Gheorghe Clapa
Inovator și surprinzător Ion N.
Oprea uimește cu puterea sa creatoare, cu versatilitatea sa literară*
Motto:
„...O carte eveniment, a unui
autor eveniment,cu care bucuria
Reîntâlnirii este, fie și pe
plan strict editorial, maximă!...”
“Dacă nu vrei să fii uitat după ce ai murit, sau scrie lucruri
care să merite a fi citite, sau fă lucruri care merită a fi scrise după dispariția ta” (Benjamin Franklin). “Nimic
nu are mai multă influiență asupra noastră decât cunoașterea acțiunilor altor
oameni” (Andre Maurtis), mai ales când ei au înscris un
moment deosebit în cultura timpului. La
temelia casei toate cărămizile au valoare. Acest fapt a fost confirmat și de Ion N. Oprea, prozator și poet a cărui
cărți demonstrează convingător pasiune, erudiție, documentare. Întreg
rostul scriitorului I.N.O. în viață este
să se identifice cu candela ce dă lumină.
Ion N. Oprea este un împătimit al literei tipărite, activ
participant la viața literară. Volume de versuri originale și proze, antologii
solid documentate alcătuiesc o operă rezistentă la eroziunea timpului. Acest vizionar, din mărturisirile căruia am
aflat că nu-și mai aparține, împlinind
porunca biblică a curajului moral, este de o vitalitate debordantă, o
sinceritate cuceritoare, o permanentă dorință de perfecționare, un purtător al
valorilor românești. Spirit neliniștit, constant și sincer
prieten, incurabil altruist, el crede și cultivă prietenia celor ce știu că nu este posibil să intri în
lumea cuvântului cu ură. Este un distins intelectual, truditor, prețuitor al
artei, păstrător al tradițiilor vechi îngemănate cu ideile moderne; un om cu o
structură complexă în căutarea esenței existențiale a fiecărei clipe, profund
ancorat în zbuciumul epocii.
Cartea este depozitară a memoriei umanității, în era
Gutenberg –pe hârtie, în era informațională -, pe Internet, în a omului de
cultură de bună credință a Cetății. Literatura este una din cele mai profunde experiențe umane; nevoia de
poveste ține de însăși esența noastră ca ființe gânditoare. Limba este casă și
patrie pentru scriitori. Limba este un
organism viu, care se auto-reglează. Azi limba română a evoluat, este capabilă
de exprimările cele mai rafinate și pretențioase.
Scriitorul Ion N. Oprea este un model de exigență
cărturărească, stimulent și emblemă pe
calea îndeplinirii propriilor aspirații
de cizelare spirituală. Stihurile sale sunt încărcate de o aură misterioasă,
descoperind în el pe poetul din specia rară a poeților originali. Este un împătimit
al frumosului în poezie. Are în față un Ideal – armonia nu numai artistică, dar
și interumană, sufletul său este dăruit semenilor; un om de o mare delicatețe
sufletească, un talent remarcabil, inovator în prozodie și poezie
originală; un perfecționist, în sensul
cel mai nobil. Creația înnobilează și potolește demonii interiori, oferind
societății modele legitime. Apreciem la
Ion N. Oprea grija pentru litera tipărită,
discreția și dăruirea sa.
Poeții nu mor niciodată, dacă nici poezia lor nu moare.
Înțelepciunea poeților este asemănătoare
cu cea a profeților biblici. Poate că ei
sunt profeții zilelor noastre.
Domnul Ion N. Oprea „recidivează” cu un nou volum de
eseuri pe verticală intitulat „Tunelul”, apărut la Editura „Armonii Culturale” din orașul Adjud, județul Vrancea, în anul
2016. Și eu „recidivez” scriind despre acest autor tenace, sincer, realist și
vrednic. Atmosfera cărții este plină de fapte sociale și mai ales de viață,
care au puterea să emoționeze și să ceară complicitatea la lectură. Feodor Mihailovici Dostoievski
spunea printre altele „... orice carte în
genere este monumentul cel mai durabil, deși e din hârtie...”.
Lectura acestei cărți elevate este o adevărată revelație,
o tămăduire prin cunoaștere de maladia curiozității cronice, o bae de spirit
reconfortantă și atractivă, în care se văd și se simt altitudnea morală, înzestrarea culturală și profunzimea
modestiei unei personalități. Ion N. Oprea ne apare astfel ca o personalitate
complexă și proeminentă, un erudit și un inspirat al hobby-ului statornic:
scrisul. Cunoscutul și neobositul exeget își vădește talentul de dirijor al
cuvintelor și ideilor filosofice, critice și literare; un talent și sincer
strunitor al verbului.
I.N.O. este un experimentalist ce-și caută busola, un
trăitor într-o lume literară post- modernă căreia încearcă să i se regimenteze, un homo-ludens
al jemenfisismului de tip new-age. Este demn de toată atenția, căci scrisul său
impune un anume respect prin atitudine, profunzime, cât și printr-o delicatețe a
simplității.
În volumul „Tunelul”, scriitorul Ion N. Oprea, înzestrat
cu o vigoare narativă pură și sinceră,
plăsmuiește un material energic, dodora
de mișcare, personaje în care viața se exprimă impetuos prin evenimente și
fapte pline de culoare și naturalețe.
Această categorie literară, eseuri pe verticală, dă posibilitate autorului ca,
în aceeași măsură, să purifice și să substanțializeze un univers uman real și
original, unde întotdeauna își face apariția un bizar personaj, ce-și acoperă
chipul cu masca dramatică, provocând
fantasme care urmează un traiect artistic dorit de autor. Universul
uman reflect de o limpezime fenomenală, este relevat instantaneu în
atitudini esențiale. Volumul „Tunelul”, despre care facem vorbire, cuprinde
câteva personaje exemplare pentru acest gen de literatură. Autorul
pune în evidență o serie de caractere umane cu adânci implicații în
destinul personajelor și în manifestările acestora. Ion N. Oprea realizează „harta”
psihologică a fiecărui personaj, rezervând tuturora, cu minuțiozitate, locul
cuvenit în cadrul narațiunii, în concordanță cu trăirile lor existențiale.
Pe Ion N. Oprea l-am citit așa cum i-am citit pe marii
scriitori: de la primul la ultimul titlu, și sunt vreo 70. În cazul său, mai mult poate decât în al oricărui
alt scriitor, acest exercițiu de fidelitate este obligatoriu. Cărțile sale nu
sunt indiferente una față de cealaltă, ci comunică, toate între ele, alcătuind
un sistem omogen, în care fiecare piesă este necesară și contribuie la armonia
întregului. De altfel, I.N.O. a avut încă de la primele cărți ambiția operei
monumentale, displăcându-i
fragmentarismul și proiectele care
încep ambițios dar sucombă levantin.
Un scriitor, care și-a
inventat o lume doar a lui, cu relații specifice, cu personaje
recognoscibile, cu tensiuni imposibil de epuizat, nu are cum, nu are de ce să inventeze de
fiecare dată; ar fi un semn de inconsecvență față de propriul univers
ficțional, ar reprezenta o evadare din propriul registru, din propriul
teritoriu obsesiv. Scriitorii mari cu adevărat sunt cei care îndrăznesc și au
forța să atace temele mari, teritoriile profunde, abisale (cuvânt inevitabil)
ale acestui fascinant univers interminabil care este omul.
Cărțile lui Ion N. Oprea nu explică nici istoria, nici
tiparele comportamentale și de caracter indiferente la contextul social, ci le
chestionează permanent. Marea miză a scrisului lui I.N.O. nu este de a explica
sau, cu atât mai puțin, de a ilustra sau a
„descrie” un anumit
mecanism social, o epocă istorică, un sistem politic; autorul nu-și propune să
facă nici frescă socială, nici parabolă
subversivă. Ceea ce impresionează în opera lui Ion N. Oprea este că
atacă marile mituri ale omului “dincolo de mode și de timp”; că ea s-a scris mereu indiferentă la contextual
politic, social, ideologic, impunându-și un climat de perfectă normalitate.
De un sfert de veac, scriitorul are puterea de-a
rămâne indiferent, față de gustul noilor cititori, față de noile coduri de
lectură, față de recentele rețete care garantează succesul. Ion N. Oprea este
un scriitor care nu-și mai pune problema cititorului său, care cel puțin,
impune o relație abrazivă, exigentă cu acesta. Nu-l lingușește, nu-i iese în
întâmpinare. Dimpotivă, îl pune permanent la încercare, îl obligă să se ridice
la nivelul său. O atitudine, să recunoaștem, aparent sinucigașă în aceste vremuri. Doar că scrisul
marilor creatori nu vizează niciodată prezentul, ci viitorul. O știau foarte
bine anticii, o uităm cu nonșalanță și superficialitate noi.
Consider că un mare scriitor, cum este Ion N. Oprea,
ar merita mai multă atenție decât a avut parte în ultimul sfert de veac, când
s-a încăpățânat să facă ceea ce a făcut dintotdeauna, indiferent de epoca pe
care a traversat-o, indiferent de situația socială pe care a avut-o: să scrie. Ca orice mare
creator Ion N. Oprea a avut mereu puterea de a institui prin scrisul său, în
pofida evidențelor, normalitatea.
Este binecunoscut faptul că, în zilele noastre mai
mult ca oricând, bântuită de inversarea valorilor, înțelepciunea din noi caută
înapoi, spre ceea ce a fost măreț,
durabil și frumos în creația spirituală a omului ca o
revelație a eului spre ADEVĂR. Ion N. Oprea s-a aplecat asupra foii de
hârtie cu dragoste și har, transpunând în eseuri spre neuitare, revărsând
preaplinul sufletesc din trăiri, sentimente, impresii secvențiale din Viața de
zi cu zi. Se știe demult că misterul cunoașterii duce omenirea înainte, dar
zidurile de timp, faptele și creația umană ne fascinează atunci când încercăm
să o retrăim.
Evident, trecând prin măsura timpului, încercările de
cuantificare spirituală a tot ce există
sau a existat, sunt nemărginite, oferind celor hărăziți cu talent, posibilități
de a explora și de a interpreta, lăsând după ei noi valori literare.
Într-adevăr, fațetele briliantelor
existente deja în marea cultură umană, dar cu specificul unei țări sau popor,
sunt redescoperite: de a aduce bucurie
în suflet și în viață.
Citind eseurile pe verticală ale lui Ion N. Oprea din volumul “Tunelul”,
am rămas impresionat de forța energizantă transmisă din arderea trăirilor unui creator, ce răzbat în timp, se transmit
altor generații de ființe umane, dovadă oferită cu bogăție de eseurile sale.
considerăm că este de la sine înțeles să reamintim că Dumnezeu a creat pe om,
iar acesta crează, la rându-i, tinzând spre perfecțiune.
Ne face plăcere să asistăm la o deplină consacrare
literară a eseistului Ion N. Oprea, orânduind în eseuri confesiunile unui suflet generos,
cultivate și cu sensibilitatea unei depline personalități.
Volumul “Tunelul. Eseuri pe verticală”, Editura “Armonii
Culturale” are 218 pagini și cuprinde șase capitole: I, “Grupuri de interese”,
cuprinzând 32 eseuri; II, “Zilele culturale ale Bârladului”, cu 17 eseuri; III,
“Poveste din fapte”, cu 9 eseuri; IV, “Căsătoria”, cu 9 eseuri; V, “Energii”,
cu 15 eseuri; VI, “Cătinel-cătinel”, cu 21 eseuri pe verticală, total 103
eseuri.
Sensibilitatea
cu o pronunțată deschidere spre cititor, diversitatea stărilor detașat
meditative provin dintr-o dispoziție temperamentală. Discursul lui Ion N. Oprea
crează senzația favorabilă unei receptări atente de lucru cuceritor de nou, de o vorbire neobișnuită,
prefăcută într-un limbaj majestos. Eseurile lui Ion N. Oprea nu au frontiere,
nu uzează de conjuncturi, lexicul e bogat, rafinat, imaginația luxuriantă,
tehnicile nenumărate, mijloacele de finalizare diverse.
În volumul de eseuri pe verticală “Tunelul”, scriitorul
Ion N. Oprea a întruchipat un imaginar atât de viu, încât acesta a pornit
în căutarea realului. O viață magică
pare să cuprindă cuvintele, cât și
lucrurile. Eseurile lui Ion N. Oprea sunt edificatoare, unde simțirea, trăirea,
reflecția sunt autentice.
Pentru autor eseul reprezintă glia din care-și trage
seva cuvintelor, întru așezarea lor într-o ordine firească de idei și mesaje,
încredințându-le bunului cititor ca un sfânt mesaj al său de lumină și
dragoste. Eseurile lui, citite și recitite, nu-și vor pierde farmecul,
dimpotivă, cu cât anii trec, lectura lor relevă noi fațete.
A scrie despre Ion N. Oprea, scriitorul și omul, este,
în același timp, o întreprindere frumoasă, anevoioasă și riscantă, chiar și
pentru unul care-l cunoaște bine, așa cum pretind. Omul Ion N. Oprea, ca și
scriitorul din el, este un compozit de zile mari, un personaj veritabil,
înavuțit de marea școală a vieții, care adesea i-a oferit situații paradoxale.
În omul Ion N. Oprea își dau întâlnire aproape toate trăsăturile omenești și
dacă vrei să le descrii trebuie să fii cu mare luare aminte, să le prinzi pe
toate și cum sunt ele în adevăr, că altfel riști să încapi în penița
scriitorului, mereu ascuțită și nimerind călimara în care sunt și stropi din
Cucuta pamfletului, vezi în acest sens cronicile privitoare la bbliografia
cărților sale, mai ales.
Cu noua carte “Tunelul”, Ion N. Oprea revine în
circulația livrescă. Este firesc ca scritorul să-și îngăduie și perioade de
așezare a gândului în cadre mai bine vitaminizate. De regulă, verbul se
optimizează greu și numai după gestații îndelungate. Observațiile noastre se justifică doar în cazul
scriitorilor bine înțeleniți în procese de creație, care știu ce înseamnă
travaliul, exigența și acribia.
Ion N. Oprea are altă structură. Cu maturitatea sa
scriitoricească nu și-ar permite concesii de la calitate, de la exigență, de la
valoare. Prea a urcat treaptă cu treaptă pentru a arăta grabă sau amatorism. A
rămas același scriitor scrupulous și riguros, care nu se amăgește cu iluzii
improvizate. Are știința lucrului bine făcut și n-ar coborî ștacheta pe care a
urcat-o atât de sus, de-a cules atâtea aprecieri și recunoașteri publice.
Scriitorul Ion N. Oprea este bine situat în peisajul liricii noastre actuale. Volumul său recent Tunelul cuprinde eseuri mișcătoare,
create din suflet, nu fabricate din creier. Parcă fiecare rând este de sine
stătător (precum un poem într-un vers), ca o metaforă plutitoare.
A încerca să creionezi în cuvinte persoana și
personalitatea scriitorului Ion N. Oprea, nu o vei putea face mai bine decât a
făcut-o el însuși. Cine dorește să îl descifreze nu are alt mod decât acela de
a-i citi cărțile. Între coperțile sale
se află Sinele său care nu poate fi exploatat, ci doar simțit. A cunoscut culturi
și religii ca un pelerin dar și ca explorator. Cu privirea sa a cercetat lumea,
în general, și omul în special, căutându-i înțelesurile nu în afară ci în zonele
tainice, de adâncime.
Autorul cărții de față este o personalitate cu un
curriculum vitae cultural de excepție,
cu preocupări și veleități spirituale de
o diversitate surprinzătoare, dar cartea a fost întotdeauna amanta sa de taină,
frumoasă și tulburătoare, capricioasă și dătătoare de energii fulgurante,
febrile sau anxioasă, pe care a scos-o în lume doar în haină de ceremonie a
limbii române.
Avem în fața noastră cartea de eseuri pe verticală “Tunelul”
a scriitorului Ion N. Oprea, un nume dintre cele scrise, în curtea vieții literaturii române, iar
constelația autorilor din care și el
face parte, tare mai seamănă cu cerul înstelat. El este ca o albină care culege
mierea din flori, ca un corăbier care, pentru aș salva ambarcațiunea, aruncă ancora
în cerul de pe fundul mării. Prin
transfigurare el întoarce lumea în cuvânt, adică exact acolo de unde ea a
purces.
Între scriitorii contemporani, Ion N. Oprea este unul
dintre foarte puținii creatori ai unui limbaj propriu, aducând ceea ce
economiștii numesc „plusvaloare” limbii române. Lexicul e nivelul unde se manifestă, cel mai intens,
invenția, creativitatea, intenționalitatea literară. În scrierile lui Ion N.
Oprea cuvintele se cheamă unele pe altele, se înșurubează unul în celălalt,
calea părând a fi sonoritatea, „rădăcina” și, deopotrivă, terminația lor, dar,
din ceea ce ar putea fi un joc amuza(n)t cu lexicul, crește
sensul nou, fie prin „deturnarea” celui vechi, în fapt, prin îmbogățirea lui,
fie printr-un sens cu totul nou, nemaivăzut. Invenții lexicale fără număr,
cuvinte în carte din cărți, litere jucate pentru cuvinte noi, accente
modificate, forțează cuvintele
vechi până în zariștea noului limbaj
literar: odată create, cuvintele circulă liber, se socializează cu altele,
vechi și noi, structurează o lume.
Crează universuri noi, nemaiîntâlnite și, mai mult,
jocurile sale ivesc tragicul, dând sentimentul timpului. Cuvintele sunt numai
ale sale, nu pot fi folosite de alții pentru că sensul, frumusețea și dulceața
lor sunt, întregi, doar în (con)textele sale literare. În laboratoarele
catifelate, antifonate ale autorului, nu doar limba română e supusă
experimentului alchimiei; jocul
cuvintelor e, în fapt, povestea ființei
interioare. Formulei conform căreia se
„tratează” cuvintele limbii române, care cresc unul în/din celălalt, i se supun
în atelierul bijutierului. Scriitorul Ion N. Oprea este un vrăjitor al
cuvintelor, e un creator de imagini, figuri, lumi noi, într-o cromatică
fastuoasă.
„Un lucru este sigur – nu e pierdut, pentru omul scrisului, timpul petrecut
în fața foii albe...” (i-ar spune fostul său coleg de Liceu, Lucian Raicu în
„Scene, reflecții, fragmente”, Editura „Cartea Românească”, București, 1994).
Ion N. Oprea scriitor cu un solid prestigiu în literatura
actuală – izbutește cu „Tunelul” să ne cucerească de la prima pagină, farmecul
lecturii păstrându-se pe tot parcursul, iar ultima pagină nu face decât să ne
trezească regretul că minunatul joc, care se numește arta scriitorului, se
oprește aici cu speranța că nerăbdarea noastră de a citi următorul volum va fi
curând satisfăcută: „La revedere moarte/
i-am zis/ celei cu Coasa/ și am ieșit/din tunel,/din tunelul despre care se
vorbește atâta,/dar am călătorit prin el/ datorită doctorului Branici,/ și am
ieșit din el/ strigat de Mariana,/nora mea,/ pe care/ ca prin ceață/am și
zărit-o la capătul patului/și—mi spunea:/”tată,/hai acasă,/că avem atâta de treabă!...” Eseurile lui I.N.O., îmbibate de seva rară și tare a
înțelepciunii, a ironiei ascuțite, cu aluzii directe la istoria recentă, a
fanteziei neîngrădite de nici un canon, de simțul duratei într-un timp cu coordonatele convenționale și care nici nu
știe de noi, vin cu propriile lor originalități, fără trucuri, așa cum știu să
fie adevărații scriitori. Și, nu în ultimul rând Ion N. Oprea care beneficiind de un talent de
excepție ne privește direct în ochi și zice: „iată,/sunt iarăși viu,/ muncesc
din greu/cum am făcut-o mereu...”
Îndrăzneț în spirit, prudent în acțiune, cu o energie
binevoitoare, dublată de exigență și autoexigență, Ion N. Oprea reușește să se
facă respectat și îndrăgit de toți cei
ce au privilegiul să-l cunoască. În fața naturii, cea mai pură dintre
bucuriile hărăzite omului, știe să descopere un limbaj comun când vrea să-și
odihnească spiritul, caută să uite de urâțeniile, durerile existenței,
concentrându-se asupra a tot ce ne face să credem că lumea poate fi frumoasă –
prietenia.
Autorul dă dovadă de acribie, hărnicie, corectitudine,
muncă sistematică, tenacitate, voință și competență intelectuală. În cele șase
capitole: “Grupuri de interese”, “Zilele culturale ale Bârladului”, “ Poveste
din fapte”, „Căsătoria”, „Energii”, „Cătinel-cătinel”,
stilul cadențat, cu respirații egale și plăcute, erudiția este absorbită de
narațiune, ironia și emoția sunt discrete. Însă nici acest efort uriaș nu l-a
obosit pe redutabilul om de cultură, care a continuat să slujească în diferite
chipuri bune pe ogorul literaturii române, dând la lumină alte lucruri
neștiute, activând neobosit în plan publicistic, participând la numeroase
manifestări publice, mereu cu prestanță, seriozitate și competență, probând o
memorie redutabilă, mereu proaspătă și uimitoare, de un capital incomensurabil
de informații, ferm și inatacabil, dar, pe lângă toate, cu un umor personal
cuceritor și dezarmant, ce face un tandem original cu modul său tranșant de a
spune lucrurilor pe nume.
Există în eseurile care alcătuiesc volumul „Tunelul” o
linie melodică interioară, declanșată de
redeveloparea mentală a unor secvențe de fim (real) ce dau măsura
reputației de care se bucură Ion N. Oprea. Cartea este un îndemn dedicat
puterii creatoare a omului, bucuriei de a face bine semenilor ca mod de viață.
Scrisul îl ajută pe Ion N. Oprea să regăsească modul de acțiune și compensează
câte ceva din zădărnicia care
îmbătrânește, zilnic cu noi.
Scrisul devine ca o rugăciune, cum și spunea Kafka.
Sunt oameni pentru care a scrie, a edita cărți este mai
mult decât o meserie: există un jurământ de fidelitate, de statornicie. Ne-am
obișnuit atât de mult cu prezența lui Ion N. Oprea în chenarul paginilor de
carte, de revistă, prin însăși viața cuvântului, nemuritor, atunci când are
infailibila forță de tăiere a
diamantului. Opera îl reprezintă în toate detaliile sensibilității și
reflexivității sale. În cărțile sale,
stratul este extrem de subțire, lăsând să transpară fără dificultate
realitatea întâmplărilor, a personajelor și a stărilor trăite și descrise de
autor.
Reîntâlnirea cu creația lui Ion N. Oprea a însemnat mai
mult decât obișnuitul ritual de bun venit la apariția unei cărți. Într-un
moment extrem de tensionat al contemporaneității, nevoia de a scrie
contrazice aforismul despre tăcere
muzelor atunci când armele vorbesc. Interesul pentru literatură nu scade , așa
cum am fi încredințați s-o credem, o dată cu
uriașele mutații survenite în mentalitatea umană în era informațională.
Ce trăsături specifice acestora pot fi evidențiate? Capacitatea de a merge la
esențe, spontanietatea, vasele comunicante între real și ireal, forța de
sinteză, de analiză a profunzimilor sufletului omenesc.
Simțeam nevoia unei astfel de cărți, era imperios
necesară și e bine că a venit. Scriind aceste rânduri, mă gândesc la fericita
armonie dintre exterior și interior a acestui scriitor de excepție al nostru,
al tuturor, impus în cugetele contemporanilor nu numai prin scăpărătoarea
inteligență, erudiție, dar oratoric, literar, eleganță a manierelor, ci și prin
orgoliul unei rar întâlnite consecvențe față de opțiunile sale din tinerețe.
Scrisul este supapa de siguranță care-i permite lui
I.N.O. să-și păstreze rațiunea de a exista. Pentru el, viața e mijloc, nu scop.
Crede într-un apostolat al scriitorului,
a cărui misiune este să bucure pe alții. Genialitatea este, desigur, un dat,
dar nu se concretizează fără a trece prin purgatoriul nemulțumirii de sine,
scriind și ștergând, revenind și dând, din nou materia la retopit.
Volumul „Tunelul” este, concomitent, un regal și o
revelație. Un regal pentru că avem ocazia să savurăm din nou atât de
particulara literatură a lui Ion N. Oprea, scriitor care, rămânând fidel
generației alături de care a pășit în literatură - și a cărei memorie o evocă și o apără - ,
și-a creat totuși, un stil personal care îl deosebește de oricare dintre
colegii săi. Recunoști o pagină de Ion N. Oprea de la primele rânduri și, odată
începute aceste rânduri, nu mai lași cartea din mână până când nu o termini.
Autorul scrie cu o pasiune debordantă pentru literatură și pentru limba română,
iar această pasiune trece în pagină și îl cuprinde și pe cititor.
Autorul a ajuns la o vârstă în care încearcă să transmită
mesajul printr-o scriitură pe gustul cititorului care nu mai are răbdarea de a se pune în starea detașată de
spirit pe care o cere eseul. Este vorba despre o proză poetică și vizionară
care încearcă să declanșeze în cititor ceea ce
poezia își propune. Din punct de vedere al structurii, ar fi vorba de o
anume împletire între povestire, poem și proză, analiză psihanalitică și
mărturie spirituală. Formula asta i-a oferit șansa de a atinge mai multe
niveluri, și de scriitură, dar și de acces la
realitate (emoțională, psihică, intelectuală și chiar
spiritual-filozofică).
„Tunelul” este și mărturisie și povestire, este și poem
în proză și, în general, el vrea să sugereze că prin transfigurarea literară,
estetică, putem avea acces la o dilatare a percepțiilor, a senzațiilor, a emoțiilor și a înțelegerii
lumii. O carte mult apreciată, cu semnificații profunde pentru actualitatea pe
care o trăim. Lansarea recentei cărți a
lui Ion N. Oprea, cu un titlu pe cât de emblematic, dar pe atât de incitant
(conținutul cărții vine să acutizeze această incitație), „Tunelul” ne oferă
ocazia de a readuce în atenția cititorilor noștri o personalitate a
intelectualilor din România prezentă care nu poate sta indiferentă cum și de ce
trăim așa!
“Ca
de fiecare dată, maestrul Ion Nicolae Oprea, cu o capacitate extraordinară de a surprinde esența aflată în
miezul fiecărei zile, a fiecărei ore, a fiecărui minut, din realitatea dură a
vremurilor noastre, fără a face abuz de un ton moralizator ori fără a-și
conferi atributele unei înțelepciuni atot cunoscătoare, reușește să readucă în
atenție momente memorabile din viașa societății românești, unee secvențe de-a
râsu- plânsu din politichia momentului, fiind, prin ele –însele, porți
calitativ savuroase de umor.
Mereu inovator și surprinzător, Ion Nicolae Oprea, aflat
la o vârstă respectabilă, uimește cu puterea sa creatoare, cu versatilitatea sa
literară, fiind un exemplu demn de urmat pentru mulți dintre autorii
momentului. În fiecare lucrare a sa, se poate redescoperi și reconfirma
constanta personalității publicistului ieșean –generozitatea, dispusă
mereu să ajute și să promoveze valoarea, fără a face, însă,
niciun compromis, care să-i afecteze imaculata reputație, pe care cu atâta
trudă și-a construit-o. O carte eveniment, a unui autor eveniment, cu care bucuria
reîntâlnirii este, fie doar și pe plan
strict editorial, maximă!... (Gheorghe A. Stroia).
Ion N. Oprea este un combatant, chiar sub aspectul său
exterior, de om modest, liniștit, se
ascunde inima unui „cavaler fără teamă și
fără prihană” în sensul luptei pentru civilizație și cultură. Cărțile sale
sunt „blazoane”cucerite într-un
veritabil turnir la curtea nemuritorului rege al tuturor timpurilor – Cuvântul.
El vine în fața cititorului cu o „sumă” de evocări, judecăți de valoare, eseuri
pe verticală (scurte proze), reflecții cu
totul încântătoare și totodată profunde. Alternanța unor texte de diferite
dimensiuni crează impresia unei benefice absențe ale obstinației, a ambiției de
a demonstra „ceva”. Cuceritoare este
absoluta sinceritate a prozatorului-eseist, la fel cum inteligența sa artistică
și spiritul filosofic îl însoțesc permanent. Tonul este echilibrat, iar cartea
se citește pe nerăsuflate, ea este
pasionantă și plină de învățăminte.
Tudor Arghezi în „Scrieri XXVI” spunea: „...Cartea e o făgăduință, o călătorie prin
suflete, gânduri și frumuseți”. Sunt surprinse, cu multă veridicitate, mai
cu seamă, tipologii aparținând mediului
orășenesc (a se vedea Capitolul al II-lea intitulat „Zilele culturale ale
Bârladului”). Punctul de pornire este depășit de delicatețea cu care știe să
descrie situații de viață prin care trec
personajele. Există în toate eseurile lui Ion N. Oprea o aplecare spre pictural,
spre metaforie, în stare să aline cele mai dramatice situații din viață;
aptitudine-cheie pentru un scriitor de certă vocație. În toate retrăirile sale
Ion N. Oprea încearcă și reușește să transmită senzația reconfortantă a vieții
care se reînnoiește. Cu lirism amestecat cu umor, autorul știe să extragă din
diverse momente ale existenței, selectate spre a fi metamorfozate în pagini de
carte, elementul memorabil bucurându-se să-l poată transmite cititorilor.
Ion N. Oprea este un om de condei, fiind nu numai autor
de cărți, dar și publicist. Talentul său de scriitor răzbate în volumele deja
publicate și apreciate de critică. Este un model de exigență cărturărească,
stimulent și emblemă pe calea îndeplinirii propriilor aspirații de cizelare
spirituală. Acest vizionar, din mărturisirile căruia am aflat că nu-și mai
aparține, împlinind porunca biblică a curajului moral, este de o vitalitate
debordantă, o sinceritate cuceritoare, o permanentă dorință de perfecționare,
un purtător al valorilor românești.
Spirit neliniștit, constant și sincer prieten, incurabil altruist,
el crede și cultivă prietenia celor ce știu că nu este posibil să intri în
lumea cuvântului cu ură. Pentru omul de cultură – spirit efervescent,
personalitate luminoasă, închizând în ea dăruirea unui suflet mare – pentru Ion
N. Oprea, nimic nu este mai sublim decât UMANITATEA. Artist al Cuvântului, lasă
opera sa, tulburătoare confesiune, să vorbească.
Bârlad, 5 decembrie 2016
*Ion N. Oprea, “Tunelul.
Eseuri pe verticală”, Editura “Armonii culturale”, Adjud, Vrancea, 2016.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu