Scrisoare deschisă către frații care
țin calendarul vechi
Părinților
și fraților,
Revista
aceasta, precum bine știți cu toții, dintru început a privit cu simpatie și cu
dragoste sinceră gruparea adepților calendarului vechi, adică pe dumneavoastră.
Ea a fost întotdeauna un apărător călduros al drepturilor dumneavoastră la
libertate și un acuzator nemilos al abuzurilor Bisericii oficiale, care în mod
repetat a uitat duhul creștinesc și, concepându-se pe sine în mod greșit ca pe
un stat polițienesc, a întreprins împotriva voastră prigoane dureroase și în
același timp sălbatice. De multe ori am stigmatizat cele făcute și împreună cu
Marele Atanasie am declarat că „adevărul nu se vestește cu sabia sau cu arcul,
nici cu ostași, ci prin înduplecare și sfătuire”[1]. Așadar în numele acestei
simpatii și a acestei dragoste a noastre frățești, vă rugăm să ascultați astăzi
toate cele ce le voi spune mai jos:
Dumnezeu Cel
îndelung răbdător a îngăduit ca în trecut Biserica Greciei să schimbe
calendarul care era valabil atunci, fără să se consulte cu celelalte Biserici
Ortodoxe. Și astfel, Ortodoxia s-a împărțit din punct de vedere calendaristic.
Reformarea calendarului, scria renumitul Andruțos, „neîntreprinzându-se cum
trebuia de către autoritatea comună a Bisericilor, a pricinuit foarte
durerosul fenomen al despărțirii, adică acea zi în care unii prăznuiesc, iar
alții nu, și a devenit izvor al smintelii și al despărțirii credincioșilor”[2].
Această
despărțire calendaristică ar fi putut pricinui și despărțire canonică a
Bisericii Ortodoxe Sobornicești. Deoarece toate Bisericile Ortodoxe care au
rămas cu calendarul vechi ar fi putut, dacă ar fi vrut, să întrerupă orice
împărtășire cu Biserica Greciei și să o declare schismatică pentru schimbarea
îndrăzneață făcută în mod unilateral. DAR ACEASTA NU S-A ÎNTÂMPLAT. Celelalte
Biserici au tăcut văzând ceea ce s-a săvârșit și au continuat împărtășirea cu
Biserica Greciei. Din punct de vedere al continuității, Biserica Greciei a
rămas, în ciuda schimbării complet neghioabe și nefolositoare, o parte[3]
sănătoasă din punct de vedere canonic a Bisericii Ortodoxe de pretutindeni.
Schisma,
iubiți frați, nu este creată de eventualele abateri de la linia exactă a
Sfintelor Canoane, ci de întreruperea împărtășirii și legăturii cu celelalte
Biserici ortodoxe și afurisirea de către ele. Dacă încălcările canoanelor (fiind
rele, desigur, și nedorite) creează automat schisma, atunci… „cine este nepătat
de murdărie?” Oare dumneavoastră, fraților, n-ați călcat niciodată vreun
Canon?… Există hotărâri sinodale împotriva calendarului nou? Sunteți de
acord?[4]
Oare nu
există o hotărâre a unui Sinod ecumenic (VI, canonul 101) care a osândit
folosirea linguriței sau a altui obiect în timpul Sfintei Împărtășiri și a
hotărât, sub pedeapsa afurisirii, ca credincioșii să se împărtășească în
același fel ca preoții astăzi, adică primind Trupul Domnului în mână și Sângele
Lui din potir? După acestea Biserica, fără să convoace un alt sinod ecumenic
pentru schimbarea hotărârii de mai sus, a pus această schimbare în practică.
Pentru aceasta se află în schismă, sau încă mai trăiește având puterea să
schimbe, chiar și prin practica tacită, hotărârea ei mai veche, ce avea
caracter temporar și nu atingea adevărurile dogmatice neclintite și
neschimbate?
Dar nici
diferențele referitoare la sărbătorile din cursul anului și, în general, la
cele ale cultului (deși sunt rele și nedorite) nu au creat în mod automat
schisma. Dintru început Biserica lui Hristos (mai bine zis, unele biserici
locale) au avut diferențe și particularități în domeniul sărbătorilor anuale
și, în general, în domeniul cultului. Ascultați unele din aceste diferențe ce
existau în Biserica veche, în Biserica Sfinților Părinți: a) Nu numai înainte
de Sinodul întâi ecumenic existau diferențe referitoare la sărbătoarea Paștelui
între Bisericile Ortodoxe (cea a Asiei Mici sărbătorea Paștele întotdeauna la
14 Nisan, în orice zi ar fi căzut, nu numai duminica, iar celelalte sărbătoreau
Paștele întotdeauna duminica după 14 Nisan), dar și după Sinodul întâi ecumenic
au existat diferențe referitoare la sărbătorirea Paștelui, deși acest Sinod a
stabilit categoric cele privitoare la sărbătorire. Uneori se sărbătorea
Paștele atât în Răsărit cât și în Apus în aceeași zi, alteori se sărbătorea
într-o zi în Răsărit și în alta în Apus. A trebuit să treacă mai mult de două
secole de la Sinodul I ecumenic până când a dispărut deosebirea, și
sărbătorirea Paștelui a început să se săvârșească în aceeași zi[5]. Și cu
toate acestea, Bisericile Răsăritului și Apusului erau unite canonic. Deși
exista deosebire în data prăznuirii, exista însă împărtășire canonică. b)
Biserica Ortodoxă a Spaniei săvârșea încă din vechime Botezul printr-o singură
afundare și nu prin trei, vrând să arate prin aceasta unitatea Sfintei Treimi
și egalitatea Persoanelor Ei, împotriva arienilor din Spania, care prin cele
trei afundări voiau să arate despărțirea Sfintei Treimi și neegalitatea
Persoanelor Ei[6]. Dar lucrul acesta, cu toată gravitatea sa, n-a pricinuit
despărțire canonică între Biserica aceasta și celelalte, ci Biserica Spaniei a
fost recunoscută de celelalte și și-a menținut împărtășirea cu ele, în ciuda
acestei curiozități serioase a ei. c) Biserica Răsăriteană și cea Africană
dădeau Sfânta Împărtășanie pruncilor botezați, în timp ce cea Apuseană nu avea
practica aceasta[7]. Și totuși, împărtășirea canonică între aceste Biserici s-a
păstrat nevătămată. d) Apusul sărbătorea Praznicul Nașterii Domnului la 25
decembrie, pe când în Răsărit până în vremea Sfântului Ioan Gură de Aur această
sărbătoare se prăznuia împreună cu Botezul Domnului, la 6 ianuarie[8]. e) În
vechime, Răsăritul sărbătorea pe Sfinții Apostoli la 28 decembrie, în timp ce
Apusul îi sărbătorea la 29 iunie[9].
f) Bisericile Constantinopolului, Traciei, Asiei mici și Siriei aveau
șapte săptămâni de post înainte de Paști, în timp ce toate celelalte Biserici
aveau numai șase, după cum relatează istoricii bisericești Socrate și
Sozomen[10]. Dar de ajuns cu acestea. Așadar, totdeauna au existat diferențe
și particularități în Biserica lui Hristos, dar cu toate acestea împărtășirea
canonică între părțile ei era nezdruncinată.
Și astăzi,
fraților, împărtășirea canonică pe care o au între ele Bisericile Ortodoxe se
păstrează (slavă lui Dumnezeu) neatinsă și neclintită, în ciuda diferențelor
serioase existente în privința prăznuirilor. Frățiile Voastre (este dureros a o
spune, dar este necesar) vă aflați în afara acestei împărtășiri canonice. Nu
uitați că Bisericile care păstrează Calendarul vechi au legături canonice nu
cu Dumneavoastră, ci cu Biserica Greciei, care ține calendarul nou. Aceasta
înseamnă una din două: ori Biserica Greciei nu este rău slăvitoare și
schismatică, ori toată Biserica Ortodoxă de pretutindeni este schismatică și
este sub înșelăciune, deoarece are împărtășire cu o Biserică schismatică și rău
slăvitoare (după spusa „cel ce se împărtășește cu cel neîmpărtășit neîmpărtășit
este”). Soluție de mijloc nu există. Vreți oare să susțineți că s-a înșelat
toată Biserica în afară de voi, cei din Grecia care țineți calendarul vechi?
Vreți să pretindeți că pe toată planeta noastră nimeni în afară de voi nu
păstrează adevărul și Ortodoxia? Dacă da, atunci trebuie să vă arătați
consecvenți față de voi înșivă. Adică trebuie să nu scrieți că atâtea și atâtea
milioane de ortodocși urmează, ca și voi, calendarul vechi și se află în
siguranță dogmatică și scumpătate canonică. Ci, dimpotrivă, trebuie să spuneți
și să scrieți că, în afară de voi, toți ortodocșii din toată lumea sunt, fără
excepție, rău slăvitori și schismatici, deoarece aceștia au schimbat
calendarul vechi, iar aceia recunosc pe cei care au făcut schimbarea și se
împărtășesc cu ei. Nu mai vorbiți de Ierusalim, nu invocați Antiohia, nu
arătați Rusia, nu citați Serbia, nu vă referiți la Sfântul Munte, deoarece și
Ierusalimul și Antiohia și Rusia și Serbia și Sfântul Munte Athos
împreună-liturghisesc cu Biserica Greciei schimbând cu ea Scrisori de pace și
praznicale, considerând cu desăvârșire valabile Tainele ei și pomenind-o în
Diptice. Așadar, Bisericile acestea se află în schismă și în rea slăvire,
pentru că recunosc pe schismatici și pe rău slăvitori și se împărtășesc cu ei…
Dar dacă
gândiți că Biserica Ortodoxă Universală nu este nici rău slăvitoare, nici
schismatică, atunci trebuie să gândiți că și Biserica Greciei, care are pace și
împărtășire cu ea, este o Biserică sănătoasă din punct de vedere canonic.
Atunci… Atunci trebuie să vă restabiliți legăturile canonice cu ea, ca astfel
să vă aflați cât se poate de repede în împărtășire canonică cu Biserica
Ortodoxă de pretutindeni. Dar poate ne veți întreba: „Ne cereți așadar, să
părăsim calendarul vechi și să-l urmăm pe cel nou?” Nu, fraților, nu cerem
aceasta. Ar fi fost un lucru nesăbuit să cerem așa ceva, de vreme ce Biserica
Ortodoxă de pretutindeni primește și recunoaște Biserica Greciei, deși ea are
un alt calendar. Așadar, precum Biserica de pretutindeni îngăduie, fără
impunere de pedepse canonice, unei diviziuni a ei (Biserica Greciei) să urmeze
propriul calendar, în același mod și Biserica Greciei este datoare să îngăduie
unei diviziuni a ei să urmeze calendarul vechi, cu atât mai mult cu cât pe
acesta îl țin multe din Bisericile locale. Și, din fericire, Biserica a
declarat că îngăduie acest lucru.
Așadar, nu
cerem să părăsiți calendarul vechi, ci cerem și recomandăm, sau mai degrabă
rugăm și implorăm, mișcați de adâncă durere de suflet pentru despărțirea
Bisericii, să primiți pomenirea episcopilor Bisericii Greciei. Și atunci:
Va fi unită
canonic Biserica Greciei, existând deosebire numai în data prăznuirii
sărbătorilor (în timp ce astăzi există și deosebire în data prăznuirii
sărbătorilor, și despărțire canonică).
Va fi unită
canonic întreaga Biserică Ortodoxă, din moment ce gruparea celor ce țin
calendarul vechi, care astăzi este independentă, se va încadra în Biserica
Greciei și prin ea în Biserica de pretutindeni.
Veți fi
considerați mădulare canonice și întru totul egale în drepturi ale Bisericii.
Va fi cu
putință ca mulți adepți ai calendarului nou, ce poate că iubesc calendarul cel
vechi în care s-au născut și s-au botezat, să prăznuiască după calendarul vechi
fără teamă că s-ar afla în răzvrătire anticanonică.
Prin unirea
și colaborarea strânsă cu noi (indiferent de particularitățile calendaristice)
se va întări și se va arăta nebiruită gruparea, ce există și astăzi, a
ortodocșilor sinceri, iubitori de tradiție.
Vom putea,
nestingheriți de disputele și ciocnirile lăuntrice provenite din prăznuirile
sărbătorilor la date diferite, să înfruntăm în virtutea unirii ravagiile
pricinuite de înșelările și ereziile din țara noastră, ca și țicneala
occidentală a unor ortodocși care își dau importanță, când vom putea propovădui
sfânta și pașnica revoluție a cărei lozincă va fi: să învie în Biserică duhul
Sfinților Părinți, duhul nevoinței și al relei pătimiri de bunăvoie, duhul
curăției și sfințirii lăuntrice, duhul sărăciei și simplității, duhul lepădării
de lume și petrecerii cerești! Atunci se vor risipi vrăjmașii Lui și vor fugi
de la fața Lui toți cei ce-l urăsc pe El…
Părinților
și fraților,
Vă rog,
împăcați-vă cu Biserica Greciei și, prin ea, cu Biserica de pretutindeni.
Lărgiți-vă, încăpeți-ne. Iată, Sfintele Paști bat la ușă! Ce jale pentru
vrăjmașul, începătorul răutății, și ce bucurie pentru Domnul de obște și
Slobozitorul și Stăpânul se va face dacă vom fi uniți canonic! Atunci vom
prăznui împreună cu inimă săltătoare și cu picior vesel, îmbrățișându-ne unul
pe altul cu nespusă bucurie.
Cu multă
stimă și dragoste în Domnul,
„TREI IERARHI”, martie
1959.
[1] Migne
P.G., 25, 732.
[2]
„Simbolica”, p. 418.
[3] Cuvântul
nu este foarte potrivit, deoarece în mod dogmatic Biserica „de pretutindeni”
(sobornicească) se află nu numai în fiecare Biserică autocefală locală, ci și
în fiecare episcopie. Însă se folosește din lipsa altui cuvânt mai potrivit, ca
să explice faptul că o Biserică locală este unită dogmatic și canonic cu
celelalte Biserici (ortodoxe) locale și nu este separată de ele.
[4] Spun
acestea, presupunând că argumentele celor ce țin calendarul vechi sunt bune. În
realitate nu există hotărâri sinodale împotriva calendarului iulian îndreptat,
pe care l-a primit Biserica Greciei. Hotărârile sinodale existente osândesc
calendarul gregorian, care nu a luat în seamă hotărârea Sinodului întâi
ecumenic despre Paști și a stabilit Pascalia în mod greșit. Calendarul iulian
cel îndreptat însă a lăsat Pascalia complet neatinsă. În afară de această
diferență esențială dintre cele două calendare, gregorian și iulian îndreptat,
există și o altă diferență curat cronologică. Calendarul iulian îndreptat are
la patru secole 100 ani bisecți (când luna februarie are 29 zile), în timp ce
cel gregorian are numai 97 ani bisecți. Aceasta înseamnă că după o trecere de
1600 ani de acum, noi vom avea iarăși o diferență de 13 zile față de calendarul
gregorian. Așadar, una este calendarul gregorian împotriva căruia există
hotărâri sinodale și altceva calendarul iulian îndreptat, care a intrat în
Biserica Greciei și care n-a fixat Pascalia în nici un fel.
[5] V.
Stefanidu, „Istoria Bisericească”, pp. 285-286.
[6] Ibidem,
p. 281.
[7] Ibidem,
p. 281.
[8] Ibidem,
p. 287-288.
[9] Ibidem,
p. 289.
[10] Ibidem,
p. 291-292.
Fragment din
cartea Cele două extreme – Ecumenismul și stilismul, Arhim. Epifanie
Teodoropoulos – Editura Evanghelismos, 2006.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu
Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu