RĂSPUNSURI
& COSMOLOGIE de George Anca
Răspunsuri
/George Anca
De viaţă
(întâi am scris-zis de viţă, cine ştie, ăştia de la ţară...). Zisa copilărie ar
fi pe cale de dispariţie presată de sexul mediatic. E sâmbătă, al patruzeci şi
unulea mucenic, ţi-aduci aminte filmul cu Tatiana Samoilova şi Alexei Batalov,
când eram ruşi, contemporani cu „12 oameni furioşi” (versiuni succesive, până
să ajungem şi noi americani), care ne-om fi plăcut franco-italieni, acum şi
spanioli, fir’ar ale naibii filmele, alea româneşti şi încă ne despart, nu de
Botta, de Piersic, de Irina. Cu toţi trei şi destui în teatre şi Ateneu,
concertişti şi regizori, mi-a fost dat să vorbesc în fragmentul de destin
jurnalistic.
(Botta).
Fusese pasat de Maliţa la Cicerone Poghirc, pentru intervenţia în favoarea unei
rude ce preda la Agronomie. M-a invitat în chilia – mi se pare acum – sa din
zona Mântuleasa. Pe o noptiera avea monografia lui Poghirc despre Hasdeu. Doar
n-o pusese s-o văd eu şi să-i spun autorului. Am remarcat-o totuşi şi el a
lăudat cartea şi pe scriitor. O fi crezut că lucrează vreo telepatie şi se
rezolvă cazul. Poezia lui Emil Botta va suplini uitarea actorului unicat? Pe
scenă şi în filme, dar de aproape şi din citit, ce minune, ce elegie.
(Maniu) Cînd
vorbeşti, de tânăr, cu maeştri, văd într-un târziu, îţi consumi norma de
respect până la apoteoză, într-o periculoasă reversare târzie când, poate,
nesimţindu-te respectat, nici de sine, uiţi ori îţi aduci aminte episoadele de
ranchiună. Făceam doctorat Baudelaire şi mă primea, des, Adrian Maniu, la care
mă dusese Tudor Muşatescu. Glorie lui cum mi-a dat o scrisoare de la pilotul
Savu, erou de război, a cărei văduvă nu avea pensie, scrisoarea era chiar
despre Coandă şi i-am dus-o la prima vizită în ţară, ca spre a ajuta-o acesta
pe văduvă. Din Transilvania a făcut o divinitate aproape personală,
obligându-mă, aproape, să ajung, de la radio pentru a radiografia cea de-a 60
aniversare a unirii cu ţara-mamă (am fost o lună, cu Stelian Tăbăraş, la Cluj,
imprimările cu D.D. Roşca, I.I. Rusu, Flora Dragomir, Vasile Vetişanu, Tiberiu
Moraru, Raluca Ripan şi multe alte somităţi ale oraşului de pe Someş se vor fi
pierdut). Îmi părea rău că nu-l înghiţea pe Philippide, iar când i-am zis că,
interesându-mă teatrul No, japonez, am discutat cu Ioan Timuş, a sărit în sus,
că şi tatăl aceluia, fiind medic veterinar, a omorât nu numai un animal, dar şi
pe stăpânul acestuia (pe cunoscutul japonezist îl făcuse tâmpit, cât să cad
jos).
(Neamuri)
Pornisem de la copilărie, în amintire, nemai în Creangă, oricât păruse şi-o fi
fost. Părinţi rupţi de război şi plecare. Un potop ne înecase destule animale.
Satul părea din vreme în nevremuri, cu mari păduri deasupra şi pisania
citită Iorga în tinda Bisericii Rudenilor lui Mihai Viteazul, cu şcoala
tip Haret şi crucile eroilor. Pozele de copii ale părinţilor satului erau un
alfabet prin care-i citeam adulţi, la prezent, pe noi înşine la maturitate şi
bătrâneţe, acum. Eram creţ ca berbecul Ţâncu pe care călăream în toată faima
posibilă din Ruda în Islazul din Bercioiu, urcând Dealul Celălalt şi Pădurea
lui Titu. Tatăl tatei venise din Milcoiu şi acolo, poate, din Ardeal (Ion mi-a
scris în India câte ceva, cu urmarea care n-a mai venit, vezi Ibsenienii, 3).
Mama mamei venise din Sticlărie, de lângă Râmnicu Vâlcea, iar tatăl ei, Dumitru
Grigorescu, falnic în credinţă, era din sat, ca şi bunica după tată, a cărei
mamă, Catrina fusese bătută de bărbat până înnebunise. Se spune că şi bunica
asta ar fi jurat strâmb la divorţul părinţilor mei. N-ar trebui s-o spun, că
m-o fi iubit – măcar ca o prelungire a fiului ei; lui i se propusese să rămână
la studii muzicale, să cânte la opreă şi... să se însoare cu fata maestrului;
era bine, i-am zis; da, dar nu mai erai tu, mi-a răspuns. Sigur mama mea a avut
geniu şi oricum nimeni pe vremea ei şi nu numai în sat la noi n-a fost să n-o admire
şi s-o laude, parcă neiinvidiind-o. La moartea ei, i-am spus unchiului
Costantin că a fost nefericită la despărţirea de taică-meu, el m-a contrazis că
tocmai cu el n-ar fi fost fericită, mai bine după. Sora mea Ioana a fost
repartizată de tribunalul din Băbeni mamei iar eu tatei, de-am plecat la Găeşti
unde el îşi găsise serviciu şi o nouă nevastă, mama mea vitregă. Cântau amândoi
în cor şi ea juca şi teatru în trupa lui Ilovici şi Iordache.
(Găeşti)
Dacă îţi aduci aminte, m-am bătut pe stadion, în pauza meciului, cu mezinul
fraţilor Peligrad, de aveam galerie, a doua zi, la clasă, mi-a mai dat şi
domnul Minculescu vreo palmă de faţă cu elevii şi la puţin timp am fugit
noaptea cu trenul înapoi la Vâlcea şi am făcut clasa a cincia tot în Ruda – la
sfârşit a venit taică-meu foarte dulce şi m-a cumpărat cu o pereche de pantofi.
Ce ştiaţi voi când jucam poker pe Răstoacă şi fumam antiasmatice, ne-a mai şi
spus Dinu, de la soră-sa, că în franceză se zice „je t’aime”, cum bătea pendula
de cinci ori, ora la care intrasem în acaretul d-lui Tudose Constantinescu,
proprietarul, fost şofer al lui Lahovary, mă podidea dorul de mama, ca pe
separaţii copii de părinţii căpşunari în ziua de azi. Noroc cu voi, că ne-am
antrenat în prins peşte, lecturi, fotbal, matematică a la domn’ Ixaru (am ajuns
şi-n Gazeta de matematică) şi română cu Costin Dragu (olimpiade, debut în
„Luceafărul”, 1960). Un gen de compensare prin studii, conversaţii cu popa
Chiosea, basarabean, la Cobia, şah cu Ion Georgescu, fratele noii mele mame, Jenica,
favoarea colegelor noii mele surori, Viorica, veritabila şcoală a taifasului
dacă nu psihanalitic ţinută de noua bunică Niculina. Fiind peste drum de
cinematograf am văzut filme şi din vârful telegrafului şi de pe gard, altefel
aveam intrări secrete şi mi se deschidea fraudulos uşa de câte cineva
cunoscător încât să nu-mi scape nici un spectacol cu Vasea, Ali Baba, Anna
Zacheo, Fanfan. Văzusem primul film, evident rusesc, la şase ani, în spital la
Râmnic, îmi arsesem faţa cu colarez fierbinte(de atunci Dumnezeu m-a ferit,
altfel, de spitale). Când am coborât din vârful stâlpului, la invitaţia lui
taică-meu, am luat, normal, bătaie mai ca străbunica. M-am rafinat însă şi nu
mi-a scăpat serie, mai şi plăteam pentru prima oară, nu ieşeam când se termina şi
vedeam iar de câte ori se proiecta, renunţând probabil la toate cele din jur,
cât că vedeam – nu ca Fellini, adânc, în Roma – spectatorii, colegii de şcoală,
cupluri, Lipoştenii... Unde suntem acasă, în Găeşti, în smeurişul fraţilor
Stan, de-avea mama voastră trei băieţi cu mine, sau în filme, cărţi şi vise de
timp fără spaţiu? Când am mers la colind şi pe Piteşti şi pe Bălcescu, am
folosit şi metode strigate de la ţară, cu Iacob şi Dumitriuc şi Truşcă. De câte
ori n-am mers cu bicicleta, solo, până la Târgovişte şi m-am oprit, nici gara
n-oi fi descifrat-o, încă un tabu autoimpus, ori simpla frică de a trece podul,
necunoscutul, mai marele. Oi fi rămas pe Picior de Munte. Înamorări după
învăţătură, de planton, abia de n-or fi dând în frigiditate. La ce-am învinui
profesorii că nu ne-ar fi spus ce se încearcă a se spune abia acum despre
comunism la noi în Găeşti. A, da, domnul Stroe îi pozdrăvăluia pe părinţi pe
ruseşte. Lui Pica Dumitrescu, semănând cu George Constantin, numai că nu i s-a
propus, ba da, să meargă să joace în Uniune. Ce mai duduiau
sovrom-petrol-urile, mai ca Petrom-ul din actualitate. Taică-tău a intrat în
închisoare, turnat cum se turna, taică-meu era la risc, cu slujba de contabil,
ca necomunist. De fapt, viaţa noastră pare atât de greu de înţeles în vârtejul
total, între duşmănii prestabilite – un psiholog citea în porunca de a-ţi iubi
aproapele o confirmare că ne sfâşiem din fire, ca leii (nu mai socotea
căprioarele).
(Litere)
După zece ani în sat, alţi şapte, în târgul care ne-a înfrăţit adolescenţa,
s-au îngropat într-o devenire aproape instinctuală, de supravieţuire prin
acumulări liberatoare, pe aripa friabil pergamentoasă a literaturii. Mai aveam
până la 18 ani când am fost admis la Facultatea de Filologie. Student minor, mă
voi fi ambiţionat să cresc, mai ales că am mai prins doi ani cursurile lui
Călinescu, dedicate lui Eminescu şi, respectiv, Creangă, şi cursul de
literatură universală al lui Vianu. Cât să zicem şi noi că am avut profesori
mari. Altfel, ideologie şi fabricaţie, totuşi lăsând vreo marjă şi studentului,
minus „specialul” din biblioteci, plus represiunea securităţii (chiar un
miliţian s-a înfinţat în cămin cerându-mi notiţele, că vrea să dea şi el la
filologie, i le-am dat crezându-l. Am fost chemaţi destui la Malmaison să dăm
declaraţii despre cărţile citite, cu voce tare (asta era), numele-cheie de
autor fiind Radu Gyr. Profesorii noştri, comunişti-necomunişti, aveau totuşi
alt orizont decât presa şi editurile, eram bântuiţi de existenţialism şi absurd
în cunoştinţă de cauză, am prins slăbirea embargoului asupra lui Eminescu, nu
cel naţional, nici metafizic. A confernţiat pentru noi Perpessicius. Tudor
Arghezi, Marin Preda şi ei. Ne încropeam o lumea creativ-academică spre a ne
forma la umbra ei de pantheon visat, crezut, peste interdicţia comunistoidă,
între coloane clasice şi interbelice. Personalităţile supravieţuitoare ni s-au
arătat totdeauna părinteşte favorabile. Mihail Celarianu mi-a coborât de la
etajul trei pe sfoară într-un coş o scrisoare de răspuns, neputând primi de
bolnav. Am fost în aceeaşi grupă cu Paul Tutungiu, soţii Ulici, Mircea
Iorgulescu, alte grupe, mai ales din seria I (eram 500 de studenţi filologi
numai la română în anul nostru), bucureştene, îşi numărau veleităţile mai
rafinat. Odată, Gheorghe Vişan îi spune lui Stelian Tăbăraş, te-a căutat ăla cu
mustaţă, care, ăla care se crede Labiş, era Gheorghe Lupaşcu. Colegul Florin
Gheorghiu a venit odată la căminul Matei Basarab şi a jucat simultan şah cu
zeci de amatori, a lăsat acolo câte o remiză de faimă. Când a luat foc căminul
de pe Doamnei, vedeam de la mansardă lume multă în intersecţia bulevardului cu
Calea Victoriei.
Licenţa
(lucrarea de stat) a avut tema „Mitul lui Zalmoxe în poezia lui Mihai Eminescu
şi a lui Lucian Blaga”, îndrumător - George
Ivaşcu. L-am sunat pe Şerban Cioculescu cerându-i sfatul, a izbucnit spunând că
nu e nici o legătură între Eminescu şi Blaga în afară că amândoi au fost mari
poeţi, a mai zis ceva de apariţia Poemelor luminii, când, dacă am înţeles bine,
Eminescu nu i-ar fi fost cunoscut îndeajuns lui Blaga. Am mers mai departe,
incluzând şi pe Pârvan în ecuaţie. Am fost fericit, îmi dau seama. Între timp
publicam poezii ici colo, am făcut o vară practică la „Gazeta literară”.
Doctoratul
l-am dat având drept conducător pe d-na Zoe Dumitrescu-Buşulenga. Am fost admis
împreună cu, printre alţii, Ioana Alexandru şi Amita Bhose. Pe atunci eram
primit de Constantin Noica, acasă, pe Ornamentului, în Berceni (unde m-am şi
mutat în onoarea lui, dar el a plecat în Drumul Taberei, mă primea şi acolo,
apoi la Păltiniş, când şi eu am peregrinat în India). I-am spus că aş vrea să
fac o teză despre diavol în literatură; să vorbim şi cu Papu, i-a fost primul
gând. Nu era un subiect uşor de acceptat ideologic, l-am restrâns la Baudelaire
în relaţie, nu atât cu Satan, cât cu poeţii români. L-am publicat după mulţi
ani, în samizdatul întregii mele literaturi, care nu mi s-a părut totuşi inutil
din moment ce mi-am făcut viaţa cu el (am început să-mi doresc să nu am succes,
care m-ar abate de la roboteala mea aproape maniacală, cantitativă, poate, cu
nouă volume din „Apocalipsa indiană” şi şapte din „Ibsenienii”, vreo intenţie
de construcţii invizibile)
La o
restructurare a Ministerului Învăţământului, sub Suzana Gâdea, Petre
Constantin, adjunctul ei, mi-a explicat că rămân cei mai vechi, eu aveam doar
şase ani acolo, iar ea sunat la „Ştefan Gheorghiu” şi am ajuns lector la
Facultatea de Ziaristică, unde după un an, prorectorul Chioreanu mi-a intimat
de ce nu am plecat lector în India, că s-a primit o scrisoare la Comitetul
Central că vreau să scot un manusris din ţară. Da, doctoratul e manuscris, îl
iau cu mine. Nu, mi-a replicat asigurător, că am fost urmărit de un an şi se
ştie că nu, aşa că voi pleca. Mi-a prins bine şi Baudelaire, ocolul meu spre a
ajunge la Eminescu, după cum se exprimase Noica.
(Şora) M-a
adus în minister ministrul Mircea Maliţa, în legătură cu deplasarea de trei
luni în Franţa a consilierului său Mihai Şora. Acesta din urmă m-a prelucrat ce
am de făcut la cabinet, presă, editare a textelor ministeriale. Când s-a
întors, am mers aproape zilnic în Piaţa Amzei unde mâncam chefir şi conversam.
Mihai Botez era director la Casa Universitarilor şi am început acolo, sub
patronajul lui Şora, indirect şi Maliţa, un cenaclu de idei, „Forum”, de unde
nu lipseau Octav Onicescu, Gheorghe Mihoc, Zoe Dumitrescu Buşulenga, Grigore
Popa, Ioan Ladea. Am luat notiţe într-un caiet. Cu Şora începusem la un moment
dat o selecţie a celor mai frumoase versuri din poezia română. Din prietenia lui
cu Arghezi, am început cu volumele acestuia, citea Şora, într-o sală goală, la
Universitate, mii de versuri, eu notam codul ad hoc al alegerii, zile în şir,
într-o fascinaţie. După 1990, d-l Şora mi-a cerut, şi i le-am dat, fără să ţin
copie, notele, ceea ce alesesem în camera universitară. Vorbeam des despre Şora
cu Noica şi despre Noica cu Şora. Odată Şora a filosofat cam aşa, bine, Noica a
scris multe cărţi , din care 2-3 bune, dar spuneţi că nu arăta a un om fericit,
eu n-am scris atât, mi-am ocolit, cum zice, destinul, dar nu sunt nefericit.
După intrarea lui în politică, l-am mai văzut pe Şora mai mult pe la târguri de
carte. Atât mi-o (ne-o) fi fost.
(Noica) Mare
mister se vădeşte cunoaşterea lui Noica. Plecase din ţară, în misiune, teologul
Gheorghe Alexe, la Detroit, lucra la revista „Crsedinţa” şi mi-a scris să-i cer
lui Noica o colaborare. M-am dus la Institutul de Logica. Ne-am întâlnit la un
restaurant de mai multe ori odată la două săptămâni, ca pentru, speram eu,
primirea printre discipolii lui. După destul timp, l-am întrebat de ce nu mă
obligă să învăţ greacă şi germană cum se aude că le pretinde celorlalţi. Nu, cu
dumneata mă întâlnesc în paradis. Derutat, m-am simţit oarecum liber. După un
timp a început să mă primească în Berceni. Într-un context, d-na Noica a dat de
înţeles că mă crede securist. Oi fi îngălbenit, m-oi fi jurat că nu, oarecum
indignat, pe drept, cred şi acum, în naivitatea mea, iar dumneaei că de ce,
sunt oameni inteligenţi la securitate. Să fie. Poate unde venisem la început din partea unui misionar trimis. Lucram la
„Colocvii”, pe Arcului, a venit un securist, s-a recomandat Aldescu, cu
Almanahul „Credinţa” în mână, vai de capul meu, am spus că am colaborat pentru
că acolo publică Arghezi, nu, că e bine, a făcut el, altă belea, nu mai
colaborez. Prima dată am auzit că să colaborez cu ei, că lucrează direct cu
preşedintele, să mă văd cu el la restaurantul „Turist” din Piaţa Romană, la 3.
Rar am fost mai speriat. M-am dus acasă la Vasile Văduva care avea cancer
terminal. M-a pus la masă, am jucat şah – nu te las să pleci până la 4 că să nu
te duci de frică. A doua zi, Aldescu: ai încurcat borcanele. Văduva: Ce vulgar.
Mai ales că Vasile a murit, ce alt jurământ faţă de el decât să mă feresc de
securitate puteam urma, nefiind vreun luptător, înarmat doar cu visele şi ţinerea de cuvânt, o
conştiinciozitate de slujbaş, contrazisă ebulient de scrisul meu anume antilogic, dintr-o nelume.
(Securitate)
Un securist şi încă unul, iar Aldea, m-au învârtit cu o maşină prin Bucureşti,
de la liceul Caragiale spre periferie, într-un apartament confort II, cu
măceşele omului pe ziar: n-aţi colaborat niciodată cu securitatea – şi de ce aş
coblabora acum când plec în India – nu, că vrem să vă apărăm, o să vă întrebe
omul nostru această parolă: în 1970 aţi fost la Paris? Răspundeţi: nu, în 1970
am fost la Roma, cam aşa ceva. Când a venit Enric Becescu şi a stat la mine
câteva luni, până au aflat, m-au plimbat pe malul unui lac, la pescuit
chipurile, şi am fost întrebat dacă în 1970 am fost la Panciu, tu erai, mă, am
bâlbâit, la Paris, poate, el se dădea profesionist, eu o încurcsem, că Becescu
nu e român, să-l iau la goană; la fel după trei ani, când să plece, Becescu
stătea cu noi, eram cu familia, şi-a pierdut paşaportul, a avut nevoie de ei,
iar a trebuit să-l gonim, până a primit bilet de la Mircea Eliade, anunţat tot
prin noi. Întors în Bucureşti, am fost luat în primire tot pe unica temă
Becescu, dacă înjură. Cum am ajuns director la biblioteca politehnicii şi apoi
la pedagogică, primeam vizite pe tema celor opt psihologi anagajaţi la
bibliotecă şi ei ştiau tot ce vorbeam, iar la pedagogică, doamna respectivă
şi-a adus ajutoare pentru un grevist al foamei, şi alte două doamne m-au
chestionat pe diferendul cu maghiarii participanţi la Congresul Mondial de
Antropologie de la Zagreb reflectat în presa de la Budapesta; eu nu ştiam,
vorbisem doar în Consiliul Permanent şi în Adunarea Generală contra moţiunii
anti-România (Andrei Oişteanu se mai declara de partea maghiară şi într-un
interviu dat recent Evenimentului zilei). Cam asta a fost relaţia cu
securitatea, nu mă interesează ce dosar am; mi-a spus odată Cezar Tabarcea că
apar cu el, zâmbea, nu ştiu dacă de „rău”, că de bine nu se pune problema. A,
după 1990, fiind la un congres al bibliotecarilor din Delhi, acasă şi la
bibliotecă s-a primit o ameninţare cu moartea de la un iranian, din Teheran,
c-aş fi zis că acei care fac comunism o să păţească ce-a păţit Ceauşescu, iar
el sfârşea caligrafiind „next time fire in Bucharest”. M-am întors val-vârtej,
am primit vizita a doi agenţi noi-vechi, ce şi cum, dacă mă intersează
diplomaţia, ataşat cultural, sau ambasador. Când mie mi-era frică să ies din
casă şi lucram de ani în biroul lui Micescu, care stătea cu pistolul pe masă de
frica legionarilor (şi au năvălit ruşii, iar un legionar i-a salvat viaţa,
odată, în închisoare.)
(Stăniloae)
Întâlnindu-l în staţie la Universitate pe filosoful Grigore Popa, prieten cu
Giurgiuca şi redacţia noastră, „Colocvii”, m-am pomenit spunându-i că vin de la
părintele Stăniloae, iar el că asta mă salva mâine. Noica surâdea condescendent
că Pere Migne ar fi publicat 120 volume din Filocalia faţă de 6-7 ale lui
Stăniloae. Măcar George Bălan, pe stradă – a, sugi ortodoxia de la ţâţă. Citeam
şi mergeam la autor, pe Cernica (întors din India, m-a primit la altă adresă),
comentând mai ales Iisus sau restaurarea omului, Filocalia, dar şi Concepţia
religioasă a domnului Blaga (pe care, la reproş, o atribuia egoismului
propriu). Mi-a împrumutat manuscrisul asupra profilului spiritual al poporului
român (de ce nu-l socotea pe Eminescu, dar pe Coşbuc, reprezentativ pentru noi?
Pentru că era prea sus etc.), ca şi bografiile stareţilor în viaţă scrise de
călugărul Ioachim Bălan. M-a ascultat despre India, la revenire, credea în fatalitatea
ca lumea să fie condusă de albi. După ’90, repus pe soclu, l-am văzut la tv,
Noica nu mai apucase, ţintuit între discipolii ultimi, de Păltiniş.
(Culianu).
N-are copii, făcuse un demnitar; îşi iubeşte nevasta, asigurase Şora. Şi bursa
la Roma a devenit fapt. Tot în căutare de profesori, am devenit apropiat
filosofului Franco Lombardi (a venit mai apoi în România, mi-a scris şi în
India) preşedintele Facultăţii de Litere şi Angello Sabbattini, m-am înscris la
catedra de literatură italiană, condusă de Salinari, prieten cu Balaci, am
ascultat cursuri ale lui Giuseppe Manacorda. Nu-mi scăpa nimic din Roma. La
fundaţia Drăgan, pe un zid vast, te întâmpina portretul lui Maurice Schumann,
la etaj, am fost împins într-o cameră: parla con dottor Culianu. Am conversat
vreo trei ore, banalităţi italo-române. Era mai mic ca mine, eu aveam 29 de
ani. Mi se părea prea zbuciumat şi mă miram, ar fi trebuit să-l fericesc.
Tocmai că şi-a fixat mesajul tragediei de a „rămâne”. Iar nelămurit, că la noi
nu poţi face nimic. Era devastat şi totuşi făcea teoria că psihologia se
regenerează, spera, adică, să se remonteze, dar ceva se pierduse definitiv,
altceva decât psihologia, vorbea ca un personaj, cum se spune dostoievskian, îl
ascultam ca mai târziu, în Palermo, pe Leonardo Sciascia, într-o galerie
obscură, îmi dăduse cărţile lui, inclusiv Marele inchizitor despre
Dostoievschi. M-a deprimat şi pe mine, fără să-mi mai treacă, oricum n-am (mai)
„rămas”, iar gloria şi uciderea lui m-au ţinut cu vederea feţei lui de martir al
regenerării.
La telefon,
Giulietta Massina. Cu maestrul Fellini. E pe platou, Amarcord. Lo troviamo
insieme, dottore, mă încurajează.
(India) Asta
e, imperii s-au înmlăştinat acolo, ce oase româneşti nu s-ar fluiera definitiv
în orchestrarea gangetică a samsara, a vieţii preeclesiastice, o negativitate
magnifiată mistic fără egal. Am devenit indian la 33 de ani (teoria lui Artur
Karp, cu Iisus, cu Alexandru, amândoi sfârşiţi de India la 33, la 83). Am acum
63, la 66 viaţa a doua mi-o va egala pe prima, pe ipoteza că n-am mai putut să
mă dezindianizez, la întoarcerea în ţară, o confirmă mai ales indienii, cum a
făcut-o, în hindi, Indranath Chaudhuri, la o reuniune de salut pentru mine la
Guest House, Delhi University. Această universitate m-a pus în faţa unui
comunism încă sovietic, făcând din români feroce imperialişti, dar mi-a şi dat
iluzia eternităţii limbii române, fie şi în avatar sanscrit. Profesorii de
deasupra contingenţelor, acum colegi, îmi diminuau complexul propriei formaţii,
ba reapreciam pe cei de acasă. N-o să uit convorbirile cu Nagendra, Satyavrat
Shastri, Margaret Chatterjee, Andre Beteille. Studenţii la română şi copiii din
cercul meu de inventat poveşti şi culori m-au şi uitat, nici nu-i uit, ne vom
fi desprins, advaitin, din depresia trecerii, spre a figura cosmic vibraţia
învăţăturii şi a veseliei împărtăşirii de sine şi de toţi.
De geaba a
existat în India Academia Internaţională Mihai Eminescu, în ţară era comunism
cum şi acum e Patapievici. După 1990, am înfiinţat din inerţia părerii de
libertate, Asociaţia Culturală Româno-Indiană, câte programe, ambasadori, o
bibliotecă – tot MISA, Sahaja, Harri Krishna atrag mulţimile, tinerii, nu India
reală gata să fie superputere. M-am
specializat la întâmplare în participarea la Conferinţa Internaţională
Ramayana, ajungând să fiu poerclit Hanuman, divina maimuţă, pentru a fi tradus
Hanuman Chalisa în româneşte, 40 de distihuri (lasă miile celelalte, fără
Hanuman), recitate în oraşe indiene, dar şi Durban, New York, Houston,
Birmingham, Couva (Trinidad Tobago), Mauritius... Mă întreabă directorul
auditului: - ce eşti liniştit – sunt hindus. De unde, creştinismul ţi se
exacerbează într-o religie străină, ca şi patriotismul (dat acum pe europenism,
cine-şi permite, ceilalţi ajungând iar indieni, prea puţini cu turnuleţe). Am
tot publicat romane şi traduceri scrise în India, să nici nu se piardă şi, cine
ştie, să se cearnă vreodată, când ar trezi interesul cuiva. Chiar irosirea
şansei Indiei prin experienţa mea poate fi o lecţie, inclusiv despre
nedescrustarea românească (totdeauna spun că indianistica alor noştri, câtă e -
iar cu Eliade chiar e, vezi Tucci, Huxley – face parte din cultura română). De
sfătuit nu că n-am ce, dar n-am pe cine, dintre studenţii mei dacă nu-mi dau ei
lecţii, nu mă dernjează, e o lege, am numit-o a infidelităţii, necesară
creşterii de sine. Că rostul vieţii nu ţi-l prinzi nici însuţi, fie să se
risipească în reuşitele lor ceva din încercări de genul Indiei lui Anca, în
descendenţa celor ale lui Eliade şi Sergiu Al-George. Ai lui Bordaş şi Ciurtin
încep altceva, parcă, pe retezate şi sorbonardism. În Asociaţie s-au văzut
adesea empatic Romulus Vulcănescu, Constantin Mateescu, Amita Bhose, Laurenţiu
Theban, Vasile Andru, Mircea Itu, Mihai Stan, Ioan Dumitrescu, Adelina
Patrichi, Florina Dobre, Carmen Coţovanu, Vlad Şovărel... Te găseşti sau te
pierzi în India, îţi faci începutul sau sfârşitul cu ea, o ironizezi că este
leagănul omenirii dar omenirea nu rămâne în leagăn, dacă, după ce-mi murise
mama am zis că India mi-e mamă şi s-a adjudecat într-un ziar, într-o carte cu
litere devanagari, pe când mama Românie nici să te mai arunce n-are gând, se
cheamă, în ce mă priveşte, cum spun adolescenţii în înghesuiala autobuzului că
trebuie să fac ceva pentru ţară. Chiar şi indianistică. Rommii sunt ai Indiei,
românii, de ochi, ai Europei. Trimiteam acasă publicaţii româneşti din India,
nu se uita nimeni la ele, filiala Bibliotecii Congresului American cumpăra câte
18 exemplare din fiecare, până când, prosteşte, am zis că dacă nu le vor
românii nu le mai „dau” nici la americani, de-am dat cu piciorul la singura
„afacere” a vieţii mele şi am tocat mai departe banii câştigaţi cu preţul
vederii pe grafică la Oxford University Press ai nevestei mele, Rodica. De unde
se vede şi aşa că nu e mare mpricopseală să fii român, dar nici că ai de ales.
Unde e euforia părintească?
(Bibliotecă)
După câte doi ani la radio şi la revista Colocvii, am lucrat şase la Ministerul
Învăţământului. Acolo, într-un timp s-a auzit că voi fi trimis director la
Biblioteca Institutului de Educaţie Fizică şi Sport. Arheologul Petre Diaconu:
du-te, şi Eminescu a fost bibliotecar. Am ajuns, în schimb, în India, şapte
ani, după unul de urmărire, la Ştefan Gheorghiu. La întoarcere, fiind vacant
postul de director al Bibliotecii Centrale a Politehnicii, am ajuns pentru
patru ani director acolo, apoi de aproape douăzeci la Biblioteca Pedagogică. În
2005-2006 eram şi secretarul Comisiei naţionale a bibliotecilor. Ce dezamăgire
voi fi fost eu, dar ce dezamăgire bibliotecile româneşti, nu toate, conceptul
lor perpetuu ghetto-cenuşăreasă mai nou sub invazia new-age-lui şi virtualului.
Şi totuşi grosul vieţii mele s-a făcut praf alergizant pe cărţile de pedagogie
şi şi pe ale mele cam din context. La maxima claritate ce-o pretinde dicteul
didactic, am răspuns cu incoerenţa de falsă imitaţie a lui Joyce, într-o
poetică libertar-terapeutică, mai şi blufând că mă zidesc, şi astfel, în
construcţia bibliotecară, ca şi cum acel liant ar fi în stare să încetinească,
iluzoriu, năruirea comandată de cine ştie cine. Să fi rămas pe mâna
securităţii, chiar atât de lungă? Ar fi prosperat ce şi ce. Să fi fost noi,
şefii de unităţi prea ataşaţi de statu quo, prea ţinuţi de jugul arderii de tot
(vezi biblioteca universitară sau Lumina ce se stinge de Mircea Eliade)? Să se
înece limba română odată cu aneantizarea bibliotecilor ei? Fără bani de
proiecte, altfel nici îndrăznite, nici împământenite, am recurs la puterea
cuvântului, conferinţe, mese rotunde, cenacluri – cred, totuşi că nu e nimic
mai de folos şi frumos, nu separati de ecranul televizorului, ci uniţi de
respiraţii spirituale. Cum a păţit, însă, însuşi părintele Cleopa – unde sunt
părinţii noştri vechi? – au început să plece dintre patroni, şi Vulcănescu, şi
Săhleanu, şi Olăreanu, şi Buzinschi, şi Ladea, şi Sântimbreanu (la fel
simţisem, reîntors dup 25 de ani în India, în 2002-2003, Româna trăia,
profesori indieni, dintre ei, prieteni plecaseră, Sisir Kumar Das a murit cât
eram acolo, se întorsese din Calcutta şi aveam întâlnire). O să mor şi
bibliotecile vor trăi, mi se pare o victorie şi a lor şi a bibliotecarilor
striviţi de condiţia nenorocită (social, că profesional poate sinonimiza
armonia şi perfecţiunea unui ideal intelectual, cel puţin în accepţie clasică).
Chiar moartea bibliotecilor ne-ar mai purta prin Alexandria. Cărţile, ca şi
mormintele României, nu trebuie neapărat profanate.
(Eminescu)
Probabil orice cult este interesat, fie şi subconştient. Am jucat, mai ca
fiecare, cartea Eminescu. Am vrut să intru în bibliografia eminescologică. Cel
puţin 25 de ani i-am sărbătorit ziua naşterii şi a morţii, mai ales în India,
nepropagandistic, indianistic. Nu mă punea nimeni. După numărul anti-Eminescu
al Dilema, mi-am luat seama, ca şi cum respectivii ar fi trecut la fapte, nu
arderea cărţilor lui Eminescu, numai, dar ordinul ca orice eminescolog să se
otrăvească, să se înece. Nu-i trebuie mult cuiva, deci, nici viaţa lui, să se
vadă în plus, dezosat, cum e cazul cu toată cultura română, de altfel, vinovată
de o tradiţie aşa şi pe dincolo, sugrumată în numele propriei ei naturi,
vechimi şi frumuseţi. Eminescu nu se lasă uşor înţeles nici distrus. India lui
le face bine şi indienilor înşişi. Nu e naţie să nu se simtă flatată de
inspiraţiile geniilor străine. Şi după anii indieni – mă indianizasem tare,
numai copilul, Alexandra, care de la 4 la 10 ani se învăţase cu lumina mai
puternică să mă fi întrecut – Eminescu m-a încurajat să mă întorc, mi-a dat
slujbă, ziceam; bine i s-o fi părut rectorului politehnici: Eminescu? la
universitate; l-am ţinut totuşi, inclusiv cu Blandiana şi Edmond Nicolau. Am
observat că Eminescu deranjează mai mereu, ba de prea sus, ba politic, ba
etnic, ba românesc... Aşa s-o fi explicând masificarea cultului interzis de
elită, profesorimea, elevii, veleitarii, prostimea se strâng legiune într-o
spiritualitate literar-spirituală făcută ţăndări după cât îl duce mintea pe
fiecare, dar împreună creînd o maree unică, salvcatoare cât nu i se întâmplă,
ca mie, să se inhibe, gata, nu mai e voie, de geaba mi-am dus viaţa crezând în
Eminescu. Aşa şi Hristos, cine-l mai are la inimă ca înainte de profanarea lui
globală? M-am consolat cu Rama, în gând cu Eminescu şi Hristos.
(Aculturaţia)
În ce-am crezut aproape că nu mai e voie. Aculturaţia s-a metastazat, am ieşit
din ţâţâni. Fascinează idiomul celor întorşi de sărbători din muncile prin ţări
străine. Româna se va refrământa în cătune şi periferii migrante. Grija de sănătate,
a fi apt de aplecare adâncă, e la concurenţă cu îmbolnăvirea. Politizarea
sacrificiului euforic în mintea rămaşilor înfloreşte. Ce oameni suntem şi dacă
vom mai fi? Ce şi de ce ne face media? Am îmbătrânit şi în rele şi în
nepricepere a viitorului, am răbdat, am sperat până s-a ales praful de viaţa
noastră, un deranj în calea cui nu mai ştim. Credinţa e în cătare,
postcomunist, postuman, global. Limba nu are cum mai fi naţională, naţiunea
pare mama vitregă Europa, şi dacă ne-am da
minoritari abia de s-ar găsi vreo mângâiere pe creştet. Şi aşa,
discretul drept al feudalului făcea ca mulţi copii să fie fraţi după tată, mai
încercăm câte o frăţie. Văzând ce pierdem, inclusiv sinele printesc, să ne
bucurăm de cine câştigă, pe cadavre, prim-planul. Nostalgia nu e faţă de
Ceauşescu ci de scăparea de o dictatură mai ucigătoare sub eticheta falsei
democraţii. Că suntem liberi să spunem aşa ceva, mai vedea, abia dacă mă fac că
vorbesc cu tine şi tu te gândeşti la altceva (Gândeşte-te la altceva
–Alecsandru Văduva, sinucis cu frânghia de la rufe). Să fi trăit degeaba, ce
final, dus şi umorul macabru, cine să mai râdă. Tot Eminescu ne va mântui. Pe
literaţi oricând. Eliade, din scrumul diasporei. Cinci scrisori de la el le-am
rătăcit de bună-voie, Handoca voia întâi pe cele trimise, encomiastice cumva,
păi sunt la destinatar. Un om universal dintre noi, o şansă şi pentu mai
târziu?
(„Valahia”)
Când s-a ridicat rangul liceului din Găeşti la cel de colegiu naţional, sub
numele „Vladimir Streinu”, depănând laude, s-a întâmplat să fiu invitat de
către d-l prorector Ghiţă la Universitatea „Valahia” din Târgovişte. Am
mormântul tatălui acolo, la „Sârbi”. Predau de câţiva ani literatură universală
şi comparată – d-l Ovidiu Drimba vede utilă chiar o catedră -, literatură
română, jurnalism literar, comunicare interpersonală. M-am temut totdeauna
pentru literatura mea să raţionalizez propria exprimare în concepte şi tirade
didactice, am simţit, totuşi, o obligaţie să dau curaj şi teme studenţilor din
aureolata, pentru mine, zonă a Târgoviştei, cetate ultraistorică, paternitate
literară panromânească, universalistă, de la Heliade la Ciorăneşti şi Streinu.
Îmi iau notiţe mai departe, pe tren, alternez alexandrinul racinian cu
expresiile paroxistic-injurioase la nervii băuţi.
(Scrisul)
Vorbim cu gândul la scris, la cărţi. Eu sunt considerat scriitor în India, la
Vâlcea şi la Târgovişte. Andrei Nestorescu m-a recenzat în Dicţionarul general
al literaturii, Aurel Sasu şi el în cel biografic, pentru că le-am şi răspuns
la chestionar, ceea ce n-am făcut cu Alex. Ştefănescu, recenzentul meu pe
negativ, în vreo simetrie de rezervă. Cei de la Cluj îl aveau gata, cu
studenţii, dinainte de ’89, se spune. Asta în genurile necrologice,
testamentare. Rar în tinereţe, cu accent de respingere, de m-oi fi bucurat şi
eu de „critică”. Mi-am dat seama din timp că dacă îţi calibrezi scrisul după
„critică” eşti mort. Aşa că n-am mai aşteptat, n-am mai arătat texte şi nici
cărţi încolo şi încoace, dacă am mai lansat pe la târguri, să se ştie că nu am
murit realmente, să deranjez ca un bibliotecar, orice. Metoda scrisului zilnic,
de faţă cu personajele, reale (spre ghilotina a ceea ce devenea suprareal prin
contragere şi selecţie, la procesare pe calculator) mi-a prilejuit
familiarizarea cu diferitele reacţii – eşti de la seco, scrii acolo, scri-o
p-asta, unde e caietul, ai adunat ceva. Îmi spusese, în tinereţe la Roma,
Alberto Moravia: ai scris un roman, apropo de notiţele la ce-mi turuise nervos,
că nu vorbeşte cu mine, nici în italiană, nici în franceză (l-a intervievat el
pe Ceauşescu...). Pierderea vieţii mele a fost caietul după 40 de zile în
Italia, în Milano, Stazione, am anunţat şi la radio, cine a găsit... A doua zi
îl intervievam pe Eugenio Montale, cu notiţe aproximative, mă tot uitam în ochii
lui atât de trişti. Am strâns sute de caiete scrise, poate mia, dar tot cel
rătăcit în Milano mă vizitează în regrete. Magma – Şora îi zice şuvoi – s-a
strâns inutil, rece, antipublic, da, mi s-o fi încuibat o teamă de cititor, cum
şi lui nu i-ar fi convenit anume încriptări faţă de sinele însuşi al autorului.
Am practicat un antiscris al scrisului continuu, m-am uitat la lume cu ochi
goi, ţintind nirvana negării continue, bineînţeles lăsând să mă văd neutru,
cumsecade, tolerant, visător. L-am întrebat pe Ion Iuga în India (republicasem
în 1983, la centenarul apariţiei, Doina lui Eminesu): crezi că sunt curajos? –
nu.
Şi totuşi am
trăit în scris, pentru scris, de copil, de la cinci-şase ani, oral, pe notiţele
mamei, pe transcrieri de strofe din citiri şi psaltire, mă inspirau coşbucian
Oltul şi Râmnicul, existenţa lor peisagistic-mitică. Atunci când băteam toaca
şi trăgeam clopotul aveam cuvinte de chemare fără o limbă anume. Printre
copacii pădurii auzeam ce ne spune Naiba, nemaisperiindu-mă. Dar cînd am auzit
lupii, gata reveria verbelor şi fuga la vale putea fi rostogolire. Poezia nu e
aservită cuvântului decât poate când e urlet de lup. Controlul prin sfâşiere se
prelungeşte în gâtul oilor tăiat de carnasieri sub lună, de amuţise taicu.
Răguşeşti când vezi, te vede lupul, ce poezii ai în cap, Gheorghe? Singurătatea
a crescut cu strămutarea la Găeşti, scrisurile s-au cătănit, învăţam bine
tocmai cât să-mi permit doruri şi amoruri, cu titlul lui Depărăţeanu. Mihu
Dragomir mi-a răspuns (să termin cu frunzele moarte) şi m-a publicat în
”Luceafărul”, Paul Georgescu mi-a citat prima poezie în „România liberă” (m-a
făcut atent Liviu Ixaru), Constantin Codrescu a citit-o la radio (a auzit
soră-mea Viorica). Şi cam astea au fost premiile mele literare până acum, la
opera omnia, zero, că tot m-am ferit de succes, să nu fac de duşmani, să nu mă
abat de la obsesie – poezia căutată clipă de clipă, continent de continent
(călătoriile le-am făcut cărţi transcrise anume-minereu, fără extracţii
radianete, să rămân de cercetat, if, altfel să se sedimenteze cantitativ o
viaţă mai mult de scris, peste citit – cine, la ce bun, are cine face afişul
oricând, nici să te mai înfloreze cu bobârnace etc.)
(Literatura)
Am crezut în literatură împreună cu mama şi ţăranii care o auzeau cântând şi
recitând din Anton Pann. Unchiul meu Constantin Grigorescu citea mult
Sadoveanu, iar din Pârjolul de Oskar Walter Cisek a dedus că ai noştri după
tatăl mamei veniseră la Poenari din Ardeal. Şi acum cred cum am venit noi din
Ardeal. Literatura face parte din realitatea vieţii neamurilor românilor.
Eminescu a devenit o realitate mistică pentru fiecine, după recepţie, şi pentru
detractori. Nici pe Blaga nu e cu putinţă să-l cuprinzi fără a trăi pentru
literatură şi gândire. Arghezi e şi mai greu prin modernitate, ca optzeciştii.
Detronarea literaturii în favoarea canonului face loc unor cercuri simpatice,
detectabile nu cu hârtia de turnesol dar cu participarea fizic-literară, de
cenaclu fără Manolescu şi Mincu, marginal, fulger globular la o adică –
târgovişetnii îşi citesc compoziţiile în matca genelor literare notorii, Ioana
Ieronim va da un recital cu poemele ei scrise în engleză în abia deschisul
American Corner de la Biblioteca Pedagogică, o elevă poetă a ridicat audienţa
în picioare nu prin creaţia proprie dar în reculegere pentru moartea lui Mihai
Vlad. Delocalizarea triumfă devenind producătoare de centru, decizia valorică
nu mai bubuie dintr-un centru de neunde. Frustrarea o fi crescând la
concurenţă, dar şi încrederea în valabilitatea (fostă literară) a creaţiilor
scriitoriceşti în de ele. Instinctul literar al românilor este mai puternic
decât al indienilor, de exemplu, dar magnitudinea tematică întrece închipuirea
acolo, Tagore nu e numai literatură, e India, la fel Rushdie, care nu mai e India,
e literatură. Se va fi crezut, în legea noastră, că literatura ne poate mântui
orfic, eminescian. Lovită ne-a fost tocmai această emfază, feriţi de Nobel, de
traducere, de înţelegere. În ochii lui Montale am citit regretul de a nu-l fi
ştiut mai bine pe Eminescu întrebându-mă: Eminescu scriveva poemi longhi?
Nu vorbim de
cine nu ne vorbeşte. Avem dreptul la propria autodefiniţie, tacită, în zgomotul
centralismului elitistoid, pe deconstrucţie. Subteranele culturale scoase la
reformă n-au decât să-l găzduiască pe Don Quijote, iar el se va întoarce la
Mancha ok. Avem cultul fiecărui om. Origine şi ţintă. Ne gobalizăm, de voie de
nevoie înşine. Scriitorii se pierd în ceaţa unionistă- anti-unionistă,de parcă
s-ar alege mai bine literaţii basarabeni, în pofida nasului.
Schimbarea-impunerea canonului antiliterar (românesc) ne aruncă într-o eugenie
darwinistă. Am fost fericit să vorbesc zilele trecute cu poetul Dumitru Pricop
din Focşani, cum se apuca împreună cu Gheorghe Istrate, în Jariştea, de o nouă
revistă, „Vitralii”. Popa Pintea din Bistriţa m-a privit cu ochii lui
Steinhardt. I-am dus o scrisoare a lui Astalos lui Foarţă, la Timişoara.
Miljurko Vukadinovici cât sârb, atât român, prin poezie, balcanizează curajos
lupta pentru literatură în vatra noastră invadată. Copiii lui Tudor Opriş se
întâlnesc din toată ţara la Biblioteca Pedagogică, după ce n-au mai avut loc la
Uniunea Scriitorilor. Vasile Menzel îşi tot potriveşte tirul unui serial de
muzică şi poezie la „Dalles”. Studenţii de la litere îşi au centrii lor
poetici, sincroni, de bună-seamă. Ce ne lipseşte, altfel, dacă n-am fi împinşi
să lipsim. Poate că literatura ispăşeşte păcatele altora. Sufletul ei nu are
drept de cetăţenie.
(Rima)
Bogăţia rimei în poezia diacronică românească dă seamă despre muzicalitatea
sintaxei artistice. Cartea despre versificaţie a lui Vladimir Străinu ar merita
reeditată la vedere. Copiii de şcoală şi renunţă la prozodia clasică. Scădem în
puterea expresiei moştenită de la clasici şi maeştri modernisimi şi-i negăm şi
pe ei pentru rutină, cine ştie. Argumentul memorizării, în teatru, în temniţă,
parcă n-ar mai lucra. Şi totuşi suntem făcuţi din rime, chiar pierdute, trăim
într-o geminare hazardată cu nemaivăzuta, deodată, rimă, mutată în pamflet şi
epigramă. Rima ca scop va fi costat decăderea ei, confuzia suficientă cu însăşi
creaţia. Cu toate că o rimă, care poate să dispară, în procesul creaţiei, poate
declanşa, inspira pornirea poemului, versului, albului. Rima e deja o jumătate
de sfârşit. Să rimezi e să te înfrăţeşti spiritual sau la-mă mamă. Vorbitul în
rime ca şi cel în dodii se autodictează-talent înnăscut dar şi ştiinţă
alba-neagra.
(Dodii) Ce
mai teorie a dodiilor, parte de brâncuşologie, a schiţat dodiosul V.G.
Paleolog. Ne vedeam la Craiova, mi-a scris şi în India. Mai toată viaţa am
practicat dodiile via Eminescu, Creangă, Brâncuşi, dar şi Vede, Upanişade,
Jayadeva, Shakespeare, Ghalib, Montale. Nu mai eşti legat de cercuri, de
critică, de premii care tot n-au cum veni. Ai renunţat la sine, te-ai livrat
ielelor, dictatoarelor, lumilor de balcon şi interdicţie absolută, cu atât mai
de rostit-contra-rostit. Viaţa în dodii de voie te eliberează de moartea de
nevoie. Vrei să le laşi, nu te mai lasă ele, cum degeaba vrei să scapi de India
când te-a înfiat şi te va şi devora, comme il faut. Dodii puternice se ciocnesc
în oralităţile conflictuale ale tranziţiei şi intrării în altă lume.
Accidentele pot creşte perle, pe o suportabilitate, ca prin umor, ce nu se mai
secretează, ca sub vreun tratament protonic. Dodiile vin de foarte adânc din
noi, şi nu din partea de fiară din vecinătate. Loazele fac de râs dodiile şi
lumea crede că scapă de cele adevărate, cât dorurile şi tâlcurile nepătrunse.
Mistere în dodii, nunţi în dodii, Europa în dodii. Ca să nu vorbim, cu
Brâncuşi, de Măiastra în dodii. Te uiţi la vastele frunze de bananier – dacă
florile s-au deschis, în urieşenia lor Dante ar întârzia lăsarea oricărei
speranţe – Brâncuşi le privea în grădina maharajei Holkar, în Indore. Timpul
trece şi ai făcut corp comun cu iarba elefantină. La balcon, doamna s-o fi
uitând în altă parte, se petrec scene de blow-up, în dodii, în bananieri. Ce
scrii cum ar ofensa India, nici vorbă, nici adulter, „dodia mea”, a lui
Brâncuşi, tradus(ă) cu „mon jeu”. De fiecare dată când să prind dodia, am rămas
cu mâinile goale, nu şi Ioan Ladea, care, de la 3000 metri altitudine în Quito,
n-avea loc de dodii şi le retrimitea la mine, ca şi cum aveam crescătorie ori
mausoleu Pe cine să intereseze? Vechimea vechimii, venitoarea viitorimii. Dai
de dodie scapi de timp. Bine că mă întrebi de ce nu mă apuc de aforisme.
(Distrugătorii)
Batjocorirea României e o meserie bine plătită, chiar dacă nu prea aplaudată de
români. Distrugătorii se specializează în păstrarea propriilor avantaje în
detrimentul celorlalţi, piară cu toţii. Ei patronează hliziţi involuţia
statuată cu veracitatea ascunsă a securismelor, starea pe loc spre a nu mai
avea nici un haz în deja fugitul pământ de sub picioare, gura închisă de sistem
şi ineligibilităţi, că tot votul se aranjează în ce reflex se politizează.
Spune-mi cine te-a distrus... Nici n-o fi ştiind. Tocmai, ca şi cum i-ai fost
destinat. Şi cine distruge România?
(Alegere)
N-ai de unde alege, dintre micile tale întâmplări de o viaţă, dacă tot se
răstoarnă măsurariul lui Eminescu, ai crezut c-ai făcut bine şi e invers, poţi
fi condamnat pentru credinţa în limba română, în creştinătate, în părinţi, în
oameni şi alte animale. Păcat de Dumnezeu. Om fi şi chiar îmbătrânit, ne
confundăm viaţa cu moartea şi zicem aoleu ce ploaie vine de la Cluj, ce efect
de seră. Ca şi cum n-am fi de pe lumea asta. Nici meteori, nici fulgi. Ca să ne
fie de bine punem punct. Mâinile sus, ba încă, nici genele nu ni se mai ridică.
Derută tristă fie, om uita şi n-om mai vedea, că jigniţi ne părem. Dramele se
prea înmulţesc şi ne împroaşcă prin media. Exclusivismul veştilor proaste ne-a
chincit sufleteşte mai de tot, exhaustiv. Cine scapă să fie sănătos şi pentru
noi. Ori cu cine vorbeşti de la tv îţi spune. Nu mai avem de trăit, nu
parlament, nu preşedinţie. Sau distracţia, scăpându-ne, e di granda? M-au luat
ziarele, gura, pe dinainte. Nemaiavând nimic de spus, parodiem detestaţia
general argotică.
(America) Nu
mi-o fi ajuns India, am zis, dintr-o ţară ca România, e bine să mergi în ţări
mari, să vezi întrucât ai şanse, din neglijabilitate, să crezi că exişti ca
neam. Repede în America, Rusia, China, Mexic, Republica Sud-Africană, Europa –
Franţa, Germania, Anglia, Scandinavia. Politicienii noştri şi sar tot la
comparaţii măreţe. Mie mi-a părut bine când am auzit la tv congresmani
americani certânduse pe deconturiloe lor de deplasare, dacă la case atât de
mari, cum nu şi la noi. Noi nu suntem chiar aşa terminaţi cum suntem făcuţi să
credem că suntem. Tinerii ne vor scoate sigur iar la vedere şi nu numai prin defecte,
ca smei degeneraţi, vampirici, dar într-o realitate veche şi nouă cu imnuri şi
manele. Uit că am fost în ţări mari ca indianist, nu conta că român. Totuşi, am
deschis în biblioteca pedagogică o bibliotecă indiană şi, după ani, un American
corner, ca un fel de pedagogie indo-americană, cea mai veche cultură împreună
cu cea mai nouă. Să dea Dumnezeu să fie de bun augur. Subiectul îl discut şi de
teamă că zisele despre literatură etc. n-ar interesa. Dar şi America în ce fel,
cât de diferit, interesează pe români? Poate în provincie. Am fost refuzat de
toţi bibliotecarii când am invitat cine vrea să se ocupe de colţul american.
Parcă era Colţ Alb ori chiar Moby Dick. Cum că te amprentează. Hi, opt şi-un
cal că departe e America. Iau eu programele, am bravat în faţa ambasadorului
Taubman. Mai vedem, mai auzim.
(Biserica)
Armata nu mai e obligatorie, dar biserica? Să meargă nemairecrutaţii la
închinare? Deniile oricum sunt populate de elevi. Unii-l bârfesc ca de comunism
pe părintele Gala Galaction, cu bust la Ierusalim, dar printre cele mai
frumoase monumente pe care le-am văzut este manuscrisul său românesc al
Bibliei, pe foaie in folio, cu literele drepte rotunde, ca alafabetul tamil pe
coajă de palmier. Gheorghe, astfel botezat de mine, fiul mezin, al treilea, al
surorii mele Noana, s-a făcut preot de
ţară, acum e la Marcea. Vin femei şi din alte sate să-l audă cum cântă de
frumos. Babele ţin steagul, mai răsar şi tineri. Când încă era la seminar,
cred, mi-a luat, la un tribunal, şi numele de familie: când eu n-o să mai fiu
în putere o să zică lumea că eşti eu. Ce trufie, cine din ce sat vine să
asculte dodiile mele? Însă mă refeream la altceva, îi doream, prin har, prin
sine, să ajungă unde şi eu mi-oi fi propus, cât de cât, spontan, purtat, la
hazard, să se maturizeze şi să-mi răzbune eventuala ratare. Brevetarea metodei
de a avea un preot în familie, din vremea comunismului încă, fie că pierde
teren, mie îmi face cu ochiul, pomenit fiind la toate slujbele, iar cine mi-o
fi aprinzând lumânare la morţi nemaiavând chiar atâta spor. Eu am aprins
lumânări şi pentru Homer. Păcat sau nu, în catedrale, sub Dom, am scris poezii
şi dodii pe post de rugăciuni, epice poate, pe subiecte ad-hoc, în context
omenesc-divin. Mai aud orga, isonul ortodox.
I-am spus
mitroplitului Plămădeală: Înalt Prea Sfinţia Voastră, în vitrina de jos sunt
două cărţi cu raiul pe copertă şi trei cu iadul, una a Inălţimii Voastre, Trei
ore în iad, a râs. Î.P.S. Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului, a fost de
acord că oaspetele Sinţiei Sale, Gaston Mialaret, trecându-şi în CV doctoratul
honoris causa al Universităţii de Vest din Timişoara, va face vizibil numele
României. M-am bucurat să aduc ÎPS Bartolomeu Valeriu Anania vestea că Ştefan
Baciu nu s-a incinerat, ci e îngropat în cimitirul chinezesc, Makiki, din
Honolulu, lângă soţia sa Mira. Iar
decanul meu, când am venit la „Valahia”, a fost ÎPS Nifon Mihăiţă. Îi povestesc
din acestea şi nepotului meu omonim, preotul împlinit din Marcea.
(Biografii)
Nu se mai poartă biografiile. Şi seminţiile, la Herodot, sunt greu reperabile,
dar inşii din ţări năimite (şi din afară şi de mahării lăuntrici)? Totuşi, la
noi, nu e judeţ să nu-şi aibă monografia, personalităţile, cele mai minuţioase
în Transilvania. Pare o încercare de comunicare cu viitorul, cât timp prezentul
scapă realizabilităţii atâtor vieţi consemnabile. Ce să reţii despre cine, tot
comuniştii se biografiază direct sau indirect, înlocuitorii lor sunt şi mai
autobiografici în detrimentul localnicilor speriaţi dacă nu corupţi. Scriitorii
de teapa mea, cantitativi ori în dodii – noroc cu India, în ce mă priveşte, nu
prind, se vede, firul propriei existenţe, jenându-se dacă nu de naştere, de
grija înmotmântării după toată uitarea pe viu. Mă bătea gândul unui testament
chiar cu ocazia asta. Când n-am nimic? Grosul caietelor e inedit, pe cine ar interesa
(fiică-mea n-a fost încă de acord să încerc să le ofer cândva Bibliotecii
Judeţene din Vâlcea, poate spre uzul vreunui student, cât autorităţile m-au
făcut şi cetăţean de onoare al Râmnicului)? Caiete în locul biografiei
călătoare.
(Recunoştinţă)
Ca să par serios, măcar în propriii ochi, după ce doi-trei ani făcusem caz pe
la congrese antropologice de frumuseţea popoarelor, vezi frumuseţea românească,
am schimbat-o pe recunoştinţă/abhijnana (în sanscrită, la Kalidasa, Abhijnana
Shakuntalam)/anagnorisis (Aristotel)/reconaissance (Paul Ricoeur). Am şi scos
cartea Literary Anthropology la editura Bibliotheca. Destui i-au reproşat lui
Ricoeur prietenia, până la moarte, cu Eliade. A face din Eliade un bau-bau, a-i
nega opera pentru câteva articole de tinereţe, a-i derecunoaşte şi prietenii de
talie mondială, ce teroare. De francofonie, în 2006, am fost şi eu invitat la
Timişoara, am zis de Ricoeour, eu am auzit, mai şi eram singurul român printre
vorbitori, la secţia respectivă (le francais langue d’innovation), am dat-o pe
România (acelaşi rezultat, moderatoarea a zis totuşi: superbe). Cine să
recunoască România, când aceeaşi luptă o dau mărimile, franceza, spaniola
contra englezei. Noi cum ne recunoaştem? Toate relele în curul patapievician.
Blestemul de unde vine că ne-a aflat. „Şi ce băiat frumos erai”
(Împăcare)
Shanti-Shalom-Pace. Vreo rugăciune s-o mai articula şi în româneşte. Ne vom
împăca cu soarta, facem şi noi ce face toată lumea, îngăima cumnatul meu
Petrică de intrarea în UE. Aşa şi noi. Abia am uitat ruseşte, ne place
căpşuneşte. Vom muri în necunoştinţă de cauză, scriitori de etichete,
recunoscători patriei interzise. Înnegrite cuvinte la un vesel indianist.
Dracul e atât de negru.
COSMOLOGIA
EMINESCIANĂ
ÎNTRE VEDA
ŞI EDDA
Exemplificare
Prezentăm unele consideraţii
cosmologice proprii, „postbibliogarfice”. Ar fi vorba de ceea ce am numit –
chiar în titlul unei cărţi - „Indo-eminescologie”, în care cosmologia vedică şi cea eminesciană
s-au „recitat” de către traducători şi „credincioşi”. Traducând recent din
Edde, ca pentru a autentifica seria romanescă Ibsenienii, geneza din Voluspo am
văzut-o sincronizată celei din Vede şi din Eminescu. Să exemplificăm din
laborator.
Mihai
Eminescu
LUCEAFĂRUL
................................
Porni
luceafărul. Creşteau
În cer a lui
aripe,
Şi căi de
mii de ani treceau
În tot
atâtea clipe.
Un cer de
stele dedesubt,
Deasupra-i
cer de stele -
Părea un
fulger ne'ntrerupt
Rătăcitor
prin ele.
Şi din a
chaosului văi,
Jur împrejur
de sine,
Vedea, ca-n
ziua cea dentâi,
Cum izvorau
lumine;
Cum izvorând
îl înconjor
Ca nişte
mări, de-a-notul...
El zboară,
gând purtat de dor,
Pân' piere
totul, totul;
Căci
unde-ajunge nu-i hotar,
Nici ochi
spre a cunoaşte,
Şi
vremea-ncearcă în zadar
Din goluri a
se naşte.
Nu e nimic
şi totuşi e
O sete
care-l soarbe,
E un adânc
asemene
Uitării
celei oarbe.
SCRISOAREA
I
Pe cînd luna
străluceşte peste-a tomurilor bracuri,
Într-o
clipă-l poartă gîndul îndărăt cu mii de veacuri,
La-nceput,
pe cînd fiinţă nu era, nici nefiinţă,
Pe cînd
totul era lipsă de viaţă şi voinţă,
Cînd nu
s-ascundea nimica, deşi tot era ascuns...
Cînd pătruns
de sine însuşi odihnea cel nepătruns.
Fu
prăpastie? genune? Fu noian întins de apă?
N-a fost
lume pricepută şi nici minte s-o priceapă,
Căci era un
întuneric ca o mare făr-o rază,
Dar nici de
văzut nu fuse şi nici ochi care s-o vază.
Umbra celor
nefăcute nu-ncepuse-a se desface,
Şi în sine
împăcată stăpînea eterna pace!...
Dar
deodat-un punct se mişcă... cel întîi şi singur. Iată-l
Cum din
chaos face mumă, iară el devine Tatăl...
Punctu-acela
de mişcare, mult mai slab ca boaba spumii,
E stăpînul
fără margini peste marginile lumii...
De-atunci
negura eternă se desface în făşii,
De atunci
răsare lumea, lună, soare şi stihii...
De atunci şi
pînă astăzi colonii de lumi pierdute
Vin din sure
văi de chaos pe cărări necunoscute
Şi în roiuri
luminoase izvorînd din infinit,
Sunt atrase
în viaţă de un dor nemărginit.
...................................................................
În prezent
cugetătorul nu-şi opreşte a sa minte,
Ci-ntr-o
clipă gîndu-l duce mii de veacuri înainte;
Soarele, ce
azi e mîndru, el îl vede trist şi roş
Cum
se-nchide ca o rană printre nori întunecoşi,
Cum planeţii
toţi îngheaţă şi s-azvîrl rebeli prin spaţ
Ei, din
frînele luminii şi a soarelui scăpaţi;
Iar
catapeteasma lumii în adînc s-au înnegrit,
Ca şi
frunzele de toamnă toate stelele-au pierit;
Timpul mort
şi-ntinde trupul şi devine vecinicie,
Căci nimic
nu se întîmplă în întinderea pustie,
Şi în
noaptea nefiinţii totul cade, totul tace,
Căci în sine
împăcată reîncep-eterna pace...
RUGĂCIUNEA UNUI DAC
Pe cînd nu
era moarte, nimic nemuritor,
Nici
sîmburul luminii de viaţă dătător,
Nu era azi,
nici mîne, nici ieri, nici totdeuna,
Căci unul
erau toate şi totul era una;
Pe cînd
pămîntul, ceriul, văzduhul, lumea toată
Erau din
rîndul celor ce n-au fost niciodată -
Pe-atunci
erai Tu singur, încît mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i
zeul cărui plecăm a noastre inimi?
El singur
zeu stătut-au nainte de-a fi zeii
Şi din noian
de ape puteri au dat scînteii,
El zeilor dă
suflet şi lumii fericire,
El este-al
omenirii izvor de mîntuire:
Sus inimile
voastre! Cîntare aduceţi-i,
El este
moartea morţii şi învierea vieţii!
STRIGOII
............................................................
- Din
inimă-i pămîntul la morţi să deie viaţă, -
În ochii-i
să se scurgă scîntei din steaua lină,
A părului
lucire s-o deie luna plină,
Iar duh dă-i
tu, Zamolxe, sămînţă de lumină,
Din duhul
gurii tale ce arde şi îngheaţă.
Stihii a
lumei patru, supuse lui Arald,
Străbateţi
voi pămîntul şi a lui măruntaie,
Faceţi din
piatră aur şi din îngheţ văpaie,
Să-nchege
apa-n sînge, din pietre foc să saie,
Dar inima-i
fecioară hrăniţi cu sînge cald.
MEMENTO MORI
..................................
De-ar fi
aruncat în haos arfa-i de cântări îmflată,
Toată lumea
după dânsa, de-al ei sunet atârnată,
Ar fi curs
în văi eterne, lin şi-ncet ar fi căzut...
Caravane de
sori regii, cârduri lungi de blonde lune
Şi popoarele
de stele, universu-n rugăciune,
În migraţie
eternă de demult s-ar fi pierdut.
Şi în
urmă-le-o vecie din nălţimi abia-văzute
Şi din sure
văi de haos colonii de lumi pierdute
Ar fi
izvorât în râuri într-un spaţ despopulat;
Dar şi
ele-atrase tainic ca de-o magică durere
Cu-a lor
roiuri luminoase dup-o lume în cădere
S-ar fi dus.
Nimic în urmă ¬ nici un atom luminat.
Dar el o
zvârli în mare... Şi d-eterna-i murmuire
O urmă
ademenită toat-a Greciei gândire,
Împlând
halele oceanici cu cântările-i de amar.
De-atunci
marea-nfiorată de sublima ei durere,
În imagini
de talazuri, cânt-a Greciei cădere
Şi
cu-albastrele ei braţe ţărmii-i mângâie-n zădar...
Dar mai
ştii?... N-auzim noaptea armonia din pleiade?
Ştim de nu
trăim pe-o lume, ce pe nesimţite cade?
Oceanele-nfinirei
o cântare-mi par c-ascult.
Nu simţim
lumea pătrunsă de-o durere lungă, vană?
Poate-urmează-a
arfe'-antice suspinare-aeriană,
Poate că în
văi de haos ne-am pierdut demult... demult
....................................................................................
Şi când
steaua se înalţă de pe fruntea lui de rege,
Nordu-atunci
cu visuri mândre noaptea lungă şi-o petrece.
De pe
stânca-n care tronă, el picioare de granit
Le întinde-n
fundul mării cel amar şi fără fine.
Păru-i alb
flutură-n vânturi, stuf de raze lungi, senine,
Umerii,
dealuri de neauă se înalţă-n infinit.
ODIN ŞI POETUL
..............................
Cine-ar fi
ştiut
Că-n fundul
mării tu trăieşti, copilă,
Ca un
mărgăritar, topit din visul
Mării
întregi,
Şi nu te
temi că aurul din plete-ţi
Se va topi
în stele – şi că păru-ţi
Amestecat cu
ele-ar străluci
În noaptea-albastră
a acestei lumi;
Şi nu te
temi că glasul tău
Va-ndulci
vecinicia cea amară
A mării!
ARCHAEUS
…În fiece om
se-ncearcă spiritul Universului, se opinteşte din nou, răsare ca o nouă rază
din aceeaşi apă, oarecum un nou asalt spre ceruri. Dar rămâne-n drum, drept că
în mod foarte deosebit ici ca rege, colo ca cerşetor. Dar ce-i şi ajută coaja
cariului care-a-ncremenit în lemnul vieţii? Asaltul e tinereţea, rămânerea-n
drum ― decepţiunea, recăderea animalului păţit ― bătrâneţea şi moartea. Oamenii
sunt probleme ce şi le pune spiritul universului, vieţile lor ― încercări de
dezlegare. Chinul îndelungat, vecinica goană după ceva necunoscut nu seamănă cu
aviditatea de a afla răspunsul unei întrebări curioase ?
SĂRMANUL
DIONIS
...Câţi
oameni sunt într-un singur om? Tot atâţia câte stele sunt cuprinse într-o
picătură de rouă sub cerul cel limpede al nopţii. Şi dac-ai mări acea picătură,
să te poţi uita în adâncul ei, ai revedea toate miile de stele ale cerului,
fiecare ― o lume, fiecare cu ţări şi popoare, fiecare cu istoria evilor ei
scrisă pe ea ― un univers într-o picătură trecătoare. Ce adânc e evreul acesta"
! ― gândi el în sine despre dascălul Ruben.
Fragmentarium,
în M. Eminescu, Opere, XV, EAR,
1993...Dumnezeu e un atom, un punct matematic, punctul comun unde se lovesc
toate puterile pământului spre a constitui organismul de legi, sistema cosmică
(p.27)... Crucea bizantină e ca un fulg de zăpadă, mic reprezentant al
universului(338)... Dumnezeul păcii şi al luminii!! / Acel Michel Angelo al
universului, care nu domul sfântului Petru = bolta cerului a încordat-o
puternic deasupra noastră, numită foarte semnificativ tărie (347)... Sfârşitul
lumii după legendele sârbeşti. Când va înceta patnum potestas (idee tracică)
(348)... Rigveda, X. 121...wer ist der Gott dem wir das Opfer bringen? (701)...
Die AmerikanischeDichtung... Als Kamadewa kam (704)...
Cosmologia
eminesciană
în relaţie cu Vedele, în special Rig Veda, şi Eddele, în cheia Voluspo, ne-a
însufleţit, mulţi ani, în India (vide Apokalipsa indiană, 9 vol.;
Indoeminescology; The Buddha – letters
from the buddhahood to Eminescu etc).iar recent în faţa mormântului lui Ibsen
(Ibsenienii, 6 vol.). De la vedicul Hiranyagarbha (titlu preluat şi de Baronzi)
la Cosmologia Generalis al lui Christian Wolff (1783) şi Luceafărul lui
Eminescu (1883), prin (ne)devenirea bhava-vibhava sau nonuniversomorfism şi fiinţe
noncosmomorfice, printre modelele cosmologice
adoptive (Ioana Em. Petrescu) rezonanţa arhetipală ne-a acordat rigvedic
primordial cu Scrisoarea I, oarecum aparte de marea întunecată egipteană,
haosul-ou chinezesc, Tiamat tăiată în cer şi pământ (Medeea şi-a tăiat-tomi
fratele doar în bucăţi). Theo-cosmologie, transcosmologie (cosmologie de
viziuni cosmologice), cosmologie personală, Weltinsenraum (Rilke),
www.histoire-christ-gnose.org:”Mikhai Eminescu (1850-1889) – Poete et
philosophe roumain pour qui c’est l’Ormouzd qui est le Dieu bon” (a ne mulţumi
şi –numai – cu atât faţă de tăierea-tomi a lui Eminescu, deodată frate de cruce
cu Tiamat - în anii ’50, din nou în anii ’90, nu doar în ţară). Altfel,
internetul titrează, la hazard, un cosmofolclor, chaosmos, cosmopezie
românească recentă sub Perseide via Luceafărul, spre o cosmoeminescologie
(Antropo)izvorul
Eminescu plângându-şi dacic naşterea (Apele plâng, clar izvorând în fântâne) se
resanscritizează ubicuu prin traducătoare, Amita în Bucureşti/Calcutta, Urmila
în Delhi
Mureşan
Eminescu, ficţiune critică
... venise
un tânăr în soţietatea noastră, mi s-a părut potrivit şi pentru pendada
teorilor, cu un devotament pentru mine, nu şi pentru voi, are oasele mai de
diamantini fractali şi vocea de cu-a îngerilor viersuire, ne auzim şi noi, nume
dicţii, tragedie, o plimbare de grădină şi poate nu schimbăm o vorbă în de toţi
cum ne răsună cinstea a-i căuta pe-un tânăr şi teorii tuturor universurilor
fractalizate-n vreme să le semnalizăm o invitaţie şi ei să reînvârtă
bolta-sămânţa-haosul, ne mai aerisim, sacrăm fiind sacraţi de sus în jos,
aristocratic, în nume andreian.
Vinod Seth
EMINESCU, A
FOLKLORE
They call
Eminescu a poet, a gem
I always
called him a diamond
I called him
folk-lore
He, whom we
call Eminescu
Hardly
separated from the air anywhere
A poet
called him a tree, an echo
But he a is
as clear as stones in the brook
Is a
smoothened dazzling diamond
Never from
mountain poetry is torn
Eyes of his
Brancusi bird
Fly high to
sit by his bust
Ion
Mândrescu, the artist of skill
Takes away
poetry from his crust
And hangs on
him the diamond bullets
To let him
be the martyr in revolution
Poet he was,
but poets don’t die
Eminescu was
the folklore of revolutions
He hung
poetry like muslin cloths
On his face
a smile in store
Folklore
made Eminescu and Eminescu made flolklore
A Hindi,
Sanskrit base as before
Eminescu
took a round of whole this globe
Poetry
beheads him, gives him folklore
Eminescu
sings an epic tune to us
Eminescu we
hear on telecom
Then we ask
him May we come in?
Eminescu
says Yes, if you glass cut the rocks
În Chandogya
Upanishad,
prinşi de
moarte în jertfe, zeii sau smuls din riturile rik, saman, yajur şi s-au întors
întru sunetul mistic aum... udgitha este aum...soarele e ca udgitha...pământul
este rik şi focul este saman...spaţiul este rik aerul este saman... cerul este
rik soarele saman... albul lustru al soarelui este rik sama este întunericul
prea negrul shyamasundara... rik este temeiul vorbirii şi sama este temeiul
suflării... rik este temeiul ochiului sama este sufletul atman... rik este
temeiul urechii şi sama este al minţii...
Începutul
rigvedic
al Scrisorii
I de Mihai Eminescu s-a (re)tradus în sanscrită, dar şi în alte limbi indiene:
nasad asinno sad asit tad anim (Rig Veda 10.129)... Da war nicht Sein, nicht
Nichtsein (Max Muller)...La-nceput pe când fiinţă nu era nici nefiinţă
(Eminescu)... adau sampurnasunye na hi kimapi yada sattvamasinna casi
(sanskrită, Rasik Vihari Joshi)... Pranihina, sattarahita, ajiva,/Samkalpavyatirikla,
dhyanatita. (hindi, Usha Choudhuri)... Tyare natun ko Sat, na asat (gujarati,
Mahendra Dave)... Jadon thakian nal main
(punjabi, Gurbhagat Singh)... Adiylekku nissunyata nannile (malayalam,
O.M. Anujan)... Mudhan Mudhalil, Onrumatra verumaiyil / Oruiyire, oru porulo,
jivano illaatha nilaiyil (tamil, P. Balasubramanian).
Kalidasa
MEGHADUTA/NORUL VESTITOR
.......................................................................
fum apă rază
în împreunare ce altceva e un nor
vezi
vestitorul cuvine-se a fi în toate minţile
uitânde
acestea jalnicul yaksha ţine norul de vorbă
kama
orbindu-l nu vede ce e viu şi ce nu e nici mort
salţi dintre
faste neguri de hula maghonei serv augur
chipuri
ţi-nchipui după placul şi kama inimii tale
soarta
zvârlindu-mă în depărtare de draga-mi ţie mă plec
ţie nor
harnic har revărsându-mi peste nimicnicie
nour cum
coperi sufletu-n doruri du-mi dor de suflet pe sus
domn
dhanapati mă înstrăină strigă-mi dragei răspunsul
du-te ca
vântul în alba alaka palatul aurului
hara-n
grădină de mână luna-ţi toarnă aur pe creştet
Shankaracharya
SUNDARYALAHARI/FRUMOASA UNDUIRE
...........................................................................
Shiva Shakti
una de nu-s cu puterea cel augural
Nu poate
zămisli nici măcar să se urnească din loc nu poate
Şi cum fără
virtute ar îndrăzni cineva să ţi se prosterneze în rugă
Tu venerată
de zeităţile facerii distrugerii şi proteguirii
Dintr-un fir
de praf de la picioarele tale făcătorul
Creează lumi
într-una proteguitorul le poartă cu o
Mie de
capete distrugătorul le preface în scrum
Spre a
împlini ritul ungerii trupului său cu cenuşă
Jayadeva
GITAGOVINDA/CÂNTECUL VĂCARULUI
..........................................................................
sri jayadeva
poetul vă dăruie măiastră
bunăvestire
bucurându-vă vieţile
keshava
întrupat în zece trupuri salve domn lumii hare
vdele ai
liberat geea o ai purtat globul l-ai strămutat
pe demon
l’ai tocat pe bali l-ai înşelat kshatriya ai dezarmat
pe paulastya
l-ai biruit plugul l-ai ocolit blândeţe ai răspândit
hoarde ai
pecetluit mărire ţie krishna-n zece trupuri creat
Snorri
Sturluson
EDDA
Voluspo
Profeţia
bătrânei înţelepte
.......................................
Auzi-mă
dintre sfintele neamuri
Ale fiilor
lui Heimdall şi mari şi mici;
Rogu-te,
xOthin, tată Val-d-ucişilor,
Ascultă-mi
băsmuirea celor vechi.
Îmi mai aduc
aminte uriaşii
Hrănindu-mă
în zilele tot duse;
Ştiu nouă
lumi, nouă în arborele
Tare de
rădăcini pe sub lut.
Demultul era
când Ymir trăia;
Nici mări
nici reci unde, nisip nu era;
Pământul nu
era, nu cerul deasupra,
Ci genunea
Ginnunga, iarbă neunde.
Fiii lui Bur
urcară şesul tărâm,
Acolo
fortăreaţa Mithgart nălţară;
Soarele
sudic pietrele încălzi
Şi glia o
înverzi, o înierbi.
Soarele,
soră lunii, din miazăzi
Mâna dreaptă
lăsă pe osia cerului;
Nu ştia casa
unde-i va fi,
Luna firea
nu şi-o cunoştea,
Stelele locul nu şi-l aflaseră.
Atunci se
aşezară zeii la sfat
Dumnezeiesc
în jilţurile lor;
Botezară
amiaza, amurgul,
Dimineaţa şi
luna cea scăzând,
Noaptea şi
seara, anii de numărat.
La Ithavoll
veniră tarii zei
Clădiră
nalte-altare, temple,
Croiră
foale, arămi forjară,
Mşeteriră
scripeţi, scule fasonară.
............................................................
Acum văd
pământul din nou
Creşte verde
tot din unde iar;
Cascade cad
şi vultur zboară
Şi prinde
peşte pe sub stânci.
Zeii din
Ithavoll se strâng preună,
Vorbesc de
încercuitorul terrei,
În minte
cheamă trecutul măreţ,
Vechi
rune-ale Domnului Zeilor.
În rară
frumuseţe iară
Table de aur
se nalţă din iarbă,
Ce zeii
le-avură în zile duse,
............................
Nesemănate
câmpuri dau rod copt,
De bine-s
boli, iar Baldr se întoarce;
Baldr şi
Hoth în al lui Hropt dom-lupt’,
Şi tarii
zei:vreţi să aflaţi mai mult?
Ca soarele
mai drag văd domul
Cu aur
coperit, pe Gimle stând;
Domnii
dreptăţii locuiască-l
Şi
fericire-n veci să aibă.
Suie să ţină
întreaga putere
Atotputernic
domn stăpân a toate
........................................
........................................
Din jos
balaur negru se iveşte,
Nithogg
zburând din Nithafjoll;
Trupuri de
oameni duce pe aripi
Şarpele: dar
acum şi eu apun.
Mihai
Eminescu
LUCEAFĂRUL/DIVYAGRAHA
În sanscrită
de Urmila Rani Trikha
Şukrăgrăhă
urrăiati
Vişalăpăkşabhiam
svargăm
Ănăntăvaiumargenă
Gachhanvrihădakarăhă
săn
Akaşănăkşătrahă
tăsiă
Upări
nakşătrahă nicaihi
Akaşăhinăjiotihi
Teşăm mădhie
vicărăti
Ăsătopătiakaiam
săhă
Găcchăn
paşiati păritahă
Iugăprathămădivăse
Ivă
jiotimudrikam că.
Udgămăsthanat
jaiăte
Prătarităhă
prăsărăti
Prălăiătarangămădhie
Kamăbhăvenă
preritahă.
Simăvininăpradeşăhă
Netrabhaiam
nă drşiate
Udbhăvitum
viceştăte
Iătră kalo
sătaccă.
George Anca
http://georgeanca.blogspot.com.au/2016/11/raspunsuri-cosmologie-de-george-anca.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu