TALMUDUL
Pe vremea
lui Iisus Hristos, secta fariseilor răspândea, printre ovrei, oarecare
învăţături explicative asupra Bibliei.
Pentru ca să
împiedice pierderea acestor doctrine, zise tradiţionale, un haham, numit IUDA
HA-KADOŞ (sfântul) a scris, către sfârşitul veacului al II-lea, o carte
intitulată Mişna.
Mai târziu,
Mişna s-a mărit cu diverse comentarii, care au format Ghemara.
47 Drumont, la France Juive, I, p.
39, Paris.
Aceste
comentarii, - împreună cu Mişna care le serveşte de text, - constituie
Talmudul.
Sunt două
Talmuduri: unul, numit Talmudul din Ierusalim (Talmud Jeruşalmi), care a fost
scris în Palestina, probabil în Tiberiada, pe la anul 38048 după Hristos; şi
celălalt, numit Talmudul din Babilon (Talmud Babli) care a fost redactat în
Babilonia şi isprăvit către sfârşitul secolului VI.
Dar,
Talmudul din Babilon a fost, mai târziu, amplificat prin comentarii, făcute de
hahamii din Evul Mediu.
Aşa, MOISE
MAIMONIDE, rabin din secolul al XII-lea, a scris un extract din Talmud şi a
numit lucrarea sa, Iad Hacazaca (mână tare).
RACHI, haham
din Troyes şi, în urma lui, mai mulţi rabini francezi, din veacurile al XII-lea
şi al XIII-lea, - au redactat nişte glose talmudice, numite Tosafot (adiţiuni),
de unde se trage şi numele de Tosafişti, sub care sunt cunoscuţi.
IOSEF KARO,
haham spaniol, din secolul al XVI-lea, care a locuit câtăva vreme la Nicopol şi
la Constantinopol, a publicat în 1567, Şulhan-Aruk (masă pusă), în care „toate
legile religioase şi civile ale iudeilor sunt clasate în ordinea
subiectelor”49. Acest fel de Cod talmudic se adresează tuturor ovreilor.
Josef Karo,
după ce a analizat şi rezumat opiniile emise de toţi predecesorii săi, ne dădu
Şulhan-Aruk: care fu adoptat de totalitatea israeliţilor, drept cod de religie.
Astăzi,
acest cod formează şi o carte didactică pentru toate şcolile ovreieşti din
lumea întreagă.
BARTOLOCCI,
unul din oamenii cei mai adânc cunoscători ai afacerilor ebraice, fixează, - în
Bibliotheca Rabbinica, - terminarea definitivă a Talmudului, la sfârşitul
secolului al XVI-lea”.
48 A Darmesteter, Le Talmud, p. 385.
49 Idem, I. cit, p. 439.
50 M. Schwab, Le Talmud dejerusalem,
Introd., p. LI.
Pentru ca să
ştim ce este Talmudul, ne-am procurat Talmudul din Jerusalim, care a fost
tradus în franţuzeşte de MOISE SCHWAB.
L-am citit
cu atenţie şi n-am găsit într-însul decât nişte interminabile discuţii, de cele
mai multe ori copilăreşti şi ridicole, cu chiţibuşuri meschine53, azvârlite,
cum zice un autor ovrei, într-o „sălbatică neorânduială”.
Dar Talmudul
de care se servesc jidovii, este Talmudul din Babilon.
Într-adevăr.
„Talmudul babilonic... fu primit de întregul Israel”.
„Talmudul
din Babilon,... a fost singurul adoptat de Sinagogă, pe când Talmudul din
Ierusalim... a fost neglijat de doctorii şi de copiştii Evului Mediu”.
Or, Talmudul
din Babilon, în ediţiile vechi, - de exemplu, în cea din Veneţia, din 1520 şi
în cea din Amsterdam, din 1600, - conţine numeroase pasaje care se refera la
patimile de proprietate şi de dominaţie.
În ediţiile
mai recente, aceste pasaje, - care sunt pline de ură împotriva a tot ce nu e
jidov, - au fost înlocuite prin cercuri sau prin linii în alb. Într-adevăr, un
Sinod ovreiesc ţinut în Polonia în 1631, a prescris ca în viitor, asemenea
pasaje să nu mai fie imprimate, ci să fie spuse prin grai în şcoli.
51 Rupert, Biserica şi Sinagoga, p.
4, trad. română după L'Eglise et la Synagogue, 1859, Paris (Casterman édit).
52 Moise Schwab, Le Talmud de
Jérusalem, 12, vol., 1871-1890.
53 Iată un exemplu, luat dintre mii:
„De se găseşte în Templu o insectă moartă, Cohe-nul (preotul) poate s-o scoată
afară, luând-o în brâul său, pentru ca să nu lase să stea acolo murdăria; -
acesta este sfatul lui R. Johanan, b. Broca.
R. Juda zice: trebuie s-o ia cu un
cleşte de lemn”... (M Schwab, I. cit, Traité Erubin, T. IV, p. 305).
54 A. Darmesteter, I. cit, p. 387.
55 Drach, De l'harmonie entre
l'Eglise et la Synagogue, T.I, p. 164,1844. Drach, este un rabin convertit care
are asupra Talmudului toată competenţa cerută: Noi, - spune el, - care, după
meserie, am profesat multă vreme Talmudul şi i-am explicat doctrina, după ce am
urmat un curs special, în timp de ani îndelungaţi sub doctorii israeliţi, cei
mai renumiţi din acest secol... vom vorbi în cunoştinţă de cauză şi cu
nepărtinire”. (I. cit, p. 122).
56 A. Darmesteter, I. cit., p. 386.
Iată textul
enciclicei acestui Sinod:
„De aceea,
ordonăm, sub pedeapsă de excomunicare majoră, să nu se imprime nimic, în
ediţiile viitoare ale Mişnei sau ale Ghemarei, care să privească, în bine sau
în rău, actele lui Isus Nazarineanul. Poruncim, prin urmare, să se lase în 33
Dar aceste
pasaje au fost traduse, de mai multe ori, fie de hahamii convertiţi la
creştinism, fie de orientalişti sau de profesori de limba ebraică, ne-ovrei, -
ca bunăoară de WAGENSEII, de DANZ, de EISENMENGER şi mai de curând de Dr.
AUGUST ROHLING, profesor la Universitatea din Praga.
Vom
împrumuta lucrării acestui din urmă savant58 pasajele talmudice care ne
interesează, - pentru ca să le supunem criticii biologice.
Jidanii au
căutat, întotdeauna, să ascundă secretele criminale ale legislaţiei lor.
De câte ori
a vrut cineva să tragă vălul care acoperă mârşăvia Talmudului, a dezlănţuit
imediat ura cea mai cumplită a jidovilor, care au tăgăduit exactitatea
traducerii şi au încercat, prin toate mijloacele posibile, să se răzbune
împotriva traducătorului.
Astfel, când
în 1700, orientalistul EISENMENGER, după un studiu de 20 de ani, publică
traducerea unei părţi din Talmud, în cartea sa Iudaismul descoperit, jidovimea
scoase un răget de turbare.
Ovreii
încercară mai întâi să confişte această carte. Dar, neputând, ei oferiră
autorului 10.000 de taleri, pentru ca să-şi retragă scrierea.
Frederic I,
regele Prusiei, căruia se adresară în urmă hahamii, - calomniind pe EISENMENGER
şi acuzându-l că este un falsificator, - însărcină Universităţile din Giessen,
din Heidelberg şi din Meinz, să caute dacă, într-adevăr, erau pasaje rău citate
sau falsificate, în lucrarea acestui savant.
Însă
traducerea lui EISENMENGER şi citatele lui au fost
în alb, locurile în care e vorba de Isus
Nazarineanul. Un cerc ca acesta O, pus în loc, va încunoştiinţa pe hahamii şi
pe dascălii de şcoală, să înveţe pe tinerime aceste pasaje, numai prin viu
grai. (Drach, I. cit, T. I, p. 167).
Prof Dr. August Rohling, Ovreiul
talmudist, tradus în româneşte, după a patra ediţie germană, de S.R.I.S., şi
I.P.P.; Budapesta, 1876. (Bibliot Academiei Române, A, 17660).
Am confruntat această traducere, cu
aceea ce se găseşte în cartea lui Chabauty (Les Juifs nos maîtres), şi care
este făcută după un manuscris latinesc din secolul al XIII-lea: Extractiones de
Talmud. Acest manuscris, - la redactarea căruia a colaborat Nicolas Donin,
savant ovrei din La Rochelle, trecut la creştinism în 1236, - se găseşte la No.
16.558 al Bibliot. Naţionale din Paris, fol. 231.
Iată ce-l aşteaptă pe creştinul care
îndrăzneşte să deschidă Talmudul şi să-i traducă grozăviile: „Un goi, care
studiază legea, este demn de moarte”. (Talmud Babli. Traité Sanhédrin f. 59, c.
1. Vezi Rohling, I. cit, p. 94).
unanimitate
declarate autentice, şi hahamii, - nemaiputând să mintă în faţa a trei
Universităţi, - au fost siliţi să le confirme în mod solemn.
Dar asupra
nici unuia dintre traducătorii Talmudului, jidănimea nu s-a îndârjit cu atâta
furie ca asupra celebrului orientalist ROHLING. Toată haita presei ovreieşti
s-a năpustit asupra lui, numindu-l: bârfitorul nevinovaţilor, apostolul
obscurantismului şi ameninţându-l cu nimicirea morală.
Totuşi
ROHLING nu s-a lăsat intimidat şi sfârşeşte astfel prefaţa ediţiei a 4-a a
lucrării sale: „Pentru ca să ştie Iuda că nu tratăm cu uşurinţă cărţile sale
„sfinte”, ne obligăm bucuros să-i plătim suma de 1.000 de taleri, dacă
Societatea orientală germană va judeca, citatele noastre ca invenţii sau ca falsităţi”.
O scenă
identică s-a petrecut când cu publicarea unei traduceri a Şulhan-Aruk-u-lui.
În 1883, a
apărut o carte: Judenspiegel im Lichte der Wahrheit (Oglinda ovreiului la
lumina adevărului), - al cărei autor s-a ascuns sub pseudonimul Dr. JUSTUS, -
şi care conţine o sută de legi traduse din Şulhan-Aruk.
Jidovii,
înfuriaţi, acuzară pe un redactor al „Mercurului Westfaliei”, care fu târât în
faţa tribunalelor, ca plastograf.
La proces,
profesorul Dr. ECKER fu chemat ca expert şi fu silit să examineze amănunţit
cele o sută de legi din Judenspiegel.
În concluzia
sa, savantul orientalist numeşte aceste legi infame” şi raportul său a avut, ca
urmare, achitarea acuzatului.
Înainte de a
întreprinde studiul critic al prescripţiilor talmudice, să ne întrebăm ce
valoare are, pentru ovrei, Talmudul Babilonulul;
60 Rohling, I. Cit. p.l2.
61 Rohling. I. cit, Prefaţă, p. 21.
Hahamii
prezintă acest Talmud ca fiind o carte sfântă, emanată din inspiraţia divină,
şi mai importanta chiar decât Biblia.
Şi,
într-adevăr, citim în Talmud:
„Biblia se
aseamănă cu apa; Mişna cu vinul; iar Ghemara cu vinul care are o aromă
parfumată”.
„Cel ce
citeşte Biblia, fără Mişna şi Ghemara, este ca şi cum n-ar avea Dumnezeu.
„Păcatele
contra Talmudului sunt mai grave ca păcatele contra Bibliei”.
„Cel ce
dispreţuieşte cuvintele hahamilor merită moarte”.
„Marele
rabin Menachem zice că însuşi Dumnezeu consultă pe hahamii de pe Pământ, dacă
se întâmplă, în cer, vreo neînţelegere asupra legilor”.
„Cuvintele
hahamilor sunt cuvintele Dumnezeului viu”.
MAIMONIDE
vorbeşte despre Talmud în chipul următor:
„Tot ce
conţine Ghemara din Babilon este obligator pentru orice ovrei,... căci
cuprinsul Ghemarei a fost, în întregime, aprobat de tot Israelul”.
Acelaşi
haham adaugă:
„Cei ce
calcă învăţăturile Scribilor, trebuie să fie mai aspru pedepsiţi ca cei ce
violează legea lui Moise. Călcătorul legii lui Moise poate fi iertat, însă
violatorul preceptelor hahamilor, trebuie să fie pedepsit cu moartea...
Primul venit
dintre credincioşi trebuie să omoare pe ovreiul care tăgăduieşte tradiţia
Rabinilor... Nici martori, nici
62 Rohling, I. cit, p. 31.
63 Talmud Babli. Trat Sophérim. f 13,
col. 2 - Vezi Rohling, I. cit, p. 32.
64 Talmud Babli., Schaara Zed, f. 9 -
Vezi Rohling, I. cit, p. 33.
65 Talmud Babli. Trat Sanhédrin. f.
88, c. 2 - Vezi Rohfltig, I. cit., p. 32.
66 Talmud Babli.. Trat. Erubin, f.
21, c. 2 - Vezi Rohling, I. cit, p. 32.
67 Ad Pent, p.28, f. 129, c. 3 - Vezi
Rohling, I. Cit. p. 34.
68 Bechai, Ad. Pent, p. 44, f. 201,
c. 41 - Vezi Rohling, I. cit, p. 34.
69 Maimonide, Iad Hacazaca. Discours
préliminaire. - Vezi Drach, I cit., I, p. 164 şi 179. J Vezi şi Chabauty, Les
Juifs nos Maitres, p. 185.
dojeni
prealabile, nici judecători nu sunt trebuincioşi. Cine îndeplineşte această
execuţie are meritul unei fapte bune”.
Iată, de
altfel, ce zic despre Talmud ovreii de azi:
„Cu cât
Creştinismul, întinzându-se, deschise largul său sân, naţiilor păgâne, - cu
atât Judaismul trebui să se închidă în el însuşi, să se strângă cu o grijă
geloasă şi să înmulţească practicele şi observările din fiecare zi, din fiecare
ceas.
Astfel se
sapă mai adânc prăpastia care despărţea Judaismul de Creştinism şi de păgâni...
Atunci se văzu acest fenomen straniu şi unic în istorie, adică un popor,
risipit în cele patru colţuri ale lumii, dar totuşi rămânând unul, - o naţie
fără patrie, dar fiind pururea vie. O carte săvârşi aceasta minune, -
Talmudul”.
Judaismul
îşi are expresia în Talmud de care nu este depărtat ca inspiraţie sau împuţinat
ca un ecou, - fiind exact locaşul unde s-a încarnat, unde a luat formă, pentru
a intra, din abstracţie, în domeniul lucrurilor reale.
Studiul
Judaismului este acel al Talmudului, - precum studiul Talmudului este acel al
Judaismului.
A vrea să
explici pe unul, fără să explici pe celalalt, este o tentativă himerică. Sunt
două lucruri nedespărţite, sau mai bine zis, un singur şi acelaşi lucru”.
„Talmudul fu
primit, încă de la apariţia sa, ca expresia adevărată şi sinceră a legii
tradiţionale. Numeroase şcoli, în care Talmudul fu obiectul studiului celui mai
respectuos, se iviră deodată în Orient şi în Occident. Opera, răsărită pe malul
Eufratului, fu într-o clipă în mâinile ovreilor care locuiau pe malurile
Rinului, ale Dunărei şi ale Vistulei”.
„Studiul
zilnic al Talmudului, la ovrei, începea de la zece ani, pentru a se sfârşi cu viaţa”.
70 Maimonide, Traité des docteurs
rebelles, c. III. p. 52. - Vezi Drach, Deuxieme lettre d'un rabbin converti, p.
332. - Vezi Chabauty, I. cit, p. 186.
71 A. Darmesteter, I. cit, p. 434.
72 A Darmesteter, I. cit, p. 416.
73 M. Schwab, I. cit, Introduction,
p. XXXVII. 37
„Cei ce se
măgulesc, ca prin ajutorul Bibliei să cunoască religia noastră, sunt într-o
desăvârşită greşeală... Cărţile talmudice sunt acelea care regulează viaţa
religioasă a ovreiului, de la prima aspiraţie, până la ultimul suspin”.
Iată acum ce
zice, despre Talmud, un alt jidov, - haham convertit la creştinism:
„Talmudul
este codul complet, civil şi religios, al Sinagogei... El este codul care
regulează, până în momentul de faţă, purtarea ovreilor... şi pentru care ei
profesează un respect religios, ce merge până la fanatism”.
Prin urmare,
Talmudul are o valoare enormă pentru ovrei. El este, - după propria lor
mărturisire, - creatorul Judaismului de astăzi, el este codul ce regulează,
până în momentul de faţă, conduita poporului lui Israel.
Se înţelege
deci uşor, ce însemnătate prezintă, din punctul nostru de vedere, aceasta a
doua legislaţie, ovreiască.
Prin urmare,
vom căuta ce prescrie Talmudul în ceea ce priveşte patimile de proprietate şi
de dominaţie.
I. - Patima de proprietate
Talmudul
hărăzeşte numai jidovilor întreg pământul, cu toate bunurile din lume.
„Dumnezeu a
măsurat pământul şi a dat ovreilor pe goimi (adică pe cei ce nu sunt ovrei) cu
toate avuturile lor”.
„Dumnezeu a
dat iudeilor putere asupra averii şi a vieţii tuturor popoarelor.
74 A Darmesteter, I. cit, p. 393.
75 Singer, Citat de Misfin, în Les
Saints Lieux, T. III, p. 549 şi de A. Saubin, în Le Talmud, p.5.
76 Drach, I. cit, T. I, p. 164 - Vezi
Mousseaux, Le Juif, c. IV, p. 87.
77 Talmud Babli. Trăité Baba-Kamma,
f. 32, c. 2 - Vezi Rohling, I.. cit, p. 63. Cuvântul goi (la plural goimi) este
echivalent cu ghiaur al mahomedanilor şi reprezintă - atât unul cât şi altul, -
expresii de ură şi de dispreţ.
78 Albo. Sepher. Ik., f. 3. c. 25 –
Ialkut-Chimeoni, Ad Hab., f. 83, c. 3. n. 563 - Vezi Rohling, I. cit, p. 63.
Jsrael este
ca stăpâna casei, căreia bărbatul îi aduce bani. Într-adevăr, fără să îndure
greutatea muncii, el trebuie să primească bani de la toate popoarele din lume”.
„Când va
veni Mesia, ovreii se vor îmbogăţi enorm, pentru că toate tezaurele popoarelor
vor trece în mâinile lor”.
În
consecinţă, Talmudul dă jidovilor dreptul de a fura pe goimi.
„Este permis
să despoi pe un goi”
După
MAIMONIDE, preceptul biblic „să nu furi” înseamnă „să nu furi pe nici un om,
adică pe nici un ovrei” - goimii nefiind oameni.
De altfel,
când un jidan fură pe un goi, el nu face decât să-şi reia avutul său.
După Talmud,
„proprietatea unui ne-ovrei e ca un lucru părăsit, ca un deşert, ca nisipul
mării: adevăratul proprietar legitim este ovreiul, care o ia cel dintâi”.
După rabinul
Solomon Iarchi, sau RACHI, „averile goimilor sunt ca nişte lucruri fără stăpân,
şi aparţin primului jidan care le ocupă”
De asemenea,
Talmudul interzice ovreiului să dea înapoi goiului un lucru, pe care acesta l-a
pierdut.
„Este oprit
să dai goiului un lucru pe care dânsul la pierdut. Cel ce dă unui goi obiectul
pierdut, nu va găsi iertare înaintea lui Dumnezeu”.
„Tot
ovreiul, care a găsit vreun lucru, trebuie să-l restituie stăpânului. Această
prescripţie se aplică numai în cazul când
79 Ialkut Chimeoni, f. 75, c. 2 -
Vezi Rohling, I. cit, p. 55.
80 Talmud Babli. Trat Pes., t 119 şi
Trat Sanhédrin, f. 110 - Vezi Rohling, I. cit, p. 55.
81 Talmud Babli, Trat Baba-Metzia, f.
3,. c. 2 - Vezi Rohling. I. cit., p. 64.
82 Maimonide, Sepher miz., f. 105, c.
2 - Vezi Rohling. I. cit, p. 64.
83 Pfeffiarkoni (rabin convertit)
Talmud Babli., Trat. Baba-Batra Dissert. philolog.. p. 11 - Vezi Rupert, I.
cit, p. 19 - vezi şi Trat. Baba-Metzia, f. 114, recto (edit. Amsterd. 1645),
cite par G. des Mousseaux, Le Juif, p. 127.
84 Rupert, I. cit, p. 19.
85 Talmud Babli.T Sanhdrin, f. 76, c.
2. T. Baba-Kamma, f. 13, c. 2 – Rohling I.. Cit. p. 67 39
e vorba de
un iudeu care a pierdut ceva. Dacă lucrul este al unui Akum86, ovreiul care l-a
găsit nu este obligat să i-l mai dea; ba, ce e mai mult, este un păcat mare să
restitui ceva unui Akum.
Se face o
excepţie când se restituie obiectul pierdut, pentru ca neovreii să zică: Ovreii
sunt oameni de treabă”.
Dar, pentru
că e vorba să îţi reiei avutul, toate mijloacele sunt bune; - astfel, Talmudul,
în afară de furt şi de tăinuirea lucrurilor găsite, mai recomandă jidanilor
cămătăria, frauda şi chiar jurământul fals.
1. - Cămătăria
„Este oprit
să împrumuţi pe goimi, fără camătă”.
„Dumnezeu a
poruncit să practici cămătăria faţă de un goi şi să nu-i împrumuţi bani, decât
numai dacă consimte să plătească dobândă; - astfel ca, în loc să-l ajuţi, săi
faci pagubă89, chiar când îţi este trebuincios.... însă, faţă de un Israelit,
asemenea procedare nu este permisă”90.
„Este permis
să împrumuţi, cu camătă, pe un Akum pentru că este o faptă plăcută lui Dumnezeu
să iei dobândă nedreaptă de la un Akum”.
2. - Frauda
„Este permis
să înşelaţi pe un goi şi să luaţi camătă de la
86 Iudeii susţin că numele de Akum,
de Nohri, - sinonime cu cuvântul Goi, - nu desemnează pe creştini, ci numai pe
adoratorii de stele. La aceasta se poate răspunde că aceste nume se găsesc în
Şulhan-Aruk, şi că în timpul când această carte a fost scrisă (1567), ovreii nu
mai trăiau printre păgânii ce se închinau la stele, ci printre creştini. De
altfel, în mai multe locuri, se vorbeşte limpede de Crucea creştinilor.
Mahomedanii sunt numiţi Işmhelim (Drach).
87 Karo. Şulhan-Aruk,
Choschen-Hamischpath, 34.
88 Talmud Babli., Trat Aboda-Zara, f.
77, c 1, pisk. Tos. I. - Vezi Rohling, I. Cit. p. 71.
89 „Dacă vreun creştin are lipsă de
parale, ovreii îi adaugă camătă peste camătă, până când suma datorată devine
atât de mare, încât creştinul nu o mai poate plăti, decât vânzându-şi averea...
Atunci jidanul îl trage în judecată şi lucrează astfel, ca tribunalul să-i dea
lui posesia întregii averi a goiului”. (Schwab, haham convertit). Judische
Deckmantel - Vezi Rohling, I. cit, p. 74.
90 Maimonide, Sepher Mizvoth Gadol,
f. 73, c. 4 - Vezi Rohling, I. cit, p. 71.
91 Karo, Şulhan-Aruk, Orach-Chain, f.
539, p. 16.
dânsul; dar
dacă vindeţi ceva aproapelui vostru (jidovului) sau dacă cumpăraţi ceva de la
ei (de la jidovi) vă este oprit să-i înşelaţi”.
După Talmud,
ovreiul poate să înşele pe un goi, pentru că, dacă este scris „să nu faci
pagubă aproapelui tău”, - nu este scris „să nu faci pagubă unui goi”.
„Este sever
oprit iudeului să înşele pe aproapele său (adică pe un alt iudeu)... Cel ce a
înşelat trebuie să dea îndărăt. Dar această prescripţie nu priveşte decât
afacerile dintre jidovi. Într-adevăr, este permis unui ovrei să înşele pe un
Akum şi, în acest caz, îi este oprit să-i restituie ce a furat pentru că este
spus în Sfânta Scriptură: Nu înşela pe fratele tău, - iar ne-ovreii nu sunt
fraţii noştri, ci sunt mai rău decât câinii”.
„Când un
evreu ţine în gheare pe un Akum, alţi evrei pot şi ei să împrumute cu bani pe
acest Akum şi să-l înşele, până ca ne-evreul să-şi piardă toată averea.
Într-adevăr banii unui Akum sunt bani fără posesor şi oricine se poate face
stăpân pe ei.
„Dacă un
jidov are vreo afacere de bani cu un Akum şi vine un alt jidov de înşală şi el
pe acelaşi Akun fie prin măsuri false, fie prin socoteli frauduroase, - atunci
cei doi jidovi trebuie să-şi împartă profitul ce le-a dat Dumnezeu”.
„Dacă vreun
ovrei are, în ţara sa, un proces cu un goi, veţi face astfel ca ovreiul să
câştige, - şi veţi zice ne-ovreiului: Aşa vrea legea noastră.
Dacă ovreiul
se găseşte într-o ţară străină şi dacă legile îi vor fi favorabile, veţi
judeca, bineînţeles, în folosul fratelui vostru şi veţi zice goiului: Aşa vrea
legea voastră.
Dar, dacă
ovreii nu sunt stăpâni pe ţară şi dacă legile sunt priincioase goiului, trebuie
să recurgi la intrigi (la coruperea
92 Talmud Babli., Trat Baba-Metzia,
f. 61, c. I, Tos şi Trat Megilla, f. 13, c. 2. – Vezi Rohling, I. cit, p. 65.
93 Talmud Babli., Trat Sanhédrin,
157, c. 1, Tos. - Vezi RohHng, I. cit, p. 63.
94 Karo, Şulhan-Aruk, Choschen
Hamischpath, 227, 31.
95 Karo, Şulhan-Aruk, Choschen
Hamischpath, 156, 24.
96 Karo, Sulhan-Aruir, Choschen
Hamischpath, 183, 28.
judecătorilor)
pentru ca ovreiul să poată câştiga procesul”
3. - Jurământul fals
Talmudul
sfătuieşte pe jidani să jure, când sunt forţaţi, - dar cu o restricţie mintală,
care anulează acest jurământ.
„Rabi Akiba
a jurat, dar s-a gândit, în sufletul său, că acest jurământ nu era valabil”
Dacă un rege
cere unui ovrei să mărturisească, - cu jurământ, - că un alt ovrei a dezonorat
o goia, - crimă, ce merită pedeapsa cu moartea, acest jurământ, fiind silit,
trebuie să fie nimicit în gând”.
Totuşi e
indispensabil ca jurământul să fie anulat fără ca goiul să bage de seamă, -
căci altfel religia talmudică ar fi desconsiderată.
De altfel,
jidovii, pot fi uşor dezlegaţi, chiar de jurămintele cele mai sfinte.
„De câte ori
luaţi trei oameni şi îi constituiţi în Tribunal asupra lui Israel, ei au
aceeaşi autoritate ca tribunalul lui Moise”.
Aşadar, -
adaugă DRACH, rabin convertit - „trei ovrei oarecare, - pe care un alt ovrei îi
ridică la rangul de judecători - au deplină putere în ochii Sinagogei, ca să-l
dezlege de jurăminte şi să-i anuleze făgăduielile şi angajamentele, atât pentru
trecut, cât şi pentru viitor... Acest tribunal declară, fără altă formă de
proces, orice promisiune şi orice jurământ, ca nule, de nul efect şi
neavenite”.
Dar, ce e
mai mult, la sărbătoarea Reconcilierii (Iom Kipur), jidanii de azi recită, în
mod solemn, la Sinagogă,
97 Talmud Babli., Trat Baba-Kamma, f.
113, c. 1 - Vezi RohHng, I. cit, p. 65.
98 Talmud Babli, Trai Kalla, f.18, c.
2 - Vezi Rohling, I. cit, p. 86
99 Karo, Şulhan-Aruk, Jore Dear, 232.
12, 14. - Vezi Rohling, I. cit., p. 87.
100 Karo, Şulhan-Aruk, Jore Dear,
232,12,14. - Vezi Rohling, I. cit., p. 88.
101 Talmud Babli, Trai Hagica, f. 10,
c. 1. - Vezi Chabauty, I. cit, p. 196. - Vezi şi Maimonide, Sepher Mizvoth
Gadol, f. 70, c. 1. - Vezi şi Rohling. I.. cit., p. 90.
102 Drach, I. cit, 2e lettre, p. 82.
1827, Paris - Vezi G. des Mousseaux, I. cit. c. V, p. 151.
rugăciunea
Kol Nidre, al cărei conţinut, iată-l:
„Toate
promisiunile... şi toate jurămintele ce le vom face, şi le vom jura şi ne vom
lega şi vom împovăra cu ele sufletul nostru, - din această zi a împăcării şi
până la cea următoare, care va veni spre binele nostru, - le regretăm pe toate,
ele să fie dezlegate, iertate, desfiinţate, anulate, nimicite, fără putere şi
fără valoare. Făgăduinţele noastre să nu fie făgădu-inţe şi jurămintele noastre
sa nu fie jurăminte”.
II - Patima de dominaţie
a) - în
familie, Talmudul dă ovreiului o putere absolută asupra ovreicei.
„Omul poate
să uzeze de femeia sa, aşa cum îi place, - ca de o bucată de carne ce o cumpără
de la măcelar”.
El poate...
să o trateze ca în Sodoma; şi dacă ea se plânge, hahamii îi răspund: „nu putem
să-ţi venim în ajutor, căci legea te-a dat pradă bărbatului tău”.
Talmudul
merge până la a tolera poligamia.
„Regele nu
se poate însura cu mai mult de optsprezece femei. R. Iuda zice că el poate lua
mai multe, - numai să nu ia femei capabile de a-l corupe”.
Adulterul,
cu o femeie ce nu e jidoafcă, nu este socotit şi nu poate fi pedepsit căci, la
goi, nu există măritiş.
103 Mahsor, Augsburg, 1536; Idem.
Praga II, f. 91, a; - Vezi şi Karo, Şulhan-Aruk, I, 619. - Vezi şi Rohling, I.
cit, p. 90.
Această traducere a fost făcută de
Herman Leberecht Strack - profesor la Universitatea din Berlin, şi a fost
revăzută de Dr. V. Tarnavschi, profesor la Universitatea din Cernăuţi pentru
studiul Bibliei şi al limbilor orientale, şi de Dr. O. Isopescul, docent la
aceeaşi Universitate,- care îi garantează exactitatea (29 iulie 1909). Citată
de A. C. Cuza în Neamul Românesc, la 9 octombrie 1909.
104 Talmud Babli., Trai Nedarim, f.
20, c. 2. - Vezi Rohling, I. cit, p. 81.
105 Idem. I. Cit.
106 Talmud Babli, Trat. Sanhédrin, f.
58, c. 2. - Vezi Rohling, I. cit, p. 81.
107 Talmud Ieruşahni, Trat.
Sanhédrin, p. 250; tradus în franţuzeşte de M. Schwab.
108 Talmud Babli, Trat Sanhédrin, f.
52, c. 2. - Vezi Rohling, I. cit, p. 77.
109 Rachi, Ad. Pent Lév., f. 20, c.
10. - Vezi Rohling, I. cit, p. 77.
„Căsătoriile
ne-ovreilor nu aduc după ele nici o obligaţie. Viaţa lor e legată ca aceea a
cailor.
De asemenea,
copiii n-au nici o legătură de familie cu părinţii lor, - şi când părinţii şi
copiii trec la judaism, fiul poate să se însoare cu mama sa”.
Dar, ce e
mai mult, - după hahami „e permis jidanului să abuzeze şi să dezonoreze o
femeie necredincioasă”.
Pe lângă
aceasta, contrar moralei creştine, legislaţia talmudică recunoaşte şi sprijină
cu putere instituţia robiei.
„Talmudul,
ca şi dreptul roman, despoaie pe rob de orice personalitate şi îl asimilează cu
o simplă proprietate... Constituţia mozaică recunoaşte două feluri de sclavi,
care n-au nici aceleaşi drepturi, nici aceeaşi poziţie: robul iudeu şi robul
străin. Această deosebire, este formală în Biblie; dar ea reiese, cu mai multă
precizie, în Talmud”
b) - în
naţie, Talmudul dă ovreilor un drept de dominaţie absolută asupra a tot ce nu
este ovrei, - adică asupra omenirii întregi.
El proclamă
că singuri jidovii sunt oameni, pe când goimii nu sunt decât animale.
„Urmaşi ai
lui Abraham, Domnul v-a zis: ... voi sunteţi oameni, - pe când celelalte
popoare ale lumii, nu sunt formate de oameni,... ci de bestii.
„Ovreii sunt
oameni,... pe când goimii sunt porci”.
„Ne-ovreii
sunt câini şi măgari”.
Goimii,
fiind nişte bestii, - date de Dumnezeu însuşi,
110 Karo, Şulhan-Anik, Jore Deach,
269,88.
111 Matmonide, Iad Hacaz., f.2,c.2 şi
Hilch Malachim, f.2, c.3 - Vezi Rohling, I. Cit. p.78.
Se înţelege acum deflorarea a 16 fete
de ţărani, de către satirul jidan R. din Botoşani, - şi aceea a patru fetiţe
românce, murdărite de un alt jidan, din Fălticeni, despre care vom vorbi mai
departe.
112 Zadoc Kahn (mare rabin din
Franţa), L'esclavage selon la Bible et le Talmud, p. 67, Paris. Citat de Moise
Schwab în Talmud de Jérusalem, în Traité Berakhoth, Introduction, p. XXXIV,
Paris, 1871.
113 Talmud Babli., Trat. Baba-Metzia,
f. 114, c. 2. - Vezi Rohfing, I. cit, p. 58.
114 Ialkut-Rubeni, f. 10, col. 2. -
Vezi Rohling, I. cit, p. 59.
115 Talmud Babli., Tratatul Berachot,
f. 25, c. 2. - Vezi Rohfing, I. cit, p. 59.
jidanilor, -
aceştia au, asupra lor, dreptul de viaţă şi de moarte pe care omul o are asupra
animalelor şi mai ales acela de a le exploata, ca pe nişte vite de muncă, cât
poate şi în singur profitul său.
„Precum
oamenii domnesc asupra animalelor, aşa şi ovreii trebuie să domnească asupra
celorlalte naţii ale pământului”.
După Talmud,
„Mesia va da imperiul lumii ovreilor, cărora vor servi şi se vor supune toate popoarele”.
Hahami
celebri, ca MAIMONIDE, ARARRANEL, etc., cred în viitoarea dominaţie universală
a jidovilor”.
„Peste tot
pe unde se stabilesc ovreii, trebuie ca ei să devină stăpâni, - şi până ce nu
obţin dominaţia absolută, trebuie să se considere ca exilaţi şi ca prizonieri.
Chiar când ajung să guverneze oraşele, - dacă nu le stăpânesc pe toate, - ei nu
vor înceta să strige: Jale! Grozăvie!”.
Dar să lăsăm
să vorbească şi un ovrei contemporan:
„Fără lege
(talmudică), fără Israel care să o practice, lumea nu ar mai exista. Dumnezeu
ar face-o să reintre în neant. Şi lumea nu va cunoaşte fericirea, decât atunci
când se va fi supus imperiului universal al acestei legi, - adică imperiului
jidovilor.
Prin urmare,
poporul ovreiesc este poporul ales de Dumnezeu ca depozitarul voinţei şi
dorinţelor sale; el este singurul cu care Divinitatea a avut un legământ; el
este alesul
116 Zeror, h., f. 101, c. 2. - Vezi
Rohling, I. cit, p. 58.
117 Talmud Babli, Tratatul Schabb, f.
120, c l - Tratatul Sanhédrin, f. 88, c. 2; f. 99, c. 1.- Vezi Rohfing, I. cit,
p. 55.
Ovreii au aşteptat multă vreme pe
Mesia, care trebuia să le dea dominaţia lumii, având un caracter material. (C.
Albancelli, Le drame maconnique, II, p. 440.)
Fraţii Leman au numărat 25
falşi-mesii. Astăzi, iudeii admit că, sub numele de Mesia, viitorul rege al
omenirii, trebuie înţeles tot Israelul. De altfel, hahamii afurisesc pe cel ce
ar vorbi de apariţia vreunui Mesia.
„Blestemaţi să fie cei ce calculează
vremile Mesiei”, zice Talmudul din Babilon, - căci după rabinul Rava, „toate
timpurile care erau fixate, pentru venirea Mesiei, au trecut”. p (Drumont La
France juive, I, p. 128).
118 Maimonide, Majene Jesch., f. 74,
c. 4; 176, c. 1. - Vezi Rohling, I cit, p. 55.
Abarbanel, Maschm J., 149, c. 1-3. -
Vezi Rohling, I. cit, p. 55.
119 Talmud Bahli, Trat Sanhédrin, f.
104, c. 1. - Vezi Rohfing, I. cit, p. 55.
120 Bernard Lazare, L'Antisemitisme,
p. 8-9.
lui
Dumnezeu... Israel este aşezat chiar sub ochiul lui Iehova; el este fiul
preferat al Celui etern, fiu care are, singur, drept la iubirea, la bunăvoinţa,
la proiecta Sa specială.
Ceilalţi
oameni sunt puşi dedesubtul ovreilor, ei n-au drept, decât prin milă, la
dărnicia divină, - pentru că numai sufletele jidovilor se trag din primul om...
Bunurile
care sunt încredinţate naţiilor, aparţin în realitate lui Israel.
… Această
credinţă în predestinarea şi în selecţia lor, a dezvoltat la ovrei o trufie
imensă.
Ei au ajuns
să privească pe ne-ovrei cu dispreţ şi adesea cu ură”.
Este tocmai
ceea ce am spus mai sus.
Dar, acest
autor iudeu, vorbeşte şi de ură.
Să vedem ce
e cu ea, - punând Talmudul faţă de legea naturală a iubiri.
III - Legea iubirii
Caritatea, -
este iubirea de Dumnezeu revărsată asupra oamenilor şi care formează diadema
sublimă a moralei creştine, - aceasta este necunoscută de Talmud.
Ovreii, ei
înşişi, o mărturisesc.
„Omul
caritabil nu există pentru cei din Iuda. Nu poate fi vorba de caritate în
Israel”
Într-adevăr,
Talmudul, care exaltă sentimentele de simpatie naţională, către jidovi, -
predică, din contra, o ură sălbatică împotriva celor ce nu sunt jidovi şi mai
ales în contra creştinilor?
121 Bernard Lazare, I. cit p. 310.
122 Sixte de Seinne, jidov convertit,
a extras din Talmud pasajul următor: „Ordonăm ca toţi ovreii să blesteme, de
trei ori pe zi, poporul creştin şi să roage pe Dumnezeu să-l cufunde şi să-l
extermine, cu regii şi cu prinţii lui. Hahamii vor recita, în Sinagogă, de trei
ori pe zi, această rugăciune, în ura lui Isus din Nazaret. (Talmud Babli., 0-1,
tr. 1, c. 4. - Vezi Sixti Sinensis, Biblioth. Sancta, 1610).
Astfel, el
interzice ovreilor să aibă milă de un goi, sau să-i scape viaţa.
Este oprit
să ai milă de un idolatru123. Când îl vezi pierind sau înecându-se într-un
fluviu, sau când este aproape să moară, nu trebuie să-l scapi”.
Dacă cineva
vede un goi, aproape să moară, să-l ucidă…
Dacă un goi
se găseşte lângă un puţ să-l azvârle înăuntru; iar, dacă este o scară în puţ,
s-o tragă afară... şi să astupe intrarea puţului, cu o piatră, zicând: „fac
aceasta pentru ca vitele mele să nu cadă înăuntru”.
„Dacă scoţi
un goi din groapa în care a căzut, mântuieşti un idolatru”.
Ceva mai
mult:
Hahamii
împing cruzimea fanatică până acolo, că poruncesc jidanilor să omoare pe
creştini, - chiar pe cei mai buni.
„Trebuie să
ucizi pe cei mai buni dintre goimi (Tobşebegoim harog)”
„Trebuie să smulgi inima goiului şi să omori
pe cel mai bun dintre creştini.
Şi lucru de
necrezut, - dacă numeroase mărturii, demne de crezământ, n-ar veni să-l ateste,
- jidovii talmudişti au mers, cu ura lor oarbă, până ce au depăşit orice limită
omeneşte posibilă, săvârşind omoruri rituale, crime cu atât mai
123 Pentru jidani, creştinii sunt
goimi, păgâni, idolatri. (Talmud Babli., Tr. Aboda Zara, f.2,c. 1. - Vezi
Rohling, I. cit, p. 95).
De altfel, Iisus Hristos este
considerat ca un idol (Idem, f. 27, c. 2 - Vezi Rohling, I. Cit. p.93).
124 Maimonide, Iad Hacazaca, f. 10 şi
f. 40 - Vezi Rohling, I. cit, p. 75.
125 Talmud Babli.. Tr. Aboda-Zara, f.
26. c. 2. - Vezi Rohling, I. cit, p. 76.
126 Talmud Babli, Tr. Aboda-Zara, f.
20, c. 1, Tos. - Vezi Rohling, I. cit, p. 75.
127 Talmud Babli., Tr. Aboda-Zara, f.
26. c. 2, Los; Ven Soph., f. 13, c. 3. - Vezi Rohling,.. I. cit p. 75. Vezi şi
Rachi Ad Exod., 14; Edit. Amster. 7; Vezi Rohling, I. cit, p. 94.
Vezi şi Solomon ben Sevet, citat de
Ruppert, I. cit, p. 22 şi următoarele.
128 Rabi Brentz Judenbalg, p. 21. -
Vezi Rohling, I. cit» p. 6667.
De altfel, iată o condiţie, sine qua
non, pentru a deveni un bun haham: „Tot discipolul ce nu caută şi nu practică
răzbunarea şi nu-şi păstrează ura, ca şarpele, nu poate fi considerat ca un bun
haham”. (Bartolocci, Bibliot. rabbinica, II, p. 428. - Vezi şi Ruppert, I. cit,
p: 33).
grozave, cu
cât victimele sunt mai ales nişte bieţi copilaşi; înaintea cărora fiarele cele
măi sălbatice s-ar da înapoi, înduioşate.
Iată, până
la ce grad, pot ajunge patimile omeneşti, când o legislaţie smintită le
favorizează, în loc să le reprime!
„Într-adevăr,
hahamii zic ovreilor: „Cel ce varsă sângele unui goi, duce o jertfă lui
Dumnezeu”
Trebuie să
adăugăm că ovreii din ţările din occidentul Europei, - civilizaţi printr-un
contact secular cu creştinismul, - resping, cu indignare, acuzaţia de omoruri
rituale; - ba chiar... au îndrăzneală să ia ca martori pe nejidanii, ... care
au fost şi sunt victimele acestor crime religioase.
În tot
cazul, această atitudine e lăudabilă şi, - pentru cinstea neamului omenesc, -
trebuie să o credem sinceră...
Omorurile rituale
Pentru a
arata că omorurile rituale se comit în realitate şi nu sunt numai efectele
imaginaţiei nebune a creştinilor, - după cum susţin jidanii - vom raporta mai
multe cazuri, atât de demonstrative, încât conving chiar şi spiritul cel mai
necredincios.
De altfel,
jidovii procedează în această privinţă ca unii criminali care tăgăduiesc
evidenţa, chiar când sunt prinşi asupra faptului.
De la 1071,
până la 1670, istoria înregistrează vreo cincizeci de cazuri de omoruri
rituale, atestate de istorici demni de toată încrederea. De altfel, pentru
aceste crime,
129 Ialk Chimeoni, Ad. Pent, f. 245,
c. 3. - Vezi Rohling, I. cit, p. 76.
Acela pe care ovreii îl adoră în
ghetto, - zice Drumont, (France juive, II, p. 416), nu este Dumnezeul lui
Moise, ci este oribilul Moloch fenician, căruia îi trebuie, ca victime
omeneşti, copii şi fecioare.
D-nul Justus, în broşura sa,
Judenspiegel im Lichte der Wahrheit, citează acest pasaj din Talmud:
„Este de mirat că sângele
Klipothelor, - adică al fecioarelor ne-ovreice, - să fie totuşi o jertfă atât
de plăcută cerului. În adevăr, a varsă sângele unei fetiţe ne-ovreice, este un
sacrificiu tot atât de sfânt, ca acela al celor mai preţioase parfumuri, - şi
în acelaşi timp un mijloc de a te împăca cu Dumnezeu şi de a atrage
binecuvântările sale”.
130 Vezi dările de seamă, apărute în
ziare, asupra ultimului Congres sionist, din aug. 1913.
ovreii au
fost de multe ori maltrataţi şi chiar masacraţi.
Un mare
număr dintre aceste cazuri se găsesc povestite în cartea lui RUPPEKT131, din
care extragem exemplul următor:
Spovedirea
unui ovrei, numit Emanuel fiul unui medic din Genova, convertit la creştinism,
în 1456.
„Acest
Emanuel îmi istorisi un fapt de o cruzime oribilă, care s-a petrecut la
Savona,- fapt pe care la văzut cu ochii şi pe care îl atestă, de mai multe ori,
înainte şi după convertire, - adăugând chiar că băuse din sângele copilului
ucis.
Îmi spuse
că, într-o zi, tatăl său îl conduse în casa unui ovrei din Savona, şi că acolo
se găseau adunaţi alţi şapte indivizi din naţia lor, care s-au angajat
reciproc, cu jurăminte, să nu descopere niciodată ceea ce aveau să facă şi să
păzească secretul până la moarte.
Apoi aduseră
în mijlocul lor, un copilaş creştin care n-avea mai mult de doi ani. Îl puseră,
gol, deasupra unui vas în care, de obicei, se primeşte sângele la tăierea
împrejur a copiilor de ovrei.
Patru din ei
luară parte la grozava execuţie. Unul ţinea întins braţul drept al nevinovatei
creaturi; un altul, braţul stâng; un al treilea îi ţinea capul ridicat, în aşa
fel, încât să formeze crucea, al patrulea, în sfârşit, băga ghemuri de hârtie
în gura nenorocitului copil, pentru a-i înăbuşi ţipetele.
Pe urmă,
luând nişte instrumente de fier, foarte ascuţite şi lungi îndeajuns, îl
străpunseră din toate părţile, mai ales în regiunea inimii, - astfel încât
sângele îi curgea din toate rănile şi cădea în vas.
Pentru mine,
această tortură fu un spectacol insuportabil şi mă depărtai cât putui de locul
crimei. Dar, tatăl meu veni repede la mine şi mă puse să jur că n-am să vorbesc
nimănui de ceea ce văzusem în ziua aceea. Pe urmă, mă apropiai de ceilalţi şi
nu mai văzui decât cadavrul copilului, - care peste
131 I. Ruppert, Biserica şi Sinagoga,
traducere românească de N. N.; Bucureşti, 1869. (Biblioteca Academiei Române,
A. 2761.)
puţin, fu
aruncat în fundul unei pivniţe a casei.
După
aceasta, ovreii tăiară în bucăţi mici diverse fructe: pere, nuci, migdale, etc,
pe care le azvârliră în vasul în care era adunat sângele. Toţi gustară din
această oribilă mâncare. Gustai şi eu însumi, ceea ce îmi produse greaţă şi un
dezgust atât de penibil, încât în ziua aceea şi a doua zi nu mai putui să iau
nici un fel de hrană.
Iată după
AMELOT DE LA HOUSSAYE133, istoric foarte conştiincios, povestirea unui alt
fapt, care a fost judecat la Metz, în anul 1670.
În ziua de
23 septembrie 1669, femeia Mangeotte Wfllemin, din satul Glatigni, se duse la o
fântână, la o depărtare de două sute de paşi de sat, pentru a spăla câteva rufe.
Ea era urmată de fiul ei, în vârstă de 3 ani.
La două sute
de paşi de fântână, copilul se împiedică şi căzu; mama sa se întoarse ca să-l
ridice, dar copilul spunând că se va ridica singur, ea îşi continuă drumul şi
merse să-şi spele rufele, încredinţată că el o va urma. După câteva minute,
această mamă, văzând că nu-i mai vine copilul, alergă la locul unde îl lăsase
şi, negăsindu-l, se întoarse îndată acasă, ca să întrebe de el pe bărbatu-său
şi pe persoanele ce se găseau acolo.
Toţi
răspunzându-i că nu l-au văzut, se puse să-l caute mai întâi prin sat, pe urmă
la fântână şi prin tufişurile dimprejur, fără însă să-l găsească.
Tatăl,
ducându-se pe drumul cel mare ce merge la Metz, la vreo două sute de paşi de la
fântână, întâlneşte mai multe persoane (între altele pe Daniel Payer şi pe
Thibault Regnault), care îi spuseră că au văzut pe acest drum, un ovrei
132 Alphons Spina, De Bello
Judaeorum; Vezi Ruppert, I. cit, p. 177. Din mărturisirile jidovilor, rezultă
că ei încep adesea prin a tăia împrejur copilul de sex bărbătesc asupra căruia
vor să comită omorul ritual. (Ruppert, Leit, p. 179). Ei consideră ca o ruşine
să îngroape cadavrele creştinilor astfel ucişi, - ceea ce a uşurat
descope-rirea mai multor crime de această natură. (Ruppett, I. cit, p. 183).
133 A de la Houssaye, Abrégé du
Proces fait aux Juifs de Metz, en 1670. Vezi Drumont, La France Juive II. p.
402409.
Toate documentele acestui proces sunt
la dispoziţia criticii.
călare pe un
cal alb şi care ducea dinaintea lui un copil de vreo trei sau patru ani.
Un locuitor
din satul Hez, zărind de asemenea pe acel Jidov, ce avea înaintea sa un lucru
pe care îl acoperea cu mantaua, recunoscu că era Raphael Levy, din oraşul
Boulay.
Trei zile
după aceasta, se găsi, într-o pădure, cadavrul nenorocitului copil...
În timpul
procesului, s-a interceptat o scrisoare în care acuzatul scria şefilor
Sinagogei din Metz: „Am intrat în această mizerie, pentru comunitate”.
El fu
condamnat să fie ars de viu, şi sentinţa fu executată în ziua de 17 ianuarie
1670”.
Iată acum un
al treilea fapt, cu totul recent: asasinatul săvârşit, de către jidovii din
Damasc, asupra unui călugăr (capucin), care era numit, de concetăţenii săi,
sfântul misionar şi a cărui caritate nealterabilă era cunoscută de toţi. Acest
fapt a fost povestit în marele uvragiu, Histoire de l'Eglise, de ROHRBACHER134,
de unde G. DES MOUSSEAUX135 a extras pasajele următoare:
În ziua de 5
februarie 1840, Părintele Thomas este chemat într-o casă ovreiască, să
altoiască un copil;... dar copilul este bolnav şi Părintele Thomas voieşte să
se retragă. El cedează totuşi invitaţiei presante să intre în casa vecină,
aceea a lui D. (David Harari), cel mai pios dintre ovreii din Damasc (!), un
ovrei pe care creştinii, ei înşişi, îl priveau ca pe un om cinstit şi pe care
Părintele Thomas îl număra printre prietenii săi.
Îl primiră
cu dragoste şi, peste puţin, veniră cei doi fraţi ai lui D..., pe urmă unul din
unchii lor şi alţi doi ovrei, dintre cei mai însemnaţi din Damasc.
Deodată,
Părintele Thomas fu apucat pe neaşteptate de aceşti oameni, care-i vârâră un
căluş în gură, îl legară cot la cot, pe urmă îl ridicară pe sus şi îl duseră
într-o odaie departe de stradă.
134 Rohrbacher, Histoire universelle
de l'Eglise, T. XXVIII, p. 683. Paris, 1852.
135 G. des Mousseaux, I. cit, p. 200.
Veni noaptea
şi o dată cu ea, sosi un haham însoţit de bărbierul ce ia sânge S... (Solomon)
pe care sacrificatorii au contat pentru împlinirea planului lor.
- „Haide,
S..., taie gâtul acestui om; pentru asta te aşteptăm.”
Însă
bărbierul devine palid; curajul îi lipseşte şi se declară incapabil.
Sacrificatorii,
atunci, se pun să întindă la pământ pe Părintele Thomas şi D... se resemnează
să-i cresteze el însuşi gâtul, cu un cuţit. Dar, mâna îi tremură şi, peste
puţin, trebuie sa-l înlocuiască fratele său A.. (Aron), pe când bărbierul se
mulţumeşte să ţină barba Părintelui....
Sângele este
adunat într-un vas, pentru a fi trimis, mai târziu, marelui haham...
Pe urmă, a
trebuit să facă să dispară urmele acestui omor. Jidovii încep, deci, să ardă
hainele victimei ale cărei cărnuri sunt tocate în bucăţele mici, iar oasele
sunt zdrobite cu un mai; pe urmă, această pastă omenească este azvârlită într-o
groapă ce serveşte pentru lături.”
Justiţia
sirio-egipteană obţine „pe rămăşiţele aproape fumegânde ale victimelor
mărturisirea completă a vinovaţilor”.
Iată un
extras din interogatoriul bărbierului, - după actele procesului, publicate de
A. LAURENT, - citat de G. DES MOUSSEAUX:136
D... mă
chemă la el acasă. Găsii acolo pe hahamul... şi pe Părintele Thomas, care era
legat.
D... şi
fratele său A... îmi ziseră; ucide pe acest preot. Răspunsei că nu pot.
Ei aduseseră
atunci un cuţit. Trântii pe călugăr la pământ
136 Achille Laurent (membru al
Societăţii Orientale). Relation historique des affaires des Syrie, depuis 1840,
jusqu'en 1842, et procedure complete dirigée, en 1840, contre les Juifs de
Damasc, etc... T, II, p. 24 şi următoarele. Paris, 1846 (Gaume Freres Edit).
Această publicaţie conţine piesele autentice ale procesului, - care sunt depuse
la Ministerul Afacerilor Străine, din Paris. - Vezi G. des Mousseaux, I. cit,
p. 202.
şi,
ţinându-l cu unul din asistenţi, îi pusei gâtul deasupra unui lighean mare.
D... apucă
cuţitul şi începu să-l taie, iar A.. îi de-te ultima lovitură.
Sângele fu
adunat într-un lighean, fără să se piardă o picătură.
Pe urmă,
cadavrul fu târât într-o odaie unde se ţineau lemnele. Acolo îl dezbrăcarăm de
haine, care fură arse. Apoi, - cu servitorul M... care sosise atunci... îl
spintecarăm, punând rămăşiţele într-un sac şi, treptat-treptat le duserăm să le
aruncăm în conducte...
- Ce a-ţi
făcut cu oasele?
- Le-am
spart pe piatră, cu un pisălog...
- Şi cu
capul?
- L-am
sfărâmat la fel, cu acelaşi instrument.
- Şi cum era
sacul în care aţi pus rămăşiţele?
- Ca toţi
sacii de cafea, de pânză de împachetat şi de culoare cenuşie.
- Sacul
acesta nu lăsa să picure materiile conţinute în intestine?
- Un sac de
cafea, când este udat nu lasă să pice ceea ce se găseşte, în el...”
Justiţia voi
să verifice locul unde ovreii aruncaseră rămăşiţele. Se descoperi canalul şi se
găsiră, la intrare, urme de sânge şi filamente de tendoane... Lucrătorii
descinseră în conductă, scoaseră mai multe bucăţi de carne, o rotulă, un
fragment din inimă, nişte sfărâmături de craniu şi de alte oase, precum şi
părţi din calota preotului...”
După
asasinarea Părintelui Thomas, ovreii, hotărâră să se scape şi de servitorul său
creştin, Ibrahim Amoran, ale cărui cercetări puteau deveni compromiţătoare;
şi... acest servitor dispăru.
Ne vom
mărgini să relatăm câteva părţi din interogatoriile care privesc al doilea act
al acestei drame.
Servitorul
M... a fost trimis la F... de stăpânul său, care i-a zis: „du-te de vezi dacă
au prins pe Ibrahim şi ce au făcut cu el.
Mă dusei la
F... şi găsii uşa închisă cu zăvorul. Bătui. F... veni şi-mi deschise.
- Îl ţinem,
îmi spuse el; - vrei să intri, sau să pleci?
- Voi intra
ca să văd, îi răspunsei eu.
Intrai
într-un mic divan, care dă într-o curte exterioară, în care se găsesc
latrinele; - în aceste latrine, îi aruncară carnea şi oasele. Uşa fusese
baricadată cu o grindă. Găsii acolo pe I. P... şi pe A. S... ocupaţi să lege
mâinile pacientului la spate, cu basmaua sa, după cei astupaseră gura cu o
pânză albă. Pe urmă fu trântit la pământ, de F... şi de M.F.- fiii lui R…
Aduseră un
lighean de aramă spoită, puseră capul prinsului deasupra acestui lighean, şi
F... îi tăie gâtul cu propriile sale mâini.
Y..., M...,
F... şi eu, îi ţineam capul. A.., fiul lui R... şi I. P... îi ţineau picioarele
şi se aşezaseră peste ele. A. S... şi ceilalţi (erau opt cu toţii), ţineau bine
trupul, pentru ca să-l împiedice să se mişte, până ce sângele va fi încetat să
curgă.
- Ce s-a
făcut cu sângele şi cine la luat?
- Adevărul
este că Y..., luă ligheanul şi vărsă sângele într-o sticlă, - pe care o ţinea
în mână A. S..., - printr-o pâlnie nouă de tinichea, ca acelea pe care le
întrebuinţează negustorii de ulei. După ce fu umplută, A. S. o dădu lui Y...
- De ce
mijloc s-au servit ca să-l facă pe servitor să intre acolo?
- Am mai
spus... că erau adunaţi cinci inşi în stradă, lângă poartă, - că servitorul
veni să întrebe de stăpânul său, - şi că Y... îi răspunse: „Stăpânul tău a
întârziat la noi; vaccinează un copil; dacă vrei să-l aştepţi, intră şi du-te
de-l găseşte”.
El intră, şi
se întâmplă ceea ce am declarat”
„Ar fi greu,
zice G. DES MOUSSEAUX137 să-ţi închipui o
137 G. des Mousseaux, I. cit, p. 206.
bogăţie şi o
precizie de amănunte mai remarcabile, ca acelea care ies din gura celor ce
depun”.
Să mai
ascultăm şi câteva din depoziţiile autorilor acestei crime înspăimântătoare, în
ceea ce priveşte întrebuinţarea sângelui de creştin.
„Cu ce scop
aţi omorât pe Părintele Thomas?
- Ca să-i
luam sângele, - răspunde jidovul D... L-am strâns într-o sticlă albă, sau
khalabiehs, pe care am trimiso la hahamul A., - sângele fiind necesar la
împlinirea datoriilor noastre religioase.
- La ce
serveşte sângele în religia voastră?
- Se
întrebuinţează la azime...
- Pentru ce
n-aţi păstrat sângele la voi?
- Obiceiul
vrea ca sângele să stea la haham.”
„Întrebare
hahamului A.:
- Cine ţi-a
remis sângele?
- Hahamul
Y... se înţelesese cu A., şi cu alţii ca să aibă o sticlă de sânge omenesc şi
acest haham mă înştiinţă şi pe mine. Fraţii A.. îi făgăduiră că, chiar dacă ar
trebui să-i coste o sută de pungi de bani, tot i-o vor obţine. Fuse-i, în urmă,
informat de dânşii că aduseseră o persoană, pentru ca să o omoare şi să-i ia
sângele, şi îmi ziseră; du-te la hahamul Y...
- Ai
întrebat pe hahamul Y..., dacă trimite din sângele acesta în alte locuri?
- Hahamul
Y... mi-a spus că trebuie sa trimită din el la Bagdad.
- Au venit
din Bagdad scrisori care să-l ceară?
- Hahamul
Y... mi-a spus-o...
- Şi la ce
este trebuincios sângele? Îl pun oare în pâinea azimă şi toată lumea mănâncă din
ea?
- De obicei,
sângele, pus în azimă, nu este pentru popor, ci pentru persoanele zeloase.
Hahamul Y..., rămâne la cuptor în ajunul sărbătorii azimelor. Acolo, oamenii
zeloşi îi trimit făina, din care el face pâinea. El însuşi frământă pasta, fără
ca nimeni să ştie că pune în ea sânge, şi trimite pâinea acelora cărora le
aparţine făina”.
Rezultatul
procesului a fost că, - din şaisprezece ovrei, implicaţi în asasinatul
Părintelui Thomas şi al servitorului său, - doi au murit în timpul procedurii,
patru au obţinut iertare pentru că au făcut destăinuiri şi zece au fost
condamnaţi la moarte”
Jidanii din
Europa, la această noutate care îi tulbura groaznic, începură să ţipe - nu
împotriva vinovaţilor, - ci împotriva justiţiei”.
După ce au
oferit consulului Franţei, milioane141, care au fost refuzate, - ei au inundat
cu aur autorităţile sirio-egiptene şi, delegaţii lor, MONTEFIORE şi CKEMIEUX,
(pe care îi vom întâlni din nou mai departe), ducându-se în Egipt, obţinură de
la Kediv amnistia sau mai bine zis iertarea acuzaţilor, - căci ea le-a fost
acordată fără reînoire de anchetă şi fără reluarea procesului, faptele fiind
probate şi nediscutabile”
Iată
termenii firmanului, cu care ovreii fură obligaţi să se mulţumească: „Prin
expunerea şi după cererea d-lor Moses Montefiore şi Cremieux, - care au venit
la noi ca delegaţii tuturor europenilor care profesează religia lui Moise, - am
recunoscut, ei doresc punerea în libertate şi siguranţa pentru acei dintre
ovrei care sunt deţinuţi şi pentru cei ce au fugit, din pricina instruirii
afacerii Părintelui Thomas, călugăr din Damasc, el şi servitorul său Ibrahim.
Şi cum, din cauza unei populaţii atât de numeroase, nu ar fi convenabil să
refuzăm rugămintea lor, ordonăm ca prizonierii ovrei să fie puşi în libertate
şi să se dea, celor fugiţi, siguranţa pentru întoarcerea lor...”.
Astfel de
crime, în faţa cărora te apucă groaza, continuă să se comită chiar şi azi.
138 G des Mousseaux, I. cit p. 231.
139 Idem, I. cit, p.212.
140 Idem, I. cit, p.202.
141 Idem, I. cit, p 218 (notă)
142 A Laurent. I. cit. p. 251-255.
Piéces juridiques. Citat de G. des Mousseaux, I. cit, p. 213.
Fără să mai
vorbim de omorul din Tisza-Elzlar, cunoscut de toţi, vom povesti două cazuri
petrecute acum câţiva ani.
Monitorul
Romei, din 15 iunie 1883, cită un omor ritual care avusese loc la o dată cu
totul recentă.
Un copilaş,
- aparţinând uneia dintre familiile greceşti cele mai însemnate din Smirna - fu
răpit în apropierea paştelui ovreiesc. Patru zile după aceea, i se găsi, pe
malul mării, cadavrul, străpuns de mii de lovituri de pumnal. Mama sa, nebună
de durere, acuză sus şi tare pe ovrei de acest omor. Populaţia creştină se
ridică în masă şi alergă în cartierul ovreiesc, unde avu loc un masacru
îngrozitor, în care pieiră peste 600 de jidani.
În 1881, la
Lutcza, - un mic sat din Galiţia austriacă, - a fost comisă o crimă rituală
asupra unei tinere fete, numită Francisca Mnich. Trei acuzaţi (Moise Ritter,
nevasta sa şi un alt jidan complice), fură condamnaţi la moarte, în ziua de 21
decembrie 1882, de juraţii din Rzeszov.
Curtea
superioară de justiţie casă judecata, pentru că procedura nu fusese îndeplinită
şi trimise pe ovrei înaintea tribunalului din Cracovia, care, la 10 octombrie
1883, reînnoi tripla condamnare la moarte.
În momentul
de faţă se judecă la Kiev procesul unui omor ritual, săvârşit de un jidan
Beilis, împreună cu mai mulţi complici, asupra unui biet băieţel de 6 ani,
Iuscinski. Opt zile după omor fu găsit, într-un şanţ, cadavrul nenorocitei
victime, străpuns de 47 lovituri de pumnal.
Dar, ceea ce
aruncă o vie lumină asupra intelectului jidovimei întregi, e faptul că, înainte
de a se da verdictul toată presa ovreiască din Europa şi de la noi145, s-a
năpustit, cu o furie nebună, ca şi în timpul procesului din Damasc, - nu
143 Drumont, I. cit, p.412.
144 Ibidem.p. 413.
145 Vezi: Scrisorile din Rusia din
Universul, 2 oct.; din Adevărul. 3 oct.; din Seara. 3 oct. etc.
asupra
omorâtorilor, - ci asupra Ţarului, asupra răposatului Stolipin, asupra
oligarhiei din Rusia,... până şi asupra juraţilor - din Kiev, pe care îi
numeşte ţărănoi inculţi.
La noi, în
România, asemenea crime trebuie să fie foarte uşor de realizat. Acum 4 sau 5
ani, se găsi în Bucureşti, pe un maidan, un băiat mort de o moarte violentă.
Pentru a stabili identitatea cadavrului, poliţia publică o înştiinţare,
adresată părinţilor care pierduseră de curând un fiu, pentru a veni să-i
recunoască corpul.
Atunci, spre
stupefacţia generală, se văzură vreo douăzeci de mame, venind dezolate la
morgă, ca să reclame fiecare trupul copilului ei, care dispăruse fără să i se
mai dea de urmă.
De asemenea,
G. DES MOUSSEAUX vorbeşte de „numărul, cu mult mai mare de cât şi-l închipuie
cineva, de oameni, de femei şi mai ales de copii, care în anumite oraşe ale
Europei, dispar pentru totdeauna, fără să lase cea mai mică urmă, spre marea
înmărmurire a rudelor lor”.
Dar, să
vedem, pentru ce motiv iudeii săvârşesc omoruri rituale asupra creştinilor?
Ne vom
adresa pentru aceasta, la scrierea unui fost haham, trecut la creştinism şi
botezat sub numele de Neofit.
Examenul
cărţii Înfruntarea jidovilor asupra legii şi a obiceiurilor lor”, de NEOFIT.
„A ucide pe
creştini şi a le lua sângele...”, - zice NEOFIT, - este o taină a ovreilor, sau
mai bine zis o rătăcire, care astăzi este cunoscută, căci „o au scris mulţi”.
Dar, adaugă
el, nu mi s-a întâmplat să văd nicăieri:
1° - pentru
ce ucid jidovii pe creştini?
2° - ce fac
ei cu sângele creştinilor?
NEOFIT vrea
să lămurească aceste două secrete, pe care le
146 G. des Mousseaux, I. cit, c. VI,
p. 186.
147 Neofit, Înfruntarea jidovilor
asupra legii şi obiceiurilor lor. Publicată, pentru prima oară, la Iaşi, în
1803. A 5-a ediţie a apărut în Bucureşti în 1872 (Bibliot Academiei Române. A.
2757).
cunoaşte
bine, căci, zice el, „fiind rabin şi învăţătorul ovreilor, au fost descoperite
mie şi le-am păzit până ce am primit Sfântul Botez”.
„Mai întâi,
să se ştie că această taină nu este cunoscută de toţi jidovii, ci numai de
rabini sau de hahamii lor, de cărturarii şi de fariseii lor, ce se numesc de
dânşii hasindem. Şi această taină o păzesc ei cu mare scumpătate”.
În plus, -
acest ultragiu faţă de omenire „nu este scris nicăieri. Rabinii îl lasă fiilor
lor cu blesteme îngrozitoare, ca aceştia să nu-l descopere, nici proştilor
dintre ovrei, nici creştinilor, - chiar dacă li s-ar întâmpla să sufere tot
felul de munci. Astfel, de pildă, mărturisesc în frica lui Dumnezeu, că atunci
când am ajuns la vârsta de 13 ani şi când tatăl meu mi-a pus pe cap cornul
acela, - ce se numeşte tăfilis, - mi-a descoperit taina privitoare la sângele
de creştin şi m-a afurisit, pe toate stihiile cerului şi ale pământului, ca să
nu descopăr secretul acesta, nici chiar fraţilor mei.
Şi când mă
voi căsători şi voi avea până la 10 feciori, să nu îl fac cunoscut, decât numai
unuia singur, adică aceluia care va fi mai deştept, mai învăţat şi, în acelaşi
timp, capabil de a-l înţelege; - iar la partea muierească nu trebuie nicidecum
să-l descopăr.
Şi îmi mai
spuse: Fiule, să nu te primească pământul, de vei dezvălui taina aceasta, -
măcar de ţi se va întâmpla să te faci şi creştin.
148 Neofit, I. cit., p. I.
149 Ibidem, p. 2.
150 „Cel ce învaţă pe fiica sa legea
sfântă este tot aşa de vinovat, ca şi cum ar învăţa-o obscenităţi”. (Talmud
Babli., Trai Sotah, f. 20).
151 Trecerea ovreilor la creştinism
este de două feluri:
a. Convertirea poate fi sinceră, şi
atunci ea are drept consecinţă excomunicarea majoră (cherem) şi o persecuţie
sălbatică din partea întregului neam al lui Iuda. Astfel lui Drach, rabin
convertit, i s-au furat copiii şi suferinţa ce a îndurat-o acest părinte, nu
poate fi descrisă (G. des Mousseaux, I. cit). Uneori, persecuţia merge chiar
până la omor.
„Foarte des s-a întâmplat la noi, ca
ovreice bătrâne, - care voiau să schimbe religia şi credeau că vor putea să se
ascundă în vreun stabiliment bine închis, - să fie luate cu forţa de jidovii
fanatizaţi şi să fi dispărut pentru totdeauna. Acum doi ani, când se întorcea
dintr-un pelerinaj, o ovreică din districtul Czartkow, care voia să se
convertească, fu atacată şi ridicată de către jidani; ea fu transportată într-o
cârciumă ovreiască din vecinătate, unde fu sugrumată, înainte ca să se fi putut
sparge uşa odăii, unde omorâtorii se închiseseră cu ea. (Gazeta Narodowa,
Lemberg, octombrie 1867. - Vezi G. des Mousseaux, I. cit).
b. Convertirea poate fi prefăcută, şi
atunci, aşa - zişii convertiţi, nu sunt anchetaţi câtuşi de puţin de Sinagogă.
Astfel, 59
Astfel îmi
grăi tatăl meu”.
Principalul
motiv al crimelor rituale este, marea ură ce au ovreii asupra creştinilor,
părându-li-se că, făcând această ucidere, aduc jertfă lui Dumnezeu...
Într-adevăr, rabbi Solomon (Talmud) zice: celui mai blând dintre şerpi,
scoate-i creierii, - iar pe cel mai bun dintre creştini, ucide-l - adică, dator
este orice jidan să omoare un creştin, fiind convins că cu aceasta se va
mântui”.
Această ură
este întipărită în sufletele ovreilor încă din copilărie. Înainte chiar de a
începe să arate copiilor A, B, C, dascălul trebuie să-i înveţe să-i hulească pe
creştini, pentru ca să ştie, când vor trece pe lângă o biserică creştinească,
să zică: şacăţ te şaţine văsaef tăsavinichi hăirimi - cuvinte care înseamnă:
spurcata spurcaţilor, necurata necuraţilor, să fii afurisită”.
„Aşijderea,
când văd ducând vreun creştin mort la groapă, dator este tot jidovul să zică:
saium had, lamuhar trii, - adică: azi am văzut un păgân mort, mâine să văd doi.
Hulele acestea, chiar şi un copil mic trebuie să le ştie. Mai pe scurt, dacă
jidovii au atâta ură şi vrăjmăşie împotriva creştinilor, este pentru că scrie
la TALMUD: „nu se cuvine a numi pe altcineva cu numele de om, - decât numai pe
ovrei”.
un anumit număr de ovrei portughezi,
s-au botezat de formă, pentru ca să poată fi admişi în Franţa, ca Noi-creştini.
„Ei se conformau, în mod scrupulos,
la toate practicile exterioare ale religiei catolice; naşterile, măritişurile,
morţile lor erau înscrise în registrele Bisericii; contractele lor erau
precedate de cuvintele: în numele Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh. După
ce au trăit astfel aproape 150 de ani, se descoperi că aceşti jidovi rămăseseră
tot aşa de fideli credinţelor lor, ca şi în ziua sosirii. Îndată ce ocazia fu
priincioasă, - în 1686, după B. Francia, - ei se întoarseră pe faţă la iudaism,
încetară să-şi mai prezinte copiii la botez şi să facă să se binecuvânteze
măritişurile lor, de către preoţii catolici. Ovreii chiar, - ale căror familii
practicau, în mod oficial, de 200 de ani, catolicismul în Spania, - trecură
fruntaria şi veniră să fie circumcişi şi recăsătoriţi, după ritul israelit, la
Bordeaux, îndată ce hahamii fură instalaţi acolo”. (Drumont I. cit, 1, p. 230).
152 Neofit, I. cit, p. 35.
153 Ibidem, p. 3.
154 Neofit, I. cit, p. 18.
„Este o faptă bună ca fiecare ovrei
să caute, pe cât se poate, să distrugă sau să dea foc bisericilor nejidoveşti,
sau lucrurilor ce se găsesc în ele; iar cenuşa lor să o împrăştie în vânt sau
să o arunce în apă. În plus, fiecare iudeu trebuie să dea bisericilor un nume
de ocară” (Karo, Şulhan-Aruh, Jore Deach, 143, 62).
„Bisericile creştinilor sunt case de
pierzare şi locuri de idolatrie, pe care ovreii trebuie să le distrugă”.
(Talmud Babli, 0. 1, t. 1, c. 2; după Sixte de Sienne, ovrei convertit din
secolul al XVI-lea, în cartea sa Biblioteca Sancta, Paris, 1610).
155 Ibidem, I. cit, p. 18.
NEOFIT
indică apoi ce fac jidanii cu sângele cel strâng în timpul crimelor rituale şi
spusele lui se aseamănă cu mărturisirile acuzaţilor din Damasc.
1° - Jidanii
întrebuinţează sânge de creştin pentru ca să prepare leacuri împotriva unor
boli156, de care suferă, - şi pentru ca să facă farmece.
Astfel, de
patru ori pe an, la începutul anotimpurilor, - „pentru ca să evite căderea
akifei, adică a unui sânge ce pică din văzduh pe mâncărurile lor şi omoară
îndată pe cel ce gustă din ele, - jidovii întrebuinţează un piron de fier, ce a
fost băgat în sânge de creştin muncit şi pun peste bucate. De altfel, la
calendarul lor scrie şi minutul în care cade sângele acela, - şi merge hahamul
cu un ceas sau două mai înainte, din casă în casă şi dă de ştire”.
2° -
Aşijderea, la nuntă, tinerii soţi postesc o zi întreagă, nemâncând şi nebând
nimic. Şi spre seară, vine rabinul, care le dă la amândoi să mănânce un ou
copt, presărat cu cenuşă în loc de sare. Această cenuşă o fac, arzând în foc o
pânză înmuiată în sânge de creştin chinuit.
În acelaşi
timp, hahamul zice încet nişte descântece, ca noii soţi „să poată înşela pe
creştini şi să poată mânca şi sudoarea creştinului, ca şi cum ar mânca sângele
său.
3° - Rabinii
mai întrebuinţează sânge de creştin muncit, la tăierea împrejur, amestecând, în
vin, o picătură din sângele acesta şi o picătură din sângele ce curge din rana
făcută pruncului şi punând, cu degetul cel mic, de două ori, câte puţin din
acest amestec, în gura copilului.
Această
datină este necesitată de îndoiala în care se găsesc hahamii, care nu ştiu dacă
Iisus, fiul Mariei, a fost sau nu adevăratul Mesia. „Şi cum Hristos a scos din
iad, prin sângele său, sufletele oamenilor care n-au fost botezaţi cu
156 Ibidem, I. cit, p. 11.
157 Idem.
158 Neofit, I. cit, p. 13.
apă, aşa şi
pruncul acesta, nebotezat cu apă, să se mântuiască prin sângele unui creştin
botezat cu apă, - sânge vărsat prin munci ca şi al lui Hristos”.
4° - Când
moare un ovrei, hahamul ia un albuş de ou şi o picătură de sânge de creştin
muncit, le amestecă şi stropeşte cu ele mortul, - zicând, în acelaşi timp,
stihul din proorocirea lui Iezechiel: „Şi voi stropi peste voi cu apă curată şi
vă veţi curaţi de toate spurcăciunile voastre.
5° -
Aşijderea la 9 iulie, jidovii fac plângerea Ierusalimului; atunci rabinii şed
jos pe pământ, îşi pun pe frunte cenuşă, ce conţine sânge de creştin chinuit şi
mănâncă un ou copt, presărat cu aceeaşi cenuşă; iar mâncarea aceasta se cheamă
de dânşii Săida amafsăncâs.
6° - La
Paşte, hahamii fac separat o azimă, numită eficoimon, conţinând puţină cenuşă
din sânge de creştin, care trebuie să fie chinuit, precum şi Iisus Hristos a
fost chinuit. Pentru aceasta, ei fură copii mici, ca să poată mai uşor să îi
chinuiască şi pentru că Hristos a păzit fecioria.
Orice ovrei,
până la cel mai mic, trebuie să mănânce, din azima aceasta, o bucată de mărimea
unei măsline.
7° - La
sărbătoarea numită Purim, jidovii omoară pe un creştin care înfăţişează pe
Aman, persecutorul lor. Hahamii îi iau sângele şi fac cu el mici turte dulci
triunghiulare, pe care le trimit la toţi ovreii. Această trimitere se numeşte
Maschloiamunas.
În seara de
Purim, jidanii caută să fure copii de creştin şi îi ascund până la paşte, care
este aproape, - pentru ca să le ia sângele şi pe urmă să-i omoare.
* * *
159 Neofit, I. cit., p. 23.
160 Ibidem, p. 24.
161 Ibidem, p. 23.
162 Comparaţi spusele lui Neofit, cu
depoziţiile acuzaţilor din Damasc.
163 Neofit, I. cit., p. 24.
164 Ibidem, p. 26. 62
În rezumat,
în loc de a combate patimile de proprietate şi de dominaţie, Talmudul le
favorizează şi le împinge până la un paroxism nemaipomenit. El face pe jidani
să creadă că au misia (misiunea) să acapareze întreg pământul, prin mijloace
mârşave, ca: furtul, ascunderea lucrurilor găsite, cămătăria, frauda şi
jurământul fals.
El le mai
spune că aparţin unui neam ales şi că sunt chemaţi să supună pe toate celelalte
popoare, - compuse numai din robi nemernici, sau mai bine zis, din vite de
muncă, - şi care nu sunt vrednice decât să lucreze ca să îmbogăţească şi să
glorifice pe Israel.
Carităţii
creştine, Talmudul îi opune o ură crudă şi oarbă împotriva întregului neam
omenesc, - ură care merge până la a comite, între alte crime, şi omoruri
rituale.
Când citeşti
prescripţiile legale ale Talmudului, - în realitatea cărora un suflet
creştinesc aproape nu poate să creadă, - îţi închipui că eşti într-un vis urât
şi te întrebi, dacă Talmudul nu este codul unei bande de hoţi şi de asasini
laşi.
CAHALUL
Talmudul
este legislaţia naţională a ovreilor, - după cum Coranul este legislaţia
naţionala a arabilor.
Precum
Coranul a creat imperiul musulmanilor, - tot aşa şi Talmudul a organizat
într-un Stat unic, pe jidovii răspândiţi peste tot pământul.
„Talmudul, -
zice ovreiul BERNARD LAZARE, - a reformat naţia jidovească, după împrăştierea
ei.
Graţie lui,
indivizi, de origini diverse, formează un popor”.
Dar un
asemenea Stat nu putea să existe de fapt, căci naţia ovreiască fusese lipsită
de teritoriul său şi fusese împrăştiată printre alte naţii, - mai mult sau mai
puţin duşmane, - jignite de năvălirea unui popor străin şi, în acelaşi timp,
răufăcător.
În aceste
condiţii, Statul jidovesc trebuia să fie ascuns şi a persistat astfel, până
azi, sub forma de Cahal.
Statul
ovreiesc sau Cahalul este format, ca toate statele:
1. - din o
putere centrală, a cărei autoritate suverană se exercită asupra tuturor
iudeilor din lume;
2. - din
puteri secundare, subordonate celei dintâi şi a căror influenţă este mărginită
la ovreii care se găsesc într-o singură ţară;
3. - din
puteri elementare, cunoscute sub numele de Cahale propriu-zise, sau Comunităţi
israelite, care îşi au sediul lângă Sinagogă şi a căror acţiune se întinde
numai asupra evreilor care locuiesc într-un oraş sau chiar într-o mahala.
Toate
comunităţile unei aceleiaşi localităţi, au între ele relaţii foarte strânse şi
delegaţii lor se reunesc, o dată pe an, într-un Sinod sau Congres jidovesc
naţional.
Ele sunt
legate, de asemenea, cu puterea secundară iudaică, a ţării. Aceasta din urmă se
adună, din timp în timp, cu acelea ale altor ţări, formând un Sinod sau Congres
ovreiesc internaţional.
Vom studia,
mai întâi, organizaţia Cahalelor elementare, - astăzi bine cunoscută, mulţumită
indiscreţiilor unui ovrei convertit. Pe urmă, vom spune câteva cuvinte despre
puterile secundare şi despre puterea centrală, - care sunt aproape necunoscute,
fiind bine ascunse de jidovi.
Dar, înainte
de a vorbi de alcătuirea diferitelor părţi ale Statului iudaic, vom raporta ce
zic doi autori ovrei asupra istoriei acestei organizaţii.
165 B. Lazare, L'Antisemitisme, p. 8.
Iată ce
scrie BERNARD LAZARE despre Republicile - adică despre Cahalele sau
Comunităţile - pe care jidovii le-au posedat pretutindeni şi întotdeauna, chiar
înainte de distrugerea Ierusalimului.
Jidanii...
care se aşezau în ţări străine, se grupau în cartiere speciale şi... alcătuiau
o societate deosebită.
Pretutindeni,
în Alexandria, în Antiohia, în Asia Mică, în oraşele greceşti ale Ioniei,... ei
formară asociaţii corporative în capul cărora era pus un etnarh,... care
exercita asupra lor autoritatea civilă şi justiţia, cu ajutorul unui sfat de
bătrâni şi al unui tribunal particular.
Sinagogile
erau... un centru al vieţii religioase şi publice. Jidanii se adunau în casele
lor de rugăciune, nu numai pentru ca să asculte citirea legii, dar şi pentru ca
să vorbească de afacerile lor, pentru ca să-şi comunice părerile lor practice.
Toate
Sinagogile erau legate unele de altele, formând o vastă asociaţie federativă,
care îşi întindea reţeaua asupra lumii antice. Ele îşi trimiteau emisari - se
ţineau unele pe altele în curentul evenimentelor a căror cunoştinţă le era de
folos, - se sfătuiau şi se ajutau reciproc...
În fiecare
cetate, ovreiul era sprijinit de comunitate; era primit frăţeşte când sosea ca
emigrant sau colonist; era protejat şi susţinut. I se dădea voie să se stabilească
şi beneficia de lucrul asociaţiei, care îi punea la dispoziţie toate resursele
sale. El nu venea ca un străin, care are de gând să întreprindă o cucerire
grea, ci ca un om bine înarmat, având alături de dânsul protectori, prieteni şi
fraţi...
La Roma,
unde numărul lor fu considerabil, ovreii au fost tot atât de strâns uniţi între
dânşii... ca şi în oraşele Orientului. Când Imperiul roman se prăbuşi şi...
când Catolicismul triumfător se răspândi, comunităţile jidoveşti nu se
schimbară. Ele erau organisme foarte puternice şi aveau o viaţă colectivă
extrem de activă, care le-a permis să reziste...
De
altminteri, sinagogile îşi păstraseră autoritatea. Dacă jidanii erau supuşi
legilor aspre ale regatelor şi împărăţiilor, ei aveau o cârmuire proprie, consilii
de bătrâni, tribunale, - la hotărârile cărora se supuneau, - iar Sinoadele lor
interziceau unui israelit, sub pedeapsa blestemului, de a chema în judecată pe
un coreligionar, înaintea unui tribunal creştin...
Comunitatea
jidovească, Cahalul, era bine înarmată împotriva celor ce călcau datoria
solidarităţii; ea îi lovea cu afurisenia, pronunţând în contra lor
Cherem-Ha-cahalul, adică blestemul comunităţii...
În zilele
noastre încă, în ţările unde jidanii trăiesc sub un regim de excepţie,
organizaţia puternică a Cahalului subzistă”.
Iată cum se
exprima, asupra aceluiaşi subiect un alt ovrei, convertit la creştinism,
BRAFMANN, - care a scris o carte foarte documentată asupra Cahalului şi asupra
Judaismului în Rusia.
BRAFMANN
expune mai întâi istoria existenţei jidovilor şi a organizaţiei lor sociale,
din timpuri foarte depărtate. El demonstrează că această organizaţie s-a
perpetuat sub nume diferite, - şi mai ales sub acela de, Cahal (Heder Hacahal),
- în sânul societăţii antice, greceşti şi romane.
166 Bernard Lazare, L'Antisemitisme,
p. 376-381.
167 Iacob Brafmann, Livre du Cahal.
Materiaux pour étudier le Judaisme en Russie et son influence sur les
populations parmi les quelles il existe; 2 vol., St. Petersburg, 1870. O noua
ediţie a apărut în 1888, la Petersburg, la tipografia C. Dobrodaev. Această
carte este astăzi foarte rară. Am căutat-o în zadar în Biblioteca Academiei
Române. Am cerut-o mai multor librari şi editori din Paris, dar cercetările lor
au rămas fără rezultat. Vom fi deci nevoiţi să ne mulţumim cu citatele,
raportate de colegul nostru A. C. Cuza, profesor la Universitatea din Iaşi, în
„Neamul Romanesc”, octombrie 1910, citate suficiente pentru ceea ce voim să
arătam aici;
Dovezile lui Brafmann sunt cu
adevărat ştiinţifice, fiind bazate pe documentele autentice care provin din
diferite Cahale din Rusia.
„Am fost ajutat - zice el - de
cunoştinţele mele întinse asupra stării ovreilor, pe care le datorez originii
mele israelite şi întârzierii în judaism, până în al 34-lea an al vieţii mele”.
De altfel, jidanii, - care de obicei
sunt foarte neruşinaţi când este vorba să contrazică scrierile care dau pe faţă
tainele existentei lor, - n-au avut îndrăzneala să tăgăduiască afirmaţiile
acestui autor, care dezvăluie, pentru prima oară, scopul organizaţiei Statului
ovreiesc. Abia câţiva rari ovrei au încercat - unii să nege existenţa actuală a
Cahalului în Rusia, unde, după dânşii, ar fi fost distrus de legea de la 1844,
- alţii, să pretindă că această organizaţie nu reprezintă decât „complotul
bogaţilor împotriva săracilor” în Israel.
Iată ce zice despre Cahal şi despre
cartea lui Brafmann, un cunoscător al poporului ovreiesc, Richard Andrée (Zur
Volkskunde der Juden, Leipzig, 181, p. 135): „Cartea ovreiului convertit
Brafmann, din Vilna, ne procură cea mai interesantă privire asupra condiţiilor
de existenţă ale ovreilor din Orient. El tratează despre Cahal, care este
organizaţia naţiei ovreieşti şi descrie viaţa comunităţilor iudaice, - cum au
fost şi cum sunt în acest moment, - rezemând aceste afirmaţii, pe documente.
Vezi, asupra aceluiaşi subiect Kaliat de Wolski, La Russie juive, 1887. (A. C.
Cuza, „Neamul Românesc”, 11 oct 1910).
După căderea
Ierusalimului sub Titus, guvernământul ovreiesc - sau Sinedrion - se ascunse
sub numele de Şcoală... însă, organizaţia se păstra, aşa cum era, chiar şi sub
fondatorul imperiului mahomedan, care, venit din Arabia, se stabili în
principalele centre ale vieţii ovreilor împrăştiaţi, adică în Babilonia şi în
pământurile perşilor...
În acest
timp, organizaţia statului jidovesc luă forma următoare: Poporul era
reprezentat politiceşte, în persoana unui prinţ suveran «Roclh-Galuta», care
rezida în Bagdad... Acest şef suprem era ajutat de un fel de parlament
administrativ, care corespundea Sinodului de azi şi ale cărui hotărâri erau
fără de apel. Mai mult, în fiecare provincie şi în fiecare oraş, exista un
Cahal, condus de rabini şi un «Bet-Din» sau tribunal local”.
„De atunci,
ovreii au păstrat pretutindeni, în timpul Evului Mediu, aceeaşi organizaţie”.
„Când au
fost goniţi din Spania, din Franţa, din Germania... jidovii au căutat refugiu
în Turcia şi în Polonia169 şi au venit acolo cu Cahalele lor, constituite ca
sub dominaţia arabilor”.
Dar, o
astfel de afirmaţie a naţiei jidoveşti, aduse mai târziu serioase dificultăţi.
Şi, într-adevăr, dieta poloneză din 1788 îşi propuse să desfiinţeze Cahalele, -
dar încercarea sa nu izbuti.
168 Brafmann, I. cit,T. I. cVII -
Vezi Cuza, „Neamul Românesc”, p. 1863-l866,4 oct. 1910.
169 În Polonia „prin decretul lui Sigismund
I, dat în 1506, Mihel din Brest-Litovsc a fost numit şef al tuturor ovreilor
din Litvania, cu deplină putere asupra vieţii lor şi cu drept ereditar asupra
acestui titlu. Un alt reprezentant al ovreilor din toată Polonia a fost
confirmat în 1549 de Sigismund August. Acelaşi rege în 1571 a sancţionat
dreptul re-prezentantului ovreilor să pedepsească cu moartea pe cei ce calcă
legea, iar îndeplinirea acestui decret a fost încredinţată agenţilor regali şi
celorlalte autorităţi poloneze. (Braf-mann, I. cit - Vezi Cuza, „Neamul
Românesc”, p. 1891, 8 oct. 1910.
Vom adăuga aici, ce scrie un autor
foarte competent asupra materiei, D-nul H. Graetz, profesor la Universitatea
din Breslau.
„Ovreii din Polonia constituiau un
Stat în Stat în toată puterea cuvântului. Sinodul lor general, ce se reunea de
două ori pe an, era un adevărat parlament care făcea legile şi ale cărui
hotărâri nu erau supuse la nici o instanţă de apel superioară. Fiecare
Comunitate avea colegiile sale de judecători (Bet-Din), compuse dintr-un rabin
şi doi asistenţi, înaintea cărora trebuia să fie depusă orice plângere şi care
judecau după legile talmudice rabinice”. - Vezi Cuza, I. cit., p. 359, 22 febr.
1908).
Cu trecerea
unei părţi a Poloniei sub dominaţia Rusiei, oamenii de stat ai acestei împăraţii
se îngrijorară şi ei de Cahalul iudeilor.
Iată ce
scrie în aceasta privinţă DERJAVIN, - care a fost însărcinat de guvernul rusesc
să studieze chestiunea şi să fie reprezentantul său în comisia stabilită pentru
a rezolva problema ovreiască:
„Ovreii
posedă Cahale… care există din vechime şi guvernează, în mod arbitrar, poporul,
regulând şi confirmând toate afacerile, atât religioase cât şi civile… Aceste
Cahale sunt foarte bogate şi au o putere mare asupra naţiei jidoveşti”170.
Dar Rusia, -
ca şi celelalte ţări locuite de ovrei, din Persia până în Polonia, - îngăduise
mai întâi Cahalele, ca fiind o instituţie de care să se poată servi ca să
strângă impozitele israeliţilor pentru guvern. Ea încercă, în urmă, să-l
suprime definitiv în 1844, când înţelese pericolul ce rezulta, pentru dânsa,
din existenţa acestui Stat jidovesc, în propriul său Stat.
Iată de
altfel, textul legii care desfiinţa Cahalele din Rusia:
Lege, Art
14. - „Nici o lege, după care ovreii să poată să se guverneze în particular, nu
trebuie să existe; - şi de aceea, toate Cahalele şi ce depinde de Cahale, sunt
definitiv suprimate”.
„Dar această
lege straşnică a fost şi ea nimicită de preocupările guvernului rusesc de a
încasa impozitele, - astfel că, în acest moment, ovreii au dreptul, mai mult ca
niciodată, să strige: Cahalul a murit! Trăiască Cahalul!”171
Prin urmare,
putem să încheiem cu BRAFMANN:
„Cahalul
este guvernul naţional, bine organizat, al societăţii ovreieşti”.
„Cahalul
există şi astăzi, în fiecare comunitate ovreiască”.
170 Derjavin, Memoires, Moscova,
1860, p. 474-480. După Brafmann. - Vezi Cuza, „Neamul Românesc”, p. 1892, 11
oct. 1910.
171 Brafmann, I. cit - Vezi Cuza,
„Neamul Românesc”, p. 1907, 11 oct. 1910.
Cahalul
exista şi la noi în România, unde este numit Administraţia Comunităţii
ovreieşti.
Altădată, el
era cunoscut sub numele chiar de Ca-hal. Astfel, în anumite documente oficiale
ale Moldovei, pe la începutul ultimului veac, se găseşte cuvântul Cahal, care
indică, fie comunităţile ovreieşti fie pe reprezentanţii lor. Aşa de exemplu,
în o anafora din 1850, citim: „Ovreii au, ca garanţie, Cahalul naţiei lor”.
Acum, că
ştim principalele peripeţii prin care a trecut, în cursul secolelor, - fără ca
să se schimbe, - organizaţia poporului lui Israel, să ne ocupăm de constituţia
Statului jidovesc şi îndeosebi de aceea a Cahalului elementar, - constituţie
care, până la BRAFMANN, a rămas misterioasă.
Sursa: Prof.
Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu