Puterea gândurilor bune
Un ascet
spunea:
Să ai
încredere în Dumnezeu şi în părinţii tăi duhovniceşti. Fii ascultător când îţi
vor cere să faci aceasta sau cealaltă şi vei fi liniştit. În timpul cât te-ai
încrezut în tine ce ai câştigat? Încrederea în sine e un mare obstacol pentru
harul divin.
Să nu ai
încredere în raţiunea ta. Să ai gânduri smerite şi Dumnezeu, pentru smerenia
ta, te va ocroti şi vei trăi bucuria şi pacea Lui. Progresul nostru duhovnicesc
depinde de noi. Dacă nu facem lucrurile bune, nici marele Antonie, nici marele
Varsanufie nu ne pot mântui. Dumnezeu e obligat faţă de noi când ne încredem
deplin în El.
Oricine are
gânduri bune e sănătos duhovniceşte.
În timpul
ocupaţiei germane, copiii mici din sate trăiau cu turtă de mălai şi obrajii lor
erau trandafirii, pentru că indiferent ce mâncau, totul era asimilat în sânge.
Din contră, copiii oamenilor bogaţi, chiar dacă mâncau pâine bună cu unt şi
marmeladă, erau palizi şi bolnavi. La fel este şi cu lucrurile duhovniceşti.
Dacă gândim smerit şi curat, fără răutate, atunci vom fi sănătoşi duhovniceşte.
Înțeleptul păstor iubitor –
Patriarhul Pavle al Serbiei
Din fragedă
vârstă, omul este ajutat, îndrumat, motivat și atras de părinți, nași, pedagogi
de diferite nivele, și de la un moment dat de un părinte duhovnicesc. Nu ținem
minte autorul primei cărți de colorat, primului abecedar, primului manual de
matematică sau limba engleză, poate nici de educație artistică. Informația, sub
diferite forme, din ce în ce mai dinamice și colorate, năvălește peste noi ca
un șuvoi necontenit. Ceea ce învățăm din aceasta este că până la urmă,
persoanele cu care intrăm în comuniune, în care avem încredere pentru felurite
activități, de care avem nevoie pentru anumite servicii, sunt mai importante
decât simpla informație și prezintă mai multă încredere decât standardele de
calitate de la cine știe ce reputat institut.
pavle1
În
timp, ajungem să ne raportăm la acele persoane care constituie un model complex
și cât mai complet, sub mai multe aspecte. Marii duhovnici, la ușa cărora fac
rând credincioșii, precum și episcopii, capii organismului bisericesc dintr-o
anumită zonă, sunt cei de la care așteptăm cel mai mult. Patriarhul Pavle al
Serbiei (1914-2009) face parte din categoria Părinților Bisericii contemporane
care ne inspiră pe toți, clerici și mireni, în sensul cuvintelor Sf. Pavel:
”Aduceţi-vă aminte de mai-marii voştri, care v-au grăit vouă cuvântul lui
Dumnezeu; priviţi cu luare aminte cum şi-au încheiat viaţa şi urmaţi-le
credinţa. Iisus Hristos, ieri, azi și în veci este același” (Evrei 13: 7-8). Suntem
încurajați să urmăm același standard de gândire, simțire și viață ca al Sf.
Pavel sau al Prea Fericitului Pavle, peste veacuri, același după care Dumnezeu
privește, evaluează și primește oamenii în împărăția Sa.
Despre
preafericirea sa au fost scrise cărți, iar Internetul este plin de mărturii ale
celor care l-au cunoscut. Biografia patriarhului Pavle nu are secrete, dar am
socotit cu cale să alătur pentru cititorul grăbit ce am considerat de folos din
diferitele surse existente, ca într-o filă de pateric).
pavle2 Viața:
Pe când
vlădica Pavle era episcop de Raska şi Prizren, Episcopia respectivă avea doar
un automobil, un Wartburg. El era folosit în general pentru transporturi în
interesul bisericii. Episcopul Pavle se urca rar, căci umbla mai mult pe jos.
Odată, când a venit la dânsul în vizită un apropiat al său de pe vremea
seminarului teologic, Ştefan, episcopul Zicej, cu un Peugeot, după ce au pornit
să viziteze câteva localităţi din episcopie, vlădica Pavle a zis:
– Frate
Ştefane, chiar ca e bun Wartburgul ăsta al tău!
Ales Episcop
de Raska-Prizen în 1957, el a rămas credincios poporului său, luând parte la
toate suferințele acestuia. Episcopul Pavel a scris şi a transmis avertizări cu
privire la exodul sârbilor din Kosovo, despre atacurile albanezilor asupra
mănăstirilor sârbeşti, despre violarea călugăriţelor, terorizarea pelerinilor,
profanarea cimitirelor sârbeşti şi în general despre suferinţele Ortodoxiei în
Kosovo şi Metohia. În 1989, episcopul Pavel din zilele acelea a fost bătut de
câţiva tineri albanezi în Kosovo. Gravitatea rănilor sale a necesitat aproape
trei luni de spitalizare. Cu toate acestea, în spiritul iertării creştine, el a
refuzat ceară daune.
Modul
alegerii sale în Tronul Patriarhal al Serbiei este poate unic, de vreme ce el
însuşi a fost singurul dintre mitropoliţi care nu dorea să fie ales patriarh.
S-a întrunit Sfântul Sinod al Bisericii Serbiei şi episcopii electori trebuiau
să însemneze cu semnul crucii trei candidaţi, pentru a se completa triada celor
trei candidaţi. Condiţia era întrunirea a cel puţin 13 voturi pentru a fi
aleşi. La prima rundă au fost aleşi doar doi. Episcopul Pavel a primit 11
voturi şi a rămas pe dinafară. S-au repetat rundele de alegere şi abia la cea
de-a noua rundă a fost ales cu 20 de voturi şi astfel a intrat în triada
candidaţilor. A urmat faza finală a alegerii, adică tragerea la sorţi, practică
pe care au urmat-o şi apostolii. Şi sorţul a căzut pe Arhiepiscopul Pavel de
Peci. După alegere, Patriarhul Pavel, adresându-se Sfântului Sinod, a spus:
„Puterile mele sunt mici şi voi o ştiţi. Eu nu nădăjduiesc în ele. Nădăjduiesc
în ajutorul vostru şi în ajutorul lui Dumnezeu, prin care El m-a susţinut până
astăzi. Să fie spre slava lui Dumnezeu şi spre folosul Bisericii Lui şi a
încercatului nostru popor în aceste dificile vremuri”.
pavle3
În
ziua întronizării sale, a declarat: „Suindu-mă ca al 44 patriarh al Serbiei în
Tronul Sfântului Sava, nu am niciun program pentru misiunea patriarhală;
programul meu este Evanghelia lui Hristos, frumoasa ei vestire despre Dumnezeu
care este cu noi şi despre Împărăţia Lui care este înăuntrul nostru atâta vreme
cât Îl primim prin credinţă şi prin iubire”.
Nu fără
motiv i se spune Patriarhului Pavel “sfântul care umblă printre noi”.
Austeritatea modului său de viaţă şi smerenia sa l-au făcut să fie iubit de
toţi cei care îl cunosc pe acest om plin de virtuţi. Fiecare episcop al
Bisericii Ortodoxe Sârbe are un automobil, pe care îl foloseşte în călătoriile
din eparhia sa. Patriarhul Pavel este excepţia de la această regulă. Când a
fost întrebat de ce el nu a cerut încă un automobil, a replicat : “Nu o să-mi
cumpăr unul decât atunci când toate gospodăriile din Kosovo şi Metohija vor
avea unul”.
Patriarhul
Pavle, după cum este cunoscut, a continuat să trăiască la fel şi după ce s-a
mutat la Belgrad. Belgrădenii îl întâlnesc adesea pe stradă, în tramvai, în
autobuz… Astfel, odată, pe când mergea singur, suind trotuarul străzii Regele
Petru I, în care se afla sediul Patriarhiei, îl ajunse, cu un Mercedes ultimul
răcnet, unul din preoţii cunoscuţi ai unei parohii arhicunoscute din Belgrad. A
oprit automobilul şi a ieşit:
– Sfinţia
Voastră, permiteţi-mi să vă conduc! Spuneţi numai încotro… Patriarhul a intrat
în automobil, şi îndată ce s-au pus în mişcare, a întrebat:
– Spuneţi,
părinte, al cui este automobilul acesta?
– Al meu,
Sfinţia Voastră!
– Opriţi! –
porunci Patriarhul, a ieşit, şi-a făcut semnul Crucii şi a zis preotului:
– Dumnezeu
să vă aibă în pază!
pavle4
În
clădirea Patriarhiei adesea se repovesteşte dialogul Patriarhului purtat cu
diaconul care-l însoţeşte peste tot, pe când plecau să facă slujbă în biserica
de la Banovo Brdo.
– Cum vom
merge? Cu automobilul? – întrebă diaconul.
– Cu
autobuzul! – răspunse Patriarhul cu hotărâre.
- E aglomeraţie, e înăbuşitor în autobuz, şi
nici nu-i aproape…
– Mergem! –
zise din nou scurt Sfinţia Sa.
– Dar… –
mergând în urma Sa, diaconul avansă un argument nou, major –Sfinţia Voastră,
este vară, multă lume merge la Ada Ciganlija [cel mai vestit ştrand],
autobuzele sunt pline de lume despuiată. Nu e potrivit...
– Ştiţi,
părinte – se întoarse Patriarhul Pavle – fie care vede ceea ce doreşte!
La masa de
prânz, în Palatul Patriarhiei, mai mulţi episcopi, printre ei si Patriarhul
Pavle. Printre altele, ajunse pe masă şi farfuria cu măsline. Toţi ştiu că
Patriarhul ţine la ideea că organismului uman îi sunt optim necesare doar şase
măsline. Dar vlădica Ştefan a apucat să ia opt măsline.
– Sfinţia
Voastră, eu am luat cu două mai mult. Ce să fac?
– Acuma ţine
ceea ce ai luat, iar mâine să iei cu două mai puţin – răspunse Patriarhul.
Patriarhul
Pavle a refuzat, de altfel, salariul. Dânsul primeşte doar pensia la care are
dreptul ca fost episcop de Raska şi Prizren. Nevoile sale sunt modeste de tot,
dat fiind că singur îşi coase mantia, singur îşi repară pantofii... Încă îi
rămân bani din pensia aceea mică. Ce rămâne împarte săracilor sau donează în
alte scopuri pentru binele obştesc.
A rămas de
pomină reacţia dânsului din anul 1962, la solicitarea de atunci a unor episcopi
să li se mărească salariile:
– “Dar de
ce, de vreme ce nu suntem în stare să cheltuim nici ceea ce am avut până
acum?!”.
Gradimir
Stanic, care este directorul tipografiei patriarhale, relatează:
– “Dânsul
îşi dactilografiază singur cărţile. Foile pe care le scrie aproape că nu au
margini, iar distanţa dintre rânduri este cea mai mică posibilă. Evită să
piardă timpul cu introducerea deasă a foilor în maşina de scris. Pe lângă
aceasta, economiseşte hârtia; aşa s-a deprins, căci înainte vreme hârtia era
foarte scumpă. Iar textele sale sunt atât de curate, încât la ele nu este
nevoie de intervenţii înaintea tiparului.
Colaboratorii
povestesc, de asemenea, că se ţine şi textual de versul din Rugăciunea
Domnească: “…pâinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi…”. După ce ia
masa, aduna cu atenţie orice fărâmitură, deşi are cine să strângă şi să facă
ordine…
Un boem,
care adesea petrecea timpul la cafeneaua cu denumirea “X“, în apropierea
Patriarhiei, de câte ori îl vedea pe Patriarh, traversa în fugă strada, pentru
a lua binecuvântare de la Sfinţia Sa. Iar odată îi zise:
– Sfinţia
Voastră, noi doi suntem cei mai buni oameni din tot Belgradul acesta! La care
Patriarhul replică:
– Suntem,
dar după ce golim câteva pahare, nu mai suntem buni de nimic! (…)”
Un frate
sârb, mi-a povestit că, în timpul vieții sale, acest Patriarh mergea cu trenul
împreună cu o călugăriță, stareță de mănăstire, într-un anumit loc, și în
compartimentul din tren era destulă înghesuială, și la un moment dat s-a urcat
în tren și un musulman, care a intrat în compartimentul în care se afla
Patriarhul și, când l-a vazut pe Patriarh (care îmbrăcat ca un simplu monah…),
l-a ridicat de pe scaun și l-a și insultat…!
Patriarhul a
ieșit liniștit și calm pe culoar și a stat în picioare restul
călătoriei…Călugărița care îl insoțea pe Patriarh a vrut să-i ofere locul ei,
dar Patriarhul a refuzat. Atunci călugărița a început o ceartă cam gălăgioasă
(în stil balcanic…) cu musulmanul și printre multe altele i-a spus și aceste
cuvinte: “dacă un creștin ar fi ridicat într-un tren pe un HOGEA al tău de pe
scaun, ție ți-ar fi convenit oare să vezi și să suporți o asemenea faptă? Acest
om pe care tu l-ai ridicat de pe scaun și l-ai insultat, nu este un om simplu,
ci este PATRIARHUL SERBIEI, și tu te-ai purtat atât de jignitor și obraznic la
adresa lui…” Musulmanul, când a auzit că este Patriarhul Serbiei, s-a rușinat
și i-a părut rău de obrăznicia lui, dar Patriarhul Pavle a auzit discuția pe care
a avut-o călugărița cu musulmanul și a mustrat-o pe călugăriță ca să nu mai
continue deloc discuția și să înceapă să se roage tainic în inima ei…, căci
aceasta este “lucrarea” unui călugăr în orice vreme și în orice loc…!
Patriarhul
ştie să facă multe treburi. Prin mănăstiri a deprins să coasă, să cârpească, să
spele, să confecţioneze şi să repare încălţămintea, să lucreze pământul, să
altoiască pomi, să lege şi să ferece cărţile, să repare clădiri şi diferite
aparate şi anexe… Părintele patriarh din fire este un om harnic. Tot timpul
lucrează câte ceva.
– “Şi când
vine aici la mine în birou, dacă observă că ceva nu funcţionează cum ar trebui,
dacă vede că uşa nu se închide bine, că undeva pătrunde ploaia, că lumina se
întrerupe… el însuşi purcede să stabilească unde-i defectul, apoi zice: Haide
să reparăm asta!…” – spune secretarul Sinodului BOS şi citeţul Sfinţiei Sale,
Gradimir Stanic.
– “Dânsul se
comportă peste tot ca un bun gospodar, nu numai aici la Patriarhie, ci şi în
oricare mănăstire şi oricare biserică, oriunde s-ar afla…”. La mănăstirea
“Blagoveştenie” din regiunea Ovcarsko-Kablarska, în care a fost călugărit, şi
unde acum, în calitate de patriarh, se duce aproape în fiecare vară pentru
câteva zile, pe când venea vremea să se întoarcă la Belgrad, chema pe egumenul
Georgije pentru “a se socoti”:
– “Părinte
Georgije, iată am petrecut cu voi aceste câteva zile. Toate, slavă lui
Dumnezeu, au fost bune. Am locuit aici, am mâncat dimineaţa, am mâncat la
prânz, iar toate astea costă, nu-i aşa?”.
– “Păi, aşa
e, Sfinţia Voastră…”.
– “Dar şi eu
v-am ajutat cu câte-ceva. Nu-i aşa, părinte Georgije?”.
– “Aşa e,
Sfinţia Voastră, ne-aţi ajutat mult, de parca aţi fi venit aici să lucraţi, nu
să vă odihniţi…”.
– “Păi să ne
socotim: ţi-am reparat jgheabul, fereastra, robinetul, broasca de la uşă, ţi-am
curăţat şi am proptit viţa de vie, am pingelit încălţămintea… Când le punem
toate la socoteală, părinte Georgije, rezultă că voi trebuie să-mi plătiţi ceva
mie!
pavle5
Pe
vremea grea a războiului, după o întâlnire în cabinetul Patriarhului, pe când
se hotăra asupra unor chestiuni în care nu era uşor să fie luate decizii,
Sfinţia Sa, spre a glumi pe socoteala Sa, zise celor prezenţi:
– “Voi aţi
crezut că o veţi scoate uşor la capăt cu mine. Credeţi că eu sunt slăbănog, de
constituţie fragilă… Dar de fapt voi nu mă cunoaşteţi bine…”.
Se sculă şi
de pe masa de lucru aduse nişte ziare, cu denumire sârbească, în care prin
fotomontaj era reprezentat ca un războinic-superman, cu bombe şi muniţii la
brâu.
– “Uitaţi-vă
cum mă văd alţii, iar voi aţi crezut că sunt slab!”. Din întâmplare, tocmai
atunci veni să-l fotografieze vestitul foto-reporter Vican Vicanovic. Pentru a
realiza fotografia dorită, se adresă Patriarhului:
– Luminăţia
Voastră… [în limba sârbă joc de cuvinte: Vasa svelosti – Sfinţia Voastră; Vasa
svetlosti – Luminăţia Voastră].
La care
Patriarhul replică:
– De vreme
ce eu deja sunt lumină, la ce-ţi mai trebuie bliţul!?
Patriarhul
Pavle mergea cu avionul să facă o vizită. În timp ce zbura pe deasupra mării,
avionul a intrat într-o zonă de turbulenţe şi a început să se zgâlţâie. Un
episcop tânăr care stătea lângă Patriarh l-a întrebat ce-ar gândi dacă s-ar
prăbuşi avionul. Preafericitul Pavle a răspuns liniştit: „În ce mă priveşte, aş
socoti că e un act de dreptate – la urma urmei, am mâncat atâţia peşti în viaţa
mea, că nu m-aş mira dacă ar fi ca ei să mă mănânce acum”.
Când odată
în anii războaielor recente, a văzut în drum din apartamentul său din Palatul
Patriarhiei un grup de refugiaţi în ploaie, s-a coborât şi a deschis marea uşă
de lemn de stejar a Patriarhiei şi i-a chemat să intre pentru a se adăposti de
ploaie. Când colaboratorii i-au atras atenţia că exista posibilitatea să intre
şi vreun rău-intenţionat – era în timpul războiului – le-a răspuns: „Cum aş fi
putut eu să dorm acolo sus, la cald, iar aceşti copii să stea în ploaie
afară?!”.
Şi aceste
cuvinte cutremurătoare sunt tot ale sale: „Dacă aş putea reuşi – Dumnezeu Cel
Înviat îmi este martor – aş sta înaintea bisericilor, a spitalelor şi înaintea
ţărilor civilizate prin recepţii şi demonstraţii la modă şi personal aş fi
cerşit milostenie pentru fraţii şi copiii noştri încercaţi. Fiecare dintre noi
ar trebui printr-un mod activ să se ruşineze pentru toate acele ostentative
lăcomii, care există în atâtea spaţii publice, nu doar să ne scandalizăm simplu
şi să deznădăjduim, că nesimţirea, neruşinarea, cinismul s-au generalizat în
jurul nostru”.
Un bătrân
monah din Sfântul Munte, care a fost coleg cu Patriarhul Pavel la Facultatea de
Teologie din Atena (unde acesta şi-a făcut studiile post-universitare între
1955-1957) povestea că Patriarhul Pavel, în timpul şederii sale în Grecia, ori
de câte ori circula cu autobuzul, iar acesta trecea pe lângă o biserică,
viitorul Patriarh se ridica în picioare, drept, pentru a se însemna cu semnul
crucii. Când monahul din Muntele Athos l-a întrebat de ce procedează aşa, i-a
răspuns: „Dar soldaţii când îşi întâlnesc superiorul se ridică drepţi. Cu atât
mai mult noi creştinii când Îl întâlnim pe Stăpânul Hristos, Care se află cu
Trupul în Chivotele Bisericilor noastre”. Stareţul athonit amintea de această
întâmplare ca grăitoare pentru evlavia şi adânca simţire duhovnicească pe care
o avea fericitul Părinte Pavel.
În vara lui
2003, diaconul Rados Mladenovic a descris o întâlnire recentă cu conducătorul
Bisericii Sârbe, Patriarhul Pavle: Pavle, patriarhul și sfântul nostru, a
vizitat recent orașul Vrnjacka Banja, iar eu am mers să-l întâmpin. L-am
întrebat: ”Sfinția Voastră, ce mai faceți?” ”Foarte bine”, mi-a răspuns, și a
spus maicilor: ”Serviți pe diacon cu niște răcoritoare”. Maicile de la Zica
știau că Episcopul Ștefan mi-a oferit privilegiul unui pahar de coniac de
fiecare dată când îl vizitam la birou. Așa că au adus cafeaua și au întrebat:
”Sfinția Voastră, un pahar de coniac pentru diacon?” Patriarhul a tăcut.
”Sfinția Voastră, să aducem coniacul pentru diacon?” Tot nici un răspuns.
Pentru a sparge tăcerea stânjenitoare, am spus: ”Sfinția Voastră, în satul meu
se spune că o cafea fără coniac este ca un mort fără lumânare”. ”Ideea este,
dragă frate diacon”, a spus atunci patriarhul, ”că cel mai mare păcat nu este
când săvârșești unul, ci când cauți să-l justifici!”
Fusese
şedinţa Sfântului Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe Sârbe. Sfinţia Sa se
îndrepta, precum îi este obiceiul, la slujba de vecernie de la Catedrală. Când
ieşi din Palatul Patriarhiei, zări parcate o mulţime de automobile mari, negre.
Întrebă:
– Ale cui să
fie atâtea automobile luxoase?
– Ale
episcopilor noştri, Sfinţia Voastră! Au venit cu ele la şedinţa Sinodului –
răspunse preotul care-l însoţea.
– Of,
vedea-i-ar Dumnezeu, cu ce ar fi mers dacă nu ar fi depus votul sărăciei?!
Atunci când
vlădica Pavle a devenit Patriarh, îşi aminteşte Slobodan Mileusnic, directorul
Muzeului BOS, multe delegaţii şi numeroşi reprezentanţi din străinătate şi-au
exprimat dorinţa să-l întâlnească pe Sfinţia Sa. A venit atunci şi ambasadorul
destul de activ al Americii la Belgrad, Warren Zimmermann. Patriarhul l-a
primit în Palatul Patriarhiei. Ambasadorul i-a transmis salutări şi felicitări
în numele poporului american, în numele preşedintelui Americii şi în numele său
personal. S-a purtat o convorbire oficială, protocolară şi în final ambasadorul
a pus întrebarea:
– Cu ce am
putea să vă ajutăm?
– Excelenţa
Voastră, să nu ne puneţi piedici; cu aceasta ne veţi ajuta.
Patriarhul
Pavle slujea zilnic Liturghia. Singurele excepţii erau zilele când era în
călătorie sau era bolnav. Era foarte greu să ţii pasul cu el, pentru că se
trezea foarte devreme, pe la 4 dimineaţa, şi slujea Dumnezeiasca Liturghie la
patriarhie la 5.
Aşa era şi
când avea 80 de ani, aşa a rămas când a împlint 90. Îşi spunea pravila de
rugăciune o oră şi apoi venea la biserică. Slujeam cu el şi uneori eram
obosiţi, căci treburile de la patriarhie erau multe şi ne culcam târziu, aşa că
nu prea era timp pentru somn. Niciodată
nu ne-a zis să venim la Liturghie. Programul nostru începea la 8 şi puteam să venim
la acea oră la serviciu. Dar ar fi fost ceva ciudat: noi dormeam şi Sanctitatea
Sa slujea. Aşa că am venit şi slujeam cu el.
Îmi amintesc
că am călătorit la Moscova în 2000 pentru sfinţirea Catedralei Hristos
Mântuitorul, am stat la Hotel Danilovskaya (lângă Mănăstirea Danilov).
Catedrala trebuia să fie sfinţită în ziua următoare. Aşa că patriarhul care
slujea la sfinţire a doua zi, avea o zi liberă. Însă la ora 4 dimineaţa,
patriarhul mi-a bătut la uşă: „Frate Luka, hai să slujim Liturghia undeva!”.
Nu am ştiut
unde să-l duc. Am mers la una din bisericile din Mănăstirea Danilov, unde pe la
5, călugării se pregăteau pentru slujbă. Au fost foarte surprinşi să ne vadă.
Le-am spus:
„Preafericitul Pavle vrea să slujească Liturghia”. ”Unde îi sunt veşmintele?”
au zis ei. ”Nu le are cu el, pentru că le trimisesem deja la Catedrala Hristos
Mântuitorul. Însă dacă aţi putea să ne daţi un set de veşminte preoţeşti, ar fi
bine”.
Au găsit
veşminte pentru noi, Patriarhul Pavle şi-a pus veşminte preoţeşti şi a slujit
ca un simplu preot. Cred că acei monahi erau uimiţi cum un patriarh îmbărăcat
în preot slujeşte în biserica lor.
Că a fost un
om extraordinar al timpului său s-a arătat doar în ziua înmormântării sale.
Aproape un
milion de oameni au umplut străzile Belgradului şi alţi 600.000 de oameni au
trecut pe la Catedrală pentru a săruta mâna patriarhului pentru ultima oară.
Coşgiugul său a rămas deschis pentru 6 zile şi nimic nu s-a întâmplat.
Unii oameni
spuneau: „Poate nu e bine să îi fie sărutată mâna. Este bine să te pleci către
patriarh, însă este o epidemie în oraş şi trebuie să fim atenţi”.
Un fel de
gripă rea epidemică era la putere în oraş, însă niciun om din cei 600.000 nu a
raportat că a răcit. Oamenii stăteau ca la moaşte, pentru 9 ore, însă nimeni nu
s-a înghesuit. Aşteptau să-i sărute mâna patriarhului.
Sursa:
Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu