28
iunie, 30 august - 7 septembrie 1940 - 85 ani de la drama sfârtecării
național-teritoriale a României
Prof. univ. dr. Stoica Lascu
16
Iulie 2025
3 iulie 1940 - „Zi de doliu pentru
întregul Neam românesc şi pentru sufletele noastre ale tuturor. Fraţii
noştri din Basarabia şi Bucovina să ştie, că durerea lor este deopotrivă şi a
noastră”.
Prima săptămână, în urmă cu 85 de ani, a tragediei
românilor basarabeni și bucovineni - în urma retragerii precipitate, ca efect
imediat al ultimatumului sovietic din 28 iunie, a administrației și unităților
militare ale Statului nostru -, a surprins și siderat întreaga societate,
autoritățile militare și civile. În fața tragediei, cuvântul de ordine era
chemarea la calm și disciplină socială - în jurul Suveranului - din partea
populației, descurajarea eventualelor acte de „rezistență” și revolte, exprimarea
încrederii la revenirea, într-un viitor nu îndepărtat, a teritoriilor
dislocate, în fruntariile Țării. Pentru marți, 3 iulie - autoritățile au
instituit doliu național; sunt exprimate luări de poziții ale unor
personalități și instituții (Academia Română, Biserica Ortodoxă Română), încep
a fi publicate reportagii privind sosirea refugiaților, exprimarea
solidarității cu ei; articole - inclusiv din presa europeană - privind istoria
celor două provincii, românitatea și progresele național-culturale și civilizaționale
în cadrul României Întregite.
3 Iulie... Doliu Capitalei, doliul
Naţiunii întregi
Zi înnecată în lacrimi şi cernită în zăbranec, zi în
care cea din urmă fâşie din strămoşescul şi sfântul pământ al Basarabiei şi
Bucovinei, va fi călcat, va geme. Zi de doliu pentru întregul Neam românesc şi
pentru sufletele noastre ale tuturor. Instituţiile publice şi particulare
au arborat culorile naţionale cernite. Vehiculele de tot felul, tramvaiele şi
autobuzele îşi flutură cu disperare parcă doliul în bătaia vântului.
Magazinele, localurile publice, sunt pustii. Apasă ceva greu, nespus de
greu pe sufletul naţiunii, s’a rupt ceva din ei, s’a rupt ceva din sufletul
fiecăruia dintre noi. Şi acest lucru îl înţelegem şi mai bine azi, în
ultima zi, în ziua despărţirii... Deşi va fi vremelnică această
despărţire ne doare în suflet. Gândurile noastre se întorc către cei cari s’au
jertfit pentru realizarea Unirei naţionale şi şi-au vărsat sângele pe glia azi
profanată de năvălitori. Fraţii noştri din Basarabia şi Bucovina să ştie, că
durerea lor este deopotrivă şi a noastră. Nu vom uita pe nimeni dintre ei,
precum nu vom uita pe trădători şi pe inchizitori.
Cu ochii aţintiţi la Răsărit şi Miază-noapte, către
ţinuturile voevodale ce ne-au fost răpite, cu ochii atenţi la orice mişcare,
vom şti să suferim calvarul impus. Alături de Suveran a Cărui durere se
confundă cu aceea a Naţiunii, alături de oţeliţii noştri ostaşi, formând cu
toţii un singur trup şi suflet, aşteptăm Ziua Cea Mare, cu nădejdea neclintită
că Lumina va birui întunericul şi că Mântuitorul şi Sfânta Lui Cruce ne vor
călăuzi spre izbândă. P.P. Trăiască Basarabia românească!
Mai sunt câteva secunde până la ora 1. Calea
Victoriei, marile bulevarde, sunt înţesate de trecători şi vehicule. Fluerul
gardienilor şi al agenţilor de circulaţie anunţă ora când cel din urmă ostaş
român a părăsit pământul provinciilor scumpe nouă. Pietonii, automobilele,
tramvaiele s-au oprit. Militarii şi agenţii forţei publice salută cu mâna la
vizieră. Civilii, femeile şi copiii au ridicat mâna dreaptă salutând solemn.
Salut îndreptat ca şi gândul tuturor celor rămaşi dincolo de graniţele
nefireşti impuse vremelnic şi mucenicilor Neamului căzuţi la datorie. Ochii
tuturor sunt împăienjeniţi de lacrimi, vocile sugrumate de emoţie. În piaţa
Cercului militar cineva cu glasul tremurând a exclamat: „Trăiască Basarabia
românească!”, strigăt care a fost acoperit de uralele tuturor... Atât, dar
totuşi mult!
Acest strigăt tălmăceşte mult, tălmăceşte întreaga
durere a Naţiei. S’a cerut disciplină şi tăcere. Să fim cuminţi. Viitorul nu
poate fi decât al nostru şi nu poate vorbi decât pentru noi. Trăiască Regele!
Trăiască România Mare!
... Un amănunt simbolic a venit să picure mirul
nădejdilor, al încrederii în viitor, în sufletele celor ce l-au văzut. În clipa
în care, poliţistul semnaliza încheierea minutului de reculegere, în Piaţa
Teatrului Naţional, de sub streaşină clădirii hotelului Continental, un
porumbel alb, s’a desprins în sbor spre acoperişul Teatrului Naţional. Mulţimea
i-a urmărit, încremenită, sborul - un sbor ce e sortit să umezească mulţi ochi
cu lacrimile încrederii în zilele ce vor veni. Hulubul alb - hulubul păcii, a bătut
din aripi liniștirea unei simbolice vestiri de mai bine...
În Piaţa Palatului Regal, un bătrân basarabean a
îngenunchiat. La încheierea clipei de reculegare – în care, fiecăruia i-au
defilat, prin minte şi un suflet, imagini din istoria ursitei noastre şi din
peisagiile chiar două provincii greu încercate –, bătrânul a prins să strige:
Trăiască România Mare! … Şi în timp ce, cu podul palmei stâlcea lacrimi ce
prinseră să-i ardă obrajii, mulțimea i-a însoțit urarea, cu urale ce făceau un
singur glas, o unanimă nădejde. Regele! România Mare! - iată imperativul clipelor
de faţă, iată balsamul zilelor grele („Curentul”, 5 iulie 1940).
Apelul Î.P.S. Patriarh Nicodim
Din mila lui Dumnezeu Arhiepiscop al Bucureştilor,
Mitropolit al Ungro-Vlahiei, Patriarh al României, Locţiitor al Cezareei din
Capadochia, Preşedinte al Sfântului Sinod. Tuturor binecredincioşilor creştini
ai Bisericii Noastre har şi pace dela Dumnezeu, Părintele din Ceruri, iar dela
Noi Arhierească binecuvântare.
Iubiți fii duhovnicești,
Paginile istoriei noastre naţionale sunt pline de
suferinţe şi de vitejiile poporului român. În suferinţe şi-a găsit alinarea pe
piatra Bisericii strămoşeşti. În vremuri de restrişte la aceleaşi altaruri
şi-au oţerit sufletul şi plini de credinţă şi de nădejde şi-au putut concentra
toate puterile, biruind necazurile şi vrăşmaşii. La orizontul vieţii noastre
naţionale româneşti au apărut nori întunecoşi. Îi urmărim şi iubitul nostru
Suveran se luptă să abată urmările lor. Arma noastră este credinţa în puterea
lui Dumnezeu şi nădejdea că ne va ajuta să trecem cu bine prin vremurile
acestea destul de grele. De aceea şi personal şi tuturor clericilor sfintei
Noastre Biserici am dat poruncă din săptămâna trecută ca să se roage neîncetat
lui Dumnezeu pentru apărarea ţării, pentru biruinţa Regelui şi Neamului nostru,
pentru luminarea tuturor conducătorilor Neamului Românesc şi pentru întărirea
armatei române, căreia neîncetat rugăm pe Dumnezeul puterilor, să-i trimită,
înger tare, păzitor, ocrotitor şi biruitor asupra vrăşmaşilor.
Astăzi norii întunecoşi au început a deslănţui
furtuna. Iată, fraţii din Basarabia şi din Bucovina siliţi să-şi părăsească
toată munca şi toată strânsura agonisită cu trudă în decursul vremurilor, au
venit la noi numai cu ce au putut scăpa. Nu au hrană, nu au adăpost. În
asemenea împrejurări cuvintele Sf Apostol Pavel rostite către Corinteni: „Nimeni
să nu caute numai de ale sale, ci fiecare să caute şi de ale altuia” (I
Cor. Cap. X, v. 24), ne obligă să privim jur împrejurul nostru. Să vedem
necazurile şi suferinţele fraţilor noştri şi „fiecare să dea cât îl lasă inima,
nu cu părere de rău, sau de silă; căci pe dătătorul de bună voe iubeşte
Dumnezeu” (II Cor. cap. IX, v. 7), zice Apostolul neamurilor.
Să ne aducem aminte că nimeni nu are cetate stătătoare
în lumea aceasta, că adevărata cetate o avem în împărăţia cerurilor, pe care o
vom dobândi, dacă la ziua cea înfricoşată a morţii vom merita locul celor de-a
dreapta, cărora împăratul le va spune: „veniţi binecuvântaţii Tatălui
Meu şi moşteniţi împărăţia gătită vouă dela facerea lumii: căci am flămânzit şi
mi-aţi dat să mănânc; am însetat şi m’aţi adăpat; strein am fost şi m’aţi
primit; gol şi m’aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi m’aţi cercetat; în temniţă am
fost şi aţi venit la mine; iar când drepţii vor răspunde: Doamne când te-am
văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniţă şi
Ţi-am slujit Ţie”, Împăratul le va răspunde: „adevărul vă grăesc,
întrucât aţi făcut acestea unuia din aceşti fraţi mai mici ai mei, Mie mi
le-aţi făcut” (Mat. cap. XXV, v. 34). De aceea românul cu drept cuvânt
spune: „cel ce pe sărac ajută, pe Dumnezeu împrumută”.
În asemenea vremuri se verifica virtuţile creştine.
Personal am luat toate măsurile ca seminariile, căminele preoţeşti şi
mănăstirile să găzduiască şi să ajute pe cât mai mulţi. Am pus la dispoziţia
Comitetului ce am înfiinţat în acest scop, tot ce am putut, atât dela
Arhiepiscopie, cât şi de la Patriarhie. Aceasta nu este de ajuns, pentru
alinarea tuturor durerilor. De aceea apelăm la toţi bunii creştini români ca şi
Pavel odinioară către Corinteni şi îi povăţuim şi îi îndemnăm: Mărturisiţi pe
Hristos prin faptele voastre, iar azi mai mult ca altă dată vi se prezintă
acest prilej.
Asemenea sfătuim şi îndemnăm întregul Cler să fie la
înălţimea vremurilor. Să fie în fruntea tuturor lucrărilor întreprinse de
guvern şi de autorităţi cu pilduitoarea jertfă creştină, ajutând, îmbărbătând,
conlucrând şi făcând tot ce este posibil ca să merite numele cu care poporul
nostru l-a împodobit, când i se adresează: „Părinte”, dovediţi-vă a fi părinţii
spirituali ai poporului român.
Iubiți fii duhovnicești, Iubit Cler,
Poruncă nouă dau vouă, a spus Mântuitorul Hristos
ucenicilor Săi: „Să vă iubiţi unul pe altul, precum v’am iubit Eu”.
Arătaţi dragostea voastră creştină din faptele voastre
creştine.
Arătaţi lumii că Neamul Românesc împodobit cu atâtea
virtuţi are dreptul la un loc de cinste în concertul european.
Cu aceste calde simţăminte şi gândiri româneşti şi
creştineşti, vă împărtăşesc din adâncul sufletului arhierească binecuvântare şi
rog fierbinte pe Cel atotputernic să ocrotească de tot răul Ţara, Neamul şi
Regele nostru iubit. Amin!
Nicodim, Patriarhul României („Universul”,
4 iulie 1940)
Un minut de reculegere
Guvernul a ordonat ca ziua de eri să fie considerată
zi de doliu naţional pentru pierderea Basarabiei şi a Bucovinei şi populaţia să
păstreze un minut de reculegere. Rezerva informaţiunilor şi a
comentariilor impuse asupra evenimentelor, în legătură cu pierderea acestor
două provincii dragi nouă tuturor, face pe adevăraţii români – pe aceia în
sufletul cărora va sta ca o rană deschisă, dar într’o veşnică lumină, icoana
patriei mutilate - să păstreze amărăciunea faptului împlinit nu un minut, nu o zi,
ci tot timpul până ce adevărul şi dreptatea vor triumfa. Cei grupaţi în jurul
acestei tribune, cari am făcut tot ce am putut pentru redeşteptarea conştiinţei
naţionale în aceste provincii asupra cărora căzuse urgia asupritorilor de
odinioară, nu putem uita nici dragostea cu care au fost primite străduinţele
noastre de fraţii de acolo, nici jertfele făcute pentru ei şi care azi ne
îndeamnă să ţinem trează conştiinţa naţională asupra celor ce s-au petrecut.
Neamul românesc ori trăieşte şi se afirmă în toată
plenitudinea darurilor cu care l-a înzestrat Dumnezeu, ca să fie şi el un aport
la civilizaţia de azi în mijlocul popoarelor unde trăieşte, ori nu merită, nici
respectul vecinilor, nici să trăiască. Cu credinţa că oricare ar fi vitregia
vremilor, darurile pe care Dumnezeu le-a sădit în mintea şi în sufletele
românilor vor triumfa, trimitem fraţilor îndureraţi salutul nostru şi nădejdea
că suferinţa lor şi străduinţele noastre de a-i vedea din nou la sânul patriei
mame nu vor fi zadarnice. („Universul”, 5 iulie 1940).
Golgota
Când sufletul ţi-i zguduit de aprigă durere, lacrimile
sgrumă calea cuvintelor. Şi totuşi treime să deschidem gura, pentru a ne ruga
cel puţin: rugă desperată pentru îndreptarea destinului nostru. Suntem în
săptămâna patimilor poporului românesc, care, frânt de suferinţă, urcă cu ochii
împăinjeniţi spre Golgota unui destin, pe care nu-l merită. Basarabia şi
Bucovina, părţi integrante din Moldova lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, sunt
ocupate de trupele sovietice. Mii şi mii de refugiaţi se revarsă din ambele provincii
peste teritoriul liber al României. În ochii lor se oglindeşte încă grozava
unor evacuaţii pripite şi oboseala unui ideal, sugrumat temporar. Durerea lor e
durerea vitregei naţiuni româneşti. Şi totuşi... nădejdea nu ne părăseşte. Şi
Christos a înviat după Golgota. E cu neputinţă ca virtuţile ancestrale ale
poporului românesc – popor de oşteni viteji prin tradiţie - să nu dărâme
această Golgotă a unui destin nemeritat.
Să ne pregătim pentru ceasul cel mare al învierii la
candela de veghe a credinţei, cu care am triumfat peste veacuri.
Marmeliuc
Sus inimile!...
Nemărginita durere care sfâşie sufletele româneşti în
ceasul acesta, să nu slăbească energia cu care se cere să luptăm pentru a
redobândi ceea ce ni s’a răpit.
De sute de ani stăpânim pământul care ni se ia astăzi.
Sute de ani, de va fi nevoe, vom lupta de acum înainte, ca să-l recâştigăm. Din
toată convingerea şi fără a mă lăsa amăgit de vreo iluzie trecătoare - prezic:
Pământul Moldovei, răşluit astăzi, va reintra în stăpânirea naţiei româneşti,
chiar în cursul generaţiei noastre. Acesta să fie gândul stăpân pe cugetele
noastre până la înfăptuirea lui definitivă.
Fraţi Români,
Trăiască România! Sus inimile!
Izbândă!
A.C. Cuza, Consilier Regal
Uunpopr pașnic a fost redus la tăcere
Istoria cunoaşte multe falsificări de adevăr, cunoaşte
şi mai multe nedreptăţi strigătoare la Cer. Dar, nicăeri, zeiţa Nemesis, nu
este mai cruntă ca în Istorie.
Lumea civilizată va cunoaşte adevărul asupra unui
popor paşnic, care în miez de noapte a fost redus la tăcere.
Dreptatea imanentă a Istoriei îşi va spune cuvântul,
iar Nemesis ne va răsbuna lacrimile şi sângele nostru.
Ştefan Ciobanu, Profesor universitar Membru al
Academiei Române
(„Universul”, 5 iulie 1940).
Cuvântul scriitorilor români la răpirea
din nou a Basarabiei și a Bucovinei
În această zi de doliu național, scriitorii români
trimet cuvântul lor lumii și țării. Sfâșierea Patriei noastre, prin ocuparea de
către străin a Basarabiei și Bucovinei de Nord, ne-a umplut de durere și de
revoltă.
Pământurile ocupate astăzi au fost de totdeauna
locuite de Români. De șase sute de ani încoace, documentele arată stăpânirea
voevozilor noștri asupra lor. În al 15-lea secol, voevodul român Ștefan cel
Mare, stăpânitor al întregii Moldove, luptă pe Nistru și pe Dunăre împotriva
Tătarilor și Turcilor. El era socotit, de lumea apuseană pe care o apăra cu
oștile lui, „sabia creștinătății” și „atletul lui Christos”, așa cum l-a
denumit Papa Pius al XI-lea. Pe atunci, poporul rus, aflat sub dominația
tătărască, nu văzuse niciodată Nistrul. Acest popor a trăit, până în veacul al
17-lea, despărțit de al nostru prin populații și state străine.
Ținuturile rupte Românismului au făcut întotdeauna un
singur trup cu Moldova. Chiar numele de Basarabia și Bucovina au fost puse în
circulație mai cu osebire de oportunismul politic al răpitorilor de la 1775 și
1812; băștinașii n’au încetat până astăzi de a-și spune Moldoveni. Învățați
străini. Statistici rusești și austriace afirmă covârșitoarea și permanenta
majoritate a Românilor în Basarabia și Bucovina.
În vremea când teritoriile răpite au stat sub
stăpânire străină, s’au încercat asupra, fără nici o izbândă, toate metodele de
desnaționalizare. După marele război din 1914-1918, atât Basarabia cât și
Bucovina s’au întors prin libera lor voință la statul românesc, pe temeiul
principiilor de autodeterminare, care a fost și lozinca Uniunii Sovietice. Prin
urmare, nici drepturile etnice nici cele istorice nu îndreptățesc repetarea
samavolniciei
Întemeiată noastră durere și revoltă o însoțim de un
protest pe care îl îndreptăm către întreaga lume civilizată, către toate
conștiințele ce mai prețuiesc justiție pe pământ, chiar către conducătorii
vecinului care întrebuințează forța împotriva noastră, a mii de avioane și de
tancuri. Poporul nostru, greu încercat, nu a meritat asemenea crudă lovitură.
Noi știm prea bine că poporul român este ireductibil
ca suflet și ca naționalitate. Dar tocmai de aceia ridicăm protestul nostru,
fiindcă abia ajuns la întregirea sa etnică și abia pornit către desăvârșirea
civilizației sale, neamul nostru este din nou lovit cu brutalitate și întors
dela desvoltare firească. Nimeni, nici chiar dușmanii noștri cei mai crânceni,
nu ne pot tăgădui dreptul la viață liberă, unitară, națională. Mormintele
vechilor luptători, ctitoriile cucernice ale voevozilor, ca și silințele creatoare
ale generației de azi, mărturisesc credința în idealul românesc al șirurilor de
oameni vrednici cari au trăit pe aceste pământuri. Așadar, mutilarea de azi
este o nedreptate atât de strigătoare, încât nu se poate crede că va rămâne
definitivă.
Iubiților frați din vechea Moldovă de nord și de peste
Prut, noi scriitorii, care ne simțim glas și inimă a neamului, vă îndemnăm să
fiți tari în durerea ea și în nădejdea voastră. La încercări asemănătoare,
părinții noștri și-au pus credință în Dumnezeu Iisus și nu s’au îndoit că după
noaptea răstignirii vine lumina învierii.
În această zi de mâhnire și de înfrângere, să
nădăjduim și noi cum au nădăjduit ei.
Acest cuvânt, alcătuit de comitetul de conducere al
Societății Scriitorilor Români, ajutat de sfatul și colaborarea d-lor:
Mihail Sadoveanu și Liviu Rebreanu, foști președinți
ai Societății; Ion Minulescu și Ludovic Dauș, membri fondatori, ca
reprezentanți ai întemeetorilor ei; Ionel Teodoreanu și Radu Gyr, ca
reprezentanți ai generației tinere, este trimis fraților din Moldova de Nord și
de peste Prut, ca și conștiinților luminate din lumea întreagă, în numele
tuturor scriitorilor români. Președintele Societății Scriitorilor Români: N.I.
Herescu; vicepreședinte: Ion Marin Sadoveanu; membrii comitetului: Corneliu
Moldovanu, I.Gr. Periețeanu, V. Voiculescu, George Gregorian, Ion Pillat,
Victor Ion Popa, Al.O. Teodoreanu, Tudor Vianu, Mircea Eliade, Ion Valerian
(„Timpul”, 7 iulie 1940).
Ședința Academiei Române, închinată
Basarabiei și Bucovinei
Academia Română a ținut ședință eri la orele 15 sub
președinția d-lui prof. C. Rădulescu-Motru. Imediat după
deschiderea ședinței de președinte C. Rădulescu-Motru a rostit următoarele:
„Unitatea neamului nostru a fost grav știrbită în cursul săptămânii trecute.
Silit de conjunctura nenorocită produsă de răsboiul mondial, Guvernul Majestății
Sale Regelui a fost silit să primească nota cu caracter de ultimat a Uniunii
Sovietelor Ruse și în consecință a ordonat armatei să evacueze teritoriul
Basarabiei și Bucovinei de Nord, care fuseseră încorporate Patriei române, prin
libera determinarea populației acestora, în anul 1918. O parte din trupul
nostru a căzut jertfă pentru a asigura Statului român pacea de care el avea
nevoie în aceste clipe tragice.
Jertfa este dureroasă. Ea retează două din cele mai
viguroase vlăstare ale ființei românismului. Dar românismul are rădăcini
puternice. El a luptat cu încercări încă mai grele întrecut, și le-a biruit.
Seva ființei lui este departe de a fi pe sfârșite. Va ieși, suntem siguri, și
de astădată biruitor, fiindcă dreptatea este de partea lui.
Academia Română care prin compunerea membrilor ei, a
fost dela început un simbol al unității culturale a tuturor Românilor, își va
îndeplini cu sfințenie datoria sa în viitor, așa cum și-a îndeplinit-o și în
trecut. Ziua de doliu, pe care Guvernul țării a decretat-o în urma evacuării
Basarabiei și Bucovinei de Nord, este pentru Academia Română nu numai o zi de
reculegere sufletească, ci și o dată dela care ea începe activitatea îndoită
pentru a face să învingă în istoria lumii dreptatea cauzei românești” .
prof. N. Iorga a propus să se înainteze Academiei Ruse,
lucrarea d-sale privitoare la Basarabia
prof. N. Iorga, înainte de a face comunicarea d-sale despre „Individualism și
solidarism în desvoltarea Istoriei”, a prezentat înaltului nostru for de
cultură lucrarea d-sale tipărită în limba rusă, tratând despre „Adevărul
despre trecutul și prezentul Basarabiei” (apărută în 1940: 78 pp. -
n.n.) cu rugămintea ca această lucrare să fie înaintată de Academia Română -
prin intermediul Ambasadei noastre din Moscova – Academiei Uniunii sovietice,
pentru a se vedea că teza susținută de nota sovietică ce ne-a fost trimisă, nu
corespunde câtuși de puțin realității.
prof. Iorga și-a început apoi comunicarea (...).Un memoriu asupra problemei
Basarabiei care va fi trimis in toată lumea
În şedinţa intimă care a urmat, la propunerile d-lor:
Liviu Rebreanu, I Petrovici şi altora, s’a pus în discuţie întocmirea unui
memoriu, de către Academia Română, în care să fie expusă problema Basarabiei şi
a Bucovinei, sub toate aspectele ei, dar mai ales sub aspectul istoric şi
etnografic, memoriu care să fie adresat de această instituţie tuturor
academiilor din lume.
După discuţia la care au luat parte d-nii: Em.
Racoviţă, I. Nistor, Dim. Gusti, I. Petrovici, Alex. Lapedatu, dr. Gr. Antipa,
Ştefan Ciobanu şi C. Rădulescu-Motru, s’a decis ca Academia să întocmească
acest memoriu în mai multe limbi şi să-l trimită academiilor şi instituţiilor
de cultură şi ştiinţă din Europa şi de dincolo de ocean („Curentul”, 7
iulie 1940).

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu