Profesor Corvin Lupu,
Gânduri despre Cartea albă a U.E.
Lucrarea prezintă realizări și o imagine pozitivă a Uniunii Europene,
care nu este în concordanță cu situația României. Ea vizează realizări și progrese dorite de partea superioară a
piramidei UE, iar România se află la baza/periferia ei, nepotrivindu-i-se
imaginile proiectate decât într-un procent mult prea mic, raportat nu numai la
orizontul de așteptare al
românilor, ci raportat în primul rând la ceea ce a oferit România la aderare.[1] Cartea albă a UE este
o nouă dovadă că sistemul politico-economic și social globalist promovat de U.E. nu este benefic
României și integrarea
noastră europeană este un eșec.
Din alt punct de vedere,
Cartea albă își arată
îngrijorarea față de revenirea
la izolaționism în
politica internațională,
revenire emanată de la Washington. Aici, România se află din nou în altă situație decât statele puternice ale Europei, în
primul rând Germania, inspiratoarea politicii UE și a acestei cărți albe.
România nu beneficiază de
nici o resursă din exterior, ca să-i fie afectată producția și dezvoltarea. România are nevoie de refacerea puterii
economice a statului propriu, care nu este permisă în condițiile actuale, dar care este
indispensabilă. Statul român are mare nevoie de decizii suverane, pe care în
condițiile actuale nu
le poate lua. Redactorii Cărții albe au uitat că UE a fost o uniune de state suverane și independente. Așa se spunea și se scria în documentele UE. Într-o
Europă a națiunilor, așa cum este ea plănuită la Washington, de
noua administrație, deciziile
suverane sunt posibile.
Germania exportă 60% din producția țării. Bineînțeles că izolaționismul și protecționismul
comercial o afectează grav, ca și pe China, ca și pe alte state foarte dezvoltate, mari exportatoare. Nu este
cazul României. Producătorii români sunt sugrumați de agresivitatea concurenței străine, în fața căreia nu se pot apăra în sistemul
european actual. Dacă încearcă să se apere, se activează instantaneu sancțiuni și amenințări cu tăierea fondurilor europene.
În sistemul european actual,
România are statut colonial. În Europa „cu mai multe viteze”, care este
preconizată, fără a se formula ideea în această exprimare, statutul României
este preconizat a fi coborât și mai jos.
Germania și Franța s-au pronunțat zilele acestea împotriva intrării României în Schengen[2]. Statelor cu viteza a
II-a sau a III-a (în funcție de câte
viteze se vor configura) vor primi și mai puține fonduri europene, dar nu li se vor prevedea drepturi de
promovare a unor politici comerciale protecționiste.
Cartea albă nu clarifică cu precizie problema
„vitezelor”, face o diferențiere între cele cinci variante, care au multe asemănări, intenția planificatorilor fiind de a strânge mai
tare în chingi cele 27 de state și a reprima acțiunile suverane ale statelor, înfierate de mai marii UE și ai Germaniei ca fiind „nesupuneri”.
Tendințele de
centralism dăunător națiunilor sunt
evidente.
Continuarea dezvoltării mari
a Occidentului în sistem globalist afectează România și din cauza racolării de dimensiuni foarte
mari a resursei umane.
O promovare a intereselor de
activare a propriilor resurse umane în SUA și în posibile viitoare state-națiune ale UE, ar putea crea condițiile opririi fluxului hemoragic al
tinerilor români către Occident. În SUA, noua administrație dorește să elimine șomajul prin deschiderea pieței forței de muncă pentru cetățenii SUA și îngrădirea angajărilor de străini nou veniți, pe care patronatul îi agreează pentru
că acceptă salarii mai mici și au pretenții mai puține. În sistemul actual este foarte greu
să oprim exodul forței de muncă.
Cartea albă vorbește de promisiunea UE de a nu lăsa pe
nimeni în urmă, or România și Bulgaria au fost deja lăsate în urmă. Țările din Grupul de la Vișegrad și-au promovat propriile măsuri de a nu rămâne în urmă,
încălcând adeseori recomandările/dispozițiile UE și promovând o politică cvazi-independentă.
Privitor la cele cinci
variante propuse:
I. Este una verificată a
nu fi fost (până în prezent) favorabilă României, din punctul de vedere al apărării
intereselor întreprinderilor românești (nu mă refer la întreprinderile străine din România), ci
la cele ale românilor (nu ale cetățenilor străini care și-au luat și cetățenie română
pentru a beneficia de drepturi).
În același timp, este mai bună pentru noi decât
varianta cu 2 viteze, pe care o doresc Germania și Franța. Nu cred că are șanse să fie menținută.
II. În scenariul II,
beneficiul este că putem să ne ducem o politică proprie de securitate, din
acest moment și până când
supraputerile decid altfel, prin parteneriat strategic cu SUA, situație de securitate mult mai sigură pentru
România decât apărarea comună europeană condusă de Germania. De asemenea, putem
să ne opunem migrației și să nu mai primim musulmani și negrii.
Un alt oarecare avantaj al
acestui sistem, față de situația actuală, ar putea fi acela că se reduc
reglementările, ceea ce permite statului român să reglementeze mai mult în
spiritul propriilor interese. Solicitându-se standarde minime, România este
avantajată.
Dezavantajul rămâne că piața unică europeană ar fi aceeași, cu aceleași reguli globaliste, neprotecționiste, defavorabile producătorilor mici
români, care sunt majoritatea în cadrul celor 12% capital românesc din total.
III. Pentru România,
acest scenariu este practic echivalentul primului scenariu, care va conduce
însă la o creștere și mai mare a decalajelor de dezvoltare.
IV. Agenția europeană unică de azil nu este de bun
augur. Ea va impune preluarea și integrarea a milioane de refugiați, fără posibilitatea statelor membre de a
se opune.
V. Scenariul al V-lea mi se
pare cel mai prost, conducând la o integrare forțată și la supunere oarbă.
În 10 ani, România nu s-a
ilustrat prin proiecte majore în politica europeană, de natură să aducă
beneficii nouă și statelor
balcanice și din fostul
bloc sovietic, care au situații asemănătoare. Din această cauză, când este vorba despre
proiecte europene, România nu este ascultată. În perioada 1965-1985, datorită
implicării permanente a României în proiectele internaționale, cu originalitate și viabilitate, România era respectată și ascultată.
Cred că prioritățile României suverane în politica externă
sunt:
1) Asumarea unor
abordări în cadrul cărora România să se manifeste suveran și să impună o cooperare bazată pe
egalitate și pe toate
celelalte principii ale Actului Final al Conferinței OSCE de la Helsinki (1975), ultimul
mare tratat internațional care este
în vigoare astăzi, doar că este ignorat.
2) Clarificarea
statutului țării în cadrul
parteneriatului strategic cu SUA, prin abordarea acestei problematici cu noua
administrație de la
Washington, respectiv cu aripa Trump a Departamentului de Stat, unde încă
lucrează adepți ai
curentului globalist.
3) Strângerea
legăturilor cu Grupul de la Vișegrad, purtătorii de stindard în lupta pentru promovarea
intereselor statelor central și est europene.
4) Inițierea de acțiuni diplomatice de îmbunătățire a relațiilor cu toți vecinii țării și cu Rusia.
În politica internă, este
necesar, în primul rând:
1) Implementarea prevederilor
programului de guvernare privitoare la aducerea sub control guvernamental și fiscal a economiei străine din România.
Legiferarea pentru stoparea evaziunii fiscale și exportului ilegal de profit al
companiilor străine. Anularea facilităților fiscale acordate companiilor străine, pentru simplul
considerent al oferirii de locuri de muncă.
2) Preluarea controlului
Parlamentului și Guvernului
asupra serviciilor secrete și a tuturor activităților economice ale acestora. Restrângerea rolului
serviciilor secrete la calitatea lor de culegătoare de informații în favoarea beneficiarilor stabiliți de lege. Supravegherea și restrângerea cooperărilor internaționale ale serviciilor. Serviciile secrete
nu trebuie să fie puteri în stat, ci culegătoare de informații, care să dea putere altor instituții, în primul rând Parlamentului și Guvernului.
3) Scoaterea parchetelor
și instanțelor de sub controlul serviciilor de
informații.
4) Oprirea abuzurilor și poliției politice represive efectuată de serviciile de informații în cooperare cu unii magistrați și cu ANAF.
5) Demilitarizarea ANAF și îndepărtarea sutelor de ofițeri de informații acoperiți ca inspectori fiscali, incapabili
profesional să colecteze corect și folosiți la poliție politică și la distrugerea firmelor românești în favoarea preluării activităților economice ale acestora de către
străini.
6) Crearea mijloacelor
financiare proprii ale statului român, prin transformarea CEC în cea mai mare
bancă a României. Aceasta se poate realiza foarte ușor printr-un act normativ care să prevadă
obligativitatea tuturor instituțiilor publice centrale și locale și a tuturor companiilor de stat și a companiilor din subordinea autorităților publice locale să-și deruleze toate fondurile prin CEC, sau
CEC+EXIMBANK. De asemenea, veniturile statului trebuie mărite prin luarea de
măsuri de fiscalizare totală a frontierelor, a Portului Constanța și a întregii agriculturi românești, respectiv prin fiscalizarea tuturor
piețelor din țară.
[1] Mă refer în primul rând la o
piață mare disponibilizată cu mari sacrificii (lichidarea propriei
economii naționale), resurse umane de calitate, resurse naturale în cantități mai
mari decât oricare altă țară europeană (nimeni nu a oferit străinilor atâtea resurse
naturale cât România), pământ fertil, poziție geostrategică față de
prezumtivi inamici ai Occidentului (în primul rând Rusia), supușenie
politică etc.
[2] După ce firmele lor au vândut
României echipamente de un miliard de Euro pentru securizarea frontierelor.
[3] Fiscalizarea agriculturii și
a comerțului
în piețe
se va ușura
decisiv prin schimbarea modului de acordare a subvențiilor,
care trebuie să fie mai mari, dar acordate numai pentru producția
vândută fiscalizat, vânzătorul fiind cel interesat să vândă fiscalizat.
Uniunea Europeană este un
proiect foarte vechi.
Cel puțin la fel de vechi ca și
elaborarea, la 1715, de către John Adams (potrivit mitosofiei lojilor), a
Constituțiilor Masonice.
Proiectul UE este deci un
proiect (proto)iluminist, prin urmare masonic.
În forma inițială, proiectul prevedea crearea unei uniuni de
monarhii luminate prin atragerea și
păcălirea/prostirea principilor suverani.
În cazul în care "munca
de lămurire" nu dădea roade urma să se recurgă la forță : Napoleon.
Nu voi mai continua excursul istoric.
Având la îndemână cheia
descifrării evenimentelor, proiectul UE este/devine ușor de decelat dacă se citește chiar și un
manual de liceu având ca obiect de studiu istoria universală.
Așa stând lucrurile, devin evidente scopurile și mijloacele de înfăptuire a proiectului UE.
Scopuri și mijloace la care artizanii proiectului nu au cum să
renunțe.
Drept aceea limitarea Uniunii
Europene la o uniune comercială și
vamală de state suverane este de neacceptat pentru cei care se află în spatele
transnaționalilor, pentru că - repet încă o dată - UE a
fost ontologic, structural gândită să ia naștere,
să ființeze/existe și să
funcționeze ca o construcție
nu doar supranațională, ci TRANSNAȚIONALĂ,
prin amalgamarea popoarelor, desființarea
statelor și/cu edificarea, în final, a unei (alte) noi civilizații.
Adică, cu alte cuvinte, prin
extincția națiunilor spre
înlocuirea lor cu populații
Formula aproape matematică
fiind așadar : înființarea
UE = desființarea națiunilor
= ființarea populației
Ori, în fața acestei realități
există, cred eu, doar două alternative :
1. Fie renunțarea la orice fel de proiect de unificare europeană.
Ceea ce presupune asumarea unei filosofii/gândiri (nu doar politice) CONTRARE
celei masonice, predominantă la acest moment, nu numai în Europa, ci și în lume, filosofie prezentată/materializată ca fiind
așa zisa democrație.
2. Fie conceperea unui (cu
totul) alt fel de proiect de unificare europeană. Ceea ce presupune asumarea
unei filosofii/gândiri (nu doar politice) DIFERITE de cea masonică.
Diferită adică (fără a fi neapărat contrară) de ceea ce ni se prezintă de la
Tocqville încoace ca fiind așa zisa democrație.
Rădăcinile UE sunt, așadar, mult mai profunde decât am fi tentați să credem la prima vedere și, prin urmare, soluțiile
parțiale (absolut necesare, de altfel), cum sunt cele
economice cu consecințe politice directe, nu cred că sunt de ajuns.
Ele pot fi, cel mult, doar o
parte a unui PROIECT MULT MAI AMPLU, de ce nu, filosofic, eventual chiar
metafilosofic.
SP
11.03.2017.
Cartea Albă privind Viitorul Europei
(I) Esenţa
Documentul cu titlul Cartea Albă privind Viitorul
Europei, elaborat de Comisia Europeană şi dat publicităţii sub semnătura
Preşedintelui acestei instituţii, luxemburghezul Jean-Claude Juncker, pe data
de 1 martie 2017, a declanşat o adevărată isterie a politicienilor români şi a
presei aservite acestora.
Cele două mari tabere ale clasei politice, conduse
de Iohannis şi Dragnea, cer, pe toate canalele, ca România să nu accepte o
Europă „cu mai multe viteze”, formată din „cercuri concentrice”, dintr-un
„nucleu dur” şi „periferii”. Aceasta, în condiţiile în care, în cele 32 de
pagini ale cărţii lor, comisarii europeni nu fac nici o refererire la „mai
multe viteze”, la „cercuri concentrice”, sau „nucleu” şi „periferii”. Nici unul
din aceste cuvinte nu este scris în paginile Cărţii Albe.
Pe comisarii europeni îi interesează cu totul
altceva decât „vitezele”, „cercurile”, „nucleele” şi „periferiile”, cu care
politicienii dâmboviţeni au primit sarcina să-i sperie pe români, pentru a-i
trage, din nou, pe sfoară, aşa cum se întâmplă de aproape trei decenii încoace.
Acest „altceva” vor să-l ascundă politicienii
români şi presa lor prin tărăboiul pe care-l fac în legătura cu „vitezele” şi
„cercurile” Uniunii Europene.
Pe comisarii europeni îi interesează deposedarea
de suveranitate şi de resurse a popoarelor Europei.
Despre asta este vorba în Cartea Albă privind
Viitorul Europei. Despre deposedarea popoarelor Europei de suveranitatea lor
naţională, despre desfiinţarea statelor naţionale şi înlocuirea lor cu un stat
supranaţional, care să fie folosit de oligarhia transnaţională pentru jefuirtea
resurselor acestor popoare. Tot aşa cum statul român postdecembrist a fost
folosit de această oligarhie transnaţională pentru deposedarea poporului român
de suveranitate şi de resursele sale economice.
În primele 23 de pagini, din totalul de 24, ale
cărţii comisarilor europeni, dedicate prezentării celor cinci scenarii posibile
pentru viitorul Uniunii Europene, care reprezintă, de fapt, cinci grade diferie
de deposedare a popoarelor de suveranitatea lor naţională, nu găsim nici
cuvântul suveranitate, nici pe cel de competenţe, utilizat, în textele tratelor
constitutive ale Uniunii Europene, atunci când se vorbeşte de împărţirea suveranităţii
între Uniunea Europenă şi statele sale componente. De abia în ultima frază a
ultimului scenariu, al cincilea, cel în care deposedarea de suveranitate este
maximă, comisarii europeni ne spun ce urmăresc, de fapt, domniile lor, mai
exact cei ale căror interese le apără instituţia lor.
Iată care este această ultimă frază al celui de al
cincilea scenariu propus de comisari:
”Avantaje şi dezavantaje
Procesul decizional de la nivelul UE este mult mai rapid.
Cetăţenii au mai multe drepturi derivate direct din legislaţia UE. Există însă
riscul înstrăinării acelor părţi ale societăţii care consideră că UE nu are
legitimitate sau că UE a preluat prea multe competenţe de la autorităţile
naţionale.”
Voi reveni cu analiza detaliată ale celor cinci scenarii,
cinci trepte ale procesului de distrugere a statelor naţionale ale Europei.
Reţinem, deocamdată, că, cetăţenii Europei care vor
accepta scenariul cinci propus de comisarii europeni nu vor mai avea drepturi
NATURALE, date de Dumnezeu. Vor avea numai drepturile DERIVATE din legislaţia
UE, date de păpuşarii birocraţilor de la Bruxelles.
Aceasta este esenţa Cărţii Albe privind Viitorul Europei.
Cartea
Albă privind
Viitorul Europei
(II) Cele cinci scenarii
Iată cele cinci scenarii, cu titlurile formulate
de comisarii europeni:
Scenariul 1: Continuând pe acelaşi
drum.
Scenariul 2: Accent exclusiv pe piața unică
Scenariul 3: Cei care doresc mai mult
realizează mai mult
Scenariul 4: Mai puțin, dar mai
efficient
Scenariul 5: Mult mai mult, împreună
Şi iată cum ar trebui formulate pentru
a spune adevărul:
Scenariul 1: UE şi TOATE statele membre
ale UE rămân cu suveranitatea, cu competenţele pe care le au în acest moment.
Scenariul 2: TOATE cele 27 de state îşi
recapătă suveranitatea cedată către UE, în toate domeniile, mai puţin comerţul
(piaţa unică).
Scenariul 3: O PARTE din cele 27 de
state hotărăsc ca pe lângă suveranitatea la care au renunţat, deja, să mai
cedeze către UE şi întreaga suveranitate în domeniul monetar, financiar,
fiscal, bugetar, al apărării, al afacerilor externe, al ordinii publice, al
serviciilor sociale .
Scenariul 4: O PARTE din cele 27 de
state hotărăsc ca pe lângă suveranitatea la care au renunţat, deja, să mai
cedeze către UE şi întreaga suveranitate ÎN UNELE din domeniile prevăzute la scenariul
3.
Scenariul 5: TOATE cele 27 de state
hotărăsc ca pe lângă suveranitatea la care au renunţat, deja, să mai cedeze
către UE şi întreaga suveranitate în domeniul monetar, financiar, fiscal,
bugetar, al apărării, al afacerilor externe, al ordinii publice, al serviciilor
sociale.
Se observă că nici în textul
comisarilor nici în traducerea făcută de mine, care spune despre ce vorbim, de
fapt, nu se face nici o referire la “vitezele”, “cercurile concentrice”,
“nucleul dur” şi “periferia” care au inflamat atât de tare pe patrihoţii de pe
malurile Dâmboviţei.
Domnul Juncker şi colegii săi din
Comisia Europeană una gândesc şi alta scriu. Ei evită cuvintele competenţe şi
suveranitate, deoarece ştiu că popoarele Europei nu sunt de accord cu
deposedarea lor de suveranitate, de puterea politică, de puterea de a adopta şi
a impune legi, norme de convieţuire socială.
Comisarii europeni repetă, de mai multe
ori, sintagma “mai multă cooperare”, dar ceea ce vor ei este mai multă putere,
mai multă suveranitate, mai multe competenţe pentru UE şi mai puţină putere,
mai puţină suveranitate pentru popoarele Europei. Ceea ce vor domnii comisari,
este, de fapt, mai puţină democraţie (demos=popor; kratos=putere).
Popoarele Europei vor, întradevăr, mai
multă COOPERARE între ele şi între statele lor.
Această COOPERARE se poate realiza în
toate domeniile vizate de comisari, fără ca popoarele să fie deposedate de
suveranitatea lor naţională. Nimic nu împiedică cele 27 de state membre să-şi
COORDONEZE legislaţia comercială, monetară, fiscală, bugetară, în domeniul
apărării, al afacerilor externe, al migraţiei, al ordinii interne, al
serviciilor sociale.
Lansând această Carte Albă privind Viitorul
Europei, domnul Juncker şi colegii săi cheamă pe toţi cetăţenii Europei să
participe la dezbaterea ei, să vină cu propuneri la elaborarea proiectului care
să ducă Europa spre pace, bunăstare, libertate şi solidaritate.
Voi încerca să răspund la această
invitaţie, creionând şi locul pe care cred că ar trebui să-l ocupe România în
acest proiect.
(III) O
nouă Românie şi o nouă Europă
Tot mai mulţi europeni constată că Uniunea
Europeană, aşa cum a funcţionat până în prezent, nu a dus la rezolvarea marilor
probleme cu care ei se confruntă, la acest început de secol.
Uniunea
Europeană nu a rezolvat problema inegalităţilor economice şi sociale.
Economia europeană devine tot mai oligarhică. Un
număr tot mai mic de oligarhi, cei mai mulţi extreuropeni, devin tot mai
bogaţi, în timp ce un număr tot mai mare de europeni devin tot mai săraci. O
parte tot mai mare a capitalurilor europene intră în proprietatea oligarhilor
transnaţionali, care îşi însuşesc profituri uriaşe, pe care le transferă în
afara continentului. Clasa de mijloc europeană este supusă la un proces
accelerat de distrugere.
Uniunea Europeană
nu a rezolvat problema decalajelor.
Popoarele din estul şi sudul Europei sunt supuse
la un jaf sălbatic de către oligarhia transnaţională, cu complicitatea
instituţiilor Uniunii Europene. Aşa-zisele creşteri economice ale ţărilor din
estul şi sudul continentului se realizează nu pe baza acumulării de capital
naţional, ci pe baza îndatorării, pe baza împrumuturilor acordate de oligarhii
transnaţionali, în candiţii înrobitoare. Ratele şi dobânzile la aceste
împrumuturi sunt de zeci de ori mai mari decât plusul de PIB obţinut prin ele,
astfel că ţările care îşi bazează creşterea economică pe îndatorare devin tot
mai sărace, ceea ce face ca decalajele faţă de ţările dezvoltate ale
continentului să crească, nu să se reducă. Aşa-zisele fonduri structurale şi de
coeziune, bani acordaţi de UE statelor mai puţin dezvoltate, pentru investiţii,
nu reprezintă decât câteva procente din uriaşele profituri extrase de oligarhia
transnaţională din aceste state.
Uniunea
Europeană nu a rezolvat problema şomajului.
Milioane de europeni, mai ales tineri, din vest,
ca şi din est, sunt şomeri. Alte multe milioane trăiesc din salarii şi pensii
de mizerie. Multe milioane au trebuit să-şi părăsească ţările şi familiile, în
căutarea unui loc de muncă, nesigur şi prost plătit. Nu sunt locuri de muncă şi
salariile sunt mici deoarece oligarhii, în ciuda faptului că îşi însuşesc
profituri uriaşe, nu investesc aproape
nimic. Folosesc profiturile pentru acordarea de credite înrobitoare, cetăţenilor şi guvernelor, pentru coruperea
guvernanţilor, pentru războaie şi „revoluţii”, urmărind cucerirea de resurse
naturale, de forţă de muncă ieftină, de înaltă calificare, cucerirea de noi
pieţe de desfacere.
Uniunea
Europeană nu a rezolvat problema protejării mediului înconjurător.
Resursele naturale ale continentului sunt
exploatate iresponsabil. Terenurile
agricole sunt otrăvite cu chimicale. Pădurile continentului sunt defrişate
masiv. În multe state europene, ţăranul şi satul au devenit istorie.
Uniunea
Europeană nu a rezolvat problema apărării şi securităţii popoarelor Europei.
Conducătorii instituţiilor Uniunii Europene au
greşit atunci când au acceptat continuarea activităţii NATO, după ce Tratatul
de la Varşovia a fost desfinţat. Au greşit şi atunci când au acceptat amestecul
în treburile interne ale altor popoare, în acţiunile de destabilizare a
statelor acestor popoare, în Egipt, în Libia, în Irak, în Afganistan, în Siria
etc. În aceste greşeli îşi află originea terorismul şi invazia refugiaţilor,
cele două mari probleme noi cu care se confruntă Europa şi care nu ar fi
existat în lipsa celor două mari greşeli menţionate.
Conducătorii instituţiilor Uniunii Europene
greşesc şi acum, susţinâd tensiunile artificiale dintre NATO şi Federaţia Rusă.
În spatele acestor tensiuni se află interesele oligargiei transnaţionale de a
putea extrage profituri din exploatarea popoarelor Europei.
În Cartea Albă privind Viitorul Europei, comisarii
europeni, speriaţi de starea de nemulţumire a europenilor faţă de eşecurile
instituţiilor Uniunii Europene, încearcă să ascundă adevăratele cauze ale acestor eşecuri, să.sperie cetăţenii Europei de perspectiva
destrămării Uniunii Europene şi să-i determine să accepte continuarea planului
de deposedare a popoarelor europene de suveranitatea lor, de desfiinţare a
statelor naţionale europene.
Uniunea Europeană nu va exista nici cu „două
viteze”, nici cu „cercuri concentrice”, nici cu „nucleu” şi „periferie”.
Uniunea Europeană va exista, dacă va continua să
existe, formată din state suverane, care vor avea o PIAŢĂ COMUNĂ şi vor COOPERA
în construcţia de economii şi state naţionale democratice. Indiferent de câte
Cărţi Albe vor scrie şi vor da publicităţii comisarii europeni în următorii doi
ani.
În ceea ce priveşte locul şi rostul României în
viitoarea Uniune Europeană, trebuie să avem în vedere următoarele realităţi:
A. Peste jumătate din capitalul - fabrici, uzine,
bănci, ferme etc – utilizat în economia naţională a fost trecut în proprietatea
străinilor, transnaţionalilor, ceea ce permite acestora să controleze 90% din
totalul capitalului. : Aceasta, după ce cea mai mare parte a acestui capital a
fost distrusă, demolată şi vândută ca fier vechi, banii încasaţi fiind
transferaţi în afara ţării.
B. Mai mult de jumătate din terenurile agricole şi
silvice ale României au fost trecute în proprietatea transnaţionalilor.
C. Toate resursele naturale ale ţării sunt
exploatate de către corporaţiile transnaţionalilor.
D. Jumătate din populaţa activă a părăsit ţara, în
căutarea unui loc de muncă.
E. În
ultimii 27 de ani, numărul locuitorilor ţării s-a redus cu peste 15%, de la
23,2 milioane la mai puţin de 20 de milioane. Reducerea continuă, implacabil,
dacă nu punem piciorul în prag.
F. Forţa de muncă rămasă în ţară este supusă la o
exploatare sălbatică. Suntem singurul stat membru al UE în care remunerarea
capitalului reprezintă peste 60% din PIB, în timp ce, în ţările civilizate ale
lumii această pondere este de 30%.
Suntem singurul stat membru al UE din care transnaţionalii scot, în
fiecare an, peste o treime din PIB, sub formă de profituri nedeclarate şi
neimpozitate. În acest an, 2017, suma profiturilor care va fi scoasă din ţară,
nedeclarată şi neimpozitată, se ridică la peste 70 miliarde de euro. Primim 3-4
miliarde de euro, aşa-zise fonduri europene şi dăm 70 miliarde de euro. Acesta
este „deal-ul” integrării României în UE.
G. Prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene şi cele ale tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană nu
ne permit să interzicem vânzarea capitalurilor către străini. Nici a
terenurilor. Nu ne permit nici să le recuperăm pe cele înstrăinate.
H. Dacă vom ceda şi suveranitatea fiscală, aşa cum
prevăd 3 din cele 5 scenarii ale Cărţii Albe, nu vom mai putea să facem nimic
pentru a stopa scurgerea din ţară a celor 70 de miliarde de euro pe an. Sau
câte vor fi ele, în anii următori.
Iată, numai câteva din REALITĂŢILE pe care ar
trebui să le avem în vedere atunci când ne gândim la viitorul relaţiilor dintre
România şi Uniunea Europeană.
Poporul Român trebuie să folosească prilejul
oferit de actuala CRIZĂ în care a intrat Uniunea Europeană pentru a-şi
recâştiga şi apăra suveranitatea de care are nevoie pentru a se elibera de sub
dominaţia oligarhiei financiare transnaţionale, pentru a-şi recâştiga drepturile
de proprietate asupra capitalului şi teritoriului naţional, pentru a-şi
construi o economie democratică performantă, care să-i asigure nivelul de trai
pe care îl merită.
Singurul scenariu acceptabil pentru poporul român,
în actuala stare, a Uniunii Europene şi a statului român, este scenariul 2, cu
două amendamente:
1. Revizuirea tratatelor constitutive ale UE şi a
tratatului de aderare a României la UE, astfel încât Statul Român să-şi poată
proteja capitalurile şi teritoriile naţionale, care să nu mai poată fi
cumpărate de străini. Mai mult, Statul Român şi cetăţenii lui să-şi poată
recupera capitalurile şi terenurile de care au fost deposedaţi după 1989.
Investitorii străini sunt bineveniţi în România, cu condiţia să vină cu
capitalul lor, nu să devină poprietarii celui creat de români.
2. Mai multă COOPERARE între statele membre ale
Uniunii, în toate domeniile precizate în scenariul 5 - monetar,
financiar, fiscal, bugetar, al apărării, al afacerilor externe, al ordinii
publice, al serviciilor sociale – dar fără cedarea de suveranitate.
Dacă nu se ajunge la un astfel de acord,
România nu mai are ce căuta în UE.
Oricum, decizia nu poate fi luată decât
de poporul român, prin referendum.
Constantin Cojocaru
10 martie 2017
Valentin Lazea: Probleme UE şi problemele "Nucleului dur". Cu calm, despre "Cartea albă privind viitorul Europei"
Asa
cum era de asteptat, aparitia, la data de 1 martie 2017, a "Cartii albe
privind viitorul Europei" sub semnatura Presedintelui Comisiei Europene,
Jean - Claude Juncker, a starnit numeroase discutii. Din pacate, cele mai multe
luari de pozitie din spatiul public romanesc exprima teama si indignare fata de
perspectiva crearii Europei cu doua viteze, demonstrand ignorarea catorva
lucruri fundamentale, scrie economistul sef al BNR, Valentin Lazea.
In primul rand, nu se intelege faptul ca in joc este soarta Uniunii Europene si nu soarta Romaniei. Primele doua scenarii propuse (Scenariul 1 - status quo si Scenariul 2 - reducerea rolului UE la acela de piata comuna) sunt cai spre disolutia inceata, dar sigura, a acestei organizatii.
Or, cu o Uniune Europeana slabita sau pe cale de disparitie, Romania va supravietui, dar nu va fi nici prospera, nici democratica, nici libera. De aceea, poate ar fi cazul (parafrazand un celebru presedinte american) sa ne intrebam nu ce poate face Europa pentru noi, ci ce putem face noi pentru Europa.
Iar in cazul de fata, raspunsul consta in sustinerea Scenariului 3 - mai putine state fac totul impreuna; a Scenariului 4 - toate statele fac mai putine (dar mai bine) impreuna; sau - la modul ideal - a Scenariului 5 - toate statele fac totul impreuna.
In al doilea rand, este o ipocrizie a acuza geometria variabila, atunci cand ea exista deja. Unele state sunt membre ale eurozonei si altele nu; unele state sunt parte a zonei Schengen si altele nu; unele state sunt membre ale NATO si altele nu; unele au derogari (opt-out-uri) de la anumite politici sociale etc.
Solutia in acest caz este efortul asiduu al fiecarui stat de a indeplini conditiile (in viata reala, nu pe hartie) pentru a face parte din toate "cluburile" de mai sus. Iar cealalta jumatate de solutie o reprezinta interzicerea derogarilor: atunci cand o majoritate calificata a statelor UE ajunge sa adopte o politica (fie ea si proasta, cum este cazul Taxei pe Tranzactiile Financiare), ea ar trebui sa se aplice tuturor statelor membre. Chiar daca alegatorii dintr-un stat se pronunta prin vot impotriva unei anumite politici, democratia nationala trebuie sa se supuna democratiei comunitare. Cu alte cuvinte, votul a 5, 10, 20 sau 50 de milioane de cetateni este mai slab decat votul a 250 de milioane (sau cat este majoritatea calificata la nivelul Uniunii)
In al treilea rand, o Europa cu un nucleu tare (Scenariul 3) nu inchide usile in fata nimanui. Iar faptul ca un grup de state face mai multe impreuna decat restul ar trebui sa constituie un exemplu si un prilej de ambitionare pentru cei din afara nucleului, nicidecum un prilej de delasare, asa cum se interpreteaza la noi.
De fapt, alegerea fundamentala pe care trebuie sa o faca Europa in acest moment este cresterea coeziunii interne versus cresterea diversitatii. Exista o tensiune crescanda intre aceste doua concepte, alimentata de faptul ca, pe teren, provocarile cu care se confrunta Europa sunt tot mai diverse: imigratie (relevanta mai ales in sudul continentului); securitate (in est); protectia mediului si reducerea emisiilor de carbon (in nord) etc. Din aceasta perspectiva, si Scenariul 4 - "toate statele fac mai putine (dar mai bine) impreuna" - este riscant. Cine va stabili prioritatile? Cum vor putea tarile din flancul estic sa impuna securitatea ca problema prioritara? Si - cu un buget limitat la 1 la suta din PIB comunitar - cine garanteaza ca politica de coeziune si politica agricola comuna vor fi finantate in continuare ca domenii prioritare? Iata de ce scenariul 4 nu ar trebui nici el sa fie sustinut de catre autoritatile romanesti.
Ar ramane in discutie Scenariile 3 si 5, care asigura supravietuirea si dezvoltarea Uniunii, fara a inchide usa in fata nimanui. De fapt, gurile rele spun ca intregul exercitiu al Cartii albe are in vedere Scenariul 3 - "mai putine state fac totul impreuna", celelalte scenarii fiind adaugate in mod ilustrativ. Dar chiar si acest Scenariu 3 (ca sa nu mai vorbim de Scenariul 5 - "toate statele fac totul impreuna") se va confrunta cu niste provocari teribile:
In primul rand, nu se intelege faptul ca in joc este soarta Uniunii Europene si nu soarta Romaniei. Primele doua scenarii propuse (Scenariul 1 - status quo si Scenariul 2 - reducerea rolului UE la acela de piata comuna) sunt cai spre disolutia inceata, dar sigura, a acestei organizatii.
Or, cu o Uniune Europeana slabita sau pe cale de disparitie, Romania va supravietui, dar nu va fi nici prospera, nici democratica, nici libera. De aceea, poate ar fi cazul (parafrazand un celebru presedinte american) sa ne intrebam nu ce poate face Europa pentru noi, ci ce putem face noi pentru Europa.
Iar in cazul de fata, raspunsul consta in sustinerea Scenariului 3 - mai putine state fac totul impreuna; a Scenariului 4 - toate statele fac mai putine (dar mai bine) impreuna; sau - la modul ideal - a Scenariului 5 - toate statele fac totul impreuna.
In al doilea rand, este o ipocrizie a acuza geometria variabila, atunci cand ea exista deja. Unele state sunt membre ale eurozonei si altele nu; unele state sunt parte a zonei Schengen si altele nu; unele state sunt membre ale NATO si altele nu; unele au derogari (opt-out-uri) de la anumite politici sociale etc.
Solutia in acest caz este efortul asiduu al fiecarui stat de a indeplini conditiile (in viata reala, nu pe hartie) pentru a face parte din toate "cluburile" de mai sus. Iar cealalta jumatate de solutie o reprezinta interzicerea derogarilor: atunci cand o majoritate calificata a statelor UE ajunge sa adopte o politica (fie ea si proasta, cum este cazul Taxei pe Tranzactiile Financiare), ea ar trebui sa se aplice tuturor statelor membre. Chiar daca alegatorii dintr-un stat se pronunta prin vot impotriva unei anumite politici, democratia nationala trebuie sa se supuna democratiei comunitare. Cu alte cuvinte, votul a 5, 10, 20 sau 50 de milioane de cetateni este mai slab decat votul a 250 de milioane (sau cat este majoritatea calificata la nivelul Uniunii)
In al treilea rand, o Europa cu un nucleu tare (Scenariul 3) nu inchide usile in fata nimanui. Iar faptul ca un grup de state face mai multe impreuna decat restul ar trebui sa constituie un exemplu si un prilej de ambitionare pentru cei din afara nucleului, nicidecum un prilej de delasare, asa cum se interpreteaza la noi.
De fapt, alegerea fundamentala pe care trebuie sa o faca Europa in acest moment este cresterea coeziunii interne versus cresterea diversitatii. Exista o tensiune crescanda intre aceste doua concepte, alimentata de faptul ca, pe teren, provocarile cu care se confrunta Europa sunt tot mai diverse: imigratie (relevanta mai ales in sudul continentului); securitate (in est); protectia mediului si reducerea emisiilor de carbon (in nord) etc. Din aceasta perspectiva, si Scenariul 4 - "toate statele fac mai putine (dar mai bine) impreuna" - este riscant. Cine va stabili prioritatile? Cum vor putea tarile din flancul estic sa impuna securitatea ca problema prioritara? Si - cu un buget limitat la 1 la suta din PIB comunitar - cine garanteaza ca politica de coeziune si politica agricola comuna vor fi finantate in continuare ca domenii prioritare? Iata de ce scenariul 4 nu ar trebui nici el sa fie sustinut de catre autoritatile romanesti.
Ar ramane in discutie Scenariile 3 si 5, care asigura supravietuirea si dezvoltarea Uniunii, fara a inchide usa in fata nimanui. De fapt, gurile rele spun ca intregul exercitiu al Cartii albe are in vedere Scenariul 3 - "mai putine state fac totul impreuna", celelalte scenarii fiind adaugate in mod ilustrativ. Dar chiar si acest Scenariu 3 (ca sa nu mai vorbim de Scenariul 5 - "toate statele fac totul impreuna") se va confrunta cu niste provocari teribile:
- Va fi foarte greu de a reuni in cadrul nucleului dur state care impartasesc aceeasi filozofie economica. Dupa cum arata Markus Brunnermeier, Harold James si Jean - Pierre Landau in "The Euro and the Battle of Ideas" (vezi si articolul meu "Urmatoarea provocare pentru elitele Romaniei" pe cursdeguvernare.ro), exista o prapastie intre filozofia economica germana (prin extensie - nordica si central - europeana) a contractelor care trebuie respectate, a datoriilor care trebuie platite, a cresterii economice prin reforme structurale si a competitivitatii externe ca rezultat al eficientei pe de o parte si filozofia economica franceza (prin extensie - mediteraneana) a contractelor si datoriilor facultative, a cresterii economice prin relaxari fiscale si monetare si a competitivitatii externe prin devalorizari. Or, daca asemenea diferente fundamentale vor persista in cadrul nucleului dur, nu vom avea altceva decat o repetare la scara mai mica a disfunctionalitatilor din UE.
- Statele nucleului dur ar trebui sa faca parte - toate - din aceleasi organizatii, tocmai pentru a asigura coeziunea interna a grupului. Dar Germaniei ii va fi foarte greu sa coalizeze un astfel de grup, atata timp cat Suedia si Danemarca indeplinesc toate conditiile, dar nu sunt membre ale eurozonei sau atata timp cat Finlanda si Austria indeplinesc toate conditiile, dar nu sunt membre ale NATO. Din nou, solutia pare a fi acceptarea de catre toti cei implicati a eliminarii derogarilor si a prevalentei democratiei comunitare asupra democratiei nationale, lucru extrem de greu de obtinut (dar nu imposibil)
- In final, problema - cheie, de care depinde insasi viabilitatea nucleului dur - o constituie reforma bugetara. Fie statele implicate vor accepta o multiplicare de cateva ori a bugetului si existenta unor transferuri bugetare in cadrul nucleului dur (ceea ce presupune ca Germania sa trateze provinciile suedeze la fel cum trateaza provinciile germane), fie exercitiul va fi sortit esecului. Cu un buget de numai 1 la suta din PIB si acela distribuit de o maniera "piecemeal" nu se pot face multe nici chiar in cadrul nucleului dur.
In concluzie, provocarile si incertitudinile care stau in calea progresului Uniunii Europene sunt considerabile (dar nu insurmontabile). Depinde de noi sa demonstram solidaritate cu proiectul european si nu sa-l obstructionam prin revendicari de tip parohial.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu