Viziunile Maicii Iuliana
- Asezata pe
Dealurile Focsaniului, Manastirea Recea este locul unor experiente mistice de
mare forta spirituala. Intre zidurile ei a trait o maica vizionara, ale carei
predictii s-au implinit.
Rapita "in duh", Iuliana Caragioiu primea porunci de la Maica Domnului. Caiete cu "visele" ei au vazut lumina tiparului de curand -"O varsare de sange va fi bucuria noastra si a tarii intregi"
In 1947, pe Dealurile Candestiului (nu departe de Focsani) s-au asezat trei calugarite: maica Iuliana Caragioiu si doua ucenice tinere. Nu aveau cu sine decat hainele lor cernite, o paine si un cosulet de paie. Primii care le-au zarit au fost copiii iesiti cu vitele la pascut. S-au speriat, alergand acasa sa-si anunte parintii. Maicile stateau de mai multe zile sub un nuc, nemiscate, in genunchi, cu capul plecat si mainile impreunate in rugaciune. Asa le-au gasit satenii, care s-au grabit sa le aduca ceva de mancare, ingaduindu-le fara prea multa iscodire sa ramana pe acel loc, sa ridice o cruce si sa-si faca un bordei in via si livada lor. Timp de trei ani, pana si-au construit o camaruta de nuiele si chirpici, maicutele si-au facut pravila si slujbele la altarul nucului, sub clopotnita cerului. Dimineata, cand se sculau, iesind din umezeala calduta a pamantului dadeau cu ochii de merele si prunele parguite, de gutuile si strugurii pantecosi. Nici o singura boaba nu au gustat maicutele! Nici un mar nu au indraznit sa ridice de jos! Ele trebuia sa netezeasca drumul viitoarei manastiri prin aspra infranare, porunca primita in vis de la Maica Domnului.
Rapita "in duh", Iuliana Caragioiu primea porunci de la Maica Domnului. Caiete cu "visele" ei au vazut lumina tiparului de curand -"O varsare de sange va fi bucuria noastra si a tarii intregi"
In 1947, pe Dealurile Candestiului (nu departe de Focsani) s-au asezat trei calugarite: maica Iuliana Caragioiu si doua ucenice tinere. Nu aveau cu sine decat hainele lor cernite, o paine si un cosulet de paie. Primii care le-au zarit au fost copiii iesiti cu vitele la pascut. S-au speriat, alergand acasa sa-si anunte parintii. Maicile stateau de mai multe zile sub un nuc, nemiscate, in genunchi, cu capul plecat si mainile impreunate in rugaciune. Asa le-au gasit satenii, care s-au grabit sa le aduca ceva de mancare, ingaduindu-le fara prea multa iscodire sa ramana pe acel loc, sa ridice o cruce si sa-si faca un bordei in via si livada lor. Timp de trei ani, pana si-au construit o camaruta de nuiele si chirpici, maicutele si-au facut pravila si slujbele la altarul nucului, sub clopotnita cerului. Dimineata, cand se sculau, iesind din umezeala calduta a pamantului dadeau cu ochii de merele si prunele parguite, de gutuile si strugurii pantecosi. Nici o singura boaba nu au gustat maicutele! Nici un mar nu au indraznit sa ridice de jos! Ele trebuia sa netezeasca drumul viitoarei manastiri prin aspra infranare, porunca primita in vis de la Maica Domnului.
Asa a inceput Manastirea Recea - Vrancea. Asa a pornit pe drumul lung al nevointei maica Iuliana Caragioiu, cea care vorbea cu Maicuta Domnului, in minunate si greu de explicat rapiri, implinind una din cele mai fascinante biografii, din care nu au lipsit prigoana, saracia cumplita, indelungata rabdare si, mai ales, credinta. Adunate in mai multe caiete (peste 50) aceste viziuni ale maicii au asteptat mult timp dupa porunca Preasfintei Fecioare: "Sa nu spui nimic nimanui in timpul vietii. Nu-ti fa griji, Iuliano! Toate vor fi cunoscute dupa, pana dincolo de hotare".
Au trecut zece ani de la moartea ei si cele doua batrane ucenice ale sale (maica Varvara si stareta Olimpiada) vad cu uimire implinirea prorociei. Tot mai multi oameni incep sa cunoasca faptele si trairea maicii, iar de curand, Editura "Geea" a publicat primele 5 volume cu visele monahiei Iuliana Caragioiu, vise in care apareau aceiasi doi ingeri, sfatuind-o si avertizand-o, asa cum s-a intamplat inainte de arestarea ei din 1949 sau cu putin inainte de caderea lui Ceausescu, cand maica a zis: "O varsare de sange va fi bucuria noastra si a tarii intregi". Vedenie, vis sau realitate, viziunile maicii Iuliana continua sa uimeasca si astazi.
Prorociri implinite: cedarea Basarabiei, alungarea Regelui, executia lui Ceausescu
Sinceri sa fim, nu stim prea bine cum am ajuns la manastire. Parca cineva nevazut ne-a aratat drumul, lipsit de indicatoare sau alte semne lamuritoare. Voit discreta si retrasa din calea masinilor, suita pe un varf de deal, in inima unei livezi superbe de meri si ciresi, Manastirea Recea e ca o curte de gospodar. O poarta modesta, de nuiele, da spre fanarul si acareturile simple ale manastirii. Chiliile, muzeul si micul Paraclis formeaza o singura cladire, cu pridvor si etaj, pe care varul alb si stralucitor abia s-a zvantat. Pe partea opusa, inchizand laturile unui patrulater domol, casnic, se afla arhondaricul si bucataria, cuhnia de vara si sala de mese. Manastirea nu are curte. Tot spatiul, pana la ultima palma de pamant, e o gradina viu colorata cu randuri de ceapa, rosii, salata si foarte multe flori.
E liniste si multa tihna la Recea. E vremea rugaciunii de seara. Ca
niste furnici harnice, maicutele cele tinere pasesc marunt spre chilie,
grabindu-se sa-si schimbe straiele prafuite de munca. Se opresc doar in fata
maicii Varvara. Cu capul plecat, cer binecuvantare, atingand pamantul cu varful
degetelor, intr-o metanie energica si indelung exersata. Batrana si abia
sprijinindu-se in baston, maica urca cu greu scarile abrupte ce duc la
biserica. Nu se supara ca o oprim din drum si nici nu se mira cand aude cat de
greu am gasit drumul manastirii. Se multumeste doar sa spuna ca maica Iuliana
ne-a trimis, dupa care, cazand duios pe ganduri, isi aminteste cu lacrimi in
glas: "Am visat-o asta noapte. Dragalea o gaina si avea ochii umeziti. De
ce plangi, maica?", am intrebat. Si ea mi-a raspuns: "De mila
voastra".
Orice discutie cu maica Varvara incepe si se termina cu neasemuita si de Dumnezeu iubita Iuliana Caragioiu. I-a fost ucenica si sora de suferinta in toate. La Manastirea Rogoz, unde a cunoscut-o, a dormit cu ea pe jos si a postit aspru saptamani la rand, pana s-a imbolnavit de plamani. Uimind medicii, s-a vindecat cu ajutorul icoanei facatoare de minuni de la Dalhauti si cu rugaciunile cele puternice ale maicii. Din 1942 au inceput visele si rapirile, pe care maica Iuliana le avea in timpul Axionului - cantarea de lauda catre Fecioara Maria. Erau niste momente tulburatoare, de cea mai puternica intensitate. Timp de cateva ore, maica ramanea intr-o stare cataleptica, de rapire. Rigid, trupul parea a fi al altcuiva. Adeseori, maicile o duceau cu tolicul in chilie. Iuliana nu simtea nimic, nici daca o intepau in picior. Dupa ce-si revenea in fire, isi amintea totul, pana la ultima vorba, ultimul amanunt: cum erau imbracati ingerii, ce spunea Maica Domnului, cum aratau locurile prin care se preumbla. Un timp, a pastrat doar pentru sine aceste vise. Apoi, primind incuviintarea de la Preacurata, a ingaduit-o pe sora Varvara sa scrie intr-un caiet tot ce isi amintea. Nestiutoare de carte si de o modestie iesita din comun, maica Iuliana pastra un rest de indoiala in suflet. Nu cumva aceste vise erau o amagire? Nu cumva, in indrazneala lui, diavolul lua chip de lumina? Ca sa se convinga, maica a facut post negru 21 de zile. Ascunsa in chilia ei, s-a rugat neintrerupt si a cerut luminare de sus ca sa nu greseasca. Raspunsul a venit cu taria unui fulger. Cu adevarat, Maica Domnului ii vorbea si nu intamplator toate prorocirile ei s-au implinit pana la ultima virgula: venirea lui Stalin la putere, pierderea Basarabiei, ororile razboiului si nenorocirile comunismului, alungarea Regelui din tara, arestarea si umilintele indurate de maicute vreme de 30 de ani, moartea lui Ceausescu si reinfiintarea manastirii pe chiar locul poruncit de Preasfanta. Iuliana trebuia doar sa ia aminte, sa se inarmeze cu rabdare si, mai ales, sa nu se trufeasca, starnind in timpul vietii val de admiratie si de idolatrie ratacitoare. Spunea Iuliana la un moment dat: "Am primit cateva sfaturi de la Maica Sfanta, zicandu-mi: <<Baga de seama, comoara neaflata e nerascolita. Ea e tacerea. Tacerea e sprijinul sufletului. Tacerea e aurul nerisipit>>". Porunca data in vis de catre Preasfanta Fecioara era grea si neclintita: "Sa fie in taina si nestiut totul, pana nu treci din aceasta viata".
In calugarie alba, la C.A.P
Maica
Varvara nu-si ascunde nici acum uimirea. Din prima clipa in care a ajuns pe
Dealul Candestiului, Iuliana a ales locul de sub nuc si, cercetand pamantul cu
mainile rasfirate, a zis: "Locul acesta este sfant". Neincrezatoare,
cele doua ucenice (Varvara si Olimpiada) au tacut putin speriate, stiind ca
vatra unei noi manastiri nu se alege oricum, la intamplare. Cativa ani mai
tarziu, sapand la fundatia bisericii, lucratorii vor gasi - chiar pe locul
viitorului altar - o caramida pe care cineva scrijelise semnul crucii, un nume
(monahia Antipa) si anul 1877. Asta insemna ca acolo fusese candva o alta
manastire. Insemna ca maica avusese dreptate. Era vazatoare in duh.
La
fel s-a intamplat si in 1949, cand Iuliana le-a spus ucenicelor: "Vin
vremuri grele si stramtoare multa. Sa nu va tulburati". A doua zi, oamenii
Securitatii navaleau in casuta cu pereti de lut, cautand scrisori, aur si arme.
"Parca era la razboi", isi aminteste maica Varvara. "Doi
securisti stateau de paza pe prispa. Alti doi rascoleau prin hartii si un altul
citea, asezat pe marginea patului. Desi ascunsesem caietele la indemnul maicii,
securistul gasise totusi unul dintre ele. Acum il tinea in mana si-l rasfoia,
cautand motive sa ne aresteze. Eram speriata rau. <<Maicuta, ce ne facem?>>,
i-am soptit Iulianei, iar ea mi-a raspuns linistita: <<Lasa, Maica
Domnului il va da inapoi>>. In clipa aceea, cineva a claxonat la poarta
si securistul a iesit, lasand caietul pe pat. L-am bagat in san, fara sa mai
stau pe ganduri. Maica Domnului ne ajutase, asa cum a spus Iuliana."
Lucrurile
nu s-au oprit aici. Maica Iuliana a fost arestata si apoi dusa cu de-a sila la
Spitalul 9, spunandu-se ca e nebuna, ca are delir mistic. Au umilit-o in fel si
chip. In bataie de joc, securistii ii spuneau: "Marturiseste tot. Noi
suntem Sfintii Apostoli" si radeau. Ucenicele au fost si ele biciuite,
anchetate, duse in toiul noptii la Focsani. Cativa ani mai tarziu, manastirea
era desfiintata si maicile - obligate sa lucreze la C.A.P. Treizeci de ani s-au
chinuit maicutele in ger si arsita cumplita, continuand sa tina in ascuns
pravila manastirii, sa faca "ceasurile" si slujbele de noapte.
Treizeci de ani au trait cu ferestrele acoperite, mintind intru Hristos atunci
cand, la miezul noptii, militianul le batea in poarta si le intreba de ce nu
dorm. Apoi, intr-o zi, au fost chemate la Procuratura. Urland ca scos din
minti, cineva le-a amenintat cu inchisoarea daca nu renunta la straiele
monahale. Maicile s-au imbracat atunci in fuste lungi si cernite, dar tot n-au
fost lasate in pace. Netulburate, maicile si-au vazut de treaba lor, chiar
daca, tarandu-le in ancheta, procurorul se lega pana si de faptul ca fustele
maicutelor erau negre si nu rosii, cum dorea el. La un moment dat, procurorul
le-a amenintat ca le aresteaza daca nu-si scurteaza fustele si atunci maica
Iuliana nu a mai rezistat si i-a intors vorba: "Mai intai sa arestezi pe
toate tigancile din tara si apoi noi venim singure la poarta inchisorii".
Spionate
la tot pasul, cu ferestrele astupate ca la razboi, sa nu se vada din sat ce fac
ele in timpul noptii, maicutele s-au canonit zeci de ani, traind in calugaria
alba a rugaciunii si a muncii fara plata. In iarna lui 1989, maica Iuliana s-a
trezit mai vesela ca oricand din starea ei de visare si a zis: "Faceti legaturile",
adica sa scoata din lada hainele monahale. Pe moment, ucenicele ei (Varvara si
Olimpiada) au crezut ca trebuie sa se pregateasca de moarte si s-au intristat.
Maica nu a zis nimic, doar a zambit. Cateva zile mai tarziu, incepea Revolutia
si maicile reintrau deplin in calugarie. Asa cum le promisese Fecioara Maria,
la Recea ardea din nou flacara monahismului.
Lingura de
paine
La
Manastirea Recea nu se vorbeste decat de maica Iuliana. Batrana si abia pasind
sprijinita in bastonul ei de alun, maica Varvara o vede peste tot. Cu mana
intinsa usor, arata: patul ei, masuta ei, copacul ei cel drag. Ii poarta chipul
si amintirea oriunde s-ar duce, repetand adesea: "N-am stiut sa o
pretuim", intr-un amestec de regret si bucurie uimita. "Era un om simplu,
un om bland si cald ca o paine", isi aminteste maica Varvara. "Mereu
muncea. Maica facea tainul la vaci. Ea framanta. Ea macina. Ea cernea. Ea lucra
la gradina. Niciodata nu am auzit-o plangandu-se de ceva, desi ar fi avut
destule motive. Se nascuse cu strabism accentuat, incat era aproape oarba.
Lucra impletiturile pe bajbaite si tot asa pasea spre biserica. In plus, pe
cand era copil, se facusera caii naluca si, rasturnandu-se cu caruta, abia mai
pasea cu piciorul drept. Nevolnica si bolnava cum era, maica a batut pamantul
pentru casa, a carat pietre mergand de-a busilea, a carat galeti cu apa,
impingandu-le cum putea. Inalta si ciolanoasa, avea o voce puternica si blanda
totodata. Tacea mai tot timpul si, cand greseam din calea-afara, ofta. Nu zicea
nimic si isi lua asupra ei pedeapsa ce ni s-ar fi cuvenit noua. Isi lua singura
canon. Manca, de pilda, fara lingura. Chiar si ciorba o manca in acest fel,
facand putina lingura dintr-o coaja de paine. Odata, pentru ca noi nu am dat
credinciosilor veniti in vizita o bucatica de fagure, maica nu a mai pus miere
in gura toata viata. Alta data, pentru neascultarea noastra a mancat 40 de zile
la stalpul portii, in picioare. Adeseori o visez.
Cand o vad, izbucnesc in
lacrimi si ea ma mangaie cu privirea si-mi zice: <<Nu plange, sunt cu
voi>>.
Nu pot sa nu plang. Tare imi lipseste. Langa ea, totul era limpede
si curat. Daca trebuia sa facem o treaba sau sa impartim niste lucruri, nu ne
pierdeam in discutii. Faceam totul cu sorti, ca in Biblie, si tot asa faceam
impartitura de Craciun celor nevoiasi. Niciodata nu ne-am certat. Ea era
armonia si blandetea dintre noi. In toate, maica se purta dupa o regula sfanta:
aspra cu sine si milostiva peste poate cu ceilalti. Nimeni nu avea voie sa
plece din manastire fara a primi macar o bucatica de paine. Daca se intampla,
maica era ca bolnava. Cadea la rugaciune si se pedepsea singura. Manca in
picioare, de pilda, sau dormea jos, fara perna. Nu stiu de ce a ales-o tocmai
pe ea Maica Domnului. Stiu ca Iuliana avea multe daruri, inclusiv pe cel al
tamaduirii. Multi bolnavi s-au vindecat prin rugaciunile ei - si paralitici, si
demonizati. Avea doar o singura pretentie: cel bolnav sa se marturiseasca.
Zicea maica: <<Fara pocainta, fara spovedanie, e ca si cum ai turna un
pahar de gaz in mancare, de nu o mananca nici fiarele salbatice>>.
"Om
simplu, lipsit de stiinta cartii, Iuliana vorbea in vorbe putine si cu miez,
vorbe din care nu lipseau dragostea si nici chiar o bruma de umor. "Imi
amintesc ca intr-o vara grindina distrusese toata recolta", spune maica
Varvara.
"Aproape plangand, am zis: <<N-a mai ramas nimic din munca
noastra>>.
Si maica a zambit: <<Cum n-a mai ramas, Varvaro? Au
ramas aracii si spalierii. Tot e ceva>>.
Stia sa te intareasca, sa nu te
lase a cadea in disperare. Pentru ce sa te amarasti? Pentru o galeata de
struguri? Ea era cu adevarat libera si fericita.
***
Ieromonahul
ILARION de la Manastirea Crucea despre SUFERINTA GENERALIZATA A OMULUI MODERN
si BOLILE LUI SUFLETESTI: “Relaţiile dintre oameni se degradează, pentru că
avem egoismul acesta care ne macină”
Ca
să ne vorbească despre taina suferinţei și a Crucii, l-am ales pe Părintele
Ilarion, duhovnic al Mănăstirii Crucea din Dobrogea. Ne-am gândit că
nu întâmplător a ajuns duhovnic la această mănăstire – şi, într-adevăr,
Părintele, atât din propria experienţă, cât şi din cea a ucenicilor săi, ştie
şi ne mărturiseşte puterea şi lucrarea mântuitoare a suferinţei în viaţa
noastră. Dar iarăşi, nu întâmplător, Părintele Ilarion a fost un ucenic
apropiat al Părintelui Arsenie Papacioc, cel ce şi-a luat „doctoratul” pe tema
Crucii în anii petrecuţi în puşcăriile comuniste, ca mărturisitor al lui
Hristos. (G.F.)
(…)
„Dacă nu aş fi trecut
prin suferinţă, nu m-aş fi întors…”
Dar vă spuneam că am cunoscut oameni care
au trecut prin suferinţe grave, prin boli cumplite, oameni care au fost chiar
în pragul morţii trupeşti, și Dumnezeu i-a ocrotit și i-a păzit, i-a trecut peste, și unii şi-au
schimbat total modul de viaţă, înţelegând
că au greşit. Și-au schimbat modul de viaţă! Au înțeles: „Da,
am ajuns în acel punct în care puteam să-mi pierd viaţa din cauza greșelilor mele, a felului în
care am trăit, în
excese, departe de Dumnezeu…”. Sunt foarte multe exemple de acest fel,
al întoarcerii şi-al regăsirii de sine, trecând prin suferinţă, prin suferinţă
concretă, boli în fază terminală. Și omul se vindecă,
nu există boli nevindecabile, dar totul depinde de
credința lui, pentru că Dumnezeu
nu vrea moartea păcătosului, ci întoarcerea lui. Unii trebuie
să treacă prin experienţe teribile, alţii prin experienţe mai puţin dureroase,
dar tot așa, dramatice –
suferinţa îi transformă
radical, și sunt oameni care dau
slavă lui Dumnezeu pentru suferința prin care au trecut: „Dacă
nu aş fi trecut prin suferinţă nu m-aş fi întors, nu aş fi înţeles că sunt
într-o greşeală totală, că-mi irosesc viaţa…”. Sunt şi oameni mai în
vârstă, sunt şi tineri care nu au o experienţă duhovnicească deosebită, dar pur
şi simplu suferinţa i-a trezit la realitate. Nu s-au răzvrătit: și-au înţeles
greşeala, s-au pocăit
– pentru că
trebuie şi o pocăinţă!
– și acum sunt aproape de Dumnezeu.
Acum, această întoarcere nu este posibilă
fără o legătură concretă cu un sfătuitor, cu un duhovnic care să-i ajute să
treacă peste momentele grele, să-i sfătuiască în fiecare clipă, să fie aproape
de ei. Prezenţa unui duhovnic este extrem, extrem de benefică. Mă uit în viața mea: dacă la momentul la
care eu am trecut prin ce-am trecut nu l-aş fi avut alături pe Părintele
Arsenie, m-aş fi prăbuşit, cu siguranţă. La rândul meu, primesc oameni în plină
suferinţă: „Uite, Părinte, sunt bolnav, am nevoie de cineva care să mă
ajute…”. În acele momente, omul caută. Și nu există
să nu găsească
ajutor.
„Lumea întreagă este un
spital”
–
Care ar trebui să fie prima noastră reacţie atunci când întâlnim un om aflat în
suferinţă?
– Să facem tot ce depinde de noi pentru a-i
alina suferința, așa este firesc. Spune Sfântul Nicolae
Velimirovici că lumea întreagă este un spital, şi are mare
dreptate. Noi toţi suntem în suferinţă: suferinţe trupeşti unii, alţii
sufleteşti, alţii şi trupeşti, şi sufleteşti. Dar toţi suntem în suferinţă,
pentru că cea mai mică urmă de păcat sau de patimă în noi provoacă suferinţă. De
multe ori ne amăgim cu suferinţa, că nu ne doare aşa tare, să zic, fizic, ceva,
dar sufleteşte
suntem neaşezaţi, neliniștiți, avem o mâhnire,
o neîmplinire. Și de cele mai multe ori nu reuşim
să înţelegem
acest lucru, că toţi suntem bolnavi, toţi suntem în
suferinţă. Când un om este mânios, de exemplu, şi ni se adresează într-un mod
foarte neplăcut, care este primul nostru gând? „Uite ce-mi face omul ăsta!”. Dar
nu-ţi face ţie rău, își face lui rău, este un
om care-şi exprimă suferinţa, este un suflet bolnav. Noi ar trebui să avem
fiecare față
de aproapele nostru permanent o atitudine de compasiune, pentru că
toţi suferim. Sunt puţini cei
care nu au suferinţe – numai Sfinţii sunt fără suferinţe, dar și ei suferă
pentru suferinţa noastră. De aceeatrebuie să avem o
atitudine de compasiune, de empatie, să înţeleg ce este cu cel de lângă mine,
să înţeleg că este în suferinţă, că are o boală sufletească. Mândria, de exemplu,
este o boală sufletească – păi mândria cred că o avem toţi! Cine poate să spună
că nu are mândrie? Poate nu așa manifestă, dar ea este acolo. Fiecare are iubire de sine, are un orgoliu. De
ce, când cineva ne spune un cuvinţel care nu ne convine, tresare ceva acolo, în
noi, imediat? Asta este mândrie. Și toţi suntem bolnavi, toţi suntem în suferinţă…
Eu
întâlnesc oameni de toate categoriile sociale și de toate vârstele şi
din toate mediile, şi nu am cunoscut pe nimeni care să
nu aibă cel puţin o mică
suferinţă. Mulţi, poate, sunt anesteziaţi şi nu-şi dau
seama, dar toţi cei din jurul nostru au suferinţe. Mai sunt și oameni care sunt aşezaţi
duhovniceşte – dar şi
acolo este o luptă, pentru că
lupta cu păcatul nu încetează
niciodată, până
în ultima clipă
a vieţii. Căderea ne ameninţă permanent. Chiar dacă suntem într-un
echilibru, tot putem cădea. Trebuie să înțelegem că fiecare este într-o
luptă, fiecare are un traseu duhovnicesc. Noi însă nu avem această înţelegere, nu avem
dragoste unul față de altul, suntem tot
timpul pe picior de război
cu cel de lângă noi, pentru că noi suntem bolnavi, ei sunt bolnavi; noi suntem
în suferinţă, ei sunt în suferinţă.
Caracteristica lumii de astăzi este suferinţa –
de fapt, de la Cădere încoace, dar parcă în lumea asta modernă oamenii suferă
din ce în ce mai mult. Relaţiile
dintre oameni se degradează, pentru că avem egoismul acesta care ne macină. Și când omul suferă, tinde să-şi vadă suferinţa lui mai mare decât pe-a celuilalt, şi se
comportă ca atare: cere ajutor şi nu mai oferă nimic. Și
avem astfel o lume în care fiecare se închide în egoismul lui şi, uite-aşa, ne rănim unii pe alții
din ce în ce
mai mult, suntem mai indiferenţi la aproapele nostru, suntem mai puţin dispuşi să
ajutăm, să spunem un cuvânt bun, nu mai avem acea dispoziţie de-a ne apropia de
celălalt şi de suferinţa lui…
„Suferinţa este
tămăduitoare”
–
Părinte, şi ce nu ar trebui să facem atunci când întâlnim suferinţă?
–
Să nu cârtim. Am găsit un cuvânt foarte frumos într-o carte dedicată Stareţilor
de la Optina, care spune aşa: „Dacă
eşti sănătos: Doamne, slavă Ție!
Dacă eşti mai puţin sănătos: Doamne, slavă Ție!
Dacă eşti bolnav: Doamne, slavă Ție!
Dacă eşti bolnav de moarte:
Doamne, slavă Ție!”. Aceasta este o înţelegere profundă a
faptului că suferinţa nu este întâmplătoare, că suferinţa este
tămăduitoare, şi că nu este importantă starea de sănătate sau de boală, ci
importantă este poziţia noastră faţă de starea noastră, în ce mod primim noi lucrul
acesta. Dacă
îl primim ca fiind de la Domnul, suntem împăcaţi, și atunci acele stări
dureroase vor aduce efectele lor benefice.
Noi
însă cârtim, cârtim permanent, suntem nemulţumiţi permanent; este o stare de
nemulţumire generalizată – uitaţi-vă în jurul nostru! Această nemulţumire ne
îmbolnăveşte, este ca o otravă care pătrunde în fiecare zi în fibra noastră, în
adâncul sufletului nostru, al fiinţei noastre; această stare ne duce ori în
nevroze, ori în depresii, ori în boli trupești cumplite. Suntem nemulţumiţi de ce ne-a dat Domnul, de
ce ne dă societatea, de ce ne oferă aproapele, de toate, de temperatura aerului
– ori e prea cald, ori prea frig, și tot
așa. Or, nemulţumirea este
manifestarea egoismului, a iubirii de sine, este cel mai clar semn că suntem bolnavi
sufleteşte.
Sfinţii
nu au nemulţumiri. Orice s-ar întâmpla: „Aşa a vrut Dumnezeu!”.
Sursa: Pr Alexandru Stanciulescu
Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu