BISERICA ORTODOXĂ
BASARABEANĂ-ÎNFĂPTUITOARE A MARII UNIRI
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Lacrimile strămoşilor, sângele lor, sudorile lor,
stoarse de când s-au răzleţit de mama România,
nu mă lasă să tac. Şi nimeni din Basarabia, din
cei care trăiesc din munca şi sudoarea Moldovenilor,
care trăiesc pe pământ udat de sânge şi lacrimi, nu
are dreptul să tacă.” (Pr. Nicolae Stadnicov)
Aproape întreaga noastră istorie pulsează de trăirea vibrantă a emoţiei
şi afirmării naţionale care zvâcneşte permanent în conştiinţa moral-creştină a
Neamului nostru Dacoromân şi a cărei flacără vie arde neîntrerupt în sânul
altarului precreştin şi creştin.
Comuniunea spirituală a traco-geto-dacilor s-a întronizat ca urmare a
procesului încreştinării care, a premers monumentalului moment al formării
poporului român, iar oficializarea creştinismului ortodox ca unica Religie vie
a Daciei Mari a coincis cu însăşi procesul tainic de esenţă şi cristalizare
harică a poporului credincios şi a prea frumoasei limbi române.
Limbii protodace-limba divină a Neamului părintesc al omenirii i s-a
conferit aşadar atributul suprem al veşniciei de a rămâne cea mai frumoasă.
Tocmai de aceea, prin binecuvântare
dumnezeiască, protopărinţii i-au spus limbii care în veac de milenii
rămâne-române, adică Limba română.
Identitatea, comuniunea şi continuitatea noastră nemuritoare pe acest
pământ şi în rîvnitul cer are ca Destin întreita sa naştere prea binecuvântată
ca popor dac, creştin şi român!
Imperativul naţionalist-creştin al Neamului îl conferă absolut ortodoxia
şi dacoromânismul.
Caracteristica ontologică a Omului creat şi a celui recreat hristic, a Omului
creştin este dualitatea, respectiv familia: „Şi
a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său şi l-a făcut bărbat şi femeie”(Facerea
1, 27).
Sensul acestei dualităţi, al familiei deci, are la rândul ei două
caracteristici, precum două harisme speciale: solidaritatea ca natură socială
şi comuniunea ca natură religioasă spre a se împlini mai întâi în neamul cel
mic-celula, rudele de sânge, apoi gintă, cânezat, voievodat întru Familia cea
Mare-Ţara, Neamul, ca rude sacre de Glie şi Cer.
Solidaritatea trebuie asumată permanent pentru a atribui poporului
unitatea social-politică a unui Stat unitar, suveran şi suzeran, condiţie
vitală continuităţii milenare ca naţie monarhică.
Apartenenţa la cer a Neamului creştin o dă dreapta credinţă trăită,
mărturisită, jertfită a poporului, care încununează de fapt unitatea socio-politică
a Statului creştin, conferindu-i astfel autoritatea spirituală şi demnitatea
mistică ce-i deschide Calea spre mântuire.
Sufletul neamului Dacoromân trăieşte nemuritor prin jertfa sfântă de
sânge în care grăiesc necontenit Limba română cu stihurile ei de aur şi psalmii
serafici ai cântării Liturgice.
Nemurirea precreştină dacică şi-a odrăslit sufletul creştin prin cuvânt
şi rugă, revărsându-se dincolo de limanurile timpului şi spaţiului pe ţărmurile
veşniciei ortodoxe.
Focul din Cuvântul dumnezeesc şi flacăra Rugii divino-creştină prelinsă
pe Chipul fiinţei şi persoanei dacoromânului străbun i-a împletit unitatea în
acelaşi cuget şi aceeaşi simţire sfântă care, l-a întrupat ca Dăinuire
multimilenară în cuminecare cu Altarul, Dorul, Dăruirea, Doina, Balada, Pământul,
Codrul, Moşia, Apele, Grâul, Via, Taina, Biserica, Suferinţa, Crucea, Martiriul,
Omenia, Luna, Stelele, Soarele, Cerul, Învierea, Înălţarea şi Neatârnarea,
rămânând locului hărăzit de Bunul Dumnezeu, peste voinţa încrâncenată a tuturor
vicisitudinilor, furtunilor, ameninţărilor, prigonirilor, invaziilor,
persecuţiilor, eresurilor, ereziilor, schismelor, trădărilor, laşităţilor,
râvnirilor, vânzărilor, ideologiilor atee, doctrinelor politice...
Neamul
Dacoromân-Vlăstarul regal, legitim şi moştenitor al tronului neamului
primordial pelasg, fiind eminamente religios monoteist, precreştin şi creştin
şi-a asumat dintru început lupta, apărarea, dreptatea, jertfa, dăinuirea,
înţelepciunea întru credinţa ortodoxă, libertate şi adevăr prin apartenenţa
religioasă privind continuitatea sa mistico-spirituală de sânge şi har.
Prin urmare, contribuţia milenară la lupta pentru credinţă, libertate şi
unitatea naţională a Neamului a fost pe deplin creştină prin poporul credincios
călăuzit de Clerul evlavios, educat de Mame eroine, artişti de geniu şi iluştri
dascăli, îndrumat de Voievozi regali ori virtuoşi Bărbaţi de Stat, de Vlădici
aleşi, înfrăţit cu Marii Comandanţi ai bravei noastre Oştiri, cântat de marii
noştri poeţi şi rapsozi, primenit de marii condeieri, binecuvântat de femei
alese, principese şi crăiese de sacrificiu filantropic-un adevărat cult sacru
al Omeniei, cum a fost cazul princiar prin excelenţă al inegalabilei şi inimoasei
Regine Maria.
Voievozii, Bărbaţii de Stat, Marii Comandanţi, Femeile pline de har,
poeţii, scriitorii, dascălii, Clerul, toate păturile sociale ale poporului erau
toţi cu inimă şi cu sânge creştinesc.
Vieţile curate închinate unităţii şi libertăţii Neamului dacoromân evocă
lupta, credinţa, slujirea, idealul şi jertfa lor creştină care a refăcut Întregirea
prin făurirea Marii Uniri şi al cărui rol de frunte l-a avut Biserica ortodoxă
basarabeană, aşa cum afirma şi marele erou Părinte VASILE ŢEPORDEI:
„Pentru ca să fim drepţi: principalul naş al Unirii a fost Biserica
basarabeană.” (Vasile Ţepordei, Scrieri
Alese. Ed. Flux, Chişinău-2005, p. 92)
După samavolnica anexare din 1812, a Frumoasei Basarabie româneşti la
ţaratul expansionist rusesc, acaparatorii slavi au declanşat pe etape procesul
de rusificare şi asimilare, impunând limba rusă în administraţie, justiţie şi
şcoală.
Când hoardele lui Lenin s-a năpustit cu toată ura şi cruzimea asupra
proaspătului Stat Independent Moldovenesc, Sfatul Ţării odrăslit din Seminarul
Teologic Ortodox din Chişinău a sfidat orice pericol, ameninţare, invazie ori
prudenţă, hotărând bărbăteşte, creştineşte şi temerar: Unirea pe veci a
Basarabiei Sfinte cu Patria-Mumă-Regatul României Veşnice.
Nădejdea şi salvarea continuităţii româneşti ca neam prin limbă şi
credinţă s-a datorat Rezistenţei prin Religie, fapt cardinal, determinant care,
a revenit ca întotdeauna Bisericii ortodoxe, ce se revendica de altfel şi ca o
Înaltă Şcoală Domnească exprimată categoric şi revelator prin graiul autoritar
şi solemn al Seminarului Teologic Ortodox din Chişinău.
Clerul ortodox, ca descendent şi urmaş fidel al poporului creştin a
menţinut trează conştiinţa creştină în rândul comunităţii, salvându-i
identitatea şi autoritatea ca duh naţional în Biserică şi Şcoală, pe toată
perioada calvarului celor 106 ani de înstrăinare forţată şi mişelească.
Preoţimea ortodoxă basarabeană, intuind ceasul izbăririi Neamului
românesc s-a constituit la 1902 în
Frăţia: „ Naşterea lui Hristos”-ca o pietate specifică aparte, care a
devenit: „cea mai ortodoxă provincie din
ţară”, după spusele lui Gala Galaction („Ştiinţa”,
1993, p. 23).
Frăţia cu conştiinţa morală, candoarea ingenuă şi curăţia sufletească a
avut ca temei luminarea poporului prin tipărirea de literatură creştină în
limba română, iar ca scop dublu: pregătirea luptei de eliberare de sub jugul
străin samavolnic şi calea Înfăptuirii Marii Uniri.
Pe la 1905, Părintele P. Gheorghian trage clopotul de ridicare la lupta
de eliberare naţională:
„Suna-va ceasul dezrobirii mâine/
Şi lanţul va cădea în praf însângerat,/ Şi vei cunoaşte-atunci, tu
bietule române/ Ce-atât amar de vreme ai stat îngenunchiat!”
Revoluţia bolşevică atee sponsorizată de imperiul habsburgic creştin
chipurile, a împrăştiat în sângerosul an 1917, un haos diabolic fără precedent
în Europa de Răsărit şi nu numai...
Anarhia roşie atinsese o culme a demenţei, a jafului şi a crimei nemaiîntâlnită
până atunci.
Proletariatul bolşevizat s-a unit în brutalitate, cruzime, ticăloşie,
mişelie şi manifestări odioase transformându-se într-o gloată dobitocească ce
spintecă pe orcine se află în faţa
coarnelor ameninţătoare şi călcând totul sub spurcatele lor copite murdare.
Biserica Ortodoxă basarabeană grăind adevărul despre conştiinţa
românismului creştin prin braţul tipografiei şi al prodigioaselor reviste
eparhiale: Basarabia, Luminătorul, Cuvânt Moldovenesc, Astra Basarabeană...
a fluturat cu înflăcărare spirituală Flamura dreptei credinţei, a identităţii, a
comuniunii şi a unităţii Neamului Dacoromân, declanşând mai întâi frontul
cultural-religios care, pregătea şi deschidea calea frontului ideal
naţionalist.
În lumea Răsăritului Ortodox nu există Biserică fără Neam şi Neam fără
Biserică, căci sfânta chezăşia a Învierii Neamului constă tocmai în însăşi
Învierea Domnului Iisus Hristos.
Sfatul Frăţiei „Naşterea lui
Hristos” şi ieromonahul Gurie Grosu au avut un rol decisiv al apariţiei în
limba română a jurnalului bisericesc Luminătorul.
Luminătorul a fost cea mai prestigioasă revistă de cult în
limba română-a Eparhiei Chişinăului şi Hotinului, ce vede lumina tiparului în
1908 şi primeşte botezul de la
expresia ierarhului Vladimir care, a susţinut financiar şi spiritual proiectul
faimosului jurnal cu îndemnul părintesc către fiii săi: „Lumina lui Hristos să lumineze
pre toţi!”
Luminătorul, după
întreruperea forţată în timpul războiului
din 1944, a fost reaprins ca un Rug, de inimosul protoiereu Petru Buburuz în
Ianuarie 1992 şi străluceşte necontenit prin spiritul său.
Toate articolele publicate în Luminătorul, ce îmbrăţişa 80 de
pagini de literatură ortodoxă, o carte creştină deci, răspândeau raza unităţii
de neam şi credinţă şi aveau ca autori printre cei mai luminaţi slujitori
creştini ai condeiului şi ai altarului: A. Mateevici (debutează ca seminarist),
I. H. Rădulescu, Constantin Popovici, Gurie Grosu, Vl. Baltagă, M. Plămădeală,
Theodor Inculeţ, Gh. Tudor, I. Ignatovici, I. Friptu, S. Dănilă, Gh. Marinescu,
P. Frolov, Tr. Suruceanu, Visarion Puiu, Petre Comerzan, Gr. Constantinescu,
Onisifor Ghibu, P. Gheorghian, S. Murafa, Hodorogea, C. Parfenie, M. Ciachir,
Macarie Untul, N. Laşcov, Spiridon Muranevici ş.a. (Luminătorul. Chişinău, nr.
9, 1931; Ion Nistor, Istoria Basarabiei. Chişinău. Ed. Cartea Moldovenească,
1991)
Acelaş mare slujitor al Domnului şi al Neamului, părintele Vasile
Ţepordei, mărturiseşte:
„O dată cu apariţia <<Luminătorului>>cărturarii îşi transmit gândurile lor pe
hârtii, transmiţându-le întregului popor al provinciei. Iniţiatorii şi
conducătorii sunt: ieromonahul Gurie,
pr. Partenie şi venerabilul ic. Mitrofor Constantin Popovici. Aici îşi fac
şcoala toţi scriitorii şi poeţii români basarabeni, în frunte cu regretatul
Alecu Mateevici...
Ieşind ziarul <<Basarabia>>, el e condus
tot de foştii elevi ai Seminarului. Cu un cuvânt, tot ceea ce s-a făcut pe
terenul naţional în Basarabia a fost făcut de fiii Bisericii. Şi când vine şi
se face Unirea, ea este făcută tot de seminarişti. Luaţi pe un Inculeţ, Pelivan, Halippa, Mandan, ieromonahul
Gurie etc., etc., toţi sunt fiii Bisericii. Aproape toţi deputaţii Sfatului
Ţării şi toţi miniştrii Basarabiei de după Unire sunt elevi ai Seminarului.
Deci toţi sunt elevi ai celui mai bătrân şi mai mare naţionalist basarabean: ai părintelui Iconom Mitrofor Constantin
Popovici.
Acesta este izvorul
naţionalismului de la care s-au adăpat toţi deputaţii şi miniştrii Basarabiei
de mai târziu.” („Raza”, an.
III, nr. 114, 16 aprilie 1933, p. 2)
Mitropolitul Gavriil Bănulescu-Bodoni, deşi impus pe tronul Basarabiei
de către Moscova a ţinut vie flacăra românismului basarabean. El a ctitorit la
13 Ianuarie 1813, Seminarul Teologic din Chişinău cu predare în limba română,
înzestrându-l cu tipografie proprie.
„Seminarul întemeiat de Bodoni, arată
Mitropolitul Antonie Plămădeală, a dat
României pe aproape toţi făuritorii Unirii din 1918.” (Antonie Plămădeală, Basarabia. Sibiu-2002, p. 87)
Seminarul Teologic-Chişinău a dat Basarabiei şi României în geana
Zorilor înfăptuirii unităţii de Neam cele mai luminate chipuri ale Generaţiei ortodoxe
basarabene.
„Acolo, la Seminarul Teologic, la
hotarul dintre veacurile XIX şi XX, mărturisea marele jurnalist, preot,
profesor, supravieţuitor al regimului concentraţionar, răzeşul Părinte Sergiu
Roşca, pe care am avut privilegiul de a-l cunoaşte şi preţuii întru căldura
demnităţii sale, şi-au făcut studiile şi
primii paşi în lupta naţională a românilor basarabeni mulţi dintre cei care vor
lupta mai apoi şi vor realiza marele act de la 27 martie 1918, când Sfatul
Ţării de la Chişinău a proclamat Unirea Basarabiei cu Regatul Român. Şi tot
dintre absolvenţii sau încă elevii seminarului se vor recruta redactorii,
colaboratorii sau răspânditorii primului ziar naţional românesc din provincia de
peste Prut, apărut la Chişinău în urmă cu 100 de ani, în mai 1906, şi care se
numea, cum altfel, Basarabia.”
(Sergiu C. Roşca, Basarabia, Pământul
Misiunii Noastre. Ed. Universitară, Bucureşti-2006, p. 5)
Un înflăcărat purtător al stindardului privind Înfăptuirea Unităţii
Neamului din rândul Clerului ortodox basarabean a fost protoiereul Constantin
Popovici, care a trezit conştiinţa poporului şi simţămintele fierbinţi
româneşti prin intermediul preţioasei
reviste româneşti <<Luminătorul>>, pe care cu mult zel de la apariţia ei din
1908 o conducea admirabil.
Părintele Constantin Popovici-mândria
preoţimii basarabene a fost considerat pe bună dreptate: dascălul dascălilor şi preotul preoţilor,
trăindu-şi viaţa între două slujiri divine absolute: iubirea de Dumnezeu şi
dragostea de Neam.
Dincolo de toate calităţile şi faptele măreţe ale slujirilor sale,
Părintele a fost mai mult decât Preot, mai mult decât Dascăl, mai mult decât
Om: a fost o instituţie duhovnicească prin care a educat şi binecuvântat peste 40.000 de ucenici, sădindu-le în sufletele lor tinere şi curate Dorul cel mare după
Dumnezeu şi după întregirea Patriei-României dragi.
Marele Român, de o cinste şi o dragoste nemărginită, şi-a deschis
Sufletul-Basarabie tuturor: „Cine nu şi-a deschis sufletul în faţa
acestui duhovnic al duhovnicilor şi
părinte al părinţilor?, se întreabă cu admiraţie alt mare părinte şi
mare duhovnic, Vasile Ţepordei.
Alţi camarazi de înaltă slujire, de luptă dârză, de luminare şi cinstire
românească au fost stareţul de la Suruceni (ulterior episcop de Ismail)
Dionisie Erhan, devenit erou al unităţii
naţionale, care n-a strălucit decât prin dragostea sa creştină, bunătatea blândeţii şi lumina înţelepciunii
dăruită tuturor.
Cârja arhipăstăririi sale a fost făcută din lemnul care nu se îndoaie al
dreptăţii: „Eu n-am dat niciodată
îndărăt. N-am luptat pentru interese personale. Şi de aceea am biruit totdeauna.”
(Vasile Ţepordei, op. cit., p. 411)
Asemeni lui Dionisie a fost şi arhimandritul
(mai târziu, Mitropolit) Gurie Grosu, care în guvernul Moldovei independente
era ministru-adjunct la Culte şi Justiţie. Convocând o Adunare a Bisericii
Ortodoxe din Basarabia, călugărul ministru a strigat entuziasmat despre rolul
Bisericii şi al preotului slujitor lui Hristos şi naţiunii sale: „Biserica trebuie să devină un izvor de
cultură naţională... Preoţimea trebuie să vorbească aceeaşi limbă pe care o
vorbeşte poporul... Preotul să fie cel mai bun apărător al naţionalităţii.”
(Antonie Plămădeală, op. cit., p. 89)
Marele arhiereu rămâne în conştiinţa posterităţii ca o Icoană vie a
slujirii preoţeşti-naţionale, prin râvna de salvare a limbii, a cazaniei şi a
naţionalismului ortodox.
Mitropolitul Gurie-Gură de Aur al Românilor, pe umerii căruia a stat întreaga luptă pentru limba română în
Basarabia, a strălucit ca un mare suflet creştin, ca un mare dascăl român,
ca un mare învăţat, ca un mare iubitor de carte şi Scriptură în care se
contopeau zelul inimii dacoromâne şi conştiinţa sufletului ortodox: „Sub înfăţişarea lui de preot de ţară, grăia
D. I. Atanasiu, prinţul acesta al
Bisericii a fost şi va rămâne una dintre cele mai luminoase figuri ale
Bisericii neamului.” („Ordinea”-19
nov. 1943)
Tare mult a suferit Vlădica Mitropolitul pe când era monah pentru
provincia sa românească, trudindu-se din răsputeri să o vadă izbăvită şi
aşezată princiar în sânul Familiei ei regale.
„Întemeind revista Luminătorul,a fost exilat tocmai la
Smolensk. Era prea periculos pentru stăpânirea străină. Dar şi acolo stând,
arhimandritul Gurie a scris româneşte, a crezut în învierea neamului pe care
l-a iubit, a luptat pentru fraţii săi... Mitropolitul Gurie şi-a iubit şi
respectat deopotrivă credinţa în Dumnezeul părinţilor şi în dreptatea neamului
său. A iubit mult. Foarte mult. Poate prea mult pentru un om.” (Vasile
Ţepordei, op. cit., p. 419)
Pe frontul dezrobirii
naţionale, preotul militar, genialul poet şi eroul-martir Alecu Mateevici, Cel care a
scris sub dictare divină Limba noastră-Testamentul
celei mai înalte mărturisirii a sa, proorocea ridicarea unui
profet-voievod-eliberator, scriind între răniţii şi martirii tranşeelor
războiului ucigător la 10 Iulie 1917, pe dealurile însângerate ale Mărăşeştilor:
„Să
ştiţi: de nu veţi ridica/ Din sânul vostru un prooroc,/ În voi viaţa va seca./
Zadarnic soarta veţi ruga,/ Căci scoşi veţi fi atunci din joc,/ Şi-ţi rămânea
făr’ de noroc.”
Un an mai târziu, respectiv la 10 Martie 1918, părintele A. Murafa a
creat imnul Unităţii tuturor românilor, numit România, din care reproducem câteva texte de aur:
„Între Nistru şi Tisa, din vechime
adâncă, stai Tu, Românie, ţară eroică.
Istoria Ta, scrisă cu litere de sânge, îmi
adeverează că Tu, Românie, ai fost o ţară de jertfă. Stând la răspântie, Tu ai
fost în trecut straja Apusului...
Numai prin sângele Tău şi prin ale Tale
suferinţi, neamurile din Apus au rămas neatinse şi au ajuns la nume mari, la
cultură înaltă şi la bogăţii nenumărate.
Datoria neamurilor apusene către Tine,
Românie, e atât de mare, că ele mai nu sunt vrednice să se plătească de ea...
Trăieşti mică, dar cu nume eroic, glorios,
cunoscut de toată lumea. Trăieşti, aşteptând viitorul Tău măreţ...
Dreptatea e cu Tine şi Dumnezeu e cu
Tine!...
Trăieşti, cunoscută ca o ţară eroică, nu
numai de prieteni, dar şi de duşmani. Şi vei trăi în veac, pentru că viitorul
Tău, Românie, e răscumpărat c-o plată scumpă: cu sângele şi s
uferinţa
de veacuri a poporului românesc.” (Antonie Plămădeală, op. cit., p. 91)
În dangăt de rugă şi lacrimi de clopot, Neamul dacoromânesc s-a ridicat
încă odată, din nesfârşitele sale ridicări spre gloria care i-a definit neîntrerupt
destinul său măreţ şi biruitor.
Din Octombrie 1917, Basarabia creştină entuziasmată şi-a croit singură
soarta ei firească, ortodoxă, alergând spre îmbrăţişarea caldă la sânul Mamei
sfinte, aducând regelui Ferdinand şi iubitoarei Regine Maria, Buna Vestire a
reînvierii Ţării lui Mihai Vodă Viteazul.
Laurii gloriei Basarabiei legendare s-au întrupat în aurele Eroilor, Mucenicilor şi Sfinţilor.
Puterea de cremene a rezistenţei religioase basarabene împotriva
rusificării principatului lor şi al nostru milenar a fost Biserica-Mamă în
frunte cu Odorul ei scump, poporul ortodox.
Pentru mine, Principatul lui Burebista-Basarabia, Crăiasă şi Martiră este
acel tainic şi sacru-Acasă: locul de
înfrumuseţare al Miresei princiare logodită cu Voievodul chipeş din Carpaţi, locul
binecuvântat al vieţii eroic-legendare şi leagănul bucuriei măreţelor lăcaşuri
de cult-mărgăritarele ortodoxe ce ne atârnă de nemurire, inima prin care se
revarsă Nistrul-fluviul în care se primenesc stelele serafice revărsate peste
pământul străbun şi cerul martiric, dar şi peste azurul sufletului meu care-i
poartă cu recunoştiinţă numele, pământul sfânt înveşmântat în falduri albastre de
cer voroneţean, unde conştiinţa milenară dacă, se întăreşte în mădularele
fiinţei şi spiritului nostru prin cuminecarea cu Crucea suferinţelor, cu
Potirul lacrimilor martirice şi cu nectarul serafic al biruinţei Neamului întru
Învierea Mântuitorului Hristos.
Cu acelaşi dor, cu deplină credinţă şi nemărginită iubire să ne alăturăm
dragostei părintelui Vasile Ţepordei pentru Basarabia Sfântă:
„Ţi-am iubit cu nesaţ pământul, fiindcă-i
leagănul fiinţei noastre. Ţi-am adorat zorile, fiindcă-s rupte din sufletul
nostru dornic de mai bine. Ţi-am iubit cu foc sufletul, fiindcă-i suflet din
sufletul nostru. Te-am dorit, am plâns ş-am suferit pentru tine, fiindcă tu
eşti a noastră şi noi suntem ai tăi, Basarabie...
Ţe-am iubit, Basarabie, fiinţa, mai puternic de cum îşi iubeşte fiul
mama dătătoare de viaţă, fiindcă aceeaşi legătură ne ţine închegaţi ş-aceleaşi
taine nu ne lasă depărtaţi unii de alţii.” (Vasile Ţepordei,
op. cit., p. 382-383)
Un alt mare poet creştin, Andrei Ciurunga, genial, pătimitor şi
mărturisitor naţionalist, un Român venit din stirpea unei gene germane, dar
supra românizat prin mistica spiritului unei naţiuni dace eminamente
jertfitoare întru iubire şi frumos, cunoscut pe final, dar mult îndrăgit şi
preţuit de mine, s-a cununat prin har şi jertfă cu frumoasa şi mistica
Basarabie:
„Ţara mea de dincolo de ţară/ cu
privirea umedă de jind,/ te-am purtat în mine pribegind,/ ca pe-o flacără ce
arde pe comoară.// Încă din pruncia mea de aur/ m-am ştiut cu tine cununat,/
dar te-a vrut al ei-şi te-a furat/ nesătulă poftă de balaur.// De-am strigat
apoi că eşti a noastră/ tânără, întreagă şi pe veci,/ m-au închis între pereţii
reci/ şi mi-au pus zăbrele pe fereastră.// Azvârlit în temniţa duşmană/ gem
ades, însângerat sub fier,/ şi-atunci pun câte-un crâmpei de cer/ din seninul
tău-bandaj pe rană.// Foamea când îmi cască noi abise/ vine câte-un pui de
cozonac/ ce-a crescut ca mine, pe Bugeac,/ trupul să mi-l sature prin vise.//
Ţara mea de dincolo de ape,/ dacă şovăi în credinţa mea,/ simt cum îmi trimiţi,
vânjoşi, să-mi stea/ toţi stejarii din Orhei pe-aproape.//Când îmi dau târcoale
bezne grele,/ lilieci când se izbesc de grinzi,/ numai tu prin noapte îmi
aprinzi/ policandrul Nistrului cu stele.// Zgribulit în hainele vărgate/ astăzi
vântul iernii îl ascult./ Hora noastră a murit de mult, frigul muşcă
tălpile-ngheţate.// Dar pândesc la drum de primăvară/ să întindem iar din prag
în prag/ hora mare sub acelaşi steag-ţara mea de dincolo de ţară...”
(Andrei Ciurunga-Cahuleanu, Ţara mea de
dincolo de ţară, din vol. Lacrimi pentru Basarabia 1940-1995. Ed. Arvin
Press-2004)
( Brusturi-Neamț, BUNA VESTIRE
-25.03.2017)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu