duminică, 27 iulie 2025

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - MUNTELE și MAREA (partea a II-a)

 



MUNTELE și MAREA

(partea a II-a)

  

   „Lumina de la malul mării, nu poate fi altceva, decât revărsatul

   sau răsăritul întors către inimile noastre, al necuprinsei, negrăitei

   dragostei Celui Viu și Preaînalt, acolo la țărmul unde cântă Lumina

   nesfârșită, veșnică, fără de margini...” (Maior Ion Gheorghe Ciubreag)

 

   Muntele e precum gânditorul, înțeleptul, sihastrul, haiducul, eroul, martirul, mărturisitorul, poetul, filosoful, teologul, scriitorul-eseist, pelerinul temerar, temelia Crucii și fulgerul Învierii!

   Muntele este o Scară către cer, o Scară a virtuțiilor creștine, pe care pelerinul ortodox se încumetă să-i afle taina și gingășia liniștitoare, dar și vulcanică, descoperindu-și piscurile sale spirituale, purificându-se de toată mâhnirea lumească și simțind totodată legătura, viețuirea și înrâurirea serafică a Lumii de Dincolo pe care i-o oferă Muntele divin absolut – Iisus Hristos.

   Cu rădăcinile adânc înfipte în Marea verde cu reflexe de un azur-bleumarin, precum vechiul Aton-Athos pelasgo-trac, ori în pântecele  pământului străbun, asemeni Kogaionului nostru carpatin și cu fruntea rezemată de Cer, Muntele în sine provoacă o Auroră boreală care psalmodiază pe portativul unor culori mirifice, diafane.Pe el  clipele trandafirii se schimbă într-un dans de clipe turcoaz-verzui, părând că întreg curcubeul cerului, ieșit din Mare, joacă aceeași vibrație muzicală de parcă te-ai privi printr-un inel cu piatră de safir cât o zare de mare.

   Numai Muntele Sfânt Atonul-Athosul, Kogaionul valah și ceilalți suverani carpatini, au mai rămas adevărate Cetăți ale Ortodoxiei universale, aflate sub directa oblăduire a Maicii Domnului și a Fiului ei, unde văzduhurile neprihănite se întrepătrund cu evlavia monahilor și sihaștrilor într-un nimb de lumină harică, ce se revarsă ca o perpetuă chemare și înțelepciune mistic-isihastă.

   Odinioară în Era primară a mesianismului-hristic, Maica Domnului însoțită de Ucenicul iubirii – sfântul Ioan Evanghelistul, călătorea pe o corabie spre ostrovul Ciprului, la chemarea lui Lazăr cel înviat a patra zi, ajuns episcop al Ciprului, când o mare furtună a abătut brusc corabia înspre miază-noapte, apoi ca la un semn, furtuna s-a risipit sub lumina puternică a soarelui ivindu-se în plină strălucire Muntele Atonului, căci sorții propăvăduirii apostolicești care i-au revenit Maicii Domnului au căzut asupra acestui Munte sacru Aton-Athos, care este a doua Grădină a Maicii Domnului după Dacia noastră .

   „Au căzut statuile idolești și dracii au ieșit din ele strigând: A venit MAICA DOMNULUI, să fugim! (Părintele Arsenie Boca, Se umplu măsurile și se plinesc vremile, Ed. „Credința strămoșească”, 2013, p. 99)

   Apariția Muntelui sacru țâșnit din marea albastră-verzuie a așternut o pace adâncă peste Mare și peste Cer, apoi o tăcere vie, grăitoare, a devenit o ascultare liniștită către piscuri și o unduire serafică marină, conturând într-o Icoană divină, zugrăvită de Sus, pe Maica cea Sfântă.

   „Pe zarea din față, muntele urcă mereu și crește din luciul apelor, văzând cu ochii, în acel cer verde uimitor. Plină de taină, măreața vedenie a muntelui e o ușurare pe care o simți trupește, o dezlegare aevea de toate legăturile lumii, o adevărată pricină de uitare, de bunătate adâncă. Creasta uriașă de cremene se lămurește într-o transfigurare de slavă... Îți pare că ți s-a dezmărginit cugetarea...” (Ieroschimonahul Daniil Tudor – Sandu Tudor, Scrieri I, Christiana, București, 1999)

   Rugăciunea trăitorului și mărturisitorului ortodox valah trebuie să capete înălțimea verde a Muntelui sacru, oricare ar fi el, iar cugetarea sa de foc, de har să atingă țărmurile necuprinse ale Mării albastre. Numai așa ramurile gândului alb plesnesc în muguri de lumină, înmănunchind o corolă a mirificului și într-o străfulgerare tainică ți se descoperă dumnezeiescul tâlc al lucrurilor, ca o vorbire solemnă, sublimă și liturgică a cuvintelor încântătoare dătătoare de viață.

                          VORBIREA CUVINTELOR

   „Eu nu pot spune nimic de la mine/ las cuvintele să vorbească/ să cânte cu mireasma lor fericită/ a Luminii negrăite a Duhului lor.// Las cuvintele să plângă tăcute/ în fericirea lor blândă, tainică, nepătrunsă/ cine le-ar putea înțelege vreodată/ deplinătatea nespusă, solemnă, înaltă/ a prea smeritei dragostei lor ?!...// Vorbirea lor e o dulce hrană/ Cântecul lor de Lumină/ e dragostea Unului Sfânt/ a Stăpânului Părinte Preaînalt al luminilor...”, 4 Mai 1998, București, (Ion Gheorghian Ciubreag, Vorbirea Lucrurilor, Ed. Sfântul Gheorghe Vechi – București, 1998)

   Se spune că Cerul albastru se pogoară în Mare bleumarină pentru a zămisli Muntele verde, pe care Omul înduhovnicit să poată urca prin Duhul Sfânt la Tatăl ceresc, la Fiul, la Maica Domnului și la toți Sfinții. Totul se cuprinde într-un răgaz de armonie cuprinzătoare, într-un nepătruns de munte, într-o necuprinsă de Mare, revărsându-se întru dăruirea binecuvântării tale, într-o vedenie limpede și albastră ca un mare val de tăcere, ca un înalt pisc grăitor.

   Clipele se prind una după alta într-un șirag de mătănii, iar stelele își pun pe rând condurii de argint pentru nunta Cenușeresei, adumbrind slava pustnicului dacic sub vâlvătaia Rugului aprins al trăirii sale mariofore, hristofore sub „stâlpul cel tare care ține pământul pe apa cerului, la picioarele Maicii Domnului.” (Ieroschimonahul Daniil Tudor, op. cit.)

   La picioarele Maicii Domnului, din jilțul regal al Muntelui Sfânt au slujit/ slujesc cu credință, dragoste și jertfă mulți daco-români din puzderia de veacuri, adăugându-se pietre de diamant, rubin, safir ori aur, argint, platină la coroana Împărătesei Cerului și a Pământului, între care și Kogaionul duhovniciei – Avva Arsenie Boca. În povestirea sa „Catisme athonite”, relevă faptele pilduitoare din Muntele Athos la chilia Sfântului Ipatie, alături de părintele Dometie Trihenia, la schitul Prodromul, la peștera Sfântului Atanasie Atonitul, sub ascultarea starețului Prodromul, părintele Arsenie Mandrea. Pentru a i se îngădui să copieze manuscrise vechi din biblioteca bogată în texte filocalice, părintele Boca a lucrat acolo muncă a la Sisif – regele Corintului.

   „Trebuia să facem muncă de ocnași, spărgeam și fasonam dalele de piatră apoi le trăgeam cum puteam de la vale la deal. Aveam de lucrat vreo 300 de trepte..., dar cu rugăciunile Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu și ale Sfântului Atanasie Atonitul am biruit, chit că duceam și o sărăcie lucie că ne țin grecii cum vor ei, în ciuda ajutoarelor regale pe care voievozii noștri români le-au trimis aici la Sfântul Munte. ” (Părintele Arsenie Boca, op. cit.)  

    Ca o podoabă de mare preț, divină chiar este Corola celor Șapte pustnici-înțelepți ai Sfântului Munte. Între ei remarcându-se românul Arsenie schivnicul, mare sculptor în lemn și marmură. A făcut cruci, candele, potire, iar la „Răstignirea” și „A Doua Venire”, a lucrat vreme de 15 ani.

   „Se spune că pe Arsenie l-a luat Maica Domnului sub mantie și l-a dus pe vârful Athonului ca să completeze numărul celor șapte pustnici care se roagă pentru pacea lumii și trăiesc fără mâncare și fără apă, doar cu cuvântul lui Dumnezeu... Se mai zice că printre cei 7 stâlpi ai Ortodoxiei era și veghetorul părinte Varnava, dascăl al rugăciunii lui Iisus și românii Martinian, Iona și Teofilact.”  (ibid.)

   Altă versiune după Avva Paisie Aghioritul arată că de fapt toți cei 7 sculptori, pustnici-înțelepți ai Muntelui Sfânt – Athos sunt din neamul Maicii Domnului, adică geto-daco-români.

   De fapt și pe Avva Arsenie Zian Boca, l-a ales Maica Domnului încă înainte de a se naște, din pântecele mamei sale Creștina, văduva cu ochii albaștri ca marea și sufletul-munte, hărăzindu-l ai fi preot jertfitor, mare duhovnic, înțelept mistic, un fel de Aton românesc, ca un al 8 – lea Stâlp al Ortodoxiei,alături de ieroschimonahul Nil Dorobanțu – înainte văzătorul – al 9-lea Stâlp.

   Cele șapte elemente fundamentale din viața creștinului valah, hărăzit de Fecioara Maria, care i-a aprofundat, i-a definit caracterul religios și etnic sunt: iubirea de Patrie, dragostea de Dumnezeu, venerarea de Mamă, conștiința de familie, apologia cititului folositor, scrisul ca misiune sacră, vocația de profesorodrăslitor de conștiință – toate cumulate fiind entități definitorii pentru creația, ființa, persoana soarta creștinului întru destinul-dăinuire a Neamului!

   „Dacă neamul nostru n-a făcut și nu va face războaie de cuceriri, războaie din îngâmfare, nu e mai puțin adevărat că nici un popor nu s-a luptat mai mult pentru cauza credinței, fiind veacuri de-a rândul apărătorul Europei întregi împotriva asaltului mahomedan. Pentru pământul nostru și pentru credința noastră, fie a creștinătății întregi, strămoșii noștri au făcut minuni. Căci ce e altceva decât o minune faptul că am reușit să ne menținem, în ciuda tuturor furtunilor, luptând cu arma, suferind silnicii, respingând ispite. Cu Dumnezeu, românul e tare. S-a dovedit mai tare ca orice neam. Cu „Doamne ajută!”, răzbește prin orice.” (Dumitru Stăniloae, Fiecare în rândul cetei sale – Pentru o teologie a neamului, Ed. Christiana, București, p. 141-142)

   Și dacă astăzi avem interzis să ne rugăm pentru martirii morți în temnițele necredinței, să spunem cu toții :” Doamne ajută !” și să credem  în dreptatea divină !

   Se întâmplă uneori în dinastia munților să apară câte o ramură mai rebelă, mai anarhică, mai vulcanică. Avem și noi astfel de munți vulcanici, Munții Vrancei, care provoacă deseori mișcări seismice, uneori cutremure „obișnuite”, „familiare” și alteori înspăimântătoare.

   Vulcanul – interpretare alegorică

   Vulcanul este acel amestec de forță telurică de concentrație nebănuită și de distincție de stirpe veche, cel care născându-se altfel, produce și reproduce ca un scenariu al Răului, frica presimțirii că natura lui i se stinge, lăsând fără ambiție și orgoliu trăirea acelor infinite clipe-mii de ani de înseninare, unde nu încăpeau vanitatea și obsesia gloriei deșarte a dealurilor...

   Această revoltă a Muntelui este de-la-sine-înțeleasă și, naturală fiind, ni se păstrează într-un anumit mod, un mod ce pare dramatic de magic, unde însăși taina clipei ce s-a dus și se înfățișează cu concretența faptului apocaliptic, care face să înghețe viul sub lava fierbinte, rămâne intactă, ca o evocare, ca un fel de realitate sustrasă timpului ce curge către finalitatea lui sau se scurge fără sfârșit sub intervenția hazardului.

   Vucanul poate fi și o ceartă, o luptă între stihiile pământului, care-și revendică dreptul la moștenire, dreptul la căderea în haos, ori poate Bunul Dumnezeu vrea să reașeze ca odinioară în armonie Sa, „Cumințenia pământului”.

    Un alt caracter vulcanic ca Muntele cel mai înalt de dreptate și iubire, dar și iertător ca o Mare fără de margini este însuși Mântuitorul nostru IISUS HRISTOS!

   Vulcanul mai poate fi și un manifest și o revoltă a pământului pentru necredința creștinilor!

   În acel moment al vieții tale, trebuie să-ți măsori soarta, destinul, să-ți socotești isprăvită chemarea, alegerea, opera, dacă vrei să-ți faci exact părerea de „ceea ce ești” ; iar dacă vrei să știi „ce ai fost”, nu te cântări niciodată după ceea ce crezi, că „poți fi de-acu-nainte”!

   Atât Muntele cât și Marea își păstrează încă de la începutul lumii blazoanele lor imperiale instituite de Bunul Dumnezeu, de mistic, de cântec, de poezie, de încântare, de sublim!

   Între Munte și Mare există o legătură intrinsecă precum între mistică și poezie!

   „Și una și alta, mărturisea misticul scriitor și poet al Crucii, Pantelimon M. Vizirescu, provin din plămada autentică a sufletului strămoșesc, puteri naturale, care și-au cerut dreptul la lumină pe fondul viguroasei tradiții.” (Convorbire literară între poetul Nichifor Crainic și scriitorul Pan. M. Vizirescu, realizată în ziua de 7 Februarie 1969 – copie păstrată dactilografiată de Monahia Zamfira Constantinecu, fostă elevă a lui Nichifor Crainic. Originalul a fost sustras de „omniprezenta” securitate proletaro-kaghebistă.

   „Lumina de la malul mării, nu poate fi altceva, decât revărsatul sau răsăritul întors către inimile noastre, al necuprinsei, negrăitei dragostei Celui Viu și Preaînalt, acolo la țărmul unde cântă Lumina nesfârșită, veșnică, fără de margini, a iertărilor și binecuvântărilor Sale, a milei și mângâierilor neîmblânzite revărsate asupra sufletelor noastre obosite și rătăcitoare...” (Ion Gheorghian Ciubreag, Vorbirea Lucrurilor, op. cit.)

    Tuturor Fiilor/ Fiicelor României Tainice să ne fie credința – Munte și iubirea – Mare! 

                                MAREA

   „Văzut-ați voi cum marea-nfuriată/ Frământă-n valuri urletul mâniei/ Și-aruncă-n sus, spre largul veșniciei,/ Revolta ei cu spumă-ncununată?// Admir în ea creațiunea toată/ -Căci viața-i doară... spuma energiei - / Și când o văd mă-nchin sălbăticiei/ În sufletu-i de-apururi adunată.// - Să sfarmi, să-nneci, să-nghiți cu lăcomie/ În sânu-ți stăpânit de vijelie/ Tot ce-o-nfrunta eterna-ți încordare!...// Că viață vreau, - dar viața e-o furtună/ Ce seamănă cu furia-ți nebună,- / /și-așa te vreau, nemărginită mare!” (Mihail Codreanu, Sonete și Aforisme, Junimea,Iași-1982)

                            GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

 

   27 Iulie 2025   + Sf. M. Mc. și Tămăduitor Pantelimon.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu