Despre
omul tâlhar și îndepărtarea de sine
Dr. Nicolae Balaşa
20
Iulie 2025
De când mi s-a pus condeiul în mână și am învățat să
citesc, cu alte cuvinte, după ce am început să conștientizez lumea, m-am tot
întrebat: cum și în ce fel ne-am îndepărtat de substanța noastră inițială,
substanță din substanța universului?! Că de îndepărtat, este vizibil, ne-am
îndepărtat! Doar orbii și orbeții cred alceva și se văd buricul momentului,
aici, pe pământ și în ceruri, ceilalți, oameni angrenați în mecanismul firesc
al vieții, admit ideea de „bob zăbavă” și, înainte de a lua decizii, se întorc,
pe ei înșiși și spusele altora, ca furca paiele! Croitorii de pe vremuri aveau
o maximă, ghid în activitatea de zi cu zi: „măsoară de zece ori și taie
o dată”. Prin urmare, în aceiași termeni, ai răbdării cu mine și
cu omenirea, mi-aș dori să știu de ce omul devine tâlhar la drumul mare, când
una din legile morale, după care a fost zidit, spune simplu, fără
echivoc, „să nu furi”?! Apropo: din punctul meu de vedere, viața pe
pământ, încă de pe vremea antichității, a fost concepută după căteva legi
morale. Legi simple și ușor de respectat, câtă vreme ești Om, cu conștiința de
sine (cel puțin în termenii lui Hegel) și conștiința menirii tale. În caz
contrar, pierdere de vreme, pierdere de timp, a ta, ca om în istorie și,
desigur, pierdere de sine, ca individ rătăcit într-un nu știu ce.
Din perspectiva dicționarului limbii române, spre
deosebire de hoț, capabil de crimă pentru a fura, tâlharul este echivalentul
banditului, a ticălosului sau a nemernicului, prezent la tot pasul, în mijlocul
mulțimilor, și mai ales în instituțiile oricărui stat din lume. Menirea sa este
tot hoția, însă una cu ștaif, ferchezuită, pedantă, făcută, aproape tot timpul,
„în numele binelui pentru om”. Ori, despre faptul că în spatele acestei
expresii „în numele binelui pentru om” se află marile experimente sociale
nefaste, marile războaie, cauze ale decimării umane, săvârșite de niște
descreierați sau „genii de context”, am tot vorbit. Ba mai mult, din aceleași
considerente, a spus că istoria omenirii este o istorie a vărsărilor de sânge
în care eroii sunt fie criminali în cadrul unor măceluri lipsite de sens, fie
cădere a omului în hăul devenirii.
Privind în noi, în istoria știută, dar și în prezentul
suficient de murdar, ne validăm, fără să vrem, pornirile. Vrem să fim cu orice
preț fie ca individ, fie ca șef de stat sau cine știe ce pițifelnic la vârful
unei instituții, fie ca nație, fie ca popor etc. Apoi, din te miri ce
alte porniri, vrem să arătăm că suntem, chiar dacă abia pâlpâim pe ici, pe
colo, și doar la umbra unor personaje care, vremelnic, cred că sunt puterea.
Vremelnic zic, câtă vreme puterea se duce dracului pe apa sâmbetei! Ți-o ia! Vine
valul, îti ia calul cu puterea ta cu tot! Mai ales atunci când calul este, de
fapt, o mârțoagă împăiată. Într-o astfel de conjunctură, obediența ta față de
„gălbejitul cu putere” te dizolvă în ideea de slugă, uneori slugă absolută. Iar
tu ești ce? Ești unde?! Într-o astfel de situație, desigur, conștiința de sine,
parte a pozitivizării ființării pe pânza vremurilor tale, devine inconștiență.
Cade capul împăunat, cade șandramaua! Cade șandramaua,
cade tot! În acel moment, ia-te dacă ai de unde? De unde, dacă nu ai nici
măcar un nume?! Imaginaţi-vă să nu fi tu om, nu tu măgar (animal, în general),
nu tu pom, nu tu nici măcar fir de iarbă sau adiere de vânt în zadar! Să vrei
să te iei de undeva şi să nu ai de unde! Să vrei să fii altundeva şi să nu ai
ce trimite! Să vrei să îţi aminteşti de tine, şi ioc amintire! Să vrei să fii
şi tu nume în rândul lumii și, culmea, chiar să nu fii, în condiţiile în care,
totuşi, unul, asemenea ţie, îţi spune: ,,mă, nea cutare!…’’ Tragedia stă în
faptul că numele nu e la întâmplare. Nu îl iei din cui şi pleci cu el aşa,
de-aiurea, la plimbare. El, numele, se zideşte greu. (Ca o paranteză, pentru
cei interesați, despre nume, în formă teoretică, la nivel performant, vorbește
Aristotel.) Revenind, ca să fiu înțeles, Manole, până să o zidească pe Ana, era
Manole? Da de unde! Nici pomeneală! Noe, dacă nu ar fi călărit potopul, ar mai
fi fost el Noe? Draci uscaţi! Sau nici măcar ăia! În cazul nostru, ca oameni,
în acest moment, când nici compromisul nostru nu își mai spune cuvântul,
disperarea, apoi ieșitul la drumul mare, după modelul celui ce ne-a fost
stăpân. Stăpân ciuntit, „scurtat de un cap”, ca pe vremea otomanilor. Prin
urmare, disperatul, cameleonic din fire, redevine tâlharul carismatic,
seducătorul, iubitor de semeni. În realitate, banditul, ticălosul sau
nemernicul, viperă cu ochi sticloși, oricând gata să atace. Pe scurt, o
hahaleră la fel de împăiată, care convinge, apoi fură, de la suflete până la
verzișori sau te miri ce altceva. Pentru a-și intra în mână, oricând e în stare
să facă orice. Vinde chiar și pe taică-său, pe maică-sa, se vinde pe el/ea,
până ce capătă o funcție, de obicei, la stat, locul de pe care poate șantaja,
trafica etc., evident, cu scopul de a avea acces la banul public, la
paraîndărăt și la mai câte și câte.
Până nu de mult îmi tot spuneam că banii statului nu
pot fi furați cât timp, chiar și în interiorul instituțiilor, pe lângă cele
exterioare, sunt compartimente de supraveghere și control. M-am înșelat! Am
uitat să introduc în ecuație mita cea de toate zilele, paraîndărătul, micile
atenții, în jurul cărora se strânge, cât ai clipi, grupul infracțional și,
desigur, grupul a cărui menire se rotește în jurul sloganului, „o mână spală pe
alta”.
Pricepuți nevoie mare și „copleșiți” cu peste de
măsură de mersul instituției și de greutățile celor ce îi înconjoară, cei
amintiți anterior, în primul rând strigă în gura mare, ba pe la… și pe la…, în
genere, pe oriunde pot și, în cârdășie, sunt luați în seamă: „aia nu e, ailaltă
lipsește, de cerut ni se cere și abia mai putem face față”. De aici și până la
furtișagul în numele binelui pentru om, nu este nici măcar un lat de palmă. La
tehnica anterioară, de furt în numele binelui pentru semeni, trebuie adăugată
cultura anulării sau cultura anihilării, „Cancel culture”. Prin urmare, deși
pedanți în a tâlhări, în special, statul (cu expresia scuză, spusă din gură, în
gură: „a furat de la stat, nu de la om, omniprezentă înainte de 1989, pe vremea
comunismului, și cealaltă, „a furat, dar a și dat!”, rostită la oricare colț,
în plină democrație), tâlharii sunt frustrați. Nu de puține ori auzim: „dacă
nea cutare are, eu de ce nu aș avea” sau altfel, din altă perspectivă: „dacă a
furat riscând, eu de ce nu aș risca? Că de pățit, nu văd că ar fi pățit careva
ceva?!”). Într-un stat în care dreptatea este mimată, pacea socială
dispare la un simplu pocnit din degete, anarhia se instalează cât ai clipi și
devine, pentru o vreme, formă de guvernare. Pentru a convinge, amintesc
momentul loviturii de stat după 25 decembrie,1989, când haosul străzii și-a
spus cuvântul, iar România, peste noapte, avea la un moment dat trei guverne.
Marea frustrare specifică nemernicilor, nu se
centrează, cum am crede, pe lipsa de avere, ci pe nerecunoașterea lor ca valori
sociale. Nerecunoaștere, pentru ei, o mare durere! Din această nerecunoaștere,
anularea prin rebranduire. Altfel spus, ștergi orice simbol, oricare nume,
stergi oricare conținut anterior ție, pentru a putea fi tu. În termeni
juridici, o astfel de faptă înseamnă furt de identitate. Însă încercarea de a
șterge, de a anula tot ce este peren și a te pune tu în locul celor ce au devenit,
prin efort, clasici, înseamnă, cu siguranță, anulare de sine și eșec în același
timp. Dar dacă din așa ceva, din rebranduire se fac bani negri, ca de altfel
din oricare altă furăciune, semenul tău, deși știe, din teamă, rabdă și tace
însă se și dezumanizează.
Pentru corectitudine, conștienți de faptul că omul
este supus greșelii, trebuie spus că nu oricare dintre noi este hoț. Omul
contingent, conștient de menirea sa, este permanent pe drumul mântuirii. Cu
toate acestea, peste tot, în jur, alături lui, liniştea, simfonie a
zărilor şi a aducerilor aminte. Alături ei, alături simfoniei, viaţa, oricând
gata, parcă, să trădeze. La ţărmul clipei, misterul!… Sau, alternativ, când
Dumnezeu, când diavolul! Totuşi, ultimul, mai rar. Între unul şi celălalt,
urcuşul, destinul, ruleta, cifra 6. Repetată punere pe gânduri!… Apoi, moartea,
cortină a zădărniciei!
Domnule, dacă ai putea să mori în picioare, semn ?!
Să rămâi, aşa, stană de piatră şi să te îngropi singur, perpendicular pe axa
vremurilor! Să fii un fel de antenă, prin care, musai să treacă şi timpurile,
şi cuvântul! În realitate, noi, tot una cu pământul, un fel de umbre stinse în
amurgurile disperării. Te zbaţi să fii şi… una, două, ţi se încurcă iţele!
Păcat de oasele frânte, păcat de compromisurile făcute în numele devenirii,
păcat şi de alergatul pe te miri unde de-aiurea, făcând rău, îndepărtându-te de
tine însuți! Asta e! Una e să vrei şi alta e să fii!

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu