Dr. Nicolae BACALBAŞA și dr.Gheorghe
BACALBAŞA- Doi plisnoţi care au trecut Prutul.
Vol. I-II-Tipo Moldova
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Epopeea Generaţiei de sacrificiu s-a
întrupat
în
monumentul sacru al înălţării Neamului ca
axă a spiritualităţii sale
mistic-creştine.”
(GH.C-TIN NISTOROIU)
<<Ţara
asta nu-i de rouă,
Ţara asta nu-i de dar,
Cel ce ne-a lăsat-o nouă
nu
ne-a dat-o în zadar!>>
(Nicolae Nicoară-Horia)
Purtarea de grijă a Bunului Dumnezeu pentru Naţiunea
noastră multi-milenară-Zestrea lui Zamolxe, a Sibilelor pelasge şi a Maicii
Domnului zăvorâtă în scrinul Crucii Biruitorului Hristos, milenară ca glorie şi
milenară ca frângeri, ne-a dăruit prin harul doctorilor gemeni (genă princiară),
Nicolae şi Gheorghe Bacalbaşa, o lucrare de suflet, o sinteză profundă şi o
diagnoză clară a evenimentelor interne şi externe, desprinsă din realitatea
desfăşurării şi derulării lor şi nu din analiza programată a celor ocultaţi
care mistifică adevărul pentru a putea dezinforma şi manipula peste timp populaţia care merge la vot, vorba
celebrului actor naţionalist Dan Puric.
Bine documentaţi, cu Scenariul asimilat integral, buni
regizori, doctorii Bacalbaşa distribuie
rolurile în teatrul de operaţii în funcţie de responsabilitatea pe care trebuia
să şi-o asume fiecare, individ, grupare, naţie în raport cu rotirea lor istorică.
Lucrarea înflăcărează inimile celor ce încă
mai sălăşluiesc în conştiinţele lor curate şi demne de Dacoromâni, asumându-şi
deopotrivă trecutul, prezentul şi viitorul care, ne sunt hărăzite.
Neamul Proto-Dac este o Urzeală sfântă de
har ceresc, glie tracă, profetism pelasg, eroism scitic, jertfă getică, moşie
regală, armonie areală sacră, trăire mistic-monahală, cultură
monoteist-spirituală, frumuseţe feciorelnică dochiană, mame pilduitoare, preoţi
isihaşti, ţărani cucernici şi falnici, poeţi serafici, dascăli de aur, doctori
fără de argint, conducători teocraţi împliniţi în cnezi şi voievozi
înveşmântaţi în vitejie şi nemurire.
Neamul
românesc creştin, fiind sensul eternităţii sale dace, coboară şi urcă în veşnicie.
Se spune că Osul domnesc îşi păstrează
mireasma valahă în gena mistică câteva milenii.
Gemenii Nicolae şi Gheorghe, scoboară
dintr-un arbore genealogic impresionant, falnic, deci cu urcuş vertiginos întru
corola spiritualităţii Neamului dac, prin cultura lor ortodoxă.
În timpul bolşevicilor peste 100 de membri ai familiei au fost
executaţi, Galitzinii supravieţuitori s-au împrăştiat care încotro pe suprafaţa
pământului, ieşind din istorie. Pâinea se mînâncă pe rând. (Nicolae Bacalbaşa/ Gheorghe
Bacalbaşa, op. cit. p. 136-139)
Basarabia-leagănul părinţilor care-şi aveau conacul situat pe malul Nistrului la vărsarea Răutului în acesta, ocupă un loc drag, trist, de suflet, sensibil în evocarea
gemenilor: „Situaţia geopolitică a României a fost fără îndoială un blestem şi
niciodată acest lucru nu s-a văzut mai bine decât în 1939, cu ocazia încheierii
incredibilului (pentru mulţi) pact
Ribbentrop-Molotov... Pactul Ribentrop-Molotov a fost de fapt dansul curvelor.
A fost urmat de o altă curvăsărie monumentală, procesul de la Nurnberg...
Teritoriul Basarabiei şi Bucovinei de Nord cuprindea 52% populaţie românească, 26% ruşi şi ucraineni, 8,1% evrei şi 3,3% germani. Era această compoziţie etnică un element de vulnerabilitate în
raport cu bolşevismul? Fără îndoială că da. Germanii, membrii unei structuri
etnice mamă aliată cu bolşevismul, urmând să fie repatriaţi în Gemania Mare. Nu
erau parte a jocului. Slavii erau atraşi pe diverse căi de bolşevici dar
majoritatea erau inerţi. Cei 200. 000 de evrei au constituit o problemă reală,
cunoscută şi confirmată de desfăşurarea evenimentelor istorice. În raportul
serviciului secret din 9 decembrie 1939 se informa că <<ruşii se
pregătesc să invadeze Basarabia şi că în urma panicii ce se crease cu această
ocazie în mai multe oraşe din Basarabia, intelectualii în majoritatea evrei,
suspectaţi de multă vreme pentru sentimentele comuniste, s-au grupat în comitete de iniţiativă (Chişinău, Orhei,
Tighina, Cetatea Albă). S-au distribuit
în rândul lor o insignă de metal reprezentând steaua sovietică în cinci colţuri
care să servească la recunoaşterea între ei. Această insignă urma să fie
purtată vizibil de membrii batalioanelor de execuţie înarmate în perioada
evacuării trupelor noastre. Serviciul secret sublinia că voiajorii comerciali
evrei sunt folosiţi pentru întreţinerea legăturilor între diferite organizaţii
şi pentru trimiterea materialului de propagandă. Aceste formaţiuni urmau să fie
sprijinite prin lansarea de paraşutişti. Pregătită pentru atacarea Europei, URSS
înaintea celui de Al Doilea Război Mondial avea un număr incredibil de
paraşutişti, de 250 de ori mai mare decât numărul paraşutiştilor existenţi pe
tot teatrul de război. Paraşutiştii urmau să înconjoare unităţi militare şi să
organizeze diversiuni în spatele frontului.” (Ion Şişcanu, Revista de Istorie Militară 4/ 1991,
17-19)
Paraşutiştii militari lansaţi de sovietici au fost un element important
în lanţul de încălcări ale ultimatumului din partea bolşevică în perioada de
retragere a trupelor şi administraţiei noastre. <<Bande ucigaşe de
sectanţi sau sanghinari. Nebunia organizată împotriva noastră a cuprins
târguri, oraşe, sate. Acte de sălbăticie, uciderea nevinovaţilor. Valuri de ură
s-au dezlănţuit ca sub o comandă nevăzută.>>
(Nicolae Iorga, De ce atâta ură?
Neamul Românesc, 6 iulie 1940)
Cine crede că este român trebuie neapărat să citească <<Săptămâna
roşie, 28 iunie-3 iulie 1940>> a
lui Paul Goma. Sunt unii care nu îl iubesc pe Goma. Cartea lui nu este politically
correct. Ce înseamnă politically correct?
Să apuci rahatul de partea lui curată.” (op. cit. vol I, p. 189)
Bunicul machidon şi senator în
Partidul Poporului, amic al mareşalului Averescu, alt fiu al Basarabiei, despre
care Doctorul Şerban Milcoveanu (pe care l-am cunoscut personal) zicea că este:
<<pământul cel mai urgisit de pe
planetă şi poporul cel mai torturat din istorie.>>, sau altfel spus că: „Basarabia s-a purtat cu România
ca o femeie care-şi iubeşte bărbatul, chit că acesta obişnuieşte din când în
când să mai bea şi să o ia la bătaie.” (Nicolae Bacalbaşa/ Gheorghe
Bacalbaşa, op. cit. p. 12)
O carte, de fapt două, două volume,-dar
din Darul nesfârşit al prietenului meu, Dumitru Ionescu-Bucureşti, fiecare
geamăn cu darul său regal, de referinţă, de o valoare monumentală în care se
reflectă plină de strălucire Aura Armânului boier de-apururi, a Dacului aristocrat
totdeauna demn, ferm, fidel, prezent, poruncitor şi nemuritor.
Lucrarea-gemenilor-întemeietori de destin,
Doctori-armâni, urmaşi ai nobililor venetici care s-au hrănit cu mana dintre
Nistru şi Prut, impresionează prin temeiul, unda de umor şi împrejurările
luminate de evenimentele copleşitoare ale celui mai dramatic secol al XX-lea,
cu întreaga sa istorie universală la fel de zbuciumată, din care ţâşneşte
tragismul nostru naţional, adus ca pricopseală de vânzătorii de ţară încuscriţi
cu duşmanii străini, care l-au programat şi promovat. Autorii lansează un
rechizitoriu dur la adresa acestui popor prea des debusolat, prea lesne amăgit,
de multe ori încremenit sau adâncit în letargie, dar scot deasupra tuturor şi demnitatea spiritului nostru care
înnobilează şi dăinuieşte până la urmă biruitor.
Cele două volume verzi, care însumează: primul 288 de pagini şi al doilea 351,
în total 639 de pagini, nu sunt
repartizate pe capitole, ci pe idei,
evenimente, atitudini, noţiuni, întâmplări, umor, judecăţi raţionale, entităţi, consecinţe.
Un loc central, viu, cald, sfânt, de inimă şi suflet îl ocupă permanent Basarabia şi mama.
Strămoşii îşi trăgeau seva
din Munţii Pindului. Pe la sfârşitul veacului al XVIII-lea au trecut Dunărea
aşezându-se în jurul Galaţiului şi al Brăilei.
Bona gemenilor, grecoaica-Elena Aristidovna Iconomidis, era considerată
ca o bunică.
Bunicul după mamă, Alois Iarossevici-membru al Clubului
englez din Odessa.
Bunicul după tată, Dobrovici-Bacalbaşa, senator, ucis în
1940 de sovietici.
Strămoşul mamei-vicontele Charles
Sicard-fondatorul cetăţii Odessa-Palmyra
sudului. Ecaterina a II-a care, dorea renaşterea Imperiului Bizantin pe
ruinele celui Otoman, l-a numit Odessa după celebra cetate thracă Odessos. (Notice sur onze anees de la vie de Richelieu a’ Odessa)
Jaques Charles Sicard (1774-1830)-fiul
vicontelui, căsătorit cu Laura van Thys (1797-1864), mason, autor de memorii,
consul la Livorno (1818-1819), consilier de comerţ, moşier la Vadul lui Vodă,
fondator al Societăţii de Agricultură, preşedintele Clubului De la Redoute.
Un descendent al familiei vicontelui ajunge premier al Ungariei, fiind
asasinat în 1918.
Fiul primului ministru, vicontele Hristofor
Sicard-căsătorit cu Natalia
(+1914), fata generalului genist Nicolai
Kraff (neamţ rusuficat) constructorul primei căi ferate ruse. A avut două
fete: Olga, căsătorită cu I. G. Suruceanu-fiul lui Casian Suruceanu,
fondatorul mănăstirii Suruceni
(nobili români, unul dintre cei mai bogaţi proprietari basarabeni), membru
activ al Institutului Imperial Arheologic şi membru de onoare al Academiei
Române, şi apoi cu N. Goronovici. Sora ei, Elena a fost mai
întâi soţia prinţului Eugen Golitân-Golovkin
(+1887) şi după aceea a lui V. V.
Ianovski.
Natalia Sicard este proprietara
muzeului de la Vadul lui Vodă, iar fiica ei Olga Suruceanu- fondatoarea Muzeului I. C. Suruceanu al Pontului Scitic din
Chişinău.
Mama arheologului era fiica generalului Constantin Lomătescu.
Vicontele Mihail Sicard-fiul lui Hristofor, director de bancă în Kiev, tatăl
celebrului violonist Mihail Sicard.
Vicontele Carol Sicard-ajunge
cunoscut prin fiica sa care s-a căsătorit cu prinţul Mihail Cantacuzino.
Unchiul Gheorghe
Dobrovici-Bacalbaşa a emigrat în Basarabia: „Gheorghe Dobrovici Bacalbaşa,
elev de liceu, avea 17 ani când a început golănia sângeroasă numită revoluţie
bolşevică. Deşi minor, a avut capacitatea de a înţelege fulgerător că se află
în faţa manifestării răului deplin şi s-a simţit obligat să reacţioneze pe loc
oferind ce avea mai scump, viaţa. Fără să spună nimic părinţilor, luând puşca
de vânătoare din cui, a dispărut. În marele balamuc al înfruntărilor extrem de crude
şi neclare ale acelor ani, a luptat în gherila urbană cu bolşevicii la Kiev. Se
luptau pentru străzi, se luptau pentru case. Din când în când, măcelul se
oprea, ambele părţi convenind să-şi culeagă răniţii. Într-un astfel de
armistiţiu, Gheorghe a văzut capcana întinsă de unul dintre adversari, un
cismar şchiop cu picior de lemn. Ascuns în spatele unei surori medicale în
uniformă, tupilat cu ţeava armei pe umărul acesteia, cismarul, nici el rus (dintr-o
seminţie ce a sprijinit masiv bolşevismul)
spera să împuşte duşmanii revoluţiei. Şiretlicul nu a ţinut. Gheorghe l-a
împuşcat prin sora medicală. Era complice, era forţată?” (op. cit. p.
162)
Igor-seminţie normandă, fiul
unchiului Gheorghe-eroul adolescent de
la Kiev, plămădit dintr-un aluat aristocrat cu ingrediente manciuriene. Bunicul
său, înalt ofiţer care controla garnizoanele ţariste între care şi Manciuria
s-a căsătorit cu o chinezoaică. Din acel fruct al dragostei a ieşit
Natalia-mama lui Igor.
Cartea de vizită a unchiului Gheorghe: „Scund, bun cunoscător de arte
marţiale, Gheorghe nu dădea niciodată primul. Dar când lovea, băga în spital... Când ne-am născut, mama a vrut să ne facă poze. Aceste poze nu
există, nu au fost făcute niciodată... Vărul meu, concentrat sergent la o
unitate din Bucureşti, avea un aparat fotografic. Pe 4 aprilie 1944, după
boscorodelile mamei, sărind masa care era la popota ofiţerilor din Gara de Nord
(de acolo s-au scos numai cadavre în acea zi), tata s-a dus să aducă aparatul foto. Alarma aeriană l-a prins pe stradă
(americanii ne ofereau cu simpatie bombele lor, n.a.) N-a mai apucat să ne facă
poze, dar a rămas viu... Cadavrele? Sunt
cei care au ars de vii în Bombardamentul sălbatic din 4 aprilie 1944.
Etimologic, un holocaust, adică ardere totală. Numai că, vezi, termenul e
rezervat, marcă comercială ” (ibid. p. 164-165, 257)
Tatăl-era profesor
universitar, devotat muncii sale peste putinţă, vorbea şi scria fluent în multe
limbi, dar graţie prigoanelor era retras, necontrolabil, ca japonezul. După discursul din balcon al lui
Ceauşescu despre Cehoslovacia în 1968, înnebunise
de aburii naţionalismului şi de dreptul de a da oficial cu copita în sovietici.
Ba chiar era dispus să se înroleze la respingerea eventualei invazii. Mama,
deşteaptă, lucidă, îl ironiza:
-Băi,
tu erai la fel de încântat şi de Mareşal. (ibid. p. 223)
După o vreme pentru a-şi salva cariera
trebuia să intre în partid. Consiliu de familie, tratat cu bisturiul fără
anestezie. Tot mama a dezlegat iţele. A privit în globul de cristal al inteligenţei
sale:
-Ăştia te pot beli în două feluri.Unu
la mână, că minţi partidul. Ani de zile tata figura la averea părinţilor cu
un număr de două cifre la hectare. De fapt erau trei, la sute tata ştersese.
Era oficial declarat fiu de chiabur, nu de moşier. Dar Ăia ştiau şi tata era
aproape sigur că ştiau.
-Singura ta şansă este să declari
acum corect şi să spui că ai vrut prin fapte să demonstrezi ataşamentul faţă de
construcţia socialismului. Nu se vor aştepta să ai tupeul acesta. Ei se bazează
că te prind că minţi Partidul la încercarea de a intra în rândurile sale. Numai
că se vor replia şi vor încerca să te strivească cu o chestie jegoasă.
Statutul!
Vor încerca să demonstreze că nu îl ştii şi
vor avea motiv formal să te respingă.
În bucătăria de la blocul C 28 Ţiglina I, cei trei doctori, eu,
frate-meu şi mama, cu dezlănţuirea cruzimii inchizitoriale, în cadenţa
mitralierei, îl hărţuiam pe bietul tata cu statutul Ălora. L-a învăţat tata pe
de rost. Trăgea precum pseudoteroriştii în 1989 <<din toate poziţiile>>. (ibid. p.225)
MAMA gemenilor, Doamna Doctor
s-a născut la Vadul lui Vodă în anul intrării României în războiul de
Întregire-1916. Unul dintre verii mamei era contele Sergiu Stroganoff.
În anul Unirii Principatelor Române-1859, guvernator al Novorusiei şi
Basarabiei era contele Stroganoff.
Pe vremea aceea s-a constituit o faimoasă reţea de falsuri antice: „În
1870, la Oceakov şi apoi la Odessa, apare o celebră întreprindere de falsuri
antice a fraţilor Gohman (Şapsel şi Leiba). Ei umplu toată Europa cu lespezi de marmură antică, cei drept dar cu
inscripţii falsificate. Toată Europa era pasionată de aurul sciţilor (ca şi
astăzi..., n.a.). Şi aici banda lui
Şapsel Gohman rupe piaţa. Păcălesc până şi Luvru ce achiziţionează, cu o sumă
astronomică, tiara de aur a lui Saitofarn. Tot ce cumpărai ca aur de la Gohmani
era sigur fals, dar perfect falsificat. A luat-o şi Surucean.” (op.
cit., vol. I, p. 124)
Mama era incontestabil capul familiei, impunându-se prin minte, dăruire
şi capacitate, fiind totodată şi curajoasă din fire, înfruntând destinul dur, supravieţuind
cu calm deportării: „Curajul mamei s-a verificat când au venit valurile de bolnavi cu febră
tifoidă, mai apoi cu leptospiroză din lagărele morţii din Deltă şi Insula Mare a
Brăilei. Dacă erau câţiva, tovarăşii i-ar fi lăsat să moară. Dar fiind cu
sutele, i-au dus la spital. La spital Securea şi-a arătat public rânjetul
morţii.” (op. cit. vol. II, p.67)
„Există
clipe care parcă încheagă realitatea într-un bloc unic de amintiri colective:
... cutremurul din 1977, ... debarcarea omului pe Lună. Pentru mine este 4
aprilie 1944 când încă nu puteam să am amintiri. Eu şi frate-meu aveam cinci
zile... Trebuia să ne naştem la Chişinău. Se rupsese însă frontul, bolşevicii
erau pe cale să ocupe capitala Basarabiei, informaţia era secretă, tata a
aflat-o întâmplător şi mama, doctor la spitalul din Chişinău, cu burta la gură
a venit să nască în Bucureşti unde războiul îl aruncase pe taică-meu.
Din lac în puţ! Ne-am născut pe 29 martie, la două zile de la venirea
mamei în Bucureşti la maternitatea Giuleşti. Avioanele americane au venit ziua.
Urmau liniile ferate, Giuleştii erau lângă linii şi lângă Gara de Nord. Când au
izbucnit sirenele, majoritatea femeilor şi-au abandonat pruncii. S-au dus fără
ei în adăpost. Mama ne-a luat în braţe pe amândoi. Spitalul a fost lovit de
două bombe, au murit câteva surori şi un medic secundar... Tatăl-meu,
sublocotenent de tancuri, trebuia să fie în clipa atacului la o popotă a
ofiţerilor în clădirea Gării de Nord. Era un om meticulos, hiperexact, care nu
ieşea niciodată din schemă. În acea zi a ieşit, s-a dus la văru-meu, sergent
într-o unitate militară din Bucureşti, să ia un aparat fotografic, să facă poze
celor doi născuţi. N-a ajuns la nepotul său. Alarma l-a prins pe drum. S-a
culcat într-un şanţ... Din popota Gării de Nord s-au scos numai cadavre. Nimeni
nu a supravieţuit... Câţi au murit? Unii zic că 3.000, alţii că 10.000... În
Bucureşti a fost înfiinţat cu această ocazie un nou cimitir, << 4 aprilie>>. În parcul Cişmigiu s-a ridicat cu această ocazie o statuie pentru
bravii aviatori americani care au pisat capitala cu bombe (nu ştiu să se fi
ridicat la Hamburg, Koln, Berlin).
Periodic, eroii sunt sărbătoriţi cu participarea autorităţilor române. Există o
piatră comemorativă, în chip de gigantică carte de granit cu foile lăbărţate ca
două labii, pentru piloţi şi în cimitirul eroilor militari din Primul Război
Mondial din Sinaia. Nu există nici o cruce pentru morţii Bucureştiului din 4
aprilie... E o calitate sau un defect al neamului? Pentru interceptarea
bombardierelor au acţionat 81 de
avioane româneşti de vânătoare şi 91 germane. Dar nemţii s-au dus la Ploieşti (Petrolul!)
O luptă de două ore. Majoritatea piloţilor de vânătoare care au supravieţuit au
avut apoi, după 23 august, după ce au luptat inutil în afara graniţelor ţării,
de-a face cu Securitatea.” (op. cit.
vol. I, p. 259-261, 265)
Aşadar, zorii naşterii gemenilor basarabeni s-au strecurat
printre explozii, schije şi Providenţă. Bacalbaşii au avut o copilărie şi o
tinereţe bucuclaşă: rând pe rând,
săptămână de săptămână îşi etalau acasă oasele rupte...
„În ziua naşterii celor doi
gemeni, bietul taică-miu, naiv şi mândru, a declarat: Am dat ţării doi ostaşi.” (op. cit. vol.II, p. 348)
După absolvirea celebrului Liceu Mircea cel Bătrân din Constanţa, în
1961, gemenii riscând totul au optat pentru medicină. Gheorghe îşi aminteşte: „Oricum
peste tot trei sferturi din locuri erau deja date, intrau pe bază de dosar,
omul şi locul, posesorii de origine socială sănătoasă... Eu am intrat la
Cluj... Am stat în căminul Victor Babeş... De Paşte, porţile căminului se
încuiau ca să nu se ducă lumea labiserică. Ţin minte o Înviere cu porţile
închise în care studenţii, feciori de ţărani din Ardeal care primiseră de acasă
pachet cu ţuică şi miel s-au apucat să cânte doine şi cântece bătrâneşti. Au
cântat toată noaptea, încet în surdină, doar că erau sute de glasuri şi li s-au
alăturat şi fetele din căminul de alături.
Molcom, mângâios, dar şi ameninţător totodată ca o cutremurare a
pământului. Atunci am înţeles ce poate produce amestecul de naţionalism nativ
al unui copil de la ţară, credinţa şi opresiunea administrativă, hai să-i
spunem mai blând interdicţie şi m-am luminat, am priceput brusc, instinctiv ce
a fost cu Legiunea şi cu Căpitanul.” (op. cit. vol.II, p.
154-158)
Interesul pentru Mişcarea naţional-creştină mi l-au trezit trei oameni,
doctorul Sergiu Crivda, mentorul meu în anestezie de la Spitalul Panduri din
Bucureşti, cât timp am fost intern şi medic secundar, colegul Guju Popa,
ginecolog la spitalul din Galaţi şi, mai ales, cartea doctorului
Şerban Milcoveanu (<<Memorii 1929-1989>>, Ed. Pământul,
Bucureşti-2008), un document aproape
revelator în viaţa mea.” (op. cit. vol.I, p.168)
Gheorghe îşi mai aminteşte în
epistola către fratele său Nicolae
episoade chiar dinainte de naştere: „Pe vremea când noi încă nu ne născusem,
ţara aceasta a noastră nu ducea lipsă nici de legionari, nici de evrei. Când am
cresut, când am deschis ochii, aproape că dispăruseră şi unii şi alţii. Pe
legionarii pe care nu i-au terminat Carol al II-lea şi Antonescu i-au jughinit
comuniştii. Cât despre evrei, cu prima ocazia când li s-a dat drumul, au plecat
în noua lor patrie de pe ţărmul de sud al Mediteranei după regula omul şi
geamantanul.
Povestea profesorul Popa, tatăl colegului nostru Guju, care ispăşea
pentru credinţele lui legionare, cum în închisoare la orele de reeducare,
ofiţerul politic le spunea triumfător purtătorilor de zeghe:
-V-aţi luptat cu evreii, aţi făcut porcării
şi n-aţi reuşit să realizaţi nimic. Am venit noi, am schimbat condiţiile
socio-economice şi au plecat singuri. Vedeţi?...
La
început de mileniu m-am dus să vizitez ţara sfântă împreună cu ORL-iştii de la
Spitalul Panduri. Am văzut mormântul Mântuitorului, grădinile Ghetsimani, Cana
Galileei. Ghid era un pensionar evreu, fost inginer, născut la Piatra Neamţ,
Piatra cum spunea el cu alint şi care emigrase la vârsta de 12-15 ani. Era un
om pătimaş şi cumsecade şi care se simţea legat atât de noua ţară cât şi de
locurile de unde plecase şi în care îşi petrecuse copilăria... În 1940, când
s-a pierdut Ardealul, umbla tineretul încolonat în Piatra şi cânta: <<nu
noi suntem trădători de ţară...>>. Emotiv
şi sentimental ghidul urla cu patos la microfon un cântec pe care îl auzeam
prima oară. Distinsul doctor Miki Dumitriu, decanul de vârstă al ORL-iştilor
care stătea lângă mine pe scaun, m-a apucat brusc de mână.
-Ăsta-i nebun? Cântă cântece legionare.
Bietul inginer era copil când a auzit, a văzut, a fost impresionat, a
înregistrat totul, erau vremuri tulburi, se pierduse Ardealul şi tinerii
mărşăluiau prin oraş... La microfon se auzea cântecul legiunii, iar pe
fereastra autobuzului se derulau pământurile Palestinei roşii, bolovănoase şi
ondulate.” (op. cit. vol. II, p. 276-277)
Inginerul nemţean-evreu îi sfida deopotrivă pe wiesel, florian, crin,
gerea, scutaru-toate acele flori de mucegai, ţâşnite din rădăcinile alogene
care au înflorit în revoluţia bolşevică.
Vorba unui contemporan: legionarii
n-au fost şi nu sunt victime, ci martiri.
Victimile nu sunt decât călăii.
Studiu de caz: Theodor Ştefănescu
Doru, medic oltean foarte charismatic
şi deştept din Măceşul de Jos, din sudul Olteniei, înrudit prin mamă cu celebra
familie Berceanu, care a dat un dramaturg celebru şi academician, altul
ministru ajunct la învăţământ.
Doru a ajuns medic în satul bunicilor săi din Oltenia: „Aici
a dat întreaga măsură a simţului său clinic ieşit din comun şi în egală măsură
carismei. Circa sa ajunsese un fel de Maglavit al zonei. Doru era un povestitor
desăvârşit cu o capacitate de evocare uimitoare.” (idem, p. 210) După
un stagiu în Capitală a plecat în excursie. S-a oprit în Franţa. A cerut azil
la poliţie. Vorbea perfect franceza şi engleza. A fost întrebat ironic:
-Vrei să rămâi aici? Vrei să faci
şi copii?
Vezi bine sângele românesc al lui
Doruleţ risca să spurce conjugal nobilul sânge galic. De câte ori ajung la
Paris, în metrou, îmi vine să izbucnesc în hohote de râs. Tot metroul geme de
negri şi de arabi. Sângele lui Doru nu era bun! Şi i-au mai spus francezii că
va trebui să refacă liceul la ei, să-l înveţe pe Boileau şi Corneille. Aşa că
Doru s-a hotărât să plece în Germania. A ajuns la Frankfurt. S-a angajat la o
clinică de izotopi, cu obligaţia ca în trei luni să-şi aducă diploma de
medic... Doru nu a vrut să uzeze de numele unchiului său hematologul bine
cunoscut în toată Europa şi cu mulţi prieteni. Avea practica celor 3 ani când
lucrase cu unchiul său şi-l îngrijise pe fratele lui Ioan
Grigorescu-publicistul şi realizatorul TV al Meridianelor Lumii. După o lună neamţul, profesorul de izotopi l-a
invitat la el acasă. La masă, i-a înmânat un plic cu 10 000 de mărci (Mi-i dai dumneata înapoi când vei avea), i-a spus că e onorat să
lucreze cu Doru şi nu mai este nevoie să aducă diploma din ţară. A învăţat
germana cu copiii sasului-gazdă şi l-a ajutat pe unul din băieţi să intre la
medicină. A refăcut toată facultatea de medicină la Heidelberg şi a intrat
asistent universitar la medicină. A urmat un Doctorat în medicină şi altul în
biochimie. Devenit conferenţiar, avea un cabinet cu laborator în centrul
oraşului şi era omul care îşi da avizul în orice transplant făcut în landul
Hessa. După 5 ani a căpătat cetăţenie germană. Putea să vină în ţară. Studenţii
săi care-l adorau, când au aflat de vizită s-au agitat:
- „Nu vă duceţi dom’ profesor că
ăia vă bagă în puşcărie. Văzând că nu renunţă l-au rugat să notifice când
se întoarce.
- Că dacă întârziaţi două zile noi
vom şti şi începem demonstraţiile de protest în centrul Frankfurtului.
Oare câţi oameni generează în masă asemenea sentimente spontane tinerei
generaţii? Studenţii au fost parcă inspiraţi. Orice cetăţean străin putea sta la
rude de gradul întâi sau doi, dar trebuia să anunţe în 48 de ore la circa de
miliţie. Doru s-a cazat la mătuşă-sa, dar nu a anunţat. A întârziat oleacă. A
venit în anchetă un tovarăş locotenent major de miliţie, Ionescu, chizdos şi
plin de el. Doru era încă din România un om tăios şi cu coada pe sus. Să fii
tăios cu tov. lent. major când te cheamă Ştefănescu chiar dacă eşti cetăţean
german nu ţine. Aşa că lentul major l-a arestat şi l-a dus la circă. L-a depus
la arest. Numai că i s-a dat voie să dea un telefon. A dat două, unul la
omnipotentul său unchi şi altul la ambasada germană. Era Sâmbăta. A doua zi,
duminica, a venit val-vârtej la circa de miliţie, reprezentantul de turism al
ambasadei germane. Nu se ştia gradul său real. Ministerul de Externe fusese
deja anunţat. Colonelul şef de circă era şi el prezent, alb la faţă,
potopindu-se în scuze. Un cetăţean german arestat!
Doru s-a căsătorit cu o doctoriţă tânără, care fugise în Germania, fata
unui celebru ortoped din Oradea, care i-a născut un copil. La câţiva ani i s-a
descoperit lui Doru cancer la pancreas. (op. cit. vol.II, p. 207 ş.u.)
Alt caz interesant: Mircea Cosma
Fără previziuni, fără expertize, dar
în mod aşteptat Imperiul bolşevic care a strâns cu brutalitate la pieptu-i de
urs, naţii creştine şi musulmane pe care le-a frânt, s-a dezmembrat.
Dintre toate popoarele subjugate,
celui basarabean i s-a oferit cea mai cruntă soartă: „Tot ce putea fi nucleu identitar, tot ce ar fi putut reprezenta o lumină pentru o populaţie în
mare parte primitivă a fost anihilat. Iniţial ucidere, apoi în mare parte
deportare. Pe străzile oraşelor basarabene nu prea auzi vorbind româneşte. Ce a
mâncat lupul e bun mâncat.
Cum a reacţionat România?
Mircea Cosma, specialist în energetică de la
Ploieşti, a fost chemat, imediat după Revoluţie, la Bucureşti. Întâlnirea a
avut loc la cel mai înalt nivel posibil. Voiau să-l facă ministrul Energiei.
Cosma era un naţionalist până la ultima
fibră a făpturii sale. Neamul său era din Maramureş. Când au intrat ungurii în
zona Ardealului de nord-vest în 1940 au ucis peste o mie de oameni. Între ei şi
doisprezece membri ai familiei Cosma. Culmea e că tot administraţia maghiară
i-a recunoscut titlul de conte pe baza unui hrisov din secolul XIII. Cosma însă
nu le era recunoscător pentru titlu. Tatăl-său, sublocotenent în rezervă,
fusese decorat cu <<Mihai Viteazul>> în luptele cu sovieticii din Crimeea în 1942.
Cosma a acceptat funcţia de ministru
cu condiţia de a i se răspunde la două întrebări:
Prima era dacă prim-ministrul,
primul prim-ministru al României, care cică o rupsese cu comunismul, avea vreo
picătură de sânge românesc.
A doua întrebare a fost ce se întâmplă cu
Basarabia. I s-a răspuns că basarabenii sunt nişte golani. Cosma a trântit uşa
şi nu s-a pretat la jocul puterii.” (idem. p. 344)
* Cred că, de departe, cel mai
mare noroc şi cel mai important lucru în viaţa mea au fost părinţii.
Expresii, adevăr, durere, haz:
· Dezastrul de la Turtucaia este începutul
mitului Averescu.
· Ajunul Primului Război Mondial, o trădare
generală pe care a plătit-o apoi ostaşul din tranşee.
· Regele criminal Carol al II-lea, cel care
şi-a împuşcat mama (doar rănind-o) şi
care a instituit terorismul de stat. Oameni luaţi din spital şi împuşcaţi,
arderea de vii a duşmanilor de către organele de stat. Zelea Codreanu sugrumat
ritual, fără sentinţă, în afara legii.
· Elementul predominant, care formează
tineretul comunist, îl dau evreii, cu 85%.
· Belu Zilber a profeţit că bolşevismul
românesc o să fie un amestec de I. V. Stalin şi I. L. Caragiale.
· Rusa era lingua franca a cercetării
ştiinţifice socialiste.
· Legea morală a socialismului este: noi şi ai
noştri.
· Partidul împarte graţia şi dizgraţia.
· Ţăranul a fost o materie primă greu de
prelucrat pentru partid şi Secure.
· În Imperiul Rus, popimea era o categorie cu
totul aparte, intangibilă, precum vaca în India.
· Sufletul basarabean zugrăvit în culorile lui
naturale: bun, blajin, primitor, îngăduitor şi omenos.
· Istoria a demonstrat că bolşevismul este cea
mai antiumană concepţie politică din câte a cunoscut omenitrea.
· Soarta basarabeanului-pelinul. Vorba
cântecului: Pelin bea, pelin mănâncă/ Pe
pelin seara se culcă.
· Basarabeanul trebuie să înveţe, şi era
învăţat, că nu aparţinea unui neam şi nici măcar sieşi.
· Răscoala ţărănească din 1907 fusese de fapt o
revoltă faţă de excesele unor trusturi de arendaşi nonromâni. (Dar
reprimaţi de români, n. a.)
· Foştii membri de partid comunist, atât câţi
erau, erau cert criminali şi trădători de patrie.
· Dacă Biblia se sprijină pe pilde, cred că
bancurile sunt un alt schelet al înţelegerii omeneşti profunde.
· Vremurile erau demente. Şi oamenii care le
deserveau. Când veneai de la Bucureşti, pe geamul vagonului vedeai deţinuţi
politici care râneau la canalul lui Dej. Peisajul sinistru al stepei dobrogene
presărate cu robi.
· Pe teritoriul Dobrogei se construia Canalul
Dunărea-Marea Neagră, varianta Dej (Auschwitz-ul şi holocaustul sunt
băgate cu anasâna pe gâtul poporului şi al şcolarului român, Canalul lui Dej
este acum vag şi delicat amintit).
· Naţional-comunismul românesc căuta să
justifice fărădelegile începuturilor, arătând cu degetul către ţara muscalilor:
-Aştia, nu noi.
· Vizavi de sediul nou al Spitalului Judeţean (Constanţa) se afla închisoarea cu ziduri înalte, albe,
de piatră, coafate de dantela sârmei ghimpate. Închisoarea a fost demolată
târziu, spre mijlocul epocii Ceauşescu, ca să facă loc blocurilor. Cu ocazia
demolării, în subsolul fostei puşcării au fost găsite scheletele morţilor în închisoare.
(Puteau să ridice o catedrală..., n. a.)
· Alături de
vechi grecescul <<cunoaşte-te pe tine însuţi>>, cred
că ar trebui să existe şi <<fereşte-te
de tine însuţi>>.
· Exista o Securitate a Securităţii. Bine
conspirată şi omnipotentă.
· Securitatea nu dă explicaţii. Că este a
poporului.
· Poporul? Un căţel pişat pe el de frică,
dispus la orişice. Dar chiar la orişice.
· România de până în 1964 a fost un teritoriu
bântuit de fantomele fricii.
· Puşcăriile politice din România au fost
instituţii de exterminare. Numai că, vezi, fascismul a fost o crimă, iar
comunismul, aşa, o rătăcire...
· Adevărul este la fel de dur precum glontele.
· Rostogolire prin vântul sorţii.
· Natura nu suportă vidul.
· Binecuvântaţi-i pe unguri, concetăţeni! Ei ne
transformă azi în NOI.
· Caracteristica esenţială a regimului bolşevic
este că fiecare şade pe locul altuia.
· Macedonenii nu sunt o naţionalitate
distinctă, sunt aromâni, români neaoşi din sudul Dunării ajunşi în Dobrogea. De
altfel, au şi fost coloana vertebrală şi elementul de sacrificiu al mişcării
naţionaliste româneşti.
· Istoria marxistă era o prostituată care
servea tot tacâmul. Riscurile nu existau aparent. Este adevărat că tăticul
istoriei naţiei, tovarăşul academician Roller (care avea naţional
doar prima literă a numelui), la fel de
străin iniţial de materie...
· Românul se ştergea la fund cu <<Scânteia>>
la care era obligat să se aboneze şi i se
lipea de fese plumbul purtător al slovei partidului.
· Frica şi ura sunt o şcoală temeinică.
· Ţăranul, victimă a colectivizării, a juisat
când era belit moşierul. Poate că Stalin a fost un mare moralist când a belit
pe rând, prin rotaţie, toate stările sociale şi profesionale.
· Ce înseamnă politically correct? Să apuci
rahatul de partea lui curată.
· Un om de ştiinţă care nu poate părăsi ţara
este ca un atlet cu o gheată fixată în plumb.
Concluzia curată
toarsă din folclorul nostru autentic:
Şi ne tunde ca pe oi şi ne mână ca pe boi şi
ne duce la război.
Bancuri păţite în sos neaoş:
* La a doua năvălire a muscalului în
Basarabia în 1944, au luat-a cu toţii spre ţară, care cu trenul, care cu vaca
legată de carul cu boi, care pe jos cu boceluţa în spate. Unii au ajuns, alţii
nu. Trenurile cu refugiaţi au fost mitraliate din aer. Din trenurile ajunse în
România se descărcau morţi, răniţi şi femei care boceau disperate: <<Ne-au puşcat, ne-au puşcat cu
avioane. Uite aşa zburau pulile în aer>>. Pe ruseşte la glonte se
spune pulia.
* Femeile fac demonstraţie în faţa CC al PCR contra legii avorturilor şi
iese Ceauşescu şi tună: -Gurili, că vă
iau şi pulili.
* ... păţitul din anii 1945-1946, care
fuge de poliţie:
-Domnule comisar, domnule comisar,
m-au nenorocit. Au intrat în casă, au furat tot, mi-au necinstit nevasta!
-Cine, bă?
-Soldaţii elveţieni!
-Cum elveţieni? Cum arătau?
-Aveau o steluţă roşie pe căciulă.
-Păi, ăia-s sovietici, nu elveţieni.
-Dumneavoastră aţi spus, domnule comisar!
* Iţic vrea să plece din Republica
Socialistă România, este şicanat la Securitate, ia bătaie, în final i se
aprobă.
-Tovarăşul Iţic, veniţi să luaţi paşaportul.
Unde plecaţi?
-Nu ştiu.
-Trebuie să ne spuneţi, altfel nu se poate.
-N-aveţi un glob pământesc?
După ce întoarce vreo oră globul în mâini,
Iţic întreabă:
-Da’
alt glob n-aveţi?
* Vechi prieteni şi colegi de serviciu, la
un pahar de votcă, unul dintre ei au comentat despre epurările din armată ale
lui Stalin. Interlocutorul i-a povestit nevestei. Nevasta s-a temut că soţul o
provoacă. L-a turnat la miliţie.
Comentatorul a luat 12 ani, ascultătorul 10
ani, nevasta vigilentă a ascultătorului, deşi denunţase şi pentru că totuşi
denunţase, doar 5 ani.
* Miliţeanul se plimba cu puştiul lui, îi
opreşte un străin, întreabă ceva pe toate limbile posibile, primeşte un ridicat
din umeri şi pleacă. Puştiul visător: -Tată, uite câte limbi ştie acesta.
Miliţeanul, dispreţuitor: -Şi la ce îi foloseşte? <<Legea e în carte,
cartea e în geantă, geanta e la mine.>>
Lucrarea gemenilor doctori Bacalbaşa, plină de trăiri şi retrăiri de
neam, de familie, de spirit, urmăreşte sub raportul cronologic al evenimentelor
să se pună în lumină cu adevărul realităţilor petrecute cândva, şi totodată să aducă
recunoştiinţă Mântuitorului Iisus Hristos, Neamului protodac, Străbunilor,
Familiei, Prietenilor-camarazi ai diferitelor momente esenţiale scurse din
clepsidra vremii dace.
Varietatea tablourilor tematice, uneori cu reflexe de Icoană, reflectate
într-un raport existenţial de completare reciprocă, varietatea expresiilor folosite
garnisite cu umor neaoş, rafinat, de inspiraţie artistic-actoricească, seva
Tradiţiilor care, le dă forţa vitală de adâncime sufletească ce curge din
izvorul ancestral al Neamului, dinamismul memoriei şi trăirea autentică cum se
manifestă de altfel atât de milenar în tradiţia Armânilor, pentru a dăinui
continuu, reliefează de fapt cultura şi spiritul celor doi luptători aflaţi în
linia întâi, de la naştere chiar, până la scriere şi mult timp după întocmirea
acestei lucrări admirabile.
Cele două tomuri încorporează zeci de pagini revărsate extensiv cu
mireasmă expresivă, înmugurite sub forma unui corolar de învăţătură prins în
buchetul faptelor bune care, se constituie deja ramură din tradiţie, răsfrângându-se
vibrant în inima cititorului cult, avizat, dezvăluind dimensiunea, atitudinea,
aroma şi taina sinergică a sufletului dacoromân.
Actul de creaţie haric şi intrinsec al celor doi medici armâni, prin
iscusinţa lor, dăltuieşte admirabil în marmura amorfă a realităţii, conturând
în registre mari obiectivele fundamentale reliefate la nivel montan Carpatic,
aşezând în plan secund puţin diferenţiat, dar tot din şisturi cristaline,
altitudinea unor detalii ori siluetele altor amănunte ivite ca nişte creste
poleite de soare, veghind milenar şi profund care, caracterizează tenacitatea, perspicacitatea,
elocinţa, safirul de autoritate, torentul de tradiţie eminentă, ce susură
firesc, calm, senin cu nuanţe de azur şi de respect moral creştin reciproc.
Lucrarea Doctorilor Gheorghe şi Nicolae Bacalbaşa, prin Recursul ei la
memoria trăită, asumată şi împlinită, se recomandă de la sine înscriindu-se pe
lista de referinţă, atingând un discurs remarcabil, privind teza admiterii ce
conferă o memorialistică impresionantă, de gust şi de folos tuturor
Generaţiilor: de ieri, de azi şi de mâine.
Felicitări ambilor gemeni BUCUCLAȘI !
· Îi admir pe
gemenii doctori armâni, dar nu sunt deacord cu titlul lucrării, care are iz de
yankeu şi nicidecum de mireasmă princiară valahă.
· Nu sunt de acord
cu renunţarea la ajutorul promis iniţial fetiţei cu accidentul tatălui, d-le
Doctor. Nu există pretext. Nobleţea prin naştere a Valahului în care se
reflectă vocaţia divină a medicului creştin ortodox obligă la modul absolut!
Cu aleasă preţuire!
Brusturi-Neamţ-Dacoromânia-Grădina
Maicii Domnului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu