Augustin
Buzura este unul din cei mai rasati intelectuali ai Romaniei de azi.
Academician, om de cultura, fondatorul Fundatiei Culturale Romane (azi ICR). Un
psihiatru cu o rara afinitate creativ-literara, academicianul Buzura scrie
comentarii in Revista Cultura. Mereu implicat – ca si in vremea regimului
comunist care l-a hartuit pentru romanele sale valoroase si incomode – Augustin
Buzura nu iarta nici azi nimic din impostura, batjocura, abuzul si prostia care
ies ca broasca raioasa din mlastina politicii romanesti. Iata ultimul
comentariu al domnului academician.
Cred că în
nicio ţară din lume nu se vorbeşte mai mult decât la noi despre lege,
legalitate, Constituţie şi tot ce ţine de justiţie, prin aceasta din urmă
înţelegându-se doar D.N.A. Experienţa arată că numai ea este mai presus de
lege, de Parlament, de Guvern, de oricine şi de orice, doar D.N.A. nu plăteşte
pentru greşeli şi nu dă nimănui socoteală.
Cei ce cunosc ori au trăit perioada de după război, a instalării şi a practicilor comunismului primitiv, vor spune ca şi mine, că am ajuns să retrăim cam tot ce ne-a fost dat să detestăm atunci, dar cu o şi mai mare greaţă. Bolnavilor de gargară pe marginea legilor, ar fi momentul să le amintim de Articolul 3 din Constituţia Republicii Socialiste România din 1986, în care se stipulează, pentru a elimina orice dubiu, că: „În Republica Socialistă România forţa politică conducătoare este Partidul Comunist Român.“ Dacă prin absurd s-ar acorda teoria cu practica şi s-ar înlocui, să zicem, procuratura cu Partidul Comunist, nu s-ar mira nimeni, cum nu s-a mirat nimeni când partide întregi au trecut peste noapte de la stânga la dreapta fără ca vreun membru, fie şi din greşeală, să se opună sau chiar să observe schimbarea. Şi, cum lesne se înţelege, toate se fac în numele interersului naţional, al imaginii României sau chiar al prestigiului României în Europa şi în lume, sintagme care, atât cât va dăinui biologic actuala clasă politică, ar trebui interzise, adică ferite de ridicolul în care au fost coborâte de casta prostimii cu ştaif. Oare mai avem o ţară a noastră? Nu cumva suntem chiriaşii unui mall în faţa căruia se joacă demult o piesă tâmpită prin care ni se administrează subliminal altă istorie, alte valori şi credinţe încât am ajuns să nu mai ştim cine suntem. Oamenii s-au resemnat atât de mult cu falsurile şi abuzurile de orice fel, încât a spune adevărul, a arăta cu degetul hoţia, impostura şi mârlănia au devenit acte de curaj. Iar a avea curaj este un pericol pentru o putere ai cărei piloni de susţinere au devenit frica, delaţiunea şi ignoranţa.
Cineva, mai stăpân pe sine şi mai detaşat de metodele enoriaşilor
lui Stalin, şi-a amintit de o glumă veche pe care, actualizând-o, vom spune că
este despre procurori; voi încerca să o transcriu în aşa fel încât să nu lezez
obrazele subţiri ale patriei. Se zice că un cetăţean fugea odată mâncând
pământul, înspăimântat de o echipă specializată în a tăia o anumită glandă
masculină supranumerară. Un cunoscut, văzându-l, îl întreabă ce are de fuge
atât de disperat, dar aflând care era motivul fricii acestuia izbucneşte în
râs:
„Fugi degeaba, doar ştii că la tine nu-i cazul, ai şi tu două ca oricare
alt bărbat!“ „Da, ai dreptate, atâta doar că ăştia mai întâi le taie şi abia pe
urmă le numără!“ Aşa şi la noi, în ultima vreme: Beciul Domnesc a devenit un
loc în care se face numărătoarea după tăiere. Privită din spaţiul respectiv şi
prin lentilele procurorilor, ţara însăşi este un „grup infracţional organizat“,
deşi, dacă inversăm termenii, cred că n-am fi atât de departe de adevăr.
Procurorii şi-au dovedit eficienţa în lupta politică. Alt stăpân, aceleaşi
metode. Ei înclină balanţa în Parlament, în Guvernul României, în viaţa
socială. Puterea lor destructivă este uriaşă. Ei îi pot da şi îi vor da
preşedintelui nu numai „guvernul său“, ci şi ţara sa, adică, mai pe româneşte,
moşia sa. Oricum, din Beciul Domnesc nimeni nu iese nepătat şi nimeni nu-şi mai
poate continua cariera. Sigur, mulţi şi-au meritat şederea pe acolo, dar peste
ei şi peste milioanele furate s-a aşternut liniştea, căci fără acele hoţii,
unele funcţii, chiar cele mai înalte, n-ar fi fost posibile. Inscripţia de la
intrarea în „Infernul“ lui Dante ar fi destul de potrivită pentru rezervaţia
pomenită, deşi „Infernul“ lui Băsescu şi al lui Iohannis merită o alta, cu
specific naţional, care să ne oblige pe toţi să ne amintim de anii în care
ne-am dovedit laşi, incapabili să ne merităm libertatea dobândită de alţii cu
mult prea mult sânge. Câteva luni crezusem că domnul Klaus Iohannis s-a rătăcit
pe drumul cel bun, dar s-a grăbit să nu ne lase prea mult timp pentru iluzii şi
a optat pentru drumul cel mai bătut cu putinţă, al înaintaşului său, care i-a
lăsat moştenire o echipă de oameni rodată, ascultătoare, dar cu vechi şi
justificat abonament la Beciul Domnesc. Dacă aceştia au folosit bani necuraţi
pentru a-i câştiga victoria în alegeri a lui Băsescu, au devenit ei cinstiţi şi
curaţi în campania pentru alegerea actualului preşedinte? Cunoscători ai
tuturor dedesubturilor, oameni cu o înaltă calificare la acest capitol, mai pot
fi ei acuzaţi fără riscul de a zgudui tot lanţul de relaţii? După ce vor
rezolva cu PSD-ul şi cu guvernul „nelegitim“, cum spune doamna Gorghiu şi
papagalii ei, procurorii vor găsi alte priorităţi: poate că unii nu sunt destul
de blonzi sau de înalţi, de exemplu, poate că planul de arestări al „Europei
civilizate“ va fi îndeplinit. Fără îndoială, există şi explicaţii logice ale
cedării şi laşităţii generale în faţa ţuţărilor dictatorilor băştinaşi. Pe
vremea Răposatului, orice ordin tâmpit, orice absurditate se justifica arătând
cu degetul în sus: „Ãla“ şi „Aia“. Acum se bate cu degetul pe umăr, iar cei mai
îndrăzneţi, „cunoscătorii“ „ştiu“ că voturile se numără în altă parte, că
membrii unui obscur sinod diplomatic dau firmanele, iar haraciul este, de mai
bine de un sfert de veac, ţara. Această ţară foarte bogată odinioară, care a
rămas fără industrie, fără agricultură, fără bogăţiile subsolului şi fără forţa
de muncă. Un mall cât hotarele ei, dar cu mulţi săraci, mai ales cu duhul, şi
cu cele mai performante lichele care se mândresc cu statutul lor de supuşi
umili şi credincioşi celor mai puternici decât ei şi al căror dispreţ nu-i
supără, dimpotrivă. Pentru mulţi acesta este şi o ciudată sursă de energie şi
încredere. Ei au certitudinea că există atâta timp cât simt acest sentiment. Să
dispreţuiască, dar atunci să mă dispreţuiască pe mine! Felul în care am pierdut
toate cele mai înainte pomenite ar ocupa un loc de seamă în orice istorie a
lichelismului naţional, dar şi a prostiei. Asediul brutal, imediat după ultimul
război, dar şi după Revoluţie asupra valorilor naţionale şi a tradiţiilor ar
ocupa un loc de cinste chiar şi într-o Istorie universală a prostiei.
Măcelărirea cailor odată cu apariţia primelor tractoare este un alt exemplu,
luat la întâmplare. Numirea în funcţii de răspundere a ignoranţilor şi
taraţilor. „Spune-mi cum îi recunoşti/ Dintre proşti pe cei mai proşti“? se
întreba Arghezi. Astăzi, după nişte zeci de ani, am ajuns să fim din nou raiul
diletanţilor, activiştilor, învârtiţilor şi veleitarilor care au infestat,
incredibil de repede, apele curate ale Revoluţiei şi, fireşte, libertatea a
îmbrăcat foarte repede uniforma lor. Explicaţii? Nu ştim să apăram ceva ce,
până nu demult, n-am avut niciodată. Moise şi-a ţinut poporul în pustie până au
murit toţi cei care au fost robi în Egipt. La noi, cei ce au fost robi în
comunism nu mai au importanţă, dar ne înspăimântă urmaşii lor pentru care
libertatea nu are nici un înţeles. Trăiesc într-un spaţiu fără valori, fără
istorie, fără credinţă şi cu dispreţ pentru cultură şi educaţie. Altfel,
europeni, anticomunişti şi vegetarieni care nu concep viaţa fără seminţe de
cânepă. Vorbesc mai mult decât înţeleg şi, în comunicarea scrisă, pe facebook,
desigur, folosesc pe î din i şi iubind diaspora pe care n-o cunosc îşi
manifestă preţuirea pentru preşedinte. Alţii, din alte spaţii geografice şi
spirituale merg în direcţia arătată de propria lor istorie şi civilizaţie,
indiferent de dificultăţile de orice fel sau de sirenele care încearcă să-i
atragă spre zări neaşteptate. Noi mergem pe drumul cel bun abia după ce le-am
încercat pe toate celelalte. Mai există, ceea ce s-ar putea numi, povara
libertăţii. Fromm dovedeşte că, pe lângă dorinţa înnăscută de libertate, există
şi o dorinţă instinctivă de supunere. La autorităţi, la un conducător puternic,
la diverse legi interioare ce ţin de convingeri, reguli cu care indivizii s-au
născut etc. Poate fi la mijloc forţa energiei lor vitale sau o slăbiciune şi o neputinţă
fundamentală, ba chiar şi conştiinţa insignifianţei. Fromm a găsit în Fraţii
Karamazov de Dostoievski un foarte convingător exemplu de incapacitate de a
suporta libertatea: „… nu are o nevoie mai arzătoare decât aceea de a găsi pe
cineva căruia să-i poată ceda cât mai repede posibil acel dar al libertăţii cu
care el, nenorocitul, s-a născut“. Tot într-un anumit tip de slăbiciune trebuie
remarcată şi pulsiunea sadică, adică plăcerea de a provoca celuilalt sau
celorlalţi durere. Cei interesaţi de viaţa politică înţeleg foarte bine această
nevoie atât de manifestă. Învingătorul nu se mulţumeşte să aibă totul, ci are
nevoie şi de suferinţa celor învinşi. La Beciul Domnesc stau nu numai hoţi şi
învârtiţi, ci şi adversari, unii nevinovaţi. Alţii, terorizaţi de aceeaşi sete
de sânge, îşi aşteaptă rândul la exterminare politică. Ţine aceasta de
componenta sadică a învingătorului, despre care vorbeam, sau de un calcul rece,
economic? Mai există vreun român bogat care să conteze în vreun top cât de cât
serios? Dacă eşti bun pentru ţară, şi nu pentru dirijorii din umbră, există
procurori pentru orice evadare din rând şi câte o cucoană care să te anunţe că
eşti nelegitim. Dar la fel de trist, cel puţin la fel de trist, existã şi o
mulţime care nu ţine seama de ceea ce a primit, ce distanţe şi pierderi s-au
recuperat, ci de ceea ce n-a primit încă. Motiv să se simtă mai confortabil în…
corul robilor.
Radu Tudor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu