SPITALUL
Domnilor, vă
întrebaţi, poate, de ce v-am chemat în acest aşezământ?
V-am chemat
ca să vă fac câteva lecţii clinice, - şi v-am chemat aici, căci n-am avut unde
în altă parte. Într-adevăr, pentru mine nu este loc în spitalele din Bucureşti.
Cei ce au reuşit să intre în aceste spitale, au avut precauţia să închidă uşa
şi chiar să o zăvorască cu regulamente, care fac ca nimeni să nu mai poată
pătrunde acolo, - afară, bineînţeles, de dânşii şi de ciracii lor.
Dar, mulţi
dintre D-voastră mă vor întreba: De ce vrei să ne faci nişte lecţii clinice? Nu
ne sunt oare de ajuns lecţiile ce ni le fac profesorii de clinică?
Desigur că
aceste lecţii, primite de la profesorii D-voastră, sunt la rigoare suficiente;
ele constituie un fel de clinică clasică, pe care orice medic e dator s-o
cunoască.
Ceea ce vă
aduc eu sunt ideile personale ale unui om de geniu care, nemulţumit cu rutina
şi cu obscurităţile clasicismului medical, a clădit medicinei, piatră cu
piatră, un palat măreţ, cu ferestre largi şi luminoase, în care se vede clar.
Acest om
este LANCEREAUX.
Şi ca să
ştiţi cine este LANCEREAUX, e de ajuns să vă spun că omenirea n-a avut
niciodată un medic mai mare ca dânsul.
Vă miră mult
cuvintele mele!
Într-adevăr,
acest nume nu l-aţi întâlnit decât rareori în cărţile de medicină şi aproape
nimeni dintre profesori nu l-a pronunţat înaintea D-voastră.
Veţi zice
poate că admiraţia mea se explică prin
1 Conferinţă
de deschidere a lecţiilor de medicină, - făcută în aşeză-mântul spitalicesc
„Betleem", din Bucureşti, în ziua de 12 mai 1913.
împrejurarea
că am fost crescut la şcoala acestui maestru. Dar pietatea elevului se află
aici în faţa datoriei profesorului, care trebuie să-şi cântărească toate
vorbele ce rosteşte şi să probeze tot ceea ce afirmă.
Ei bine,
Domnilor, repet sus şi tare că medic ca LANCEREAUX n-a mai fost altul. Şi
această afirmaţie o voi demonstra, cu probe palpabile, în lecţiile viitoare.
Pentru
moment, reţineţi faptul că, nici înainte de LANCEREAUX, printre medicii
celebri, ca LANNEC, TROUSSEAUX, RAYER - nici în timpul său, printre cole-gii
săi renumiţi, ca CHARCOT, POTAIN, BOUCHARD - şi nici printre medicii altor
ţări, ca BRIGHT, ADDISON, VIRCHOW, nu găsim pe nimeni care să-l egaleze, ca
observator fără seamăn şi ca spirit ştiinţific extraordinar2.
El singur a
înţeles importanţa noţiunii de cauză şi a pus medicina pe drumul unei adevărate
ştiinţe.
Pot zice că
LANCEREAUX a fost pentru medicină ceea ce CLAUDE BERNARD a fost pentru
fiziologie, ceea ce PASTEUR a fost pentru microbiologic.
Iată omul
ale cărui idei vin să vi le împărtăşesc.
LANCEREAUX,
murind, mi-a lăsat mie greaua povară de a duce la bun sfârşit o carte3, de o
importanţă capitală, pe care n-a avut vremea s-o termine. În acelaşi timp, mi-a
dat şi sarcina morală să fac cunoscută lumii opera lui, care e imensă.
Dar, o
asemenea moştenire e peste puterile mele. Aici, în Bucureşti, mai ales, sunt ca
într-un puţ. Oricât voi strigă, nu mă va auzi nimeni.
Voi face şi
eu ce voi putea.
Din fericire
vă am pe D-voastră, care sunteţi în stare să vă pasionaţi, - după cum m-am
pasionat şi eu - pentru adevărul
2 Ca toţi
oamenii mari, Lancereaux a fost un modest şi, astfel fiind, el a fost
necunoscut de contemporanii săi, - dintre care însă mulţi, bunăoară ca Huchard,
au profitat de aceasta, ca să-l plagieze.
3 Lancereaux
et Paulesco. Trăite de Mediane. Paris (Baiffiere edit) Din această lucrare au
apărut, până acum (1913 n.edit.) trei volume.
ştiinţific.
Vom organiza astfel o falangă românească, ce va merge să arate Franţei că cel
mai mare dintre medicii lumii este fiul ei, - fiu oropsit, căci, din
nenorocire, n-a fost înţeles.
Am de gând
să vă vorbesc anul acesta, mai întâi, despre afecţiunile rinichiului, - şi pe
urmă despre afecţiunile cordului şi ale vaselor (artere/vene şi limfatice), -
subiecte asupra cărora LANCEREAUX a lăsat lucrări nepieritoare.
Dar, pentru
a pricepe bine afecţiunile rinichiului, trebuie să încep prin a vă descrie
nişte sindroame ca albuminuria, ca uremia, - sindroame oarecum întinerite prin
cercetări făcute în laboratorul meu... dacă adevărul mai are trebuinţă de
întinerire.
Aceste
sindroame vor face subiectul lecţiilor viitoare.
Pentru
astăzi, daţi-mi voie să vă întreţin, spunân-du-vă câteva cuvinte despre
spiritul ce se cuvine să-i însufleţească pe medici, când se află în faţa
bolna-vilor, într-un spital ca acesta în care ne aflăm.
Dar, ce este
un medic?
Ce este un
bolnav?
Ce este un
spital?
I. Ce este un medic?
Un medic
este un om care exercită medicina. Dar ce este medicina?
Medicina
este o ştiinţă şi, în acelaşi timp, o profesie.
1 - Ca
ştiinţă, medicina studiază omul, - şi-l studiază întreg, corp şi suflet, din
punctul de vedere morfologic, fiziologic şi patologic.
Într-adevăr,
medicina, după cum ştiţi, studiază:
a) - forma
corpului omenesc şi a organelor ce-l constituie
(anatomia), - structura intimă a acestor
organe (histologia), - precum şi evoluţia şi reproducţia individului
(embriologia, obstetrica);
b) -
fenomenele vitale de nutriţie şi de relaţie (fiziologia)4;
c) - bolile
generale şi afecţiunile organelor, care tulbură fenomenele vitale de nutriţie
şi de relaţie (nosologia şi patologia).
Prin urmare,
medicina studiază omul şi, singură printre ştiinţe, are omul ca unic obiect al
studiului ei.
Ce e mai
mult, - medicina, fiind o ştiinţă cu apli-caţii practice, are meritul de a
pleca numai de la fapte pozitive; ea nu urmează sisteme sau utopii, care fiind
întocmite pe o cunoştinţă imperfectă a omului, nu servesc decât să inducă lumea
în eroare.
Medicina
cunoaşte deci în mod real omul; ea ar trebui să fie principala bază a
filozofiei.
2. - Ca
profesie, medicina serveşte pe om:
a) - prin
igienă, ce-l protejează de boli;
b) - prin
terapie, ce-i alină durerile şi caută să-l vindece sau, cel puţin să-i evite
moartea.
Dar nu e
numai atât.
Profesia
unui medic îl obligă să se devoteze pentru cei ce suferă şi, de multe ori
chiar, să-şi rişte viaţa pentru a scăpa pe aceea a altora. În ce altă profesie
se găseşte abnegaţia absolută de sine, pe care medicina o impune celor ce o
exercită?
Este evident
deci că, dintre toate profesiile, medicina este cea mai binefăcătoare.
Dar, - în
plus, - medicul, prin profesia sa, devine prietenul şi chiar confidentul celor
ce suferă, - bogaţi sau săraci, tineri sau bătrâni, - care-l ascultă şi se
supun orbeşte la prescripţiile lui. Ori, cum un medic instruit cunoaşte
instinctele şi prin
4 Pentru a
studia fenomenele vitale, Medicina recurge la ştiinţele fizico-chimice şi la
ştiinţele naturale.
urmare şi
patimile, îi este uşor ca, - prin grai şi prin exemplu, - să poată să lumineze
omenirea şi să-i îndrumeze educaţia socială, care combate aceste patimi, -
adică să răspândească principiile adevăratei morale ştiinţifice.
Astfel,
părintele medicinei, HIPOCRATE, a avut dreptate să zică; „scopul final al
medicinei nu este numai să vindece sau să prevină bolile, - ci încă să
perfecţioneze pe oameni şi să-i facă mai fericiţi, făcându-i mai buni”.
Medicul
trebuie deci să fie, în acelaş timp, un savant care iubeşte din tot sufletul
ştiinţa medicală, adică ştiinţa omului; să fie o fiinţă care se jertfeşte
pentru alţii, până la moarte şi, în sfârşit, să fie un învăţător al omenirii
sau mai bine zis, un apostol al moralei... şi aşa ar fi în realitate, dacă
confraţi ne-demni n-ar fi deschis tarabă în templul sacru al medicinei.
Acum
înţelegeţi înalta demnitate a profesiei medicale şi respectul ce i se dă din
toate părţile. „Cinsteşte pe medic” zice Biblia,...” căci ai trebuinţă de el”.
II Dar, ce este un bolnav?
Un bolnav
este un individ în al cărui organism s-au produs, - sub influenţa unei cauze
patogene, - tulburări ale funcţiilor vitale de nutriţie sau de relaţie,
tulburări care-i pot ameninţa existenţa.
Sunt bolnavi
care, fiind săraci, nu pot să-şi procu-re îngrijiri medicale, şi din cauza
bolii nu mai sunt în stare să-şi agonisească nici măcar cele necesare pentru
întreţinerea vieţii.
Astfel de
bolnavi, - care ar pieri dacă ar fi părăsiţi, - vin la spital.
În asemenea
condiţii se află, de pildă, un dulgher care, căzând de pe o schelă, şi-a frânt
o mână sau un picior, - un ţăran care, lovit de pelagră, şi-a pierdut minţile;
- un orăşean care, doborât de tifos, zace în neştire timp de trei săptămâni.
Dar, alături
de lucrătorul căzut de pe schelă şi victimă a muncii, - alături de ţăranul şi
de orăşeanul, victime de multe ori ale unei organizări sociale defectuoase, -
veţi întâlni la spital indivizi - şi încă în mare număr - victimele propriilor
lor patimi (adică ale instinctelor deviate de la adevăratul lor scop), -
indivizi care inspiră scârbă şi care par a nu fi demni de nici un interes.
Veţi întâlni
bunăoară pe beţivul care, nevrând să-şi înfrâneze pofta de băutură, aruncă în
ghiarele cârciumarului tot ce agoniseşte, până şi hrana copiilor lui; - care
înveninează viaţa unei nenorocite soţii; - care-şi dezonorează părinţii; - care
e ruşinea familiei şi plaga societăţii; - şi care sfârşeşte în imbecilitate,
dacă oftica5, dreapta pedeapsă a unei asemenea sinucideri, nu a venit să scurteze
o existenţă degra-dantă.
Veţi găsi,
de asemenea, pe desfrânatul care, nepri-cepând sau bătându-şi joc de importanţa
instinctului genital, al cărui scop este reproducerea, - nu vede într-însul
decât un mijloc de a-şi procura gâdilituri plăcute şi abuzează de actele
generării, până devine tabetic6, sau contractează boli, pe care poporul le
numeşte, cu drept cuvânt, ruşinoase.
Să oprim
aici această enumeraţie dezgustătoare.
Dar, în
spital, veţi mai descoperi şi oameni de alte naţii, ca unguri, greci, ovrei...
naţii chiar duşmane nouă şi care duc în contra noastră, unele, o luptă pe viaţă
sau pe moarte.
Or, toţi
aceşti oameni, - buni sau răi, virtuoşi sau vicioşi, conaţionali sau inamici, -
primesc în spital aceleaşi îngrijiri, fără să se ţină seamă de meritele sau de
nemernicia lor.
Care este
explicaţia acestui fapt?
N-am putea
oare să-i distrugem pe aceşti bolnavi, sau cel puţin să ne scăpăm de cei vicioşi,
care sunt o povară pentru societate şi de cei de altă naţie, care sunt un
pericol pentru neamul românesc?
În
antichitate, pe timpul romanilor, sclavii bolnavi, care nu mai puteau servi
stăpânilor, erau abandonaţi într-o insulă, unde mureau de foame.
De
altminteri, chiar faimoasa lege, zisă naturală, a lui DARWIN, lupta pentru
trai, ne invită să nu-i cruţăm pe bolnavi - care trebuie să fie suprimaţi ca
nişte concurenţi căzuţi - căci în această luptă nu supravieţuieşte decât cel
tare, adică cel sănătos, pe când cei slabi, adică cei bolnavi, sunt condamnaţi
să piară.
Homo,
homini, lupus!
V-am arătat,
însă, altădată, că această hidoasă lege nu există în natură, ci numai în mintea
smintită a câtorva atei materialişti.
Dar, îmi
veţi zice: oamenii, ca şi animalele, au un sentiment instinctiv de compătimire,
de milă, pentru semenii lor ce suferă.
Ei bine,
acest sentiment, intens pentru membrii familiei, slăbeşte din ce în ce pentru
membrii tribului şi ai naţiei şi ajunge să fie aproape nul pentru membrii
omenirii - şi atunci se numeşte filantropie.
În tot
cazul, mila nu exista pentru vicioşi şi mai ales pentru duşmani, - prin urmare
instinctul milă nu a putut prezida la alcătuirea spitalelor.
Atunci, care
este cheia acestei enigme?
III Ce este un spital?
Să lămurim
şi noţiunea de spital
Un spital
este un aşezământ, - fundat de o persoană sau de o asociaţie de persoane, - în
care bolnavii săraci găsesc, gratis, îngrijirile medicale de care au trebuinţă,
precum şi tot ce le este necesar pentru întreţinerea vieţii, în timpul bolii
lor.
Este evident
că orice spital trebuie să aibă o clădire care să îndeplinească anumite
condiţii de dispoziţie generală şi interioară, de aerisire, de încălzit etc., -
să posede un mobilier convenabil, să dispună de venituri suficiente pentru a
putea face faţă, în mod larg, la toate necesităţile bolnavilor, să aibă un
personal medical şi infirmier instruit şi devotat.
Dar de când
există spitalele?
Instituţia
spitalelor este de dată relativ recentă. Numeroase cercetări istorice şi
arheologice arată că în vechime n-au existat spitale.
Într-adevăr,
iată ce zice în această privinţă, într-o lucrare bine documentată, un autor a
cărei competenţă este incontestabilă7.
„Nici un
stabiliment public, destinat în mod special şi unic bolnavilor, nu pare să fi
existat în anticul Egipt”.
„De
asemenea, nu se găseşte nici o urmă de instituţii ospitaliere la evrei...
Bolnavii şi infirmii se adunau sau erau transportaţi în pieţele publice, lângă
piscine, la răspântii sau sub portice, pentru a primi sfaturi de la trecători -
care au suferit ei înşişi sau au văzut pe alţii suferind de o asemenea boală”.
Aceleaşi
lucruri se petreceau şi la alte popoare vechi, bunăoară la Mezi, la Perşi...”
„În India,
spitalele erau cu totul necunoscute...”
„În China,
nu numai că în secolele trecute n-au existat spitale, dar nu se găsesc încă
nici astăzi”.
„Oraşele
Greciei posedau mai toate, sub numele de Geroniae, de Gerusiae, edificii
publice unde bătrânii, care aduseseră servicii eminente patriei, erau
întreţinuţi pe socoteala Statului. Cynosargul era locul unde erau adunaţi copii
abandonaţi; iar Xenodochul, deschis tuturor străinilor, nu primea decât oameni
sănătoşi. Dar nicăieri nu este făcută vreo menţiune despre edificii destinate
în mod special bolnavilor”.
„Până în
primele secole ale Erei creştine, romanii, ca şi grecii, n-au avut spitale8„.
Mai târziu,
„atunci când religia lui Hristos veni să spună omului că o fiinţă omenească ce
suferă este un frate ce trebuie alinat, - numai atunci, fu posibil să se creeze
adevărate spitale”.
„Spitalele
sunt o inspiraţie a carităţii creştine”.
Încă de pe
la jumătatea secolului al III-lea şi mai ales în secolul al IV-lea, începură,
atât în Orient cât şi în Occident, să se ridice azile unde erau adăpostiţi şi
nutriţi infirmii săraci.
Dar, primul
spital pentru bolnavi a fost fondat la Roma, în anul 380 sau 381, de o pioasă
femeie creştină, Fabiola, ale cărei fapte bune ne-au fost transmise prin
scrierile Sfântului Ieronim10.
Pe la
aceeaşi epocă (anul 372), Sfântul Vasile, Episcopul Cesareei Cappadociei, zidi
la porţile acestei cetăţi un azil celebru unde se primeau şi se îngrijeau
bolnavii, „îndată ce ieşi din cetate, - zice Sfântul Grigore din Nazianz,11 -
vezi un oraş nou, care este sanctuarul pietăţii. Acolo boala, îndurată fără
murmur, pare a fi o încercare binecuvântată; acolo caritatea străluceşte în
operele sale”.
Mai târziu,
sub împăratul Justinian şi sub urmaşii săi, asemenea azile se înmulţiră în
Orient, - şi tocmai pe la sfârşitul secolului al Vl-lea apărură spitale şi în
Occident. Mai întâi ca anexe ale bisericilor şi mănăstirilor, apoi ca
stabilimente de sine stătătoare.
Din aceste
fapte istorice rezultă că:
„Această lipsă totală a unor adevărate case
ospitaliere, în antichitate, a fost totuşi adesea contestată: dar niciodată nu
s-au putut aduce probe demonstrative de existenţa lor"... într-adevăr „nu
se găseşte nicăieri vreo indicaţie cât de puţin precisă şi nici cea mai mică
rămăşiţă arheologică" asupra spitalelor din vechime.
Spitalele n-au existat în
antichitate; ele au apărut în primele secole ale erei creştine şi sunt efectele
carităţii.
Dar ce este Caritatea?
Caritatea
este un act voluntar, a cărui formulă a fost enunţată astfel de către Iisus
Hristos: „Iar când va veni Fiul Omului întru Slava Sa... El va zice celor de-a
dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi Împărăţia cea
gătită vouă de la întemeierea lumii. Căci.... bolnav am fost şi M-aţi îngrijit.
Atunci vor
răspunde Lui drepţii, zicând: Doamne... când Te-am văzut bolnav şi am venit la
Tine?
Şi
răspunzând Împăratul va zice lor: Adevăr
zic vouă, întrucât aţi făcut unuia dintre aceşti fraţi ai Mei prea mici, Mie
Mi-aţi făcut”.
Cu alte
cuvinte, Dumnezeu vrea ca iubirea, ce-I datorează oamenii să se reverse asupra
bolnavilor săraci. Şi, într-adevăr, acesta este singurul mijloc efectiv, de
care dispun oamenii, ca să-şi manifeste iubirea către Creatorul lumii, către
Autorul vieţii lor, - şi să înalţe astfel această iubire până la Acela pe care
nu-L pot atinge şi care n-are trebuinţă, pentru El Însuşi, de binefacerile
lor... căci El este Binele infinit.
Din această
sentinţă au răsărit spitalele.
Fabiola,
Sfântul Vasile, precum şi împăraţii, prinţii şi oameni bogaţi, care au fondat
spitale, n-au făcut decât să pună în practică preceptul carităţii creştine.
* *
Caritatea
este un act voluntar, pentru că atât scopul cât şi mijloacele sunt cunoscute;
pe câtă vreme mila este un sentiment instinctiv, căci dacă mijloacele sunt
cunoscute, scopul este ignorat cu totul.
Există o
mare deosebire între caritate, - care este iubirea de Dumnezeu, manifestată
asupra oamenilor, - şi mila sau filantropia, care este slaba iubire instinctivă
pentru orice om. Este bine ca medicul să aibă milă de bolnavi. Dar, nu e
de-ajuns; căci acest sentiment instinctiv este mai mult sau mai puţin
capricios. De aceea este necesar ca şi raţiunea să intervină, prin caritate, -
mai ales când e vorba de a îngriji pe un bolnav sărac.
Originea
ideii de spital fiindu-ne acum cunoscută, să ne întoarcem la întrebarea
noastră: Care este spiritul ce trebuie să existe într-un spital?
Sunt unii
medici de spital, cupizi şi avari, care, - sacrificând totul pentru clientela
lor particulară, - neglijează bolnavii care nu le pot plăti şi fac, la spital,
vizita în câteva minute, galopând pe dinaintea paturilor.
Sunt alţi
medici de spital, orgolioşi, cărora li se pare că spitalele sunt făcute pentru
ei, şii consideră pe bolnavi ca pe nişte obiecte de studiu. Ei sunt mulţumiţi
când primesc un caz interesant, asupra căruia vor putea să facă o comunicare la
o societate savantă sau să-şi publice observaţia într-o gazetă medicală, - dar
resping sau nu se ocupă de sărmanul bolnav, care nu prezintă decât un caz
banal, ce nu poate fi exploatat în profitul gloriei lor.
Din
fericire, asemenea monştri sunt rari.
Mai sunt şi
medici de spital cărora, în lipsa unei educaţii creştine, li s-a atrofiat fibra
idealului şi au căzut în indiferenţă, devenind pur şi simplu nişte funcţionari
adică un fel de trântori care, pentru o leafă cât mai grasă, fac cât pot mai puţin.
Acest soi de
medici paraziţi roiesc pretutindeni şi constituie o adevărată plagă socială.
D-voastră,
însă, să nu urmaţi aceste păcătoase exemple.
Când veţi
intra în vreun spital, dezbrăcaţi-vă de patimile de cupiditate şi de orgoliu,
lepădaţi şi trân-dăvia şi daţi-vă cu totul bolnavilor, - cărora să le fiţi
recunoscători dacă, îngrijindu-i, vă vor permite să vă instruiţi.
Şi dacă
voiţi să fiţi perfecţi, culegeţi fructele ce se vor dezvolta din sămânţa ce am
semănat astăzi în sufletele D-voastră, tinere şi generoase, - şi, urmând
preceptele carităţii, îngrijiţi pe bolnavul mizerabil, - nu ca pe un om, nu ca
pe un frate ce suferă - ci ca pe însuşi Dumnezeu.
Acesta este spiritul ce
trebuie să domnească într-un spital.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu