Temeiuri neotestamentare pentru
voturile monahale
Generalitati
Dintre toate
creaturile, omul a avut si are o constitutie si o menire cu totul aparte. Creat
“dupa chipul” lui Dumnezeu, el trebuia sa se ridice deasupra lumii in care
traia, care ii fusese data in stapanire de insusi Creatorul tuturor si sa se
asemene, prin virtuti, cu El.
El nu si-a
onorat chemarea, s-a aratat neascultator si parasind calea virtutii, a apucat
calea pacatului. Dumnezeu, insa, n-a ingaduit sa fie data pierzarii creatura sa
cea mai iubita. De aceea, intocmai ca un tata iubitor, l-a condus pe acesta pe
cai si prin mijloace diferite, de la starea de pruncie la cea de maturizare
spirituala.
I-a dat legi si i-a prevazut pedepse pentru
eventualitatea nerespectarii lor, legi care aveau sa-l conduca intocmai ca un
pedagog spre realizarea chemarii lui. “Iar cand a venit plinirea vremii”, cand
omenirea era pregatita sa asculte direct voia lui Dumnezeu, care duce la
desavarsire, “a trimis Dumnezeu pe Fiul Sau”. Acesta, imbracand firea umana,
fara pacat, a aratat in propria Sa viata felul de viata desavarsit, la care
omul era chemat.
A implinit intocmai in viata Lui voia lui Dumnezeu, exprimata
in Legea Veche si mai mult decat atat, a plinit imperfectiunea acestora, a
desavarsit-o. Pentru ca Legea Veche era imperfecta. Imperfectiunea consta in
modul in care era expusa voia lui Dumnezeu si a fost determinata de
imperfectiunea firii omenesti, de care, mijlocitorul Legii celei Vechi a
trebuit sa tina seama.
Legii celei
Vechi, Fiul lui Dumnezeu i-a adaugat un element nou, sfaturile evanghelice, a
caror implinire aduce un plus de desavarsire, care se deosebesc de acestea sub
urmatoarele aspecte :
a) Porunca
este o regula general obligatorie, a caror implinire este necesara. Sfatul este
un indemn care face apel la voia omului spre realizarea unui bine mai inalt, a
carui tinta este desavarsirea. Porunca este obligatorie, pe cand sfatul ramane
la latitudinea celui ce-l realizeaza.
b) Porunca
presupune constrangere, limitarea libertatii, pe cand sfatul, din contra,
presupune indelunga deliberare si libertate de alegere. Prima cadreaza cu omul
supus unei puteri din afara, cealalta cu omul liber.
Sfatul
cadreaza in mod obligatoriu, deosebit, cu cei care traiesc in stare de har :
“Harul lasa loc celor desavarsiti cu duhul de a avea vointa lor si libertatea
de a face ce voiesc si de a se intoarce incotro voiesc”.
c) Porunca,
fiind valabila pentru toti oamenii, vizeaza minimum virtute pe care orice om il
poate realiza. Sfatul, din contra, diferentiaza pe oameni dupa aptitudini si
dupa zelul pe care-l nutresc fiecare pentru implinirea Legii Domnului.
Mantuitorul
insusi subliniaza acest aspect: El spune ca “nu toti oamenii pot cuprinde
cuvantul acesta” (nu toti oamenii sunt facuti pentru poruncile Domnului la
tensiune inalta de sfat – Matei 19, 11). In acest sens graiesc si unele scrieri
alcatuite inca de pe vremea crestinismului primar. “Daca poti purta intreg
jugul Domnului – zice autorul scrierii intitulate “Invatatura celor 12
apostoli” – veti fi desavarsit; daca, insa, nu esti in stare, fa ceea ce poti”.
Autorul
lucrarii “Pastorul lui Herma” adauga: “Pazeste poruncile Domnului si vei fi
cercat si inscris in numarul celor ce pazesc poruncile lui. Daca, insa, vei
adauga pe langa cele poruncite de Domnul vreun oarecare bine, iti vei cistiga
vrednicie mai mare si mai onorat vei fi la Domnul decat aveai sa fii”.
Cel ce
implineste mai mult decat ceea ce este neeesar pentru mantuirea sa, este in mod
firesc mai inaintat pe calea desavarsirii. Numai unul ca acesta “nu trebuie sa
se laude cu faptele sale si sa se creada pe sine mare, ci sa fie sarac cu
duhul; daca se face partas al harului, sa nu se creada pe sine ca a ajuns
ceva”.
Sfaturile
Evanghelice
1. Sfatul
evanghelic al saraciei
Inainte de a
vorbi despre sfatul evanghelic al saraciei, este necesar sa expunem invatatura
Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti referitoare la bunurile materiale.
Spre
deosebire de vechile curente filozofice si de mitologiile orientale, dupa care
materia, opera Demiurgului celui rau – este rea prin sine si sediul raului,
dupa invatatura Sfintei Scripturi materia este opera lui Dumnezeu si, ca tot
ceea ce a creat El, este “buna foarte” (Facere l, 31).
Dumnezeu,
zice Sf. Ioan Gura de Aur, a creat si a dispus totul spre slujirea si folosinta
omului. Astfel, pentru om a creat cerul, marea, pamantul, aerul si toate cele
cuprinse in ele. Pentru om a fost creat soarele si stelele, anotimpurile,
zilele si noptile. Omul a fost creat ultimul, ca o incoronare a intregii opere
divine, ca stapan, cap si coordonator al ei, asa cum de altfel reiese din
descrierea naturii in asteptarea omului. “Si daca natura intreaga a fost
alcatuita, cerul fiind incununat de stele, pamantul stralucind de flori,
campiile fiind imblesugate de plante si copaci, lacurile si izvoarele misunind
de pesti si vazduhul rasunand de cantecul zglobiu al pasarilor, .a cerut trupul
pe capul sau, orasul pe conducatorul sau, creatia pe imparat, adica pe om”.
Omul a fost
asezat in lume intocmai unui imparat, in palat stralucitor, fiind el pe pamant
ceea ce Dumnezeu este in cer.
In Vechiul
Testament virtutea este rasplatita cu abundenta de bunuri materiale. Astfel,
patriarhii sunt prezenti ca oameni indestulati, care chivernisesc cu
intelepciune bunurile incredintate lor (Geneza 26, 13-24). Amintim, de
asemenea, bunurile cu care a fost daruit Iov inainte si dupa incercarea sa.
Nici in Noul
Testament nu sunt dispretuite bunurile materiale ci sunt considerate bunuri,
mijloace indispensabile pentru mentinerea vietii, pentru promovarea virtutii.
In parabolele Sale, Mantuitorul vorbeste deseori despre imparati si instariti
care-si incredinteaza bunurile slujitorilor lor, cu scopul ca ele sa fie bine
chivernisite si chiar inmultite (Matei 25, 14-30). Numai ca folosirea bunurilor
trebuie facuta cu prudenta, pentru ca nu cumva din stapan al acestora, omul sa
devina sclavul lor. In acest scop, Mantuitorul atrage atentia ascultatorilor,
zicand.: “Nimeni nu poate sluji la doi stapani, caci, ori va iubi pe unul si va
uri pe celalalt, ori va tine la unul si va nesocoti pe celalalt; nu poate sluji
in acelasi timp lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6, 24). Pentru ca acolo unde
este comoara este si inima (Matei 6, 21). Acest adevar este subliniat de
Mantuitorul printr-o seama de parabole, dintre care amintim: parabola bogatului
caruia i-a rodit tarina (Luca 12, 16- 21) si parabola bogatului nemilostiv
(Luca 16, 19-31).
Tragand o
concluzie la toate cele zise in parabole, Mantuitorul spune : “Cat de anevoie
vor intra cei bogati in imparatia lui Dumnezeu. Mai lesne este sa treaca o
camila prin urechea acului, decat sa intre un bogat in imparatia lui Dumnezeu”
(Luca 18, 24-25).
Acelasi
lucru fac si Sfintii Parinti cand scot in evidenta acest aspect si biciuiesc
fara mila pe cei stapaniti de patima lacomiei. Asa de exemplu, Sf. Ioan Gura de
Aur urmareste pe cel bogat peste tot: in piata, acasa, la masa, aratand
contrastul dintre viata sa plina de placeri si lux si viata de mizerie a celor
saraci si napastuiti. Imaginea pe care o prezinta este, de asemenea, la fel cu
cea a bogatului nemilostiv din Evanghelie. Ca si acela, asa si acestia, pe cand
dispun de lazi multe si pline de haine si impodobesc cu aur, argint si pietre
scumpe calul pe care se plimba, casa inca si vasele de rand, trec cu vederea pe
cel creat dupa chipul lui Dumnezeu, care asteapta gol si tremurand. Pe cand
acestia mananca si beau peste masura, lasa pe fratele lor in lipsa de cele
necesare. Pe cand risipesc in zadar bunurile materiale hranind caini si ursi,
lasa pe Hristos sa moara de foame.
Acelasi
lucru il fac toti Parintii Capadocieni, dar mai ales Sf. Vasile cel Mare. El
face un aspru rechizitoriu bogatilor, zicand : “Iti spun toate acestea, ca
vreau sa te sustragi putin de la gandurile care te framanta si sa reflectezi
putin asupra acestui aspect. Ai atatea pogoane de pamant, ai livezi de pomi
fructiferi, ai munti, campii, vai si rauri. Ce se va intampla cu toate acestea
? Nu trei coti de pamant te vor cuprinde ? Nu va fi de ajuns greutatea catorva
pietre pentru a pastra bietul tau trup ? Pentru cine te obosesti ? Pentru cine
nedreptatesti ? De ce aduni cu mainile tale material pentru focul cel vesnic?
N-ai sa te trezesti niciodata din aceasta betie ? Mintea ta nu se va insanatosi
? Nu-ti vei aduce inaintea ochilor tribunalul lui Hristos ? Cum te vei
dezvinovati cand te vor inconjura cei nedreptatiti si te vor acuza fata de
dreptul judecator? Ce vei face? Ce acuzati vei plati?
Ce martori vei aduce? Cum
vei insela pe judecatorul care nu se lasa mintit ? Acolo nu va fi avocat, nu va
pleda nimeni in asa fel incat judecatorul sa nu vada adevarul.” si incheie cu
urmatorul sfat : “Sa ascultati de sfetnicul cel bun, de Hristos, care v-a
iubit, care s-a saracit pentru noi tocmai ca noi sa ne imbogatim cu saracia
lui” (II Cor. 8, 9), care s-a dat pe sine pret de rascumparare pentru noi”.
Porunca
Mantuitorului referitoare la bunurile materiale este de a le folosi pe acestea
in masura in care fiecare are nevoie de ele. Aceasta porunca era general
valabila pentru toti aceia care, desi doreau sa-si mantuiasca sufletul,
ramaneau tributari vechilor conceptii de viata si urmarilor pacatelor. Pentru
cei care voiau sa progreseze pe calea desavarsirii da statul renuntarii la
toate bunurile materiale asigurandu-i pe acestia ca de cele necesare acestei
vieti se va ingriji Dumnezeu. “Nu va ingrijiti de viata voastra, gandindu-va ce
veti manca sau ce veti bea, nici de trupul vostru, gandindu-va cu ce va veti
imbraca. Oare, nu este viata mai mult decat hrana si trupul mai mult decat
imbracamintea ? Priviti la pasarile cerului: ele nici nu seamana, nici nu
secera, nici nu strang nimic in granare si totusi, Tatal vostru cel ceresc le
hraneste” (Matei 6, 25-26).
Sfatul
evanghelic al saraciei este formulat si mai clar in convorbirea Mantuitorului
cu tanarul bogat care intreaba pe Iisus ce trebuie sa faca pentru a mosteni
viata vesnica.
Mntuitorul i-a zis ca, pentru aceasta este necesara implinirea
unui minimum de porunci :
“Daca vrei sa intri in viata, pazeste poruncile.- sa
nu ucizi,-sa nu preacurvesti, sa nu furi, sa nu faci marturie mincinoasa,
cinsteste pe tatal tau si pe mama ta, sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine
insuti”. Dar tanarul nu se multumea cu atat, ci voia sa fie desavarsit.
Mantuitorul Hristos ii spune : “Daca vrei sa fii desavarsit, du-te, vinde-ti
averile, da pretul lor saraci-L lor si vei avea comoara in cer. Apoi vino si urmeaza-Mi”
(Matei 19, 16- 25; Luca 18, 18-27).
Talcuind
aceasta pericopa, Sf. Ioan Gura de Aur sublinia ideea ca tanarul bogat n-a
venit sa ispiteasca pe Domnul, ci pentru ca, sincer, dorea desavarsirea. El
spune :
“Daca ar fi venit sa ispiteasca pe Hristos, Evanghelistul ne-ar fi
descoperit si acest lucru, precum a facut si cu altii, de exemplu cu
carturarul. Iar daca evanghelistul ar fi omis lucrul acesta, desigur ca Hristos
l-ar fi vadit printr-o respingere deschisa sau printr-o aluzie, cel putin
pentru evitarea impresiei ca El ar fi fost inselat fara sa observe.
Daca
tanarul s-ar fi apropiat cu intentia incercarii, nu s-ar fi indepartat
intristat de cele auzite. Asemenea sentiment noi nu gasim la nici un fariseu;
acestia se umpleu de manie ori de cate ori erau siliti la tacere”.
Consecvent
cu sine insusi, Mantuitorul este primul implinitor al sfatului evanghelic
referitor la renuntarea totala si libera la bunurile materiale. Acest lucru
reiese cu prisosinta din convorbirea cu un carturar, care si-a exprimat dorinta
de a-l urma. Stiind ca cuvantul carturarului nu era inspirat din convingerea ca
Iisus este Mesia cel promis patriarhilor, ci de ideea ca in eventualitatea in
care Iisus ar intemeia o imparatie, El ca sfetnic s-ar imbogati, Domnul ii
raspunde : “Vulpile au vizuini si pasarile cerului au cuiburi; dar Fiul Omului
n-are unde sa-si plece capul” (Matei 8, 18). Cu alte cuvinte, se inseala cel ce
crede ca se poate imbogati in preajma lui Iisus sau ca poate duce o viata plina
de confort; El, Fiul Omului, nu dispune nici de cele mai elementare conditii de
viata.
Din
cuvintele Mantuitorului, in contextul caroxa este formulat sfatul renuntarii la
bunurile materiale, desprindem ideea ca nu recomanda saracia de dragul
saraciei, ca si cand aceasta ar fi prin sine izvor de virtuti, iar posedarea
bunurilor materiale ar fi izvor al pacatelor. Mantuitorul recomanda renuntarea
la bunurile materiale ca o cale mai sigura de a evita ispitele, in al doilea
rand, recomanda renuntarea la bunurile materiale in vederea ajutorarii
semenului aflat in lipsuri, in vederea milosteniei, in vederea concretizarii
iubirii fata de semenul aflat in stramtorare. Milostenia este, deci, cea care
da valoare si sens renuntarii de buna voie la bunurile personale. Autorul
epistolei lui Barnaba scria la vremea sa : “La toate sa faci partas pe
aproapele tau si nimic sa nu socotesti a fi doar proprietatea ta, pentru ca
daca sunteti partasi in cele stricacioase, cu atat mai mult se cuvine sa fiti
in cele nestricacioase”. Dorinta de desavarsire a vietii si implinirea nu numai
a poruncilor Domnului, ci si a sfaturilor pe care le-a dat El, a facut ca in
Biserica crestina primara de la Ierusalim toti cei ce aveau averi, venind la
crestinism, vindeau averile si depuneau totul la picioarele Apostolilor: “Iar multimea
celor ce au crezut aveau o inima si un suflet si nici unul din ei nu zicea de
averea lui ca este a lui, ci toate le erau comune. Si nu era nimeni dintre ei
lipsit” (F. Ap. 4, 32-33).
Sfantul Ioan
Gura de Aur, cel care a implinit ca putini altii sfatul evanghelic al
renuntarii la bunurile materiale, a facut din milostenie cea mai inalta dintre
virtuti. Ea da sens si celorlalte virtuti si fara ea, oricare dintre acestea
isi pierde valoarea. “Milostenia – zice el — da multa indrazneala catre
Hristos. Ca o imparateasa intra in absidele ceresti si puterile carora li s-au
incredintat portile cerului, daca vad milostenia intrand, cu mult respect
deschid portile pentru ea celorlalte virtuti. Daca vad pe acestea venind fara
milostenie, inchid portile”. Dar Sfintii Parinti privesc renuntarea la bunurile
materiale si din alt punct de vedere. Vad in renuntare o cale mai sigura care
duce la desavirsire, pentru faptul ca acela care renunta la bunurile materiale
este scutit de griji si poate implini cu mai multa usurinta poruncile Domnului,
in acest sens spune Sf. Grigorie de Nazianz: “Am venit in lume ca sa ne razboim
cu diavolul, care e despoiat de toate lucrurile si nu are nimic, de aceea
trebuie sa fim si noi despuiati de toate puterile pentru a-l invinge. Cel ce
lupta imbracat cu unul care nu e imbracat, mai usor ajunge doborat la pamant,
fiindca are mai multe locuri de unde poate fi prins. Daca voiti sa va bateti
curajos cu diavolul, lepadati ce aveti, ca sa nu va tranteasca la pamant, caci
toate lucrurile lumii ce sunt, decat haina ce te impiedica, in care cu cat ai
mai multe, cu atat esti mai usor de invins”. La fel gandeste si Sfantul Vasile
cel Mare : “descarcandu-ne de povara adunarii bogatiilor, iti indrepti pasii
catre o viata iubitoare de saracie si lipsita de orice placere hotarandu-te a-l
urma pe Hristos, alearga catre viata cea purtatoare de cruce a monahilor” sau
“cand intr-adevar iti parasesti averea, sa fii neclintit, ci incredinteaza-te,
fara nici o indoiala, ca trimiti toate acestea la cer, ascunzandu-te in
pantecele celor saraci si iarasi le vei primi de la Dumnezeu cu prisosinta”.
2. Sfatul
evanghelic al fecioriei
Dupa ce omul
a fost creat si asezat in paradis, a fost instituita si casatoria. Scopul ei
era perpetuarea neamului omenesc si ajutorarea reciproca. Dupa caderea in
pacat, scopului ei initial i-a fost adaugat un altul, al doilea, acela de a fi
stavila impotriva desfraului. Pentru ca, zice Sf. Ioan Gura de Aur, prin
pacatul stramosesc dorinta s-a intensificat si s-a conjugat cu un rob de alte
patimi, incat era tendinta ca trupul sa domine sufletul. S-a impus casatoria
pentru a-l tine pe om in limitele permise si pentru a stinge inflacararea
firii.
Casatoria
tine pe barbat in infranare si nu lasa pe cel cazut in desfranare ca sa moara,
nu lasa ca templul sfant sa fie profanat si membrele lui Hristos sa devina
madulare ale unei desfranate”.
Dat fiind
aportul casatoriei si al familiei in general la progresul moral al societatii,
apar firesti legile care i-au aparat statornicia, din cele mai vechi timpuri.
Sugestiva in acest sens este prevederea Legii mozaice ca sotul care socoteste
ca trebuie sa-si lase sotia, sa-i dea carte de despartire (Deuteronom 24, 11;
Ierem. 3, 1).
Referindu-se
la problema despartirii sotilor, Mantuitorul Hristos o ingradeste si mai mult;
o permite doar in cazul cand unui dintre ei e desfranat. El zice : “S-a zis
celor de demult : cine paraseste pe femeia sa, sa-i dea carte de despartire.
Eu, insa, va spun ca oricine paraseste pe femeia sa in afara de pricina
necredintei, o face sa fie adultera, iar cel ce ia de nevasta pe cea parasita,
comite si el adulter” (Matei 5, 31- 32; 19, 3-9; Marcu 10, 11-12; Luca 16, 12).
Mantuitorul permite despartirea sotilor in caz de adulter pentru motivul ca
legatura sufleteasca dintre cei doi soti s-a rupt, iar divortul vine doar sa
confirme o situatie deja existenta. Pentru indisolubilitatea casatoriei
pledeaza si cuvintele Apostolului Pavel care interzice despartirea sotilor pentru
motive religioase.
“Daca un frate are o nevasta necredincioasa si ea voieste sa
traiasca mai departe cu el, sa nu se desparta de ea. Si daca o femeie are un
barbat necredincios si el voieste sa traiasca mai departe cu ea, sa nu se
desparta de barbatul ei” (I Cor. 7, 12-14).
Sf. Pavel
infatiseaza casatoria asemeni Tainei celei mari a unirii dintre Hristos si
Biserica : “Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi
de femeia sa si vor fi amandoi un trup. Taina aceasta este mare, iar eu zic in
Hristos si in Biserica” (Efes. 5, 31-32). In afara de calea casatoriei, Sfanta
Scriptura si Sfintii Parinti recomanda o a doua cale, mai sigura, care aduce un
plus de desavarsire in viata in feciorie. Intr-una din disputele Sale cu
fariseii, referitoare la divort, ucenicii intervin si zic : “Daca asa stau
lucrurile cu barbatul si nevasta lui, nu este de folos ca acesta sa se insoare”
(Matei 19,10). Mantuitorul luand cuvantul, le-a zis : “Nu toti pot primi
cuvantul acesta, ci numai cei carora le este dat. Fiindca sunt fameni care s-au
nascut asa din pantecele mamei lor, sunt fameni care au fost facuti fameni de
oameni si sunt fameni care singuri s-au facut fameni pentru imparatia
cerurilor. Cine poate sa primeasca cuvantul acesta, sa-l primeasca” (Matei 19,
11-12).
El lasa
fiecaruia libertatea de a alege intre viata de familie si cea de celibat,
potrivit aptitudinilor si zelului fiecaruia dupa desavarsire, stiind ca “nu
toti pot primi cuvantul acesta”.
La randul
sau, Ap. Pavel, intrebat fiind de catre corinteni cum trebuie sa-si duca viata
in noua lor stare de crestini, spune ca ar dori ca toti sa fie ca el (I Cor.
7,7), insa nu omite sa adauge ca nu spune aceasta ca porunca, ci ca un sfat.
Sf. Ap. Pavel da sfatul vietuirii in feciorie, in primul rand stiind
incercarile la care-l pune pe om casatoria : “Dar fiintele acestea vor avea
necazuri pamintesti si eu vreau sa vi le crut. Eu as vrea ca voi sa fiti fara
grija” (I Cor. 7,28 si 32). Sf. Pavel conchide : “Cine isi marita fata, bine
face si cine n-o marita, mai bine face” (I Cor. 7,38). Acelasi lucru spun
scriitorii bisericesti si Sfintii Parinti, talcuitori autentici ai Sfintei
Scripturi. Unii dintre ei, preamarind fecioria, i-au dedicat scrieri intregi.
Reluand
cuvintele apostolului Pavel, autorul Constitutiilor Apostolice spune in
legatura cu fecioria: “In privinta fecioriei neavand nici o porunca, o lasam in
seama liberei hotarari, ca obiect de constiinta celor ce o aleg de buna voie”.
Iar Sf. Ignatie Teoforul scrie Sf. Policarp : “Daca cineva poate ramane in
feciorie spre lauda Duhului, sa ramana cu umilinta. Fecioria spune Sf. Ioan
Gura de Aur – comentand cuvintele Apostolului, este mai buna decat casatoria,
pentru ca scuteste de grijile ce izvorasc din viata familiala si lasa mai multa
libertate pentru a se ingriji cineva de suflet”. Aseamana pe cel ce traieste in
feciorie cu un om care, stand pe un loc inalt si sigur, vede jos marea si pe
cei care navigheaza luptandu-se cu valurile, lovindu-se de stanci, purtati ici
si colo ca niste inlantuiti de duhurile rele si pe multi inecandu-se”. In
acelasi timp adauga ca chemarea fecioriei se adreseaza numai celor ce au o
constructie psiho-fizica aparte. Exista unii – zice el – care nu au nevoie sa
recurga la siguranta casatoriei, ci imblanzesc mania firii prin posturi,
privegheri, culcari pe pamant si tot felul de asperitati; pe acestia ii
sfatuieste sa nu se casatoreasca, desi nu incearca sa le impuna parerea sa”.
In lucrarea
“Despre purtarea fecioarelor” Sf. Ciprian arata importanta fecioriei si slava
la care se ridica cei ce practica fecioria. In acest sens el zice : “Cuvantul
meu se indreapta direct catre fecioare, a caror glorie cu cat este mai sublima,
cu atat mai multa grija trebuie sa am pentru ele. Ele sunt floarea bisericii,
podoaba si frumusetea harului duhovnicesc, starea cea fireasca a nevinovatiei
originare, desavarsita realizare vrednica de lauda oamenilor si cinstea
ingerilor, chipul lui Dumnezeu, care imita viata cea sfanta a Domnului,
devenind astfel cea mai aleasa parte a turmei lui Hristos”.
Un alt
traitor al vietii feciorelnice, Sf. Casian, aseamana pe cei feciorelnici cu
ingerii din ceruri spunand: “Nu este nici o alta virtute care sa-i faca pe
oameni atat de asemanatori ingerilor, cum este curatenia feciorelnica, caci
prin curatie ei traiesc in trup ca si cand n-ar fi in trup si ca si cand ar fi
duhuri curate, dupa cuvantul Sf. Ap. Pavel : “Voi nu sunteti in trup, ci in
Duh” (Rom. 8, 9). Tot in acest seris zice si Sf. Grigorie de Nisa ca fecioria
este o insusire principala a Persoanelor Sfintei Treimi si fapturilor ceresti
in general, nu inseamna numai curatia trupeasca, ci mai ales cea sufleteasca.
In conceptia Sfintilor Parinti, ea este sinonima cu nestricaciunea sau
nepatimirea. Fecioria trebuie sa smulga radacinile patimilor si sa le inlocuiasca
cu radacinile virtutilor, trebuie sa curete sufletul de petele pacatului si sa
scoata la iveala frumusetea dumnezeiasca, adunand in sine toate virtutile”.
Dupa cum un arbore – zice Sf. Ioan Gura de Aur – creste si se dezvolta numai
atunci cand este sadit intr-un pamant fertil, la fel viata feciorelnica produce
fructele minunate ale sfinteniei numai atunci cand este sadita intr-o viata
virtuoasa, altfel ramane sterila, neputand opera nici mantuirea. Dupa stim
focul candelei, zice acelasi Parinte arde numai cand este ulei in candela,
altfel se stinge, la fel fecioria se arata in toata stralucirea ei numai atunci
cand este unita cu celelalte virtuti, altfel isi pierde toata stralucirea,
asemanandu-se unui pom lipsit de frunze si flori, deci si de roade.
Cel ce aduce
lui Dumnezeu numai fecioria trupului, se aseamana lui Cain, iar cel ce pe langa
aceasta aduce si fecioria sufletului, se aseamana lui Abel, a carui jertfa a
fost bine primita de Dumnezeu. De aceea, este justa observatia pe care o face
Sf. Metodiu de Olimp cu privire la viata feciorelnica : ea merge pe pamant dar
prin inaltimea ei atinge cerurile. “Cel ce petrece in feciorie – zice Sf. Ioan
Hrisostom – trebuie sa fie ca si Sf. Pavel, care nu voia sa traiasca pentru
altceva decat pentru a lasa sa traiasca si sa se intipareasca in el Hristos”.
3. Sfatul
evanghelic al ascultarii
Creat dupa
chipul lui Dumnezeu, omul se deosebeste de toate celelalte fapturi si prin
faptul ca a fost facut liber, liber fata de intreg universul si liber in luarea
unei hotarari.
Desi Sfanta Scriptura promoveaza libertatea personala, in
vederea propasirii societatii si a familiei, ea nu este impotriva, ba din
contra, sustine autoritatile omenesti. Mantuitorul spune celor ce venisera sa-L
intrebe daca se cuvine supunere autoritatilor : “Dati Cezarului cele ce sunt
ale Cezarului si lui Dumnezeu cele ale lui Dumnezeu” (Matei 22, 21). Iar Sf.
Ap. Pavel scrie Romanilor: “Fiecare sa se supuna stapanirilor, caci nu este
stapanire decat de la Dumnezeu, iar cele ce sunt, de Dumnezeu sunt randuite. De
aceea, trebuie sa i se supuna (omul) nu numai din cauza pedepsei, ci din
constiinta (Romani 13,1 si 5). Aceeasi idee o gasim si la Sf. Petru :
“Supuneti-va pentru Domnul oricarei oranduieli omenesti, fie imparatului,
fiindca este inalt stapanitor, fie dregatorilor, ca unor trimisi de el, spre
pedepsirea, facatorilor de rele si spre lauda facatorilor de bine. Caci asa
este voia lui Dumnezeu, ca voi prin faptele voastre sa inchideti gura celor
fara cunostinta” (I Petru II, 12-15). In privinta ascultarii Sf. Ap. Pavel se
adreseaza evreilor zicand : “ascultati pe conducatorii vostri si va supuneti
lor, fiindca ei privegheaza pentru sufletele voastre, avind sa dea de ele
seama” (Evrei J3t 17) sau lui Tit cand zice :
“Adu-le aminte sa se supuna
stapanirilor si dregatorilor, sa asculte, sa fie gata spre orice lucru” (Tit
3,1). Slugile sa se supuna stapanirilor intru toate, ca sa fie bine placute,
neintorcandu-le vorba (Tit 2, 9). Dar Sf. Ap. Pavel nu vorbeste in epistolele
sale numai de ascultarea poporului fata de autoritati, ci chiar si despre o
autoritate a barbatului asupra femeii, de o autoritate a parintilor asupra
copiilor, de o autoritate a stapanilor fata de supusii lor. “Femeilor,
supuneti-va barbatilor vostri cum se cuvine in Domnul. Copiilor, ascultati de
parintii vostri, caci aceasta este placut lui Dumnezeu. Slugilor, ascultati in
toate de parintii vostri trupesti, nu doar cand sunt de fata pentru placerea
oamenilor, ci in simplitatea inimii, temandu-va de Dumnezeu” (Col. 3, 18-22).
Nu este vorba, ca si in cazul supunerii fata de autoritatea lumeasca, de o
supunere care ar leza in vreun fel libertatea personala. Femeia este egala
fiintial cu barbatul ei, dar supunerea ceruta de Apostol are in vedere binele
familiei. Pentru ca, zice Sf. Ioan Gura de Aur, “egalitatea dintre soti aduce
zazanie”.
Dar, in
afara de supunerea pe care fiecare ins o datoreaza autoritatilor in vederea
mentinerii ordinii si a progresului societatii, Sfanta Scriptura vorbeste si
despre o supunere deplina si de o ascultare totala, care duce mai lesne la
desavarsire. Aceasta ascultare totala, izvorata din smerenie si din constiinta
imperfectiunii firii omenesti, scuteste pe cel ce renunta la propria-i
libertate de eventualitatea greselii. Aceasta pentru ca, dirijarea vointei sale
a fost incredintata unor oameni competenti, unor oameni cu experienta, unor
oameni desavarsiti. Temei pentru acest sfat evanghelic sunt cuvintele si
exemplul Mantuitorului. Cand fiii lui Zevedei impreuna cu mama lor au venit
sa-i ceara locurile de-a dreapta si de-a stanga, El le-a spus : “Stiti ca
domnitorii neamurilor domnesc peste ele si mai marii lor le poruncesc cu
stapanirea. Intre voi sa nu fie asa, ci oricine va vrea sa fie mare intre voi,
sa fie slujitorul vostru si oricare va vrea sa fie cel dintai intre voi, sa fie
slujitorul tuturor” (Matei 20, 26-27).
Exemplul
clasic de ascultare desavarsita in vederea binelui comun este insusi
Mantuitorul Hristos. “El macar ca avea chipul lui Dumnezeu, totusi n-a crezut
ca un lucru de apucat sa fie deopotriva cu Dumnezeu, ci s-a dezbracat pe sine
insusi si a luat chip de rob si s-a facut ascultator pana la moarte, si inca
moarte pe cruce” (Filipeni 2, 6-8).
Pentru
ascultarea in smerenie pledeaza si scriitorii bisericesti. In lucrarea
intitulata “Pastorul lui Herma” citim: Inchipuirea si increderea desarta in
sine este un mare demon”. “Invatati a va supune lepadand viclenia si mandra
ingamfare a limbii voastre.
Caci mai bine este pentru voi a fi gasiti mici. in
turma lui Hristos, decat a fi aruncati afara din nadejdea ei pentru inaltarea
voastra laudaroasa”.
Sf. Ignatie
Teoforul, preocupat de unitatea Bisericii, da indemn efesenilor sa se supuna
episcopului, pentru ca in felul acesta se supun lui Dumnezeu”. Un indemn clar
la implinirea sfatului ascultarii totale da Sf. Grigorie de Nisa: “Cel ce
dispretuieste frumusetile vietii acesteia si renunta la toata marirea lumeasca,
trebuie sa se lepede si de spiritul sau. Lepadarea de spiritul sau, insa,
consta in a nu cauta nicaieri vointa sa, ci voia lui Dumnezeu. Caci astfel va
fi mai usor a implini porunca mai marilor cu bucurie si nadejde, ca serv al lui
Hristos si dedat folosului comun al fratilor. Aceasta doar voieste si Domnul
cand zice : “Cel ce voieste sa fie intre voi cel dintai si mare, sa fie dintre
toti cel din urma si slujitorul tuturor”.
Vorbind
despre ascultare, Sf. Ioan Scararul zice : “Din ascultare se naste smerenia,
iar din smerenie nepatimirea. Constiinta sa-ti fie oglinda supunerii tale si
acest lucru iti este de ajuns”. La fel si Sf. Ioan Hrisostom in omiliile sale
ne spune “sa ascultam cu o vie atentie divinele invataturi si ne vom scapa,
daca nu dintr-o data, cel putin incetul cu incetul de preocuparile veacului”
sau: ca “Dumnezeu a stabilit diferite relatii de la inferior la superior, de
exemplu intre fiu si tata, tanar si batran, sclav si liber, supus si
conducator, discipol si dascal. Acestia toti nu au aceeasi demnitate, unul e
mai sus si altul e mai umil, unii poruncesc si altii asculta”.
In cuvantul
filocalie, Diadoh al Foticeii spune ca ascultarea este bunul cel dintai in
toate virtutile incepatoare, fiindca nimiceste parerea de sine si naste in noi
smerita cugetare. De aceea celor ce staruiesc in ea cu bucurie li se face
intrare si usa spre dragostea lui Hristos”. Tot la fel zice si Sf. Vasile cel
Mare: “Calugarul trebuie sa arate o rezistenta de mucenic pana la moarte, atat
tinand poruncile Domnului, cat si urmand ascultarea invatatorilor. Caci acestea
sunt lucrul principal in asemenea chip de viata”. Pilda suprema de ascultare este
insasi lucrarea de mantuire a Mantuitorului. “N-am venit sa fac voia Mea ci
voia Celui ce M-a trimis (Ioan 6, 38) si nu precum voiesc Eu, ci precum voiesti
Tu” (Matei 24, 39).
Concluzii
Intruparea
Mantuitorului Hristos a insemnat refacerea firii umane, readucerea ei la
posibilitatea de a-si implini menirea pentru a crea tot ce a creat. Pentru
improprierea mantuirii de catre fiecare ins in parte, Hristos a randuit un
numar de porunci obligatoriu a fi implinite, in fruntea tuturor fiind iubirea
de Dumnezeu si aproapele. Dar drumul desavarsirii este lung, am putea spune
infinit. Era, deci, firesc, ca acel minimum de porunci, obligatoriu pentru cei
multi, sa se inmulteasca pentru cei cu plus de zel pentru cuvantul Domnului;
milostenia sa duca la saracia totala, pentru ca semenul aflat in lipsa sa
traiasca in belsug, renuntarea pentru moment la bucuriile familiei sa duca la o
abtinere totala de la casatorie; smerenia, prima dintre virtutile crestine, sa
duca la ascultarea neconditionata.
Acesta este
rostul sfaturilor evanghelice. Fara aceasta urmare fireasca, nici una din ele
n-are valoare. Capata valoare in masura in care sunt urmate de celelalte
virtuti, indeosebi de iubirea fata de semen, concretizata in fapte bune.
Aceasta spune si Sf. Pavel: “Chiar daca as vorbi in limbi omenesti si ingeresti
si n-as avea dragoste, nu sunt nimic.
Dragostea., acopera totul, crede totul,
nadajduieste totul. Dragostea nu va pieri niciodata” (I Cor. 13, 1-7).
Parintele Cirstoiu Ioan
Sursa: crestinortodox.ro
& Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu