RĂPIREA BASARABIEI
RĂPIREA BASARABIEI
Colocviile de Marți
Marți 28 martie 2017, 5 pm, Calderon 39.
Anul VIII, nr. 3 (89).
Tema: PROMESSE
DU BONHEUR
Memento
martie 2017: 200 n Arany Janos - 175 m Stendhal – 110 n Eliade - 100 n Dinu
Lipatti - 100 n Dimitrie Stelaru - 84 n
Nichita Stănescu
În program:
Solo pian
Viniciu Moroianu: muzică inspirată, compusă de Dinu Lipatti
Întâlnire cu
Adina Cezar
Recital: Ștefan
Opreanu
Intervenții:
Silvia
Cinca: La Europa Liberă
George Anca:
Fericire Beyle, Arhetipuri Eliade
Mircea
Coloșenco: De la Dimitrie Stelaru la Nichita Stănescu
Valentina
Bilcea: Haret-Paris-București
Viorel
Speteanu: Răpirea Basarabiei
Teatru de
Poezie: Puși Dinulescu, Florin Costinescu, Gheorghe Dănilă, Gabriela Tănase,
Vali Pena
Lansare de
carte
Silvia
Zabarcencu: nicăieri în orașul acesta, roman, Ed. Mantaua lui Gogol,
2016 - Lectură: Doina Ghițescu
Coordonator: Dr. George Anca
DIMITRIE GRAMA
Dialoguri
.....se apropie
de banca mea pustie
timida ma intreaba.
"nu mai e nimeni
pe aici?
esti singur?"
da, singur
sunt parasit aici
de cineva si
nu mai stiu
de cine
demult sunt singur
am uitat de fapt....
...apoi, rosindu-se la fata
imi spune:
"sunt fecioara
un sot imi caut
o casa
nu cumva stii...?"
nu stiu raspund
cu voce aspra
(tresar, nu-i vocea mea!)
...o lume noua
un soare care ma orbeste
un aer tare si
uite, ma inec
mai bine tac....
... vine si se aseaza
pe banca langa mine
ma ia de mana
tace.
un vant venit
de nu se stie unde
ne mangaie
si fruntile
si pieptul...
acum, din piatra
noi amandoi
privim doar inainte.
Dimitrie, martie 2017
Nevasta
şefului de gară......!
Povesteşte
Victor Eftimiu: „Toamna lui 1911… Era director la Teatrul Naţional din Craiova
Emil Gârleanu, iar secretar literar Liviu Rebreanu, pe vremea ministeriatului
acelui om amabil, surâzător şi prieten al artiştilor, C. C. Arion. Pentru că
era înalt, blond, cu ochii albaştri-cenusii şi foarte calm, Liviu Rebreanu
fusese botezat, de către Gârleanu, Neamţul. Aşa i-am spus noi câţiva ani, până
a murit Emil Gârleanu şi ni s-au despărţit cărările fiecăruia şi nu ne-a mai
ars de râsete şi de glume.
Gârleanu îşi
inaugura prima direcţie cu Înşirăte mărgărite şi Rapsozii, un act inedit al
meu, scris pentru această festivitate, o apoteoză a lui Alecsandri şi Eminescu.
Un grup de scriitori au pornit din Bucureşti spre Craiova cu bilete galbene,
oferite de bunul ministru. Erau printre ei Octavian Goga, D. Anghel, St. O.
Iosif, Cincinat Pavelescu. Parcă mă văd în compartimentul de clasa I cu
Octavian Goga şi St. O. Iosif, tineri cu toţii, Goga şi cu mine foarte veseli,
râzând mereu, iar bietul Steo – proaspăt rănit de o dramă familială, părăsit de
femeia iubită, tot o scriitoare, care călătorea în acelaşi tren, în alt vagon,
cu D. Anghel -, St. O. Iosif, trist, cu un surâs amar pe buze, cu ochii tiviţi
cu roşu de atâta plâns.
Pe la
Slatina sau Piatra-Olt, la una din ferestrele gării – probabil locuinţa şefului
– o tânără femeie privea trenul şi-i urmărea plecarea cu melancolie. Şi-n
ritmul roţilor, cu imaginea acelei tinere femei în suflet, am început să
scandăm, câteşitrei – Goga, Iosif şi cu mine – poezia Nevasta şefului de gară…,
apărută mai târziu, sub o semnătură triplă în revista Flacăra.
Ducându-şi viaţa solitară,
Un suflet trist şi visător,
Nevasta şefului de gară
S-a îndrăgostit de-un călător.
Dar trenul a plecat, şi-n goana
Cu care monstrul a trecut
În suflet i-a lăsat icoana
Frumosului necunoscut…
De-atunci trec zile, nopţi de-a
rândul
Şi trenuri trec neîncetat
Ea stă şi astăzi, aşteptându-l
La geamul veşnic luminat…
Şi trenuri vin şi pleacă iar
Şi nu ştiu rănile ce-o dor…
Nevasta şefului de gară
S-a îndrăgostit de-un călător!
La un moment
dat a venit în vagonul nostru Cincinat Pavelescu, căruia unul din noi îi citi
poezia. Cu spiritul său epigramatic, Cincinat ne propuse un alt final:
Şi trenuri vin şi pleacă iar
Şi plictisită-ntr-un târziu,
Nevasta şefului de gară
A deraiat c-un macagiu…
Şi iată cum,
în anul de graţie 1911, s-a realizat colaborarea a patru poeţi români în drum
spre Cetatea Banilor.”
sursa: Victor Eftimiu, Portrete şi
amintiri, Bucureşti, Editura pentru Literatură, 1965, pag.152-154
SILVIA
ZABARCENCU
Bună ziua,
domnule George Anca,
Am citit
aproape toate textele din e-mailul „ Arhetipuri Eliade.”( Cel în limba engleză,
din păcate, nu.) Anticipam ieri, atingerea, prin lectură, a marginii unei
țesături feerice? O, Doamne ! exclam azi, după ce, prin intredeschizătura
abia-abia dibuită, am avut în fața ochilor minții nepregătite să-și„prelucreze”
noutățile în timp real, re-definirile, re-categorisirile erudiților autori
profunzi aduși în pagina de e-mail, prin care par a originaliza, pe alocuri și
doar formal, vastele sinteze ale lui Eliade în veșmântul mai frust(?), întru
inteligibilitate, al adevărurilor dezvăluite lui.... O, Doamne, exclam naiv,
fără-ndrăzneală, de parcă aș privi cerurile deschise din unu-n altul, pe orizontală,
spre fără-sfârșitul dinapoi...
Tandră,
visătoare, privirea a urmat conturul fiecărei litere din scrisorile reproduse
în facsimil, adresate de Mircea Eliade dumneavoastră, soției și fiicei
dumneavoastră. Energia lor difuză, a indus zăbovirii asupra caligrafiei, un fel
de solemnitate. Dar viața și puterea cuvintelor lui Eliade a lucrat, din câte
se poate constata citindu-i epistola, și asupra doamnei Mihaela Vulcănescu.
După citirea „Treptelor pentru Mircea Vulcănescu”experiențele supra-firești
trăite de sora îndurerată fac dovada acestei stranii puteri.
Dar iată că,
numaidecât, apare-n gând avertismentul Sfântului Apostol Pavel: „ Cercetați
duhurile !”
Și-acum, închei
.. dar încă
nu, pentru că mă urmărește o întrebare: de ce i-au ars lui Eliade atâtea
biblioteci?(două, trei...) Și ar mai fi și alte stranietăți. Dar, ce știu eu ?
Închei,
așadar, cu rugămintea de a-mi fi iertate nesăbuitele ieșiri din cercul
cuvenitei tăceri păstrate înTemplul Mircea Eliade.
Tocmai a
ieșit soarele !
Silvia Z.
GEORGE ANCA
Arderea
cărților, propria incinerare (poate și via India, dar și să nu-i fie profanat
cadavrul, ca lui Trifa) intră în deconstuirea planetară, mai ales
evreo-românească. Am improvizat selectarea unor texte circulate, speriat de
ignorarea fanatică a aniversarii sale (n-am văzut decît un țipăt salutar al lui
Cristian Bădiliță).
DOUĂ
TRĂDĂRI
… Hotine, Hotine,
Păzește-te bine,
Că muscalul vine,
Cu oaste pe tine !
(Cântec vechi)
Două trădări
au făcut ca două străvechi provincii românești – Bucovina și Basarabia - să fie
înstrăinate. Povestea acestor trădări este astăzi mai puțin cunoscută. Tocmai
de aceea cred că un articol publicat în “Universul literar” merită să fie citit
chiar și după un secol de la prima lui apariție:
Pentru o tabacheră de aur și 5000 de
galbeni…
“ La 1775,
pentru o tabacheră de aur și 5000 de galbeni, generalul rus Rumanzof și-a
trădat țara; a retras trupele ce comanda și a lăsat ca Bucovina să fie ocupată
de trupele austriace. Trei tratate și ticăloșia unui domn al Moldovei - Grigore
Ghica Vodă – au întărit furtișagul Bucovinei, ca fiind vorba numai de ocuparea
unei fâșii înguste de pământ, unui drum de comunicație între Ardeal și Pocuția,
după cum fuseseră păcăliți sau după cum se lăsaseră a fi păcăliți miniștrii
turci.
Și astfel
istoria a avut să înregistreze smulgerea de către austriaci din pământul țărei
românești a unui teritoriu care întrecea în îmbelșugare și valoare toată
cealaltă parte a Moldovei, a peste 300 de orașe și sate care mai toate spuneau
câte un fapt sfânt din istoria Moldovei lui Stefan cel Mare și a lui Petru
Rareș.”
Trădarea fraților Moruzi
“Cu Ardealul
cotropit de mult, cu Bucovina îngenunchiată coroanei habsburgice, României îi
mai era păstrată o lovitură.
Despre cele
ce s'au petrecut peste douăzeci de ani, despre urgia ce s'a revărsat iarăși
asupra Moldovei când cu încheerea unui nou tratat de pace între ruși și turci
la 1812, de astă dată la București, un istoric povestește precum urmează:
Împrejurările
în care se încheia tratatul acesta sunt din cele mai ciudate. În adevăr, Rusia
find amenințată de Napoleon cel Mare cu un război groaznic, nu mai putea ține
oștiri la Dunăre și prin urmare s’ar fi mulțumit să încheie pace cu turcii în
orice condițiuni. Napoleon chiar înștiintă pe sultan să nu primească pacea
cerută de țar, mai puțin încă să încuviințeze vreo pretențiune a lor, căci el a
declarat război Rusiei.
Din
nenorocire, trebile din afară ale Porții se aflau atunci în mâinile fraților
Moruzi, cari, ca toți grecii fanarioți, erau vânduți rușilor. Dragomanul Dimitrie
Moruzi fusese însărcinat cu tratările păcii la București și lăsase să-i țină
locul fratele său Panaiot. Acesta, cum primi ștafeta lui Napoleon, în loc să o
traducă și să o dea Sultanului, o trimite grabnic lui Dimitrie, care numai
decât o arată solilor rusești, în loc sa o dea lui Galip-Effendi,
împuternicitul Porții. Galip-Effendi, în necunoștință de împrejurări, văzând că
solii ruși nu mai cer amândouă principatele și că se mulțumesc cu Basarabia,
iscăli pacea.
Puțin după
aceea trădarea Moruzilor se descoperi și, deși târziu, ei își primesc răsplata
bimeritată; amândoi sunt decapitați, iar pe hârca lui Panaiot, lăsată în vileag
trei zile, s'a scris:
“Cunoscând
toate treburile politice ale guvernului său și unindu-se cu frate-său ca să le
descopere vrășmașilor Statutul, trădătorul a plătit această crimă cu capul
său”.
Și astfel la
16 Maiu 1812, se rupe din pământul Moldovei altă fâșie, ca o fâșie de carne, de
astă dată de ceilalți prieteni, de ruși. Istoria a înregistrat faptul așa cum
s'a petrecut, în toată ticăloșia lui.”
Istoria își va spune desigur
cuvântul…
“ Au trecut
de atunci o sută de ani (notă: articolul citat a fost publicat în anul 1912).
Afacerile politicești s'au schimbat și au schimbat mersul lucrurilor, de-au
făcut ca ticăloșia să rămână ticăloșie, ba încă să sporească și să se
întărească. Istoria își va spune desigur cuvântul asupra acestor afaceri
politicești, asupra acestor o sută de ani trecuți și urmașii urmașilor noștri
vor ști, vor trebui să știe cel puțin: cum de, vreme de o sută de ani s-au
lăsat două milioane de români pradă celei mai barbare desnaționalizări; cum de,
peste o sută de ani Rusiei, prietenă a României, îi vine gust să sărbătorească
cucerirea Basarabiei; cum de, cu tot patriotismul de care se face atâta caz la
noi în Capitala Țării Românești, numai tineretul s'a asociat la doliul ce este,
ce trebuie să stea pururi în inimile tuturor românilor după pământul
moldovenesc de pe malurile Nistrului, sărutat de ostașii lui Ștefan-cel-Mare și
bătătorit acum de cazacii moscoviți. Cel puțin atât va trebui să se știe.”
Sursa:
articolul “Cuvântul istoriei” – semnat A.A.D. – publicat în numărul din 21 mai
1912 al revistei „Universul literar” – citită din colecția Bibliotecii Digitale
a Bucureștilor
OM
GUPTA
Mar 12 at
7:21 PM
Dear Dr.
George Anca,
Today is
Holi – the day when Bhakt Prahalad was saved from his own evil father by Lord
Narasimha Himself! May Lord protect all of us from evil tendencies!!
Wish you a
very happy Holi. May your life be Colourful with divinity and Lord’s blessings!
Om Gupta, Houston, TX, USA
PS: The poem
below is an effort to describe how we play Holi in Houston! If you cannot read
Hindi below, please download “Kokila” font – that is the best Hindi font that I
like!
ह्यूस्टन में होली
ह्यूस्टन में आनंद भयो है, होली को रंग बरसे l
राम कृष्ण दोउ खेले होरी, देख-देख मन हरसे ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
होरी खेले गोकुल वासी, खेले मथुरा - कासी l
होरी खेले राधा-कृष्णा, घट घट के जो वासी ll
राम सिया भी खेलें होली, संग अयोध्या वासी l
हम भी खेलें होली भैया, मिलकर ह्यूस्टन वासी ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
ह्यूस्टन की जो देखी होली, भोले शंकर आएl l
संग भवानी को लेकर के, डमरू खूब बजाये ll
देखा ह्यूस्टन रंग-बिरंगा, गणनायक ललचाए l
डूबे जो भक्ति के रंग में, वे भव सागर तर जाए ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
देखी ह्यूस्टन की जो होली, बरसाना ललचाया l
संग अयोध्या को लेकर, वृन्दावन चला आया ll
जगन्नाथपुरी भी चली आई, संग द्वारिका लाई l
तीरथ सारे ह्यूस्टन आए, रंग जाओ मेरे भाई ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
मिलकर प्रेम से खेलो होली, ह्यूस्टन के सब भ्राता l
नाता जोड़ो राम से भैया, जो जीवन रंग का दाताll ll
होली की तुमको बहुत बधाई, भरो प्रेम पिचकारी l
जो खेलो तुम 'ॐ' से होली, हो जीवन सुखकारी ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
डॉ ओमप्रकाश गुप्ता
Morţii cu morţii, viii cu viii
de Dan Manciulea
Nu mai
pomenisem de mult o vreme aşa de câinoasă. Ploaia îmi ţârâia de un ceas în
creştetul capului lipindu-mi părul de tâmple şi de ceafă. Eram ca o cotarlă
jigărită, fără stăpân, hoinărind străzile aiurea.
Ce l-o fi
apucat aşa deodată pe Iaroslav? Să mă poarte pe drumuri noaptea prin ploaie
fără să-mi spună nimic... S-a ridicat de la masă, m-a apucat de mânecă, mi-a
zis „hai cu mine, bă” şi după aia am părăsit bodega. Şi-n bodegă era aşa de
cald... Ce i-o fi trebuit să lăsăm bunătate de votcă în pahare şi pipiţele alea
două ude... de ploaie!?
De-abia
ieşisem din schimbul doi. Se pornise ploaia şi Iaroslav a zis c-ar bea ceva
tare, adică un oţel-inox sau un întăritor de recul, cum alintăm noi votca.
Ne-am adăpostit la „Şase ţâţe”, unde-s picoliţele alea trei... Frumoaseee, de
pică boul din picioare.
Când au
deschis fetele localul, i-au spus „Ca la mama acasă”, da' beţivii nu s-au lăsat
şi, de ciudă că nu se dădeau pipăite şi ciupite ca în alte bombe, au poreclit
locul cu numele ăsta de bordel. Auzi, hal de nume: „Şase ţâţe”!
Şi stând noi
aşa de vorbă şi mângâind păhărelele curate, cu licoarea de-i zic ruşii
„apşoară”, numa' ce vedem că intră pe uşă două pipiţe plouate ca două curci.
Toate mesele erau ocupate, numai masa noastră avea două locuri libere, că
Iaroslav e breaz între golanii târgului şi-i respectat ca un mahăr: nimeni nu
îndrăznise să vină la noi să ceară scaunele sau să se-aşeze. Ele se apropiară
supuse pentru că prietenul meu le făcuse semn să stea la masă. Dac-aş fi fost
numai eu, jerpelit şi cu faţa buhăită de neodihnă şi de băutură, gagicile ar fi
plecat sau ar fi pus vreun haidamac să mă izgonească. Probabil că duhneam a
transpiraţie şi-a basamac... Dar cine mai putea să miroasă ceva în putoarea aia
de fum şi de băutură ieftină! I-am zis: bă Iaroslave, ia uite-le p-astea! El
s-a uitat la mine ca la un prost şi a dat din mână.
Pipiţele
rânjeau. La cine, nu ştiu, că era cam întuneric. Eu le-am comandat câte un
lichior ieftin, că asta mi-au spus că ar vrea. De ce le-or fi plăcând poşircile
astea, habar n-am. Oricum, îmi convenea: le şi vedeam în aşternuturi; că ce să
caute două matracuce noaptea într-o bodegă, dacă nu...?
Da' Iaroslav
s-a ridicat de la masă, a bătut-o cu palmele şi a zis: “hai, bă, cu mine!”.
M-am uitat în jur – „bă” eram eu. Mie îmi spusese să vin cu el. I-am zis „De
ce, Iaroslave? Domnişoarele se plictisesc singure, afară plouă, de ce să
plecăm?”. Şi afară ploua de rupea pământul. Bucuria ţăranilor: se face
porumbul, grâul şi câte şi mai câte. Vax! Eu unde să pun porumb? În baie, pe
balcon? Da' el nu: “hai şi hai!”. „Unde mă?”, l-am întrebat. „Să-ţi arăt ceva.
Ai să vezi, numa' vino!”. Gagicile chicoteau cu incote de paraşută... M-am
ridicat, că Iaroslav e cel mai bun prieten al meu. Când m-am dat la o parte din
lumină am putut să le văd mai bine feţele... Bine c-am plecat, mi-am zis. Erau
urâte rău: una avea o rochie portocalie cu buline verzi şi era plină de coşuri,
iar ailaltă era slabă-moartă, că i se vedeau oasele sub piele. „Hai, bă,
Iaroslave”, i-am zis, scăpat de sub povara dorinţei de carne străină, şi-am
plecat.
Când am
deschis uşa grea din fier a bodegii, ne-a luat în primire ploaia lui Dumnezeu.
„Uite, mă Ioane, ploaia asta curăţă pământul de păcate”, mi-a zis în şoaptă
prietenul meu, nitam-nisam. Io-l ştiam că vorbeşte în dodii, aşa că l-am lăsat
să trăncăne în voie. Vântul bătea şi copacii se-aplecau dintr-o parte în alta
şi gemeau ca omu', de durere. Am pornit fără să-l mai întreb unde mergem.
Din când în
când câte un trăsnet ne lumina drumul. Aşteptam cu inima strânsă bubuitura.
Uneori venea, alteori nu, dar de fiecare dată tresăream din toată fiinţa. Un
timp am mers pe sub copacii de la marginea drumului şi pe sub streşinile
caselor, la adăpost de apa care curgea fără milă din cer peste noi. După aia,
când s-a terminat drumul, am ieşit pe cărarea pietruită şi îngustă care îmi
arăta că părăsisem oraşul. În câteva clipe eram ud leoarcă şi cu încălţările
gâlgâind de apă. Acum hainele mi se lipesc de trup...
- Unde mă
duci, mă zănaticule, că s-a terminat asfaltu'! Ia uite ce ne înglodim!
- Taci,
Ioane, taci!
- Cum să
tac, cum să tac? Bă, tu mă duci la cimitir...!
- Ai ghicit,
Ioane, la cimitir, la Bunavestire.
- Ce căutăm
noi acolo? Acolo se duc numai morţii.
- Nu se duc
ei. Îi ducem noi, ăştia vii. Că dacă nu i-am duce... morţii cu morţii, viii cu
viii, ar fi harababură şi n-ai mai şti cu cine stai de vorbă. Îi ducem la
otelu' lor să-şi odihnească oasele.
- Iaroslave,
tu baţi câmpii, băiete...!
- Ia sticla
asta şi trage-i o duşcă. O să-ţi fie bine.
- Ei, parcă
mi-am mai revenit. Se vede cimitirul. Bună-i votca, nu-i ca apa, nici friptura
nu-i ca ceapa...
Nici n-am
apucat să termin zicala beţivănească, ş-odată mi s-au muiat picioarele. Cât
eram de lung, m-am întins în noroiul galben din cimitir.
- Vezi dacă
vorbeşti prostii? Morţii stau şi-ascultă... Crezi că lor le convine că au
părăsit lumea cea frumoasă? Oricât de împuţită ar fi, dacă eşti viu, tot
frumoasă rămâne. Când auzeai prin beci vreo sticlă ce se rostogolea sau uşa de
la cămară se lovea de perete şi tresăreai cu nevasta în pat, cine crezi că te
bântuia? Când lipsea ceva din casă sau din locul în care-ţi ţineai banii, cine
crezi că punea vastu'? Ai, ia zi?
- Mmmmorţii?
- Da, mă,
morţii. Habar n-ai câţi trec pe lângă tine ziua. Noi ăştia care ne spunem că
suntem vii, stăm ca săracul pe comoară şi ne văităm că e rău pe pământ. Sanchi,
căutăm Raiul! Alţii spun că aici e Iadu', da' numa' ei pot să ne spună ce
bucurie este atunci când stai cu burta în sus şi te mai desfeţi o dată în
bătaia soarelui ascultând foşnetul frunzelor din copaci. Să haleşti o friptură
în sânge, la grătar şi să sugi dintr-o stacană de vin roşu... Nu-ţi mai spun de
atunci când pui mâna pe-o femeie ca lumea, cu buci şi cu ţâţe şi cu mijlocul de
viespe... A, ce zici?
- Da,
Iaroslave, ai dreptate. Dac-aş fi mort şi mie mi-ar fi părut rău după aşa
bunătăţi. Da', vezi tu, că nu prea le ai nici când trăieşti, darmite după ce-o
mierleşti. Dacă pui cap la cap frânturile astea petrecute într-o viaţă, nu
aduni o săptămână.
- Eşti
prost, Ioane! Cât mişti măcar un deget înseamnă că eşti viu şi că eşti fericit.
- S-a oprit
ploaia... Şi zi, mă Iaroslave, morţii ăştia se bucură de toate cele lumeşti mai
abitir decât noi?
Iaroslav nu
mai vorbea şi îmi dădu de înţeles că mai bine mi-aş ţine fleanca. Mi-am
înghiţit vorbele.
El amirosea
văzduhul şi se uita cu luare-aminte împrejur. Din pământ ieşeau aburi albi care
se prelingeau printre cruci. Ici-colo apărea câte o cruce ca un înecat ce dă
din mâini înainte de a se duce. Se limpezise cerul şi se vedea Calea laptelui.
„N-am mai băut lapte, hă, hăăă, de nu mai ştiu când”. Era linişte şi parcă
mergeam pe nori, prin cer. „Acuş-acuş apare şi Sfântu' Petru. Îl şi văd
îmbrăcat cu un anteriu alb, cu faţa mirată: Ce căutaţi în Rai, beţivilor? –
Căutăm şi noi ce caută toată lumea, Sfinte Petre, bine căutăm. – Dar văd că aţi
cam întrecut măsura cu păcatele. – Suntem şi noi băieţi amărâţi; când n-ai nici
de unele, îţi mai îndulceşti amarul cu un păcăţel. Nu mult, că strică, da'nici
puţin, că n-ajunge ”.
- Hi, hi,
hi...
- Ce râzi,
Ioane?
- Râd, că
zici că suntem în ceruri şi m-am gândit că s-ar putea să ne întâlnim cu Sfântu
Petru.
- Care-i
ăla?
- Ei, parcă
nu-l ştii...! Ăl de împarte gloata la poarta Raiului.
- Nu-i ce
crezi tu, dar eşti pe-aproape. Hai să ne odihnim pe bancă. Vezi tu, Ioane...
adică tocmai, că nu vezi. Noi trăim în lumea asta plină cu de toate-bune, rele,
dar mai e ceva, ceva pe care nu oricine poate să-l vadă sau să-l atingă...
- Aha, ceva
ca o fofoloancă de damă bine! P-astea numa' ăi cu cărămida de bani poa' să le
pipăie şi să le vadă.
- Ioane, tu
eşti cam prost, dar gândeşti bine. Aşa e. Lumea-i ca o fofoloancă, o gaură spre
altceva, doar că oamenii obişnuiţi se mulţumesc să intre în ea şi să arunce
acolo frica şi gândurile rele fără să se întrebe ce-i dincolo de plăcerea
frecuşului. Poate de-asta trăim, să ne întrebăm mereu ce e dincolo... Tu te
întrebi vreodată ce e dincolo?
- De ce să
mă întreb? Scrie-n Biblie: dincolo e Dumnezeu Tatăl cu barba albă şi îngeraşii;
Sfântu Petru care dă repartiţiile... Cam atât. Ce, nu-i aşa?
- Asta e ce
spune taica părintele la biserică – poveşti de adormit copiii... Cum să-ţi
explic eu mai bine, să înţelegi...? Biserica ştie ce se-ntâmplă, dar nu spune
pe înţelesul tuturor. Astfel că ea a făcut o poveste frumoasă, ca să creadă
lumea mai uşor. Păi dacă-i spui rumânului că sus e cineva care te pedepseşte
dacă faci rele, rumânul se străduieşte să facă fapte bune sau măcar să nu facă
prostii. Doar n-o să stea să-i deseneze că există energii şi forţe subtile care
acţionează subcuantic, selectând biocâmpuri şi structuri energetice pozitive de
cele negative...
- Aoleo,
ce-o mai fi şi asta?
- Păi vezi
că ţi-am făcut capu' călindar?!... Şi cum îţi spuneam, dacă tu sau eu, în loc
să frecăm fofoloanca asta de viaţă de sus în jos şi de jos în sus, am urca fără
preget, fără părere de rău, am ajunge în ceva care seamănă cu Raiul de care ai
auzit la biserică. Dacă nu, murim şi stăm la umezeală şi-ntuneric. Pricepi?
- Da. Aşa am
priceput. Înseamnă că numai sfinţii care postesc de toate cele ajung acolo. Şi
ăilalţi, prostimea?!
- Ăilalţi...
Ucigaşii, eunucii şi tâlharii – la Iad şi ăia care n-au făcut nimic, nici bine,
nici rău, o iau de la capăt.
- Cum vine
asta, se nasc din nou?
- E un fel
de-a spune. Iar trebuie să intru în filozofie cu tine! Când alegi o cale – să
faci bine sau rău – te pui bine cu ăi de conduc lumea, iar dacă n-ai spate, nu
poţi duce la capăt ce-ai început. Când vine timpul să dai colţu', nu ştie
nimeni de tine şi rămâi între viaţă şi moarte. Adică nici hoit de-a binelea,
nici viu pe de-a-ntregul. Ei, stârvurile astea mergătoare caută...
După ce a
rostit cuvintele acestea, Iaroslav al meu s-a înmuiat ca o cârpă şi s-a lungit
pe pământul moale. Apoi din el s-a ridicat ceva ca un abur lăptos şi luminos
care a plutit ce a plutit şi... a intrat într-un cavou. Mi-am zis că n-am văzut
bine şi m-am frecat la ochi. Trăgeam nădejde că, după ce oi lua mâinile din
faţa ochilor, am să-l văd pe Iaroslav viu, nevătămat şi lămurindu-mă greţos cum
vine treaba cu strigoii. Da' n-a fost aşa. Am întins braţele după el şi, în loc
să-l ating, se ducea, plutea sau parcă eu eram tras înapoi… După câteva
încercări l-am ajuns şi l-am zgâlţâit ca pe-un buştean. A deschis ochii şi m-a
privit. Avea o faţă de prost... da' prost ca lumea! Nu mai clipeau ochii ăia ai
lui de viezure aşa ştrengăreşte. Colţurile gurii şi obrajii îi căzuseră. Era o
faţă de prost.
S-a holbat
la mine ca şi cum nu mă văzuse niciodată în viaţa lui, apoi a rânjit. Aoleo,
după ce că arăta ca un prost, mai făcea şi pe nebunul. A scos un cuţitoi de sub
haină şi... să dea cu el în mine.. „Mă Iaroslave, i-am zis, sunt io, mă, Ion,
prietenul tău! Tu vrei să mă omori, eşti nebun?” El: hî, hî, hîîî. Doar atât
zicea şi se apropia de mine cu cuţitoiul, să mă-nţepe. M-am îndepărtat, dar
unde să fugi, că intrase luna în nori şi în mijlocul cimitirului era o beznă...
Mă împiedicam de garduri din fier forjat, mărăcinii uscaţi îmi intrau în palme
şi sub unghii, de câteva ori am dat cu capul de cruci... Până la urmă m-am
lovit cu capul de zidul unei capele şi m-am prăvălit ameţit pe un mormânt.
Nebunul de Iaroslav m-a ajuns cu cuţitoiul lui şi cred că m-ar fi tranşat dacă
nu ar fi apărut vreo câţiva aburi lăptoşi, din ăia... Nu-mi era teamă, da
presimţeam că de-aicea o să mi se tragă. Totul se petrecea ca într-un vis urât.
În jurul meu petele alburii se roteau în sarabandă. Eu eram la mijloc. Nu
puteam să mă mişc – ţintuit la pământ de o putere străină. Am vrut să mă
ciupesc, să-mi muşc limba, să mă încredinţez că nu e decât un vis. Am încercat
să spun Tatăl Nostru, dar gura nu mă asculta şi boscorodea numai blestemăţii.
Era lucrarea dracului! Petele alburii se învârteau într-o sârbă şi păreau că se
sfătuiau care să pună mâna pe mine. Un nor a intrat în cerc şi a început să-mi
dea târcoale. Mă gusta. Apoi... a intrat în mine. Ori eu am intrat în el, nu
mai ştiu să spun. Am căzut în nesimţire. Nu mai ştiu cât să fi trecut, că era
tot noapte când m-am trezit. Prin preajmă nu mai plutea nici un abur. Deasupra
mea am văzut un chip de prost. Era un om care mă privea cu milă.
- Ioane, bă,
scoală-te! Hai să mergem pe la casele noastre. Cine naiba te-a adus aici în
cimitir?
- Domnule,
cum îţi permiţi să mi te-adresezi cu un astfel de apelativ? Mă cunoşti de
undeva? Eu nu îmi aduc aminte să fi avut vreodată ocazia...
- Ce mă, te
faci că nu mă cunoşti, ai? Lasă fasoanele pentru doamna Barbulea; cu mine nu-ţi
merge!
- Ce
doamnă... care Barbulea? Nu cunosc nici o doamnă cu numele ăsta! Domnule,
oricine ai fi, te rog să mă laşi în pace sau chem Poliţia...!
- Bă Ioane,
tu chiar ai înnebunit? Eu plec şi te las aici, să dea strigoii peste tine.
http://georgeanca.blogspot.com.au/2017/03/rapirea-basarabiei.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu