinuiesc pe Ilie când vorbesc de păcatul lui. Mijlocesc motive de mântuire. Când vezi că oameni atât de mari au păcătuit, dar au avut parte de iubirea de oameni a lui Dumnezeu, pentru că nu s-au deznădăjduit, să ai și tu mai mare nădejde de mântuire dacă păcătuiești.

Ilie a fugit cale de 40 de zile. Ce frică grozavă! A auzit cuvântul unei femei și a fugit mergând cale de 40 de zile. N-a fugit o zi, sau două, sau trei, ci, de frică n-a mai știut ce face, atât de departe a fugit. Ce-i cu tine, Ilie?Tu ești oare cel care ai încuiat cerul? Care ai pus ploii frâu, care ai poruncit văzduhului, care ai chemat foc din cer, care ai ucis pe preoți... Tu fugi la auzul cuvintelor unei desfrânate? O femeie te face rob?

Profetul smerit de o femeie

Cele două acropole au fost înfruntate de femei. Petru s-a temut de o fată, Ilie de Izabela. Amândoi căzuseră în aceleași păcate.

Unde-ți este, Ilie, tăria ta, când nu voiai să rogi pe Stăpânul tău să dea ploaie pe pământ? Îți spunea Dumnezeu prin vădite dovezi: „Roagă-mă să dau pe pământ ploaie. Pot să dau ploaie și fără tine, dar nu vreau, ca să fii și pricinuitorul bunătăților, după cum ai fost pricinuitorul relelor”... Iubirea de oameni a Stăpânului a fost biruită de dragostea ce-o purta robului.

Când Ilie era fără de păcat, era plin de îngâmfare. dar acum s-a dovedit că a căzut și el în păcat. Cu îngăduința și planul lui Dumnezeu s-a făcut asta, pentru ca, având prilejul să vadă iubirea de oameni a lui Dumnezeu, de acre a avut parte, să fie și el milostiv cu alții.

Omul fără Harul lui Dumnezeu

Vrând dar Dumnezeu să arate că nu Ilie era cel ce făcea minunile, când le făcea, ci puterea lui Dumnezeu, iată ce se întâmplă. Când Dumnezeu lucra, cădeau și împărați, și stăpânitori, și popoare. Când Dumnezeu S-a depărtat, până și o femeie era înfricoșătoare. S-a depărtat Dumnezeu și s-a vădit firea omenească.

Cu toate acestea, după ce a fugit Ilie... a venit Dumnezeu la el, Stăpânul la rob, Purtătorul de grijă, Iubitorul de oameni. Și ce-i spune? „Ce faci aici, Ilie? Pentru ce ai venit aici?”. Îi vorbește pe ocolite de fuga lui.. Ilie Îi răspunde lui Dumnezeu, dar una are în minte, și alta pe buze. Ce răspuns dă Ilie? „Doamne, au ucis pe profeții Tăi, au dărâmat altarele Tale, și am rămas numai eu, și caută și sufletul meu să mi-l ia”. (III Regi, 19:10).

Ce i-a spus Dumnezeu? Nu-l mustră îndată. Nu i-a pus: „Nu ai fugit de asta, Ilie. Că nu ești numai tu care nu te-ai închinat lui Baal”. Mai pe urmă, după alte cuvinte, îl mustră spunându-i: „Mi-au rămas 7000 de bărbați care nu și-au plecat genunchii lui Baal”. ..

AI văzut cum s-a vădit firea omenească atunci când s-a depărtat Harul? ... Iată cum Dumnezeu a îngăduit ca Ilie să cadă într-un mic păcat, ca să îmbrace toată haina iubirii de oameni. Ai fost, Ilie, instruit de Dumnezeu. Fii milostiv ca și Stăpânul tău, din cele ce-ai fost instruit...

N-am spus acestea ca să învinuiesc pe cei drepți, ci ca să vă pregătesc ma înainte cale de mântuire, ca atunci când păcătuiți să nu pierdeți nădejdea mântuirii. Știind că și drepții au păcătuit, dar prin pocăință nu și-au micșorat deloc cinstea lor.

 

(Extras din „Sfântul Ioan Gură de Aur, Predici, Editura Institutului biblic și de misiune al Bisericii Ortodoxe Române

 

 

 

CALDURA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca de la caldura unele lucruri se înmoaie si se topesc – cum ar fi ceara, untura, untul si celelalte asemenea –, pe când altele se întaresc sau se usuca – cum se întâmpla cu lutul, lemnul, iarba si asa mai departe. În acest chip, felurimea lucrarilor ce se petrec din pricina caldurii tine de acele lucruri care o primesc, si nu de caldura în sine, caci ea pe toate deopotriva le încalzeste, atât pe unele, cât si pe celelalte. Asemenea si oamenii: prin caldura bunatatii si a îndelungii rabdari a Domnului, unii se înmoaie, se încalzesc, se umilesc si se smeresc întru pocainta si întru „întristarea cea dupa Dumnezeu” (2 Corinteni 7, 10), iar altii se învârtoseaza si tot mai mult se întaresc în cele rele. Catre acestia Apostolul graieste asa: „O, omule! Sau dispretuiesti tu bogatia bunatatii Lui si a îngaduintei si a îndelungii Lui rabdari, nestiind ca bunatatea lui Dumnezeu te duce la pocainta? Dar dupa învârtosarea ta si dupa inima ta nepocaita îti aduni mânie în ziua mâniei si a descoperirii dreptei Judecati a lui Dumnezeu” (Romani 2, 1, 4-5). O astfel de felurime a lucrarii ce se petrece în inimi nu este izvodita de bunatatea lui Dumnezeu, ci de inima omeneasca ce se foloseste întru cele rele de blândetea Domnului si nu voieste a se cai, pe când bunatatea Sa pe toti deopotriva îi îndeamna spre pocainta. Astfel s-a învârtosat si Faraon care, desi a vazut atâtea minuni facute de Dumnezeu, tot nu s-a îndreptat, ci a pierit. Asemenea se împietresc si astazi multi – cei care-si lasa pocainta de pe-o zi pe alta –, însa moartea îi rapeste atunci când ei nu se asteapta si îi trimite în veacul celalalt fara nadejdea mântuirii. Din aceasta înveti, crestine, sa nu amâni pocainta ta, ci sculându-te, îndata sa te îndreptezi si sa te caiesti, urmând îndemnul Sfântului Duh: „Astazi de veti auzi glasul Lui, nu va învârtosati inimile voastre” (Psalmul 94, 7-8).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 106









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu