Fragmente din viața
Cuviosului Iosif Isihastul
Fragmente din viața Cuviosului Iosif
Isihastul
Îmi aduc
aminte că eram de nouăsprezece ani atunci când am apucat calea spre Grădina
Maicii Domnului, Sfântul Munte Athos. Această cale spre viața monahală mi-a
arătat-o virtuoasa și iubitoarea de monahi, mama mea, – acum monahia Teofana.
În primii ani ai nemiloasei
ocupații germane, când am întrerupt gimnaziul pentru a munci, a venit ca
slujitor, în una din cele două biserici ale celor de pe calendarul vechi din
Volos, un ieromonah athonit. Acesta era un călugăr al Starețului Iosif
Isihastul, așa cum îi spuneau. Acest monah athonit a fost pentru mine, în acea
vreme, un sfătuitor și un ajutor prețios în călătoria mea duhovnicească. L-am
luat de duhovnic și, prin istorisirile și sfaturile sale, în puțină vreme am
început să simt cum inima mi se înstrăinează de lume și se lipește de Sfântul
Munte. Mai ales când îmi vorbea despre viața Starețului Iosif, ceva se aprindea
înlăuntrul meu, iar rugăciunea și dorința mea de a-l cunoaște deveneau tot mai
înflăcărate.
Când a venit
vremea – septembrie 1947 – într-o dimineață, o corăbioară ne-a adus încet-încet
din lume spre Sfântul Munte; ca și cum ne-ar fi adus cineva de pe țărmul celor
vremelnice la țărmul veșniciei.
În portul
Sfintei Ana aștepta un bătrânel cuvios, Părintele Arsenie:
– Nu ești tu Ianakis din Volos? m-a întrebat.
– Da,
Gheronda! i-am răspuns. Dar de unde mă cunoașteți?
– A, Starețul Iosif știe de la Sfântul Ioan
Botezătorul. I s-a arătat astă-noapte și i-a spus: „Îți aduc o oiță. Pune-o în
staulul tău!”.
Atunci
mintea mi s-a dus la Sfântul Ioan Botezătorul, ocrotitorul meu, pentru că m-am
născut în ziua prăznuirii Nașterii sale. Și simțeam multă recunoștință pentru
această purtare de grijă a sa.
– Ianaki, hai să mergem! mi-a spus atunci
Părintele Arsenie. Să mergem, pentru că ne așteaptă Starețul.
Am început
să urcăm. Ce simțăminte! Oricâtă putere ar fi avut cineva, nu le-ar fi putut
descrie.
În acea
seară, în bisericuța Sfântului Ioan Botezătorul, care este săpată într-o
peșteră, am pus metania supunerii mele. Acolo, înăuntru, în acea lumină palidă,
sufletul meu a cunoscut, în felul său, fizionomia luminoasă a sfântului meu
Stareț.
Eu eram cel
mai mic din obște, atât în privința vârstei trupești, cât și a celei
duhovnicești. Iar Starețul Iosif era una dintre cele mai mari staturi
duhovnicești a vremii noastre. Am rămas lângă el doisprezece ani, ucenicind la
picioarele sale. Atât a mai trăit după aceea. M-a învrednicit Dumnezeu să-l
slujesc până la ultima sa suflare. Și a fost vrednic de orice slujire pentru
multele sale osteneli duhovnicești și pentru sfintele sale binecuvântări, pe
care ni le-a lăsat ca o moștenire duhovnicească de mare preț. A fost
într-adevăr un purtător de Dumnezeu, un desăvârșit comandant duhovnicesc,
foarte experimentat în lupta împotriva patimilor și a demonilor. Nu era cu
putință să fi venit lângă el un om, oricât de pătimaș ar fi fost, și să nu se
fi vindecat. Era suficient numai să facă ascultare de el.
Referindu-se
la monahi, punea mai presus de toate ascultarea cea următoare lui Hristos.
Mirenilor le recomanda rugăciunea minții, însă întotdeauna sub îndrumarea
povățuitorilor experimentați. Și aceasta deoarece se temea mult de înșelările
oamenilor.
– Ai văzut om care să nu ceară sfat sau care
să nu respecte sfaturile? Așteaptă și în puțină vreme îl vei vedea înșelat.
Iar acestea
adeseori ni le spunea. În privința rânduielii noastre ascetice, era foarte
aspru.
Iubea din tot sufletul său postul, privegherea, rugăciunea. Pâinea și
mâncarea sa erau întotdeauna cu măsură. Nu mânca mâncare proaspătă, dacă știa
că există ceva rămas din ziua trecută sau de două zile. Însă cu noi, cei
tineri, era măsurat în privința alimentației. Deoarece vedea atâtea slăbiciuni
trupești, considera că trebuia să facă pogorământ cu noi. Însă înțelegerea sa
se vedea că se sfârșește în această îngăduință.
Dincolo de ea era foarte
exigent. Și asta nu pentru că nu știa să ierte greșelile sau să suporte
slăbiciunile, ci voia de la noi să mobilizăm toate puterile noastre sufletești
și trupești pentru asceză. Pentru că spunea: „Ceea ce nu dăm să o folosească
Dumnezeu, o va folosi celălalt. De aceea și Domnul nostru ne poruncește să-L
iubim din tot sufletul și inima, pentru ca să nu afle vicleanul loc și odihnă
înlăuntrul nostru”.
Privegheam
în fiecare noapte. Acesta era tipicul nostru. Starețul avea pretenția să ne
nevoim până la sânge împotriva somnului și a gândurilor necurate. El priveghea
în întuneric, înlăuntrul chiliei sale, cu nedespărțita sa însoțitoare –
neîncetata rugăciune a minții. Deși era izolat acolo înăuntru, arăta că știe ce
se întâmpla afară; cum ne mișcam și cum umblam. Cu o simplă privire ne citea
gândurile. Și când vedea că avem nevoie de întărire duhovnicească, ne istorisea
diferite izbânzi minunate ale Părinților Athoniți. În povestire era foarte
plăcut. Când vorbea, ai fi vrut să-l asculți continuu. Cu toată harisma sa
fireasca de a povesti, când ajungea să ne vorbească despre dumnezeiasca
iluminare, despre stările Harului, de multe ori arăta că se mâhnește, pentru că
săracul vocabular omenesc nu-l ajuta să exprime acele noime adânci. Uneori
rămânea tăcut, alteori departe de noi, neputând vorbi despre cele care se află
la înălțimea mai presus de cunoaștere, mai presus de strălucire și de neajuns,
a înțelesurilor mistice, acolo unde se află tainele cele simple și absolute,
cele neschimbate și de negrăit ale Teologiei.
Starețul nu
a studiat teologia, însă teologhisea cu multă profunzime. Într-una din
epistolele sale scria: „Monahul adevărat, când este în ascultare și își curăță
simțurile și inima și își liniștește mintea în isihie, atunci primește Harul și
luminarea cunoașterii, devenind cu totul lumină, cu totul minte, cu totul
limpezime. Și află atâta teologie, încât trei de ar scrie, nu izbutesc să o ia
înaintea curgerii Harului, care izvorăște în valuri și împrăștie pace și
desăvârșita nemișcare a patimilor în tot trupul. I se înflăcărează inima de
dumnezeiasca dragoste și strigă: Oprește, Iisuse al meu, valurile Harului Tău,
căci mă topesc ca ceara. Și, într-adevăr, se topește, neputând suferi. Iar
mintea lui este răpită în contemplație și devine o amestecare, iar omul se
preface și devine una cu Dumnezeu, astfel încât să nu cunoască sau să se poată
despărți, precum este fierul în foc atunci când se înfierbântă și se asimilează
cu focul”.
Din aceste
cuvinte ale sale se vede că dumnezeiescul întuneric pe care îl strălucește
lumina necreată nu-i era un tărâm necunoscut și neapropiat, ci îl cunoștea ca
loc și chip al prezenței lui Dumnezeu, ca taină nespusă, ca o lumină mai
strălucitoare decât orice lumină. Și aceasta pentru că Starețul meu știa să se
roage. De multe ori, atunci când ieșea după mai multe ceasuri de rugăciune, îi
vedeam chipul schimbat și luminos. Nu este deloc de mirare faptul că acea
lumină, care îi inunda continuu sufletul, în anumite răstimpuri îi inunda în
chip vădit și trupul. De altfel, aureola Sfinților nu este nimic altceva, fără
numai această strălucire a luminii necreate a Harului, care luminează și
strălucește ca aurul înlăuntrul lor.
Curăția
Starețului era uimitoare. Îmi aduc aminte că atunci când intram noaptea în
chiliuța sa, aceasta era plină de bună mireasmă. Simțeam cum mireasma
rugăciunii sale îmbiba tot ceea ce era în jurul său, înrâurind nu numai
simțurile noastre lăuntrice, ci și cele dinafară. Când ne vorbea despre curăția
sufletului și a trupului, o aducea întotdeauna ca pildă pe Maica Domnului.
„Nu vă pot
descrie, spunea el, cât de mult iubește Maica Domnului întreaga-înțelepciune și
curăția. Fiindcă ea este singura Fecioară curată, tot astfel ne vrea pe toți”.
Și iarăși spunea: „Nu există o altă jertfă mai plăcută lui Dumnezeu decât
curăția trupului, care se dobândește cu sânge și înfricoșătoare nevoință”. Și
încheia: „Siliți-vă să vă curățiți sufletul și trupul! Să nu primiți sub niciun
chip gânduri necurate!”
Cât privește
tăcerea, nu scotea niciun cuvânt fără vreo nevoie. Mai ales în Postul Mare,
când era singur cu Părintele Arsenie, păstrau tăcerea toată săptămâna. Vorbeau
numai de la Vecernia Sâmbetei până la Pavecernița Duminicii, după care păstrau
iarăși tăcerea toată săptămâna. Se înțelegeau prin semne. Și fiindcă mult folos
au văzut că iese din asceza tăcerii, ne interzicea și nouă să vorbim între noi;
numai la mare nevoie ne îngăduia să stricăm tăcerea. Când ne trimitea undeva în
afara sihăstriei pentru o oarecare „slujire”, nu ne îngăduia să vorbim cu
cineva. Îmi aduc aminte că ori de câte ori mă întorceam de la astfel de
slujire, îmi făcea totdeauna o cercetare amănunțită, ca să vadă dacă am făcut
ascultare desăvârșită și am păstrat tăcerea. Dacă vorbeam două-trei cuvinte,
primul „canon” era de două sute de metanii.
Acest om
ceresc știa însă să tămăduiască cu multă iscusință patimile ucenicilor săi,
care rămâneau lângă el și deveneau alți oameni. Din mulți care au trecut pe la
el, puțini au rămas. Nu era ușor să rămână cineva lângă el. Mai ales cu
smerenia mea, dragostea sa părintească a făcut atâta pedagogie, încât unora
poate li se va părea de necrezut când vor auzi. De pildă, vreme de doisprezece
ani cât am trăit împreună, numai de câteva ori am auzit numele meu ieșind din
gura sa. Pentru a mă numi, a mă chema, folosea toate jignirile și toate
epitetele „cosmetice” potrivite. Însă câtă afecțiune ascundeau aceste
batjocoriri măiestrite! Ce interes curat era în spatele acestor jigniri! Și
câtă recunoștință are sufletul meu acum pentru acele intervenții chirurgicale
ale preacuratei sale limbi!
Am locuit în
pustie destui ani, însă din pricina diferitelor rele pătimiri, aproape toți
ne-am îmbolnăvit. Atunci Starețul a primit vestire în urma rugăciunii sale că
trebuie să coborâm mai jos, ceea ce am și făcut. Acolo clima era mai blândă,
ostenelile mai temperate și astfel ne-am revenit. În afară de Stareț, căci el a
fost bolnav în toată viața sa. Și aceasta din pricina postului, din ostenelile
privegherii, din sudorile rugăciunii sau din lucrarea diavolului, din toate
acestea ajunsese să fie numai o rană. Într-o zi l-am întrebat:
– Gheronda, de ce postiți atât de mult după
atâta istovire?
– Acum, copilul meu, postesc pentru ca Bunul
nostru Dumnezeu să vă dea și vouă Harul Său, a răspuns acela.
Însă, în ciuda
bolilor și durerilor trupești, simțea înlăuntrul său atâta desfătare
sufletească și fericire, încât neputând să le descrie, spunea că ceva
asemănător Raiului se află înlăuntrul său.
În sfârșit a
venit și vremea plecării sale. Moartea o așteptase în toată viața sa, pentru că
șederea lui aici însemna nevoință, osteneală și durere. Sufletul său dorea cu
ardoare odihna, la fel și trupul său. Nouă, cu toate că dintru început ne-a
sădit în suflete pomenirea morții, ne-a făcut o deosebită impresie
familiaritatea sa cu „înfricoșătoarea taină a morții”. Arăta că se pregătește
pentru o sărbătoare, atât de mult îl înștiința conștiința sa despre
dumnezeiasca milă. Cu toate acestea, în ultimele zile plângea mai mult decât
obișnuia. Ca să-l mângâie, Părintele Arsenie i-a spus:
– Gheronda, atâtea osteneli, atâta rugăciune
ați făcut, atâta plâns; și acum iarăși plângeți?!
Starețul l-a
privit și a suspinat:
– Ei, Părinte Arsenie, adevărat este ceea ce
ai spus, însă sunt și eu om. De unde să știu că toate cele pe care le-am
săvârșit au plăcut Dumnezeului meu? El este Dumnezeu și nu judecă precum noi,
oamenii. Și oare ne vom mai întoarce iarăși aici, ca să mai plângem? Fiecare
dintre noi să facă cât poate mai mult. Cu cât se va întrista și va plânge, cu
atât se va mângâia.
Dragostea sa
pentru Maica Domnului era mai presus de orice descriere. De îndată ce pronunța
numele ei, ochii săi izvorau lacrimi. O ruga de multă vreme să-l ia, ca să se
odihnească. Și Pantanassa – Împărăteasa a toate – l-a ascultat, vestindu-l mai
înainte cu o lună despre plecarea sa. Atunci Starețul m-a chemat și mi-a spus
ce să pregătim. Așteptam.
În ajunul
adormirii sale – 14 August 1959 – a trecut domnul Shinas din Volos ca să-l vadă.
Se cunoșteau bine.
– Ce faceți, Gheronda? l-a întrebat acela. Cum
sunteți cu sănătatea?
– Sotiris,
mâine plec spre patria cerească. Când vei auzi clopotele, îți vei aduce aminte
de cuvintele mele.
Seara, la
Privegherea Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, Starețul a cântat,
cât i-a fost cu putință, împreună cu părinții. La Dumnezeiasca Liturghie, când
s-a împărtășit cu Preacuratele Taine, a spus: „Merinde pentru viața veșnică”.
Se lumina de 15 August. Starețul stătea în fotoliul său mucenicesc în curtea
sihăstriei noastre. Aștepta ceasul și clipa plecării. Era sigur de aceasta,
datorită înștiințării pe care i-o dăduse Maica Domnului, însă văzând că vremea
trece și soarele se înalță, l-a cuprins ceva ca o mâhnire, ca o agonie pentru
întârziere. Era ultima vizită a vicleanului. Atunci m-a chemat și mi-a spus:
– Copilul meu, de ce întârzie Dumnezeu să mă
ia? Soarele se înalță și eu sunt tot aici.
Văzându-l pe
Stareț că se mâhnește și că aproape își pierde răbdarea, i-am spus:
– Gheronda, nu vă mâhniți, căci vom face cu
toții „rugăciune” și veți pleca.
I s-au oprit
lacrimile. Părinții, fiecare cu metanierul în mână, rosteau Rugăciunea. Nu a
trecut un sfert de ceas că mi-a spus:
– Cheamă-i pe părinți să pună metanie pentru
că plec!
I-am făcut
toți ultima metanie. Apoi, după puțin, și-a ridicat ochii la înălțime și a
privit cu insistență vreo două minute. După aceea se întoarce și plin de
seninătate și de o nespusă strălucire sufletească ne-a spus:
– Toate s-au sfârșit, plec… binecuvântați!
Și odată cu
ultimele cuvinte și-a întors capul spre dreapta, a deschis liniștit de
două-trei ori gura și ochii și aceasta a fost. Și-a dat sufletul în mâinile
Aceluia pe care L-a dorit și pentru Care s-a nevoit din tinerețile sale.
Moarte cu
adevărat cuvioasă, căci tuturor ne-a transmis simțăminte pascale. Înaintea
noastră aveam un mort, pentru care se potrivea întristarea, cu toate acestea
înlăuntrul nostru stăpânea Învierea. Iar acest simțământ nu s-a mai șters,
pentru că de atunci este însoțită mereu de amintirea pururea-pomenitului și
sfântului nostru Stareț.
Deoarece
această viața a sa a fost pentru noi o învățătură scrisă și verbală, deoarece
am cunoscut din experiență puterea cuvintelor sale și deoarece de mulți ani am
fost rugați cu insistență să scriem ceva despre sfântul Stareț, iată că prin
prezenta lucrare îi dăm lui însuși posibilitatea să vorbească prin mijlocirea
scrisorilor sale.
Starețul
Iosif a fost fără știință de carte, după cultura lumească – abia a terminat
clasa a doua primară –, însă a fost înțelept în cele dumnezeiești. A fost un
teodidact.
Universitatea pustiului l-a învățat cele de care mai ales avem
nevoie: cele cerești.
Știm că din
cuvintele Starețului se vor folosi monahii, precum și cei din lume care luptă
lupta cea bună. Dacă se vor mai folosi și alții, aceasta numai Domnul o știe și
să facă așa cum binevoiește bunătatea Sa. Oricum, acestea nici nu se înțeleg
ușor, fără o cugetare bărbătească, nici nu se pot pune în lucrare fără multă
nevoință și osteneală.
Mulțumim
mult și invocăm binecuvântările Starețului asupra tuturor celor care au
contribuit la prezenta lucrare. Și cerem iertare cu smerenie și din adâncul
sufletului pentru neîmplinirea până acum a publicării biografiei fericitului și
pururea-pomenitului Stareț.
Arhim.
Efrem, egumenul Sfintei Mănăstiri chinoviale a Cuviosului Filotheu din Sfântul
Munte Athos.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu