28
iunie, 30 august, 7 septembrie 1940 - 85 ani de la Drama sfârtecării
național-teritoriale a României (2)
Prof. univ. dr. Stoica Lascu
20
Iulie 2025
Reflecțiuni de luat aminte și astăzi... „Nu
poţi raporta gândirea ta politică decât intereselor româneşti” (Pamfil
Șeicaru, iulie 1940,
Luarea prin surprindere, aparent - prin Ultimatumul
sovietic din 28 iunie 1940 -, a liderilor români, a unor vectori de opinie și a
masselor largi ale populației - narcotizate în bună măsură de slogane
propăvăduite de o presă cenzurate și direcționată de către Stat în cei doi ani
și jumătate de regim monarhic autoritar, non partidist și fals-parlamentar -, a
bulversat ansamblul societății și a determinat adaptarea politicii externe la
noile realități geopolitice, la noul raport de forțe între Marile Puteri ale
timpului - Reich-ul și Uniunea Sovietică. În primăvara-vara anului 1940,
Franța și Marea Britanie deja nu mai contau ca mari puteri - prima dispare,
practic, ca Stat de sine-stătător, iar a doua se află în pragul invaziei
hitleriste.
În aceste condițiuni, României - care mizase cu totul
pe așa-zisele „garanții” ale Albionului și pe „ocrotirea” din partea „surorii”
de pe malurile Senei - nu-i rămânea decât a se conforma, acceptând, fără nici o
opunere armată, prima ciuntire a teritoriului său național. Era începutul unui
calvar al Țării, aflată în chingile tot mai strânse ale Istoriei - și mai
marilor zilei. Minți lucide au relevat, însă, chiar în acele zile de cumpănă
pentru destinele Statului și ale poporului, marele greșeli ale politicii
noastre externe - mai ales din a doua jumătate a anilor ’30 –, o politică ce nu
avea în vedere, în primul rând, interesul național, ci și-l atrofia pe acesta
în favoarea intereselor unor „aliați” occidentali, fără a se vrea a vedea
slăbiciunile tot mai evidente ale acestora - învingătorii din 1918...
Una dintre aceste minți lucide a fost ziaristul Pamfil
Șeicaru, cetitorul de azi (inclusiv politicienii și ți așa-zișii „diriguitori
de opinie”) fiind invitat a lua cunoștință și a reflecta asupra istoricității
și - nu mai puțin - a actualității, și chiar unor paralelisme, a materialelor
de mai jos... E trist să ai dreptate...
La data de 13 aprilie 1939, s’au primit -
cum a lămurit în expozeul său (în şedinţa «istorică» a
comisiilor Parlamentului, din ziua de 2 iulie 1940 - n.n.) d. ministru
de externe C. Argetoianu - garanţiile Angliei. La data de 15 aprilie,
directorul nostru d. Pamfil Şeicaru, semna editorialul: Garanţiile militare ce
ni se oferă. Îl reproducem pentru ca cititorii noştri - în lumina evenimentelor
- să verifice dacă a avut sau nu dreptate.
„Cine ar putea rămâne indiferent faţă de
noua înfăţişare a politicii engleze? Unde sunt anii în care Anglia se
desinteresa de tot ce se petrece în Europa, veghind
doar să nu se profileze pe continent vreo forţă care să tulbure echilibrul? (subl.n.)
Astăzi, Anglia se risipeşte în atenţii: plimbă priviri agere pe harta Europei,
evaluând primejdiile, oferind soluţii împăciuitoare prin scrisori adresate
preşedinţilor de consilii, gata de a netezi asperităţile spre a înlesni
creiarea unei solidarizări, în faţa ameninţării germane.
Amabilitate, prezenţă sfătuitoare, îndemnuri pentru
gesturi simbolice în folosul unei cauze comune, ca în schimb să nu ezite a
oferi (cu o emoţionantă grabă) un ajutor – ceva mai mult, o garanţie militară.
Sunt foarte mulţi dintre concetăţenii noştri - în special evreii - care sunt
într’adevăr emoţionaţi până la lacrimi, entuziasmaţi până la delir de aceste
garanţii militare oferite de Anglia cu o generoasă grabă. Înţelegem entuziasmul
concetăţenilor noştri de rit iudaic, dar el se explică şi prin nepriceperea de
mai multe ori milenară a evreilor în problemele militare. O rasă exclusă dela
serviciul militar timp de mai bine de două mii de ani, a pierdut înclinarea
războinici şi implicit priceperea în chestiunile militare; de aici şi
refractarismul aproape organic faţă de tot ce însemnă serviciu militar -
evident, afară de furniturile militare.
Se explică deci graba cu care evreii s’au entuziasmat
faţă de gestul Angliei de a oferi garanţii militare oricărui Stat care se simte
ameninţat de expansiunea Germaniei. Cine ar putea nega că Anglia este cel mai
puternic stat prin întindere, prin populaţie, prin imensele ei bogăţii? O
treime din suprafaţa globului este engleză, iar mijloacele materiale dau
Britaniei o strivitoare superioritate. Este cunoscută axioma: «Războiul
cere bani, bani şi iar bani» (subl.n.). Deci, pe bună dreptate,
concetăţenii noştri evrei socot garanţia militară a Angliei ca un scut care
poate pune la adăpost orice Stat ameninţat.
Dacă războiul este în funcţie de forţa financiară a
statelor în luptă, Anglia fiind bancherul lumii, implicit are certitudinea
victoriei finale. Numai că războiul nu se face numai cu bani, ci şi cu oameni,
adică nu-i o licitaţie, în care este o întrecere de cine poate oferi o mai mare
sumă de bani. Într’un fel, şi războiul este o licitaţie: dar de voinţe de
sacrificiu, între capitaluri de voinţă eroică, o întrecere de rezistenţă şi de
energii vijelioase. De ce se spune că războiul cere «bani şi iar bani»? Fiindcă
armamentul costă, muniţiile costă, hrana şi îmbrăcămintea costă bani, războiul
fiind un apocaliptic consumator, sumele de bani pe care le cheltueşte atingând
cifre astronomice.
Printr’o răsturnare complectă a logicei, asistăm
astăzi la această paradoxală situaţie: Statele cele mai sărace - adică Germania
şi Italia – sunt cele mai bine înarmate, faţă de Anglia care este între o
dureroasă inferioritate în ceea ce priveşte armata de uscat şi armata aeriană.
Nu putea oare Anglia să aibă o armată extraordinară, să domine aerul prin
numărul, prin calitatea aparatelor? Evident că ar fi putut, şi dovada ne-o dau
cifrele puterii sale de producţie din 1918. Citez după volumul d-lui I.M. Spaight
- „Aviaţia de războiu în 1939”; autorul are calitatea de a da informaţii
exacte, fiind secretarul ministerului aerului britanic. „În zece luni dela
ianuarie la octombrie 1918, Marea Britanie a fabricat aproximativ 27.000
avioane de prima linie şi 30.000 de motoare; înainte de armistiţiu, cifra
producţiei a atins 3.500 de aparate şi 4.000 de motoare pe lună”.
Spre a depăşi puterea de producţie a Germaniei în
1939, Anglia va trebui să construiască 6.000-8.000 avioane de prima linie,
atingând o capacitate de lucru mai mare de 600 aparate pe lună. Comparate
aceste cifre, necesare azi, cu ceea ce a fost capabilă Anglia în 1918, ele apar
neînsemnate.
De ce nu s’a grăbit să-şi organizeze producţia? De ce
în faţa atâtor avertismente nu afla altceva mai bun decât să alterneze spiritul
de tratative, cu organizarea unui front comun în care statele osândite
sacrificiului să fie statele mici şi mijlocii? Pentru oricare Stat, înzestrarea
unei armate înseamnă sacrificii imense (subl.n.): sunt ţări ce au de
cinci ori mai mulţi soldaţi decât arme şi echipament. Dar care-i situaţia
militară a Angliei, cu imensele ei bogăţii? Întrebăm, fiindcă ni se oferă „garanţii
militare”. Aşadar în domeniul raporturilor de forţe aeriene, Anglia (care
putea să domine cu o strivitoare superioritate), are nevoe de timp ca să
egaleze forţa aeriană a Germaniei. Atunci să mai aşteptăm până ce vor fi
mobilizate uzinele engleze, spre a socoti restabilit echilibrul de forţe în
aer.
Un alt factor ce întârzie mult regăsirea forţei
militare pe care Anglia ar putea şi ar trebui s’o reprezinte, pentru rolul de
paznică a păcii, este neisbândirea aproape complectă a «Serviciului Naţional»
în Anglia. Sir John Anderson, ministru al Apărării Naţionale, cedând
insistenţelor Statului major francez care reclama o întărire substanţială a
forţelor terestre britanice, a încercat să înlocuiască serviciul militar
obligator prin «serviciul naţional»: adică înregistrarea voluntarelor înrolări
pentru apărarea Angliei. Dar s’a constatat cu acest prilej că englezii
manifestă o repulsiune quasi-invincibilă de a fi înrolaţi (subl.n.).
Astfel că de unde Sir John Anderson era sigur să obţină cel puţin 1.600.000 de
înrolări, nu a avut decât 170.000.
Deci forţa terestră a Angliei este, în ultima analiză,
armata franceză - fără îndoială invincibilă ca armată de uscat [Sic!].
Nu facem nici un fel de reflecţie asupra acestei ostilităţi engleze faţă de
ideia serviciului militar; dar nu mai puţin ne obligă la o justă şi
prevăzătoare apreciere a «garanţiilor militare» pe care le oferă cu atâta
generozitate Anglia.
Ce înseammă o garanţie? Este obligaţia de a fi prezent
pentru acoperire la scadenţă, în caz de strîmtorare a celui garantat! Cine
poate primi o garanţie dela cineva care nu are solvabilitat? Garanţie militară,
adică acoperirea în caz de nevoe a insuficienţelor militare ale Statului faţă
de care te-ai obligat.
Anglia poate
trimite doar 17 divizii în Franţa. Unde-i restul? Că în câţiva ani Anglia îşi
va regăsi potenţialul din 1918, nu scade cu nimic din situaţia ei precară de
azi, în ceea ce priveşte capacitatea de a acoperi garanţiile militare. Dar
sistemul tratatelor mutuale de ajutor între Anglia şi ţările mici poate
să le îmbrâncească în antagonisme strivitoare pentru micile state (subl.n.).
Deci garanţiile militare ale Angliei vor începe să joace când va ajunge
potenţialul din 1918, când englezii vor cere serviciul militar obligator şi se
vor înrola cu o impetuoasă voinţă de luptă. Până atunci, totul rămâne o ipotecă
asupra viitorului, inoperantă pentru constrângerile tragice ale prezentului”.
Pamfil Şeicaru
Pentru acest articol, directorul nostru a
primit omagiul tuturor insultelor, a stârnit mobilizarea tuturor
calomniilor.
Directorul nostru se ştia român şi a
gândit româneşte.
Atunci, era un act de provocare, a unor filii
furioase, să gândeşti româneşte. Ne-ar fi uşor să reproducem (pentru a
da un penibil spectacol) toate insultele tipărite.
E poate cea mai mare tristeţe să constatăm
că am avut dreptate.
Mai bine eram noi inconştienţi. Cititorii
pot verifica azi temeinicia prevederilor noastre, în lumina tragicelor
confirmări („Curentul”, 6 iulie 1940).
Pamfil Șeicaru - „Toată
Nația tace”…
Stăteau rezimate de zid două ţărănci,
tăcute, părând că nu-şi dau seama că în preajma lor hueşte viaţa... În ţinuta
lor încremenită, în privirile lor, erau ecouri de vastă singurătate. După port,
erau două ţărănci din Basarabia, îmbătrânite înainte de vreme, cu ochii
adânciţi în tristeţe, cu mâinile proptind bărbia şi acoperind gura. Le-am
întrebat de unde sunt. Mi-au răspuns: „Din Soroca”... Şi pe urmă (grăbite),
şi-au acoperit din nou gura cu mâna, ca să rămână nemişcate, împietrite în
durere... Nici un cuvânt de jelire, nici o cât de vagă frazare a durerii:
tăcerea pecetlui totul. Iar mâinile păreau că vor să oprească un cuvânt, un
strigăt de revolta, un gemăt de durere, ca nu cumva să ţâşnească într’o nevoită
spovedanie.
M’a urmărit imaginea celor două ţărănci
din Soroca – şi mai ales mâna făcând lacăt gurii... Nu este numai gestul
ţărăncilor din Soroca; este astăzi gestul românilor de pretutindeni - este
gestul care rezumă ritualul de totdeauna al Naţiei, când o doare adânc. Este o
retranşare în tăcere – este zăvorirea gurii spre a împiedica durerea şi revolta
să urle chinul sufletului, chinul trupului.
Când Naţia stă cu mâna la gură, când Naţia
tace prelung şi ochii au profunzimi de întuneric - atunci îi poţi măsura
imensitatea durerii, tumultul revoltei abia stăpânite.
Stăteau două ţărănci, cu mâna
acoperindu-le gura... Nu-i nimeni care să nu înţeleagă sensul gestului.
Este în tăcerea Naţiei o nobleţă - sunt în gestul acesta de resemnare
milenară străvechi ecouri dacice. Şi cele două statui ce te întâmpină la intrarea
muzeului din Neapoli „Regi Daci prizonieri” - au exact aceeaş ţinută de tăcută
adâncire, în durere, ca şi cele două ţărănci din Soroca... Ţinută de vremelnică
înclinare în faţa destinului a Naţiei acesteia care, de milenii, stă pe aceste
meleaguri („Curentul”, 5 iulie 1940).
Pamfil Șeicaru -„Inerţia sufletească”
Luând ministerul de externe în primire (la 4 iulie
1940 – n.n.), d. Mihail Manoilescu a socotit potrivit să se adreseze
colaboratorilor săi, cărora a ţinut să le precizeze necesitatea desbărării de
anumite inerţii sufleteşti. Este cel mai potrivit calificativ ce se poate da
unui anumit fel de a concepe obligaţiile faţă de ţara ta, de neamul tău.
Oriunde te-ai afla, nu poţi raporta gândirea
ta politică decât intereselor româneşti (subl.n.). Bun sau rău,
oportun sau nu, totul este în funcţie de linia intereselor ţării tale. Din
nefericire, stărue o anumită mentalitate cu totul străină de sensibilitatea
românească: oameni, prin formaţia lor intelectuală, prin viaţa, prin mediul în
care s’au desvoltat, au căpătat o psihologie de desrădăcinaţi. Între ei şi
naţia din care fac parte, doar prin paşaportul şi atribuţiile ce le au nu
există nici o legătură și nu-i pasionează nimic în afară de implicarea unui
nume de fanariot ca un prestigiu, ca un blazon de familie. Nimic mai comic
decât greutatea pe care o simt să se exprime în graiul naţiei, nimic mai
penibil decât voita afirmare a oricărei lipse de comunicativitate cu acest
neam, bun doar să te înlesnească misiuni în străinătate. Ai mereu ilustrarea
dureroasă a teoriei lui Eminescu asupra păturii suprapuse (subl.n.),
ai mereu sentimentul că printre noi există o categorie de români cari se feresc
să-și manifeste apartenenţa lor românească, cari au un fel de sentiment al unei
poziţii de inferioritate ca naţie. Sunt stări de spirit pe cari le denunţăm, adică
facem serviciul unei oglinzi capabile să răsfrângă caricatura morală a unei
întregi categorii.
Fără îndoială, cu cei mai bătrâni suntem obligaţi să
avem o oarecare indulgenţă: nu era aşa de puternic afirmat sentimentul
românesc, spiritul naţional înainte de războiu, iar între 1870 şi 1910 clasa
conducătoare nu a mai avut acea flacără de credinţă românească ce mistuia
sufletele generaţiei dela 1848. Romantismul naţionalist al unui Bălcescu, al
fraţilor Goleşti, făcuse loc unui indiferentism ce se complăcea în jocul celor
două partide, ceva molcuţ, diletantism sportiv. Aşa se explică dece clasa conducătoare
s’a prezentat la 1916 mai puţin înălţată sufleteşte, gata de a porni oriunde,
pe când naţia rămânea să înfrunte necazurile, să îndure vitregia unei faze a
războiului unităţii naţionale.
Şi nici când România a devenit un Stat de douăzeci de
milioane locuitori, inerţia sufletească a dezrădăcinaţilor nu s’a clintit.
Aceiaşi oameni, aceiaşi mentalitate, aceleaşi înclinări sufleteşti, aceiaşi
neparticipare la viaţa acestui neam. Mai ales la ministerul de externe era
acest climat ce impunea la foarte mulţi ca o ţinută de rigoare să subordoneze
interesele româneşti, fidelităţilor lor sentimentale. Erau francofili,
erau anglofili, dar nu gândeau şi nu simţeau româneşte (subl.n.). Dela
izbucnirea războiului nu au văzut decât interesele aliaţilor (astăzi
învrăjbiţi) (subl.n.), nu au urmărit decât linia acestor interese.
Nici un moment nu s’au gândit să descifreze equaţia românească, să afle drumul
cel mai potrivit al intereselor noastre. Inerţia sufletească se manifesta nu
numai în conştiinţa unor sentimente, ci şi în ostilitatea faţă de orice
sforţare de gândire. Erau încântaţi să repete mecanic formule
stereotipe, să ciugulească din telegrame ceea ce le putea confirma credinţele (subl.n.),
fără ca un singur moment să-şi încerce şi o contribuţie cât de firavă a
spiritului critic.
Aşa se explică în bună parte unele grave întârzieri
ale politicii noastre externe, aşa se explică de ce ne-a surprins neisbutirea
aliaţilor în Norvegia, pasivitatea aliaţilor faţă de Finlanda, ocuparea
Danemarcei şi cucerirea în câteva zile a Belgiei şi a Olandei, înfrângerea din
Flandra, căderea Parisului şi pacea separată a Franţei. Inerţia
sufletească a unor desrădăcinaţi a dat o imagine falsă a situaţiilor (subl.n.),
a făcut ca ministerul nostru externe să fie slab informat, iar informaţiile
puţine pe cari le avea, corespunzând realităţilor, erau interpretate
tendenţios.
Când d. Mihail Manoilescu cere să se desbere de
„inerţie sufletească” cei ce sunt în serviciul ministerului afirmă o dramatică
lipsă de sensibilitate românească printre mulţi dintre cei utilizaţi adesea în
politica externă a ţării. Şi „inerţia sufletească” o aflăm şi pe planul intern
la atâţia cari în plină precipitare a revoluţiei naţionale, nu înţeleg nimic,
sau încearcă desperate soluţii, spre a falsifica un spirit, spre a păstra
conţinutul perimat sub învelişuri de împrumut. ,,Inerţia sufletească” este lenea
de a gândi, este acel confort al deprinderilor, al tabietelor intelectuale,
este o suficienţă de a întâmpina evenimentele, ideile. „Inerţia sufletească”
este şi o formă a sufletelor moarte, este şi existenţa vegetativă a
oamenilor.
Comparaţi bătălia ideilor, încleştarea sistemelor de
organizare statală, această tragică răspântie între două evuri, cu acel
„păcat” repetat monoton de bibilicile politicii româneşti (subl.n.).
Viaţa noastră politică şi partidele răvăşite au aspect de ogradă în care
orătăniile speriate de furtună îşi caută besmetice un adăpost.
mpotriva „inerţiei sufleteşti” va trebui pornită acea
viforoasă reacţiune a naţiei, care se regăseşte în ce are invincibil: sufletul
ei daco-roman.
Pentru îndărătnicii „inerţiei sufleteşti”, noi ne
simţim obligaţi să le tot amintim că naţia nu-i tâmpită şi străinătatea
este informată (subl.n.). De aici imperativul unei ţinute decente faţă
de naţie, care judecă mult mai profund decât cei cari îşi închipue că pot
batjocori prin „inerţia lor sufletească” marile năzuinţi ale naţiei.
Şi, corectitudine, faţă de străinătatea bine
informată.M. Manoilescu a semnalat „inerţia sufletească”: este peristenţa
„sufletelor moarte”, în freamătul unei lumi noui („Curentul”, 8 iulie 1940).
Aranjament grafic – I.M.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu