Când Mântuitorul Iisus Hristos S-a întrupat acum mai bine de 2000
de ani, poporul lui Israel dezvoltase deja o evlavie profundă pentru numele
sfânt al lui Dumnezeu. Acest nume, pe care Dumnezeu l-a revelat lui Moise, a
ajuns să fie socotit de evrei drept inefabil, atât de sfânt încât nu putea fi
pronunțat nici măcar în rugăciune. În locul său, evreii
au adoptat numele Adonai, „Domnul”; însă, cu timpul, chiar și acesta a părut îndrăzneț și astfel a devenit un
obicei ca, în ebraică, Dumnezeu să fie numit Ha Shem, care înseamnă „Numele”. Pe timpul
lui Iisus, numele adevărat al lui Dumnezeu era rostit cu voce tare numai o dată
pe an, de Yom Kippur, „Ziua Ispășirii”, când marele preot intra în Sfânta
Sfintelor din Templul din Ierusalim, iar aici, de unul singur, pronunța sfântul nume.
Niciodată nu a fost atașată de numele lui Iisus vreo interdicție. Cum oare s-ar fi putut face una ca aceasta? Numele Său a fost
rostit probabil de mii de ori atunci când a pășit pe pământ. Mai mult, în forma sa ebraică, Yeshua (Joshua în engleză), era un nume obișnuit.
Chiar dacă primii creștini ar
fi dorit să interzică cuiva să rostească numele lui Iisus, cum ar fi putut să o facă?
Cu toate acestea, evlavia față de numele lui Iisus datează din
perioada apostolică. În Evanghelia după Ioan, Iisus Însuși îi încurajează pe
ucenicii Săi să se sprijine pe puterea numelui Său: „Orice veți cere de la Tatăl în numele
Meu El vă va da” (Ioan 16, 23). Nu după mult timp, Sfântul Pavel scria în
epistola sa către Filipeni: „Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se
plece, al celor cerești, și al celor pământești, și al celor de dedesubt”
(Filipeni 2, 10).
În jurul anului 150, un mistic creștin, pe nume Herma, a așternut pe hârtie mai multe vedenii pe care le experiase; această carte
este cunoscută sub numele de Păstorul. Într-una din aceste vedenii,
un înger l-a asigurat pe Herma: „Nimeni nu va intra în Împărăția lui Dumnezeu dacă nu
primește numele
Fiului Său”. Ulterior, îngerul îi spune lui Herma: „Numele Fiului lui Dumnezeu
este mare și mai
presus de înțelegere și susține întreaga
lume”.
Observăm aici că, deja în secolul al II-lea, creștinii dezvoltau o teologie
a puterii numelui lui Iisus. Dacă, așa cum credeau unii, Rugăciunea lui Iisus datează din
timpul lui Hristos, atunci aceste rânduri din Păstorul fac
dovada unei evlavii religioase care exista în acea perioadă. Dar dacă
Rugăciunea lui Iisus aparține unei
perioade târzii, atunci am găsit unul dintre cei mai timpurii precursori ai
săi.
La aproape un secol după Herma, influentul teolog Origen (cca
185-254) a scris despre puterea numelui lui Iisus de a liniști cugetele și sufletele tulburate și de a schimba inimile:
„Numele lui Iisus poate să înlăture confuziile din mințile oamenilor, să alunge
demonii și, de
asemenea, să alunge bolile; poate naște o minunată smerenie a duhului și o deplină schimbare a caracterului, și omenitate, și bunătate, și blândețe, în acei
oameni care nu se prefac că sunt creștini”.
În cartea sa, Despre Duhul Sfânt, Sfântul Ambrozie
(cca 337-397), episcopul Milanului și părintele duhovnicesc al Fericitului Augustin, a scris că, atunci
când Hristos a venit în lume „a răspândit
pretutindeni, la toate făpturile, acel Nume dumnezeiesc al Său, fără a fi
împlinit de vreo adăugare (căci deplinătatea nu primește vreo micșorare), ci împlinind
locurile pustii pentru ca Numele Său să fie
minunat în toată lumea. Așadar, revărsarea
Numelui Său semnifică un fel de belșug abundent de haruri și o abundență de
bunuri cerești,
fiindcă tot ceea ce este revărsat curge din abundență”.
Între timp, Fericitul Augustin (354-430), spune în epistola sa
către Proba că primise vești
potrivit cărora monahii și pustnicii
din deșertul
egiptean „rostesc rugăciuni foarte frecvent însă acestea
sunt foarte scurte”. Aproape cu siguranță, una dintre aceste scurte rugăciuni era Rugăciunea
lui Iisus, așa cum o știm astăzi.
Rugăciunea lui Iisus, așadar, pare să fi apărut din încrederea profundă a primilor creștini în puterea sfântului nume al lui Dumnezeu care și-a găsit calea în practica monahală de a rosti rugăciuni scurte în decursul unei zile.
Rugăciunea născută din gingășie
Deșertul
Sinai este un loc aspru, arid, care cu greu poate fi socotit un mediu ce poate
rodi sentimente de afecțiune.
Totuși,
Arhimandritul ortodox Lev Gillet (1893-1980), scriind despre spiritualitatea
monahilor Mănăstirii Sfânta Ecaterina din secolul al V-lea, descrie viața lor religioasă ca fiind
„pătrunsă de gingășie”. Și care este izvorul acestor
sentimente de bunătate? Evlavia monahilor pentru numele lui Iisus. Ioan, un monah
din secolul al VI-lea, care a trăit în Gaza
din Palestina (mai bine cunoscut pentru prietenia și corespondența cu prietenul său monah,
Varsanufie), mărturisește încrederea
pe care monahii din Sinai o aveau în numele lui Iisus, atunci
când scrie că marii sfinți pot
lupta împotriva diavolului și ispitelor sale, însă „cei care sunt slabi nu pot decât să caute adăpost în numele
lui Iisus”.
În timpul călătoriilor noastre, Părintele Ioan și cu mine am auzit monahi
referindu-se la „tăcere”, „atenție” și „trezvie” ca fiind
esențiale
pentru liniștirea
patimilor și
izgonirea gândurilor zilnice care răspândesc
mintea pentru a fi mai aproape de Dumnezeu. „În această liniște”, spune în Filocalie Isihie
al Ierusalimului, cunoscut, de asemenea, ca Isihie Presbiterul (un monah și preot din secolul al
V-lea), „inima inspiră și Îl cheamă, neîncetat și fără oprire,
numai pe Iisus Hristos, Care este Fiul lui Dumnezeu, și El Însuși Dumnezeu”. Dacă această afirmație vă aduce
aminte de ceea ce ați aflat
deja despre dorința
monahilor de a spune neîncetat Rugăciunea lui Iisus, atunci nu vă va surprinde faptul că Isihie
este primul autor atestat în documente care se referă explicit la Rugăciunea lui Iisus. El
spune: „Prin stăruința în Rugăciunea
lui Iisus… intelectul, eliberat de orice imagine, se bucură de o
deplină liniște”.
Cu toții dorim
să avem pacea inimii și a minții, iar
atunci când Iisus potolește durerea
și răcorește o inimă tulburată, cel
care a fost astfel binecuvântat simte o atât de mare bucurie și recunoștință încât va dori
ca niciodată să nu fie despărțit de
Hristos. „Doar Iisus Hristos, Cel ce unește ceea ce este separat și nimeni altcineva”, ne încredințează Isihie, „poate dărui
inimii tale o trainică pace de la patimile tale”.
O schimbare și o deșteptare
Sfântul monah Grigorie Sinaitul a fost cel care a redeșteptat practica Rugăciunii
lui Iisus în mănăstirile și sihăstriile
Muntelui Athos. Nu a fost ușor:
atunci când a sosit în Sfântul Munte, în jurul anului 1300, el nu a găsit decât numai
trei monahi – Isaia, Cornelie și Macarie
– care se
nevoiau cu rugăciunea contemplativă. Cu toate acestea, datorită lui
Grigorie și acestor
trei monahi contemplativi, Rugăciunea lui Iisus a prins rădăcini în Athos și, începând de
atunci, monahii din Sfântul Munte au răspândit Rugăciunea în toată lumea ortodoxă.
Motivul pentru care Mănăstirea Sfânta Ecaterina de pe Muntele
Sinai și-a
pierdut influența în răspândirea
acestei practici este dificil de identificat însă, cel mai probabil, izolarea
fizică a mănăstirii a avut și ea un
rol. Pe la sfârșitul
secolului al XIII-lea, Peninsula Sinai și toată Țara Sfântă se aflau
deja sub ocupație
musulmană – ultimii cruciați fiind
alungați din
regiune în 1291. Pelerinii care doreau să viziteze Sfânta
Ecaterina, ca de altfel și monahii
din acea mănăstire care doreau să călătorească peste
granițe la alte
mănăstiri, trebuiau să ia în considerare riscurile unei astfel de călătorii.
Dacă cineva era capturat pe drum de bandiți sau negustori de sclavi,
acela nu avea să-și mai
revadă vreodată căminul. Și, prin
urmare, monahii Mănăstirii Sfânta Ecaterina s-au găsit ei înșiși în multe
privințe separați de lumea creștină.
Între timp, în Muntele Athos, Sfântul Grigorie făcea cunoscută
comunității
monahale athonite o nouă formă de rugăciune mistică. Avem tendința de a
considera misticismul ca fiind ceva din altă lume, un lucru potrivit
marilor sfinți, însă nu și oamenilor obișnuiți. Grigorie ar fi pus la
îndoială această afirmație. El
considera că experiențele
mistice sunt dreptul din naștere al
tuturor creștinilor,
un dar al Duhului Sfânt revărsat la botez, dar care zace în stare de așteptare până în
momentul în care ceva îl deșteaptă. Dorința de a fi mai aproape de
Dumnezeu, a trăi o viață mai puțin lumească, va deștepta darul mistic, și practica Rugăciunii
lui Iisus îl va ajuta de-a lungul drumului pe novice.
Grigorie a recunoscut că este nevoie de practică pentru a reuși să izgonești toate distragerile și pentru a te centra cu
totul pe unirea cu Hristos. El recomanda recitarea Rugăciunii
lui Iisus la începutul zilei, șezând
(pentru a fi mai convenabil) și ținând capul
aplecat pentru a feri ochii să caute lucruri intersante sau care distrag. El sfătuia ca
rugăciunea să fie rostită domol, concentrându-ne pe semnificația fiecărui cuvânt. Cu
timpul, creștinul va
putea spune împreună cu Sfântul Pavel: „Nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine”
(Galateni 2, 20).
Iisus Hristos și Fecioara Maria
Unul dintre pustnicii pe care Grigorie i-a întâlnit în Athos este
Sfântul Maxim din Capsocalivia († 1365). Despre acesta se dusese pretutindeni
faima că putea citi inimile, putea dezvălui celor care veneau la el cele mai
adânci taine și păcatele pe
care se temeau să le mărturisească. Atât de mulți pelerini se străduiau să ajungă în îndepărtatul Munte Athos și apoi în sălbăticia unde se afla coliba lui Maxim, încât el a
socotit de cuviință să se
retragă din nou și din
nou, tot mai adânc în pădure, pentru a regăsi singurătatea pe care o căuta. De fiecare dată când se muta el își ardea vechea colibă, de aici
primindu-și
supranumele – Kapsokalyvia înseamnă în greacă „colibă arsă”.
Dar nu era vreun loc în care Maxim să se poată ascunde. Întotdeauna pelerinii
îl găseau. Au reușit să ajungă la el
chiar și trimișii împăraților bizantini Ioan IV
Cantacuzino și Ioan V
Paleologul, care au cerut și ei
sfatul sfântului.
Sfântul Grigorie l-a vizitat, de asemenea, pe Sfântul Maxim și probabil, Grigorie fiind
la rândul său monah, Maxim nu s-a supărat. Sfântul Maxim Cavsocalivitul rostea
și el Rugăciunea
lui Iisus însă o dusese într-o nouă direcție: stând înaintea
icoanei Sfintei Fecioare Maria, el repeta o rugăciune în care
invoca numele lui Iisus și al Mariei. Nu știm ce zicea în rugăciunea sa; probabil că era o alcătuire
proprie. Ceea ce făcea Maxim era deosebit.
Pe tărâmurile slave
Cam în aceeași perioadă în care
Grigorie reînsuflețea
practica Rugăciunii lui Iisus, iar Maxim introducea o variație personală la
formula clasică, Sfântul Calist al II-lea, Patriarhul Constantinopolului, scria
un manual pentru ortodocșii creștini care făcea din
Rugăciunea lui Iisus centrul vieții lor duhovnicești.
Cunoscută prin numele aparte de Centurii, cartea lui Calist era
menită monahilor, însă Arhimandritul Lev Gillet, care s-a adâncit în această
lucrare aproape uitată în secolul al XX-lea, a socotit că, prin anumite
adaptări, orice creștin ar
putea urma și s-ar
putea folosi de manualul Sfântului Calist.
Întrebuințând metoda
lui Calist ca punct de plecare, creștinul care tânjește să-și adâncească viața duhovnicească pune
credința în acțiune prin fapte de
milostenie: citește
Sfintele Scripturi zilnic; participă la slujbele bisericești; primește Sfânta Împărtășanie cu vrednicie, evlavie și smerenie; face priveghere
de toată noaptea la sfinte sărbători importante precum Paștele și Crăciunul;
postește cu
legume, pâine și apă în fiecare
zi de miercuri și vineri.
Toate aceste fapte, spune Părintele Lev, sunt menite să sprijine, să întărească actul
principal: rostirea Rugăciunii lui Iisus pentru a-L iubi pe Iisus mai profund.
Între timp, din Muntele Athos, Rugăciunea lui Iisus se răspândea
pe tărâmurile slave. Un monah rus din Athos, Sfântul Nil Sorsky (1433-1508), a
învățat cum să rostească această rugăciune și atunci când s-a întors
acasă, a introdus-o în mănăstirile de pe râul Volga. Un manual pentru instruirea novicilor redactat în Mănăstirea Sfânta
Treime explică cum pot fi inițiați în Rugăciunea
lui Iisus. În Ucraina și Rusia a
apărut obiceiul de a zice Rugăciunea lui Iisus, trecând cu degetele
în același timp
peste nodurile sau mărgelele unei funii de rugăciune [metanier].
Înapoi în Sfântul Munte
În secolul al XVIII-lea era un monah care trăia în Muntele Athos,
pe nume Nicodim; avea să devină cunoscut sub numele de Nicodim Aghioritul (cca
1749-1809). În perioada în care s-a nevoit în Sfântul Munte și-a instruit ucenicii să
folosească o tehnică de rugăciune prin care, credea el, intelectul poate fi adus în inimă.
Acestea sunt învățăturile Sfântului
Nicodim către călugări: în fiecare seară găsește un loc întunecat, liniștit unde
să nu fii tulburat timp de o oră. Așezat pe un scaun, apleacă-ți capul până ce barba
se odihnește pe
piept. Înainte de a începe să te rogi, ține-ți respirația puțin; apoi, cu o voce slabă
începe să rostești Rugăciunea
lui Iisus. Nu lăsa ca mintea să colinde sau să fie distrasă, ci păstreaz-o acordată la cuvintele rugăciunii până ce rugăciunea devine centrul minții, al inimii și al
sufletului. „Pune în mișcare voința sufletului”, spune
Nicodim. „Sufletul trebuie să zică această rugăciune cu toată voința sa, cu toată tăria sa și cu toată iubirea
sa”. Desigur, acesta era un sfat adresat monahilor novici. Pe când ne aflam în Athos, colegii mei și cu mine – creștini
mireni – am fost avertizați de mai
mulți monahi și preoți să nune
plecăm capul și să nu ne
ținem
respirația fără îndrumare;
acest fel de a rosti Rugăciunea lui Iisus, ne-au spus ei, necesită îndrumare
din partea unui povățuitor
duhovnicesc și nu ar
trebui să o spunem de capul nostru.
Scopul monahilor care practicau – și care încă practică – Rugăciunea lui Iisus în acest chip este de a se separa de tot ceea ce este lumesc:
confort, faimă, succes, avere, ambiție, căsătorie, familie. O rostire disciplinată a Rugăciunii lui
Iisus ușurează lepădarea de
aceste lucruri. Însă ce se întâmplă cu aceia dintre noi care trăim în lume și care nu putem renunța la îndatoririle
noastre? Pentru noi, Rugăciunea lui Iisus ne poate feri de a deveni prea atașați de lucrurile lumii, de la
a face idoli din cariera, salariul, mașina noastră și alte
simboluri ale statutului nostru social. Practica Rugăciunii
lui Iisus ne ușurează detașarea de dorințele și neliniștile lumii care ne pot
distrage de la adâncirea vieții
noastre duhovnicești.
Aceasta vrea să spună Sfântul episcop rus din secolul al XIX-lea, Teofan Govorov
(Zăvorâtul, 1815-1894), atunci când scrie: „Scopul practicii (Rugăciunii lui
Iisus) constă în dobândirea obiceiului de a păstra mintea în trezvie înlăuntrul
inimii”. Către aceasta putem aspira cu toții, prin harul lui Dumnezeu și folosindu-ne de Rugăciunea lui Iisus.
Pelerinul rus
În Rusia secolului al XIX-lea, Rugăciunea lui Iisus a inspirat
scrierea unei cărți care va
deveni un titlu clasic al literaturii mistice, Pelerinul rus. Cartea
în sine este un fel de taină: este scrisă la persoana întâi însă nimeni nu știe dacă este o
lucrare de ficțiune sau
chiar o relatare autobiografică despre un mistic rătăcitor ce
devine un rugător iscusit al Rugăciunii lui Iisus. Pelerinul ne spune cum un stareț l-a învățat să se roage
neîncetat cu Rugăciunea lui Iisus, cum aceasta i-a transformat viața și l-a ajutat să îndure
orice necaz sau pătimire.
Cea mai interesantă parte a cărții este cea în care pelerinul descrie ce trăiește el atunci când se
roagă:
Uneori (atunci când zice Rugăciunea lui Iisus), inima mea
părea de parcă revărsa de bucurie, atât de ușoară era, atât de plină de
libertate și de
alinare. Uneori simțeam
iubire pentru Iisus Hristos și toate făpturile lui Dumnezeu… Uneori,
prin chemarea numelui lui Iisus, eram covârșit de fericire și de atunci am înțeles înțelesul acestor cuvinte: „Împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul
vostru”.
Rugăciunea lui Iisus și Pelerinul rus joacă un rol important în romanul
lui J.D. Salinger, Franny și Zooey. Franny, o studentă aflată în toiul unei crize existențiale, citește Pelerinul rus și încearcă să se roage
fără încetare. În timpul prânzului cu prietenul său ea încearcă să-i
explice ce face însă el nu o aude; el este captivat de masa sa, de meciul de fotbal la
care va participa după prânz, de petrecerea de după joc. Când prânzul se sfârșește prietenul iese afară să cheme un
taxi. Franny rămâne la masă recitând fără oprire Rugăciunea lui Iisus. Ea descoperise un mărgăritar de
mare preț în timp ce
mintea prietenului ei este axată în întregime pe găsirea unui taxi.
Mulțumită în mare
parte Pelerinului rus, care a fost tradusă în multe limbi,
Rugăciunea lui Iisus a devenit cunoscută în Europa Apuseană și în Statele
Unite, unde o mână de catolici și
protestanți au încercat
să o practice. Autoarea engleză Evelyn Underhill (1875-1941), care a fost
deosebit de interesată de domeniul misticismului, a îmbrățișat Rugăciunea
lui Iisus: „Acest meșteșug este atât de
simplu”, scrie ea, „încât poate fi întrebuințat de cel
mai umil dintre credincioși și totuși atât de
puternic, încât îi poate introduce pe cei care o rostesc cu credincioșie în cele
mai adânci taine ale vieții
contemplative”. În mod curios totuși Rugăciunea
lui Iisus este încă în mare necunoscută și nu
foarte mult practicată în Apus. Nădăjduim că această carte va ajuta ca
Rugăciunea lui Iisus să devină cunoscută și iubită în toată lumea apuseană.
Lasă rugăciunea să-și facă lucrarea
În 1963, un monah ortodox pe care l-am menționat anterior în acest
capitol, Arhimandritul Lev Gillet, a publicat ceea ce trebuie să fie cea mai
bună lucrare modernă despre Rugăciunea lui Iisus, intitulată simplu The Jesus
Prayer (Rugăciunea lui Iisus).
Părintele Lev a fost inițial un catolic francez
evlavios care a îmbrățișat monahismul benedectin.
Student în creștinismul
răsăritean, Părintele a explorat Ortodoxia și în cele din urmă s-a convertit, devenind creștin ortodox.
Printre prietenii lui Gillet se numărau catolici, anglicani,
calviniști,
penticostali și quakeri
și pe toți îi îndemna să
rostească Rugăciunea lui Iisus. Nu ar fi ceva exagerat dacă am afirma că
Părintele Lev a făcut din a aduce Rugăciunea lui Iisus în bisericile Apusului o
misiune personală.
În cartea sa, Părintele Lev insistă că nu sunt necesare pregătiri
elaborate pentru a începe rostirea acestei rugăciuni, potolește-ți mintea neobosită, cere
ajutorul Duhului Sfânt și apoi începe să repeți rugăciunea.
Singurul său avertisment este simplu: nu încerca să te forțezi să ai o
experiență „mistică” sau să îți provoci o stare emoțională falsă. Lasă rugăciunea să lucreze
singură. „Începând să rostești numele
șlui Iisusț cu evlavie fierbinte”, scrie
el, „tot ceea ce trebuie să facem este să ne atașăm de el, să ne agățăm de el și să îl repetăm domol,
ușor și în tăcere”.
Nu te grăbi în repetarea rugăciunii, îndeamnă Părintele Lev. Și nu o zi prea repede. Dacă obosești nu te mai ruga. Dar
chiar și atunci
când nu te rogi, indiferent de orice altceva faci, încearcă să fii
atent la dorința de a rămâne întotdeauna
în prezența lui Iisus. Sfânta
Scriptură caracterizează această stare astfel: „Dormeam, dar inima-mi veghea”
(Cântarea Cântărilor 5, 2).
Care sunt urmările rostirii neîncetate a numelui lui Iisus?
Părintele Lev ne încredințează: „Numele
lui Iisus este un mijloc concret și puternic de a-i transfigura pe oameni în
realitatea lor cea mai profundă și
dumnezeiască”. El ne îndeamnă să spunem rugăciunea în tăcere în timp ce mergem la serviciu, în timp ce mergem pe stradă,
chemând numele lui Iisus peste fiecare om pe care îl vedem și încercând mereu
să ne purtăm într-un mod care să sugereze oamenilor din jurul nostru că noi încercăm să trăim pentru
Hristos.
Pelerinajul pe care l-am făcut împreună cu Părintele John,
căutarea noastră de a afla tainele Rugăciunii lui Iisus, a fost călăuzită de toți acești bărbați și femei sfinte care au
experiat puterea duhovnicească, de viață schimbătoare a
rugăciunii. Scrierile lor despre Rugăciunea lui Iisus au fost
manuale mistice care ne-au îngăduit să pășim pe urmele sfinților.
Sursa: Norris J. Chumley, Tainele Rugăciunii lui Iisus.
Trăind prezenţa lui Dumnezeu: pelerinaj în inima unei străvechi spiritualităţi,
traducere de Dragoş Dâscă, Editura „Doxologia“, Iaşi 2012
Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu