10 MEDICAMENTE duhovnicești PUTERNICE
pentru NERVOZITATE
1. Singura
cale corecta spre vindecarea de nervozitatea bolnavicioasa trece prin adevarata
credinta Ortodoxa, prin pocainta si indreptarea vietii dupa indreptarul
poruncilor lui Dumnezeu.
2.
Principalul pentru om este sa inteleaga cauzele imbolnavirii sale, sa
constientizeze in mod profund neputinta sa, sa urasca pacatele demonice ale
trufiei, slavei desarte, maniei, trandaviei, minciunii, curviei, sa doreasca sa
se schimbe, sa se intoarca spre Domnul cu pocainta nefatarnica.
3. Cuvantul
grecesc soteria acopera doua concepte: „mantuire” si „vindecare”. Asadar, numai
pe calea spre mantuire dobandeste sufletul vindecare. Este neaparata nevoie ca
omul sa mearga la slujbe, mai ales in duminici si praznice, sa fie partas la
Tainele Bisericii, in rugaciunea pe care preotul o citeste inainte de
spovedanie sunt urmatoarele cuvinte: „ai venit la doctor, sa nu pleci
nevindecat”. De Sfintele Taine trebuie sa ne apropiem cu inima infranta, cu
credinta adanca si cu nadejde in mila lui Dumnezeu
4, Este
neaparata nevoie de citirea Sfintei Scripturi si mai ales a Evangheliei, de
implinirea poruncilor lui Hristos, ce sunt cuprinse in aceasta. Un ajutor de
nepretuit este literatura patristica, in care sunt date modelele ideale de
urmat, sunt aratate adevarata menire a omului, maretia frumusetii duhovnicesti,
rabdarea si statornicia in fata greutatilor.
5. Sunt de
evitat „nascocirile”, fanteziile de tot felul, imaginatia sterila, mai ales cea
cu caracter senzual. Visarea si inclinatia spre imaginatie sterila este un
pacat, si nicidecum dintre cele mai mici. Sfantul Siluan Atonitul spunea ca el
se ascunde in trufie, de la care lucrarea inchipuirii prinde putere, iar
smerenia, dimpotriva, o face sa se stinga. Trebuie sa ne straduim sa dezvoltam
in noi, cu ajutorul lui Dumnezeu, blandetea si smerenia, dezradacinand minciuna
si prefacatoria.
6. Pentru
tot ce ni se intampla trebuie sa ne invinovatim doar pe noi insine. Daca vom
face asta se vor instapani in suflet echilibrul, pacea sufleteasca si linistea.
„Daca toti s-ar invinovati pe ei insisi s-ar instapani pacea”, scria
arhiepiscopul Arsenic (Jadanovski). „Invinovatirea de sine ne face sa induram
linistiti jignirile fara a le simti”. Trebuie sa ne socotim pe de-a-ntregul
vrednici de nereusite, critici, caderi – mai mult, sa ne socotim mai rai si mai
nevrednici decat ceilalti. Atunci va disparea cu adevarat orice dorinta de a ne
mania pe cineva dintre cei ce ne inconjoara.
7.
„Stapaneste-ti limba, ca sa nu se inmulteasca pacatele tale” (Cuviosul Antonie
cel Mare). Cine isi pazeste gura isi pazeste sufletul sau (Pilde 13, 3).
„Infranarea limbii vadeste pe omul intelept” (Cuviosul Avva Isaia).
8. La
temelia adanca a feluritelor boli sufletesti (mai ales a nevrozelor) sta imputinarea
dragostei in inima omului – iar unde nu este dragoste se parguiesc nepasarea,
ura, lipsa de rabdare, mania, pizma, frica s.a.
9. Multi
oameni nervosi vorbesc despre nesimtirea sufleteasca, despre raceala launtrica
pe care o incearca. Cuviosul Serafim ele Sarov invata: „Dumnezeu este foc ce
incalzeste si invapaiaza inimile si rarunchii. Asadar, daca simtim in inimile
noastre raceala – care e de la diavolul, fiindca diavolul este rece – sa Îl
chemam pe Domnul, si venind, va incalzi inima noastra cu dragoste desavarsita
nu numai catre El, ci si catre aproapele. Si de la fata caldurii va fugi
raceala uratorului de bine”.
10. Iata
inca o importanta observatie duhovniceasca: „Vrajmasul a cazut prin trufie.
Trufia este inceputul pacatului; in ea sunt cuprinse toate felurile raului:
slava desarta, iubirea de slava, iubirea de stapanire, raceala, impietrirea,
nepasarea fata de suferintele aproapelui; inclinarea mintii spre visare,
lucrarea sporita a inchipuirii, expresia demonica a ochilor, caracterul demonic
al intregii infatisari; mohorarea, intristarea, deznadejdea, ura; pizma,
nepasarea fata de ceilalti; la multi apare nazuinta neinfranata spre pofta
trupeasca; chinuitoarea neliniste launtrica, neascultarea, teama de moarte sau,
dimpotriva, cautarea de a sfarsi cu viata si, in fine, ceea ce nu se intampla
rar, deplina nebunie. Iata semnele duhovniciei demonice – dar cata vreme ele nu
se arata cu putere, raman nebagate in seama de catre multi” (arhimandritul
Sofronie (Saharov), in cartea Staretul Siluan Atonitul).
de Dr.
Dmitri Avdeev
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu