CUGETARE LIRICĂ
ASUPRA OMULUI ZILELOR NOASTRE
Cronică la romanul
„Fulgerul și cenușa”, de Ștefan Dumitrescu
Ștefan Dumitrescu
este semnătura sub care, din 1973, în România au apărut zeci și zeci de cărți,
toate de valoare supremă, în varii domenii ale literaturii, artei și științei,
încât se naște întrebarea: Ștefan Dumitrescu este o persoană, un om cult și talentat,
un român de geniu ș.a.m.d., sau pur și simplu avem de-a face cu un nume fictiv?
Începem să credem că este cazul să intervină organele de investigații. Se va
descoperi cea mai mare afacere a secolului?! Nu cumva există o Organizație
națională sau transnațională, deoarece unele cărți de literatură și psihologie
au fost traduse și publicate și în țări străine? Nu cumva sub acest nume fictiv
publică mai mulți oameni? Unul sau doi sau trei poeți. Câțiva prozatori
moderni. Cel puțin un dramaturg. Un eseist. Un critic literar. Un ziarist. Un
doctor în psihologie. Un filozof. Un istoric. Un om cu studii superioare de
medicină și practică îndelungată. Și alții.
Aceasta este singura
explicație. Acești oameni lucrează sub comanda și la ordinele unei Organizații
care le plătește creațiile pe care le folosește după bunul plac. Ștefan
Dumitrescu nu există, există în schimb opere de mare valoare, spre beneficiul
literaturii române, al culturii și civilizației românești. Aflăm opera sa de pe
internet, 1973 – 2025, astfel: Poezie - 30 de cărți; Roman - 20,
unele în mai multe volume; Povestire – 5 cărți; Reportaj – 1 carte; Teatru – 12
piese de teatru, publicate în 3 sau 4 volume. A publicat multe eseuri politice,
socio-economice, de interpretare psihologică și filozofică a stării
țării noastre și a civilizației omenirii. Din eseistica privind cultura,
amintim: 1973: Nicolae Labiș, portret
cosmogonic; Salvarea Civilizației Umane, Editura Anamarol,
București;
Inteligența pozitivă și inteligența negativă,
Casa Corpului Didactic Tulcea; 1998: Dicționarul complet al
dramaturgiei lui I.L. Caragiale, Editura Conphis, Râmnicu Vâlcea;1996: Mihai
Eminescu – un Iisus al poporului român, eseu.
În fond, pe noi nu ne
interesează omul, ci creația. A existat Shakespeare? Dar Jul. Giurgea,
traducător neobosit din limba engleză a o sută sau mai
multe romane scrise de scriitori americani și englezi, la modă între
cele două războaie mondiale, ca F. L. Barclay, P. S. Buck, L. C. Douglas, A. J.
Cronin, W. S. Maugham, A. l. Huxley? Există Ștefan Dumitrescu în carne și oase?
Este greu să aflăm răspunsul. Dar cât suflu divin ni se învăluie citind
creațiile care se vântură în lume sub acest nume! De aceea, la drept vorbind,
nici nu vrem să știm adevărul. În mod sigur mai mulți dramaturgi s-au dat drept
Shakespeare, în timp ce omul care purta acest nume putea fi un actor minor.
Iată de ce, singura explicație privind această operă monumentală este că Ștefan
Dumitrescu nu există, dar să-l parafrazăm pe poetul Marin Sorescu. Există o
țară frumoasă, ținutul feeric al Vâlcii, oamenii uriași ai satelor de pe
vremuri și multe alte minunății prezente în creații literare de netăgăduit :
„Şi pentru că toate
acestea
Trebuiau să poarte un
nume,
Un singur nume,
Li s-a spus”
Ștefan Dumitrescu
Se
cuvine ca romanele prozatorului Ștefan Dumitrescu să fie citite atent, cu
creionul în mână, pentru că nu sunt simple povești, întâmplări de pe planeta
Pământ, ci presupun concentrare și cultură universală. Cine nu i-a asimilat pe
Dostoievski, pe Faulkner, Flaubert, Proust etc reacționează simplist sau chiar
infantil și trec peste analize sau judecăți critice.
Din
romanul mai nou semnat Ștefan Dumitrescu, intitulat „Fulgerul și cenușa”, două
volume ( „Creșterea” și „Înălțarea” ), peste 700 pagini, eLiteratura 2025,
aflăm: „autorul acestei cărți a copilărit cu personajul său și este poate
printre puținii oameni care pot să-l înțeleagă pe Adrian Mânăstireanu”,
personajul principal al romanului, originar din satul Drăganu, nu departe de
Bălcești, de Drăgășani și Râmnic, unde a făcut liceul. De la patru-cinci ani,
autorul și personajul acestui roman s-au jucat împreună, au păzit oile și
vacile pe Valea Cernei. Erau veri buni. Adrian era mai mare cu un an sau doi,
atâta tot.
Adrian
Mânăstireanu, geniu neînțeles și distrus de propriul popor, există în roman în
mai multe ipostaze. Cel din anii de învățătură; om al muncii – medic la un
spital din provincie; schivnic sus pe vârf de munte; el, student în semestrul
al doilea al anului I, și consăteanul Nicolae Botoranu, student la Politehnică;
el cu prietenii cercetători Ioan Crișan și Petru Gurban; el, dezbătând probleme
existențiale, cu profesori din Târgu Mare; el și raporturile cu mama sa Ioana,
cu neamurile din sat; el și dialogul cu natura, cu Dumnezeirea; el și iubirea,
câte femei, tot atâtea feluri de a trăi iubirea și multe altele; oglinda lui
Adrian Mânăstireanu din propriul jurnal, integrat romanului începând cu Partea
a șasea; răstignirea și înălțarea la ceruri din final. Aceste scene parcă rupte
din viața reală, fie că eroul nostru ascultă sau își spune părerea, fie că se
pierde în amintiri sau filozofează, îl modelează, scot la iveală caracterul
său, personalitate reprezentativă nu numai pentru timpul povestit, dar mai ales
drept sinteză a valorii umane a poporului român. Geniu neluat în seamă. Pentru
că în ultima instanță personajul Adrian Mânăstireanu întruchipează poporul
român, este expresia esenței lui manifestată într-o anumită perioadă istorică.
Ștefan
Dumitrescu este un povestitor la vedere, deschis, pornind de la Liviu Rebreanu,
trecut prin teritoriile Camil Petrescu și Feodor Dostoievski, cu analiză fină
la tot pasul. „Fulgerul și cenușa” ne oferă pe tavă lumea de astăzi, în
ipostazele esențiale pe care le parcurge eroul Adrian Mânăstireanu, pe care
autorul declară că-l știe din copilărie. Urmărim astfel devenirea unui copil
eminent, care învăța cu ușurință, după propria mărturisire, „foarte înzestrat
ca intelect”. La terminarea liceului a primit cele mai diferite povețe. Să
urmeze medicina, politehnica, filozofia. „Lui Mitru, tatăl său, i-ar fi plăcut
să fii general”, i-a amintit mama. A reușit printre primii la medicină, a
învățat cu îndârjire, frecventa bibliotecile și a încheiat prima sesiune de
examene cu media 10, menținându-se în fruntea seriei sale. Viața studențească o
trăia prin cumințenie, seriozitate, muncă neobosită, structurat pe căutarea
împlinirii. În facultate, ca și în liceu, de altfel, aplecarea lui spre studiu
și cercetare, plimbările la marginea orașelor, singur, i-au creat printre
colegi și cu timpul la unii profesori renumele de ciudat, înfumurat, încrezut.
Se
trăgea dintr-un neam de oameni cu dragoste de țară, răbdători și blajini, deși
iuți la mânie. De aici, singura sa motivație era să ajungă să fie în măsură să
ajute oamenii, să facă ceva pentru patrie. Încă din anul I, decanul îl invită
la un simpozion medical, este chemat la Laboratorul de genetică, iar el se
dedică științei. Adrian Mânăstireanu nu-și dădea seama de mediocritatea celor
mulți, nu era atent la vanitate, orgoliu, pervertire, vicii reprezentative
pentru profesioniștii din domeniu de ieri și de azi. El se dedică muncii,
cunoașterii.
În
plan sentimental, la fel, nu se apropie de colega studentă Mariana Dumitriu,
singura care îl înțelegea și lângă care el se simțea cuprins de o senzație de
tihnă și siguranță. El acceptă femeile care i se dăruiesc, atrase de aliura sa
de om de știință, cu viitor, încât nu se împlinește pe plan sentimental.
Iubirile sale rămân toate la nivelul epidermei, nu ajung mai în profunzime,
dincolo de carnal, de aceea se încheie la fel cum au început, din motive adesea
ridicole. Colegele studente Vanda Onasian, Luminița Onicescu, profesoara șefă a
laboratorului Elena Marcovici, mai mare cu zece ani decât el și care îi va
naște doi băieți când soțul ei fusese detașat în străinătate, apoi îl părăsește
fără remușcări. Din orgoliu, femeile sunt cele care îi strică reputația, încât
este repartizat într-un mărunt oraș de provincie, Târgu Mare.
O
interpretare profundă și nuanțată merită Fenomenul iubirii în
literatura lui Dumitrescu văzut ca un „nucleu semantic iradiant” care luminează
întregul univers romanesc și care trebuie descifrat în nuanțele și dihotomia
lui. Există cinci femei care-l iubesc pe Adrian Mânăstireanu
în acest roman atrase
de geniul lui, așa cum un bec atrage fluturii de noapte. Iubirile cu el sunt
pătimașe și voluptoase, dar se consumă repede.
În
romanele lui Ștefan Dumitrescu Femeia și Bărbatul sunt văzuți în viziune
istorică și cosmică reprezentând Principiul Feminin și Principiul Masculin,
aici în ipostaza geniului. Căutările cosmice ale Principiul Feminin
și ale Principiului masculin, lupta lor, regăsirea și despărțirea,
fericirea și dramele trăite ne sunt descrise în profunzimea și complexitatea
lor în iubirile din cărțile scrise de acest
autor. Sperând să-l folosească, să se ridice prin el, aceste femei
îl vor părăsi, îl vor trăda. Ele sunt cele care distrug
Dragostea, (starea de grație a Unității celor două Principii) acel
arc voltaic care unește cele două principii, Feminin și Masculin.
Gândul
te duce la mitul Dalilei din Biblie, iar mergând mai jos, la Mitul
și la personajul Evei. Prin greșeala ei Eva îl trădează pe Adam, dar și pe
Dumnezeu, și va distruge totul, Edenul, Fericirea,
eternitatea. Gândul te duce de asemenea la iubirea dintre
Cătălina și Luceafărul din poemul „Luceafărul” al lui Eminescu. Principiul
feminin neputând ajunge la înălțimea înțelegerii geniului recade,
devenind terestru și banal.
Mai
există în roman alte două femei, care ilustrează o altă manifestare
a Principiului feminin reprezentată de femeile care-l iubesc pe
Adrian Mânăstireanu și care-i vor rămâne loiale și după moarte. Sunt
Femeile pe care el le vindecă de cancer și le redă nemurirea edenică. Ele sunt
creația lui, și la rândul lor, simbolizând absolutul în iubire, rezultatul
fiind că devenind nemuritoare îl vor iubi atât cât vor
trăi. Este aici ilustrat Mitul lui Pygmalion și mitul lui Lazăr din Biblie,
erau moarte și el le dă viață ca Iisus Christos. Este segmentul în care Adrian
Mânăstireanu ni se revelează pentru un timp scurt ca
Iisus.
La
spitalul din oraș este înconjurat de doctori vulgari și rapace. Prozatorul
Ștefan Dumitrescu prezintă regal disoluția limitei dintre uman și grotesc,
dintre viața firească și o aparență a ei înșelătoare, simulată. Cinstit, Dr.
Adrian Mânăstireanu strică fără să vrea regulile locului. Se încearcă atragerea
lui, fără sorți de izbândă, în gașca
lor. Intervine iarăși femeia. Dr. Atena Pădureanu Adelaide, director, care i se
oferă pe tavă, ea fiind pionul supus al celor care făceau legea în spital. Și
aici vedem femei atrase de el ca musculițele la lumină și altele cuminți, pe
care el nu le vede.
Izbânda
vieții Dr. Adrian Mânăstireanu se împlinește când reușește, grației unei teorii
originale, să vindece cancerul unor paciente, Elisabeta, Elena, Diana, Violeta
și Lucia, cărora le prelungește viața. Un copil cu febră de 41 grade este
vindecat instant. Dar tocmai invenția sa epocală îl distruge. Un
gând subteran te duce la Mitul lui Prometeu, cel care le dăruiește oamenilor
focul iar ei îl alungă. Eternul raport dintre Creatorul care duce
înainte progresul societății și limita și
ingratitudinea oamenilor. Nimeni nu are încredere în el
și până la urmă este izgonit din spital. Îl găsim pe Muntele Piatra, ascuns de
lume.
„Romanul
este o meditație profundă asupra viitorului umanității, dar și o confesiune
despre iubire, eșec și speranță... Devine treptat o rugăciune la limita dintre
spirit și materie, dintre luciditate și extaz. O carte care merge dincolo de
poveste, spre revelație”, scrie editorul Vasile Poenaru, în prezentarea
romanului „Fulgerul și cenușa”.
„Fulgerul
și cenușa” este într-adevăr un roman complex, care ilustrează câteva medii
umane diferite, dezvăluind totodată calitățile de prozator ale lui Ștefan
Dumitrescu. O carte robustă, de mare valoare pentru literatura română
contemporană. Viziune creativă greu de egalat, prin prezentarea alternativă,
savant orchestrată, a unor
scene utopice și distopice. Autorul este indubitabil un filozof vizionar.
Epicul
este bine articulat, cu dezvoltări surprinzătoare nu o dată, deveniri ale
protagoniștilor în rău sau în bine, captivant prin construcție, cu desfășurarea
acțiunii imprevizibile, plină de rafinament. Fiecare scenă este vie și supusă
câte unui centru de greutate, cu vectori constanți, iar firul de legătură este
traseul inițiatic al activării potențialului interior. Romanul oferă o lectură
în înțelegeri multiple, unde tratarea realistă impune, ezotericul captivează,
momentele metafizice expun experimente cu valențe paranormale. Este un roman
ardent, cu puteri ascunse, care cuprinde pe-ndelete cititorul, pledoarie în
favoarea dăruirii energiei supreme idealului slujirii patriei. În iubire,
demonstrează romancierul, găsim numai temporar o fericire de toate
zilele, nicidecum iubire eternă.
Autorul
sondează cu succes deplin noi sectoare ale literaturii române. Sunt dezbateri
care se citesc cu interes, la care participă personajele cărții, profesori,
cercetători, somități în domeniile respective. În ciuda acestor dezbateri,
romanul este bine scris, se remarcă deopotrivă limba literară îngrijită,
proprie scrierilor semnate Ștefan Dumitrescu, stilul ușor poetic, metafore
cerute de pasajele lirice și metafizice, pentru expresivitate, fără alunecări
în eseistica aridă, mai degrabă se poate vorbi de spontaneitate.
Prezența
și evoluția geniului în lume și la români, unde societatea axiofagă tinde să
devoreze geniul, oamenii cu adevărat mari, care ar putea s-o smulgă din starea
de nimicnicie. Mecanismul ascuns al invidiei dintre români și al supușeniei în
fața străinătății invadatoare. Citez:
„Invidia la
noi la români este o boală genetică. Vine din subconștient, de la tracii
care nu se puteau unii și se războiau continuu. Asta i-a și făcut să
dispară. Suntem singurul popor care are proverbul „Să moară capra
vecinului”. Românul nu poate să trăiască dacă nu îl vede pe vecinul lui
că-i merge rău. Invidia. Grigore Vieru scria: „Două boli are
românul, dragostea de străin și ura față de român ”.
O
altă temă cu semnificații este istoria, cum se creează și semnificațiile
acesteia. Apoi, eroul cărții, din studenție și după absolvire, ca medic de
profesie, cercetează codul genetic, scrie și publică mai multe cărți.
Dr.
Adrian Mânăstireanu vede codul genetic al omului drept o memorie uriașă,
răspunzător de eternitatea speciilor și efemeritatea indivizilor. El și doi
prieteni pun la punct și perfecționează o instalație elecromagnetică, care
poate vindeca orice boală, inclusiv cancerul și totodată care întinerește și
prelungește viața cu sute de ani. Un mecanism al tinereții fără bătrânețe și
vieții fără de moarte, demonstrând că basmele românilor au fundamente
științifice. Gândul te duce la mitul Tinereții fără de bătrânețe din basmul cu
același nume.
El
abordează ființa umană ca fenomen și medicina ca o știință a fenomenului
om. Pentru Prima dată în gândirea românească (în
știință, în general) apar conceptele de
Medicină și Pedagogie a Fenomenului uman, care vor deschide în
viitor noi orizonturi cunoașterii umane. Și care vor salva Omul și
Civilizația umană de la dispariție, proiectând-o pe o traiectorie evolutivă.
El
își dădea seama că descoperirea lui însemna o mare, adevărată revoluție în
istoria umanității și în consecință nu putea să fie înțeles de către
cei din jurul său. La Ministerul Sănătății, memoriul său a fost socotit total
nerealist și a fost sfătuit să-și vadă de treabă. Este memorabil și perfect
valabil pentru lumea noastră ceea ce i-a spus un director, cu încuviințarea
Ministrului sănătății: „La ora actuală nu e medic american, german sau japonez
care să-și închipuie măcar că poate vindeca cea mai slabă formă de cancer și
dumneata zici că ai vindecat patru oameni și că poți vindeca orice bolnav?”
Demne
de interes sunt paginile pe marginea istoriei lumii și a lumii trace și
geto-dace. Meditație în plan filozofic și psihologic asupra istoriei, cu
exemplificări din istoria românilor, care de la Burebista la epoca modernă
și-au asasinat conducătorii genii. Creație nu a maselor, ci a unor mari
personalități, istoria popoarelor mari, puternice este dovadă a bogăției
acestora în genii și a urmării lor de către popoarele înțelepte. Țările mici
care sunt sărace în genii, se divid și dispar din istorie. Asupra popoarelor
dezbinate, mici, pe cale de dispariție planează pedeapsa divină. Ele sunt
pedepsite fiindcă au comis păcate de neiertat, și-au ucis geniile. Geniul ar fi
șansa pe care Dumnezeu o dă popoarelor pentru a nu dispărea.
Romanul
„Fulgerul și cenușa” este relatarea când realistă, când lirică ori ezoterică, a
strălucirii unui om de geniu pe care cei din jurul său nu-l reperează, nu-l
înțeleg, iar administrația țării căreia el își dedicase viața îl aruncă cât
colo ca pe un gunoi. Viața unui om de geniu care, simbolic, ajunge nu pe
culmile gloriei, ci pe vârful unui munte, alungat din societate. Geniu bun, el
nu se răzbună pe cei care i s-au împotrivit, pe societate și pe neam, ci se
retrage, se duce sus pe munte, desăvârșindu-și opera teoretică. În Jurnalul
său, notează - ca o proorocire - că poporul nostru are vocația către absolut și
că prin apariția unui bun Conducător „va deveni unul dintre marile popoare ale
lumii”. El se jertfește, prin mesaj divin, trecând prin tratare
metafizică în mit și încheiere mistică. Măreț, impresionant descrisă jertfa
geniului. Pagini antologice.
Tema
centrală a romanului sondează geniul, subiect reluat de multe ori, din diferite
unghiuri de vedere, fiind cea mai întinsă abordare a acestui subiect, căreia
merită să i se dea atenția cuvenită. La definirile teoretice se adaugă
istorisirea vieții Dr Adrian Mânăstireanu, a vieții unui geniu nerecunoscut,
neînțeles și distrus de oameni. În lumea de astăzi, aflată într-o criză
profundă, ca înaintea potopului, iată o definire a omului politic:
„Trebuie
să aibă simț practic, instinct politic, să fie un bun organizator, iubitor de
popor și viclean cu dușmanii.”
Gazetarul
poet și gânditor vizionar Mihai Eminescu, cel mai puternic geniu al României,
în editorialul său din ziarul „Timpul”, 28 Iunie 1883, când a devenit,
după analiza lui Mircea Eliade, parte din tragedia neamului, scrisese:
„Iubesc
acest popor bun, blând, omenos, pe spatele căruia diplomaţii
croiesc charte şi resbele, zugrăvesc împărăţii despre care lui nici prin gând
nu-i trece; iubesc acest popor, care nu serveşte decât de calici acelora ce se
înalţă la putere – popor nenorocit care geme sub măreţia tuturor palatelor de
gheaţă ce i le aşezăm pe umeri.”
Finalul
romanul este grandios și cutremurător. Este revelația care ne dă o
perspectivă și mai cuprinzătoare asupra istoriei poporului
român. (și poate a lumii). Iată ultimele rânduri ale
românului:
„Nici
el nu și-a dat seama ce se întâmplă. Bărbatul era la patru, cinci metri în fața
lui și venea încet către el. Când a ajuns la un metru sau doi și a putut să-l
vadă mai bine, a văzut
că fața lui seamănă leit cu chipul lui Iisus Christos, așa
cum l-a văzut în icoane. Ajuns la un metru
omul s-a oprit îl loc și l-a privit, avea ochii senini și calzi. Chipul îi
exprima un fel de bunătate ciudată. Ștefan Răsăriteanu a înghețat. A simțit cum
inima începe să îi bată repede. Însă, ciudat, nu era speriat deloc.
Îl
cauți pe Adrian Mânăstireanu, tinere, a auzit vocea, ușor cețoasă a bărbatului
cu glugă din fața lui. Omul l-a privit în față calm, încercând parcă
să zâmbească.
Adrian Mânăstireanu
s-a înălțat la cer, tinere, unde stă la picioarele Tatălui. Bărbatul cu glugă
l-a mai privit un timp așa, cu chipul lui blând, dar fără să zâmbească, apoi
și-a continuat drumul.”
Aflăm
așadar că în viața lui de toate zilele zbuciumată,
bogată, plină de suferință, de mari realizări personajul principal al romanului
(care simbolizează esența poporului român), Adrian Mânăstireanu” a
fost Iisus Christos care s-a întrupat în istorie poporului român. Ne aducem
aminte cum moare doctorul Adrian Mânăstireanu. Este pe munte când este răpit la
cer de un fulger, (răpirea la cer a sfântului Ilie în Biblie într-un car de
foc) care-i carbonizează partea
materială a corpului și-i răpește sufletul în cer. Gândul te duce din nou la
mitul Păsării Phoenix, al purificării. Ne aducem aminte că el a
venit pe pământ ca să sufere în istoria poporului român. Că toate păcatele le-a
aluat asupra sa. Că i-a iertat pe cei care i-au făcut rău, că a
iertat poporul român.
Ne
aducem aminte că el le-a redat nemurirea oamenilor, (faptele lui
Iisus Christos) prin femeile pe care le-a
vindecat de cancer și care au devenit nemuritoare. Și că dacă n-ar fi fost
sabotat de colegii lui oamenii ar fi putut deveni nemuritori. Și
oamenii ce i-ai făcut ? l-au alungat ca pe Prometeu și l-au
răstignit pe munte ca pe Iisus Christos.
După
ce aflăm că tema centrală a romanului este întruparea lui Iisus Christos în
istoria poporului român, toate elementele, nucleele semantice,
personajele, povestirile, parabolele romanului pot
fi interpretate într-o nouă viziune. Adrian Mânăstireau fiind
simbolul poporului român gândul te duce la supliciul, răstignirea
și răpirea la cer a poporului român. Acesta este romanul „Fulgerul
și cenușa ”, apărut anul acesta, 2025 de la Domnul, la editura eLiteratura, și
acesta este romancierul Ștefan Dumitrescu.
Constantin
Lupeanu ex-Ambasador în China și în Țările din Indochina, mulți ani,
Director al ICR de la Beijing, sinolog, scriitor.
De la Valea Brazilor, Iulie 2025



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu