SUA recunosc dreptul Reunificării
Moldovei cu România!
În 28 Iunie 1991
Senatul SUA a emis rezoluția 148, prin care hotărăște că Guvernul SUA trebuie
să susțină eforturile Moldovei de negociere a reunificării României cu Moldova.
Citește documentul ascuns opiniei
publice de politicienii din România și Moldova!
”CONGRESUL 102
SESIUNEA 1
Rezoluția Senatului 148
Pentru a
exprima convingerea Senatului că Statele Unite trebuie să susţină dreptul la
autodeterminare al poporului din Republica Moldova şi Bucovina de Nord.
ÎN SENATUL
STATELOR UNITE
28 IUNIE (ZI
LEGISLATIVĂ, 11 IUNIE), 1991
Dl. PRESSLER
(pentru el însuşi şi Dl. HELMS) a depus următoarea hotărâre, care a fost
trimisă Comitetului pentru Relaţii Internaţionale
HOTĂRÂRE
Pentru
exprimarea convingerii Senatului că Statele Unite trebuie să susţină dreptul la
autodeterminare al poporului din Republica Moldova şi Bucovina de Nord.
Întrucât
principatul românesc al Moldovei a apărut ca stat independent în secolul al
XIV-lea;
Întrucât
Moldova a fost invadată în 1806 de către Armata Rusă şi anexată de către
Imperiul Rus în 1812 ca rezultat al Tratatului Ruso-Turc de la Bucureşti;
Întrucât la
15 noiembrie 1917 Guvernul Sovietic a proclamat dreptul la autodeterminare al
popoarelor din Imperiul Rus şi înfiinţarea unor state separate;
Întrucât la
2 decembrie 1917 Sfatul Ţării, adunarea constituantă moldovenească aleasă în mod
democratic, a proclamat Moldova ca stat independent;
Întrucât la
9 aprilie 1918 Adunarea Constituantă a votat unirea Moldovei cu Regatul
României;
Întrucât
Statele Unite, Franţa, Italia, Marea Britanie, Japonia şi restul statelor
aliate au aprobat şi au recunoscut în mod explicit reunirea Moldovei cu România
în Tratatul de Pace de la Paris din 28 octombrie 1920;
Întrucât
forţele armate ale Uniunii Sovietice au invadat Regatul României la 28 iunie
1940 şi au ocupat estul Moldovei şi Bucovina de Nord şi Herţa, încălcând Carta
Ligii Naţiunilor, Tratatul de la Paris din 1920, Tratatul General pentru
Renunţarea la Război din 1928, Pactul Româno-Sovietic de Ajutor Reciproc din
1936, Convenţia pentru Definirea Agresiunii din 1933 şi principii general
recunoscute ale dreptului internaţional;
Întrucât
asupra anexării Moldovei, a Bucovinei de Nord şi a Herţei s-a hotărât în mod
prospectiv în anumite protocoale secrete dintr-un tratat de neagresiune
încheiat între Guvernul Uniunii Sovietice şi Imperiul German la 23 august 1939;
Întrucât
între 1940 şi 1953 sute de mii de români din Moldova şi Bucovina au fost
deportaţi de Uniunea Sovietică în Asia Centrală şi Siberia;
Întrucât
Guvernul Statelor Unite şi-a exprimat în mod repetat refuzul de a recunoaşte
ocuparea de teritorii în urma termenilor aşa-zisului Pact Stalin-Hitler,
inclusiv anexarea Estoniei, a Letoniei şi a Lituaniei în 1940;
Întrucât
Guvernele Regatului Unit, Uniunii Sovietice şi Statelor Unite sunt părţi ale
Cartei Atlanticului din 14 august 1941, în care semnatarele şi-au declarat
„dorinţa de a nu fi martore la schimbări teritoriale care nu concordă cu voinţa
exprimată în mod liber a popoarelor interesate” şi şi-au afirmat dorinţa „de a
fi martore la restaurarea drepturilor suverane şi a autoguvernării către cei
care au fost vitregiţi cu forţa de ele” în timpul celui de-al Doilea Război
Mondial;
Întrucât la
31 august 1989 Consiliul Suprem al Moldovei a declarat limba română ca limbă
oficială a Republicii şi a repus în drepturi alfabetul latin, interzis de Guvernul
Sovietic în timpul ocupaţiei, ca alfabet al românei scrise;
Întrucât în
martie 1990 poporul român al Moldovei a putut vota, în alegeri libere şi
corecte, deputaţi pentru Consiliul Suprem al Moldovei;
Întrucât la
27 aprilie 1990 Consiliul Suprem al Moldovei a reinstaurat steagul românesc ca
steag oficial al republicii;
Întrucât la
23 iunie 1990 Consiliul Suprem al Moldovei a declarat Republica Moldova stat
suveran;
Întrucât la
16 decembrie 1990 peste opt sute de mii de români s-au strâns la A Doua Mare
Adunare Naţională în capitala Moldovei, Chişinău, să declare independenţa
naţională a românilor din teritoriile ocupate;
Întrucât
poporul Moldovei a refuzat să ia parte la referendumul sovietic din 3 martie
1991, în ciuda eforturilor guvernamentale sovietice de ameninţare şi intimidare
a poporului moldovean spre a accepta un nou tratat unional;
Întrucât
statele semnatare ale Actului Final de la Helsinki au acceptat principiul
egalităţii între popoare şi dreptul acestora la autodeterminare;
şi
Întrucât, în
temeiul articolului 8 din Actul Final de la Helsinki, „toate popoarele au mereu
dreptul, în deplină libertate, să-şi hotărască, când şi dacă doresc, statutul
politic intern şi extern, fără ingerinţe exterioare şi să îşi urmărească după
propria voie dezvoltarea politică, economică, socială şi culturală”: Aşadar, să
fie decis, în momentul de faţă, că este convingerea Senatului că Guvernul
Statelor Unite trebuie
1) Să
susţină dreptul la autodeterminare al poporului Moldovei şi al Bucovinei de
Nord, ocupate de Uniunea Sovietică, şi să emită o declaraţie cu acest scop; şi
2) Să
susţină eforturile viitoare ale Guvernului Moldovei să negocieze în mod paşnic,
dacă aceasta le este voia, reunificarea României cu Moldova şi cu Bucovina de
Nord, după cum s-a stabilit în Tratatul de Pace de la Paris din 1920, în
normele predominante ale dreptului internaţional şi în conformitate cu
Principiul 1 al Actului Final de la Helsinki.”
Iată textul
original, preluat de pe pagina oficială a Senatului SUA
(https://www.congress.gov/bill/102nd-congress/senate-resolution/148/text?...):
”102d
CONGRESS
1st Session
S. RES. 148
To express
the sense of the Senate that the United States should support the right to
self-determination of the people of the Republic of Moldavia and northern
Bucovina.
IN THE
SENATE OF THE UNITED STATES
June 28
(legislative day, JUNE 11), 1991
Mr. PRESSLER
(for himself and Mr. HELMS) submitted the following resolution;
which was
referred to the Committee on Foreign Relations
RESOLUTION
To express
the sense of the Senate that the United States should support the right to
self-determination of the people of the Republic of Moldavia and northern
Bucovina.
Whereas, the
Romanian principality of Moldavia emerged as an independent state in the 14th
century;
Whereas,
Moldavia was invaded in 1806 by the Russian Army and annexed by the Russian
Empire in 1812 as a result of the Russo-Turkish Treaty of Bucharest;
Whereas, on
November 15, 1917, the Soviet Government proclaimed the right of the peoples of
the Russian Empire to self-determination and the establishment of separate
states;
Whereas, on
December 2, 1917, the democratically-elected Moldavian constituent assembly,
the Sfatul Tsarii, proclaimed Moldavia an independent republic;
Whereas, on
April 9, 1918, the Constituent Assembly voted to unite Moldavia with the
Kingdom of Romania;
Whereas, the
United States, France, Italy, Great Britain, Japan and the other allied states
specifically sanctioned and recognized the reunion of Moldavia with Romania in
the Peace Treaty of Paris of October 28, 1920;
Whereas, the
Soviet Union's armed forces invaded the Kingdom of Romania on June 28, 1940 and
occupied eastern Moldavia and northern Bucovina, and Hertsa in contravention of
the Charter of the League of Nations; the Treaty of Paris of 1920; the General
Treaty for the Renunciation of War of 1928; the Romanian-Union of Soviet
Socialist Republics Mutual Assistance Pact of 1936; the Conventions for the
Definition of Aggression of 1933; and generally recognized principles of
international law;
Whereas, the
annexation of Moldavia, northern Bucovina, and Hertsa was prospectively agreed
to in certain secret protocols to a treaty of nonaggression concluded between
the Government of the Soviet Union and the German Reich on August 23, 1939;
Whereas,
from 1940 to 1953 hundreds of thousands of Romanians from Moldavia and Bucovina
were deported by the Union of Soviet Socialist Republics to Central Asia and
Siberia;
Whereas, the
United States Government has repeatedly stated its refusal to recognize
forcible seizure of territory pursuant to the terms of the so-called
Stalin-Hitler Pact, including the 1940 Soviet annexation of Estonia, Latvia,
and Lithuania;
Whereas, the
Governments of the United Kingdom, the Soviet Union and the United States are
parties to the Atlantic Charter of August 14, 1941, in which the signatories
declared their `desire to see no territorial changes that do not accord with
the freely expressed will of the peoples concerned' and affirmed their wish `to
see sovereign rights and self-government restored to those who have been
forcibly deprived of them' during the course of the Second World War;
Whereas, on
August 31, 1989, the Supreme Council of Moldavia declared Romanian to be the
official language of the Republic and reestablished the Latin alphabet
forbidden by the Soviet Government during the occupation of Moldavia as the
alphabet of written Romanian;
Whereas, in
March, 1990, the Romanian people of Moldavia were able to vote in free and fair
elections for deputies to the Supreme Council of Moldavia;
Whereas, on
April 27, 1990, the Supreme Council of Moldavia restored the flag of Romania as
the official flag of the republic;
Whereas, on June
23, 1990, the Supreme Council of Moldavia declared the Republic of Moldavia a
sovereign state;
Whereas, on
December 16, 1990, more than eight hundred thousand Romanians gathered at the
Second Grand National Assembly in the Moldavian capital of Chisinau to declare
the national independence of Romanians in occupied territories;
Whereas, the
people of Moldavia refused to participate in the Soviet referendum of March 3,
1991 despite Soviet governmental efforts to threaten and intimidate the
Moldavian people into accepting a new union treaty;
Whereas, the
signatory states of the Helsinki Final Act have accepted the principle of the
equal rights of people and their right to self-determination;
and
Whereas,
pursuant to article 8 of the Helsinki Final Act `all peoples always have the
right, in full freedom, to determine, when and if they wish, their internal and
external political status, without external interference, and to pursue as they
wish their political, economic, social, and cultural development': Now,
Therefore, be it Resolved, That it is the sense of the Senate that the United
States Government should--
(1) Support the right of self-determination
of the people of Soviet-occupied Moldavia and northern Bucovina and issue a
statement to that effect; and
(2) Support future efforts by the Government
of Moldavia to negotiate peacefully, if they so wish, the reunification of
Romania with Moldavia and Northern Bucovina as established in the Paris Peace
Treaty of 1920, the prevailing norms of international law, and in conformity
with Principle 1 of the Helsinki Final Act.”
***
Rezoluția
Senatului american are o importanță crucială pentru recunoașterea
internațională a dreptului României și Moldovei de a se reuni. Aceasta este
atitudinea oficială a SUA, exprimată în Congresul american. Chiar dacă au
trecut 25 de ani de la adoptarea rezoluției Senatului, ea nu a fost abrogată de
alt act emis de aceeași autoritate.
Documentul
dovedește că în 1991 exista pe plan internațional un orizont de așteptare și
recunoaștere a Reunirii Moldovei cu România. Rezoluția Senatului american
atestă poziția SUA, favorabilă Reunirii. Să nu uităm că SUA a fost și este
vioara întâi în politica internațională. În funcție de poziția ei se iau
deciziile de politică externă în multe cancelarii europene.
Înainte ca
Uniunea Sovietică să se dezmembreze oficial, Senatul SUA se aștepta ca Moldova,
eliberată de jugul sovietic, să se reunească cu România. Acest orizont de
așteptare reflecta cursul firesc, natural, normal pe care ar fi trebuit să
meargă politicienii din România și Moldova.
Nu doar SUA
se aștepta în 1991 la Reunirea Moldovei cu România, ci și statele europene. Cu
ocazia negocierilor de aderare a României la Consiliul Europei, secretarul
general al acestui organism european, Catherine Lalumière, întreba informal
dacă România ar trebui primită înainte sau după unirea României cu Moldova
(informație primită de la un fost ministru de externe al României). România a
fost acceptată în Consiliul Europei în octombrie 1993.
Sigur
arhivele Ministerului de Externe conțin documente care atestă poziția statelor
europene față de Reunirea Moldovei cu România în anii 1990. Personalul
ambasadelor României trimit regulat informări despre poziția demnitarilor
statului respectiv, oficială sau informală, despre articole de presă etc.
relative la România și printre ele trebuie să fie informații și despre problema
Reunirii Moldovei cu România, mai ales în contextul destrămării Uniunii
Sovietice. Probabil peste mulți ani aceste documente vor fi accesibile
publicului și vom cunoaște mai multe despre momentul ratat de politicieni
pentru înfăptuirea Reunirii.
În general
se spune că primul președinte al Republicii Modova, Mircea Snegur, s-a opus
Reunirii Moldovei cu România. Această caracterizare a atitudinii lui Mircea
Snegur este valabilă pentru ultima parte a mandatului său prezidențial. Pentru
că președintele Mircea Snegur s-a pronunțat în 1991 în favoarea Reunirii
Modovei cu România. Într-un interviu apărut în ziarul "Le Figaro", la
27 august 1991, el afirma: "Independenţa este, desigur, o perioada
temporară. Mai întâi vor exista două state româneşti, dar lucrul acesta nu va
dura mult. Repet încă o dată faptul că independenţa Moldovei Sovietice
constituie o etapă, nu un
scop".(http://www.mediafax.ro/main-story/focus-relatiile-romania-r-moldova-cand...).
Fostul
ambasador al României la Chișinău, Aurel Preda, afirmă că Mircea Snegur a
trimis de două ori delegați la București pentru a negocia cu Ion Iliescu
Reunirea Modovei cu România, cerând o funcție de vicepreședinte al României
pentru Snegur, însă partea română a
refuzat(https://searchnewsglobal.wordpress.com/2013/10/26/mafiotul-iliescu-a-ref...).
Aurel Preda a participat la redactarea declarației de independeță a Republicii
Moldova din 27 August 1991 și a fost primul ambasador al României la Chișinău,
ceea ce conferă credibilitate afirmațiilor sale.
Un lucru este
cert, România a ratat în 1991 o șansă uriașă pentru Reunificarea țării. În
Moldova exista atunci un curent favorabil Reunirii, la fel ca în România.
Liderii politici moldoveni au propus Reunirea, desigur în schimbul unor
avantaje politice, cerințe firești în negocierile politice. Statele Unite ale
Americii au recunoscut oficial dreptul la Reunificare al României cu Moldova,
iar în cancelariile europene Reunirea era așteptată.
Deși au
existat premise favorabile Reunirii pe plan internațional, ea nu a avut loc. De
ce? Cel puțin un răspuns este cert: Ion Iliescu, președintele României în 1991,
avea relații prea strânse cu Moscova și a trădat interesul național al
României. Sigur Ion Iliescu cunoștea Rezoluția Senatului SUA din 28 Iunie 1991.
De ce nu a exploatat-o în interesul național? Istoria îl va judeca pe Ion
Iliescu ca trădătorul care a ratat Reunirea Moldovei cu România în 1991. Ion
Iliescu nu a reprezentat interesele poporului român în 1991!
Rezoluția
nr. 148 a Senatului SUA este un document de o importanță politică excepțională
și trebuie să stea la baza oricăror negocieri viitoare pentru realizarea
Reunirii Moldovei cu România. Recunoașterea dreptului la Reunire de către cea
mai mare putere mondială trebuie exploatată de toți cei care militează și acționează
pentru realizarea acestui deziderat național, singurul PROIECT de țară fezabil
pentru români: Reunirea Moldovei cu România.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu