Divorțul de realitate: de ce a
pierdut Occidentul bătălia pentru căsătorie și familie
„Căsătoria”
între persoane de același sex nu este cauza, ci efectul disoluției familiei.
Căsătoria naște o sferă de autoritate din care Statul trebuie să se retragă:
cea a autorității parentale. Ea oferă cetățenilor autoritatea și baza morală
pentru a rezista invaziei Statului.
În urmă cu 6
ani, autorul conservator Stephen Baskerville avertiza publicul din Occident:
„căsătoria” între persoane de același sex nu este cauza, ci efectul disoluției
familiei și căsătoriei. Așa încât cheia continuării cu succes a bătăliei pentru
familie este adresarea a 3 subiecte: starea reală a familiei, drepturile
parentale și concepția asistențială asupra familiei. De asemenea trebuie
înlocuită abordarea defensivă cu cea pro-activă. Altfel, spune S. Baskerville,
vom continua să pierdem: referendumurile, petițiile, legile și uneori chiar
prevederile constituționale pot fi anulate, nedemocratic e adevărat, de
judecătorii-activiști.
Anii trecuți
de la publicarea articolului au verificat cum nu se poate mai neplăcut
veridicitatea afirmațiilor publicistului american: practic, toate statele
occidentale au cedat în fața pretențiilor lobby-ului homosexual. Ce învățăminte
putem trage de aici în România, unde o campanie de revizuire a Constituției
este în plină desfășurare? Două principale și foarte importante: 1. „Căsătoria”
între persoane de același sex nu este cauza, ci efectul disoluției familiei. 2.
Căsătoria naște o sferă de autoritate din care Statul trebuie să se retragă:
cea a autorității parentale. Ea oferă cetățenilor autoritatea și baza morală
pentru a rezista invaziei Statului. Este deci explicabil de ce organizațiile
care luptă pentru căsătoria unisex sunt și susținătoare ale limitării
autorității parentale.
Divorțul de
realitate
de Stephen Baskerville
Doctor în
științe politice la London School of Economics. Profesor la Universitatea
Howard și la Colegiul Patrick Henry din SUA. Expert în dreptul familiei.
Traducere
după The American Conservative, 22 noiembrie 2010
Apărătorii căsătoriei trebuie să facă față
unor fapte dure sau vor pierde lupta, și, odată cu ea, destul de probabil,
libertatea lor religioasă. Dispoziția dată de judecătorul Vaughn Walker, ce
anulează Propunerea nr. 8 [Proposition 8, numele dat legii aprobate prin
referendum de cetățeni pentru protejarea prin constituția statului California a
căsătoriei, dar anulată de o instanță în 2010, n. tr.] în California, arată că
dacă nu se va demonstra cu motive foarte specifice de ce căsătoria între
persoane de același sex este distructivă din punct de vedere social, aceasta va
fi legiferată.
Cu
conservatori marcanți precum Glenn Beck și Ann Coulter, ce întăresc rândurile
„americanilor influenți” care conform revistei National Review consideră
„opoziția față de căsătoriile între persoane de același sex ca fiind irațională
în cel mai bun caz și bigotă în cel mai rău caz”, nu putem să ne bazăm pe
afirmații vagi conform cărora căsătoriile între persoane de același sex le
slăbesc pe cele adevărate, când acest lucru nu se întâmplă, de fapt.
Multe
absurdități au fost scrise de către oponenții căsătoriilor între persoane de
același sex, în timp ce multe adevăruri important nu au fost
auzite.Confruntându-ne cu realitatea, putem câștiga nu numai această bătălie,
ci și altele mai importante care implică declinul familiei și anomia socială pe
care o produce.
În primul
rând: căsătoria există, înainte de toate, pentru a îl responsabiliza pe tată
față de familia sa.
Acest fapt
este unul „incorect politic”, dar de necontestat. La scară largă, divorțul
aduce cu sine lipsa tatălui, nu lipsa mamei. Așa cum Margaret Mead arăta acum
ceva timp – da, Margaret Mead, aparținând stângii politice avea dreptate –
maternitatea este o certitudine biologică, paternitatea este construită social.
Tatăl este veriga cea slabă în liantul familiei, iar fără instituția familiei
el este ușor de înlăturat.
Consecințele
nereușitei de a îi lega pe bărbați de descendenții lor sunt evidente în
întreaga lume. Din America profundă și rezervațiile pentru nativii americani
[amerindieni, n. tr.] până în nordul Angliei, periferiile din Paris și în mare
parte a Africii, lipsa tatălui – nu sărăcia sau rasa – este principalul
prevestitor al oricărei patologii sociale în rândul tinerilor. Fără tați,
adolescenții deveni rebeli, iar societatea ajunge în haos.
Noțiunea
conform căreia căsătoria există pentru dragoste sau pentru a „exprima și a
proteja uniunea unor adulți” așa cum consideră un partizan, este ipocrită.
Multe relații interumane care implică dragoste si emoții nu implică și
căsătoria. Chiar și argumentul conservator conform căruia căsătoria există
pentru a crește copii este imprecis: căsătoria creează paternitatea. Fără
căsătorie nu există tați.
Odată ce
acest principiu este recunoscut, căsătoria între persoane de același sex nu își
mai are rostul. Constatarea judecătorului Walker [cel care a anulat Proposition
8, n. tr.] că „sexul nu mai este o parte esențială a căsătoriei” este absurdă.
Căsătoria între doi bărbați sau două femei își bate joc pur și simplu de scopul
instituției. Creșterea copiilor în cupluri homosexuale îi distanțează și mai
mult pe tații biologici (și pe unele mame) de aceștia, dat fiind că părinții
homosexuali trebuie să dobândească copilul de la altcineva, de obicei în urma
unui divorț heterosexual.
Al doilea
adevăr neplăcut: nu homosexualii au distrus căsătoria, ci heterosexualii.
Cererea
pentru căsătoriile homosexuale este un simptom, nu o cauză. De departe cea mai
directă amenințare pentru familie este divorțul heterosexual. „Analiștii
ratează argumentul atunci când se opun căsătoriilor homosexuale pe motiv că ar
submina înțelegerea tradițională a căsătoriei,” scrie expertul în familie Bryce
Christensen. „Doar pentru că ceea ce se înțelegea prin căsătorie a fost deja
subminat grav, homosexualii încearcă acum să reclame acces la ea”.
Cu toate că
homosexualii susțin că dorința lor de a se căsători arată că stilul lor de
viață nu este inerent promiscuu, ei admit cu ușurință că acum căsătoria nu mai
este bariera împotriva promiscuității, așa cum era odată. Dacă standardele
mariajului au fost deja coborâte, ei se întreabă de ce homosexualii nu ar fi
acceptați.
„Realitatea
relațiilor heterosexuale pasagere, fără obligații si a ratei de divorț de 50% a
precedat căsătoriile unisex” arată Andrew Sullivan.
”Toți
homosexualii spun că, având în vedere definiția actuală a mariajului, nu există
un motiv pentru a îi exclude. Dacă se dorește revenirea la căsătoria anilor
1950, să se meargă mai departe. Dar, până atunci, excluderea homosexualilor
este o anomalie și o negare a egalității.”
Feminista
Stephanie Coontz subliniază acest punct de vedere:
„Homosexualii
au observat schimbările pe care heterosexualii le-au adus căsătoriei și
consideră că, având în vedere noile norme, mariajul ar putea funcționa și în
cazul lor.”
Al treilea
inconvenient: divorțul este o problemă politică.
Nu este o
chestiune privată, nu vine de la forțe impersonale de decădere morală și
culturală. Este condus de o mașinărie guvernamentală complexă, ce operează în
numele nostru, folosindu-se de taxele plătite de noi. Divorțul generează toate
tarele sociale care justifică toate cheltuielile guvernamentale sociale [este o
expresiei a concepției anti-etatiste caracteristice conservatorilor americani,
care consideră că statul trebuie retras complet din viața familiei, concepție
greu de înțeles în Europa și mai ales în România, n.tr.]. Divorțul este
promovat de aceiași radicali sexuali care acum ridică în slăvi căsătoria între
persoane de același sex.
Conservatorii
au înțeles complet greșit ideea revoluției divorțului și, deși se plâng de
„epidemia” de divorțuri, refuză să se confrunte cu politicile acestuia. Maggie
Gallagher atribuie această „tăcere lașității politice”:
„Opoziția
față de căsătoriile homosexuale sau de includerea homosexualilor în armată este
pentru Republicani [Partidul Republican este preferat de conservatorii
americani, n.tr.] o problemă ușoară, fără riscuri și picantă. De fapt, mesajul
este că divorțul trebuie ținut în afara agendei politice cu orice preț.”
Niciun
politician american de anvergură națională nu a pus sub semnul întrebării
divorțul unilateral. „Democrații nu au vrut să supere alegătoarele care au
văzut divorțul facil ca pe o libertate greu câștigată și ca pe un privilegiu,”
scrie Barbara Dafoe Whitehead.
„Republicanii
nu au vrut să îi îndepărteze pe simpatizanții lor de nivel înalt sau pe aripa
lor libertariană, amândouă părțile tinzând să favorizeze divorțul facil și nici
nu au vrut să atragă atenția asupra divorțurilor din propria conducere.”
În faimoasa
sa critică la adresa părinților singuri, vicepreședintele Dan Quayle a avut
grijă să clarifice: „Nu vorbesc despre o situație în care a intervenit un
divorț”. Un articol lung din cel mai recent număr al publicației trimestriale
Political Science este dedicat faptului că grupurile creștine auto-descrise ca
fiind „pro familie” nu depun niciun efort pentru a reforma legile divorțului.
Acest eșec a
subminat grav autoritatea morală a campaniei împotriva căsătoriilor între
parteneri de același sex. „Oamenii care nu vor condamna divorțul, nu vor conta
ca apărători ai căsătoriei”, scrie editorialistul Froma Harrop. „Autoritatea
morală nu se câștigă ușor.”
Cum
căsătoria creează paternitatea, ar trebui să considerăm că divorțul este un
sistem de distrugere a ei. Nu este un accident faptul că instanțele de divorț
au devenit sisteme de deposedare și incriminare a taților. Cu un asemenea regim
îndreptat împotriva lor, bărbații sunt încurajați să se opună căsătoriei și
formării unei familii. Nicio cantate de mustrări venite din partea moraliștilor
de serviciu nu îi va convinge pe bărbați să prefere căsătoria, când aceasta
poate însemna pierderea copiilor,
exproprierea și încarcerarea.
Al patrulea
punct este cel mai greu de înțeles:
Căsătoria nu
este în întregime o instituție publică pe care guvernul să o poată defini și
reglementa în mod legitim.
Ea folosește
cu siguranță funcțiilor publice, dar creează, de asemenea, o sferă de viață
dincolo de controlul oficial – lucru pe care judecătorul Curții Supreme Byron
White îl numea „un tărâm al vieții de familie în care statul nu poate intra”.
Asta nu înseamnă că orice relație poate fi numită căsătorie. Dimpotrivă,
înseamnă că aceasta creează o zonă unică de intimitate pentru un scop superior
oricărui altuia: este legătura în care părinții își pot crește copii fără
intervenția statului.
Creșterea
copiilor este, la urma urmei, unică din punct de vedere politic. Este singura
relație în care oamenii pot exercita o autoritate de constrângere asupra
altora. Este singura excepție de la monopolul statului, motiv pentru care
statul încearcă să o submineze și să o invadeze. Fără autoritate parentală, și,
în special, autoritate paternală legitimată de căsătorie, accesul guvernamental
este total. Acest lucru este deja evident în comunitățile în care căsătoria și
instituția tatălui au dispărut, iar guvernul le-a înlocuit cu ajutorul social,
pensia alimentară, educația publică și asistența medicală subvenționată.
Căsătoria
este paradoxală într-un mod care este critic pentru problemele noastre
politice- și asta cauzează confuzie în cadrul conservatorilor și al
libertarienilor. Ea trebuie recunoscută de către stat tocmai pentru că naște o
sferă de autoritate parentală din care statul trebuie să se retragă. Guvernul
de astăzi nu mai poate exercita această reținere în mod voluntar. Noi trebuie
să cerem în mod constant să facă acest lucru. Căsătoria – pe durata întregii
vieți și protejată de un act legal, ne oferă autoritatea și baza morală pentru
a rezista invaziei statului.
Interzicerea
căsătoriilor homosexuale nu va salva această instituție. Așa cum Robert
Seidenberg scrie în cotidianul Washington Times:
„Chiar dacă
republicanii ar reuși să obțină definirea căsătoriei în constituție ca fiind o
relație între un bărbat și o femeie, un judecător oarecare de oriunde ar găsi
un înțeles nou pentru cuvintele ”bărbat” și ”femeie” sau pentru cuvintele
”între” sau ”relație” sau pentru oricare
alte cuvinte care ar apărea în amendament”.
Acest lucru
se întâmplă deja. Marea Britanie le permite transsexualilor să își falsifice
certificatele de naștere retroactiv pentru a indica faptul că s-au născut de
genul pe care ei îl aleg. „Efectul inevitabil al acestui act va fi căsătoria
între persoane de același sex” scrie Melanie Phillips în Daily Mail [ceea ce
s-a și întâmplat 4 ani mai târziu, n.tr.]. „Căsătoria între un bărbat și o
femeie va fi distrusă pentru că ”bărbat” și ”femeie” nu vor însemna altceva
decât faptul că cineva se simte fie bărbat, fie femeie.”
Așadar, care
este soluția? O măsură luată în fața Congresului ar putea fi calea. Deși nu a
fost gândită inițial pentru a salva căsătoria, „Amendamentul Pentru Drepturile Parentale” care a fost
propus este primul pas către direcția corectă. El protejează ”libertatea
părinților de a gestiona creșterea și educația copiilor”. Dar cum întărește
acesta căsătoria?
Reafirmarea
drepturilor părintești – în special a părinților căsătoriți – de a își crește
proprii copii – ar slăbi interferența guvernului în cadrul familiei. În special
dacă este formulată pentru a proteja legătura dintre copii și părinții lor căsătoriți, o astfel de măsură
ar putea submina atât regimul divorțurilor, cât și căsătoriile între persoane
de același sex prin stabilirea căsătoriei ca fiind un contract permanent în
care conferă drepturi părintești care trebuie să fie respectate de către stat.
În cadrul legăturii căsătoriei, ar păstra drepturile taților și părinților de
ambele sexe, a soților în general și ar face căsătoria homosexualilor, în mare
parte, lipsită de sens. Căsătoria care aduce copii pe lume ar fi efectiv
insolubilă și ar exista mai puțini copii fără tați, pe care homosexualii să îi
adopte. Bărbații ar înțelege că pentru a avea drepturi depline asupra copiilor
trebuie să se căsătorească înainte de a concepe copii și ar avea astfel un
interes în a asigura performanța instituției.
Acest nu
este un angajament mic. Ar însemna confruntarea întregii organizații radical-
sexuale, nu numai a homosexualilor, ci și a aliaților lor din cadrul
feminiștilor, barourilor, psihoterapeuților, asistenților sociali și școlilor
private. Miza ar fi ridicată în mod semnificativ, sau, mai degrabă, ar sublinia
cât de mare este deja. De asemenea, ar atrage atenția publică asupra
interconexiunile dintre aceste amenințări și familia și libertatea. Ar favoriza
interesul unei coaliții a părinților cu un interes personal și legitim în
căsătorie și drepturi părintești.
Alternativa
este de a continua declamarea banalității, caz în care vom fi respinși ca un
cor de mustrători, moralizatori – și da, bigoți. Și vom pierde.
Sursa: Rost online, preluare dupa Cultura Vieții
http://moaraluigelu.blogspot.com.au/2016/11/divortul-de-realitate-de-ce-pierdut.html
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu