George Anca
TOAMNĂ-IARNĂ
(21-7/24-12-2016)
Vali a ales Ce vis ciudat și Rugăciune de Rodica. Am și visat că mă diplomam pe
undeva. Mă rătăceam printr-un mall și pierdusem un pariu, și-aș fi deturnat
trei sute. Un slovac. Bucătăresele, c-aș fi sustras ceva gen ceapă. L-au luat
peste picior, cât să mă mute pe-un post mai mare numitorii. M-a și sunat Puși
că l-a sunat Florin că l-am scris Dragomir pe Drăgoi.
Beligan din
Galbeni. Toți pe Iuliu Baraș. Căpuși c-ar pătrunde talpa, Steinere. Aproape
spulberat teatrul în fâțâiala mormântală. Orientalizare la loc. Zanga cară
cufărul cu Fernando în el, îl reazemă de zidul cimitirului, să se odihnească.
Auzindu-l, îl crede strigoi și lasă. Acela se zbate și se prăbușește în
cimitir. Cufărul-Stendhal-Nuvele.
Gabi, Vali
și Puși au citit din tine, cât să ți-o iei în cap. Ai dat autografe, mimai,
de-am zis și eu: vorbește! Parla. Culesesem un vorbitor de pe plajă. Am făcut
de baclava și m-ai adus cu taxiul. Nana sunase și în colocviu și în taxi.
Ceartă cu Puși pe Adrian Maniu. Blestem și mai multe recitate.
Teologia
înaltă, cu cuvinte sofisticate, înseamnă ateism și lipsă de credință (Teofil
Pârâianu). Monahimul ortodox ca viață profetică, apostolică și martirică
(Ierotei Vlahos). Cauza depresiei este orgoliul cel mare – smerenia și
ascultarea ne vindecă de ea (Sava Aghioritul).
Neevidente
indente. Former poet and writer (fb). Ștefan cu Arca – în loc de-o virgulă
spânzurată. Poemia pușcăriei, călcat, comme il faut de un camion în liberare.
Regina Ana a vizitat împreună cu M.S. Regele Mihai standul Bibliotecii
Pedagogice Naționale, la Teatrul Național, cât să deschidă Arca. Sthendal: nu-i
adusesem zestre decât o inimă nevredincioasă. Metoda practică de fericire: le
beylisme.
Am dușmani,
zic, și-i feresc. N-am harul tău să faianțez trăirile. Să-i fi complimentat
replica la chinul negăsirii Dealului Negru. Mai și transcriu din chiar acest
jurnal. Mă și blocai în lista urătorilor de aniversare. Pla, că nu e dulce
lubenița. O fi tot de import. Nici legumele Noanei nu se mai fac. Înecați ne-om
mai vizita pământul de la zăvoi.
Mâna și
piciorul, mai mult mâna, piciorul s-a făcut poezii. De la stare la liber. Of,
că nu savana de la șină. Caprele, curcile, gâsca. Erecția canină. Treaba lui
și-a voastră. Hai cu piesa, bă. Dom'ne, nu autorul, alt personaj, neatingând-o,
că 14 ani. Ea fu de altă părere-îndrăgostire. Cum vrei, cu bani mulți-pușcărie.
Se întâmplă personajului. Ea numai din iubire-schizofrenie se sinucide.
Diseară,
dans indian. Băusem un pahar cu vin, ba la o cutie Heineken. Autorul abstinent
poate angaja un băutor și-i face sinucideri etc. Gulag=Political Correctness.
UE=Uniunea Sovietică. Bukovski în Steinhardt cu Churchil.
De-o oră
Mahuya cântă raag kalavati, la etajul 2. Carmen e calfa ei sangeet. Taică-său
și mama au adus brațe de trandafiri. Și Partha e cu fiica. Un amic al lui
Ștefan, invitat de el, predase zece ani filosofie dar – originea – ajunge
pescar la Sfântul Gheorghe. Teatrul se umple fix, mai toți scufundându-se în
cântul shakti-bhakti. Ce-l scosese din minți pe Ionuț Iuga, în Delhi, și nu
rezistase ieșise din auditorium – Indira Gandhi plecase din protocol. Tot
pe-atunci, Mitterand își trimisese miniștri la concertul lui Ravi Shankar și
Ali Akbar Khan, că nu l-am văzut pe președinte.
Vasile
Băncilă: omul se mulțumește cu răul, de teama mai răului – viața lui e hotărâtă
de iluzia mai binelui și de obsesia mai răului – numai sfântul poate intra în
intimitatea păcatului sau a omului păcătos – această nostalgie a stărilor
sufletești pentru opusul lor complică viața la infinit, o dinamizează fără
încetare și uneori o face deconcertantă și chiar ininteligibilă – și broasca,
dacă e încălzită treptat în apă, ajunge de fierbe și nu simte – civilizația
profită de ideile culturii pentru a-și clădi tehnica, iar cultura profită de
confortul tehnic, de civilizație, pentru a se deda oniricului sau creației
onirice – fructele viermănoase se coc înaintea celorlalte – oamenii buni sunt
pășunea celor răi – înțelepciunea are totdeauna ceva estetic și o nuanță de
egoism – idealizăm pe tineri și pe cei ce au murit – fiindcă cei dintâi n-au
început încă să ne concureze, iar ceilalți au încetat să o mai facă.
Până aici
Băncilă. Cine n-a admirat-o pe Cătălina? Cine-ar mai admira-o? Mă rup de
noaptea raag. Ori traduc, ori eseez, plus, prin busuri, în carnete, colocvii și
India. He who lived and died as the sinners. Transă ideatică-jurnal. Ăl cu rusa
(să fac un Oneghin), care cu engleza, altul cu sanscrita. M-apuc de teatru. -
De când te-aștept (Puși). Da, proza mai teatrală, Wallace. Bun subconștientul,
penibilă ieșirea în conștiință. Geaba mă feresc să nu fiu lovit, nici de atât
nu mai am parte.
Postul negru
de ieri și etnologia subiectivă a Henrietei, ca și drămuțele în schiță,
decavate păcănitor, mi-or fi priit în discuția cu Puși, de l-a sunat la
aniversare și Coja, căruia i-a murit fratele doctor. Negru mă miroase prin gard
și mă latră afabil. Tură pe jos și n-oi mai spune, înaintea tatălui, Gayatri,
m-oi trezi din Haridwar. Nu țiui, dreapto, du-te clepsidro, ce mai procitind
decât așteptăciuneatartoră? La roata de așteptare, crezusem că am uitat
trandafirul alb, și-l aveam în mână. Peste ideologie și ziaristică, desenul
falic al lui Nestor îl proiecta într-o ascunsă astfel libertate, nici lui
însuși gramofonată.
Discursul
lui Alecsandri în Senat, 10 octombrie 1879, asupra art. 7 din Constituție -
„evreofob” - „această modernă judaiadă” - „a face din țeara întreagă o
proprietate israelită” - Alianța israelită – De la 1842, când a început
năvălirea evreiască – influența calomniei – de bonne guerre – servilitate
deghizată sub denumirea de deferență - „de cât recunoascerea unei independințe
pătată cu umilire, mai bine o nerecunoascere ce o scutește de stigmat”.
Udrescu,
main story arghezian-secuiesc. O Indie angelică amatoristă. Mayer, să-l pun în
recital ca pe Vorona. Mihaela de la operă, personaj critic. Opreanu să joace pe
Albanescu? Puși s-a retras înainte de Mihai Viteazu și i-am răcnit singur mulți
ani trăiască. Ce Ratlow? La Bellu, per Ignat, 98. Nichita: „Blestemat, ah, ochi
de piatră în trup de apă”, „56 de ani voi trăi , asemeni colosului din Rhodos”.
Kabir tradus
în engleză de Tagore (London 1915). Primesc permisiunea publicării traducerii
mele din cărțile președintelui Indiei. Ce să citesc eu? Fantezie despre Goya,
de Artur Lundgvist (tr. Valeriu Munteanu, Eminescu 1982). „Ființe albe ca niște
șoproane albe și dărăpănate merg împleticindu-se și încep să prezinte la un
moment dat fisuri negre”. Nichita: „Evul Mediu s-a retras în chiliile / roșii
și albe ale sângelui meu” (A patra elegie). Kabir: „Kabir spune: Învățăcelule,
ce este Dumnezeu? / Este inspirația dinăuntrul respirației”. „Goya a văzut mai
multe decât ar fi fost nevoie” (Lundgvist).
Hipnoza ne
lipsește. Ce să te mai amesteci pierind? Goală strecurătoare păcatelor. Te lași
de vânătoare – eu, de ce? Mneata, mai pisălog decât Galan. „Și slăvească-mi-te
pușcăriile” (Ștefan Vlădoianu). „Zoilii golesc Blanduzia de banii lui Scaur”
(Alecsandri). It's ok with me between 8-11 October as booked for Delhi. Am
ajuns eu anul trecut, după ani, acum, la un an, n-aș putea lipsi. Ce mi-e, ce-i
sunt Indiei? „Și mere dulci culese la lună” (Glotto – Fântâna Blanduziei).
Întorc un poem ca mersul în India. Zero point energy.
Cu Ilinca
Sf. Ilie, gustări în nume unui prieten. Gata dasein-ul nicasian. Urs a fost
Topârceanu – Mihaela Cristescu din Sydney, cu el pe sofa. Silvia Cinca se
lansează și ea colocviul viitor, americănește. I-am dat seara lui Speteanu, pe
Dealul Spirii, și Doinei Ghițescu baritonând australianca. Gabi Tănase a citit
Aletheia de Zeana, iar Vali Pena din Coșbuc. T.G. Mayer, din sine. Puși absent.
Nu Dănilă, nu Abăluță, Nu Croitor. Nici Wienfried.
Doamna
Grandet întâlnește pe Leuwen. Lucien: „jertfesc orice succesului”. Goeldenitz
Alda-Zaira: „Sănătate și voie bună de peste mări și țări. Cu aceeași căldură de
foc din lemnele copacului comun vă strâng în brațe”. Din secția mea, Pujol are
un dicționar sanscrit-catalan, Carmela Mastrangelo, ca Ina și Piovani, Milena
Bratoeva, profesoară de literatură orientală – ne mai întoarcem și la gargară.
Îl întreb pe Val, mergi cu mine în India? - nu. La sunetul interfonului, a
sărit de pe tricicletă în brațele mamă-sii. Victor, duminică la maraton. India
egal nesomn prin Doha mâine noapte.
Înapoi din
India, tot cu Catara. Ploaie acasă, taxi 75 de lei. Fata, că am început să
semăn cu taică-meu de zgârcit – din ce, fie-meo? - cum a fost ? - cel mai în
vedetă – păi, ca totdeauna. Să-i fi zis atunci: fiți zgârciți cu manuscrisele
mele, după. Platei: sunt ca și angajat la Vydia – ascet sau vedetă seminarială
de viitor. Ne năvedim de iarnă. Fieromosca dejulietând-o pe Ginevra
(d'Azeglio). Mă deșală sanscrita oniric. Nandkishore: bucuros, Dr. Sahib.
Graiano: „Cine nu putrezește se întâlnește” (tr. Teodor Mazilu).
Ambasadorul
a întârziat 20 de minute. A făcut o demonstrație sanscrit-diplomatică. Cinca și
redactoarea ei se așezaseră pe sofa – le-am ușuit, l-am invitat pe Rajesh. L-am
condus. Silvia se reașezase, povestindu-și cărțile, America, Europa Liberă. Un
fiu al ei: sanscrita e nemuritoare prin sunet. Puși cu Crăcita, de-a plâns în
final, distrând lumea cu bastoanele pe sus. Niculae Urs cu Înecatul lui Cehov.
Coloșenco și Pena din Crișan și Udrescu, Opreanu din Tenesse Wlliams, Gabi din
ea.
În 1989,
generalii sovietici Bociaev și Mihailov se aflau în sediul Ministerului
Apărării Naționale (Corvin Lupu). Țară ori haldă? William Radice: „Gitanjali
Reborn”. Hai la Stolniceni pe spovadă. „Scrotum”. „I just want to tell my wife,
the word is sternum”. În urmă Stolnicenii, Troianu, Râmicu, Măciuca. Din cuib,
toți pe Johannis, Moțoace. Octofori în Ovidiu, Dramă în cinci acturi și în
versuri, dedicată M.S. Elisaveta, Regina României. This account is locked
because of security concerns. Studenții lui Florin Zamfirescu joacă din Idiotul
de Dostoievski în sala Octavian Cotescu.
Pantamassa.
Coincidentia Sanscritorum. E. Y. Hartshhorne jr: Verite et revelation. Book
Reviews - „Verite et revelation” By D. Draghicesco, Paris: Librarie Felix
Alcan. 1934, Pp. XIV + 491. This work is the second volume of a trilogy
entitled „La nouvelle cite de Dieu”, the whole constituting an apology for a
particular world view and (stop). - American Journal of Sociology 40. no5 (Mar.
1935): 671-672. De fapt, singură, Adevăr și revelație are două volume, de peste
o mie de pagini.
Vedem și
ziua de azi prin alesături, pușcăriași zdraveni, atât de diverși că-ți vine să
verși. O zi-două, iar ca Veda, mă și văd. Pronii spirale. Teveroare jale
vremii, l-am stins să nu mă stingă. Adevăr și revelație de Berdiaev - publicată
la peste 20 de ani de la Adevăr și revelație de D. Draghicesco – se traduce și
publică la Timișoara, în 1994, îmbrățișată de un Pleșu. Deocamdată, Drăghicescu
să zică merci lui Simion și Boia pentru persiflări, în necunoștință de opera
măciucanului. Interzicerea sociologiei în comunism a dat și o sociologie a
interdicției în cazul sociologului filosof.
Omonimia
Berdiaev, theomarxistă, parcă rezumă,tacit, și originalul lui Drăghicescu.
Sforărie ca la partid. Sărmanii ochi miopi ai lui Papini-Eliade. Libertate-har
(Augustin), predestinare (Calvin). Propagandă
marxistă-sovietică-dostoievskistă. Bordaș cu yoga între magic și mistic. „O
nație căreia i se dărâmă altarele” (Codreanu). ”Le fous m'attirent” (Maupassant
/ Le Horla). „Mult spirit și profunzime atât în alegerea selectă cât și în
tălmăciri. De unde le tot scoți?” (Dimitrie Grama).
Vreo 50, mai
mult tineri. Gemenele (pe Vali am crezut-o Angela), cu zece înălțimi colegiene.
Zeana, Cinca, Cezar, Scurtu cu câte un fiu/fiică sau nepot. Indianiști – Liviu,
Carmen, Vlad -, dar și Speteanu, Răvescu, mulți necunoscuți, indieni. Partha-și
caligrafiase paragrafe din cea mai lungă constituție a lumii (big country, big
constitution), pe care le traduceam și cu ajutorul avocatului și al sălii.
Cocktail-ul a dezamăgit-o pe Pla, nu și pe ceilalți (?) Am discutat cu Bordaș,
întors de la Athos – mi-a dat două volume cu scrisori ale evreilor români către
Eliade (fără antisemitism). Mâine și poimâine, stăm cu Val acasă – aia
ambasadă, ăla ambasador.
Da, nepoate,
citirăm Eminescu – băiet cu bucium la stea. Țăranul e pe câmp, 10 elefanți și
tot atâția boys on bed, Frere Jacques și Clementine. N-ai dormit de plăcințele
și napolitane – prea multă energizare și surescitare – geaba Apollodor și
Gulliver de Gellu. Începusem cu Domn-Domn, când construiai un avion lego. Film
cu mamuți, veveriță, o ghindă malefică (adusesem eu una benignă). Puzzles cât
cuprinserăm, zar, tobă cu dans și ciuleandră. Cutii muzicale. Pute englezec –
cucu. Om shanti, yoga, sarwanga. La zar, ne-a bătut mamaia. Așa ne trebuie, că
ai tăi se cam lasă să-i bați. Te-ai mirat de pierdere. „Nimeni nu e înțeles de
nimeni” (Flaubert).
Pla în
extaz, eu căzut spre colocviu. Când colo, seara o făcu Sergiu Coiu, pe poezie
și muzică a la americani. Lume în delir. Puși și-a dus câțiva la Nicorești. Mme
Scurtu ne-a dat câte-o diplomă de la primar, mie și lui Cioiu (de nedormit,
poate, îi zisesem Ciociu, care aici îl scrisei Țoiu, da' corectai – numele
mi-era familiar, măcar cât mi-l pisase Pasi). Singur like: Irina Velcescu.
Tanya Irimia Scarlat (n-o cunosc): „George Anca eternul trubadur”. Așa, și eu
lui Ion Aurel Pop: „vedea-v-aș președinte”.
Canastă
cabernet la Popești, chips, pizza, prăjitură. Astă-seară la noi, bere,
floricele, canastă. În vis, întâlnire cu amici, câte unul câte toți – aparenți,
pe respect filmat. Pe blog, Orientopoetica, greeted by Dimi. Sărbători fără
adresă. Am dat titlul Blesteme de neam culegerii de pe blog. România a fost
chemată în lanț; o revoluție albă, fără sânge. Cu (ne)amenzile pe câte-am rupt
eu din parc, se mai ridica o pârnaie. Rar beție dublă a cuvintelor transcrise
la telefon. Am postat și poza întunecoasă a lui Rajesh. PopArt îmi cere 6 nume
indiene: Neerupama Shivaramaya, Mamata Krishna, Veena Gupta, Yogindra Wadwa,
Charanjid Singh, Shyam Vyas.
Piesa
„engleză” de la sala Pictură, TNB. Sala plină, public dependent. Puși a scris o
tabletă pe fb, de-a ieșit din senin tărăboi între el și mine.
GA Fu tare.
PD Ba fusi
tu cam vulgar. Sa-ti fie rusine.
GA Respected
Pusi, nu m-am referit la tine ci la spectacol (l-am vazut) – artistii au carat
in carca o melodrama fara drama. Astfel promovata la premiera: „Memoria apei”
(The Memory of Water), de Shelagh Stephenson este povestea a trei surori care
se întâlnesc pentru a-și înmormânta mama. O poveste de familie, dar nu una
senină, spune regizorul Erwin Şimşensohn. Realismul piesei se contopește foarte
bine cu o atmosferă suprarealistă creată în anumite secvențe din spectacol.
Punerea în scenă este, în cele din urmă, una realistă, ușor de înțeles și
captivantă, mai spune Erwin Şimşensohn. Erwin Şimşensohn spune în interviul
acordat Europa FM că a fost atras de profunzimea textului și de profunzimea
relațiilor dintre oameni.” De altfel, cum reiese din palmaresul regizorului, a
fost vorba de un spectacol, nu de teatru:
Spectacole
regizate la TNB
“Memoria
apei” de Shelagh Stephenson, 2016
Regie de
teatru
Aniversarea”
de Jeroen van den Berg, Teatrul “Mihai Eminescu”, Botoșani, 2016
“Trilogia
belgrădeană” de Biljana Srbljanovic, Teatrul Dramatic “Fani Tardini”, Galați,
2015
“Jocul de-a
vacanța” de Mihail Sebastian, Teatrul “Maria Filotti”, Brăila, 2015
“Steaua fără
nume” de Mihail Sebastian, Teatrul Național Târgu-Mureș, 2015
“În vizită
la domnul Green” de Jeff Baron, Teatrul Evreiesc de Stat, 2014
“Yentl” de
Isaac Bahevis Singer, Teatrul Evreiesc de Stat, 2013
“Născut
vinovat” de Ari Roth, Teatrul Luni de la Green Hours, 2003
PD George
Anca! Ai cam încurcat borcanele! Te referi la textul meu postat mai jos. Aşa că
nu mai bea atâta! Şi nu mai plagia după internet! Plagiază şi tu după surse,
care-s mai greu de abordat! Şi mai ales nu mai bea atâta! E păcat pentru tine
şi pentrb familia ta! Cu toată dragostea!
Micul Prinț,
animat. Rărite lego, zboruri, ba învrtirea globului pe isterie Brazilia (samba
si, trabjo no), ca mai înainte Visage, altfel, ca Eelizaa-Vaaleriuu, la
octogenarul celuilalt bunic. Expoziție de pictură seara, apreciată și de Na, în
amintirea alei ei, de pe Probyn Road. Lui îi citisem din cărticelele ei
indiene. Învățat cu volume ilustrate, a lăsat lego-ul și a venit să-l vadă pe
Trompone. Nix. Veverița, da, în altă plachetă. Brosqueto, apăsam broaștele pe
coadă să sară în cutie ori pe afară-zbârcă. Hai și cu mașinile. Din când în
când rolul pentru serbare, cam proletcultos. Băieții îmi raseră „What is in
your mind”.
Actorul
listase teme și turnee prin orașe și orășele, de le luam pe rând și urmam
peisaje ca din jurnal (unde sării peste recenzii de ponoase spre literar de
nimic ale unor femei; uneia îi întâmpinam elegia la insistența curentului
săpător). În revista Lumina (Novi Sad), pe noiembrie-decembrie, poetul Ioan
Baba, redactor șef, a inclus versiuni ale mele din Amrita Pritam (Oedip),
Mahendra Dave (N-am ajuns la ușă), Nilima Das (Dodiei), Vinod Seth (Ranița
soldaților / dedicată Academiei Internaționale Mihai Eminescu). Sunt tătar,
Noico, și tot Teleormanul tău, a arde Moara lui Călifar.
După
serbarea grădiniței din Alpinești pe scena Țăndărică, aseară în sala Atelier a
UNATC, am văzut producția Master II Arta Actorului muzicalul Mizerabilii, după
Victor Hugo. Muzica: Claude Michel Schonberg, libret: Alain Boubil și Jean-Mark
Natel. Artiștii-cântăreți au surmontat gripa și vocile le-au răspuns, dedicând
opera revoluției franceze comemorării lui 1989, anume celor 12 copii sub cinci
ani uciși atunci la noi. Duet cutremur 24601/Jean Valjan (Mihai Mitrea) –
Javert (Andrei Radu). Fantine și Eponine (bravo Cristina Juncu) renviind
operatic. Thenardier, actorial magnetic (OK, Iulian Burciu). Un spectacol identitar
revolut. Masteranzii fac toți banii: intrarea liberă. Lângă Intrarea
Baritonului.
GEORGE ANCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu