VLADIMIR VOLKOFF
TRATAT DE DEZINFORMARE
De la Calul Troian la Internet
Traducerea: MIHNEA
COLUMBEANU
~o~
CAPITOLUL X
CUM SE CONCEPE?
Înainte de a
ne continua expozeul istoric şi a vorbi despre dezinformarea de astăzi şi de
mâine, aş dori, pentru a fixa ideile, să analizăm o operaţiune de dezinformare
tipică, recunoscând că toate se abat de la tipar într-un sens sau altul. Modul
cel mai simplu de a expune o operaţiune de dezinformare constă în a o compara
cu o operaţiune de publicitate, reţinând totodată următoarea diferenţă:
publicitatea, după cum am văzut în cazul propagandei, se supune „predestinării
simple” (anumiţi oameni sunt predestinaţi mântuirii: cutare detergent spală mai
alb), câtă vreme operaţiunile de dezinformare se supun principiului „dublei
predestinări” (anumiţi oameni sunt predestinaţi mântuirii, alţii, damnării:
comunismul e binele, capitalismul e răul). Prin urmare, vom încerca să observăm
în acest capitol cum se concepe o operaţiune de dezinformare; în capitolul
următor, vom vedea cum funcţionează.
Clientul
Cutare companie care fabrică un
anumit produs, cutare stat care nutreşte anumite ambiţii, sunt clienţii
obişnuiţi ai publicităţii şi ai dezinformării. Uneori, clientul reprezintă şi
tema campaniei, de exemplu un candidat la un post ales care poate plăti un
organism pentru a se vinde mai bine alegătorilor. La acest nivel, deosebirea
dintre publicitate şi dezinformare devine subtilă şi se referă la scopurile
politice. în perioada pe care am analizat-o, principalul client pe piaţa
dezinformării era partidul comunist cu vocaţie internaţională, sub forma
Politburo-ului din P.C.U.S. Clientul este acela care beneficiază de pe urma
operaţiunii şi care achită nota de plată. Fie cu banii lui, fie cu banii unui
protector mai bogat decât el, fie cu bani furaţi poporului sub formă de
cotizaţii sau impozite.
Agentul
În publicitate, clientul se adresează unei
agenţii specializate. O dată ce a fost acceptată de către client, agenţia
răspunde pentru toată campania de publicitate. Jean Anouilh a lucrat pentru o
agenţie de publicitate şi e posibil ca acolo să fi învăţat arta cuvântului care
loveşte drept la ţintă - pe aceea a conciziei, în orice caz. In dezinformare,
cea mai bună agenţie pe care am întâlnit-o până acum a fost Departamentul A din
K.G.B. O agenţie de dezinformare foloseşte agenţi, numiţi în general agenţi de
influenţă.
Studiul de piaţă
Nici un agent publicitar şi nici un dezinformator
demni de numele lor nu se lansează în acţiune fără a fi studiat care „produs”
va putea fi acceptat şi cum poate fi făcut să fie acceptat. Publicul este
întotdeauna „luat la ochi”: un ruj de buze nu se vinde la fel ca un computer,
nici măcar aceleiaşi femei de afaceri. Şi, de asemenea, nu se dezinformează
intelectualitatea unei ţări occidentale la fel ca oamenii de pe stradă din
Lumea a Treia. Acest studiu de piaţă determină obligatoriu alegerea suportului
căruia i se vor ataşa transmiţătorii, ca vagoanele după o locomotivă.
Suporturile
În publicitate, suportul va avea în general un caracter anecdotic
şi propriu mai degrabă să frapeze, să surprindă, să seducă, decât să convingă,
pentru că publicul nu se lasă cu adevărat tras pe sfoară de tot ceea ce citeşte
sau vede: el ştie bine că se doreşte să i se vândă un anumit produs, iar
convingerea viitorului cumpărător se va obţine mai mult cu ajutorul interesului
şi al repetării „spotului”, decât cu al probabilităţii sau chiar al
verosimilităţii acestuia. Puţin contează dacă dumneavoastră credeţi sau nu că
un anume detergent spală într-adevăr mai alb: e de ajuns să-l cumpăraţi şi să
nu vă dezamăgească prea mult. Prin urmare, se va vedea o gospodină
anti-margarină luând o anumită margarina specială drept unt de Normandia, sau
un băiat pe care toate fetele frumoase încep dintr-o dată să-l sărute pentru că
şi-a schimbat pasta de dinţi, în cele două exemple de mai sus, suporturile sunt
gospodina şi margarina, fetele şi pasta de dinţi. În dezinformare, dimpotrivă,
publicul trebuie să fie determinat nu numai să înfulece, ci şi să creadă. Prin
urmare, suporturile vor fi fapte mărunte, adevărate sau pretinse ca fiind
adevărate. Când Departamentul A scria, pe o coală cu antet american, o
scrisoare presupusă a fi fost scrisă de un american şi urmărind în realitate să
prejudicieze America, această scrisoare în sine încă nu era dezinformare: nu
era decât un fals. Utilizarea ei, într-un anumit context, o transforma în
suportul unei operaţiuni de dezinformare.
Transmiţătorii
O operaţiune de
publicitate este relativ simplă, iar transmiţătorii ei cei mai evidenţi sunt
pur şi simplu mijloacele pe care le foloseşte: cuvântul şi imaginea transmise
de presa scrisă, vorbită, filmată, televizată, informatizată. Totuşi, chiar şi
aici, se impune noţiunea transmiţătorilor multipli: o anumită revistă de
televiziune îi face reclamă unei anumite emisiuni de televiziune care face
reclamă unui anume produs. De altfel, emisiunea de televiziune poate face
publicitate şi pentru revista care îi face ei publicitate. Acţiunile tuturor
acestor transmiţători multipli se adună şi, în cele mai bune cazuri, se
înmulţesc. x , Există şi transmiţători mai puţin vizibili. Când un sportiv sau
o actriţă cunoscută sunt angajaţi de o agenţie pentru a face publicitate unor
indispensabili sau unui parfum, devin transmiţători de gradul doi. Nu voi
cumpăra cutare parfum pentru că fabricantul sau agentul său (pe care îi evit)
îmi spun că acel parfum e bun, ci pentru că mi-o spune, în numele lor, acea
actriţă (pe care o admir). În publicitate, un transmiţător este util. În
dezinformare, sunt indispensabili mai mulţi transmiţători, altfel s-ar reveni
la cazul propagandei, veridică sau mincinoasă, nu contează. Moscova nu se poate
indigna de crearea virusului HIV de către americani decât fiindcă s-au indignat
mai întâi indienii. Dezinformatorul caută sistematic un complice, în general
inconştient, care va putea deveni ţapul ispăşitor al operaţiunii, dacă aceasta
nu reuşeşte.
Tema
Agenţii publicitari o ştiu: orice campanie trebuie să aibă o
temă cât mai simplă posibil. Se va spune că detergentul cutare spală mai alb,
sau costă mai puţin decât altele, rareori amândouă în acelaşi timp. Niciodată firma
Leclerc nu a pretins că produsele sale sunt mai bune decât altele; Guerlain nu
a afirmat niciodată că ale sale erau mai ieftine. Apelul de la Stockholm, al
cărui obiectiv final era acela de a face Occidentul să tindă către sistemul
comunist, nu făcea nici un elogiu al acestui sistem: insista numai asupra
dorinţelor de pace ale Uniunii Sovietice şi dorinţelor războinice ale Statelor
Unite.
Tratarea temei
Pentru a-şi trata tema, publicitatea se limitează în
general la a-şi repeta fără să obosească sloganurile şi imaginile: altceva nu
are de oferit. Dezinformarea, din partea ei, îşi poate trata tema în mai multe
moduri: fie nedifuzând o informaţie, fie difuzând o informaţie incompletă,
tendenţioasă ori de-a dreptul falsă, fie saturând atenţia publicului printr-o
suprainformaţie care face să se piardă sensul a tot ceea ce e important şi ce
nu este, fie prin comentarii subiective. Aceste comentarii trebuie să fie
exprimate într-un limbaj accesibil publicului şi, adeseori, într-un anumit cod.
Publicitatea are ea însăşi codurile ei: am văzut că unele expresii, cum ar fi
„Cu Carrefour, pozitivez”, sau „E Morgan după mine” nu înseamnă propriu-zis
nimic, şi tocmai pentru că nu înseamnă mare lucru ele reuşesc să ajungă, fără a
trece prin nivelul inteligenţei, la sensibilitatea viitorului cumpărător
mulţumit că a înţeles, făcându-l să deschidă portofelul. La fel se întâmplă şi
în cazul dezinformării. Dacă tema nu e complet raţională, are şanse mai mari să
fie acceptată.
Cutiile de rezonanţă
În publicitate, cutiile de rezonanţa sunt
în primul rând mijloacele pe care le parcurg mesajele publicitare şi, în al
doilea rând, dacă mesajul a fost bine recepţionat, însuşi publicul care îl
repetă, fie pentru a vorbi de bine un produs pe care l-a găsit pe gustul său,
fie numai fiindcă mesajul i-a plăcut, în modul în care place un cântecel de
copii. Se mai aud chiar şi în zilele noastre persoane vârstnice repetând Du
beau, du bon, Dubonnet („Frumos, bun, Dubonnet”, logogrif fonetic: „Diibo,
Dtibon, Dubone”) iar altele, Souriez Gibbs („Zâmbiţi Gibbs”), din plăcerea de a
reproduce o formulă familiară. Şi eu am îndrugat adesea: „Republicile trec,
vopseaua Soudee rămâne”, fără de care aş fi uitat cu siguranţă existenţa
acestei vopsele care, dacă nu mă înşel, a sfârşit prin a succeda Republicilor.
Melodioarele publicitare pe care le auzeam în copilărie - Colgate, Colgate...,
Dop, Dop, Dop - continuă să mi se repete în memorie, deşi nu am folosit
niciodată vreunul dintre aceste produse. Prin urmare sunt, în acest sens, o
cutie de rezonanţă. Şi de câte ori n-aţi spus Un Ricard sau nimic, eventual
înlocuind cuvântul Ricard cu altul? In dezinformare, situaţia e mult mai
complexă. Tema, echipată cu suporturile ei, este în general încredinţată unui
agent de influenţă, care va găsi calea pentru a o face să ajungă la public.
Poate i-o va transmite unui prieten ziarist, ca pe o informaţie secretă,
rugându-l să n-o divulge (urmarea se ghiceşte de la sine). Poate va vinde el
însuşi informaţia, unei anumite organizaţii. Sau poate, dacă dispune de o
scrisoare confidenţială difuzată unor abonaţi - cum am văzut că a fost cazul
lui Pierre-Charles Pathe - va putea afecta direct un anumit public, pentru
început restrâns. Dar o singură cutie de rezonanţă nu este de ajuns pentru a
duce o operaţiune la bun sfârşit. Trebuie ca tema simfoniei dezinformatoare să
fie reluată de toată orchestra, ceea ce nu e atât de dificil pe cât s-ar crede,
căci mijloacele de informare au tendinţa de a se copia unele pe altele, de a
vorbi despre „ceea ce se vorbeşte” şi există, desigur, ziare sau emisiuni
considerate ca fiind cele mai importante şi după care celelalte au tendinţa
să-şi potrivească pasul. Prin urmare, va fi suficient să existe o relaţie în
redacţia „potrivită” de presă sau de televiziune, pentru ca orchestrarea temei
să pornească pe calea cea „bună”. Agentul de influenţă angajat în mod direct de
un serviciu special este în general plătit acest lucru permite să fie ţinut în
_ mână mai uşor. Sau poate să fi fost „muiat” - compromis în prealabil. Prima
cutie de rezonanţă poate acţiona de asemenea în schimbul unor sume de bani sau
cedând unui şantaj, dar acest lucru nu e indispensabil: serviciile cerute sau
prestate, returnarea unor datorii, simpatiile politice, favorurile acordate pot
fi de ajuns: agentului îi rămâne să decidă. Dacă nu există o plată directă,
cutia de rezonanţă va fi considerată un „corespondent onorabil”. Americanii
declară că agenţii de informaţii se recrutează din patru motive. O pasiune
pentru acronimele mnemotehnice - acesta fiind fonetic şi aproximativ - rezumă
aceste patru motive prin cuvântul MICE („şoareci”): Money, Ideology, Sex, Ego
(„bani, ideologie, sexualitate, orgoliu”). Aceleaşi considerente se aplică şi
pentru agenţii de influenţa şi cutiile de rezonanţă care depind de ei.
Ţinta
Ţinta este, prin definiţie, opinia publică a populaţiei vizate. Conform
teoriilor comandantului Coignet, despre care am vorbit mai sus, numai şapte la
sută din membrii unei populaţii / date sunt complet refractari la publicitatea
scrisă şi orală. E foarte posibil ca acest procentaj să fi scăzut drastic odată
cu apariţia televiziunii. Ţinta, care a făcut obiectul unui studiu de piaţă,
trebuie să consimtă, a priori, mai mult sau mai puţin. Ar fi greu să li se
vândă umbrele de ploaie tuaregilor (decât, eventual, prezentându-le ca umbrele
de soare). Acelaşi lucru e valabil şi pentru dezinformare. Toleranţa
dezinformării este limitată. Ea e direct proporţională cu neştiinţa populaţiei
asupra unui subiect dat. Şi e invers proporţională cu prejudecăţile
defavorabile acţiunii de dezinformare. O acţiune de dezinformare constă adesea
în a-i crea iniţial ţintei prejudecăţi care vor fi favorabile pentru viitoarea
campanie de dezinformare, urmând ca apoi să se lanseze respectiva campanie. De
exemplu, dacă scopul campaniei este acela de a pregăti o acţiune ostilă, se va
crea sau se va stimula ostilitatea pe care o anumită populaţie o poate simţi
faţă de inamicul care se doreşte să i se atribuie. Mai întâi, se va încerca a-i
face pe americani antipatici, iar apoi se va scrie Go home pe toate zidurile.
Sau, se va începe prin a-l asemăna pe Sadam Hussein cu Hitler, după care se va
pregăti opinia publică mondială pentru a-l bombarda până la moarte. Acest
procedeu este denumit cu un termen nou, care figurează continuu în presă dar încă
nu pare să-si fi croit drum în dicţionare:
Satanizarea (sau diabolizarea - la
alegere)
Satanizarea nu ţine de domeniul propagandei, ci de acela al
dezinformării, în măsura în care se bazează pe date trucate şi face parte
dintr-un plan de ansamblu. Este practicata tot timpul, bineînţeles, dar simplul
fapt că expresia a apărut spontan în limbajul scris şi vorbit arată că ea a
început să fie folosită mai sistematic, din moment ce se simte brusc nevoia de
a o defini. Constă, pur şi simplu, în a spune cât mai multe lucruri rele
posibil despre inamicul potenţial, adesea într-un mod absolut gratuit, dar
bazându-se pe suporturi ale dezinformării - informaţii false, declaraţii false,
fotografii false. În publicitate, satanizarea nu se practică pe faţă. Denigrarea
produsului unui concurent ar risca să atragă atenţia asupra acestuia.
Maniheismul
Aşa cum arătam mai sus, dezinformarea urmăreşte aproape întotdeauna
să creeze două tabere, a celor buni şi a celor răi. Îmi amintesc că, în
copilărie, învăţând la şcoala comunală istoria Armagnacilor şi a
Bourgignonilor, nu reuşeam să înţeleg care erau cei răi şi care cei buni. Or,
nu mă îndoiam că, în orice conflict, trebuie să existe obligatoriu unii buni şi
alţii răi. In cele din urmă, am hotărât să-i consider „buni” pe cei din tabăra
familiei Armagnac, pentru că numele lor mi se părea mai frumos. Opinia publică
e ca un copil mare şi procedează cam la fel, cu ajutorul unui sufleur:
dezinformatorul.
Psihoza
O operaţiune de dezinformare reuşită creează, în
rândurile publicului: - pe de o parte, o cvasiunanimitate a caracterului
psihotic; - pe de altă parte, o stare iraţională care îl împinge să nu mai vadă
decât ceea ce se întâmplă în sensul dezinformării, să o îmbogăţească, să se
dezinformeze el însuşi, prin fenomenul vampirismului la care am făcut deja
aluzie, dezinformatul devenind dezinformator.
Aceste manifestări, care ţin de
ceea ce se numeşte „zvonul public” şi au fost studiate din abundenţă de către
sociologi, constituie materia asupra căreia acţionează dezinformatorul. Se
poate spune că acesta a atins succesul deplin atunci când dezinformarea ajunge
să se lipsească de contribuţia lui. Genul de prestigiu care a înconjurat şi
încă mai înconjoară partidul comunist, în pofida crimelor sale recunoscute şi a
eşecurilor patentate, ia parte la această fascinaţie îngăduitoare care începe
prin consimţire şi se termină prin psihoza colectivă.
Trebuie să se reţină clar
că dezinformarea nu se adresează decât la suprafaţă inteligenţei publicului pe
care pretinde că-l induce în eroare; în profunzime, ea se adresează
sensibilităţii sale la toate nivelurile: al inimii, al viscerelor, al sexului,
pasiunile fiind întotdeauna mai puternice în om decât convingerile.
Va urma,
CAPITOLUL XI CUM SE PRACTICĂ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu