Raport american legat de D.N.A.
(America s-a lamurit, UE inca o
scalda....)
Raportul
„Henry Jackson Society”, „Metodele folosite în mod obişnuit de DNA au condus la abuzuri grave.” ACTUALITATE • TOP NEWS
După devastatoarele dezvăluiri din partea
lui Sebastian Ghiţă, şefa DNA Laura Codruţa Kovesi mai primeşte o lovitură
năucitoare de unde se aştepta cel mai puţin: din partea „Henry Jackson
Society”, fundaţie care a fost fondată de Robert Kagan, nimeni altul decît
soţul Victoriei Nuland, asistenta secretarului de stat al SUA!
Raportul „Henry Jackson Society” a fost
întocmit de David Clark şi are titlul „FIGHTING CORRUPTION WITH CON TRICKS:
ROMANIA’S ASSAULT ON THE RULE OF LAW” (Combaterea corupţiei cu trucurile escrocilor:
Asaltul României asupra statului de drept) şi a fost publicat la Londra, la
sfîrşitul anului recent încheiat.
O sinteză a acestui Raport a fost
publicată ieri de „Lumea Justiţiei”, sub semnătura Elenei Dumitrache, urmată de
pasaje importante din lucrarea lui David Clark, pe care vi le prezentăm mai jos
în traducerea autoarei:
- Corelaţia puternică între cei vizaţi de
urmărirea penală şi interesele celor de la putere este dovada unei justiţii
politizate.
Cazurile au
fost adesea însoţite de campanii publice concepute pentru a maximiza impactul
lor politic. Departe de a fi deasupra politicii, Direcţia Naţională din România
(DNA) este un participant activ în luptele sale partizane.
- Cu toate că statul de drept impune
sistemului judiciar să funcţioneze independent de guvern, există dovezi clare
de înţelegeri secrete între procurori şi executivul din România. Este evident
că politicienii continuă să exercite o influenţă operaţională considerabilă
asupra DNA-ului, folosind controlul lor prin numiri - cheie şi că
investigaţiile de profil înalt au fost direcţionate politic.
- Metodele folosite în mod obişnuit de DNA
au condus la abuzuri grave, care ar provoca indignare în majoritatea ţărilor
democratice.
Printre
acestea se numără cei care defilează arestaţi în cătuşe în beneficiul
mass-mediei, ameninţînd rudele suspecţilor cu punerea sub acuzare ca o forma de
pîrghie, oferind suspecţilor imunitate în schimbul implicării pe cineva mai
important şi de actualitate, internarea în detenţie pentru inculpaţi perioade
lungi de timp, în scopul de a-i pedepsi şi de a-i stigmatiza şi scurgerea
sistematică de informaţii în mass-media pentru a preveni un proces echitabil.
-
Metodele lui Macovei au fost controversate. Cei puşi sub acuzare în timpul
mandatului său au fost predominant din partea partidelor politice rivale;
Macovei a ocolit Parlamentul pentru a putea decide prin ordonanţe de urgenţă care
este permisă supravegherea electronica a suspecţilor fără mandat; şi ea a fost
criticată de procurori pentru că şi-a depăşit autoritatea şi a intervenit în activitatea
lor. Cu toate acestea, nici una dintre aceste acţiuni nu au fost menţionate de
UE în rapoartele de monitorizare.- Evaluarea guvernului SUA a fost la fel de
pozitivă, cu oficiali care au lăudat cu regularitate activitatea Laurei Kovesi
şi şi-au folosit influenţa pentru a susţine DNA. Ambasadorul american la
Bucureşti a făcut apel la partidele politice din România să renunţe la
candidaţi acuzaţi de corupţie.
Valurile de arestări sunt, de obicei,
însoţite de campanii de denunţare retorice care vizează maximizarea efectului
lor politic şi stabilirea vinovăţiei lor în faţa opiniei publice.- Dovezi că
sistemul juridic românesc nu funcţionează ca instrument neutru al justiţiei pot
fi, de asemenea, găsite în ratele de condamnare caracteristice în regimurile
autoritare precum China şi Rusia, decît ca o democraţie europeană normală. Cu
mai mult de 90% din inculpaţi găsiţi vinovaţi, este clar că instanţele funcţionează
pe baza unei prezumţii puternice în favoarea urmăririi penale.
Probe de timpul urmăririi penale,
inclusiv stenograme ale interceptărilor telefonice, sunt apoi scurse selectiv
în mass-media cu scopul de a consolida impresia de vinovăţie. Politicienii, şi
chiar judecătorii, fac comentarii negative cu privire la comportamentul inculpatului
într-un mod care sugerează că procesul în sine va fi o simplă formalitate.
După
ce a fost deja marcat ca un criminal, inculpatul este transformat într-un proscris
în societate. Nu este de ajuns pentru a pedepsi presupusul răufăcător. Scopul
acestui circ este de a ataca şi discredita ceea ce reprezintă apartenenţa lor
politică, opiniile sau afacerile - şi să se asigure ca, dacă nu se va da o condamnare
în instanţă, s-ar ajunge la proteste publice.- Între principalele domenii de
preocupare se numară politizarea justiţiei, înţelegeri secrete între procurori
şi executiv, implicarea sub acoperire a agenţiei de informaţii interne (n.red.
- SRI), atacurile asupra independenţei sistemului judiciar şi abuzurile din procesele
instrumentate de DNA.- Evaluarea oficială a Comisiei Europene este că România
face progrese în lupta împotriva corupţiei şi că DNA acţioneaza cu un
"procuror energic şi imparţial". Dupa cum vom vedea, aceasta hotărîre
optimistă este în contradicţie cu faptele.
Modelul
urmăririi penale asupra ultimilor 12 ani pare să aibă o relaţie clară cu soarta
diferitelor partide politice. Pe scurt, înainte de alegerile parlamentare şi
prezidenţiale din 2004, Traian Basescu a fost acuzat de DNA de fapte de
corupţie cu privire la acţiuni din timpul mandatului său de ministru al
transporturilor în anii 1990. După ce a devenit Preşedinte, cele mai
semnificative figuri politice puse sub acuzare au fost din partea Partidului
Social Democrat (PSD) şi Partidului Naţional Liberal (PNL), decît din Partidul
Democrat Liberal al lui Traian Băsescu.
Serviciul Român de Informaţii (SRI) este
descendentul Securităţii, după ce au luat infrastructura acesteia şi cea mai
mare parte a personalului sau în 1990.Preocuparea SRI s-a axat mult timp pe comunicaţii,
operaţiuni de supraveghere.(...) Interceptarea convorbirilor telefonice fără un
mandat pentru investigaţii anticorupţie a fost resuscitată de Monica Macovei şi
DNA a devenit dependent în mare măsură de sprijinul serviciilor de informaţii
în furnizarea de probe din interceptări.
Afirmaţia că SRI priveşte sistemul
juridic ca un "cîmp tactic" de operaţiuni, în care păstrează un rol
activ în timpul şedinţelor de judecată, oferă o paralelă directă cu trecutul.
În comun cu poliţia secretă a altor regimuri comuniste, Securitatea s-a infiltrat
în sistemul judiciar ca modalitate de sporire a controlului asupra societăţii şi
au existat suspiciuni majore, practică ce a continuat în epoca democratică.
Cu alte cuvinte, SRI acţionează ca o parte
activă în proces, acţiune care este strict interzisă prin lege. Un exemplu şi
mai sinistru de încercare a SRI să intre în sistemul judiciar a venit in ianuarie
2015, cînd Curtea Constituţionala a respins un proiect de lege de securitate
cibernetică, care ar fi dat serviciilor de informaţii un acces fără precedent
la datele din calculatoare personale.
Relaţia dintre judecători şi procurori este
un alt domeniu în care separarea puterilor este subminată în mod regulat. Rata
de condamnare în cazurile trimise în judecată de DNA este uimitoare, de 92%.
Acest lucru poate fi realizat numai dacă balanţa dreptăţii este înclinată
puternic. În acest scop, DNA utilizează diferite tactici de intimidare pentru a
se asigura că judecătorii cooperează în a menţine rata de condamnare cît mai
mare. O metodă a DNA este de a deschide "procese" in mass-media cu
scopul de a consolida impresia de vinovăţie a inculpaţilor. Acest lucru creează
un climat de teamă ce denaturează luarea unor decizii corecte.
Corupţia din cadrul sistemului judiciar
este, fără indoială, o problemă în România şi combaterea a devenit o prioritate
mai mare pentru DNA în ultimii ani. Cu toate acestea, există întrebări cu
privire la rolul său în calitate de autoritate de investigare în cazurile de
corupţie judiciară, creîndu-se un conflict de interese.
Conform estimarii lui Kovesi, pînă la
42% din toate cazurile DNA privesc abuz în serviciu, ceea ce sugerează că o
mare parte din infracţiunile pe care le anchetează nu reprezintă cazuri de
corupţie, aşa cum este definită instituţia”.
Într-un Comunicat al „Henry Jackson
Society”, în care este anunţată publicarea Raportului, se precizează: „The
National Anti-corruption Directorate (DNA), for example, is an active participant
in political struggles, and there is a strong correlation between those targeted
for prosecution and the interests of those in power”, care s-ar traduce
înfricoşător astfel: „Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA), de exemplu, este
un participant activ la lupta politică şi există o corelare puternică între cei
urmăriţi de DNA şi interesele celor aflaţi la putere”!
Cei care vor să citească integral şi în
original Raportul lui David Clark pentru „Henry Jackson Society”, pot s-o facă
pe adresa de Internethttp://www.luju.ro/ static/files/2017/01_ianuarie_ 2017/06/Romania-paper.pdf.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu